gewoontes bij geboorte

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
73 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
lein27
Gebruiker
spacer line

binnenkort gaat een vriendin van mij bevallen. haar vriend is indonesisch en kan niet bij de bevalling zijn. Om toch de indonesische sferen in huis te halen wanneer zij bevallen is vroeg ik mij het volgende af. Kent iemand echt traditionele indonesische gewoontes na een geboorte?(zoals hier beschuit met muisjes)Of misschien kent iemand een indonesisch geboortegedichtje of liedje. Alle ideeŽn zijn welkom!!

groeten marjolein

JohanN
Gebruiker
User icon of JohanN
spacer line

Hoi Marjolein,
Ik heb net een zoon van 4 weken, indootje dus, maar ik weet niet veel van typisch indonesische gebruiken af. Mijn vriendin ook niet eigenlijk. Wel iets wat misschien leuk is om te geven: minyak telon. Een smeerseltje dat je op het lichaampie van de baby kan smeren. Soort wondermiddeltje dus maar in weze volkomen niets doet behalve lekker ruiken dus.
Nog een vraagje, die vriend was er 9 maanden geleden wel bij....toch?? Emoticon: Wink
Groetjes, Johan

Begin de details te vergeten

lein27
Gebruiker
spacer line

Hai Johan,

Bedankt voor je tip. Waar zou ik dat smeerseltje kunnen krijgen?

enne wat betreft je vraag: ik was er in ieder geval niet Emoticon: Nooo bij 9 maanden geleden, maar ik neem aan dat hij er wel bij was..................... Emoticon: Yes!

groetjes marjolein

JohanN
Gebruiker
User icon of JohanN
spacer line

Het krijgen van dat smeerseltje kan hier in Nederland idd een probleem zijn. Het is een klein flesje met een geel etiket. Het plastic flesje is ongeveer zo groot als een doosje lucifers. Hier heb ik in ieder geval een page waarop het staat: http://www.warmal.co.id/produk_bayi.php
je zou eens in de tokoīs bij je in de buurt kunnen kijken
Groetjes

Begin de details te vergeten

kupukupu
Gebruiker
spacer line

Hoi Marjolein,

Bij de geboorte van ons eerste kind was mijn Indonesische man er ook niet bij, dus ik kan me goed voorstellen hoe dat is.
Op elk eiland heeft men zo zijn eigen gewoonten. Van welk eiland komt haar vriend?
Eťn ding kan ik je alvast meegeven: als het kindje "met de helm op" word geboren, brengt dat geluk. Mits je de moederkoek en vliezen droogt en bewaard.
Ik heb alles weggegooid en daarmee het geluk van mijn kind ook volgens mijn schoonfamilie. Emoticon: Blush

groet, kupu

caroline
Gebruiker
spacer line

Hoi Marjolein,

Het enige dat ik weet qua gewoontes op Bali is dat de moederkoek
bewaart wordt en dan bij het ouderlijk huis van de man bij de voordeur begraven wordt in een cocosnoot. Ook wordt de navelstreng bewaart en in een zilveren doosje bij de baby om de nek gehangen.
Van gebruiken op andere eilanden weet ik eigenlijk niets.

Succes
Caroline

Veer01
Gebruiker
User icon of Veer01
spacer line

Bij ons was het zo,dat inderdaad de koek begraven word in je achtertuin of zo,maar mijn vrouw gaf eenmaal hier toch de voorkeur aan het hele spul gewoon weg te doen.Ik heb zelf de navelstreng door mogen knippen...ook wel een bijzonder moment.Ik denk dat het voor iedereen een persoonlijke kwestie is wat jij wil doen met de koek en streng. Emoticon:

sonneke8
Gebruiker
spacer line

Ik weet zelf niets van de gebruiken, maar in een van die kookboeken van tv-kok Lonny beschrijft hij allerlei rituelen, waaronder die van zwangerschap en geboorte. Het verschilt, zoals anderen ook schrijven, per gebied, maar misschien heb je er wat aan. Het is een groot kookboek met een paarse band en volgens mij heet het de Stille kracht van de Ind. keuken. Suc6

budowono1
Gebruiker
spacer line

wat dacht je van 3 dagen feest vieren .
veel eten wegzetten de hele family frienden gang buren uitnodige .
en s'avonds naar groot Padang restaurant gaan alles betellen
en verder gaan de vrouwen bij babby zitten en babbelen de mannen !!
Drinken kaarten en zitten

zo vieren wij in Otista een feest als er een kind gebooren word
Betawi style......................!!! Emoticon: Cooool

jolanda
Gebruiker
spacer line

Hi Marjolein,
Heb je de minjak telon al gevonden? Ik heb een voorraadje. Als je in de buurt van Den Haag woont kun je wel een flesje bij mij komen halen. Laat maar weten (jvo87Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.xs4all.nl)
groeten, jolanda.

Blog Bot
spacer line

Misschien een tip. Minyak telon heet in het Nederlands venkel olie.
Het wordt inderdaad heel veel gebruik voor baby's en kleine kinderen in Indonesie. Wordt vooral gebruik nadat de baby in bad is geweest en als de baby een volle maag heeft, want dan geloven ze dat er heel veel lucht in de buik van de baby zit. Hier laten we de baby gewoon boeren na de fles.
Emoticon: Bye bye

I tell a lot of stories I have heard elsewhere

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

80,757,563 pageviews Een website van indahnesia.com