Indonesisch paspoort verlengen, speciale zegels?

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
86 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Caroline47
Gebruiker
spacer line

Hallo,

Wij zijn bezig het paspoort van mijn vriend te verlengen. Dit is al een tijd geleden (1998 geloof ik)
omdat hij nooit naar het buitenland ging.
Nu wil hij liever een NL paspoort (makkeljjker), maar daarvoor heeft hij dus eerst zijn geldige Indonesisch nodig.

En nu dus het "gedoe". Omdat het te lang geleden is moet hij zijn geboorteuitreksel en uittreksel gemeente laten stempelen bij het Ministerie Buitelandse Zaken en deze vervolgens door een beedigd vertaler naar het Indonesisch laten vertalen. Dit alles moet dan naar Indonesia gestuurd worden en zo krijgt hij zijn nieuwe paspoort.
Toen hij destijds bij de ambassade was kreeg hij te horen dat hij daar nog 4 zegels moest kopen.
Maar deze vrouw was niet aanwezig, dus moest hij een andere keer maar terug komen.

Nu is er dus verwarring over wat voor zegels dit zijn? Bellen naar de ambassade (door NL sprekende en Indonesisch sprekende) had geen zin, want ze weten niet wat voor zegels dan bedoelt worden??

Weet iemand het hier misschien?

Ik ben hier al een tijdje mee bezig en bedacht me net dat er misschien Indonesisch postzegels bedoelt worden? Om mee te sturen, zodat ze zijn paspoort op de wijze terug naar NL kunnen sturen. Zou dat het zijn?

mashil
Gebruiker
User icon of mashil
spacer line

Ik kan effe niet op het indonesische woord komen maar het zijn geen postzegels maar echtheidszegels/belastingzegels. In Indonesie kan je die in verschillende kliene winkeltjes of postkantoren kopen en wellicht dus ook bij de Indonesische Ambassade. Maar het zijn iniedergeval geen postzegels.

- Let us live simply so that others may simply live -

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

On 16-06-2009 15:21 Hilmar wrote:
Ik kan effe niet op het indonesische woord komen

Meterai

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Van 6000 rp ?

bisa dicek of makemyday .

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Voor de zekerheid .
Heb toch een vraag , welke nationaliteit heeft de vriend ?
Indonesisch neem ik aan .
En waar woont hij op dit moment ?
Als het in Nederland is dan kan hij zijn paspoort gewoon verlengen of mss moeten vernieuwen bij de ambassade .

Uiteraard bestaat de kans dat men wel ("lastige" Emoticon: Wink vragen kan stellen waarom het in de afgelopen jaren niet verlengd werd.
Als ik me niet vergist heeft een Indonesische paspoort een geldigheidstermijn van 5 jaar.
Vroeger was het 2 jaar .
Ik heb om de zoveel jaar moeten vervangen , de laatste keren met de geldigheidstermijn van 5 jaar.

De vraag is of hij een nieuwe moet aanvragen of de oude moet verlengen of vernieuwen.
Even goed nachecken.
Ook moet een Indonesier een verklaring tekenen of aanmelden dat hij zijn nationaliteit wil behouden .

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 16-06-2009 21:13 Surya Atmadja wrote:
Ook moet een Indonesier een verklaring tekenen of aanmelden dat hij zijn nationaliteit wil behouden .
Onder normale omstandigheden moet een Indonesier zijn orginele nationaliteit afstaan als de Nederlandse wordt verkregen tenzij in bijzondere gevallen van "de tweede generatie" maar ik weet niet precies hoe dat zit.
Normaal gaat vanuit, ik meen de IND, dan een brief naar de ambassade waarbij deze mogelijk de persoon uitnodigt om het Indonesische paspoort in te leveren.
Maar nogmaals, de uitzonderingen ken ik niet precies.

gr
AM

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

mashil
Gebruiker
User icon of mashil
spacer line

On 16-06-2009 15:43 guna2 wrote:

...

Meterai

Dank u.

- Let us live simply so that others may simply live -

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Voor zover ik weet uit praktijkgevallen (kan geen namen noemen) kan een Indonesier gewoon zijn nationaliteit afstaan .

Als hij of zij netjes wil doen moeten ze de paspoort ( Lands eigendom) terug geven aan de vertegenwoordiger van Indonesia(KBRI-KJRI) .
Voor de persoon is belangrijk dat hij niet tussen wal en schip terechtkomt .M.a.w statenloos. (zie U.U Kewarganegaraan )

Als de persoon een nieuwe thuishaven kan krijgen (in dit geval NL) kan wat betreft Indonesia de procedure getstart worden.

Wat belangrijk is dat de persoon een nieuwe nationaliteit kan krijgen , en als hij al lang zit in Nederland (meer dan 5 jr ?) kan hij de Nederlandse nationaliteit aanvragen.
En daar moet de persoon natuurlijk kunnen laten zien wie hij is (middels Geboorte akte).

De I.N.D (NL) vraagt natuurlijk de bewijzen , de originele geboorte acte of een copie .
Als je de originele heb (in mijn geval heb ik het ) moet ik gewoon het laten vertalen door een beedigde vertaler in Nederland .
Ik denk niet dat ik daarvoor naar of in Indonesia moet gaan regelen .

Maar ya , de Nederlanders hebben veel regels.
Door de pohon zie je de hutan niet meer. Emoticon: Shiny

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 16-06-2009 21:58 Surya Atmadja wrote:
Voor zover ik weet uit praktijkgevallen (kan geen namen noemen) kan een Indonesier gewoon zijn nationaliteit afstaan .

Als hij of zij netjes wil doen moeten ze de paspoort ( Lands eigendom) terug geven aan de vertegenwoordiger van Indonesia(KBRI-KJRI) .
Voor de persoon is belangrijk dat hij niet tussen wal en schip terechtkomt .M.a.w statenloos. (zie U.U Kewarganegaraan )

Als de persoon een nieuwe thuishaven kan krijgen (in dit geval NL) kan wat betreft Indonesia de procedure getstart worden.

Wat belangrijk is dat de persoon een nieuwe nationaliteit kan krijgen , en als hij al lang zit in Nederland (meer dan 5 jr ?) kan hij de Nederlandse nationaliteit aanvragen.
En daar moet de persoon natuurlijk kunnen laten zien wie hij is (middels Geboorte akte).
Maar ya , de Nederlanders hebben veel regels.
Door de pohon zie je de hutan niet meer. Emoticon: Shiny

Nou ik zie door de pohon de hutan nog wel hoor. Emoticon: Smile
Het gaat hier overigens niet om specifieke regels van Nederland of Indonesie. Zowel Nederland als Indonesie staan geen dubbele nationaliteit toe. Het stuk wat ik hier niet snap is de geboorteakte. Als de persoon in Nederland destijds al een akte heeft overlegd en vertaald (tenzij echt al heel lang geleden, ik weet niet hoe de regels bijvoorbeeld 20 jaar of langer geleden waren) hoeft deze nadien nog niet eens keer overlegd, in tegenstelling tot andere documenten kun je namelijk maar een keer geboren worden..... (!)
In normale omstandigheden wordt het verkrijgen van de nieuwe nationaliteit in Nederland opgestart tenzij dit een bijzondere situatie is.
Verder gaat het niet om "het netjes" doen, in de situatie waarbij de buitenlander na 3 huwelijk of 5 jaar indien niet getrouwd in Nederland is kan de Nederlandse nationaliteit aangevraagd worden (met inachtneming van de voorwaarden) Tegenwoordig is het zo dat na verkrijging van de Nederlandse nationaliteit automatisch een brief naar de Indonesische ambassade gaat waarna de betreffende persoon van zijn originele nationaliteit afstand moet doen en het paspoort moet inleveren.

Maar misschien gaat het hier om een heel andere situatie.
gr
AM

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 16-06-2009 22:13 Anne Mieke wrote:

...

Nou ik zie door de pohon de hutan nog wel hoor. Emoticon: Smile
Het gaat hier overigens niet om specifieke regels van Nederland of Indonesie. Zowel Nederland als Indonesie staan geen dubbele nationaliteit toe.

Jawel , Indonesia en Nederland erkennen nu de 2 nationaliteiten .
Dit voor de kinderen van perkawinan campuran tot hun 18de jaar .
Nederland altijd geweest en Indonesia sinds Augustus 2006.

En zeker als de vader een WNB is.
Eigenlijk is het feit dat de vader of moeder(1 van de 2) een Nederlander is kan het kind de Nederlandse nationaliteit krijgen. Door een nieuwe wet van 1984 (?) .

Voordat mijn zoon 18 werd , heeft hij volgens Nederland een Nederlander.
Wet van 1984
Volgens Indonesia een Indonesier.(vader is Indonesier) Reis ook met Indonesische papieren en Nederlands papieren in Europa (tijdens zijn schoolreizen) .
Op zijn achtiende nam hij de Nederlandse nationaliteit.
Was samen met mij naar KBRI gegaan en zijn naam werd dicoret (weg gestreept) .
De volgende dag of zo ging hij naar de stadhuis in Amsterdam om zijn Nederlandse paspoort op te halen.

Daarom denk ik dat de vriend als hij in Nederland woont en nog Indonesier is ondanks zijn verlopen (?) paspoor hoef hij alleen maar zijn "verlopen" Indonesische paspoort in te leveren met het verzoek dat zijn naam ook weg getreept wordt als WNI.

Zeker weet ik ook niet , kan zijn dat de regels inmiddels al verandert is.

Caroline47
Gebruiker
spacer line

Jeetje wat een reacties, harstikke bedankt

Ook ik dacht inderdaad aan Meterai (na een lange zoektocht).
Ik ga even checken of ze die dan inderdaad bij de ambassade verkopen. Hij heeft er dus 4 nodig.
Mijn schoonvader gaat ze anders opsturen.

Mijn vriend heeft dus Indonesische nationaliteit (indonesische vader en nl moeder). Is hier geboren en heeft hier altijd gewoond. Paspoort moest altijd om de 2 jaar. Na terugkeer vader naar Indonesia heeft hij niet meer verlengd (spreekt ook geen indonesisch).
Hij woont dus in nederland.

Procedure voor NL paspoort is dus, geldig buitenlands paspoort, geldige verblijfsvergunning en bewijs 5 jaar in NL te wonen.
Een verlopen paspoort wordt door de IND niet geaccepteerd.

Bedankt voor de reacties!

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 19-06-2009 12:19 Caroline47 wrote:

Mijn vriend heeft dus Indonesische nationaliteit (indonesische vader en nl moeder). Is hier geboren en heeft hier altijd gewoond. Paspoort moest altijd om de 2 jaar. Na terugkeer vader naar Indonesia heeft hij niet meer verlengd (spreekt ook geen indonesisch).
Hij woont dus in nederland.

Procedure voor NL paspoort is dus, geldig buitenlands paspoort , geldige verblijfsvergunning en bewijs 5 jaar in NL te wonen.
Een verlopen paspoort wordt door de IND niet geaccepteerd.

Bedankt voor de reacties!

Als ik dit lees en combineer met de eerste posting zou ik zeggen dat hij een verlopen Indonesische paspoort heeft.
De laatste jaren moet het om de 5 jaar verlengd worden.

En omdat hij in Nederland geboren is heeft hij een Nederlandse geboorte bewijs.
Die kan je gewoon in bij de woonplaats gemeente halen .
Mijn zoon is ook in Nederland geboren als Indonesier.(en .Nederlander volgens Nederlandse wet omdat mijn vrouw Nederlandse is )

Toen hij op zijn 18de de NL paspoort aanvraagt , hoeft hij geen allerlei poes pas formaliteiten te vervullen.Hij is geboren na 1984 .

In feite hoeft je vriend zijn oude velopen paspoort gewoon inleveren bij KBRI (sommigen doen het ook niet) en gewoon naar de gemeente stappen en binnen een paar dagen (of eken ?) kan hij zijn Nederlandse paspoort ophalen.
Of mis ik hier iets ?

Trouwens als "Pendul", penduduk luar negeri (buitenlandse ingezetene) die ook geboren is in luar negeri heeft hij niks mee te maken met de Indonesische instanties.
WEL met de ambassade (KBRI) in Den Haag.

Ik ben zelf ook een Pendul. Emoticon: Yummie!

Caroline47
Gebruiker
spacer line

Nee helaas is het niet zo simpel.

Ik heb de IND reeds gebeld met de vraag of hij niet "gewoon" een NL paspoort kan krijgen. Hij is hier immers geboren (vader dus indonesier, moeder hollands) en heeft hier altijd gewoond.

Maar de IND zegt; nee sorry, om te naturaliseren en Nederlander te worden hebben wij een geldig grensoverschrijdend bewijs nodig (paspoort) en een geldige verblijfsvergunning. Anders kunnen wij niets. Hij heeft met de Indonesische autoriteiten te maken en niet met ons.

Dus toch eerst verlengen en omdat het lang geleden verlopen is (dus langer dan de 5 jaar die er voor staat) moet er nog een hele administratie aan vooraf gaan.

Maar de meterai zijn onderweg gelukkig.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

83,000,937 pageviews Een website van indahnesia.com