Staff verzekeren

Subforum Bali, het godeneiland 
64 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Bali, het godeneiland > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Joopvp
Gebruiker
spacer line

Beste forumleden,

Graag zou ik wat informatie willen over de mogelijkheden om de staff, personeel van onze villa te kunnen verzekeren tegen ziektekosten.
Nu is er geen verzekering en betalen ze zelf (als ze geld genoeg hebben) anders de familile zoals gebruikelijk, op Bali de kosten van de dokter en ziekenhuis.
Is er geen geld dan gaan ze naar de goedkope alternatieve doktoren en is er geen deskundige hulp als dat eens nodig zou zijn.
Wie heeft daar ervaring mee.

Alvast bedankt

Joop

Amed East Bali
Gebruiker
User icon of Amed East Bali
spacer line

Als werkgever (bedrijf of prive persoon) met een totale loonsom hoger dan Rp. 1 miljoen per maand ben je VERPLICHT om je werknemers te verzekeren tegen ziektekosten, ongevallen op de werkplek of onderweg naar / van, invaliditeit en/of overlijdens risico en in een pensioenfonds te stoppen. Dit kan o.a. gebeuren door ze aan te melden bij JamSoStek, de nationale sociale verzekerings bank: meer info op:

http://www.jamsostek.co.id/index.php

If you have nothing to loose, you can risk everything

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

AIA bood een verzekering voor ziekenhuis en ongevallen tegen een zeer acceptabele premie.

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 04-06-2009 15:14 Amed East Bali wrote:
Als werkgever (bedrijf of prive persoon) met een totale loonsom hoger dan Rp. 1 miljoen per maand ben je VERPLICHT om je werknemers te verzekeren tegen ziektekosten, ongevallen op de werkplek of onderweg naar / van, invaliditeit en/of overlijdens risico en in een pensioenfonds te stoppen. Dit kan o.a. gebeuren door ze aan te melden bij JamSoStek, de nationale sociale verzekerings bank: meer info op:

http://www.jamsostek.co.id/index.php

Dit vind ik grppig .
Adapun yang diwajibkan mengikuti program ini adalah perusahaan (BUMN, Joint Venture, PMA), yayasan, koperasi, perusahaan perorangan yang mempekerjakan tenaga kerja paling sedikit 10 orang atau membayar seluruh upah per bulan paling sedikit Rp1.000.000 atau lebih.

Als het zo is moet bijna iedere werknemer aangemeld worden .

bisa dicek of makemyday .

FredB
Gebruiker
User icon of FredB
spacer line

Wat denk je wel niet dat dŠt kost, zo'n verzekering? Een verzekering voor ellende, dat is het.
Als ze niet kunnen werken, door welke oorzaak ook, vervang je ze per direct, voordat het erger wordt. Best nog het tasje gepakt houden. Kosten van vervanging aftrekken van het opgespaarde salaris.
Emoticon: Shut up!

Be careful what you wish for; you might get it!

elsbeth
Gebruiker
spacer line

He Fred,

Zo te horen heb jij op geweldige wijze geinvesteerd in het contact met je personeel. Ik ben heel benieuwd hoe ze over jou praten..

Groet Elsbeth

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

On 04-06-2009 16:27 elsbeth wrote: Zo te horen heb jij op geweldige wijze geinvesteerd in het contact met je personeel.

Ach, het zal inzake Fred wel weer het probleem zijn van grote bek, klein hartje. Ik ken dat. Gnooti seauton, zeiden d'Oude Grieken al.

FredB
Gebruiker
User icon of FredB
spacer line

On 04-06-2009 16:27 elsbeth wrote:
He Fred,

Zo te horen heb jij op geweldige wijze geinvesteerd in het contact met je personeel. Ik ben heel benieuwd hoe ze over jou praten..

Groet Elsbeth
Dat zal me worst zijn, Elsbeth. Kom langs en vraag het; ik denk dat je versteld zult staan, op positieve wijze dus.
Nieuwkomers krijgen eerst een gedegen medische keuring om zeker te maken dat ze niet bij mij komen om hun doktersrekening te gaan betalen of hun ongemakken op te lossen met mijn portemonnaie. Komen ze niet door de door mij betaalde keuring, dan gaan ze direct terug waar ze vandaan gekomen zijn, anders kunnen ze blijven. Kleine ongemakken die ze al hebben lossen ze zelf maar op, ik ben geen sociale dienst omdat het land zelf niet voor zijn burgers kan zorgen. Gebeurt er iets gedurende het contract dat medische assistentie behoeft, dan betaal ik dat zonder mankeren, maar geen verzekering is daarvoor nodig. Dan zou het personeel meer hebben dan de baas!

Mind you: zelfs al zouden ze door een ziekenhuis of een dokter worden geholpen dan is de kwaliteit van de service op z'n minst "questionable". Als je de krant leest weet je dat een moeder van twee kinderen twee weken in het Indonesische gevang terecht kwam, en nu een soort van huisarrest heeft (mag de kampong niet af) gedurende de tijd dat het proces gaat lopen, omdat ze aanmerkingen had gemaakt op die lage kwaliteit van haar medische hulp. Waar zou een verzekering dan goed voor zijn??

Beentjes op de grond houden, Elsbeth, en geen rare dingen schrijven over mij. Ik weet best dat je een sociaal mens bent, en eigenlijk ben ik dat ook wel.
Het heeft ook niets met een grote bek te maken, Guna2, zeker niet zo groot als ik die van jou soms op dit forum zie. Men zou zelfs kunnen stellen dat het andersom is.
Ik verdenk de IndonesiŽr ervan alles, maar dan ook alles, te doen en niets te laten voor eigen persoonlijk gewin. En dan moet ik ze een ziektekostenverzekering gaan geven?
Laat je nakijken!

FredB
Gebruiker
User icon of FredB
spacer line

Je gaat me toch niet vertellen dat je staf meer dan 1 Jt. salaris krijgt, Joop?! Dan trekken ze zeker nummertjes aan je poort. Verzekering erbij, ook voor de rest van de familie en je bent verzekerd van alle ellende van de familie, gemaakt of niet, die wťťr extra geld gaat kosten.
Maar ik geef toe dat mijn eerste, meer humoristisch bedoelde, posting iets overdreven was, al heeft het wel een ondertoon van de werkelijke wereld waarin je in RI leeft.
Altijd oppassen, want ze proberen alleen maar je knip te vinden en leeg te maken. En dit is welgemeend advies.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

En moet je iemand verzekeren bij een salaris vanaf 1 miljoen, dan geef je toch gewoon 900.000 + bonus? Goede en uitbetalende verzekeringen in IndonesiŽ zijn over het algemeen nog een zeldzaam verschijnsel waar je je wellicht niet aan wil branden, En tevens wat FredB zegt, een persoon die vaak ziek is vervang je. Dat is inderdaad niet zoals gewoon in Nederland, maar je zit hier dan ook in IndonesiŽ.

Ho Lee Fuk

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Dag Fred, ik denk dat het een beetje " c'est le ton qui fait la musique"is. Ik begrijp hel goed hoe je het bedoelt, hoor. Het is maar net hoe je het opschrijft. Het is soms lastig op zo'n forum als dit, om te zien of iets sarcastisch/ironisch bedoeld is. Maar Fred, je moet toch toegeven dat het maar vaak genoeg gebeurt dat mensen een ongelofelijk grote bek hebben over anderen, maar dan toch verwachten dat ze zelf met alle egards behandeld worden. Bij jou zal dat anders zijn, dat geloof ik best, maar er zit zeker een nehoorlij aantal "tuan besar" bij waar dit wel opgaat.
Ik geloof ook niet dat ik iets raars geschreven heb over jou, het is gewoon een reactie op jouw posting.

Groetjes Elsbeth

Amed East Bali
Gebruiker
spacer line

Er gelden regionale minimum salarissen voor werknemers, en onderbetalen als werkgever is strafbaar. Hier in Denpasar / Sanur is het minimum loon voor 2009 al Rp. 900.000,-. In Karangasem (Bali) is dat in 2009 zo'n Rp. 815.000,- per maand.

Personeel van ons in Sanur neemt per maand aan salaris zo'n 1,5 tot 1,7 miljoen Rp's mee naar huis. Da's het totaal van het verplichte minimum salaris, het etensgeld, hun proportionele deel van het tipgeld. In ons hotel in Karangasem ligt het iets lager (lager minimumloon dan in Sanur), tussen de 1,3 en 1,5 miljoen per maand.

Verzekering bij JamSoStek kost 9,24% van het maandsalaris voor singles en 12,24% voor gehuwden, met de partner en de eerste 3 kinderen meeverzekerd. Premie moet door de werkgever betaald worden, niet door de werknemer.

Heb al meerdere claims bij JamSoStek ingediend voor / namens ons personeel en steeds conform de voorwaarden uitbetaald gekregen. Voordeel van je personeel verzekeren zoals het hoort, is voor als er een keer echt iets fout gaat. Je "verschuilt" je achter de nationale verzekeringsbank en laat niet op je emoties of je morele gevoelens inspelen door de gedupeerde en/of zijn/haar familie.

Snap de negatieve houding van een aantal personen op dit forum niet. Hebben jullie het wel naar jullie zin in Indonesie?

Amed East Bali
Gebruiker
spacer line

On 05-06-2009 06:12 Yerun wrote:
, En tevens wat FredB zegt, een persoon die vaak ziek is vervang je. Dat is inderdaad niet zoals gewoon in Nederland, maar je zit hier dan ook in IndonesiŽ.

Je neemt hier, net zoals in Nederland, ook (helaas, ik ben ook werkgever) niet zomaar en zonder compensatie afscheid van personeel door hen te ontslaan als ze te vaak ziek zijn. Ontbinding van een arbeidsovereenkomst moet in overeenstemming tussen partijen gebeuren, en conform de wettelijke regeling hiervoor: Voor een single een maandsalaris meegeven per jaar in dienst, voor gehuwden 1,5 mnd-salaris per dienstjaar en voor gehuwden met kinderen 1,5 mnd-salaris en 0,5 mnd-salaris per kind voor ieder gewerkt dienstjaar.

Kan dus qua kosten aardig oplopen :( Beter is het om zo'n "altijd ziek of onderweg"-figuur 'n absolute *Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.!-baantje te geven waar zelfs 'n Indonesier al gauw genoeg van heeft en dus ontslag neemt.

FredB
Gebruiker
User icon of FredB
spacer line

On 05-06-2009 07:02 elsbeth wrote:
Dag Fred, ik denk dat het een beetje " c'est le ton qui fait la musique"is. Ik begrijp heel goed hoe je het bedoelt, hoor. Het is maar net hoe je het opschrijft. Het is soms lastig op zo'n forum als dit, om te zien of iets sarcastisch/ironisch bedoeld is. ....
Ik geloof ook niet dat ik iets raars geschreven heb over jou, het is gewoon een reactie op jouw posting.

Groetjes Elsbeth
Ik begrijp jou ook heel goed, hoor Elsbeth. Het hangt er ook vanaf hoe je kroepoek op de wind staat, vanzelf, hoe de 'musique' wordt opgevangen. Zeker geen 'hard feelings". Als alles gespeend is van humor, al kan dat soms wat zwartgallig (lijken te) zijn, wordt het toch zo saai in het leven. Velen begrijpen dat niet, maar in tegenstelling tot wat men vaak schijnt te denken: ik kan het ook hebben als er sarcastische opmerking naar mij toe worden gemaakt, d.w.z. van de meesten; van ťťntje helemaal niet, en van een ander maar de helft. Zo kennen we elkaar weer.
Verder denk ik dat er personeel is en personeel. Als je kijkt naar die villawijk in Bali zal daar wel een berg rondlopen. Dat is anders dan alleen een pembantu-tje in je eigen woninkje. Die Balinees komt niets tekort naar mijn idee, maar het geeft verplichtingen als je veel mensen in dienst hebt. Terecht ook. Maar wel heel anders dan bij mij thuis, hoor!

JohanN
Gebruiker
User icon of JohanN
spacer line

Yep, daarom wordt het grote deel van de maandsalarissen (ver) onder de 1 juta gehouden. Hiermee voorkom je belastingaangifte en verzekeringen. Wat Amed/Marcel en ook FredB beschrijven komt overeen met mijn praktijk ervaringen. Zakelijk hadden we full time een financieel directeur en een advocaat in dienst om de loonadministratie in goede banen te leiden/houden. Lukte trouwens goed.

Begin de details te vergeten

belgianguy
Gebruiker
User icon of belgianguy
spacer line

"Er gelden regionale minimum salarissen voor werknemers, en onderbetalen als werkgever is strafbaar"

mooie theorie, maar in de praktijk ken ik er hier maar weinig die de UMK/P betaald worden, het is bijna altijd een stuk minder
depnaker is ook een door en door corrupte instelling (wat een verrassing!)

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 05-06-2009 01:05 FredB wrote:

...
Ik verdenk de IndonesiŽr ervan alles, maar dan ook alles, te doen en niets te laten voor eigen persoonlijk gewin. En dan moet ik ze een ziektekostenverzekering gaan geven?
Laat je nakijken!

100% gelijk. Schreef recent al in een reactie dat je hier doorgaans geen enkele solidariteit met de werkgever kan vinden of hart voor de zaak. Het is allemaal persoonlijk gewin...ikke, ikke en de rest kan stikke! Dat is de gemiddelde mentaliteit hier. Je staat er versteld van hoe men zijn eigen werkgever kan beduvelen, zover totdat ie failliet gaat (recent hier in Yogya gebeurt door malversaties van het personeel), en dan zitten ze zonder baan. Rarara, hoe komt dat? Korte termijn denken. Wat kan ik vandaag winnen en morgen zien we wel weer.
Daarom heb ik ook geen vast personeel maar neem alleen dagloners aan....werk gedaan......wegwezen. Zo werk ik zelf ook....dus personeel krijgt zelfde behandeling als baas krijgt.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 05-06-2009 01:17 FredB wrote:

Altijd oppassen, want ze proberen alleen maar je knip te vinden en leeg te maken. En dit is welgemeend advies.

Wederom een waarheid als een koe. Geen enkel hart voor de zaak. Daarom slaagt Japan zo formidabel en blijft RI ver, ver, ver achter (zowel qua economie als qua mentaliteit).

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 05-06-2009 07:24 Amed East Bali wrote:
Kan dus qua kosten aardig oplopen :( Beter is het om zo'n "altijd ziek of onderweg"-figuur 'n absolute *Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.!-baantje te geven waar zelfs 'n Indonesier al gauw genoeg van heeft en dus ontslag neemt.

En dat doet men zonder slag of stoot. Geen zin meer.....stoppen met werk......de familie zorgt wel voor me. En zo denkt men zeker als er een bule in de familie is aangetrouwd.....niet wetende dat zoīn bule juist een gruwelijke hekel heeft aan dit soort praktijken......dus wil het werkloze familid (door eigen schuld werkloos) niet onderhouden.......en dus moet mevrouw het hup......tje haar partner gaan bedriegen en besodemieteren omdat er een lui familielid wenst te worden onderhouden.
Same old story everytime.
Eergisteren weer eentje: Kan niet komen want schoonvader is overleden (was ie al 4 jaar geleden, maar hier in RI sterven mensen soms wel 5x). Geen probleem jongen maar ik kan niet uitbetalen omdat mijn schoonvader is overvallen toen hij het salaris wilde komen brengen. Nee, dat kan dan opeens niet.
Dit is maar 1 recent voorval dat is blijven hangen in mijn grijze hersencellen, maar zou er wel 100 kunnen opnoemen.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 05-06-2009 07:17 Amed East Bali wrote:
Snap de negatieve houding van een aantal personen op dit forum niet. Hebben jullie het wel naar jullie zin in Indonesie?

Een enigszins Wilderiaanse opmerking ..... maar dan omgekeerd. Vervang Indonesie nou eens door NL en maak diezelfde opmerking richting scooter- en hang-Marokkaantjes....dan wordt je aangeklaagd voor aanzetten tot discriminatie en rassenhaat.
Maar niet getreurd...hier in RI kan je zelfs de rechter omkopen die je op basis van een klacht in een email in het gevang kan laten zetten.

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 06-06-2009 08:06 Yogya-Bali wrote:

...

Een enigszins Wilderiaanse opmerking ..... maar dan omgekeerd. Vervang Indonesie nou eens door NL en maak diezelfde opmerking richting scooter- en hang-Marokkaantjes....dan wordt je aangeklaagd voor aanzetten tot discriminatie en rassenhaat.
Maar niet getreurd...hier in RI kan je zelfs de rechter omkopen die je op basis van een klacht in een email in het gevang kan laten zetten.

Alle Nederlandse expats en migranten die al jaren in Indosenia wonen-werken weten ook wel dat een medaille 2 kanten heeft .
Dat Indosenia een land van tegenstellingen is.
Amed verwonderde dat er negatieve berichten zijn en vroeg af of de plaatsers nog "happy" zijn .

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Amed : Ik kan niet in hun harten en hoofden kijken , maar ben toch van overtuigd dat het nog steeds het geval is , anders zijn ze al lang gillend terug gekomen naar land van herkomst.

Ben ook een (Indonesische) migrant in Ollanda , er zijn ook scheve zaken in Nederland en soms ga ik ook vergelijkingen maken met Indosenia .
Uiteindelijk moet je toch keuze maken , blijven en de " ongemakken" negeren en anders enkele reis naar Jakarta.

bisa dicek of makemyday .

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

On 06-06-2009 08:24 Surya Atmadja wrote: Amed verwonderde dat er negatieve berichten zijn en vroeg af of de plaatsers nog "happy" zijn

Guna2 is happy in IndonesiŽ. Alhoewel ik op spuugafstand van YB woon, moeten lezers van dit forum wel de indruk krijgen dat we in twee totaal verschillende werelden wonen.

• ik ken talloze werknemers die (soms al tientallen) jaren loyaal voor dezelfde baas werken.

• ik ken talloze bazen die die loyaliteit erg waarderen, en die hun werknemers daarom als familie zien en als zodanig behandelen.

• mijn schoonfamilie, behoorlijk arme donders, heeft me nog nooit om geld of andere hulp gevraagd (OK, da's misschien omdat we ze altijd vůůr waren)

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Amed: hoewel ik nog nooit van de door jou genoemde wet had gehoord (en mijn informanten, onder wie iemand met een paar honderd man personeel, ook niet) denk ik dat je gelijk hebt. En je hebt, zeker als buitenlander, ook gelijk dat je die wet dan ook naleeft. Anders krijg je het verbanddoosje. Het verbanddoosje? Als de polisi je aanhoudt, en alles is in orde, dan kunnen ze altijd nog naar het verbanddoosje vragen. Dat moet je in je auto hebben. Wist je dat niet? Toch een bekeuring. Haha.

• FredB
    Gebruiker
    User icon of FredB
    spacer line

Haha Guna2, you funny man!! Hahahahahahaaa! Emoticon: Very funny

Joopvp
    Gebruiker
    spacer line

Beste allemaal,

Vele reacties,
    maar eigenlijk maar een waarmee ik iets kan.. tenminste als ik dat had kunnen lezen :(
    Helaas mijn bahasa indonesia is niet zo goed.

De mensen die bij ons werken verdienen geen 1.000.000 per maand.
    Als ze alle fooien meerekenen komen ze daar wel aan. maar dat zal niet nodig zijn.

Wat ik zoek is waar ik onze staf kan verzekeren voor ziektekosten en voor opname in het ziekenhuis.

Groetjes

Joop

Ik weet wel dat de fam helpt als er iets aan de hand is maar ik denk dat het zowel vanuit goed werkgeverschap en voor hun la sindividu fijn is als er iets aan de hand is ze gewoon naar een dokter of ziekenhuis kunnen.

Van de opmerkingen dat ze alleen aan zichzelf denken kan ik gelukkig niet beamen.

guna2
    Gebruiker
    User icon of guna2
    spacer line

On 06-06-2009 17:06 FredB wrote:
    Haha Guna2, you funny man!! Hahahahahahaaa!

Oeps, dat is wel een erg zwaarwegend argument waarmee je nu op de proppen komt, Fred.

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Joop: als je door de goedbedoelde onzin en kolder door had gelezen, dan had je kunnen zien dat ik AIA (de Indonesische poot van het voor de kredietcrisis grootste Amerikaanse verzekeringskantoor AIG) had genoemd, terwijl Amed Jamsostek vermeldde. Die laatste suggestie is vermoedelijk beter want officiŽler.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
    Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
     Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2021
    Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

96,314,943 pageviews Een website van indahnesia.com