|
|
|
|
|
|
Hallo,
Ik heb straks in Indonesië 20 dagen te verdelen over Bali, Lombok en Flores.
Veel te kort, maar beter dan niets natuurlijk.
Wie is op alle drie de eilanden geweest, en kan me een suggestie doen over hoe deze dagen te verdelen?
Zelf dacht ik aan:
7 dagen Flores (incl. Rinca), 7 dagen Bali, 6 dagen Lombok.
Is dat volgens jullie een goede verdeling, of zouden jullie het anders verdelen?
Ik ben overigens iets meer gericht op cultuur dan op natuur, maar wil ook zeker wel natuur zien (Komodo's, rijstvelden, een bounty-eilandje, etc.).
|
|
|
|
|
Beste Martin
Als ik zo'n vraag voorbij zie komen dan weet ik nooit waar ik aan moet beginnen....
De verdeling is in principe goed maar ik zou dan liever Lombok door Sumba vervangen waar je de cultuur meer authentiek zult aantreffen. Die bounty-eilanden zijn sowieso voor de kust van Labuan Bajo en ook bountystranden vind je op Sumba, en er is niemand.......
Cultuur overigens ook op Flores met name rond Bajawa en uiteraard Bali.
gr
Anne Mieke
|
|
avatar: batu biru di pantai biru, Ende, Flores (mei 2007)
|
|
|
|
|
Dank voor je antwoord!!
Sumba (en Sumbawa) had ik nog niet serieus overwogen, omdat Lombok voor mijn geval wat beter te bereizen is, en ook mooi schijnt te zijn, maar ik zal me zeker eens verdiepen in Sumba.
Bajawa zal ik zeker bezoeken, 1 of 2 dagen (dat moet ik nog bepalen).
|
|
|
|
|
Martin,
In deze is Sumba en Sumbawa niet in een adem te noemen. Het zijn totaal verschillende eilanden. de bewoners van Sumba zijn ook wat toegankelijker.
Voor Bajawa is 1 volle dag (in jouw schema van 7 dagen) wel voldoende, dwz 2 overnachtingen. Op die volle dag kun je dan de adatdorpen bezoeken.
gr
AM
|
|
|
|
|
|
|
Wat is precies het verschil tussen Lombok en Sumba? (ik wete het: wel een erg open en brede vraag)
Als ik zoek naar foto's van Sumba dan krijg ik enkel foto's van gelijk uitziende dorpjes en begraafplaatsen, die wel heel mooi zijn overigens, maar weinig van elkaar verschillen.
Van Lombok heb ik de indruk dat het iets meer variatie biedt, maar dat kan ook komen doordat daar gewoon meer foto's zijn gemaakt.
|
|
|
|
Martin,
Je slaat precies de spijker op zijn kop. Van Sumba zul je veel minder info en foto's uit je pc getoverd krijgen maar dat betekent niet dat er niets is.
Juist voor de totaalvariatie heb ik Sumba voorgesteld in plaats van Lombok.
De rijstvelden van Lombok zul je ook op Bali aantreffen waar je al heen gaat. "Snorkeleilandjes" zoals de Gilis 'zul je ook ten westen van Labuan Bajo aan te treffen. Dorpjes met een uitgesproken cultuur zijn beter te zien op Sumba, zijn puurder en niet (zo) commercieel als op Lombok. Landschappelijk verschilt Lombok veel van Sumba. Lombok heeft een vruchtbaar gedeelte in het midden ten zuiden van de Rinjani maar de zuid, zuidwest en noordkust zijn ronduit droog en zeker in het droge seizoen niet echt mooi te noemen. De vegetatie van Sumba past beter bij het gedeeltelijk droge eiland. In het oosten lijkt het hier en daar een beetje op Kreta, het westen echter is veel natter, heeft nog stukken oerwoud (ontvangt ook veel meer regen) Ook Sumba heeft prachtige en vooral lege stranden (en dan bedoel ook echt leeg!)
Verder is de bevolking van Sumba (overwegend christen) veel toegankelijker dan die van Lombok (overwegend orthodox moslim)
Op Sumba (en ook niet op Flores) geen taferelen van opdringerige verkopers, een verademing nar Bali en Lombok.
Weinig toeristen op Sumba maar dat betekent zeker niet dat er niets te zien is.
Veel mensen om me heen die naar Indonesie willen. Om ze naar Bali of Lombok te "dirigeren" is niet zo'n probleem maar eilanden als Timor, Sumba en Flores (deze laatste wordt gelukkig steeds populairder)...... aduh daar moet ik altijd veel voor praten. Kan ik niet een beetje hulp krijgen? YB?
Nou, denk nog maar eens rustig na. Veel huiswerk maken  en als je nog meer vragen hebt dan horen we ze wel.
gr
Anne Mieke
|
|
|
|
|
|
|
Wat op Sumba is nog meer de moeite waard, naast de traditionele dorpjes?
Ik probeer te bepalen hoeveel dagen ik voor Sumba moet inplannen in m'n schema.
|
|
|
|
On 28-06-2009 16:14 Martin_Reuvers wrote: Wat op Sumba is nog meer de moeite waard, naast de traditionele dorpjes?
|
Het afwijkende landschap, met name in het oosten, de leegte, de stranden, de ikat
On 28-06-2009 16:14 Martin_Reuvers wrote: Ik probeer te bepalen hoeveel dagen ik voor Sumba moet inplannen in m'n schema.
|
Voor Sumba is 5 tot 7 dagen goed. Hieronder een voorbeeldschema. Als je moet/wilt schrappen dan het best een dag/nacht Waingapu. Qua cultuur is het westen het interessantst.
1) Maumere-Waingapu
2) Waingapu: trip naar het oosten
3) Waingapu: trip langs noordkust
4) Waingapu-Waikabubak
5) Waikabubak: trip naar het westen
6) Waikabubak: trip naar het zuiden
7) Tambolaka (op 1 uur van Waikabubak)-Denpasar
De vlucht Maumere-Waingapu met Merpati gaat 3 x per week (di,do,za) staat voor dit moment in de vroege ochtend echter dit verandert voordurend. Is dit inderdaad het geval dan zou je zelfs die dag nog een trip kunnen maken. Eenmaal aangekomen in Waingapu kun je in een half uur al in je hotel zijn.
Tambolaka-Denpasar met Merpati 4 x per week (zo, ma wo, vrij) en Transnusa 4 x per week (wo,do,vrij,zo)
Maar ik ben eens even aan het nadenken? Klopt het dat ik tussen de regels doorlees dat je Sumba eigenlijk niet ziet zitten? Want dat kan natuurlijk. Soms heb je ergens wel of geen gevoel bij.
Een ander idee is om ipv naar Lombok of Sumba een dag of 6 naar Tanah Toraja te gaan in Zuid Sulawesi. Ook hier zul je volop cultuur aantreffen in de vorm van traditionele huizen en de manier waarop de bewoners met hun doden omgaan. Ook dit is een uniek stukje Indonesie. Qua natuur is dit ook een heel mooi gebied en je kunt er zelfs een trekking doen. Je kunt vanuit Maumere naar Kupang en daar de aansluitende vlucht nemen naar Makassar maar het is een krappe aansluiting (Kupang aankomst/vertrek 16.10/17.00). Via Denpasar kan ook maar dan wordt het een stuk duurder en een slechtere aansluiting.
gr
Anne Mieke
|
|
|
|
|
|
|
De aarzeling die je bespeurt ligt er meer in dat ik weinig over Sumba kan vinden, weinig foto's, en de foto's die ik wél vind zijn allemaal van zo'n dorpje, dus die lijken allemaal op elkaar.
Het is dus meer zo dat ik nog niet zo goed weet wat er verder nog te zien en te bezoeken is aldaar.
Maar ik ben wel zeer geïnteresseerd hoor.
De trips ten westen en ten zuiden van Waikabubak betreffen neem ik aan de traditionele dorpjes?
Wat zijn precies de trips naar het oosten en langs noordkust van Waingapu?
Voel je overigens nooit verplicht te antwoorden hoor, hoewel ik het wel zéér waardeer.
|
|
|
|
|
Traditionele dorpen zijn in heel Sumba dus ook ten oosten van Waingapu. Het is gewoon een genot om daar over de wegen te rijden en af en toe een bus of auto tegen te komen. Ten noordwesten van Waingapu ligt het traditionele dorp Prailiang. Je komt dan ook langs een mooi stuk strand zo'n 50 tot 100 meter van de weg. Zo'n stuk strand waarvan je denkt hoe het mogelijk is dat er daar nog geen hotel is gebouwd. Daar is overigens wel een antwoord op te geven. Sumba ontvangt veel minder toeristen dan bijvoorbeeld Flores. Toen ik er het laatst in januari was (inderdaad geen hoofseizoen) heb ik in een week tijd een paar toeristen gezien. Ik kom nog niet tot 5 als ik goed nadenk. Er is gewoon geen afzetgebied. Maar afwezigheid van toeristen en daarmee een gebrek aan faciliteiten zoals bijvoorbeeld op Bali of op Lombok moet je ook liggen. Ik word gek van de kermis op Bali (maar dat is hier algemeen bekend) terwijl een ander die juist wil.
Ik denk dat je met Bali, Flores en Sumba (of Sulawesi hoewel meer toeristisch) een goede combinatie van variatie te pakken hebt in zowel cultuur als natuur.
gr
Anne Mieke
|
|
|
|
Plaats een reactie op dit onderwerp
|
Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.
|
|