Afdingen onderhandelen

Subforum Java 
41 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Java > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Vinzl
Gebruiker
spacer line

Hallo,

In september gaan mijn vriendin en ik samen voor 3,5 week op java en bali touren.
We zijn nu vol aan het voorbereiden op wat ons te wachten staat.

Van een aantal mensen hoor ik dat je voor sommige mogelijkheden goedkoper uit bent met afdingen en dat het een gewoonte is daar in indonesia.

Wanneer kun je dat wel het best doen, en wanneer absoluut niet. over wat voor prijsverschillen praat je dan,

Verder ben ik benieuwd wat jullie als tips hebben op de doortocht van JAKARTA naar BALI?
(vermoedelijk wordt het de trein)

Jakarta,-- Yogya, ------ en verder naar Surabaya (geboorte plek ma)
dus info is welkom.

Groetjes Vinny

Albert
Gebruiker
User icon of Albert
spacer line

Bijna overal en gewoon met 50% korting beginnen.
Denk niet aan zielig want het is vaak mogelijk.
Niet doen staat als onbeleeft, het is een sport.
Zelfs in de winkels zou je het kunnen proberen, maar niet in de supermarkt. Emoticon: Laugh out loud

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

Peter191064
Gebruiker
User icon of Peter191064
spacer line

De prijzen leer je snel, beetje meegluren als anderen ( locals ) iets kopen.
En hoe dan ook, je zult af en toe gewoon " teveel " betalen.
Zolang je maar blijft glimlachen bij het spel van bieden en vragen.
Het is nou eenmaal een leuke manier van tijdverdrijf. Heerlijk ook om anderen bezig te zien
En het afdingen is er niet voor de toerist, ook de locals moeten afdingen. Emoticon: Wink

Soms denk ik wel eens : je kan m`n rug op zak, dan gaan we er weer voor!

deman107
Gebruiker
spacer line

Dag Vinzl,

Ik ga in Juni ook voor 3 weken Java en bali onveilig maken en ik had hier ook een topic voor aangemaakt. Wellicht kun je er ook gebruik van maken

http://forum.indonesiepagina.n(...)donesie_reistips.php

markiov
Gebruiker
User icon of markiov
spacer line

Lag op het strand zonder matje kwam een verkoper langs die wilde een matje aan me verkopen.
voor 160,000 rp. ik wilde er eigenlijk geen 1 .. dus dat zei ik.. naja je kent ze wel blijven staan en vragen.. dus ik zei ik wil er 2 voor 20.000 rp.. 10 minuten later had ik er 2 voor 30.000 rp.

daarna nog 1 keer gebruikt.. Emoticon: Sadley

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Haha, eerst afdingen en daarna niet meer gebruiken. Maar ach, het gaat om het idee toch?

Peter191064
Gebruiker
User icon of Peter191064
spacer line

Soms willen ze je graag iets verkopen, dan zakt de prijs wel erg hard.
En doe je een tegnbod, hij ( of zij ) zegt ja, dan heb je een deal.
Heb ik ook eens gehad met een klewang. Man bleef aanhouden, ik doe een belachelijk tegenbod en hij zegt ja. Heb ik 5 weken met dat ding moeten sjouwen. Mijn reismaat had de grootste lol, hij had die ervaring al eens eerder gehad.

Soms denk ik wel eens : je kan m`n rug op zak, dan gaan we er weer voor!

willemgeheim
Gebruiker
spacer line

Ik laat mijn boodschappen doen door een local in bali scheelt aanzienlijk als ze mijn gezicht zien dan zie ik al dollartekens in hun ogen
En shoppen doe je het best in de grote malls daar is alles gewoon geprijsd en betaalt iedereen hetzelfde

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

En wie laat je straks je boodschappen doen op Flores en Timor en Sumba.....?

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

ibusas
Gebruiker
User icon of ibusas
spacer line

Haha...over afdingen en matje...Ik had een matje nodig en ging naar de pasar in Amlapura. Daar vond ik er een en vroeg wat Ūe kostte...6 zei de mevrouw; 4, zei ik. Goed`dat werd 5. Dus toen ik met 5.000 in m'n handen stond, was ze zogenaamd verbaasd want het moest 50.000 zijn! Jaja. Dus niet. Bij de supermarkt lagen dezelfde, alleen nog net iets mooier voor 5.600 rp.

Hoeveel je af moet dingen is eerst nadenken over hoeveel je er voor over hebt. Toeristen zijn onmetelijk rijk, dus kan er sowieso altijd minstens 1/3 vanaf...succes en behalve de supermarkt, ook niet in warenhuizen en restaurants. Alhoewel, als je zegt: boleh tawar, schieten ze wel in de lach!
Emoticon: Cooool

VanHeutsz
Gebruiker
spacer line

On 12-07-2009 13:36 willemgeheim wrote:
Ik laat mijn boodschappen doen door een local in bali scheelt aanzienlijk als ze mijn gezicht zien dan zie ik al dollartekens in hun ogen
En shoppen doe je het best in de grote malls daar is alles gewoon geprijsd en betaalt iedereen hetzelfde

Als ik die berichtjes van u zo lees gaat het eigenlijk alleen maar over geld en hoe je alles zo voordelig mogelijk voor elkaar krijgt maar vooral ook dat u niemand in Indonesie een beetje winst gunt, tamelijk schaamteloos om zo te reizen in een land met veel armoede en geen wonder dat er veel Indonesiers niet op dit soort toeristen zit te wachten.

daft_punk
Gebruiker
spacer line

Zo lees ik het niet, en heb het ook niet zo ervaren. Het is een spelletje en in hoe meer toeristishe plekken je komt hoe belachelijker de vraagprijzen zijn(kijkend hoe dom/vaak je bent). Als ze het niet willen verkopen dan doen ze dat niet!
Het is gewoon een spel waar wij als westerlingen niet aan gewend zijn

willemgeheim
Gebruiker
spacer line

zelf ik kijk als een ander koopt en dan vraag ik hetzelfde en houd het geld gepast in mijn hand
Ach natuurlijk weet ik dat ik soms gefopt wordt maar dat wordt steeds minder....

ggiesberts
Gebruiker
spacer line

Op de souvenir markten gewoon eens 10% bieden, een beetje volhouden en dan evt. weglopen, vaak blijkt dan dat 10% er niet zo veel naast zit of zat. Met fruit etc. werkt dat weer niet maar souvenirs zijn vaak voorzien van een extra hoge vraagprijs (speciaal voor de domme touristen). Op het strand is de vraagprijs ook altijd extra te hoog, je weet maar nooit wat voor domme toerist toevallig toehapt. Ook nooit bij de eerste kraampjes kopen.

Wimroma
Gebruiker
spacer line

Het is ook verbazingwekkend als je meeluisterd met Japanners. Zij dingen nagenoeg niet af. Daarom gebeurt het weleens dat een verkoper je plotseling verlaat omdat hij japanners in het zicht heeft. Hij verdient daar vele malen meer aan.
Ik wil de mensen niet het vel over de neus trekken, maar ik laat wel merken dat ik niet achterlijk ben. Ik ga niet iets kopen voor een belachelijke prijs, dan gaan we naar de volgende. Wat ik wel merk is dat een bedrag van 50.000 Rp erg veel lijkt waardoor je als toerist ook dat af wil dingen. Als je daarna tot de conclusie komt dat dit maar enkele euries betreft, krijgen de meesten toch wel een gevoel van schaamte. Het gaat dan eigenlijk om gunnen, want armer word je absoluut niet van 5 eurie teveel betalen.
Nou, 15 juli vertrekken we naar S'pore, 19 juli Jakarta, 23 juli naar Bali tot 14 augustus.
Groet,
Wim.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 02-05-2009 12:59 markiov wrote:
Lag op het strand zonder matje kwam een verkoper langs die wilde een matje aan me verkopen.
voor 160,000 rp. ik wilde er eigenlijk geen 1 .. dus dat zei ik.. naja je kent ze wel blijven staan en vragen.. dus ik zei ik wil er 2 voor 20.000 rp.. 10 minuten later had ik er 2 voor 30.000 rp.

Dat is dus op Bali geweest. Het eerder voorgestelde van 50% klopt voor Java maar op Bali moet je gaan afdingen tot 10% want daar overvragen ze. Er is dus een behoorlijk verschil tussen de verschillende eilanden....afhankelijk aan het gewend zijn met toeristen en aan de mentaliteit van de lokale bevolking.

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Ik ben nu een dag of 4 in Indonesie, omgeving Manado/Tomohon. Het is opmerkelijk dat wij tot nu toe prima prijzen krijgen, zelfs bijna zo dat je af en toe omhoog pingelt. Ik weet van tevoren ongeveer wat ik moet betalen en vraag dus niks meer in het busje, de winkel, het eettentje etc. Ik vraag de rekening en betaal dat, geen enkel probleem. Maar goed, we zijn hier dan ook vrijwel de enige niet Indonesiers.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Hetzelfde heb ik ervaren op de Molukken. Waarom kan het op Maluku en Minahasa wel zonder al die toestanden en op andere eilanden niet? Ik woon hier al 2 decennia maar kan er nog steeds moeilijk aan wennen. Het is een systeem dat op den duur dan ook niet productief c.q winstgevend is voor de bevolking. Met bijv. export kan een exporteur niets met dit soort varierende prijzen, vaste prijzen zijn dan een must . Men heeft het hier vaak over dat men het als een "spel" moet zien, maar het is toch zeer vreemd dat niet een product een "prijs" heeft maar de "koper". In Nederland zou dit verschil tussen etnische afkomst en ras als (rassen)discriminatie voor de rechter worden gegooid, maar hier moeten we het zien als een "spel". Nee, het is en blijft gewoon pure discriminatie en het is oerdom want iedere slimme koper gaat zijn spulletjes kopen bij degene die een min of meer vaste prijs hanteert. Ik heb jaren gehandeld (export) en sloot alleen deals af met degenen die een redelijk vaste prijs hanteerden....dus een prijs van het produkt en niet een prijs per koper, want anders kan men geen handel drijven. In het land waarheen het moet worden geexporteerd, kent men dit soort rare praktijken niet. Daar heeft een artikel een prijs en niet de koper. En dus kwamen we (vooral) bij de Chinezen uit.....de enige handelaars met handels- brains hier.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

83,614,065 pageviews Een website van indahnesia.com