Brommertje huren?

Subforum Bali, het godeneiland 
78 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Bali, het godeneiland > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
ibusas
Gebruiker
User icon of ibusas
spacer line

Vaak lees ik op dit forum dat een brommertje wordt gehuurd.
Maar hoe zit dat met de verzekering? Ik heb geen (internationaal)motorrijbewijs en wat kan er gebeuren bij a) aanhouding en b) een ongeluk -lokaal en de reisverzekering? Ik vind het nog griezelig ondanks dat ik in Nederland ook brommer rijdt en op Bali het verkeer ken.

Emoticon: Cooool

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Dokken maar .

bisa dicek of makemyday .

VanHeutsz
Gebruiker
spacer line

Voor het huren is een internationaal motorrijbewijs verplicht, heb je die niet dan keert de verzekering niet uit en bij aanhouding krijg je hiervoor een boete. Mocht je zelf in het ziekenhuis terecht komen dan kan je ziektekostenverzekering de schade later gaan verhalen bij jezelf. Ongelukken met motorvoertuigen zijn sowieso niet gedekt bij je reisverzekering.

ibusas
Gebruiker
User icon of ibusas
spacer line

Dat idee had ik dus ook. Vind ik het best link dat er toch nog zoveel gasten zijn die dat risico durven nemen. Zal mijn leeftijd wel zijn!
Emoticon: Cooool

Trouwens wel gezellig, zo met dit regenachtige weer een beetje met je gedachten in Bali zitten en het met anderen over hebben!
Emoticon: Bye bye

daft_punk
Gebruiker
spacer line

Ik huur alleen een brommer als ik in lovina en omstreken ben. ik ken daar veel mensen en rij daar alleen als ik geen borrel heb gedronken. Mocht je een ongeluk krijgen dan ben je altijd de lul ook al is het niet je schuld.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Voor de duidelijkheid.....: het zijn geen brommers hier maar motoren boven gemiddeld 90 cc. Dus vandaar zeker een motorrijbewijs.

PeterH
Gebruiker
spacer line

Tja...de meeste verhuurders die ik ken vragen geen internationaal rijbewijs - en de verzekering die ze hebben dekt ook maar iets van vijf miljoen rupiah, ALS ze al een verzekering hebben. Dus daar zou ik me niet zo druk over maken.

Aangehouden worden zonder rijbewijs is nog steeds geen echt groot probleem; dwz met 50.000 rupiah betalen kun je zo doorrijden. Altijd tawarren dus als er meer gevraagd wordt - goede kans dat je ook met 20.000 weg komt.

Blijft het probleem over: wat te doen als er iets gebeurt?

Ten eerste: wees voorzichtig, de Europese regels gelden hier niet - men rijdt "organisch", dat vraagt enige gewenning. Zolang je er de eerste dagen van uit gaat dat iedereen knettergek is en onverwachte dingen gaat doen, ben je redelijk safe.

Ten tweede: omdat het over het algemeen allemaal niet zo heel hard gaat (tenzij je op een Bypass rijdt of andere doorgaande weg) valt de schade bij ongevallen meestal wel mee (een nieuwe spiegel op een Yamaha Mio kost 15000 rupiah) - zolang jij tenminste defensief rijdt als motorrijder: goed anticiperen, ver van te voren manoeuvres duidelijk zichtbaar geleidelijk inzetten (niet plotseling bruusk remmen, afslaan e.d.) en op het midden van je rijstrook rijden. Let op: de 115 cc van de meeste motorscooters hier levert veel meer vermogen dan een brommer; je rijdt zo maar 80. Vrijdagavond en zaterdagavond liever niet rijden, dan gebeuren de meeste ongelukken door de combinatie jeugd - uitgaan - arak.

Tenslotte: als het echt mis mocht gaan, neemt de ambulance je alleen mee als je 3 miljoen cash bij je hebt, verzekering of niet. Dit laatste weet ik gelukkig niet uit eigen ervaring maar van kennissen hier; enkele weken geleden is in Kuta een jongen overleden omdat ze hem lieten liggen na een vechtpartij - zijn vriendin had die 3 miljoen niet.

O ja: en investeer in een goede helm. Kost rond de 270.000 maar dan heb je tenminste iets min of meer degelijks op je bol. De toeristen die ik hier blootshoofds zie rondrijden begrijp ik wel, maar na een paar ongelukken van vrienden (allemaal eigen schuld en zonder andere betrokkenen) die hard op hun hoofd zijn gevallen en wiens helm zwaar beschadigd raakte, zet ik 'm toch maar altijd op. Scheelt ook weer bij de maandelijkse collecterondes herstel: controles van de politie Emoticon: Clown

robbert
Gebruiker
spacer line

Sorry Peter,
Ik kan het niet met je eens zijn. Ikzelf rij daar elke vakantie met een motor en dat is al sinds ergens in de 80tiger jaren en idd. in het begin werd er nauwelijks gekeken of je een rijbewijs had. Momenteel ligt het toch een tikje anders. De politieman bij een post kan je nog wel afkopen maar m.n. op de grotere wegen wordt er steeds meer massaal gecontroleerd, soms is hierbij geen politieofficier en in dat geval zie je nog steeds dat van alles wordt afgekocht. Echter waar een of meerdere hogere officieren staan te kijken daar ligt het toch anders. Kortom rijdt nooit zonder IRB. dat is echt vragen om moeilijkheden. Oh ja, als gemiddelde hollander (dus groot en zwaar) kan je het beste een Honda Tiger huren of als 2e keus een Suzuki Thunder , past ons beter,hi !
Rob

senior
Gebruiker
User icon of senior
spacer line

Inderdaad zijn er wel meer controles tegenwoordig, maar ook als er hogere politie officieren bij zijn word er veel afgekocht. Dit jaar zelf gezien tijdens een grootscheepse controle op de weg tussen Tabanan en Bedegul:diverse toeristen zonder rijbewijs betaalden 50.000 / 100.000 rp en mochten vrolijk weer doorrijden.

Zelf rij ik daar ook jaarlijks vrolijk rond, zonder een internationaal rijbewijs maar met een lokaal rijbewijs (sim c), aangeschaft op het politiebureau in Denpasar. Nadeel is dat het maar 1 maand geldig is voor toeristen en dus elke maand gekocht dient te worden.

Wat betreft Noord Bali tot op heden ben ik daar in al die jaren nog nooit gecontroleerd in tegenstelling tot het zuiden. En inderdaad:wees voorzichtig, de lokale bevolking rijd inderdaad als een malloot, ze hebben er een handje van om je in te halen en 5 meter verderop te remmen om onverwachts af te slaan etc....

hati hati, pelan pelan

PeterH
Gebruiker
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.robbert Dat kan; ik woon op Bali en heb die ervaring eerlijk gezegd niet - wel mee moeten achter het busje met een hoge officier omdat ik zonder rijbewijs (heb ik overigens wel maar ligt altijd thuis) rondreed; ik heb die man dus 50.000 gegeven. Nix aan de hand. Dankzij de aandacht van Pastika voor corruptie worden we veel minder aangehouden gelukkig, maar vervolgens is het nog steeds het zelfde spelletje. Of het nou de verkeerspolitie, de Polsek of Imigrasi is, het maakt niet uit. Wel blijven glimlachen en de taal spreken, dat scheelt 1000%.

Amed East Bali
Gebruiker
User icon of Amed East Bali
spacer line

If you have nothing to loose, you can risk everything

dutchbird
Gebruiker
spacer line

Helemaal met je eens, Marcel Emoticon: Wink
Overigens zorg ik jaarlijks voor een nieuwe SIM A&C (altijd bij me) en heb derhalve nooit gelazer Emoticon: Nooo

NGS stock photos

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Ik had tot mei dit jaar een drie jaar oud internationaal rijbewijs. Omdat toch niemand hier weet hoe het werkt heb ik zelf wat stempeltjes gezet. Emoticon: Shiny Zal de fotootjes binnenkort wel plaatsen.

willemgeheim
Gebruiker
spacer line

Er geld maar een regel in indonesie en dat is dat er geen regels zijn tenzij je ongelukken maakt dan zijn er zoveel regels dat ze je langs alle kanten proberen te plukken.
Een nieuwe scooter of brommer kost 1000 euries maar als je tegen een nieuwe mercedes aan rijdt en het is je schuld zit je toch lastig.
Het beste is met de meute mee rijden of achter iemand die normaal rijdt want als je in Yoghyakarta rijdt dan moet je wel zelfvertrouwen hebben want anders gaat het fout,,,,!!
Op Bali is het makkelijk maar in yoghya moet je toch wel enige aziatische ervaring hebben want je moet ook de weg zoeken terwijl het overal wemelt van brommers...
En niet vergeten alles is links voor sommige mensen is dat vooral in het begin lastig ga je zo maar onbewust aan de verkeerde kant rijden vooral in het begin ik rijd nooit in ned dus ik ben niet anders gewend..
PS mijn voorkeur gaat uit naar de yamaha nouvo een maatje groter als mio heb er alle bergen met mijn vriendin op bali mee gehaald!!!

.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 18-07-2009 21:12 willemgeheim wrote:
Het beste is met de meute mee rijden of achter iemand die normaal rijdt want als je in Yoghyakarta rijdt dan moet je wel zelfvertrouwen hebben want anders gaat het fout,,,,!!.
Het beste is om je te LATEN rijden en ziedaar de voordelen top 3:
- je hoeft zelf niet op te letten
- je bent niet verantwoordelijk voor een ongeluk
- je kan lekker rondkijken en geniet van hetgeen waarvoor je echt naar Indonesie komt.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Amed East Bali
Gebruiker
User icon of Amed East Bali
spacer line

Woon op Bali in Denpasar en kom ook regelmatig in Yogyakarta. Bij een vergelijking van het verkeer in Bali met dat in Yogya, valt het wat mij betreft zeker in het voordeel van Yogya uit. Daar rijden de meeste mensen toch met een helm op, niet met zijn 4'en of 5'en op 1 motor, tegen de richting in aan de verkeerde kant van de weg, zonder licht (anders zien de kwade geesten je!), wordt normaal voorgesorteerd bij de stoplichten, de bochten niet "afgekort" en de rotondes volrond gereden i.p.v. tegen de richting in. Hier op Bali is het werkelijk een gekkenhuis ! Maar ja, wat wil je als je hier voor Rp. 75.000,- je motorrijbewijs kunt kopen en niemand zich verder afvraagt of je wat verkeersregels en borden kent.

Verder zijn de agenten in Yogya in mijn optiek beduidend minder corrupt dan hier op Bali en minder bereid om iets door de vingers te zien als je fout zit.

Heb gekozen voor een wat grotere (250 cc) motorfiets - off the road model - omdat die beter past bij mijn lichaamslengte dan zo'n scooter en de hogere zitpositie de kans biedt om verder vooruit te kijken en zo nog beter te anticiperen.

If you have nothing to loose, you can risk everything

PeterH
Gebruiker
spacer line

Het handige van een motorfiets op Bali is dan weer wel dat je er makkelijk tegelijk 6 flessen van 25 liter water per stuk op kunt vervoeren. Of de versnellingsbak van een auto, los dwars achterop zoals ik vanmorgen weer zag. Een Mio is automatisch, dus je hebt maar ťťn hand nodig om te sturen en remmen tenslotte.

Dat laatste vinden wij trouwens wel een voordeel: niet hoeven schakelen. En omdat wij de grootsten / zwaarsten niet zijn kunnen we met een Yamaha Mio (ik) of Honda Vario (mijn vrouw) prima uit de voeten - de laatste is trouwens wel het prettigste: iets meer vermogen, stiller want vloeistofkoeling en een hogere zit.

willemgeheim
Gebruiker
spacer line

Ik kom op plaatsen waar je anders niet komt en zo,n chauffeur brengt je vaak alleen naar touristische plaatsen ben liever samen met mijn vriendin en het rijden gaat me daar prima af ik zie zoveel ik wil kan overal stoppen en ook kleine weggetjes nemen verder ben ik moeilijk ter been en met zo,n ding heb ik geen kruk nodig zet me overal voor de deur af.
Ik heb 4 jaar in thailand rondgereden op motors en scooters het is de lust van mijn leven maar als onervaren chauffeur zou ik alleen op rustige plaatsen rijden en zeker niet in een stad.
Ik heb bankok doorkruist en yoghya was ook een ervaring in hanoi durfde ik het niet aan ken de taal niet en nog drukker als in yoghya maar verder heb ik in vietnam ook rondergereden heerlijk die wind en het gevoel van vrijheid .....

En idd in yoghya zijn ze niet corrupt ben 2 keer aangehouden een keer in een dorpje vlakbij parangtitis in de bergen zonder helm hoefde alleen mijn papieren te laten zien en de andere keer door rood linksaf dat mag normaal maar daar stond een blauw bordje met iets indonesies er op dat dat hier niet mag maar wederom alleen een waarschuwing....

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Ik blijf het overigens niets vinden, zo'n grote Australier (of andere buitenlander) met zo'n gillende Mio onder zijn kont. Nee, geef mij maar gewoon iets met versnellingen, en 100 of 110 cc is meer dan voldoende, zeker als je bij het stoplicht als eerste weg wil zijn. Kijk wel eerst of er niemand is die als laatste nog even door het rood rijdt, anders zit je zo op elkaar.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 19-07-2009 13:47 willemgeheim wrote:
Ik kom op plaatsen waar je anders niet komt en zo,n chauffeur brengt je vaak alleen naar touristische plaatsen ben liever samen met mijn vriendin en het rijden gaat me daar prima af ik zie zoveel ik wil kan overal stoppen en ook kleine weggetjes nemen verder ben ik moeilijk ter been en met zo,n ding heb ik geen kruk nodig zet me overal voor de deur af.
Bedoel je Willem dat je moeilijk loopt zonder kruk/stok? Want dan zie ik wel wat obstakels op Flores en Sumba (als je daar nog heengaat).
Het pad naar de Kelimutumeren bv is lichthellend en met keitjes. Het is niet zwaar lopen maar het loopt wat lastig. Voor de spider ricefields bij Ruteng ga je ook met een pad omhoog. Ook de adatdorpen op Sumba liggen vaak tegen een helling. Ik zou daar eerlijkgezegd ook geen oplossing voor weten want je kunt daar niet "voor de deur" afgezet worden Emoticon: Confused

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

willemgeheim
Gebruiker
spacer line

Als ik niet te stijl op een kiezelpad naar beneden hoef lukt het wel trappen lopen gaat ook is alleen zwaar alleen lange afstanden zonder kruk is lastig bijv 2 km ben ook niet de bromo opgegaan waren teveel treden en was met een auto met chaufeur dus had er ook de tijd niet voor....
Watervallen op bali was ook geen probleem......
Maar idd die scooter is ook een beetje mijn hulpje en ik hou van de vrijheid met een chauffeur heb ik niet dat gevoel...

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Dan denk ik dat de Kelimutu wel lukt als je het rustig aan doet. Wel schoenen aandoen met dikke zolen. Ezels hebben ze daar niet zo bij de Bromo want dat zou een mooie optie zijn. En kom alsjeblieft niet te dicht bij de rand van het meer. Ze hebben er al hekken geplaatst (misschien wel destijd naar aanleiding van die Nederlander die verongelukt is) Dan moet je maar een paar adatdorpen overslaan (er zijn er zat hoor) De Wawo Muda bij Bajawa moet ook wel lukken als het maar niet nat is (van de regen) an ders glij je vanzelf wel naar beneden...
Ik vind een scooter/motor/brommer ook het fijnst vooral als het warm is (kun je lekker een beetje wind vangen) maar wel achterop en ik roep wel stop als ik weer iets denk te zien. Het ligt er wel een beetje aan waar je bent (op Java of Bali zou ik het zo snel niet doen, tenminste niet in het zuiden van Bali waar je juist door de files haast geen lucht krijgt en het zo verschrikkelijk vol is.
Als de weergoden ons goed gezind zijn, zijn Flores en Sumba en Lombok (en uiteraard ook verder naar het oosten) een verademing ten opzichte van Bali en Java om daar rond te rijden.

willemgeheim
Gebruiker
spacer line

Daar hoop ik op beter een slechte weg als heel veel verkeer en ach ik ben gewend om in azie te rijden en mijn vriendin zit achterop dus zelf achterop zitten lukt niet....
Ik haat taxi en baja dat zijn bijna allemaal maffia op mijn scooter wordt ik niet opgelicht want voor de benzine betaal ik hetzelfde alleen in uiterste nood maak ik gebruik van een taxi of baja pak liever de bus is veel leuker op een baal rijst zitten en je helemaal thuis in het land voelen das pas echt en puur....voelen wat die mensen beleven en het zelf meemaken dan begrijp je ze ook beter waardoor je ook weer beter geaccepteerd wordt en je makkelijker vrienden kan maken die niet op je geld uit zijn.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

83,817,983 pageviews Een website van indahnesia.com