Maluku: wat te kiezen Tanimbar of Aru, Ternate of Halmahera?

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
66 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Dag allemaal,

Ben mijn reis voor van de zomer aan het invullen. Het wordt waarschijnlijk Jambi (en misschien Bengkulu (Sumatera) Papua en Maluku, (en misschien Sulawesi)

Ik heb een rijtje met eilanden in Maluku uitgekozen waar ik (nog een keer) naar toe wil. Het rijtje is alleen een beetje (te) lang en ik zal een keuze moeten maken (max 4) tussen Seram, Saparua Ternate, Halmahera, Yamdena (Tanimbar) en Aru)
Dus hier komen de vragen…………
Welke moeten ik kiezen Ternate of Halmahera. Als iemand een nog mooier alternatief weet dan hou ik me aanbevolen. Als het kan wel per vliegtuig te bereiken.

Onderstaande vragen over Yamdena (Tanimbareilanden) en Aru (want ook hierover schrijft de LP niet zoveel) Welke van deze twee moet ik kiezen?
Als het goed is gaan er vluchten vanuit Ambon naar Saumlaki. Naar Aru?

1) Is er hier ooit iemand op een van deze eilanden geweest?
2) Waar moet ik naar toe?
3) Wat is er te zien?
4) Waar is het mooi?
5) Waar vind ik accommodatie?
6) Welke transportmogelijkheden zijn er (bemo, ojek, auto?)

Vooral natuur en rust is voor mij belangrijk. Ben niet bang van afgeleden gebieden en heb weinig faciliteiten nodig.

gr
Anne Mieke

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Nou, je hebt geluk...ik ben op al die eilanden geweest. Over Tanimbar zal ik je binnenkort berichten want daar moet ik 1 deze dagen naar toe. Hoewel ik Tanimbar eigenlijk minder vind dan bijv. Aru. In Aru kan je alleen in Dobo logeren. Als je wat wil zien van de natuur moet je met een boot/kano de wateren op tussen de eilanden...Aru bestaat uit een reeks van eilanden die worden doorsneden door zeearmen. Het is erg Papua-achtig want het ligt ook eigenlijk in het gebied van Papua...de bevolking is Papua-achtig en ook de natuur. Grote kans dat je paradijsvogels ziet.
Ternate is mooi maar de stad is een ¨gewone¨ Oost-Indonesische stad. Halmahera is wat meer onontgonnen. Daar moet je logeren in Tobelo.
(ho, mijn accu raakt leg, ga straks of morgen verder.)

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Oke, ik ga weer verder...de accu is weer opgeladen.
Anyway, Halmahera is groot maar redelijk makkelijk te bereizen per OV van de oversteekplaats vanuit Ternate (ben de naam kwijt maar dat kan je makkelijk op de kaart vinden). Mooi maar ook voor een deel reeds gecultiveerd.
Zoals ik al zei, is Aru behoorlijk onontgonnen qua natuur maar minder interessant qua cultuur. Daarvoor is Tanimbar weer beter geschikt. Echter qua natuur vind ik Tanimbar nog minder dan Kei Kecil (op de stranden na dan).
Wat je wel zou kunnen doen, is van Tanimbar oversteken naar 1 van de eilandjes aan de westzijde van Tanimbar.....wel interessant. Ook Babar (hoop ik ook deze maand te komen) ligt op vaarhoogte van Tanimbar.

Wat vluchten betreft de laatste info:

Trigana Air
Ambon - Tual
elke dinsdag, donderdag, zondag vertrek 14.30 - 16.05

Ambon - Saumlaki
elke woensdag 08.30 - 10.45
elke vrijdag 08.30 - 10.45
elke zondag 08.30 - 10.45

Dit heb ik gisteren van het net ¨getrokken¨:

Lion Air (Ambon-Tual/AMQ-LUV)
15.25 – 16.50

Trigana Air (AMQ-LUV) zo,di,do,za
15.00 – 16.35

Trigana Air (AMQ-SML) di,do,za
07.00 – 08.45

Wat Seram betreft (deze week bezoeken), dat is een makkie (althans als je het eiland wl doorsteken van Masohi naar Sawai (een prachtig rustig oord).

Snelle speedboot (mooie, grote en veilige boot)
Ambon(Tulehu) - Seram (Amahai)
vertrek om 09.00
Amahai - Tulehu
vertrek om 14.00

Reizen blijft echter redelijk duur: de boot naar Seram rond de Rp. 200.000 en de vluchten naar Tual en Saumlaki tussen Rp. 800.000 en Rp. 1.200.000 (als je dat vergelijkt met mijn vlucht met Lion van JKT naar Ambon Rp. 560.000).

Anyway, Seram is ook interessant en qua natuurschoon nog volop te genieten. En te bereizen per OV of ojek (afhankelijk van de afstanden want het zijn geen ¨snelwegen¨).

dangdude03
Gebruiker
User icon of dangdude03
spacer line

Hi Anne Mieke,

Wat Yogya-Bali hierboven schrijft is prima informatie. Zelf ben ik de laatste keer ook op Seram geweest en ben van Masohi naar Sawai gereisd. Ik kan je aanraden om daar (in de enige penginapan) Lisar Bahari te verblijven. Het is een houten gebouw op palen in de oceaan. Er komen vaak backpakkers en er worden daar tochten door het oerwoud en naar rivieren met krokodillen georganiseerd. Het enige nadeel kunnen de aanwezige ratten zijn die als het donker is via de palen naar boven klimmen en over het dak van atap gaan rennen. Etenswaren nooit op je kamer bewaren is een gemeend advies. Als je echt van de buitenwereld – zonder GMS en internet – wil verblijven in een onaangetaste prachtige omgeving zit je daar goed. Toevallig gaat het 7e deel van mijn nieuwe reisverslag ‘De pisang op Ambon’ over mijn verblijf daar. Het zal binnenkort op mijn site verschijnen onder de titel ‘Penginapan Lisar Bahari’.

Wat Halmahera betreft is een verblijf in Tobelo wel leuk en waar je een uitstapje kan maken naar Danau Duma. Mooier en meer afgelegen vond ik het eiland Morotai dat per boot vanuit Tobelo in twee uur tijd te bereiken is.Daar ben je ook van de moderne wereld verstoken en een trip rond de omringende eilandjes kan ik je daarbij aanbevelen. Mijn ervaringen hierover zijn te lezen in het hoofdstuk 7 ‘Relaxen op Morotai’ van de verhalenbundel ‘Onbekende Streken’.

Mzzl, Jan

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 05-06-2009 17:07 Yogya-Bali wrote:
Anyway, Halmahera is groot maar redelijk makkelijk te bereizen per OV van de oversteekplaats vanuit Ternate (ben de naam kwijt maar dat kan je makkelijk op de kaart vinden). Mooi maar ook voor een deel reeds gecultiveerd.
Zoals ik al zei, is Aru behoorlijk onontgonnen qua natuur maar minder interessant qua cultuur. Daarvoor is Tanimbar weer beter geschikt. Echter qua natuur vind ik Tanimbar nog minder dan Kei Kecil (op de stranden na dan).
Wat je wel zou kunnen doen, is van Tanimbar oversteken naar 1 van de eilandjes aan de westzijde van Tanimbar.....wel interessant. Ook Babar (hoop ik ook deze maand te komen) ligt op vaarhoogte van Tanimbar.

Ja dat vluchten duur zijn binnen Maluku wist ik al maar het is niet anders.

Seram zit er zeker in.

Hoe kom ik in Aru? Ik krijg geen vluchten gevonden. Boot? Op zich niet zo erg maar wel dat ze maar eens in de 2/4 weken varen.Tanimbar minder dan Kei Kecil? begin nou heel erg te twijfelen. Misschien beter turug naar Tual en vandaar oversteken naar Kei Besar?????
Wat is voor jou (en Dangdude?) de top 3 van Zuid Maluku (ik bedoel ten zuiden van Ambon) Of toch naar Banda? (maar dan zit ik ook weer aan die Peni vast.... of misschien toch minder gecancelde vluchten in de zomer?)

Bingung deze...... Emoticon: Confused

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Ja, Banda is mooi. Maar ik vond eerlijk gezegd mijn laatste bezoek een beetje tegen vallen (3 jaar geleden) vanwege de toename van het fanatisme onder de moslims (onder invloed van de voormalige Laskar Jihad) dat duidelijk zichtbaar was, m.n. op Ai. Het deed zeker af aan de gemoedelijkheid die ik voorheen gewend was op de Banda-eilanden.
Aru is werkelijk interessant.... maar moeilijk te bereiken. Kei Besar zal ik binnenkort berichten als ik er ben geweest. Dangdude gaf ook al enkele mooie plekken weer in Maluku Utara.
Anyway, Maluku is in haar geheel mooi en interessant (alleen qua natuur vind ik Tanimbar en Kei Kecil iets minder, laagland met droge vegetatie). Qua natuur is Halmahera zeker goed gezegend.

teripang
Gebruiker
User icon of teripang
spacer line

Hallo Yogya en annemieke

DE kei eilanden heeft heeft een beetje van dit alles, kei kecil is befaamd om zijn stranden,en ien mooie kleine eilandjes omheen, maar kai ibesar is heel mooi, bergachtig en qua natuur heel prachtig, dus ga maar eens kijken, ik hoor het wel, dus annemieke schrijf je verhalen en stuur je foto's eens van daar uit al je daar bent, Op kei is nu snelle internetverbinding
trouwens weet jullie dat de president van Indonesie deze maand juni de kei eilanden bezoekt,
hij komt daar voor te kijken wat het kan doen voor de toerisme, scholing etcetera

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ben in januari op Kei Kecil geweest en ik vond het er mooi. Maar dat komt ook wel omdat het rustig is. Idd heel anders dan Ambon. natuur op Halmahera is natuurlijk iets heel anders.

Ik wil nu iets in het midden (Seram/Saparua) iets in het noorden (Halmahera/Ternate) en dan nog iets in het zuiden. Naar Kei Besar moet ik sowieso via Kei Kecil toch? Met de boot een uur of 3 heb ik begrepen? Maar Yamdena (Tanimbar) en Banda doen ook nog mee. Valt in de categorie "luxeproblemen"

Nog even over Halmahera. In de zomer is het daar toch juist het regenseizoen? Klopt dat? Waar ligt die grens ongeveer?

gr
AM

teripang
Gebruiker
User icon of teripang
spacer line

.
Anyway, Maluku is in haar geheel mooi en interessant (alleen qua natuur vind ik Tanimbar en Kei Kecil iets minder, laagland met droge vegetatie). Qua natuur is Halmahera zeker goed gezegend. [/quote]

Ja, dat wel, kei kecil was vroeger wel bebost, maar doordat mensen van buiten de kei eilanden en van kei besar op kei kecil gaan wonen, werden meer huizen gebouwd en bomen gekapt, daardoor had deze eiland te lijden gehad, jammer genoeg, want veel mensen uit kei besar gingen op kei kecil wonen omdat het makkelijker was met bereikbaarheid en andere omstandigheden,

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Bomen kappen, verbouwen en huizen bouwen doen ze op heel Java. Toen ik er 22 jaar geleden voor het eerst kwam woonden er 80 miljoen mensen op Java, nu ik geloof iets van 130 miljoen!!!!!!! Plus 50 mio in ruim 20 jaar tijd. En ik vind dat je dat echt kunt zien, dat het land droger wordt en dat in combinatie met een totale overbevolking (heb ook elke keer op Java het gevoel dat ik alle 130 miljoen gezien heb)
Op Kei Kecil wonen nog steeds maar weinig mensen (en op Besar blijkbaar nog minder begrijp ik nu). Toen ik januari met de ojek naar het zuiden reed kwamen we soms kilometers lang niemand tegen en in datzelfde zuiden nog een stuk oerwoud zoals je je een oerwoud voorstelt. Ik vind Kei wel iets hebben. Als ik aan mijn reis denk van afgelopen november/januari dan denk ik toch het meest aan Ambon en Kei.
Maar ik ga maar eens vergelijkend warenonderzoek doen......

BintangJan
Gebruiker
User icon of BintangJan
spacer line

Hallo Anne Mieke,

Door jouw voorbereidingen en de antwoorden die je daarop krijgt kunnen wij ook voor onze tweede reis in december informatie meepikken. Maar, als we op 21 juli a.s. op Ambon aankomen kunnen we dan in Ambon Stad gebruik maken van pinautomaten (ATM)?

Jan

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 10-06-2009 07:40 BintangJan wrote:
Hallo Anne Mieke,

Door jouw voorbereidingen en de antwoorden die je daarop krijgt kunnen wij ook voor onze tweede reis in december informatie meepikken. Maar, als we op 21 juli a.s. op Ambon aankomen kunnen we dan in Ambon Stad gebruik maken van pinautomaten (ATM)?

Jan

Hee ben je aan het "meeliften" ?

ATM's? Hoeveel had je er gehad willen hebben?????????? Ben even in mijn geheugen aan het graven hoe die straat heet maar er zijn er "zat" zeggen wij dan hier in Brabant. Straks even de naam van die straat zoeken.

BintangJan
Gebruiker
User icon of BintangJan
spacer line

Tuurlijk Anne Mieke,

Zolang de info via het forum verstrekt wordt profiteren wij mee.
"Zat"zeggen ze in Gelderland ook. hahaha

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Als jullie geduld hebben, kan ik je vragen binnenkort beantwoorden. Ben net terug van 2 dagen Saparua (geen internet) en moet morgen naar Seram. Maandag vertrek ik met de Pelni naar Tepa op Babar en heb dan hopelijk tijd genoeg om info in elkaar te draaien op de boot. (Als er electriciteit is.)

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Wat m.n. techno betreft, is het hier wel een ramp: gisteren was ik op Saparua en moest bepaalde documenten kopieren voor bewoners. Helemaal naar Saparua teruggereden om te kopieren (de enige plaats waar dat kan)........ lampu mati (= elektriciteit functioneert niet), in de hele "stad" dus. Moest alles meenemen om op Ambon te laten kopieren en de paperassen weer mee teruggeve met iemand die toevallig ook naar dat dorp terugmoet.
De dag ervoor een kamer met AC genomen....jammer listrik mati , dus weinig aan die AC.
Oke, dan de documenten maar fotograferen....juiste batterijen niet te koop op Saparua. Vanochtend alles meegenomen naar Ambon. Kom in Tulehu aan waar iemand uit Saparua me staat op te wachten om snel even iets te regelen voordat hij naar Saparua vertrekt. Jammer, moet eerst het formulier uitprinten. Waar kan dat? In Ambonstad, een half uur rijden verderop. Niet getreurd, in hotel aangekomen en even naar internetcafe gelopen om te printen...jammer, papier is op. Naar de volgende....jammer, inkt is op. Volgende....jammer, de printer doet het niet. Nou toen maar papier gekocht voor de eerste zodat er toch nog worden geprint. Meneer te laat voor de boot naar Saparua. Telefoneren? Jammer, meer storingen dan functioneren. Voor mij lastig vanwege tijdsdruk; de bewoners zelf accepteren het gelaten. "Sini sing sama kayak di Jawa oom".

BintangJan
Gebruiker
User icon of BintangJan
spacer line

Nog een kleine 3 maanden, dan vliegen we weer naar Indonesie. We hebben inmiddels een deel van onze reis op het netvlies. Van Ambon willen we naar Yamdena (Tanimbar). Hebben jullie daar ervaring mee. We vinden in de LP wel wat onderkomens en lezen uit reisverhalen dat het adatgehalte heel hoog is, maar wat moeten we in de omgeving van Saumlaki gaan zien.

teripang
Gebruiker
User icon of teripang
spacer line

hallo allemaal
wil je wat weten over tanimbar, ga naar deze website
Veel informatie over tanimbar

http://www.tanimbarweb.com/

BintangJan
Gebruiker
User icon of BintangJan
spacer line

Hallo teripang,

Bedankt voor de link. Het is een leuke site, waar we zeker wat mee kunnen.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Over 7,5 week ben ik op Halmahera.

Is er iemand die hier recentelijk, in het afgelopen jaar geweest is? Halmahera Utara heeft een mooie website met veel info maar ik heb het idee dat deze speciaal voor de Sail Morotai vorig jaar in het leven is geroepen. Ik heb vorige week een mail gestuurd, maar helaas geen antwoord (de zoveelste al zonder antwoord, je word er soms moe van).

Concrete vragen:
1. zijn er vanaf Tobelo Airport (bij Kao) travels naar Jailolo en naar Tobelo? Kosten?
2. wat is de reistijd van Tobelo Airport naar Jailolo/ (ik schat zelf op ongeveer 2 uur)?
3. ik kan in Kao maar één (spartaans) hotel ontdekken; wie kan me iet fatsoenlijks aanbevelen, gewoon in het "centrum" (volgens mij is het heel klein) maar wel met airco?
4. heeft iemand een naam en telefoonnummer van een chauffeur?
5. op welke kosten moet ik rekenen voor het huren van auto met chauffeur (per dag)?
6. welke stadjes zijn de moeite van het verblijven waard: Tobelo, Galela, Jailolo, Sofifi?
7. of moet ik toch iets anders doen?
8. In Daruba op Morotai kom ik maar twee penginapans tegen. Zijn er nog andere? (met airco)
9. op welke kosten moet ik rekenen voor het huren van een boot?
10. wat ben ik nog vergeten te vragen ? ( Emoticon: Smile )

Terima kasih sebelumnya

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Niemand?

cathy
Gebruiker
spacer line

Een kleine tip. Als ik wat info wil hebben over een bepaald gebied en zeker als het gebieden zijn waar bijna geen toeristen komen dan google ik namelijk naar: reisverhalen op bijvoorbeeld Halmahera.
Zo kom ik ook best veel aan informatie tegen. Een hele fijne site is waarbenjij.nu
De schrijver/schrijfster kun je ook vragen stellen. Sommigen benanwoorden die vragen.

Succes Anne Mieke in je zoektocht
gr.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik heb al eea af gegoogled en ben deze idd ook tegengekomen. Er staat wel wat info in maar behalve op vraag 1 ben ik nog niet veel verder gekomen. Maar ik zal haar inderdaad eens schrijven.
Veel mensen gaan toch in redelijk snel tempo door Halmahera merk ik....

Dank, ik zoek ook nog verder, nog een week of 6.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Intussen kan ik zelf het antwoord geven op mijn eigen vragen, mochten anderen daar nog wat aan hebben.

1.Ja deze wachten de enige drie vluchten in de week op. Kosten Rp 75.000, reistijd 1,5 uur over een nieuwe pikzwart geasfalteerde weg.
2. 3,5 uur over gedeeltelijk een zeer slechte weg (tussen Sidangoli en Jailolo)
3. In Kao is helemaal niets; letterlijk. De penginapans zullen niet overeenkomen met westerse "eisen" Zelf ga ik om deze reden terug naar Tobelo en vandaar naar Kao voor de vluchte naar Manado
4. Ja ik, intussen ;-). e
5. Prijzen voor het huren van een auto met chauffeur liggen tussen Rp 500.000 en Rp 700.000 afhankelijk van de afstand/kabupaten/provinci
6. Ik vind zelf Tobelo en Sofifi nog het meest de moeite waard. Jailolo en Galela kunnen het beste met een dagtrip bezocht worden vanuit respectievelijk Sofifi en Tobelo.
7. Door onwetendheid heb ik dingen in een andere volgorde gedaan
8. Ik ben niet op Morotai geweest en ik ga er deze keer ook niet heen: reden het kwam niet uit met de ferry. Alternatief zijn kleine speeds (12 personen) en die vertrouw ik niet op volle zee
9. dat weet ik zondag als ik vanuit Tobelo een boot huur.
10. De meest logische volgorde voor reizen van/naar Halmehera is een vlucht naar Kao (anderhalf uur zuidelijk van Tobelo; op dit moment het enige vliegveld met vluchten van/naar Manado in Noord Halmahera. Van/naar Ternate is er niets. Dan met een travel naar Sofifi, dagtrip Jailolo, met travel naar Tobelo, dagtrip Galela en meerdaagstrip naar Morotai voor wie geen last heeft van kleine bootjes en vanuit Tobelo met travel naar Kao airport. Alternatief. Vliegen naar Ternate, met de boot over vanuit Ternate naar Sofifi (naar Jailolo of Sidangoli kan ook maar minder travels die de boten opwachten), dan naar Jailolo (of Sofifi), naar Tobelo (eventueel Morotai en Galela) en vanuit kao naar Manado vliegen. Omgekeerd kan ook natuurlijk. Op Halmahera zijn geen bussen en daarmee tussen de grote plaatsen/piepkleine stadjes geen openbaar vervoer. Alles gaat met travels, prijzen tussen Rp 75.000 en Rp 125.000 pp. In de plaatsen zelf kan gebruik maken worden van ojek of bentor (becak mesin met een motor dus)

gr
AM

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Nog even over die speeds. Er zijn er van 12 personen en grotere tussen 30 en 60 personen. Ondanks de plaatsen worden de boten vooral op vrijdag en zondag volgestopt met nog meer mensen. Vorige jaar is hier zo'n speed vergaan precies omdat er teveel mensen op zaten (en waarschijnlijk ook wel teveel bagage/spullen), volgens de chauffeur van vandaag hebben 48 mensen het leven gelaten. De zee hier kan behoorlijk tekeer gaan. Het is niet voor niks dat bijna alle oversteken voor 12.00 uur zijn (afhankelijk van speed of ferry tussen 1 en 2 uur van/naar Ternate/Halmahera en Halmahera/Morotai)

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Hotels :
Er zijn eigenlijk maar twee plaatsen in het noordelijke deel waar een beetje fatsoenlijke hotels zijn.
Tobelo
oa Hotel Bianda, hotel Juliana, hotel President, hotel Elisabeth, Meraksi Flower liggen allemaal in het centrum en zijn zeer fatsoenlijk.
De duurste kamers met airco (zonder twijfel een must in Tobelo met van een week een gemiddelde temperatuur van 33 graden gevoelstemperatuur 43 graden!) zijn ongeveer Rp 250.000 tot Rp 300.000. Engels wordt minimaal gesproken voor degenen die daar behoefte aan hebben.
Sofifi heeft ook aan de buitenkant goed uitziende hotels (geen gebruik van gemaakt) maar allemaal ver buiten het centrum.
Vervoer
Bentor (becak motor) binnen de "stad" Rp 4000 of Rp 5000 voor een wat langere afstand.
Ojek Rp 3000 toto Rp 4000.
Angkot/bemo Rp3000 tot Rp 5000 ALLEEN in de grotere plaatsen, NIET over lange afstanden van het eiland.
Travels afhankelijk van afstand tussen Rp 50.000 en Rp 125.000
Een gemotoriseerde perahu (heel erg klein!) naar bijvoorbeeld drie eilanden voor de kust (dagrip) kan getaward worden tot Rp 250.000-Rp 300.000..
Wings Air heeft een shuttelservice naar Kao, de luchthaven die als Tobelo bedoeld wordt maar anderhalf uur naar het zuiden ligt. Kosten Rp 70.000. Andere travels zijn met R 75.000. Tip: kies een travel die alleen passagiers naar de luchthaven brengt en niet eentje die via de luchthaven naar Sofifi gaat. Deze chauffeurs voelen meer verantwoordelijkheid om de passagiers op tijd af te leveren. Charteren voor Rp 150.000 (als je heel goed tawart) Rp 200.000 is redelijker.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2018
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

70,708,060 pageviews Een website van indahnesia.com