vijandige bejegening

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
46 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
djattiman
Gebruiker
spacer line

Mensen,
Ik heb het nauwelijks meegemaakt. Indonesie is voor mij het land, waar ik thuis kwam. Een hartelijke ontvangst. Warme mensen.
Slechts 1 keer , op Lombok, werd ik vijandig bejegend omdat men wist dat ik een Indo was. En dat was een hele nare ervaring.

Wat mij brengt op de volgende vraag: wie weet hoe het is om als Chinees/Chinese vijandig bejegend te worden?

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Zou dat te maken hebben met de plaats / eiland Lombok. ?

Als je de geschiedenis van Indonesia (v/h Nederlands Indie) en de realtie met de "betrokkenheid"van Indische Nederlanders / Indo(Europeanen) met de KNIL zal je het mss enigzins begrijpen .

.

Ik denk "bijna" dezelfde situatie zoals (vaak oudere) Nederrlanders die de oorlog met Duitsland hebben meegemaakt .

Waarschijnlijk heb je mee te maken met oud Lombokkers die nog bepaalde "sentiment"gevoelens hebben jegens de Indo omdat ze gelinkt werden ,met de KNIL en Nederlanders.
Terwijl je als een nakomeling van een Indo niks mee te maken heb gehad .

Je zal ook wel weten hoe de Nederlanders (KNIL) huis hebben gehouden op het eiland Lombok .
Kennelijk heb je de pech dat je met mensen of hun nakomelingen in aanraking komen ben gekomen die het aan de lijve hebben meegemaakt.
Dus zo' n soort "geef mijn fiets terug "reacties .
Het is fout , maar je weet niet hoe diep ze geraakt zijn dat ze die gevoelens nog steeds hebben

De schatten van Lombok Ewald van Vucht.

bisa dicek of makemyday .

djattiman
Gebruiker
spacer line

Oh, maar ik weet heel goed de mogelijke redenen voor de rancune jegens Indo's. En misschien wel goed toe te voegen: het valt juist bijna 100 procent mee, hoe de Indonesiers de Indo's bejegenen. Dus ik heb er alle begrip voor. Maar de ervaring was heel naar.

En voor wat betreft de Chinezen: mijn gids bracht mij op Lombok naar een restaurant van een Chinese eigenaar. Tijdens onlusten is zijn restaurant bijna met de grond gelijk gemaakt....
....dus daarom mijn uiteindelijke vraag: zijn er mensen onder ons (forumbezoekers) die ervaring hebben als Chinese toerist in Indonesie als het gaat om vijandigheid?

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Niet alleen in Lombok , ook in Jakarta en andere steden.

Wat mij wel opvalt dat tegenwoordig (al een paar jaren) veel Chinese toeristen (uit China-Taiwan -etc) die naar Indonesiakomen .
Heb een gesprek gehad met Chinese toeristen uit China in Kuta Bali in 2005 waarvan de ouders die ook meeging ex Indonesische Chinezen waren die tijdena de jaren 60 uit Indonesie waren gevlucht of gedeporteerd.
Het schijnt dat China en Indonesie weer goede vrienden zijn geworden /
Mijn Chinese(Indonesisch) vrienden uit Nederland hebben ook geen "last" als ze met vakantie waren .
Dat ze weleens "getild"worden is ook niet vreemd , dat gebeurde ook weleens bij andere toeristen , zelfs bij mij , alleen blijf het tot een poging.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Ja dat gebeurt wel eens, je hebt in dat geval vaak te maken met mensen die in het segment 'oerdom' vallen en opgestookt zijn door anderen om er wat aan te doen. Leuk, reltrappen tegen een 'buitenlander' voor 20.000 Rupiah toch? Jij schrikt ervan en de rest heeft een leuk verhaal thuis te vertellen.

Weet je zeker dat je niet op TV bent geweest in een van die programma's vol leedvermaak? Die kans bestaat ook nog eens namelijk.

TERDAD
Gebruiker
spacer line

Ik heb altijd al al geroepen.....Vergeet de geschiedenis niet! HEEL veel INDO's hebben de Bangsa Indonesia als mindere behandelt,.......deze waren zijn toch Nederlanders en men sprak toch altijd
van die "inlanders" Als je een Indo bent dan ben je meer dan een "inlander"!
Dit zit bij vele oudere Indonesier's nog steeds niet helemaal lekker!

Wat mij wel opvalt is,dat Indo's die op indonesiers lijken(met NL paspoort)er veel meer last van hebben! Ik zelf ben een blanke(bule)Indo en heb er in eerste instantie geen last van,maar zodra men het in de gaten heeft,proberen ze mij ook wel eens flink er onderuit te halen!

Geschiedenis is toch wel belangrijk voor de jongere Indo's
De blanda is niet zo lief geweest in Indonesia(voormalig Ned.Indie)
Bezoek eens www.kukb.nl
Salam damai Si TERDAD

INDONESIA ABADI - TETAP MERDEKA

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

tTERDAD,
Het maakt niet uit of je Indo bent, trouwens vrijwel niemand in NL weet het verschil tussen Indo,Indische Nederlanders en Indonesiers,ja weinigen.
Ik respecteer ze allemaal en zeker de ""Inlander"", hun geboortegrond, hun moederland.
Djattiman, ik beantwoord uw vraag:
Vriend Ike is van Chinees/Indonesische afkomst, en geen moslim.
De laatste keer dat hij RI bezocht werd hij genegeerd door de Javaanse bevolking,niet vijandig maar minachtend,op een manier dat hij zei:""""is dit mijn geboorteland""?
Terdad, natuurlijk was NL een enorme kolonialisator compleet met uitbuiting.
Maar NL heeft wel goed werk gedaan: gezondheidszorg,cholen, ontwikkeling, landbouw etc
Kolonialisme is nooit goed te praten..

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Djattiman zelf heeft het over "slechts 1 keer" en ik denk eerlijkgezegd ook dat niet zo heel vaak voorkomt. Ik ben ook eens met Indo/chinees (of hoe zeg je dat) in Indonesie "op stap" geweest (Java, Bali, Sumatera, Sulawesi) maar wat jij schrijft Wilma herken ik niet.

Wel merk ik de laatste jaren dat Indonesiers (met name de jongeren) wat opener praten over de koloniale tijd en dat vind ik wel een goed ding. Over het algemeen vinden ze zelf dat er inderdaad ook goede dingen gedaan zijn maar er wordt ook vaker openlijk over de misstanden gepraat.

gr
AM

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 14-06-2009 19:44 Anne Mieke wrote:
.

Wel merk ik de laatste jaren dat Indonesiers (met name de jongeren) wat opener praten over de koloniale tijd en dat vind ik wel een goed ding. Over het algemeen vinden ze zelf dat er inderdaad ook goede dingen gedaan zijn maar er wordt ook vaker openlijk over de misstanden gepraat.

gr
AM

Zoals ????

De enige zegening was namelijk de opstand van verschillende volkeren (Sundanees , Javaans, Padang , Bugis , Balinezen etc ) die daardoor tot 1 volk werd gesmeed.
Dat is de enige zegening .
Voor de rest is gewoon uitbuiting , Nederlands Oost Indie was een wingewest.
De gezondheidszorgt was verwaarloosd , wordt wel maatregelen genomen als er pokken , tbc of andere besmettelijke ziekte uitbreken .
Dat wel , maar komt ook omdat ze gezonde arbeiders nodig hebben .

Infrastructuur bouwen ?
Dat gebeurt ook , ook de monoculturen.
Alleen voor de inkomsten van Moederland , Holland.

De grote Postweg van Anyer naar Oost Java , werd aangelegd om economische en miliatire redenen.
De aanvoer van grondstoffen naar de havens en voor verdediging van Java tegen de Engelsen en opstandige vorsten.

djattiman
Gebruiker
spacer line

Merapi,
uw vriend Ike, wat hem overkwam, waar was dat?

Ik ben zelf in opgevoed met het wij-zij gevoel .Die Hollanders , die Indonesiers. En daar eenmaal zelf aangekomen voelde ik me 'thuis' gekomen. En helemaal niet het gevoel van wij-zij. Dat is best wel een 'gek' gevoel. Want de beeldvorming in die tientallen jaren, moest opeens ' geschrapt' worden. Natuurlijk, naarmate ik daar vaker kwam en langer ergens verbleef, kwamen de verschillen naar boven. Maar de 'hard core', de basics, de nonverbale lichaamstaal, er komt zoveel overeen....

En het huidige Indonesie,,, met grote schrijnende contrasten tussen arm en rijk.. , politie-agent, militair of becak-driver. Mij daartussen bewegend als zoon van een Kniller.
Zelf met chinees, engels, javaans en manadonees bloed.
Toch , ja toch, hou ik erg veel van dat land, van de mensen. Ook al zijn er geregeld grote verschillen, ik als Westerling, daar als toerist ...

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 14-06-2009 20:27 Surya Atmadja wrote:

...
Zoals ????
Dat zeg IK niet dat wordt TEGEN MIJ gezegd. Ik voel me zelf allesbehalve gemakkelijk bij de koloniale tijd. Het is al erg genoeg dat West Europa in een versneld tempo rijk geworden is van landen die nu nog steeds ontwikkelingslanden zijn.

Ik had eigenlijk een heel betoog getypt maar toch maar niet geplaatst. Ik maak me juist heel boos over het wegwuiven van het kolonialisme (en daar laat ik het maar even bij)

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 14-06-2009 21:09 djattiman wrote:
Maar de 'hard core', de basics, de nonverbale lichaamstaal, er komt zoveel overeen....

Dat is ook zo .
We hebben veel met elkaar gemeend , alleen de politiek is weerbartsiger.
Als men elkaar tegemoetkomen als gelijkwaardige medemens zal het ook los lopen .
Wij Indonesiers en vooral de jongere generaties tot de 40 -ers hebben ook geen last van het verleden.
Als Indonesier van de iets oudere generatie heb ik door politik ingekleurde geschiedenis ook bepaalde stereotiepen beelden van de KNIL-ers en van de onderdrukkers.
Totdat ik in laat jaren 60 in aanraking kwam en een paar jaar tussen de Indische mensen hebt gewoond en geleefd.
Blijkt dat ze ook mijn "eigen" bangsa zijn , die door koloniale omstandigheden aan de "andere kant"staan.
Trouwens het heeft ook geen nut om te vaak naar het verleden terug te kijken.
Men moet naar de toekomst kijken.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 14-06-2009 21:15 Anne Mieke wrote:

...
Dat zeg IK niet dat wordt TEGEN MIJ gezegd.

AM , dat weet ik ook wel.
Gezien jou postieve houding tegeover Indonesia en de Indonesiers , is ook te lezen in jou reisverhalen.

Ik stelde het ook in het algemeen ,bestemd voor ex kolonialen die nog steeds denken dat ze vooruitgang en vrede of welvaart naar Indonesia hebben gebracht.

Lees maar de 2 boeken van Mr van Helsdingen .
Ik dacht uitgave van 1947 en 1949.
De titels zijn Daar werd wat groots verricht en Verbonden in Lief en Leed.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2020
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

86,509,635 pageviews Een website van indahnesia.com