Per fiets van Maumere naar Labuan Bajo

Subforum Nusa Tenggara - De Kleine Sunda Eilanden 
36 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Nusa Tenggara - De Kleine Sunda Eilanden > Bekijk onderwerp

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
golf1025
Gebruiker
spacer line

Hallo,
Eind juli begint mijn 6-weekse fietsreis van Maumere terug naar Bali. Graag zou ik wat tips ontvangen over te kiezen route (westelijk via Ende of oostelijk via Reo). Omdat ik weet dat de afstand lang is met vele zware klimmen, ben ik vooral benieuwd naar overnachtingsmogelijkheden onderweg. Normaal gesproken plan ik mijn dagafstanden op gemddeld 70km. Maar op een zware dag kunnen het er aanzienlijk minder zijn (30-35km max). Zijn er voldoende overnachtingsmogelijkheden voor de eenzame fietser, of is het advies om op moeilijke stukken de bus/bemo te nemen?
Bij voorbaat dank!
Jan

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Hoop voor je dat Anne Mieke reageert want die is "Nusa Tenggara"-expert bij uitstek. Ik weet alleen dat de wegen aan de noordkant van slechte kwaliteit zijn. Besides , logies vind je uitsluitend in de grote steden als Ende, Bajawa, Riung en Labuanbajo (en ook nog overnachtigingsmogelijkheden in Riung). Zelfde situatie op Sumbawa waar je werkelijk alleen maar 1 route hebt. Maar wees voorzichtig want alle verkeer gaat over die ene "Trans-Sumbawa" highway (vorig jaar nog moeten doen van Bima naar Senggigi, een gevaarlijke rit ...weliswaar in een bus).

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 08-07-2009 08:44 golf1025 wrote:
Hallo,
Eind juli begint mijn 6-weekse fietsreis van Maumere terug naar Bali. Graag zou ik wat tips ontvangen over te kiezen route (westelijk via Ende of oostelijk via Reo). Omdat ik weet dat de afstand lang is met vele zware klimmen, ben ik vooral benieuwd naar overnachtingsmogelijkheden onderweg. Normaal gesproken plan ik mijn dagafstanden op gemddeld 70km. Maar op een zware dag kunnen het er aanzienlijk minder zijn (30-35km max). Zijn er voldoende overnachtingsmogelijkheden voor de eenzame fietser, of is het advies om op moeilijke stukken de bus/bemo te nemen?
Bij voorbaat dank!
Jan
Dag Jan,
Het lijkt me dat je ergens mee in de war bent want Reo ligt noord van Riung.

De “highway” die van oost naar west loopt is nog de beste weg, twee personenauto's breed maar jet moet rekening houden met kapotte stukken door landverschuivingen door zware regenval ongeacht het seizoen. Er is niet veel verkeer, dat scheelt weer.
Alle zijwegen naar het noorden of zuiden zijn bijna allemaal van mindere kwaliteit varierend van onverhard (modder bij regenval) tot heel veel diepe gaten. Maar het is te doen lijkt me.
De route op Flores is meestal Maumere-Moni-Ende-Riung/Bajawa-Ruteng-Labuan Bajo (een enkeling plakt het stuk larantuka er ook nog aan). De afstanden zijn niet eens zo heel groot maar zelfs gemotoriseerd verkeerd rijdt er ongeveer 25 kilometer per uur, dit voornamelijk vanwege de vele, vele bochten en omdat de snelheid ingehouden moet worden om om de gaten heen te rijden.. De rit Maumere-Moni per auto bijvoorbeeld is zo’n 3 uur en Moni-Ende 2 uur (bij normale weersomstandigheden).

Accommodatie op Flores is in Maumere, Moni, Ende, Bajawa, Riung, Mborong, Ruteng, Labuan Bajo, misschien in Mbay (tussen Ende en Riung) Tussen Ruteng en Labuan Bajo (veel klimmen!) is ergens volgens nog een accomodatie maar ik kan even neit op de naam komen. Van al deze plaatsen/stadjes zijn Maumere en Ende de grootste. Hoe westelijker hoe kleiner de plaatsten worden Buiten deze plaatsen zijn er sowieso al weinig andere dorpen (en ook hier hoe westelijker hoe minder dorpen) Ik denk dat het inderdaad dan een idee is om de trajecten gedeeltelijk met de bus te doen, het is alleen de vraag of ze jou en je fiets mee (kunnen/willen)nemen. De bussen op Flores zijn ook een maat kleiner dan bijvoorbeeld op Java. Dit zal nog het best kunnen met een bus waarop boven een bagagerek zit (nou ja bagagerek…..) Een ander alternatief is proberen een slaapplaats te vinden bij de kepala desa (dorpshoofd). Hiervoor is het wel enige kennis van het Indonesisch nodig hoewel op Flores buiten de hotels en tourguides sowieso weinig Engels wordt gesproken.
Misschien niet echt een bevredigend antwoord op je vraag maar een ander heb ik niet.

gr
Anne Mieke

avatar: batu biru di pantai biru, Ende, Flores (mei 2007)

golf1025
Gebruiker
spacer line

Beste Anne Mieke,
Hartelijk dank voor je uitvoerige antwoord. Met betrekking tot Reo, dat moet inderdaad zijn het noorden. Op mijn kaart gaat er een weg Maumere - Labuan Bajo via de noordkant van het eiland (via Danga, Pota en Reo). Ik vroeg me af of dit een alternatief zou kunnen zijn voor de hoofdweg via Ende. Maar dat werkt alleen als ik onderweg voldoende overnachtingsplekken zou kunnen vinden. Als ik op mijn kaart kijk naar de route via de hoofdweg, dan is de afstand:
- Maumere - Ende 148 km = 2 - 4 dagen Incl. Kelimutu, dus 3 overnachtingsplekken tussen Maumere en Ende nodig.
- Ende - Bajawa 130 km, dus 2 overnachtingsplekken op 40 en 80 km van Ende nodig.
- Bajawa - Ruteng 130 km, dus 2 overnachtingsplekken op 40 en 80 km van Bajawa nodig.
- Ruteng - Labuan Bajo 120 kam, dus 2 overnachtingsplekken op 40 en 80 km van Ruteng nodig.
Dus op de hele route van Maumere naar Labuan Bajo zoek ik buiten de grote plaatsen (Maumere, Ende, Bajawa, Ruteng en Labiuan Bajo nog 9 overnachtingsplekken nodig.
Op zich vind ik een slaapplaats vragen aan het dorpshoofd geen probleem, ik kan alleen niet inschatten of dit ook gaat lukken. Volgens mijn lerares Bahasa hoef ik mij geen zorgen te maken:een Indonesier zal voor een gast altijd een oplossing vinden, zegt ze.
Tenslotte nog een vraag of geld opnemen via de PIN-automaat in de grotere plaatsen mogelijk is of dat ik voldoende contante rupiah's voor het hele verblijf op Flores nodig heb.
Alvast heeel hartelijk Emoticon: Party! dank voor de moeite om mij verder te helpen met informatie.
Jan

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Dag Jan,

Wat de weg langs het noorden betreft vind ik dit niet zo'n goed alternatief. Allereerst omdat dit een slechte weg is en ook omdat je dan Bajawa mist en mooie stuk over de "hoofdroute"

Wat betreft de afstanden tussen de plaatsen denk ik dat je eerder een extra overnachtingsplaats nodig hebt tussen Bajawa-Ruteng en Ruteng-Labuan Bajo dan Maumere-Ende. Het stuk Bajawa-Labuan Bajo is veel meer klimmen en bochten en zul je ook sneller moe zijn. Ook is de regenval hier vaker en intensiever (ondanks dat het straks nog het droge seizoen is....)
Ik kan alleen voor het stuk Bajawa-Ruteng in Mborong iets bedenken. Op alle andere plekken ken ik geen accomodatie. Ik durf niet 100% zeker te zeggen dat het er niet is (ik weet ook niet alles) maar denk toch van niet. Dus inderdaad dan maar dorsphoofd.

PIN automaten zijn er veel in Maumere en Ende, in Bajawa zijn er volgens mij twee en in Labuan Bajo kun je ook terecht. In Ruteng zou het ook moeten kunnen maar niet de keren toen ik het probeerde.

gr
AM

avatar: batu biru di pantai biru, Ende, Flores (mei 2007)

golf1025
Gebruiker
spacer line

Dag Anne Mieke,
Hartelijk dank voor de info! Top! Mocht jou of iemand anders nog wat nuttigs te binnen schieten, voor 22 juli want dan vertrek ik, heel graag!
Jan

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2012
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

18,704,003 pageviews Een website van indahnesia.com