Maak je eigen internationale rijbewijs

Subforum Blog @ indonesiepagina.nl 
75 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Blog @ indonesiepagina.nl > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
BlogBlot
Gebruiker
spacer line

Maak je eigen internationale rijbewijs
Vrijwel iedere doorgewinterde - en minder doorgewinterde - reiziger die zich wel eens verplaatst heeft per auto of motor weet dat de Indonesische politie over het algemeen vrij corrupt is en er alles aan zal doen om bij een staandehouding tenminste met enkele tienduizenden Rupiah's extra in de zakken weer te vertrekken. Jammer van het geld, maar velen zullen denken dat het allemaal niet heel veel uitmaakt. Dat is ook waar, want wat is 20.000 Rupiah voor het niet bij hebben van je SIM (rijbewijs) in Yogyakarta of 50.000 Rupiah voor het niet dragen van een helm in Jakarta?
Lees verder , klik op de titel

Baruga
Gebruiker
User icon of Baruga
spacer line

Je kunt ook naar het politiebureau gaan en een Indonesisch rijbewijs halen. Eerst een medische keuring voor 3 euro (alleen je bloeddruk wordt opgemeten) en daarna krijg je voor 15 euro je SURAT IZIN MENGEMUDI (Driving License). Geen rijtest nodig omdat ik reeds een Nederlands rijbewijs had. Compleet met gescande foto, vingerafdruk en je handtekening. Een mooi en professioneel plastic kaartje. Men is echter wel zo slim om het maar een geldigheidsduur van 1 jaar te geven i.p.v. de gebruikelijke 5 jaar. Op deze manier kunnen ze nog eens iets extra verdienen. Van mij mag het.

P.S. Hoe voeg ik een afbeelding toe ???

Het leven is geen bestemming, het is een reis.

leomanado
Gebruiker
spacer line

wil je aub nooit maar dan ook nooit meer iets zeggen over corruptie in Indonesie.......je bent zelf net zo erg..........wat een drol ben je....

je kan gewoon een SIM halen, wat is daar mis mee?

Amed East Bali
Gebruiker
User icon of Amed East Bali
spacer line

Zodra je als buitenlander over een KITAP beschikt, wordt ook jouw Indonesische rijbewijs / SIM gewoon met een geldigheid van 5 jaar afgegeven. Als je "slechts" over een KITAS beschikt, dan moet je inderdaad ieder jaar een nieuwe SIM halen / kopen / regelen / vul maar in

If you have nothing to loose, you can risk everything

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 22-07-2009 12:40 leomanado wrote:
wil je aub nooit maar dan ook nooit meer iets zeggen over corruptie in Indonesie.......je bent zelf net zo erg..........wat een drol ben je....

Mij is verteld dat iemand die hier niet de status van KITAS of hoger (KITAP) heeft, geen SIM kan halen op het politie-bureau. Heb het zelfs uitendelijk eens nagevraagd op het kantoor om de hoek (toen ik nog in Yogya was) en het was inderdaad niet mogelijk, ook niet als ik naar het hoofdkantoor (Sleman toen) zou gaan.

Tja, dan moet het dus via een internationaal rijbewijs en die zijn maar een jaar geldig en kan ik niet verlengen of vernieuwen in het buitenland. Dat is het probleem dus.

Ik zal binnenkort me hier wel even melden bij de politie met dezelfde vraag. Kan het nu wel, dan doe ik het uiteraard, want zo'n credit-card formaat SIM is handiger dan zo'n boekje van de ANWB wat kwijt raakt/vies wordt ect..

Ho Lee Fuk

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Op internet is te vinden:

1.Terbatas pada SIM A dan C
2.Tidak diberikan SIM Umum kecuali ada surat ijin dari Depnaker.
3.Harus ada :
-KIMS (Kartu Ijin Menetap Sementara)
-STMD (Surat tanda melapor diri)
-Pasport / Visa
-Surat keterangan kependudukan
4.Bagi WNA yang menetap di Indonesia masa berlaku SIM 5 tahun.
5.Bagi staf Kedutaan / keluarga berlaku 5 tahun.
6.Bagi WNA yang bekerja di Indonesia sebagai tenaga ahli berlaku 1 tahun.
7.Bagi Turis maksimal 1 bulan dan khusus SIM (hanya berlaku di Bali)
8.Apabila pemegang kembali ke negranya harus melapor pada Satlantas
yang mengeluarkan SIM.

Bij punt 3 gaat het al fout voor mij, want die heb ik niet. Punt 7 klinkt leuk, maar ik zit niet op Bali. Emoticon: Puh!

Informatie is te vinden op de website van Ditlantas. Zoek even op "SIM WNA" en je krijgt bovenstaande informatie te zien, daterend van januari 2009.

Ho Lee Fuk

Baruga
Gebruiker
User icon of Baruga
spacer line

On 22 July 2009 12:40 leomanado wrote:

Leomanado, wie heeft het over corruptie ??? De door mij genoemde bedragen staan als standaard bedragen in het politiebureau aangegeven. Medische keuring Rp 50.000,- en het SIM Rp 230.000,- en gelden voor iedereen die van deze diensten gebruik wil maken. Ik begrijp je reactie niet.

Baruga.

Het leven is geen bestemming, het is een reis.

senior
Gebruiker
User icon of senior
spacer line

Wat nou corruptie? De prijs voor een toerist op Bali was dit jaar: rp 25.000 voor het laten opmeten van je bloeddruk en kleurenblindheid test bij een dokter in een achteraf kamertje,
en rp 250.000 in de hand drukken van een politie officier die je dan overal tussen door lootst: foto,vingerafdruk en met voorrang op de lokale bevolking krijg je dan je sim

Nadeel: is maar 1 maand geldig

hati hati, pelan pelan

leomanado
Gebruiker
spacer line

beste Baruga

Ik reageerde niet op u maar op het vervalsen van een Internationaal rijbewijs door topic maker. sorry voor het misverstand

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Tja het wordt wat lastig als je langer in RI verblijft op een tijdelijke verblijfstitel en zoiets als een rijbewijs wil.

Creatief worden is dan een optie. Zonder daar dan het predikaat drol aan te hangen.
Jeroen is dus niet de enige in al zijn creativiteit.

It's only kinky the first time.

leomanado
Gebruiker
spacer line

luister Oyibo....er wordt op dit forum heel veel geklaagd over Indonesie en dagelijks lees ik hier hoe slecht het allemaal is. Dat heeft heel veel met corruptie te maken.....probeer er dan in ieder geval zelf niet aan mee te doen.
Als iemand hier langer dan een jaar verblijft heeft hij/zij dus in ieder geval een kitas. Een SIM kun je dan zo halen, zonder enige corruptie of zie ik het verkeerd?

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Leo,

Als je deelnemer bent van de Indonesische maatschappij is het bijna, of nagenoeg onmogelijk je verre van het systeem te houden. En dat heeft zeker z'n gevolgen.

Daar zijn vrees ik wel meer voorbeelden van dan een "rijbewijs".

Je zult mij niet horen hoe slecht het hier is. Sommigen hier hebben daar een andere mening over. Je kop in het zand steken, of zeggen ik doe er niet aan mee lijkt me weinig valide. In meer of mindere mate zullen we er mee te maken hebben, of krijgen.

Hoe en op welke wijze we bijdragen aan het systeem zal voor velen van ons verschillen.
Maar ik denk dat het op enig moment in iemands verblijf in RI toch onontkoombaar is.
En weet 1 ding zeker, dit systeem zal instand blijven tot de miljoenen Indonesiers aan de onderkant van de samenleving enige welvaart hebben, en niet minder belangrijk........................de "wij" cultuur enigzins loslaten.

Die samenhang is er zeker.

leomanado
Gebruiker
spacer line

ik ben het helemaal met je eens, maar waarom een rijbewijs vervalsen als je er heel makkelijk een legaal kan halen op het politieburo?

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Als men geen geldige rijbewijs kan hebben is de openbaarvervoer in Jakarta en omgeving nog steeds goed te noemen.
Buiten de angkotroute .vaak in periferie van Jakarta kan met de ojek gaan .

Anders koop men een sepeda ontel , tegenwoordig is het weer "mode" in Jakarta.
Heb maar net een verzoek gekregen om een Oma fiets van Batavus ter kopen voor familie in Jakarta .

Hoe verzinnen ze het om met de sepeda te gaan rijden , waarschijnlijk bij jalan Thamrin /Sudirman als het zondagochtend afgesloten is voor de sportieve Jakartanen .

Geef mij maar een Kijang .

bisa dicek of makemyday .

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Leo,
Ik denk dat iemand na 4 maand wel klaar is elke maand een nieuwe halen.
Tenminste dat ik zou ik wel zijn, en een stempel maken is snel gedaan.

Go with the flow. Emoticon: Party!

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

leomanado; als je nu eens terugleest wat ik schrijf, dan kom je onder meer dit tegen:

Bij punt 3 gaat het al fout voor mij, want die heb ik niet. Punt 7 klinkt leuk, maar ik zit niet op Bali.

Dat moet voldoende zijn om je te doen stoppen met het stellen dat ik maar een SIM moet halen denk ik zo. Ik zou het best willen, maar voldoe simpelweg niet aan de regeltjes voor een SIM, vandaar dus mijn stempeltjes zetten.

Ho Lee Fuk

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Sommige mensen willen nog roomse dan de paus zijn, en ja dan moet je elke keer maar je portemonnee te voorschijn halen..
Dat weet je, dat je elke keer geconfronteerd wordt, met corrupte mensen aldaar, en wat is er dan mis mee, als je ze op de een of andere mannier terug pakt.

Met de mensen daar moet je nu eenmaal anders mee omgaan als je dat thuis gewend bent.
Soms is eerlijkheid nog steeds niet belonend, voor wat je als eerlijk mens ook mee maakt, je stoot je eigen vaak tegen een paal. Emoticon: Stupid Emoticon: Very funny
En nu is er koffie

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

fyjack
Gebruiker
User icon of fyjack
spacer line

kom naar bali en in 3 uur heb je een rijbewijs intrn en nog voor geen 5 euro
deze man doet het al jaren
waar tevinden vragen aan de mensen die hem kennen
praat dan ook met hem voor mij hoeft het niet ik heb en sim A en c
zo mijn koffie is op

Jaag het geluk niet achterna maar omarm het als het op je pad komt

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Kom naar Bali?
In deze vakantietijd 2 miljoen uitgeven voor een ticket?

Emoticon: Party!

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 22-07-2009 20:48 senior wrote:

Je kan het nog 1 maand verlengen.
Trouwens een gewone orang turis zoals de meesten het geval zijn kunnen hoogstens 1 maand vakantie houden .
Er zijn zelfs landen die alleen maar 2 weken(14 dagen ) betaalde vakantie hebben.

Coba lihat disini : Effe hier kijken

http://www.expat.or.id/info/driverslicense.html

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 24-07-2009 07:11 fyjack wrote:
kom naar bali en in 3 uur heb je een rijbewijs intrn en nog voor geen 5 euro
deze man doet het al jaren
waar tevinden vragen aan de mensen die hem kennen
praat dan ook met hem voor mij hoeft het niet ik heb en sim A en c
zo mijn koffie is op

het zal best dat je hem dan snel hebt, ware het niet dat het dan weer niet volgens de regeltjes is. Ik woon namelijk niet op Bali en je dient dat soort dingen altijd te regelen op de plek waar je woonachtig bent.

Even naar Bali voor een rijbewijs is overigens ook niet echt haalbaar, dan kan ik nog beter iedere keer geld schuiven qua kosten.

Ho Lee Fuk

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 22-07-2009 20:48 senior wrote:
Wat nou corruptie? De prijs voor een toerist op Bali was dit jaar: rp 25.000 voor het laten opmeten van je bloeddruk en kleurenblindheid test bij een dokter in een achteraf kamertje,
en rp 250.000 in de hand drukken van een politie officier die je dan overal tussen door lootst: foto,vingerafdruk en met voorrang op de lokale bevolking krijg je dan je sim

Wat nou corruptie ?

Rp 250.000 geld geven om een voorkeursbehandeling te krijgen is volgens de meeste Indonesiers KKN (Korupsi-Kolusi-Nepotisme) .

senior
Gebruiker
User icon of senior
spacer line

On 24-07-2009 07:51 Surya Atmadja wrote:

...

Wat nou corruptie ?

Rp 250.000 geld geven om een voorkeursbehandeling te krijgen is volgens de meeste Indonesiers KKN (Korupsi-Kolusi-Nepotisme) .

corruptie of niet, het scheelt je wel zo'n 3 - 4 uur wachten en in de rij staan bij de verschillende loketten en/of zitten op een gammel bankje/stoel tot voor elk loket je naam onverstaanbaar word omgeroepen via de krakende luidspreker

hati hati, pelan pelan

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 24-07-2009 07:21 Surya Atmadja wrote:

...

Je kan het nog 1 maand verlengen.
Trouwens een gewone orang turis zoals de meesten het geval zijn kunnen hoogstens 1 maand vakantie houden .
Er zijn zelfs landen die alleen maar 2 weken(14 dagen ) betaalde vakantie hebben.

Coba lihat disini : Effe hier kijken

http://www.expat.or.id/info/driverslicense.html

ook op die website wordt wederom bevestigd wat ik eerder al stelde:

If you are on a sosbud visa or any visa kunjungan, you may be entitled to have a 3 month SIM issued under your name (not all POLDA will issue it).If you are a KITAS holder you will have a one year SIM A or C issued.

POLDA Yogya doet er dus niet aan. Dus stempelen maar! Moet het hier in Lippo Cikarang nog eens proberen, dat dan weer wel.

Ho Lee Fuk

TERDAD
Gebruiker
spacer line

Wat een susa om een Rijbewijs!
Gewoon elk jaar een Internationaal Rijbewijs halen bij de ANWB en ik heb al reeds een aantal
jaren geen problemen in Indonesia!!

INDONESIA ABADI - TETAP MERDEKA

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2020
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

88,439,800 pageviews Een website van indahnesia.com