De pisang op Ambon

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
80 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
dangdude03
Gebruiker
User icon of dangdude03
spacer line

Thnx Om Sid.

Ik vind niet alleen de natuur van Indonesië erg fotogeniek, ook de mensen. Probeer hier in Nederland mensen maar eens zo ongedwongen en natuurlijk op de kiek te zetten.

Tukang ojek Robbie met twee Naulu

dangdude03
Gebruiker
User icon of dangdude03
spacer line

Penginapan Lisar Bahari

In deel 7 vervolgt de auteur zijn reis naar Sawai in het Noorden van Seram. Onderweg wordt hij min of meer gedwongen te stoppen in een dorp waar pas een brand heeft gewoed waarna hij, geëscorteerd door twee bewapende agenten, naar zijn bestemming wordt begeleid: Penginapan Lisar Bahari, een houten optrek op palen in het water. Daar ontmoet hij een aantal backpackers en met twee van hen onderneemt hij een tocht per prauw in een rivier waar krokodillen zouden voorkomen. Ook een korte jungletocht staat op het programma waarbij de auteur nogal wat moeite heeft het tempo bij te houden...Lees verder:

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Dag Jan,

Leuk, ik herken veel van je verhalen. Maar, wanneer ben je hier precies geweest want dat is me niet helemaal duidelijk?
Ik kom je nu ook even met vragen bestoken.
Ik heb begrepen dat de meeste bule's in Masohi beginnen en ze doen dan vaak die doorsteek naar het noorden die hij ook gedaan hebt. Ben je alleen tot aan Sawai geweest of nog verder oostelijk of westelijk of het binnenland in?

Volgens de Lonely Planet moeten buitenlanders zich nl in Masohi bij de politie melden maar.......nou ben ik toch bang dat ik een probleem heb, tenzij ik me ook ergens anders kan melden. Ik heb nl een uitnodiging gehad om naar Kamarian te komen (zuidwest Seram). De oversteek is vanuit Liang in het noorden van Ambon. Vanuit Kamarian zou ik dan uiteindelijk verder naar het noorden kunnen en ik heb er zelf bij verzonnen om dan via Sawai de doorsteek weer naar het zuiden naar Masohi te maken.
Denk je dat ik kan doen? (of misschien weer YB dat) Ik heb nl het idee dat ik daar al helemaal geen westerlingen tegenkom dus ik loop onderroepelijk in de kijker.
Maar het zou ook te gek voor woorden zijn als ik eerst naar Masohi zou moeten want als ik het op de kaart bekijk dan is dit een halve tot een hele dag rijden (geen idee van de conditie van de weg)
Heb je ook enig idee van de weg naar het noorden en van Latuhelu langs de kust richting Sawai?

Anderen die hier een antwoord op kunnen geven zijn uiteraard ook van harte welkom

gr
Anne Mieke

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

dangdude03
Gebruiker
User icon of dangdude03
spacer line

Hi Anne Mieke,

Bedankt voor je reactie. Mijn trip die in het verhaal beschreven wordt was in okt/nov 2008. ik ben overgevaren van Tulehu (Ambon) naar Amahai (Seram) wat eigenlijk zowat vast zit aan Masohi. Daarna ben ik via de weg van Gunung SS met de vele haarspeldbochten naar Sawai gereisd tot aan een wegversperring vanwege aardverschuivingen, waardoor het laatste stuk moest worden gevaren. Dus verder westelijk of oostelijk ben ik niet geweest en die andere plaatsnamen die je noemt zeggen mij niets, maar ik ben zeker van plan om meer te gaan zien daar. Ik heb me niet bij de politie gemeld in Masohi, hoewel ik tijdens mijn tochtjes tot tweemaal toe met politie in aanraking ben geweest. In heel de Molukken moest ik mij alleen ooit in Morotai bij de politie melden, verder nergens. Zoals gezegd werd er aan de weg van Masohi naar Sawai gewerkt toen ik daar was, dus hoe de conditie van die weg nu is zou ik niet weten. Ik wens je alvast een zeer goed verblijf toe daar.

Mzzl, Jan

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 14-06-2009 11:54 dangdude03 wrote:
Ik heb me niet bij de politie gemeld in Masohi, hoewel ik tijdens mijn tochtjes tot tweemaal toe met politie in aanraking ben geweest. In heel de Molukken moest ik mij alleen ooit in Morotai bij de politie melden, verder nergens.
Ooh, nou dan doe ik ook maar of ik gek ben. Ik kan nog altijd mijn groene ogen in de strijd gooien toch....? Emoticon: Devil Ik snapte het sowieso al niet want voor Maluku hoef je toch nergens een surat jalan voor te hebben. Ach misschien hebben ze het zelf wel verzonnen als extra inkomsten.... Emoticon: Wink
Zal ik tzt wel laten weten hoe ik gevaren ben (letterlijk en figuurlijk)

gr
AM

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Ik ben net terug van 2 dagen Seram. Ben dus ook naar Kamarian geweest. Een makkie, ferry nemen van Liang , 1,5 uur varen en dan is het nog maar ruim een half uur naar Kamarian. Je kan alleen in Gemba, een Javaans transmigratiedorp paar kilometer van Waipirit de ferryhaven, overnachten of je moet noorderlijker gaan naar Kamal en Waisarisa. Maar accomodatie in Gemba is de beste en er is een redelijk restoran naast.
Politie geen last meegehad. Gisteren nog zelfs met politie gegeten in Kamal.
Verder valt het opvallen/aanstaren hier juist reuze mee. Heb weinig last gehad. Belangrijk is wel dat je BI spreekt. Je kan van Kamarian doorrijden naar Masohi, maar je slaat al af op de weg richting het noorden voordat je in Masohi komt. Je kan Masohi dus links laten liggen indien niet nodig. Transportatie is wonderwel goed voor Seram. Je kan zelfs van de ferryhaven Waipirit per bus tot aan Bula.
Volgende week moet ik naar Haniwel. Nuhukay aan de noordkust en volgens een ieder is dat te doen (kost natuurlijk wel heel wat uren).
Ik was vanochtend nog richting Wasia, richting Masohi, geweest (ca. 2 uur rijden van Waisarisa, dicht bij Piru). Uitzonderlijk snel.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Dank YB.
In Kamarian kan ik al ergens slapen dus dat scheelt. Als ik toch al "aan de verkeerde kant van Masohi zit kan ik net zo goed linksom langs het noorden. Enig idee waar ik noord van Kamal kan overnachten dus in Piru en de noordkust ?(ben nog een beetje aan het puzzelen met de plaatsnamen daar. Ik wil maximaal 6 uur in een bus, auto whatever zitten. Anders wacht ik wel tot je (na) volgende week terug bent. en hoe je erheen bent gereisd via Masohi en dan de doorsteek naar het noorden of "linksom via Liang-Kamarian. Waipirit is de haven op Seram waar je vanuit Liang aankomt?
Eten is geen probleem, BI ook niet, als ik maar ergens een beetje redelijk kan slapen.
Ik heb op een van het internet geplukte kaart in het west veel plaatsnamen zien staan. Betekent dat dat er ook redelijke wegen/weggetjes zijn cq. (openbaar) vervoer?
Hoe moet ik me het westen voorstellen? Wat ga ik onderweg zien?

gr
AM

Bokito
Gebruiker
User icon of Bokito
spacer line

Even om op de titel de pisang op ambon terug te komen.Wisten jullie dat er op ambon een pisang soort groeit waar de bananen naar boven groeien. Emoticon: Yes! Emoticon: Yummie!

Shalom

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 15-06-2009 14:37 Anne Mieke wrote:
Dank YB.
In Kamarian kan ik al ergens slapen dus dat scheelt. Als ik toch al "aan de verkeerde kant van Masohi zit kan ik net zo goed linksom langs het noorden. Enig idee waar ik noord van Kamal kan overnachten dus in Piru en de noordkust ?(ben nog een beetje aan het puzzelen met de plaatsnamen daar. Ik wil maximaal 6 uur in een bus, auto whatever zitten. Anders wacht ik wel tot je (na) volgende week terug bent. en hoe je erheen bent gereisd via Masohi en dan de doorsteek naar het noorden of "linksom via Liang-Kamarian. Waipirit is de haven op Seram waar je vanuit Liang aankomt?
Eten is geen probleem, BI ook niet, als ik maar ergens een beetje redelijk kan slapen.
Ik heb op een van het internet geplukte kaart in het west veel plaatsnamen zien staan. Betekent dat dat er ook redelijke wegen/weggetjes zijn cq. (openbaar) vervoer?
Hoe moet ik me het westen voorstellen? Wat ga ik onderweg zien?

gr
AM

Zal logies noord van Kamal binnenkort uitzoeken. De wegen zijn goed aan de westkant. Alleen heb ik vernomen dat de doorsteek van Piru naar Taniwel nogal slecht is, maar voor een bus geen probleem.
Waipirit is de haven waar je aankomt vanuit Liang en ligt vlakbij Kairatu.
Wat je onderweg ziet.......ja moeilijk te zeggen....het is een kustweg, dus eigenlijk niet zoveel te zien dan dorpjes, dorpjes. Maar je kan ook Emoticon: Shiny bij Kairatu de bergen in naar Hunitetu. Dus.....ik denk mogelijkheden genoeg. Al blijft Sawai een aanrader.

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Bokito, volgens mij is het een grotere bijzonderheid als bananen naar beneden groeien, ik heb ze althans alleen nog maar naar boven zien groeien. vergis jij je nu, of ontaagt mij een grap???
O, wat zou ik ook graag eens naar de Molukken gaan. Grappig dat iets je zo ontzettend kan trekken, terwijl je niet precies weet waarom het je trekt. Mijn gevoel wordt in ieder geval wel bevestigd door jullie verhalen.En inderdaad, Jan, wat een prachtige foto's

Groeten Elsbeth

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 16-06-2009 22:57 elsbeth wrote:
..........O, wat zou ik ook graag eens naar de Molukken gaan. Grappig dat iets je zo ontzettend kan trekken, terwijl je niet precies weet waarom het je trekt. Mijn gevoel wordt in ieder geval wel bevestigd door jullie verhalen............
Elsbeth,

Je slaat de spijker op zijn kop. Lang voordat ik naar Maluku ging "had" ik daar al iets mee en dat gevoel is helemaal bevestigd. En inderdaad je kunt het niet uitleggen. Ik denk dat jij je er ook wel senang zult voelen.
Voor het westen voor mij voorlopig alleen Sumatera en dan NTT en Maluku. Zo heb ik ook nog geen gevoel bij Papua. Misschien komt dat nog, zo niet dan heb ik lekker veel tijd in Maluku.
Ik "kan" ook veel meer met de mensen in NTT en vooral Maluku, ze zijn gewoon meer open. En de omgeving.........tja dat is echt helemaal super.

dangdude03
Gebruiker
User icon of dangdude03
spacer line

Baguala Bay Resort

In het achtste deel maken we kennis met 'De Schaduw', roomboy van Lisar Bahari, die zo zorgzaam over zijn gasten waakt. Na afscheid van het complex en de beheerders te hebben genomen reist de auteur met het Nederlandse stel weer terug naar Masohi voor de oversteek terug naar Ambon, waar zij een hotel nabij Passo betrekken... Lees verder:

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Maluku Barat Daya en Tenggara Barat:

Ambon – Tepa: met de PELNI (Pangrango). Planning vertrek met de Pangrango 20 uur op maandag maar werd dinsdag 12 uur. 2e klas hut wat tegenwoordig weinig klas meer is (maar nog altijd beter dan ekonomi- klasse), echter vol met kakkerlakken. Ontmoeting met een bekende Duits-Amerikaanse antropoloog, Dieter Bartels, een expert op gebied van de Midden-Molukse cultuur, die op weg was naar Kisar voor research naar de cultuur van de Zuidwest Molukken (Maluku Barat Daya). Zeer interessant en onderhoudend persoon met wie gesprekken tot laat in de nacht, mede omdat hij veel wist te vertellen over de gebeurtenissen tijdens de reli-onlusten op Ambon daar hij toen ter plekke verscheidene malen vertoefde als één van de weinige buitenlanders.....en dan nog een kenner ook van de situatie. Verder ook leuke ontmoetingen met medereizigers.....maar beetje lange reis op een schip zonder buitendek.

Na precies 2 dagen varen arrival in Tepa (hoofdplaats en kecamatan van de Babar-eilanden)......het einde van de wereld.....1 ¨winkelstraat¨ met 2 penginapans ......en een plaatsje dat al 3 maanden zonder elektriciteit zit......vergeten door de PLN (= nationaal elektriciteitsbedrijf) uit Tual. Verbinding voor cellulaire telefoons doet het al 2 dagen niet (doorgaans alleen ontvangst op 100 meter van de parabola bij het kantoor van de camat en dan meestal uitsluitend tussen 12 uur ´s nachts en 4 uur ´s morgens). SMS-en lukt nog enigszins overdag (als ze niet te lang zijn).
1 van de losmens heeft gelukkig verbinding met de privégenerator van een Chinese toko-houder aan de overkant. Dus die maar genomen om te kunnen doorwerken. Echter ook 1 van de meest luidruchtige plekken in het plaatsje want de oversteek naar de andere omringende Babar-eilanden ligt tegenover dit losmen en mensen lopen daar de hele dag en nacht rond. De bevolking hier is – als vrijwel overal op de Molukken – uitzonderlijk luidruchtig. Ik dacht dat de Keiezen de meest luidruchtige mensen van Indonesia waren, maar de bewoners van de Babar-eilanden kunnen met hen wedijveren.
Morgen met behulp van de camat naar Kroing aan de oostkant van het eiland en daarna naar Tela op de zuidwestpunt, achterop de motor. Er is geen ander vervoer of je moet een zgn. Johnson (motor)-boot nemen. Maar...... musim ombak (regen- en hoge golvenseizoen). Echter zeer aangenaam dat de bewoners (ondanks dat ze zelden een vreemdeling zien) je niet irriterend aanstaren maar juist vrolijk groeten en een babbeltje willen maken. Moet noodgedwongen ruim 4 dagen blijven totdat de Pangrango terugkomt van Kupang.
´s Avonds opstootje...ruzie tussen dronken bewoners van Tepa en het dorp Tela. Politie komt erbij, de spanning wordt heftiger en een aantal mannen wordt door de politie onder bedreiging van op scherp gestelde geweren meegenomen. De volgende dag moet ik juist naar het dorp Tela.

Wat een monsterrit naar Tela via een nog niet afgemaakte weg en de laatste 4 km via bospaadjes, strand en rivieren. Ook de rit naar de oostkant Kroing was ¨a living hell¨. Reizen per motor of auto is als de rally van Dakar (Babar). Men vraagt dan ook Rp. 1 miljoen voor een auto richting Kroing en ojek minimaal Rp. 400.000. Behoorlijke prijzen maar gezien de conditie van de weg goed te begrijpen...... verscheidene malen gevallen......met brand- en schaafwonden. Feitelijk te zware ritten om in 1 dag te doen. Mijn darmen waren goed van streek en sliep bijna de klok rond.
Een hele zater- en zondag ledigheid in Tepa.....beetje kletsen hier en daar, maar het aanwezige kennispeil van de meeste bewoners is niet bepaald groot te noemen. Gesprekken van enige inhoud zijn doorgaans alleen met nieuwkomers (immigranten) te voeren (maar dat is overal zo in RI). De lokale bevolking heeft weinig notie van de ¨buitenwereld¨, maar doorgaans wel zeer vriendelijk. De adat regeert hier nog zeer sterk en vormt een rem op elke economische vooruitgang; de reden waarom het zo´n ¨godvergeten, godverlaten¨ indruk maakt. Zo is de zetel van het kortgeleden opgerichte district/ kabupaten Maluku Barat Daya (Zuidwest-Molukken) gevestigd in Wonreli, hoofdplaats van het zeer kleine eilandje Kisar, terwijl Babar qua ligging en grootte veel meer voor de hand zou liggen. Maar de regionale overheid was het getouwtrek om land voor haar kantoorgebouwen zat. Zo ook Pertamina (distributie brandstof), kantoor PELNI (passagiersscheepverkeer) en het aanleggen van een airstrip: allen niet doorgegaan vanwege de zgn. sengketa tanah (adat m.b.t. voorouderlijk landbezit). Zo heeft de bevolking van Babar zichzelf gestraft en is ontzien van enige economische vooruitgang – alzo volgens de syahbandar (havenmeester).
Lees ter tijdverdrijf het boek van Herman Keppy ¨Tussen Ambon en Amsterdam¨, een historische roman over de gebroeders Tehupeiory die rond de vorige eeuwwisseling in Nederland medicijnen studeerden, en daar komt dezelfde kwestie ook aan bod.
´s Avonds bezoek van een Ambonese bung waarmee ik op de boot had kennis gemaakt. Hij was hier om te lancong (uitstapje) maar wil toch ook weer snel van het eiland. Hij heeft voorheen 1 jaar hier gewerkt en ziet nu met lede ogen de ¨stilstand¨ aan in Tepa.
En nu nog – hopelijk – 1 dag wachten op de ¨verlossing¨, het PELNI-schip Pangrango.

Tepa – Saumlaki: de verlossing, het schip Pangrango, bijna op tijd, heeft de achterstand ingelopen. Met een Chinees uit Saumlaki op de kamer. Wederom leuk gesprek, kent de personen die ik moet bezoeken maar ook mijn kennissen van vroeger. ´s Morgens vroeg arrival In Saumlaki. Regent hard, dus niemand maakt aanstalten van boord te gaan. Uiteindelijk terecht gekomen in hotel Pantai Indah (er is ook nog hotel Harapan Indah maar in een drukke winkelstraat): prijs Rp. 197.500 voor kamer met AC....was 5 minuten genieten van de AC en toen viel de stroom uit. Verder met de genset en alleen op fan.
Opvallend is dat je nergens buiten Ambon ontbijt krijgt in een penginapan , behalve dan wat vettig- of zoetigheid met mierzoete thee of kofffie. Later in de ochtend op stap, maar de plaats waar ik naar toe moest niet bereikt....de weg was modderig en onbegaanbaar na de regenbui van de afgelopen nacht. 4 Uren ploeteren heen en terug met de ojek. Als er ergens achtergebleven (achtergelaten) gebieden zijn, is dat wel Maluku Barat Daya en Maluku Tenggara Barat. Siksaan betul . Volgende dag andere klienten afgewerkt in de dorpen Lauran en Tumbur die er gemakkelijk te bereiken zijn.

Saumlaki – Larat – Tual: met de ferry KMP Cormomolin.
´s Avonds de ferry genomen naar Tual met tussenstop in Larat (Noord Tanimbar). De VIP-ruimte was een grote ruimte – weliswaar met AC – waar we met ca. 20 mensen moesten slapen (en dan komt de luidruchtigheid – van speciaal de Zuidoost-Molukker – om de hoek kijken waardoor je vrijwel niet kan slapen in een dergelijke ruimte). ´s Ochtends vroeg arrival in Larat waar ik 1 klient moest bezoeken (2½ uur wachttijd van de ferry) en was gelukkig al in een 1 uur klaar. Weer aan boord en 10 uur verder naar Tual. Er waren 2 advocaten uit Ambon aan boord die speciaal naar de Zuidoost-Molukken zijn gegaan voor kwesties met adat-grond wat volgens hen een voortdurende nuisance is – zowel voor overheid als bevolking. Snel in gesprek en ook prettig dat niemand je irriterend aanstaart als bule zijnde. ´s Nachts arrival in Tual en naar hotel Suita in Langgur (Rp. 280.000 – 580.000 p/kmr), waarachtig zelfs een lift aanwezig (die niet functioneerde). Andere redelijke hotels zijn Kimson en Dragon aan dezelfde weg.
Na gedane arbeid de volgende dag ´s avonds.....internet!!! met emailbox overvol. En dus hier het resulaat van de internetverbinding.
Wordt vervolgd.......

dangdude03
Gebruiker
User icon of dangdude03
spacer line

On 27-06-2009 05:06 Yogya-Bali wrote:
Maluku Barat Daya en Tenggara Barat:

Wordt vervolgd.......

Leuk Y-B, een mooie aanvulling op mijn schrijfsels

dangdude03
Gebruiker
User icon of dangdude03
spacer line

Een kerk op vrijdagmiddag

In het een na laatste deel wordt een tocht naar het plaatsje Rutung ondernomen waar de tijd lijkt te hebben stil gestaan. Een kerk wordt er bewonderd en een primitief sagofabriekje. Voor To en Frank komt er een einde aan hun vakantie en er wordt afscheid van hen genomen. De laatste avond in hotel Baguala Bay Resort wordt beschreven waarbij een Nederlands-Molukse familie de sfeer lijkt te bepalen...Lees verder:

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Eindelijk eindelijk weer mogelijk om op Internet te mogen komen.
heb nu een nieuwe computer met Windows vista.
Het is even wennen, de mogelijkheid wat ik had met XP, weer te kunnen leren om te gaan.
Het is een groot verschil, en zie nu dat je nog even moet zoeken naar spelling controle.
Maar plan-plan,met het doen,leert men er mee omgaan.
Dit was dan even, een voor inleiding, op het geen waarop ik wilde reageren.

Jan dit was weer eens een mooi verhaal, wij hoeven er niet naar toe te gaan, want het is zo belevenis beschreven, dat je het al weet wat je tegen kan komen, dan weet je al, dat het lot bepalend is, wat je zelf zou kunnen overkomen.
Ze zijn zo slim om je geld af te troggelen, zodat je er weer met gemak er in trap.
Maar gelukkig heb je nu ook aangetoond dat je niet met je laat spelen.
Met die angot hebben we al eens mee gemaakt van uit Chimanih, die een vaste route hebben naar Bandung.
Hij week er van af, wat eigenlijk niet mocht, ze hebben een bepaalde route, waar ze geld moeten afstaan door een controle post of zo iets,om ons rechtstreeks te brengen waar we moesten zijn.
Met ook een logische geldbedrag, maar gelukkig kon mijn vriendin ingrijpen, en betaald wat ze redelijk vond.
Ik dacht toen bij mijn eigen je bekijkt het maar, het is je eigenschuld iets te doen zonder overleg.
Verders hebben we zo veel kennissen ontmoet, die met je afspraken, we zouden weer eens elkaar moeten ontmoeten.
Maar er is niets van gekomen, zelfs een heel goede kennis opgedaan in Jakarta waar we veel daarna bij elkaar kwamen, verjaardagen, en zo.

Maar dat is nu na 10 jaar ook weer verwaterd, want ergens ga je een andere weg, en dan is het over.
Ze bellen wel eens maar dat is het dan ook.
We hebben ons eigen hobby en dat is dansen, en daar zijn we nu voor gevallen, en het is nog prettig ook.
Die kennis kende beter de weg in Indonesië, want hij heeft jaren achtereen daar gereisd,hij kon hele verhalen vertellen,maar op een gegeven moment ben je zijn verhalen ook beu omdat je het elk jaar op verjaardagen het zelf moest aan horen.
Maar Jan het was weer een mooi verhaal uit het leven gegrepen.
En ik ben blij dat ik weer op internet met een nieuwe computer met 2X 1000 GB harde schijven waar ik de filmpjes die we hebben gemaakt de afgelopen jaren op kan plaatsen.
Zo gezegd win vista is prachtig om te zien, en nu er nog leren er in te werken. Emoticon: Shiny Emoticon: Nice

Wat je hier hoor is de emotie van Abon muziek.
Gaat over die perioden dat Abon in oorlog waren met de moslims..... Emoticon: Shut up! Emoticon: Sadley
Heb een cd er van, met de orginele zangeressen, en zangers, prachtige emoties..... Emoticon: Smile

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

...vervolg.....(jammer geen foto's want die maak ik zelden). Niet zozeer belevenissen als wel beschouwingen...............................

Elat (Groot Kei) en Tual (Klein Kei): zaterdagavond aangename gesprekken met lokale bewoners in Elat waar ik zeer gastvrij werd ontvangen door m.n. de moslimbewoners. Zondag moeilijkheden met vervoer vanwege de ¨zondagsrust-heiliging¨. Een negatief effect van de religieuze onlusten voorheen is dat een ieder fanatieker is geworden in (de uiterlijkheden van) zijn/haar religie......meer in vorm dan inhoud (een tendens en euvel dat eigenlijk in heel Indonesia duidelijk zichtbaar is: op Java met de islam, op Bali met het hindoeisme en op Maluku met het christendom en islam; een ieder verschuilt zich in zijn/haar reli-bastillon, een gevolg van het internationaal opleven van conservatisme in vele godsdiensten??). Het continue gevraag naar mijn godsdienst word ik dan ook behoorlijk zat en antwoord er gewoon niet meer op.

Gisteren en vanochtend op TV heeft Indonesia weer even bewezen waarin een groot land klein kan zijn: wordt er heisa gemaakt over het feit dat de echtgenote van vice-presidentskandidaat Boediono waarschijnlijk katholiek is i.p.v. moslima. Wat heeft dat nou in Gods/Allah´s naam te maken met de capaciteiten van haar echtgenoot? Elke Indonesier zou zich moeten schamen voor een dergelijk kleinzielig en achterlijk gedrag van de verantwoordelijken.

Maandag op het schiereiland Wab geweest. Voor het eerst behoorlijke irritaties met de bevolking. Meer dan 10 jaar geleden al eens hier geweest om mensen te interviewen, iets dat destijds onmogelijk werd gemaakt door de nieuwsgierigheid van de bewoners die alle gaten van een huis vulden zodat het snikheet werd in de woningen. Uit nood toentertijd de geinterviewden naar het hotel in Langgur laten komen omdat privacy compleet onmogelijk werd gemaakt. Er is wat dat betreft nog niets veranderd......
Ook geirriteerd door het altoos vragen om tambah (= verhoging afgesproken prijs) bij gebruik van transportmiddelen. Op den duur geweigerd......gebrek aan zakenetiek. Men ziet mij voor een gewone toerist aan die te ¨plukken¨ is. Je wordt hier pas gerespecteerd als je een dikke buik hebt en een uniform of ¨nette¨ kleding draagt (dan draag je ¨power¨ uit). Hoewel deze simplistische denkwijze overal in Indonesia heerst, is het hier op Kei nog een graadje erger (tja.....daar is Oost-Indonesia berucht om; respect......nou ja, respect.....angst voor het ¨gezag¨). Aangezien ik een short moet dragen om mijn beenwond te laten ¨drogen¨, word ik niet voor ¨vol¨ aangezien. Ook de jonge generatie is een stuk minder beleefd en heel wat groffer dan ruim een decennium geleden (positief element voor Kei is dat op het gebied van luidrucht en grofheid de Keiezen verslagen zijn door de bewoners van Babar).

Een positief effect van de eertijdse religieuze onlusten op de (gehele) Molukken is dat de bewoners (noodgedwongen) economisch actiever zijn geworden: een ieder tracht er iets bij te verdienen als ojek-driver (= motorfietstaxi) of op een andere manier en voelt zich niet meer te min om handenarbeid te verrichten. In Ambon ziet men zelfs tegenwoordig lokale bewoners als tukang becak (= fietstaxi-bestuurders); iets dat voorheen (minderwaardig) was voorbehouden aan migranten uit Sulawesi (die echter zijn verjaagd tijdens de reli-onlusten). Evenzo positief blijft dat men hier meer ¨open¨, direct en oprecht is dan bijv. op Java/Bali.

Nu krijg ik zelf ook te maken met de hardnekkigheid van het vasthouden aan bepaalde non-functionele aspecten van de adat die een tiental klienten behoorlijk financieel dupeert; sprake van een botsing tussen het stug vasthouden aan oude gewoontes door de lokale overheid en (inter-)nationale regels in het bankverkeer. Volgens de klienten een gevolg van het meer terugvallen op oude tradities die ook worden doorgevoerd in het ¨apparaat¨. Is dat weer een gevolg van de reli-onlusten......of een gevolg van de globale opleving van conservatisme???

Het hotel wordt behuisd door allerlei bobo´s van het ambtenarenapparaat die hun duistere (corrupte) praktijken openlijk bespreken onder ontbijt en diner met hun ¨klienten¨ waaronder een aantal Koreanen die het niet langer kunnen accepteren en kwaad weglopen. The biggest bobo houdt – zoals gewoonlijk – een monoloog waarnaar de ¨minderen¨ alleen maar mogen luisteren en schaapachtig lachen.
Irritaties met het hotelpersoneel dat zich ook amateuristisch gedraagt: TV kijken of hollen voor de apparaat-bobo´s en de andere hotelgasten aan hun lot overlaten. Elke logee is toch een betalende klient? Niet in (Oost-) Indonesia waar de buikomvang (of de kleding) iemand belangrijker maakt dan een ander.
Mijn irritatietoppunt is bereikt ....time to leave ... Nog een dagje hier en dan weer gelukkig naar Ambon en Seram.....

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 14-06-2009 12:21 Anne Mieke wrote:

...
Ooh, nou dan doe ik ook maar of ik gek ben. Ik kan nog altijd mijn groene ogen in de strijd gooien toch....? Emoticon: Devil Ik snapte het sowieso al niet want voor Maluku hoef je toch nergens een surat jalan voor te hebben. Ach misschien hebben ze het zelf wel verzonnen als extra inkomsten.... Emoticon: Wink

Klopt, dat is een heeeeeel oude regel, indertijd ingevoerd voor ......geld. Ik heb al 10 jaar geleden geweigerd me te melden en niemand die er verder iets aan deed. Dus laat je niet intimideren. Heb trouwens opmerkelijk goede ervaringen met de politie hier...zelfs zeer behulpzaam.
We'll see tomorrow als ik weer op Laha aankom.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Nog steeds geen gevraag om surat jalan.....niet op Laha, nergens niet.....

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 02-07-2009 14:32 Yogya-Bali wrote:
Nog steeds geen gevraag om surat jalan.....niet op Laha, nergens niet.....

Ok dan zal ik dat maar gewoon vergeten. Ik denk eerlijkgezegd ook dat die 'regels" stammen uit de tijd van de onlusten 10 jaar geleden.
ik me wel ooit twee keer bij een kepala desa (het zuiden van Samosir) en een kepala kampung (zuid Jakarta) - op beide adressen verblijf bij vrienden - moeten melden maar heb nooit begrepen waarom dat nu precies was.
Maar blijft nu dan nog alleen de surat jalan voor Papua over.

gr
AM

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 02-07-2009 15:37 Anne Mieke wrote:

...

ik me wel ooit twee keer bij een kepala desa (het zuiden van Samosir) en een kepala kampung (zuid Jakarta) - op beide adressen verblijf bij vrienden - moeten melden maar heb nooit begrepen waarom dat nu precies was.

AM

Het is gewoon een bestaande regel , voor zover ik weet al tientalen jaren .
En nog niet ingetrokken.
Heb ooit iets geschreven in een oude topic , trouwens je kan het ook lezen bij de expat.or.id

Vooral bij kleinere gemeenschappen-wijken waar de sociale controle groot is kan men vragen stellen.
Een bezoekje aan de pak RT is vaak voldoende.
Officieel moet het ook gelapor worden bij de plaatselijke polizei.

bisa dicek of makemyday .

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Jaja, ik ben niet zo van "de regeltjes" Emoticon: Wink
Maar enfin, daar zit ik dan straks ook weer mee, eerst in Jambi en daarna in west Seram. Hoe moet je zoiets overigens als "toerist onbenul" weten? Ik bedoel of het nog wel of niet bestaat? Ik heb ook niet het idee dat mijn gastgezinnen dit weten. Misschien komen ze me zelf wel opzoeken.
Trouwens de laatste keren dat ik niet in een hotel overnachtte (Lombok, Kupang) heb ik dat nooit gemeld bij wie dan ook en I am still here...... Emoticon: Devil
En wat bedoel je precies met sociale controle? Wie ik ben, wat ik kom doen..... Emoticon: Confused

gr
AM

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

AM, ik zou het wel doen want je kan het gastgezin in grote problemen brengen. Zij moeten je feitelijk melden en blijven in gebreke als ze dat niet doen, en kunnen hiervoor worden gestraft. Dus gewoon even melden bij pak RT of pak lurah . Als je in een hotel logeert, melden zij je automatisch aan.
Ook Indonesiers dienen zich te melden als ze in een woning van een ander logeren c.q overnachten. Dit is om te voorkomen dat ongewenste individuen (zoals gezochte misdadigers) in een kampung verblijven c.q. verschuilen. Als dit strenger was uitgevoerd dan waren de verantwoordelijken voor de Bom Bali wellicht al voor hun actie gecheckt. De gemakzucht op Bali om vreemdelingen niet te melden, heeft duidelijk nadelig uitgepakt.

Groeten uit Ambon. Ga zondag weer terug naar Java: Jakarta, Bandung.....en uiteindelijk mijn geliefde Yogya. Een maand op Maluku is leuk (vooral de bewoners zijn een verademing) maar geef mij toch maar liever Java om te wonen.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 03-07-2009 12:34 Yogya-Bali wrote:
AM, ik zou het wel doen want je kan het gastgezin in grote problemen brengen.

Oke, dat wil ik natuurlijk niet. Emoticon: Blush Ik zal me netjes melden.

raanr
Gebruiker
spacer line

Hallo YB,

Van 1 aug. tot 10 aug. a.s. zitten wij op Kei Kecil (Ohoililir). Mogelijk dat we ook nog een uitstapje maken richting Kei Besar. Heb jij nog tips?

De stranden ten zuiden van Elat (Kalkarit) zouden ook mooi zijn.

Op het forum lees ik van jou dat er een run is op vliegen van/naar Tual. Dringen geblazen dus voor een plaats. Geldt dit ook voor de tickets voor de heen- en terugvlucht (Lion/wings air) die ik reeds geruime tijd in bezit heb? M.a.w. is ook hiervoor een plaats onzeker?

Verder lees ik op het forum nog ies over surat jalan en melden bij de kepala kampung/kepala radja. Dit bestaat inderdaad al tientallen jaren. Ik zelf denk dat het verstandig (beleefd) is om je te melden bij de kepala kampung/kepala radja. Je bent immers te gast in zijn kampung. Hij tevreden (want achting) en jij geen gezeur (waar je tijdens vakantie niet op zit te wachten).

Graag je gewaardeerde reactie.

M.vr.gr.,
Ron Raanhuis

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

83,817,994 pageviews Een website van indahnesia.com