Subforum Selamat makan - Smakelijk eten

forum.indonesiepagina.nl 
81 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Selamat makan - Smakelijk eten > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

In een ander topic was Flipse enthousiast over het eten in ViaVia. Ik deel die mening niet. Ik vind het eten daar niet `om een omweg voor te maken' zoals de Guide Michelin het stelt. Slecht is het trouwens zeker niet, maar de voornaamste aantrekkingskracht van ViaVia zit um in de schat aan informatie die ze je daar kunnen bieden. En de activiteiten die ze ontplooien (batikcursus, eendaagse cursus Bahasa Indonesia, fietstochten, een nachtje in de kampung and so on and so forth). En een hotspot. Kortom, een bezoek zeker waard.

= moderator edit =
Restaurants plaatsen doe je in onderstaand topic!
Uit eten in Indonesië

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Over smaak kan men twisten.
De ambiance van een restaurant (zelfs een Rumah Makan) kan ook het gevoel beinvloeden.

Ben vaak in Indonesische(Javaans-Sundanees-Padang) restaurant gegeten waarvan veel indonesiers zeggen dat het lekker is .
En toch verschilt het vaak met wat je thuis gewend bent .

Dat komt ook omdat men te veel moet maken , en niet meer weet hoe men de gerechten moeten maken zoals het in de goede oude tijd.
En vaak met toevoegingen van smaakversterkers etc .

bisa dicek of makemyday .

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

men knoeit wat aan, met kruiden, maar betreft NasiGoreng is alleen hier in dit huis het zelfde.
Als je ergens anders NasiGoreng eet, dan merk je dat het anders is, en dat kan je ook zo stellen in Indonesië, ook niet in elk restaurant is het zelfde.
Dit weekeinde voor het eerst wezen wokken.in Nederland,
In Bandung heb je al jaren ook ergens, je kan zelf uitzoeken wat je in de wok wilt hebben, en zo kan je zelf de ingrediënten kiezen, en het laten klaar maken.
Heel veel eten voor twee uur?, maar de NasiGoreng was te wit vond ik, je kan zelf wel ketjap, er bij doen, maar toch niet lekker.
Verders ging het wel, groente van alles,en vlees alles rauw, en je kon dat in een wok laten bakken, je kon zelfs de kruiden uitzoeken via een speciale prikbord, en als het klaar is, op een bord opdienen, zelf lopen, zelf mag je het opeten...... Emoticon: Yummie! Emoticon: Party! Emoticon: Shiny Emoticon: Nice

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

erwin
Gebruiker
User icon of erwin
spacer line

On 22-06-2009 05:33 guna2 wrote:
In een ander topic was Flipse enthousiast over het eten in ViaVia. Ik deel die mening niet. Ik vind het eten daar niet `om een omweg voor te maken' zoals de Guide Michelin het stelt. Slecht is het trouwens zeker niet, maar de voornaamste aantrekkingskracht van ViaVia zit um in de schat aan informatie die ze je daar kunnen bieden. En de activiteiten die ze ontplooien (batikcursus, eendaagse cursus Bahasa Indonesia, fietstochten, een nachtje in de kampung and so on and so forth). En een hotspot. Kortom, een bezoek zeker waard.

Ik vind Via Via een aanrader als je in Prawirotaman verblijft. Voor mij zit de kracht van Via Via in zijn menu. Het is anders dan de andere restaurants in deze straat. De menu's van de meeste restaurants daar lijken wel gekopieerd. Via Via vaart wat dat betreft zijn eigen koers en is wat mij betreft het beste restaurant in Prawirotaman.

Trouwens Guna2 kan jij enkele restaurants aanbevelen voor als ik in augustus weer eens in Yogya ben? Als ze dan nog in de buurt van Prawirotaman liggen is dat leuk, maar ik zie er niet tegen op om in een taxi te stappen. Zijn er in Yogya wel restaurants die een omweg waard zijn? Ik ben benieuwd Emoticon: Yummie!

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

FredB
Gebruiker
User icon of FredB
spacer line

Wat primair van belang is blijft vooralsnog onbenoemd: de hygiëne. Dat blijf vooral achter de schermen, maar heel erg lekker eten kan je een buikkramp van een week bezorgen, zo groot als van hier tot Jericho. De hygiënische standaarden zijn erg laag te noemen en er is geen enkele instantie die iets controleert.
Mijn conclusie is: alleen in een restaurant of rumah makan nassen als je geen andere keus hebt, en zorg voor voldoende Norittabbletten, niet verkrijgbaar waar ik zit, en Lomotil voor de krampen, want je kunt het echt overal oplopen. Hier in Singapore dus ook. Net bij mijn collega, die natuurlijk ook weer niets bij zich had.

Be careful what you wish for; you might get it!

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

On 22-06-2009 10:03 erwin wrote: Ik vind Via Via een aanrader als je in Prawirotaman verblijft

Ik ook, Erwin. Ondanks mijn (milde) kritiek het beste restaurant van Prawiritaman. De andere tenten hebben inderdaad allemaal hetzelfde menu.
Maar vlakbij Prawirotaman zit de door mij genoemde Hany's (Jl. Panjaitan loopt paralel aan JL. Parangtritis), en bij de Pasar Prawirotaman die satétent, Samirono. Jl Parangtritis afzakken, de ringroad oversteken, en je bent bij Numani. Allemaal vermeld. Op becakafstand.
Er zijn natuurlijk nog veel meer goede restaurants in Yogya, ik heb alleen de resto's genoemd die ik het beste vind. Daar valt ViaVia niet onder. Dat betekent niet dat ik er nooit eet. Ik was zelfs bij de opening, in het Stenen Tijdperk.

erwin
Gebruiker
User icon of erwin
spacer line

De beste saté's van Yogya, en bij uitbreiding Indonesië zijn, naar mijn smaak, de saté's die een vrouw op straat bakt in Jl. Suryodiningratan. Als je komende van Jl. Prawirotaman voorbij Hotel Brongto gaat, heb je wat verder aan de linkerkant Gang Rakhmat. Daar op de kruising met Jl. Suryodingratan kan je ze elke dag vanaf een uur of 5 vinden. Ik vind deze saté's hemels lekker, heb nooit betere gegeten. Het leuke is dat mijn schoonmoeder er rechttegenover woont, zodat ik er vaak van kan genieten. Emoticon: Yes!

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

FredB
Gebruiker
User icon of FredB
spacer line

De lekkerste saté's eet ik thuis, daarna op Boat Quay, Singapore, met een aangepast sausje. In RI: van een saté kambing langs de weg ben ik eens ziék geweest, dat wil je niet weten. Maar ja, de meesten willen het alleen maar zelf ervaren. Dat kan volop. Emoticon: Yummie!

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Ik eet graag sate's (en dan inderdaad vooral de echte kambing) langs de straat, maar ik ben wel zo eigenwijs dat ik zeg: draai nog maar een paar keer om. Liever geen halfgaar vlees. Ik ben nog nooit ziek geweest van eten waar dan ook. Ik ga er altijd van uit dat het een enorm voordeel is dat het hier thuis ook niet zo spic en span is, ik heb een aardig immuunsysteem opgebouwd.
Wel was ik ontzettend vaak mijn handen, volgens mij is dat een hele belangrijke factor om niet ziek te worden. Eet je in een superchique restaurant, heb je nog steeds de kans dat iemand met gore tengels in de rijst of het vlees zit te wroeten in de keuken. En ik eet nooit sla in de tropen, verder eigenlijk alles.
groet Elsbeth

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

On 22-06-2009 15:53 elsbeth wrote: En ik eet nooit sla in de tropen, verder eigenlijk alles.

Ik wel hoor. Bergen sla. IJsbergen sla, zeg maar. En lotek. Heerlijk. Maar niet meer bij die warung schuin tegenover de schoonmoeder van Erwin, op Jl. Suryodiningratan. Daar ben ik ooit in de keuken verzeild geraakt...

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik heb in heel wat rumah makan padangs, warungs, kaki lima’s gegeten, en ook vaak bij mensen thuis. Een “echt” restaurant zelden. Een jaar of tien geleden een paar keer in Sanur om vervolgens vast te stellen dat het eten er geheel was aangepast aan de westerse smaak dus minder pedas, de bumbu’s niet authentiek etc.
De laatste keer dat ik dacht “toch maar niet” was op Sumba vorig jaar in een warung waar de ikan goreng “een vreemde smaak” had. Mja toen had ik er al een hap van gegeten. Echt ziek van eten is me misschien in al die jaren twee of drie keer gebeurd (zal wel niet veel indruk gemaakt hebben als ik het niet meer precies weet) Een keer echter kan ik me nog wel herinneren en dat was in een ECHT restaurant van het Sahid Jaya hotel in Jakarta……………. Ik bedoel maar.
Het lekkerste Indonesische eten (aan iets anders waag me niet behalve een enkele keer frietjes van de Mac) is toch echt gewoon op straat, gewoon waar de Indonesiers zelf ook eten. En ikan bakar is gewoon altijd lekker.
Oh ja en es campur (niet echt eten maar toch). Op Ambon had ik het geluk dat ik bij de eerste poging al een goeie te pakken had alleen lastig dat ik ‘m soms moest zoeken omdat ie af en toe wel eens van “kaki” veranderde……

Trouwens Norit neem ik nooit mee. Wat er aan aan “rottigheid” inzit moet er volgens mij zo snel mogelijk uit en moet niet geremd worden. Alleen als je uren in een bus of trein zit, tja dan ist vervelend….

gr
AM

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Tya , die minyak goreng ( bakolie) is vaak een veredelde " dieselolie" .

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Bij de andere topic heb ik iets gelezen over uitlaatgaschinees .

In Ollanda ken ik een paar afvalchinees , je weet wel de bekende oude afhaalchinees die ook indisch eten verkopen.

Als ik de restaurants waar ik geweest ben voor de Sundanese - (allerlei " Saung" -" Dapur" al dan niet met " Kuring" ) en Javaanse eten mag vergelijken met de Dapur OmSid (of Dapur " Aing" ) en de " dapurs " van mijn bekenden dan moet ik helaas bekennen dat Dapur Aing * nog steeds kan concurreren met Indonesische " top" restaurants in Jakarta..

Mag en kan alleen geen namen noemen i.v.m privacy .
Kom alleen maar problemen van.

* Dapur Aing = Mijn keuken.
Aing is " mijn" in het Sundanees.

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

Topic opgeschoond en de twee nuttige reacties verplaatst naar het juiste topic. We kunnen dus weer verder.

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

acufjo: Bedankt voor de Yogya tips.

Graag gedaan, acufjo. En jij bedankt voor de tips in Solo. Wij varkens zijn er op de wereld om elkaar te helpen, nietwaar?

En sorry, ik kom zelden in Solo, dus ik ben blij met alles wat jij inbrengt.

acufjo
Gebruiker
User icon of acufjo
spacer line

[quote] On 26-06-2009 12:41 guna2 wrote:

...

Graag gedaan, acufjo. En jij bedankt voor de tips in Solo. Wij varkens zijn er op de wereld om elkaar te helpen, nietwaar?

Maar we moeten wel oppassen voor de chinezen anders worden we babi londoh pangang!!

groet acufjo

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

On 26-06-2009 14:02 acufjo wrote: babi londoh pangang!!

Het past niet echt in het topic `Uit eten...', Acufjo, en voor ons is het wat kannibalistisch, maar in de Carrefour in Yogya kun je overheelijke, kant-en-klare babi pangang kopen, soms hebben ze de bijbehorende saus ook nog. Daar kan geen restaurant tegenop, en zelf probeer ik het niet eens te maken. Het Oppervarken van Indahnesia kan deze info knorrend bevestigen.

Jantje
Gebruiker
spacer line

Siew Yoke heet die babi pangang en het is geroosterde varkensbuik. Kun je echt beter zelf maken. ik heb wel zo'n beetje een idee over die saus. Het is de bedoeling dat de saus het bijelkaar geknoeide gerecht camoufleerd en dat lukt hier meestal aardig. Met als gevolg de racekak of nog erger. Heb hier ook een week in het ziekenhuis gelegen met buiktyphus. Verder ben ik het helemaal met FredB eens.

NoviKirana
Gebruiker
User icon of NoviKirana
spacer line

Misschien dat iemand mij kan helpen aan de naam van een restaurant...In Jakarta hebben mijn man en ik een keer super lekker Indonesisch gegeten....Het was een trendy restaurant, niet in een shopping mall ofzo, buiten hingen allemaal rode lampions in een grote boom. Beetje mystieke sfeer, ook wel buddha beelden gezien geloof ik. Binnen veel verschillende ruimtes met elk een eigen sfeer....
Nou ja, denk eigenlijk niet dat iemand weet wat ik bedoel, er zijn natuurlijk ook zoveel restaurants in Jakarta. Maar ik zou er graag nog eens naartoe gaan.....

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Jakarta is erg groot , als je praat over budha , lampion zou het mss een "chinees" achtige restaurant zijn .
Ik weet (gehoord) dat er zo'n oude "them" restaurant is , als ik me niet vergist is het Dapur Babah of het kan ook zijn een Chinees Betawinese Restaurant in Menteng , in de buurt van jln Gondangdia.

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

On 26-06-2009 20:07 Jantje wrote: Heb hier ook een week in het ziekenhuis gelegen met buiktyphus. Verder ben ik het helemaal met FredB eens.

Ja, Jantje, we zijn inmiddels gewend aan het collectief kankeren op Indonesië van sommige lui die hier zo vreselijk tegen hun zin in wonen.
Maar als ik me niet sterk vergis (geverifieerd in het CIA-factbook natuurlijk) woon je in Solo. Je zou ook eens voor de afwisseling een bericht - en wel in het juiste topic - kunnen plaatsen over waar Acufjo zonder levensgevaar kan eten in Solo. Je boezemvrind Albert zo zoiets waarschijnlijk het omzetten van negatieve in positieve energie noemen...

Jantje
Gebruiker
spacer line

Bij "Par Four" een golfcourse in Solo hebben ze een goed restaurant dat wordt gerund door een Amerikaan en z'n vrouw. Ze bakken zelf fantastisch brood. (bruin brood met zemelen). Lijkt een beetje op de Duitse broodjes. Jammer genoeg geen babi. Maken ook zelf de spaghetti saus welke "adds to the taste" dus geen camuflage artikel. Voor zover ik het kan beoordelen wordt er niet gerotzooid en de keuken ziet er schoon uit. Weet niet of dat zo is als de uitbater op vakantie is maar ik betwijfel het...Heiniken van de tap en niet duur. Het ligt in de buurt van Lor-Inn.

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

Dank, Jantje. Zie je wel, je kunt het best.
En mas Jeroen, wil jij dit bericht weer even verplaatsen naar het juiste topic? BVD.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 22-06-2009 10:03 erwin wrote:
Ik vind Via Via een aanrader als je in Prawirotaman verblijft. Voor mij zit de kracht van Via Via in zijn menu. Het is anders dan de andere restaurants in deze straat. De menu's van de meeste restaurants daar lijken wel gekopieerd. Via Via vaart wat dat betreft zijn eigen koers en is wat mij betreft het beste restaurant in Prawirotaman.

Nou, je bent alvast geen fijnproever: ik heb al 3x buikloop opgelopen in Via-Via (en dat met mijn stalen ingewanden. Waarom eet ik er eigenlijk nog?), de bediening van die lesbo's is alleen maar op mooie meiden gericht en de rest wordt aan zijn lot overgelaten. Telkens als ik iets bestel, ontbreekt er iets aan het geserveerde. De eigenaresse zou eens vaker haar gezicht moeten laten zien in de tent en niet alleen personeel aannemen op basis van hun sexuele voorkeur.
Maar moet ook toegeven dat de entourage en ambiance oke is, de live-muziek op vrijdagavond oke en doordachte programma's waar de net gearriveerde bule voor valt..

FredB
Gebruiker
User icon of FredB
spacer line

On 27-06-2009 03:45 guna2 wrote:

...

Ja, Jantje, we zijn inmiddels gewend aan het collectief kankeren op Indonesië van sommige lui die hier zo vreselijk tegen hun zin in wonen.

On 27-06-2009 05:01 guna2 wrote:
Dank, Jantje. Zie je wel, je kunt het best.
Een tamelijk overdreven reactie van je Guna2. Van collectief kankeren was geen sprake en om Jantje zo in de zeik te zetten teveel van het goede. Over het tegen de zin in wonen gaat het al helemaal niet. Bij het door jezelf opgebrachte onderwerp blijven, is de boodschap, grobbebol.

Indonesische eten is zeer gevarieerd en kan heel erg lekker zijn, maar ik blijf erbij dat er veel meer mensen van zouden kunnen genieten als het Indonesische keukenpersoneel zich aan de basisregels voor hygiëne zouden houden. En dan heb ik het over restaurants, want langs de weg kun je alleen maar rottigheid verwachten, ook al zegt AM honderd keer dat het wel meevalt omdat zij daar zo'n geweldige ervaringen mee heeft. Ik niet dus, anderen ook niet dus, dus beter van niet, dus.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

81,794,769 pageviews Een website van indahnesia.com