kacangsaus Bandung

Subforum Selamat makan - Smakelijk eten 
34 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Selamat makan - Smakelijk eten > Bekijk onderwerp

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Hier een lekker recept voor kacangsaus.
3 teentjes knoflook,1 lombok en 3 rawits, klein snijden.
250 gr ongezouten pinda"s vermengen met wat trassi en 2 eetlepels gesmolten gula djawa, zout naar smaak.
Vermengen in de cobek [ik gebruik een staafmixer] - gaat sneller
Kook het pindamengsel met 2 dl santen asli en voeg asam toe, totdat de olie van de santen olie komt boven drijven
Een blaadje jeroek blad is lekker.
Ben benieuwd naar jullie mening Emoticon: Nice Emoticon: Nice Emoticon: Nice Emoticon: Nice

willemgeheim
Gebruiker
spacer line

Veel te bewerkelijk ik maak mijn pindasus altijd andewrs....
Weet van de helft niet eens wat het is.... Emoticon: Smile
lombok is een eiland rawits weet ik niet over guta djawa nog maar te zwijgen zal toch eens wat meer op onderzoek gaan volgende keer maar ja alles wordt er klaargemaakt voor me en dan leer je niet zo snel.....

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Nou zeg Willem??
Indonesisch koken kost tijd, maar de moeite waard!
Yoke, ik geef het op, kun jij Willem een beetje inwijden in de Indische keuken?
volgens mij weet hij best veel, maar laat het niet weten.
Gr9etjes Willem

willemgeheim
Gebruiker
spacer line

Sate saus....men neme een pot goede pindakaas en schept daaruit met een vork enkele happen die je in water doet dan aan de kook brengen sambal suiker zout ketjap en azijn naar smaak toevoegen en ook een klein beetje tomatenpuree of ketchup kan ook goed blijven roeren en als ie niet dik wordt dan of meer pindakaas of met maizena of bloem ff dik maken smullen maarr....
PS de kwaliteit van de pindakaas is erg belangrijk het lekkerste is die met stukjes noot maar ik wil geen merknamen noemen kijk uit met de azijn anders gaat het te zuur worden 1 a 2 teelepeltjes in een steelpannetje

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Hai Willem,
deed ik vroeger ook met Calve pindakaas,
veel lekkerder is zelf kacangsaus te maken, bewerkelijk maar het verschil proef je echt!
Het blijft proberen, maar wat djahe erbij is ook lekker.
tomatenpuree of ketchup??
zonde!

willemgeheim
Gebruiker
spacer line

een eetlepel ong niet te veel ketchup je mag er geen tomatensaus van maken...
En die andere manier ken ik ook en is veel te bewerkelijk voor het resultaat want je kan er nog van alles doordoen en pindas stampen de juiste zoeken daarna pureren enz is toch een klus niet te doen voor een alledaagse maaltijd en wat natuurlijk het beste is dat zijn die potjes uit indonesia met gepureerde pindas

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Het is inderdaad bewerkelijk om zelf de saus te maken, en het is niet lang houdbaar.
Maar je eet niet elke dag kacangsaus, toch?
Gaat het goed met Minou?
groetjes Wilma

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

Tomatensaus of ketchup hoort er niet in maar je kunt i.p.v. azijn beter een beetje citroen (uit zo'n knijpflesje) er door doen en wat er echt mist is een stukje kencoor (kentjoor) maar Willem als jij het zo lekker vindt dan doe je het toch zo. Doe er maar liever wat meer pindakaas in i.p.v. binden met een bindmiddel.
De saus van de vriend van Merapi is bewerkelijk al doe ik iets dergelijks nog wel eens met een feestje, ik maal de pinda's dan in een molentje maar vul het wel aan met pindakaas, citroensap, kecap manis ( is al zoet genoeg) trassi, knoflook en een stukje kencoor en sambal oelek, is het niet zoet genoeg dan kan er altijd nog een beetje gula jawa bij.
Heb nog nooit klachten gehad, het zal dus wel smaken en de pan ( geen steelpannetje) is binnen no time leeg, kan ook aan het aantal gasten liggen trouwens.

Willem : lombok is een grote rode of groene peper en lombok rawit is zo'n klein rood of groen erg heet pepertje.

selamat makan
Salam dari kokkie belanda Emoticon: Bye bye

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Ja hoor Willem, als jij het zo lekker vindt, gewoon blijven doen.
Yoke,doe jij er kentjur door[hoop dat ik het goed zeg]?
Nou bij ons was de pan ook zo leeg.
En dat molentje om pinda"s te malen, nam Ike ook mee, nog vooroorlogs.
en ook een oude tjendol pan van 60 jaar oud...,die durfde ik niet meer te gebruiken!
Nou Willem en Yoke, als jullie ooit in de buurt zijn, kom gezellig eten

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

ps Willem,
Ik heb genoeg kinderkleertjes, zie je kans om ze op te komen halen?
groetjes Merapi/Wil

willemgeheim
Gebruiker
spacer line

Ik reis regelmatig tussen Den Haag en Breda weet niet waar jij zit anders mail me even....

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2012
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

18,704,058 pageviews Een website van indahnesia.com