vakantie op Java tijdens de ramadan

Subforum Java 
78 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Java > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
djattiman
Gebruiker
spacer line

Wij gaan 23 augustus naar Jakarta en starten daar onze vakantie. Vandaag kwamen we erachter dat dan juist de ramadan net is begonnen. Voor locals zullen veel eettentjes gesloten zijn.
Maar hoe zit het met de warungs in de Shopping Malls? Kan je daar nog altijd terecht , ook overdag? Wie heeft er ervaring daarmee?
Hoe is het sociale leven - voor ons als toerist - ?
Tips, ervaringen, heel graag !
We hebben de tickets al, we hebben de vakantie al vastgelegd op ons werk. En dan die Ramadan? Hoe er mee om te gaan? Waar rekening mee te houden?

We horen het graag van jullie !

erwin
Gebruiker
User icon of erwin
spacer line

Behalve in Aceh zal je weinig 'hinder' ondervinden van de ramadan. IndonesiŽ telt ook een groot aantal niet-moslims en voor hen geen ramadan natuurlijk.
Als je overdag op straat iets eet of drinkt doe je dit best wel een beetje discreet, uit beleefdheid en respect voor hen die vasten.
De restaurants in de shopping malls zijn gewoon open. Vaak zijn de ramen wel afgeschermd door gordijnen om geen aanstoot te geven.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

havana45
Gebruiker
spacer line

Ja,dat is ook zo iets.Naar een moslim land gaan en geen erg hebben dat de ramadan ook nog bestaat.Jammer voor degenen die op vacantie gaan en van de eet cultuur willen genieten.Hoop dat jullie alsnog een prettige vacantie hebben.Het volgende gebeurt ook wel eens;een ticket voor 2 maanden kopen en een visum voor 60 dagen halen.In de meeste gevallen kom je dan 1 dag tekort.

djattiman
Gebruiker
spacer line

Bedankt Erwin, je zegt 'geen hinder' , maar hoe zit het met de levendigheid? De harde muziek in de winkels? Dunking Donuts...koffie drinken en geen Indonesier om je heen. McDonalds dicht , waar ik graag even kom voor de andere gezelligheid.
Hoe anders is Indonesie dan?
Ik stel me zo voor dat de Indonesiers op halve kracht de dag willen doorkomen. En dat bv. Malioboro in Yogya veel stiller zal zijn ...

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ramadan in Indonesie zal in de grotere steden minder tastbaar zijn da n in de kleinere plaatsen. Verder zijn er buiten Aceh nog wel meer orthodoxer islamgebieden te noemen. Ik zal het hier niet hebben over bv Sumbawa maar Oost Java en Lombok (die wat meer toeristisch zijn) zijn twee goede voorbeelden.
Je hebt de tickets? Bedoel je de vluchten naar en van Jakarta of ook binnenlandse vluchten en treintickets geregeld? Want het transport lijkt me eerder een probleem dan het al dan niet (gezellig) kunnen eten.
Met de Ramadan kun je niet anders omgaan dan er respect voor hebben en te accepteren dat het leven er tijdelijk wat anders uit kan zien. Ik zou aanraden om dan in elk geval niet op straat te eten.

gr
Anne Mieke

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

djattiman
Gebruiker
spacer line

We hebben alleen de tickets naar Jakarta. Op 21 september gaan we terug. Snik. Vanwege de ramadan dacht ik om de laatste week op Bali door te brengen. Wat wel betekent, dat op of na het Suikerfeest wij terug moeten van Denpasar naar Jakarta. Dus ja, wat jij zegt, Anne Mieke, het reizen moeten we eens goed bekijken.
Wat ik graag wil weten is hoe jij , hoe jullie, dat ervaren hebben, dat het leven er tijdelijk wat anders uit zag. Het gaat mij er niet zozeer om of het beter of minder was, maar hoe het was. Ben ik erg benieuwd naar.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 23-05-2009 00:05 djattiman wrote:
We hebben alleen de tickets naar Jakarta. Op 21 september gaan we terug. Snik. Vanwege de ramadan dacht ik om de laatste week op Bali door te brengen. Wat wel betekent, dat op of na het Suikerfeest wij terug moeten van Denpasar naar Jakarta. Dus ja, wat jij zegt, Anne Mieke, het reizen moeten we eens goed bekijken.
Wat ik graag wil weten is hoe jij , hoe jullie, dat ervaren hebben, dat het leven er tijdelijk wat anders uit zag. Het gaat mij er niet zozeer om of het beter of minder was, maar hoe het was. Ben ik erg benieuwd naar.

Mijn god, hoe krijg je het voor elkaar......... Emoticon: Wink (nee hoor da's flauw)

Allereerst zou ik het ticket Denpasar-Jakarta vroegtijdig boeken (Mandala, Lion air, Air Asia, Batavia, Garuda, Merpati.
Hoe gaan jullie van west naar oost reizen? Trein, bus, vliegtuig, priveauto? Hoe verder richting suikerfeest hoe lastiger (en duurder) tickets te boeken.
Ik vind de Ramadan geen probleem. Ben zelf dit jaar ook een zeer groot deel van de Ramadan in Indonesie maar ik ga naar het oosten (Maluku, Papua, NTT en misschien Sulawesi) en dat scheelt nogal wat.
Het is zelfs goed als niet moslims dit eens van dichtbij meemaken. Westerlingen, lees niet moslims, zien de vastenmaand vaak als een obstakel (even afgezien van het transport wat soms ronduit onhandig kan zijn) echter voor de meeste moslims zelf wordt dit als een feestmaand gezien. Het overdag niet mogen eten is overigens zo erg nog niet hoor. Veel erger in een land als Indonesie is het niet mogen drinken. Ik heb zelf in mijn leven een keer of 8 tot 10 (ben de tel kwijt) de Ramadan actief meegedaan, waarvan twee keer in Indonesie. (ik ben overigens geen moslim) gewoon als steun.
Probeer het als een bijzondere ervaringen van je vakantie te zien.

gr
AM

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

djattiman
Gebruiker
spacer line

Hoe krijgen we het voor elkaar he? Tja, werk en vakanties van collega's en dan kwam het zo uit.
Beginnen in Jakarta, dan Semarang, Yogya, Malang en Bali. Veel vliegen. Maar soms een prive-auto. Wat denk jij? Prive-auto te doen?
Ramadan voor moslims een feestmaand, saamhorigheid, een soort kerstgevoel. Dat spreekt me wel aan.
2 weken van te voren al een ticket Bali-Jakarta boeken of al te laat?
En de eerste 2 weken van de ramadan....boeken van een vliegticket...wat is jouw ervaring?

erwin
Gebruiker
User icon of erwin
spacer line

On 22-05-2009 23:39 djattiman wrote:
Bedankt Erwin, je zegt 'geen hinder' , maar hoe zit het met de levendigheid? De harde muziek in de winkels? Dunking Donuts...koffie drinken en geen Indonesier om je heen. McDonalds dicht , waar ik graag even kom voor de andere gezelligheid.
Hoe anders is Indonesie dan?
Ik stel me zo voor dat de Indonesiers op halve kracht de dag willen doorkomen. En dat bv. Malioboro in Yogya veel stiller zal zijn ...

McDonalds zal bijna net zo druk zijn als anders, Malioboro overdag ook. 's Avonds is het er drukker dan anders, vooral aan de eetkraampjes.
Dunkin Donuts? Ik zou het niet weten. Ik kan me niet voorstellen dat iemand die rotzooi voor zijn plezier eet. Emoticon: Wink
In de steden is het verschil nauwelijks merkbaar.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 23-05-2009 00:51 djattiman wrote:
Beginnen in Jakarta, dan Semarang, Yogya, Malang en Bali. Veel vliegen. Maar soms een prive-auto. Wat denk jij? Prive-auto te doen?
Ramadan voor moslims een feestmaand, saamhorigheid, een soort kerstgevoel. Dat spreekt me wel aan.
2 weken van te voren al een ticket Bali-Jakarta boeken of al te laat?
En de eerste 2 weken van de ramadan....boeken van een vliegticket...wat is jouw ervaring?

Je vliegt dus van Jakarta naar Semarang en daarna van Malang of Surabaya naar Denpasar en op 21 september Denpasar-Jakarta?
Ik zou om te beginnen vanaf volgende maande de maatschappijen regelmatig checken op beschikbaarheid/prijs en als je ziet dat het volloopt cq tickets alleen nog voor een andere klasse (is hogere prijs )beschikbaar zijn meteen boeken. tot 2 weken van te voren wachten lijkt me dat het moeilijk wordt (=geen plaats of duur)
'gr
AM

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Ramadan op Java, dat heeft weldegelijk impact op je vakantie, allereerst moet je er rekening mee houden dat in vele gebieden op Java de mensen zoals wij het noemen van het houtje zijn, de sociale controle onder de moslims is groot, je moet wel meedoen of je wil of niet want anders ben je zo uitgepoept als lokale moslim.
Punt van attentie: Tracht een hotel te vinden zonder moskee in de nabijheid, dat zal niet meevallen want in veel gebieden struikel je om de honderd meter over een moskee.
Midden in de nacht wordt iedereen wakker geblerd, als je het niet gewend bent dan donder je uit je ledikant, het zijn ook doorzetters met honderden watt speakers als hulpmiddel om maar vooral te laten weten dat je voor het laatst die dag mag vreten(dat rijmt).

Veel eettentjes langs de straat zijn dicht, komt voor Indonesie een beetje saai over, in de malls is alles open, zoals al opgemerkt zijn de ramen dan geblindeerd en het is er behoorlijk stil.
Reizen zal de eerste 2 tot 3 weken geen probleem zijn, mits per auto of trein, de laatste week gaat het feest pas echt beginnen, mudik pulang kampung dan is half Indonesie onderweg naar zijn geboortedorp een draaaaaaaaamaaaaaaa.
Tickets zeer ruim van te voren boeken, doe je het in de laatste 2 of 3 weken kan je het schudden.
Ik zou zeker in overweging nemen de laatste 2 weken van je vakantie op Bali door te brengen, op Java inderdaad je aanpassen, ik maakte jaren geleden de fout om tijdens de ramadan een sigaret in de anggot op te steken, als blikken hadden kunnen doden had ik morsdood geweest.

Op de weg wat voorzichtiger zijn, want waar het normaal al haast zelfmoord is om op Java aan het verkeer deel te nemen is het in de vastentijd nog wat erger, zeker de laatste 10 dagen als iedereen op jacht gaat naar kleding en eten voor Idul Fitri, je ziet de prijzen dan ook omhoog springen, bovendien zijn ze zo suf als een mannetjesaap, inmiddels twee en een halve week gevast van de ochtend tot de avond, ik geef het te doen in de tropen, zonder eten, zonder drinken en zonder roken, het zijn haast allemaal verwoed rokers, het minst erge is het niet mogen wippen op de dag, dat doen ze toch meestal in de avond, het is te warm op de dag Emoticon: Smile

Om 6 uur bruist de hele boel weer van het leven, op het moment van buka puasa dan hoor je overal duk duk duk duk van de trommels, ruim 150 miljoen handen grijpen bibberend naar een pakje sampoerna en een glas water of zoetigheid en een komplete run op de eetgelegenheden.
Het klinkt misschien wel wat negatief allemaal, maar het valt wel mee, het is een beetje aanpassen geblazen.
Ik geniet altijd met volle teugen van Idul Fitri, dat zijn de enige dagen van het jaar dat de Indonesische moslim buiten de hoffelijkheid en de bescherming die hij binnenshuis voor familie en vrienden heeft, ook buiten de wat meer aandacht voor zijn medemens heeft, om dat na de Idul Fitri weer als een raket te vergeten en weer als blindganger de straat op gaat met de enige gedachte ikke ikke ikke. Emoticon: Angry

djattiman
Gebruiker
spacer line

Nou nou, mensen dat is me nogal wat. Tot nu toe was het zo, dat als ik in Indonesie was, ik niet wist waar ik de volgende dag naar toe zou gaan. Dat is nu wel compleet omgekeerd, als ik jullie zo lees. Emoticon: Frustrated
Reizen eerste 2 tot 3 weken geen probleem...maakt het nog uit of je richting Jakarta gaat of juist de andere kant op?
Sulawesi, hoe is het daar ? En in de Chinese wijken ?
Dunkin Donuts, Erwin, voor de koffie !!! Emoticon: Yawn

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik weet niet hoe graag je naar Java wil maar je kunt ook voor andere eilanden kiezen waar de Ramadan wat minder nadrukkelijk aanwezig is.

erwin
Gebruiker
User icon of erwin
spacer line

Naar het einde van de ramadan toe naar Jakarta toereizen zal geen probleem zijn. Net voor Idul Fitri loopt Jakarta als het ware leeg. De meesten zijn inwijkelingen en reizen naar hun familie, verspreid over IndonesiŽ. Ik ben ooit eens in Jakarta toegekomen de dag na Idul Fitri. Wat een schok: er reden amper auto's door de stad. De grote draak lag zowaar te slapen. Ik vond Jakarta plots veel aantrekkelijker.
Dus als je voor het einde van de ramadan nog naar NL vertrekt, zal het geen probleem zijn om van bv Bali naar JKT te vliegen. Vlieg je na het suikerfeest dan moet je je terugreis naar JKT ruim van te voren booken.

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

Samenvattend: als je je boeking terug kunt draaien, dan zou ik dat doen. Als dat niet kan, is er geen man overboord. Wel opletten bij het kiezen van je routes, want wat Erwin zegt klopt volkomen. En het alternatief dat AM suggereert is ook niet te versmaden als je niet om de een of andere reden aan Java gebakken bent.

Peter191064
Gebruiker
User icon of Peter191064
spacer line

On 23-05-2009 10:38 Anne Mieke wrote:
Ik weet niet hoe graag je naar Java wil maar je kunt ook voor andere eilanden kiezen waar de Ramadan wat minder nadrukkelijk aanwezig is.

Niks voor zeggen!! Ik denk dat je de kant van Flores bedoeld ! Emoticon: Very funny

Strak plan, en kan het aan bevelen. Om dezelfde reden ben ik ook op Flores terecht gekomen vorig jaar.

Soms denk ik wel eens : je kan m`n rug op zak, dan gaan we er weer voor!

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Het hoeft niet perse Flores te zijn. Sumba, Timor of Toraja in zuid Sulawesi is ook goed. Mij maakt die Ramadan niet uit (ben er straks zelf ook maar ik probeer alleen rekening te houden met het transport) maar als het voor anderen zo moeilijk is en de vluchten kunnen niet meer gewijzigd worden dan moet je toch iets.
Maaruh, fijn dat je me bijvalt........

djattiman
Gebruiker
spacer line

Nou, we gaan, dat is zeker.
Lijkt me ook wel heel speciaal om de avonden tijdens de ramadan mee te maken.
In het reizen/transport ga ik me even verdiepen. Een prive-taxi had ik vaak genomen, maar een chauffeur die a.h. vasten is, met 2 passagiers die willen eten en in de taxi in ieder geval drinken.
Jakarta: 1 of 2 nachten. Daarna naar Yogya.Voor een paar nachten. Daarna in ieder geval 2 nachten Semarang en we willen in de laatste week van de ramadan op Bali zijn.
Dus na Yogya ...misschien Manado of zo...
Bedankt voor jullie reakties. Misschien kom ik hier nog op terug. Ik moet nog een ander topic openen: op Bali tijdens de Ramadan .....

Lotusbloem
Gebruiker
spacer line

Wij hebben ook eens tijdens de Ramadan door Java gereisd. Overdag zijn de meeste eettentjes voor het oog gesloten. Als je als toerist wilt eten is dat prima, maar dan wel uit het zicht. De week vůůrdat de Ramadan begon was het overal erg druk omdat veel mensen dan vrij zijn. Aan het eind van de Ramadan is het nog drukker, want veel Javanen gaan dan op familiebezoek. Het was in die tijd voor ons dan ook moeilijker om een voordelige slaapplek te vinden, veel was al volgeboekt. In het verkeer is er extra voorzichtigheid geboden. Want de meeste Javanen drinken en eten niet overdag, en met die warmte.....!? 's Ochtend heel vroeg wordt er gegeten. Dat is niet bevorderlijk voor de alertheid in het verkeer. Maar ondanks alles blijft het nog steeds de moeite waard om door Java te reizen hoor!

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

Ook in dit topic maar even de onnodige reactie van FredB/BertH/NKP/Semeru/Bustanul... wat dan ook.. verwijderd, inclusief de reacties erop. Waarom weet iedereen wel, de laatste waarschuwing is ook al gegeven aan FredB/BertH/NKP/Semeru/Bustanul.. en dan is het ook echt de laatste als het aan mij ligt.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2020
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

87,390,767 pageviews Een website van indahnesia.com