Subforum Selamat makan - Smakelijk eten

forum.indonesiepagina.nl 
65 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Selamat makan - Smakelijk eten > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Sepp Buys
Gebruiker
User icon of Sepp Buys
spacer line

Jan en Diederick,

Het verheugd mij ten zeerste te lezen dat jullie culinair onderbouwd zijn. Voorheen werkte ik bij een horecaleverancier een klein boere bedrijfje uitgroeiende tot een hoogstaand kwaliteitsproducten leverancier. Lunchen was niets anders dan overheerlijke AOC (Appelation Origine Controllee), op pain grand mere pollain, met oerhollandse roomboter, alles zonder smaak of geurstoffen. Vlees van eigen koeien zonder preventieve prikken en andersoorts 'verbeteringen' aan het vlees. Puur natuur vanuit de tuin op je bord geweldig was dat, net als bij ons thuis in de Achterhoek even de tuin in onder de kip of ff bij de buren voor wat scharrelvlees.
Wat mis ik aan de keuken hier, weet niet waar k moet beginnen. Vlees, is taai doordat het dier niet veel vlees op het bot heeft maar daardoor niet minder goed van smaak, zelfs beter, heb je gelijk in Jan. Door het voedsel dat het dier eet krijgt het zijn verfijnde smaak. Alleen hier wordt alles doorbakken wat in Europa een doodzonde is, maar goed. Kip vindt ik in Europa lekkerder. En kazen mis ik, echte brie of alpenhutekase. De honing hier is te ligt van smaak, mijn vader is imker en ik kan worden wakker gemaakt voor een geroosterdt witte boterham met roomboter vermengt met paardenbloemen honing, met de honingraat er nog in, geweldig lekker.
Maar goed ik mis hier niets, dit is een andere keuken een ander cultuur, hier wordt veel gekruid net als bij ons de vis met ciroen wordt gegeten om de geur van verderf te verdoezelen. Je moet nagaan in deze temperatuur van het strand al hobbelend op een kar of in de mand achterop de brommer daar gaat je vis niet veel lekkerder van smaken. En wat is het nut van sambal. Ten eerste smaakt het an sich nergens naar, het geeft alleen de ontzettende brandblaar op je lippen gehemelte tong en tandvlees. Mits in gebruik met uitjes en tomaat kan et lekker zijn. Een groene gele of rode lombok, zo uit het vuistje, smaakt niet naar meer. En je maag is er ook niet echt blij mee erger zelfs hij raakt er van overstuur. Dus matig gebruik voor de kick niet voor de smaak.
En sateh saus in NL met of zonder de pindakaas, zie je jezelf al rauwe pindaas kopen op de markt ze branden totdat je goudgeel zijn, pellen, fijnstampen en mengen met overige ingredienten, ik dacht het niet. Niet als we het druk druk druk hebben in nederland. Dus geniet van de surrogaat saus. Zoals ik 'geniet' van de surrogaat kraft kaas verpakt in plastic, bleehhh, wat een smakeloze kaas is dat.

Goed, ik maak me 'op' voor de Idul Fitri ik ga denk ik maar een week niets doen op Bali, weet iemand nog iets leuks, hahahahaha

Eet smakelijk allemaal

Sepp

(Dit stukje is niet negatief bedoeld ik luister momenteel naar Rindik muziek en kijk met een scheef oog naar Fashion Tv, dus voel me goed)

diederick
Gebruiker
User icon of diederick
spacer line

Beste Sepp,
Wellicht kunnen we zo nu en dan eens verder discussieren over het culinaire gebeuren. Het heeft zeker mijn interesse. Gelukkig zit ik in Jakarta dus die Kraft kaas of andere "processed" cheese (gewoon smeerkaas verpakt als een plakje) hoef ik niet te eten.
Het hele sambal gebeuren, en de fans daarvan, heeft me altijd verbaasd, in die zin ben ik zeker een adept van de Europese keuken, en vooral de meditterane. Gewoon simpel, recht toe recht aan, met goede producten, dan heb je geen maskerades nodig. Maar mijn ervaring is wel dat veel mensen die pure smaak helemaal niet op prijs stellen. Zo is de witlof in Nederland zover veredeld dat het bitter eruit is, want daar houdt de meerderheid niet van. Waar kan je nog ongedopte doperwten of kapucijners krijgen, of snijbiet. Toen ik nog in Nederland woonde had de AH opeens de hele nootmuskaatnoot eruit gegooid. Daar was geen vraag meer naar. Dat maakt het voor de echte liefhebber steeds moeilijker.

Sepp Buys
Gebruiker
User icon of Sepp Buys
spacer line

Diederick,

Wederom helemaal met je eens. Mediterraans eten is ook mijn favoriet. De consumenten markt van tegenwoordig bestaat hoofdzakelijk uit diepvries maaltijden en microwaveble eten. Die doperwten en capucijners moet je als je weer in Nederland bent maar bij mijn moeder uit de kelder halen de weckpotten staan 'keurig' gerangschikt. Ik ben wat dat betreft heel ouderwets opgevoed. De chinees was er maar eens per jaar bij met moeders verjaardag, overige verjaardagen vielen altijd in de vakantie dus aten wel altijd wat anders. Maar de oerhollandse keuken 17de eeuw, vergeet het maar. In mijn oude werk was ikzelf erg enthausiast over de vergeten groenten en probeerde mijn klanten zover te krijgen dat zij ook daadwerkelijk een menu samenstelde met deze specifieke groenten, vlees ed. Erg leuk om te doen want ze deden het ook, ik zorgde voor de groenten uit de eigen tuin en verkopen als een dolle.
En wat is er nu lekkerder dan snijbonen of witte bonen met nootmuskaat. Hier in Indonesie maken ze er een soort snoepje van, niet te eten maar goed je moet wat als je de honger moet stillen.

Bon als je wilt kun je het nog vinden de overdaad van moeder natuur. Zoekt en gij zult vinden maar dat komt weer heel ergens anders vandaan

Sepp

hagen763
Gebruiker
User icon of hagen763
spacer line

Emoticon: Bye bye Hallo allen die net als ik geen Emoticon: Nooo of weinig Emoticon: Shiny geduld hebben om recepten op te schrijven Emoticon: Shut up! Het merk Ratu Culinair heeft diverse kant en klare ( lekkere) instants voor pindasauzen Emoticon: Nice
Probeer maar eens Emoticon: Red face Lekker Emoticon: Devil en niet duur Emoticon: Worship o.a. Lotek Emoticon: I love it

Umberto underlined text link here

subaksarihotel
Gebruiker
spacer line

Voeg als extra toe aan de basis saus: Fijn gehakte rode sjalotjes, natuurlijk veel knoflook maar liever niet de knoflook komende uit California want deze levert maagzuur op... Gepureerde Ananas of in plaats van Ananas sap... Een beetje bruine suiker en als laatste koenjit en natuurlijk niet te vergeten sambal...

Eet smakelijk!

Mario Subak Sari Boutique Hotel

hagen763
Gebruiker
User icon of hagen763
spacer line

En dan serveren Emoticon: Blush met Lontong Emoticon: Red face Lalab ketimoen Emoticon: Sadley
Bir: Tjap Kunci Emoticon: Shut up! na dat kretek( wel met filter) Emoticon: Shiny en Kopi Bali Emoticon: Puh!
Umberto

Jan Smit
Gebruiker
spacer line

De echte pindasaus, volgens mij
250 gr pinda´s (gebakken),
knoflook,
rawit (naar eigen smaak),
terassi,
limoen of citroensap,
een beetje gulu djawa.

Dit ulekken, of gewoon in je keukenmachine,
naar smaak (als je het wilt),
djahe, laos, ketoembar, djinten, salam en djurut purut.
En voor gado2 saus, nog een beetje klapper erbij.

Dit met water aanlengen en in een pannetje verwarmen.

Selamat makan.

subaksarihotel
Gebruiker
spacer line

Oh censor op deze pagina's??? Vraag me af waarom mijn bericht is gewist???? Dacht dat alleen zoiets hier bestond....

hagen763
Gebruiker
User icon of hagen763
spacer line

On 11-11-2004 02:56 Jan Smit wrote:
De echte pindasaus, volgens mij
250 gr pinda´s (gebakken),
knoflook,
rawit (naar eigen smaak),
terassi,
limoen of citroensap,
een beetje gulu djawa.

Dit ulekken, of gewoon in je keukenmachine,
naar smaak (als je het wilt),
djahe, laos, ketoembar, djinten, salam en djurut purut.
En voor gado2 saus, nog een beetje klapper erbij.

Dit met water aanlengen en in een pannetje verwarmen.

Selamat makan.

Maar ook bijvoorbeeld:
De pinda's malen in een electrische koffiemolen( als die er nog zijn)
Zo'n ouderwetse Philips. Daarna de bumbu's in vermengen. Emoticon: Red face
En als je het pittig wilt Emoticon: Angry Lombok tjengeh Emoticon: Yeah right!
Umberto

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

On 15-11-2004 04:11 subaksarihotel wrote:
Oh censor op deze paginas??? Vraag me af waarom mijn bericht is gewist???? Dacht dat alleen zoiets hier bestond....

Er wordt niets weggehaald hoor, alleen rotzooi als discriminatie, belediging en eventuele dubbele plaatsingen van hetzelfde bericht. Emoticon: Smile

hagen763
Gebruiker
User icon of hagen763
spacer line

Maar je kunt beter de lombol tjengeh later toevoegen anders njang pedis Emoticon: Shut up!
Umberto

janschut
Gebruiker
spacer line

Geachte forum leden, lekkerste sate-saus maak je door 1 zak sate-saus van RATU-CULINAIR aan te lengen met heet water, meer niet, niet met mij eens ? laat het mij weten, salaaaaaam pak jengot.

hagen763
Gebruiker
User icon of hagen763
spacer line

Emoticon: Confused Daar ben ik helemaal met je eens Emoticon: Puh! Maarre nu jij dit zo bekend maakt Emoticon: Shut up! Wat dacht je van de Lotek? Emoticon: Cry Ik moet je zeggen enak betul : Emoticon: Very funny Jammer dat je niet eerder had gereageerd,want ik heb vandaag een gezllige bestelling gedaan bij een Importeur uit Den Haag en deze hadden ALLE Ratu Culinair in de aanbieding !|:Maar wie weet laat ik je wel watertanden Emoticon: Puh! Met het volgende: melding.
Van het merk Skippy American Peanutbutter ---sambal trassi.Ook een idee voor saus??

Jantje
Gebruiker
spacer line

Satèsaus (Sambel pecel) à la mbak Sri

300ml (sla)olie
3 bawang mèrah of 2 sjalotjes
4 tenen knoflook
4 lombok kriting mèrah. (dunne gerimpelde lomboks, lijkt gedroogd)
3 blaadjes daun juruk
250 gram verse gepelde pinda’s (met vlies)
1 brok gula jawa
theelepel zout

Verhit de olie in de wok. Doe er de pinda’s in en blijf omscheppen op middenhoog vuur tot de pinda’s bruin beginnen te kleuren. (ong. 5 minuten)
Pinda’s in vergiet scheppen.
De kleingesneden lombok, knoflook en bawang mèrah ong. 3 minuten in de olie bakken. Dan uit scheppen uit laten lekken op keukenpapier.
Verkruimel de gula met een hamer of cobek
Gooi alles in de blender of keukenmachine. Laten draaien tot het een dikke, stopverfachtige struktuur krijgt. Eventueel aanlengen met wat water. En kijk uit dat de machine het niet begeeft. Af en toe even pauzeren.
Vòòr gebruik of invriezen, een etmaal afgedekt laten staan.
Wij vriezen deze dikke substantie in blokken in.
Voor de saus: Verwarmen (liefst au bain marie) en aanlengen met water.

sidik
Gebruiker
User icon of sidik
spacer line

Mijn duitje in de zak over dit onderwerp.
Weet je wat me opvalt in de reacties hoe je satesaus moet maken? Er wordt niet gerept over het soort vlees dat gebruikt wordt. Ik at in Indonesia afwisselend sate kambing, sate ayam en sate babi. (Natuurlijk andere sate bestaat ook, maar ik laat de reactie daarop aan anderen over die dat gegeten hebben)
In Jakarta is de meest populaire sate, natuurlijk de sate ayam Madura. Daarvoor wordt pindasaus met gefruite sjalotjes gebruikt. Dezelfde verkoper heeft ook sate kambing in zijn assortiment en gebruikt dan ook diezelfde pindasaus voor dat vlees. Eet je de Jakartaanse sate kambing, dan krijg je kecapsaus met rauwe gesnipperde sjalotjes. Dan is er sate babi. Meestal wordt vlees, lever en usus (ucus) van dat dier verkocht. De saus die gebruikt wordt is wederom kecap, maar dan met ketumbar jintan. Nog een soort die ik hier zelden tegenkom, maar mijn persoonlijke favoriet is, is de zgn sate Padang. Voorzover ik weet zijn bloem en kerrie de hoofd ingredienten van de saus. Geen kecap noch pinda. Emoticon: Nice

tunawisma, tunakarya, tunamasalah

Schultz
Gebruiker
spacer line

Dag Sidik,
Ook mijn favoriet van de saté's is saté Padang,maar voorzover ik het recept ken komt er geen kerrie aan te pas.Ik zal het nog eens navragen bij heel oude kenners van de Padangse keuken.Hoe dan ook lekker is het,daar kan geen saté babi of ayam tegenop.Daar zijn we het over eens.

sidik
Gebruiker
User icon of sidik
spacer line

Hoi Schultz,
Je kan gelijk hebben hoor, maar dat van die kerrie leek me logisch gezien de kleur van de saus. Het kan natuurlijk ook kunyit geweest zijn. Ik elk geval, wij vinden het beiden de lekkerste sate. Ooit in Nederland gegeten?

tunawisma, tunakarya, tunamasalah

Jantje
Gebruiker
spacer line

Kunnen we nog een recept verwachten van die beroemde Padang sate met saus of is het alleen maar lekkermakerij....? Emoticon: Wink

ratteke
Gebruiker
spacer line

hmmmmmmmmmmmmmmmmmmm krijg er honger van Emoticon: Yes! Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

hagen763
Gebruiker
User icon of hagen763
spacer line

we hebben gegeten Padang saté Emoticon: Laugh out loud
Umberto

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

smaken verschillen nou eenmaal,
Kacang roosteren zelf is een hele klus.kan makkelijker.
-pot calve pindakaas met nootjes
-2 schijven gula djawa
-2 blaadjes duruk perut
-flink wat knoflook
-lombok, al naar gelang pedis of mani
-schijfje djahe

De gula djawa langzaam laten smelten, perut erbij.
knoflook met djahe en lombok wrijven in de cobek, dit kruidenmengsel bij de opgeloste gula djawa doen, naar smaak een tikkie zout.
Olie verwarmen, kruidenpasta op laag vuur zacht bakken, pindakaas toevoegen en blijven roeren.
lekker kokend heet opdienen
selamat makan.
PS gebruik een vlamverdeler

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

85,310,359 pageviews Een website van indahnesia.com