International rijbewijs voor Indonesier ni NL

Subforum IndonesiŽ op z'n Nederlands 
59 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > IndonesiŽ op z'n Nederlands > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Albert
Gebruiker
User icon of Albert
spacer line

Hoe zit het eigenlijk wanneer iemand uit Indonesie hier (NL) wil rijden. Moet je een internernational rijbewijs bij de ANWB halen of ergens in Indonesie?

Merci,

Albert

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

ouwe bekende
Gebruiker
spacer line

ďBananen rijbewijzenĒ worden niet erkent in NL. Dus die persoon moet gewoon lekker hier een Nederlands theorie en praktijkexamen doen. Wel eerst even 20 lessen nemen want in Nederland gaat het er wel ff wat serieuser aan toe op de weg.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Albert,

Daar hebben wij in Nederland een onlogische regeling voor. In Indonesia zijn internationale rijbewijzen (in feite gewoon een vertaling van het nationakle rijbewijs) te verkrijgen maar ik weet niet waar (zal hier wel iemand anders weten) Een toerist mag hier dan gewoon rijden. En nu komt het, komt dezelfde toerist hier over een tijdje wonen (MVV, verblijfsvergunning etc) dan mag deze in eerste instantie ook gewoon rijden (prik me er niet op vast ik dacht dat het 6 maanden of zio was) DAARNA wordt er gezegd dat het rijbewijs in te wisselen is voor een Nederlands rijbewijs maar in de praktij kom het er oop neer dat er gewoon rijlessen genomen moeten worden.
Precies zoals de poster hierboven zegt. Rijden in Nederland is wel iets anders dan in een Aziatisch land. Dit kun je ook op diverse manieren interpreteren, als je in Indonesie kunt rijden dan kun je overal rijden. Nergens zoveel verkeersregels en - borden dan in Nederland.

gr
AM

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

ouwe bekende
Gebruiker
spacer line

On 27-05-2009 14:05 Anne Mieke wrote:
Albert,

Daar hebben wij in Nederland een onlogische regeling voor. In Indonesia zijn internationale rijbewijzen (in feite gewoon een vertaling van het nationakle rijbewijs) te verkrijgen maar ik weet niet waar (zal hier wel iemand anders weten) Een toerist mag hier dan gewoon rijden. En nu komt het, komt dezelfde toerist hier over een tijdje wonen (MVV, verblijfsvergunning etc) dan mag deze in eerste instantie ook gewoon rijden (prik me er niet op vast ik dacht dat het 6 maanden of zio was) DAARNA wordt er gezegd dat het rijbewijs in te wisselen is voor een Nederlands rijbewijs maar in de praktij kom het er oop neer dat er gewoon rijlessen genomen moeten worden.
Precies zoals de poster hierboven zegt. Rijden in Nederland is wel iets anders dan in een Aziatisch land. Dit kun je ook op diverse manieren interpreteren, als je in Indonesie kunt rijden dan kun je overal rijden. Nergens zoveel verkeersregels en - borden dan in Nederland.

gr
AM

FOUT!

Het Indo rijbewijs is niet in te wisselen voor een NL rijbewijs:

Geldige rijbewijzen afgegeven in de volgende landen kunt u omwisselen:

Aruba
BelgiŽ
Bulgarije
Cyprus
Denemarken
Duitsland
Estland
Finland
Frankrijk
Griekenland
Groot BrittanniŽ en Noord-Ierland
Hongarije
Ierland
IJsland
ItaliŽ
Jersey (Staten van)
Letland
Liechtenstein
Litouwen
Luxemburg
Man (eiland)
Malta
Monaco
Nederlandse Antillen
Noorwegen
Oostenrijk
Polen
Portugal
RoemeniŽ
Spanje
SloveniŽ
Slowakije
TjechiŽ
Zweden
Zwitserland

Rijbewijzen afgegeven in de volgende landen kunt u uitsluitend omwisselen als ze geldig zijn voor de vermelde categorieŽn:

Taiwan - B - personenauto - Nederlands rijbewijs categorie B
IsraŽl - B - personenauto - Nederlands rijbewijs categorie B
Japan IB - personenauto en motorfiets met meer dan 400 cm3 - Nederlands rijbewijs categorieŽn A en B
Singapore - Class 2 - motorfiets met meer dan 400 cm≥ en Class 3 - personenauto - Nederlands rijbewijs categorieŽn A en B
Andorra - personenauto - Nederlands rijbewijs categorie B
Zuid-Korea - second class ordinary licence - Nederlands rijbewijs categorie B
Canadese provincie Quťbec Ė Class 5 Ė Nederlands rijbewijs categorie B

Bron: RDW

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Bij de ANWB kun je voor een buitenlandse rijbewijs geen internationaal rijbewijs krijgen voor zover ik weet.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 27-05-2009 14:29 ouwe bekende wrote:

...

FOUT!

Misschien heb ik me wat slecht uitgedrukt. Het gaat niet om omruilen op de manier van omruilen, betalen en klaar maar "omruilen" nadat eerst een verkort examen gedaan is. Het is een regeling die in elk geval nog niet zolang geleden gold.
(heb verder niet meer op de site gekeken overigens)

gr
AM

bali-style
Gebruiker
User icon of bali-style
spacer line

hebben indo's echte rijbewijzen dan ?
meer dan 90% is gewoon gekocht zonder ooit les te hebben
en dan zou nederland hun rijbewijs accepteren.. nee gelukkig zijn blanda's net even slimer dan een indo

gr, F

De goedkoopste met transport naar nederland, kijk op onze site

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Indo's zijn over het algemeen gewoon Nederlandse paspoorthouders en zullen wellicht ook gewoon een Nederlands rijbewijs hebben gehaald in die +/- 55 jaar dat ze in Nederland zijn.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 27-05-2009 16:25 bali-style wrote:
hebben indo's echte rijbewijzen dan ?
meer dan 90% is gewoon gekocht zonder ooit les te hebben
en dan zou nederland hun rijbewijs accepteren.. nee gelukkig zijn blanda's net even slimer dan een indo

gr, F
Ik neem dat je de Indonesiers bedoelt. Ja die hebben echte rijbewijzen. Of de Belanda's wel of niet slimmer zijn doet er niet toe. Nederland accepteert dit rijbewijs als er een internationale vertaling bij zit waarme de Indonesische toerist kan rijden gedurende het verblijf in Nederland. als het de bedoeling is dat de Indonesier uiteindelijk een verblijfsvergunning vraagt voor Nederland kan met dit Indonesische rijbewijs nog 6 maanden gereden worden.
Zoals ik al schreef er zit geen logica in maar het is wel mogelijk en legaal.
gr
AM

belgianguy
Gebruiker
User icon of belgianguy
spacer line

hoe het precies zit in nederland weet ik niet, maar in belgie zijn sinds vorig jaar indonesische rijbewijzen wel erkend en kunnen die zonder problemen omgeruild worden:

Belgium accepts RI drivers' licenses

Thu, 07/10/2008 10:13 AM | National

JAKARTA: Good news for Indonesian nationals who wish to drive in Europe: As of July 1, the Belgian government now recognizes drivers' licenses issued by the Indonesian police.

On its website, the ministry of foreign affairs says Indonesian nationals need only exchange their drivers' licenses for Belgian ones to drive around the European nation.

The new rule is a result of the Geneva Convention on Road Traffic, to which Indonesia and Belgium are state parties. It took the two countries 18 years to reach the agreement, however.

Belgian Transportation Ministry official JP Gailly said the agreement was made in appreciation of Belgium's Indonesian community, which numbers about 1,000. -- JP

(bron: jakarta post)

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 27-05-2009 12:46 Albert wrote:
Hoe zit het eigenlijk wanneer iemand uit Indonesie hier (NL) wil rijden. Moet je een internernational rijbewijs bij de ANWB halen of ergens in Indonesie?

Merci,

Albert

Mas Appie.
Orang Indonesia yang mempunyai SIM bisa menukar SIM mereka dengan Internasional SIM, melalui I.M.I

Mijn Indonesische bekenden ( teman dan saudara) hebben ook in Nederland (ik dacht ook ook in Europa) auto gereden met hun Internationale Rijbewijs.
Als ORANG TURIS !!!

Je kan bij de Ikatan Motor Indonesia de Indonesische SIM "inruilen" met de SIM internasional.
Heb ooit een topic geschreven .
IMI= Ikatan Motor Indonesia ,is de tegenhanger van de ANWB..
Even googlen en je heb de site .Effe moeite doen Emoticon: Wink
Ik dacht dat je ook online kan bestellen.
Hun HQ is in JKt .

bisa dicek of makemyday .

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 27-05-2009 16:33 Yerun wrote:
Indo's zijn over het algemeen gewoon Nederlandse paspoorthouders en zullen wellicht ook gewoon een Nederlands rijbewijs hebben gehaald in die +/- 55 jaar dat ze in Nederland zijn.

In mijn tijd heb ik als Indonesier mijn Rijbewijs BE ook ingeruild met Nederlandse rijbewijs.Zo maar , zonder test af te leggen.
Dat was meer dan 40 jr geleden .
Veel later hebben ze de regels gewijzigd , men moet dan eersay rijles nemen en mss examen afleggen ?

Ik ben geen Indo (Indische Nederlanders) , en heb ook geen Nederlandse passaporto.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 27-05-2009 14:05 Anne Mieke wrote:
Precies zoals de poster hierboven zegt. Rijden in Nederland is wel iets anders dan in een Aziatisch land. AM

Rijden inNederland is natuurlijk anders dan rijden in Indonesia.

Als je heelhuids kan rijden in Indonesia ,en in het bijzonder in Jakarta e.o is het een doodeenvoudig om in Nederland (Amsterdam-randstad) auto te rijden.
Toen ik voor het eerrst in Nld (in Amsterdam) auto reed (1968) kan ik met ogen dicht Emoticon: Wink Emoticon: Yes! rijden.
Heb namelijk 3 jaar rijervaring in Jakarta te rijden en Psssst zonder rijbewijs .
Daarna moet ik van mijn ouwe heer rijbewijs halen omdat ik het kan inruilen als we naar Ollanda gingen.

ouwe bekende
Gebruiker
spacer line

On 27-05-2009 16:22 Anne Mieke wrote:

...

Misschien heb ik me wat slecht uitgedrukt. Het gaat niet om omruilen op de manier van omruilen, betalen en klaar maar "omruilen" nadat eerst een verkort examen gedaan is. Het is een regeling die in elk geval nog niet zolang geleden gold.
(heb verder niet meer op de site gekeken overigens)

gr
AM

Weer fout!

Men moet gewoon een normaal examen doen, zowel theorie als praktijk. Een verkort examen bestaat niet!

ouwe bekende
Gebruiker
spacer line

On 27-05-2009 23:03 Surya Atmadja wrote:

...

Rijden inNederland is natuurlijk anders dan rijden in Indonesia.

Als je heelhuids kan rijden in Indonesia ,en in het bijzonder in Jakarta e.o is het een doodeenvoudig om in Nederland (Amsterdam-randstad) auto te rijden.
Toen ik voor het eerrst in Nld (in Amsterdam) auto reed (1968) kan ik met ogen dicht Emoticon: Wink Emoticon: Yes! rijden.
Heb namelijk 3 jaar rijervaring in Jakarta te rijden en Psssst zonder rijbewijs .
Daarna moet ik van mijn ouwe heer rijbewijs halen omdat ik het kan inruilen als we naar Ollanda gingen.

Ik heb wel eens gehoord dat IndonesiŽrs die hier voor het eerst de weg op gaan last van hoofdpijn en duizeligheid krijgen omdat alles hier veel sneller gaat. Die '3 seconden denkvertraging' die de IndonesiŽr heeft (hebben we het al eens in een ander topic besproken) kan ook gevaarlijk zijn in het Nederlandse verkeer...

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 28-05-2009 09:07 ouwe bekende wrote:

...

Ik heb wel eens gehoord dat IndonesiŽrs die hier voor het eerst de weg op gaan last van hoofdpijn en duizeligheid krijgen omdat alles hier veel sneller gaat. Die '3 seconden denkvertraging' die de IndonesiŽr heeft (hebben we het al eens in een ander topic besproken) kan ook gevaarlijk zijn in het Nederlandse verkeer...

Ik heb vaker gehoord dat het anders is.
De Indonesiers zijn bekend van hun flexibiliteit , van hun "aanpassingsvermogen".
Ook hebben de Indonesische toeristen die in Nederland en de rest van Europa een auto rijden een rillekse manier van leven .

Ik hoor weleens dat ze tegen mij zeggen CUEK aja Mas .
Kita kan sdh banyak pengalaman .
(Rileks Mas , wij hebben veel rijervaring) .
In USA gaan ze ook rondrijden , van de ene state naar de andere state.
Daar is het paradijs , met hun mooie wegen , de lange afstanden , dat je slapend Emoticon: Wink kan rijden al dan niet de cruise control ingeschakeld .

Als het waar is over die 3 seconden vertraging dan zou elke dag duizenden en duizenden slachtoffers en honderden doden vallen in de drukke wegen van Java.
Ik heb X maal de wegen van op Java gebruikt , vroeger als actieve gebruiker (als eigen supir = hobby , je bent jong , en autorijden is fun ) en later als passagier .
Ik zou met mijn "Nederlandse"manier van auto rijden (vanaf 1968 Emoticon: Nice ) niet zo maar kunnen begeven in Indonesische verkeer.
De meeste Nederlanders krijgen al hartkloppingen als ze zien hoe simpang siur ( links en rechts , ongestructureerd) de Indonesiers rijden.
Ze leren ook te anticiperen met de verkeersdrukte .
Moet je een gemiddelde Jan de Chauffeur in het verkeer van Indonesia sturen , met hun vastgeroestde reghels (van rechts voorrang= of voorrang is voorrang mentaliteit ) .
Ik heb 40 jaar "ervaring"met rijden in Nederland , Belgie en Duitsland. Heb het kunnen vergelijken , hoe een gemiddelde Nederlander en een gemiddelde Indonesier rijden.

Zelf ik durf niet meer te rijden in Indonesia .
Door mijn vastgeroestde Nederlandse rijgedrag.

PS , hoe zit het met de "oudere generatie" Nederlandse rijders die vroeger hun rijbewijs in de Antillen halen omdat ze na 30 keer of meer examens niet geslaagd zijn .

Albert
Gebruiker
User icon of Albert
spacer line

Ik denk juist hoe meer regeltjes des te minder flexible je bent zodra het fout gaat.

Als je in een land leeft waar je dagelijks moeten vechten om te overleven dan is het nogal logisch dat je vinding rijker bent, dan wij Nederlanders.

Wij worden verzorgt van de wieg tot in het graf. Een dingetje hoeft maar fout te gaan en de paniek breekt uit................

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

NoRRaDo
Gebruiker
spacer line

Ik heb een IndonesiŽrs rijbewijs, motor/auto/bus enz... kan je kopen ;-) Maar in nl heb je er niks aan!!. Ik ben gewoon een Nederlander die in Medan woont ;-)

ouwe bekende
Gebruiker
spacer line

On 28-05-2009 12:27 Surya Atmadja wrote:

...

Ik heb vaker gehoord dat het anders is.
De Indonesiers zijn bekend van hun flexibiliteit , van hun "aanpassingsvermogen".
Ook hebben de Indonesische toeristen die in Nederland en de rest van Europa een auto rijden een rillekse manier van leven .

Ik hoor weleens dat ze tegen mij zeggen CUEK aja Mas .
Kita kan sdh banyak pengalaman .
(Rileks Mas , wij hebben veel rijervaring) .
In USA gaan ze ook rondrijden , van de ene state naar de andere state.
Daar is het paradijs , met hun mooie wegen , de lange afstanden , dat je slapend Emoticon: Wink kan rijden al dan niet de cruise control ingeschakeld .

Als het waar is over die 3 seconden vertraging dan zou elke dag duizenden en duizenden slachtoffers en honderden doden vallen in de drukke wegen van Java.
Ik heb X maal de wegen van op Java gebruikt , vroeger als actieve gebruiker (als eigen supir = hobby , je bent jong , en autorijden is fun ) en later als passagier .
Ik zou met mijn "Nederlandse"manier van auto rijden (vanaf 1968 Emoticon: Nice ) niet zo maar kunnen begeven in Indonesische verkeer.
De meeste Nederlanders krijgen al hartkloppingen als ze zien hoe simpang siur ( links en rechts , ongestructureerd) de Indonesiers rijden.
Ze leren ook te anticiperen met de verkeersdrukte .
Moet je een gemiddelde Jan de Chauffeur in het verkeer van Indonesia sturen , met hun vastgeroestde reghels (van rechts voorrang= of voorrang is voorrang mentaliteit ) .
Ik heb 40 jaar "ervaring"met rijden in Nederland , Belgie en Duitsland. Heb het kunnen vergelijken , hoe een gemiddelde Nederlander en een gemiddelde Indonesier rijden.

Zelf ik durf niet meer te rijden in Indonesia .
Door mijn vastgeroestde Nederlandse rijgedrag.

PS , hoe zit het met de "oudere generatie" Nederlandse rijders die vroeger hun rijbewijs in de Antillen halen omdat ze na 30 keer of meer examens niet geslaagd zijn .

Een heel verhaal maar erg zonde van U tijd want waar heeft u het over!
Kunt U wel lezen?

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 28-05-2009 15:58 ouwe bekende wrote:

...

Een heel verhaal maar erg zonde van U tijd want waar heeft u het over!
Kunt U wel lezen?

geef toe dat het uitgebreide verhaal is , maar ya het is wel nodig om te laten zien (met voorbeelden ) dat ik andere versie/verhaal heb die anders is dan de jouwe.

Kan ook reageren op je korte verhaal met twee zinnen met totaal 15 woorden zoals
1. ---heb toch vaker anders gehoord .
2. 3 seconden vertraging , is in dit geval niet van toepassing .

Veer01
Gebruiker
User icon of Veer01
spacer line

Het lijkt mij normaal dat Indonesiers hun rijbewijs zouden moeten kunnen inruilen voor een nederlandse,maar dan wel een soort examen moeten doen omdat de situatie hier anders is als daar.Gewoon een soort verkorte opleiding met examen.Nog beter is gewoon hier de normale verkeersles te volgen met rijles,doet mijn vrouw ook en reken maar dat dat moeilijk is tegenwoordig.Ik rij zelf al 25 jaar en 20 jaar op de vrachtauto en vind de situatie hier belabberd als het gaat om verkeersinzicht van mijn medeweggebruiker.De mentaliteit is totaal weg.Groot respect dus voor diegenen die vanuit buitenlands perspectief toch hier willen leren rijden.En in Jakarta laat ik me rijden,daar begin ik niet eens aan.Buiten de stad is wat anders maar gezien de chaos in de metropool,kies ik liever voor gereden worden. Emoticon:

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Dat rijexamen hoeft niet zo nodig, eerder een drie maandelijkse opleiding bij de commando's om er een beetje disipline in te rammen, want zo gauw ze in of op een voertuig stappen, zijn ze volledig goddeloos. Emoticon: Angry

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 28-05-2009 09:00 ouwe bekende wrote:

...

Weer fout!

Men moet gewoon een normaal examen doen, zowel theorie als praktijk. Een verkort examen bestaat niet!

Natuurlijk mag je me om mijn oren slaan maar ik ken toch echt mensen die dat gedaan hebben... en ik weet uit eigen dichtbije ervaring dat dat een paar jaar geleden in elk geval nog bestond.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Dat rijexamen hoeft niet zo nodig, eerder een drie maandelijkse opleiding bij de commando's om er een beetje disipline in te rammen, want zo gauw ze in of op een voertuig stappen, zijn ze volledig goddeloos.

Hou op zeg Goddeloos van Genteloos de mensen boos, brodeloos

Ha Malam weer in het land of heb je daar in Sukabumi een internet verbinding kunnen krijgen?
Antwoord op je stelling, na het incident van Apeldoorn (niet even bellen) zullen er Psychologische onderzoek moeten gaan plaats vinden.
Om deze gevallen van gebruik tegen te gaan.
Maar gezien er nu een zwakkere idioten aan het bewind zijn , komt dit nog niet van de grond

Ook een rijbewijs voor nodig ( allemaal toekomst muziek)
Want deze regering schuift alles naar de toekomst, omdat ze er zelf niet er uit komen, waardoor ze hun regering akkoorden, niet in het gedrang komen.

Het lijkt mij normaal dat Indonesiers hun rijbewijs zouden moeten kunnen inruilen voor een nederlandse,maar dan wel een soort examen moeten doen omdat de situatie hier anders is als daar.Gewoon een soort verkorte opleiding met examen.Nog beter is gewoon hier de normale verkeersles te volgen met rijles,doet mijn vrouw ook en reken maar dat dat moeilijk is tegenwoordig.Ik rij zelf al 25 jaar en 20 jaar op de vrachtauto en vind de situatie hier belabberd als het gaat om verkeersinzicht van mijn medeweggebruiker.De mentaliteit is totaal weg.Groot respect dus voor diegenen die vanuit buitenlands perspectief toch hier willen leren rijden.En in Jakarta laat ik me rijden,daar begin ik niet eens aan.Buiten de stad is wat anders maar gezien de chaos in de metropool,kies ik liever voor gereden worden.

Veer:, ik heb bijna 50 jaar op de baan gezeten waarvan de laatste 37 jaren op de bus, als Buschauffeur.
Ook ik zou voor geen goud in IndonesiŽ gaan auto besturen, waarom?
Niet omdat ik het niet durf, en kan,, maar meer op het geen daar bekend staat, dat je als Bule je niet beschermd bent, van dwalende gerechtigheid.
Als ze je zien, als Balanda dan kunnen ze je al even proberen een schade-tje te organiseren, waardoor je aan hen bent overgeleverd.
We weten hoe smerige mentaliteit ze hebben, dat is het vooral in IndonesiŽ het grootste probleem.
Maar dat weten ze zelf nog nie, en beseffen het ook niet dat is hier in alle topics al zo veel over gediscussieerd.

Anne-Mieke:, Ik denk dat mijn vriendin een van de laatste was, die een rijbewijs om kon zetten via een buiten de CBR om gedane rijtest te hoeven laten zien.
Dat was bij een Restaurant in de buurt, kwam van uit Den Haa,g een ambtenaar die de test afnemen.
En zo kreeg ze een Nederland rijbewijs.14 jaar geleden.
Maar zoals O.B. al schreef dat is voorbij, men moet nu een gehele rijexamen afleggen, bij het CBR.
Een CBR die door de minister onder curatelen geplaats is, wegen wan gedrag van daar bekende ambtenarenÖÖÖ
Wat betreft een Nationale rijbewijs kan je verkrijgen bij de ANWB zoals er al is geschreven, voor Nederlanders die naar het buiten land gaan, en de Buitenlanders die naar Nederland komen moeten dat in hun land van herkomst aanschaffen.
In IndonesiŽ heel gemakkelijk te verkrijgen, bij speciale bureaus als je maar betaaldÖÖÖÖ.. Emoticon: Wink Emoticon: Nice Emoticon: Worship Emoticon: Shiny

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Point is dat men in RI in 99% van de gevallen een rijbewijs "koopt" en niet vooraf lessen neemt (soms wel maar dan zonder reeel examen). Ik rij zelf dagelijks in RI, zowel in als buiten Yogya, en heb me volledig aangepast aan de manier van rijden alhier. Echter, ben ik in NL dan moet de "knop om". En ik vraag me af of een Indonesier dat kan na enkele dagen of maanden in NL te zijn. Het zijn gewoon 2 compleet verschillende rijstijlen. In Vancouver hebben ze daar ook grote problemen mee in het verkeer.....deze Canadese stad heeft inmiddels zoveel Indiase en Chinese inwoners die echter op de "Aziatsiche" manier rijden en niet op de Canadese wijze. En dat werkt dus niet......dan krijg je ongelukken door 2 verschillende rijsystemen.
Dat ziet men in RI ook als een westerling hier gaat rijden zonder veel ervaring in het Indonesische verkeer. Als er op Bali een verkeersopstopping is of een verkeerstumult, dan is in vele gevallen een bule de veroorzaker, die blijft nml. net zo rijden en voorrang eisen zoals hij/zij dat gewend is in NL of Italie of i.d.
Gaat er niet om of Indonesier nou veel of weinig ervaring hebben, maar dat het hier gaat om 2 geheel verschillende verkeerssystemen die niet "kloppen". Dus moet de andere partij eerst leren zich aan te passen aan de "nieuwe" rijstijl.
Persoonlijk vind ik zowel de NL als de RI-rijstijl beiden niet goed: de 1 teveel regels, de ander te weinig. Het moet er ergens tussenin zitten. Daar waar de Indonesier doorgaans weinig verantwoordlijkheid neemt op de weg (gaat alleen om het "redden" van het eigen voertuig), wordt de Nederlander door zijn eigen staat gekleineerd en geminacht door hem/haar juist alle verantwoordelijkheid te ontnemen en als een klein kind te laten stikken in de regels.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2018
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

69,232,203 pageviews Een website van indahnesia.com