|
|
|
|
|
|
Hallo,
Ik ga eind juli 20 dagen naar de kleine Soenda-eilanden (Bali, Lombok, Flores), en begin in Flores. Ik vlieg via Denpasar naar Labuan Bajo.
Is de volgende route te doen in 5 á 6 dagen?
Of mis ik dan interessante dingen?
1. Labuan Bajo (+ Rinca) (2 dagen)
2. Ruteng (1 dag)
3. Bajawa (1 dag)
4. Riung (1 dag)
Daarna wil ik naar Lombok.
Wat is de makkelijkste manier om daar te komen?
Ik hoor zowel positieve als negatieve verhalen over de Perama-boottocht vanuit Labuan Bajo naar Lombok (hoewel ik die route niet vind op de Perama-site), maar gezien de duur van de reis (2 dagen las ik in andere topics?) is vliegen misschien een betere keus, hoewel een bootreis me mooier lijkt.
Mocht ik besluiten te gaan vliegen: moet ik dan nu al een ticket boeken, of kan dat een paar dagen vantevoren? Bij welke maatschappijen kan dat?
En vlieg je dan via Denpasar, of rechtstreeks?
Alvast bedankt!!
|
|
|
|
|
Met jouw route mis je inderdaad interessante dingen zoals Kelimutu en de traditionele dorpen rond Bajawa. Van Ruteng naar Bajawa is het nl. ongeveer 4 uur rijden. Bajawa Riung is ongeveer 3 uur maar dan is er niet meer zoveel tijd die tijd voor het maken van een boottrip. Bovendien zit je in riung in the middle of nowhere en geen vliegverbinding naar Bali (je moet via Denpasar naar Lombok er is geen rechtstreekse verbinding)
Beter is het volgende alternatief
1. Ende en meteen doorrijden naar Moni, overnachting
2. bezoek Kelimutu in de vroege ochtend daarna naar Bajawa, overnachting
3. Bajawa, bezoek aan traditionele dorpen
4. Ruteng
5. Labuan Bajo overnachting
6. Labuan Bajo Bezoek aan Rinca, snorkelen etc.
7. vlucht naar Denpasar Mataram
Met bovenstaand programma is er geen andere keuze dan vliegen. EN vliegen naar of van Flores is ook prachtig. Met de boot is de omgeving rond Labuan Bajo het mooist. Het ticket naar Ende kun je boeken met Merpati maar ik weet niet of je het klaarkrijgt om dit online te boeken. Labuan Bajo-Denpasar-Mataram kan het best met IAT of Transnusa.
Voor een gedetailleerder prgramma kun je me mailen.
gr
Anne Mieke
|
|
avatar: batu biru di pantai biru, Ende, Flores (mei 2007)
|
|
|
|
|
Ik heb al een tijdje geleden een vlucht naar Labuan Bajo geboekt, dus dat is sowieso mijn vertrekpunt. Welke van de plaatsen die ik noem (Labuan Bajo + Rinca, Ruteng, Bajaw en Riung) is het minst interessant?
Ik zit er dan zelf aan te denken om Riung te laten vallen, zodat ik die dorpen bij Bajawa kan bezoeken, en terug te vliegen vanuit Ende, en misschien de Kelimutu nog kan bezoeken.
Hoe vaak gaan er vliegtuigen vanaf Ende (via Bali naar Lombok), weet iemand dat? En is het mogelijk het ticket ter plekke wil regelen?
|
|
|
|
|
Martin,
Laat Riung maar vervallen dan. En als je er nog eentje wilt/moet laten vervallen dan Ruteng.
Je kunt zelfs de Kelimutu bezoeken in de vroege ochtend en nog op tijd in Ende zijn voor de vlucht later op de dag naar Denpasar.
Vliegtuigen van Ende naar Denpasar gaan vier keer per week met Merpati. (het kan zijn dat Pelita inmiddels ook weer vliegt) natuurlijk kun je het ticket ter plekke regelen in Ende (of bij je vertrek vanuit Denpasar als je vluchtdatum al zeker is) Maar Martin, check, dubbelcheck met de vluchten vanuit Flores!
gr
AM
|
|
|
|
|
|
|
Dank voor je zeer bruikbare antwoord, ook in mijn ander topic.
Als ik die forum zo doorspit en alle reacties lees dan ben ik zeker de eerste die je zo goed helpt. Dank!
|
|
|
|
|
Merpati lijkt niet te vliegen vanaf Ende naar Denpasar op 30 of 31 juli, of op 1 augustus, of ze zitten reeds vol. De site van Pelita maakt geen melding van consumentenvluchten.
Vanaf Maumere kan ik wél via Denpasar naar Mataram vliegen, of direct naar Sumba (Waingapu), beide met Merpati.
Is het op Sumba een beetje makkelijk om rond te reizen (ik heb geen rijbewijs)?
En hoeveel dagen zou jij Sumba bezoeken?
|
|
|
|
On 26-06-2009 14:35 Martin_Reuvers wrote: Is het op Sumba een beetje makkelijk om rond te reizen (ik heb geen rijbewijs)?
En hoeveel dagen zou jij Sumba bezoeken?
|
Aduh, je moet niet zelf gaan rijden hoor. Je LATEN rijden met een chauffeur (is wel duurder op Sumba zo'n Rp 600.000) of je maakt gebruik van een travel (een door to door shared "taxi/minibus") voor zo'n Rp 50.000 (bijvoorbeeld Waingapu-Waikabubak)
Het is wel jammer dat je nu al geboekt hebt voor Labuan Bajo.... maar enfin.
Je kunt vanuit Ende met de boot naar Waingapu (ASDP iets van 12 uur varen) OF je gaat via via (en dat kan vanalles zijn Maumere-Kupang naar Waingapu) en dan terug vanuit Tambolaka (1 uur van Waikabubak) met Merpati OF Transnusa naar Denpasar.
Denpasar-Mataram is makkelijk. Vliegtuigen zat, elke dag.
Ik zal in het weekend eens naar die Merpati kijken want daar ik zelf ook af en toe hoofdpijn van.....
Pelita heeft wel degelijk passagiersvluchten met dienstregeling. Even kijke hoe ik daar nu weer achter kom.
gr
AM
|
|
|
|
|
|
|
Maumere - Waingapu is een directe vlucht van Merpati, 40 minuten vliegen slechts. Dat lijkt me te verkiezen boven 12 uur op een boot.
Zo te zien zijn ze er regelmatig vluchten vanaf Sumba naar Bali, dus dat is geen probleem denk ik.
Eerst maar eens bepalen hoeveel dagen Sumba zal moeten kosten.
Wat zijn de niet-te-missen plekken op Sumba?
|
|
|
|
|
Voor Sumba is een dag of 6 voldoende. Je kunt starten in Waingapu en dan je basis nemen in het westen (Waikabubak) en vandaar dagtrips doen. Het westen is qua cultuur het interessantst.
Mbt de vluchten ook hier veel annuleringen dus niet een te strak reisschema toepassen.
gr
AM
|
|
|
|
Plaats een reactie op dit onderwerp
|
Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.
|
|