Lebak in de geschiedenis

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
49 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
masskill43
Gebruiker
spacer line

Hoi allen,

Voor school heb ik het onderwerp Lebak in de geschiedenis gekozen, met bijbehorend onderwerp max havelaar. Nu heb ik even gegoogled maar ik kon geen goede sites vinden over de geschiedenis van Lebak of gebieden daar om heen.

Als iemand informatie over Lebak heeft (in de geschiedenis) of zelf veel erover weet kan diegene dan even replyen? Dankje Emoticon: Smile

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Hai Maskil,

Ik kan je niet helpen aan sites over Lebak of Max Havelaar. Ik heb ook eens voor mijn dochter gezocht naar iets over Max Havelaar voor een werkstuk. Het was erg moeilijk om iets te vinden voor een meisje uit (toen) groep 8. Maar ik neem aan dat jij wat ouder bent. Zit je op de middelbare school of gaat het over een andere school.? Ik kan je wel aanraden om in de bibliotheek eens de film Max Havelaar te lenen. Je krijgt er een goed beeld van hoe indertijd Max Havelaar in Lebak terecht kwam en waar hij in zijn strijd allemaal tegenaan liep. Ik vind het nog steeds een mooie film, heb hem laatst met mijn kinderen nog eens bekeken. Een mooie hoofdrol voor Peter Faber en...... met mijn broer in de rol van de zoon van Droogstoppel. Leen hem eens, dan komt je onderwerp een beetje tot leven.
Succes, Elsbeth

masskill43
Gebruiker
spacer line

Hey Elsbeth,

Ja ik zit op de middelbare school in m'n examenjaar, de film Max havelaar heb ik gekeken en de opdracht was juist om uit te zoeken of deze film een reŽel beeld van de werkelijkheid geeft.

Daarvoor heb ik dus twee bronnen nodig, ťťn heb ik al:

- De film max havelaar

En nu zoek ik dus een andere website of bron waar ik de film mee kan vergelijken om te zien of het zo daadwerkelijk ook gegaan is. Emoticon: Nice

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Als je Max Havelaar , Lebak , dbnl intikt ,kan je verder komen.

Als Sundanees (met een beetje javaans achtergrond )vind ik dat Max Havelaar een dromer die als een blinde olifant heeft gedragen in Lebak .

http://www.verdec.com/hulpje/boekvers/max.htm

http://www.dbnl.org/tekst/mult(...)01maxh01_01_0020.htm

Wel is hij een bewierookte persoon geworden bij de studenten van Indologie uit Delft , later Leiden(?) .
Dat zijn dan de toekomstige Koloniale Europese B.B ers.

bisa dicek of makemyday .

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

De vraag of de film een rieel beeld geeft kan ik alleen maar beantwoorden met ja en nee.

Ja , dat er mistanden zijn , en nee omdat MH een te idealistische beeld heeft .
Lebak was van oorsprong al een arme gebied , dat de dorpelingen echt afgeperst werden zoals de film wil sugerreren is nog niet bewezen .
Je moet ook in de context van die tijd bekijken en historisch gezien kloppen het verhaal van Saidjah en Adinda ook niet .
Het is tenslotte een geromantiseerde speelfilm .

VanHeutsz
Gebruiker
spacer line

On 22-03-2009 20:20 Surya Atmadja wrote:
De vraag of de film een rieel beeld geeft kan ik alleen maar beantwoorden met ja en nee.

Ja , dat er mistanden zijn , en nee omdat MH een te idealistische beeld heeft .
Lebak was van oorsprong al een arme gebied , dat de dorpelingen echt afgeperst werden zoals de film wil sugerreren is nog niet bewezen .
Je moet ook in de context van die tijd bekijken en historisch gezien kloppen het verhaal van Saidjah en Adinda ook niet .
Het is tenslotte een geromantiseerde speelfilm .

Zoals te doen gebruikelijk kletst u weer veel maar zegt u helemaal niets waar een mens wat aan heeft. Voor informatie over de Max Havelaar en Eduard Douwes Dekker zijn er heel veel boeken geschreven en met name diegene geschreven door W.F Hermans zijn erg interessant en leerzaam.
OPMERKING BEHEERDER

Dat wijzende vingertje kun je best eens weg stoppen, zullen weinig mensen problemen mee hebben vermoed ik zo.

Geplaatst door Jeroen @ 23-03-2009 10:18

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 22-03-2009 21:13 VanHeutsz wrote:

...

Zoals te doen gebruikelijk kletst u weer veel maar zegt u helemaal niets waar een mens wat aan heeft. Voor informatie over de Max Havelaar en Eduard Douwes Dekker zijn er heel veel boeken geschreven en met name diegene geschreven door W.F Hermans zijn erg interessant en leerzaam.

Kijkt naar je eigen posting.
Dat doe je vaker als ik iets schrijf, een antwoord geef op een bepaalde vraag van iemand.

Ik heb bepaalde mening over de film , en dat heb ik hier geplaats.

Dat er veel boeken zijn geschreven dat is ook bekend .
Voor een VWO er is voldoende om te beginnen met de artikelen van DBNL , van daaruit kan hij verder zoeken.
Hij kan ook proberen om alle recencies over de film te zoeken.

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Mevrouw van Heutz, ik wil u vriendelijk verzoeken om eens op te houden met dat ongelofelijk zure toontje. Als u nou eens al uw postings op een rijtje zet en eens even kijkt waar u een zinnige bijdrage heeft geleverd en waar u met een zuur mondje commentaar geeft op andere posters, dan zult u toch moeten constateren dat die laatste categorie veruit de overhand heeft. Ik weet het, mevrouw van Heutz, mijn bijdrages zijn ook vaak niet zinnig, daar gaat het ook niet om. Het lijkt er echt op dat u er een vreemd soort genoegen in schept om anderen op zure wijze iets duidelijk te maken. Ik vraag het u nog maar eens: hoe komt dat toch?

Vriendelijke groeten, Elsbeth

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Interessante opdracht, Maskil, om het werkelijkheidsgehalte van Max Havelaar te onderzoeken. Mijn tip over de film was bedoeld om het onderwerp een beetje "smoel te geven". Natuurlijk, Surya, ging hij als een olifant door de porceleinkast en sloeg hij weinig acht op de omgangsvormen en gebruiken in Lebak. Soms is idealisme juist geen goede drijfveer om dingen te bereiken. Hoe het daadwerkelijk is gegaan en ging in die tijd, daar weet ik weinig van af, het zal zeker een stuk genuanceerder zijn geweest dan de film laat zien. Als je opdracht af is, Maskil, ben ik wel geinteresseerd in je conclusie. Geen tijd om er zelf voor te gaan zitten, maar indormatie hierover is welkom.
Succes.
Elsbeth

VanHeutsz
Gebruiker
spacer line

On 23-03-2009 10:14 elsbeth wrote:
Mevrouw van Heutz, ik wil u vriendelijk verzoeken om eens op te houden met dat ongelofelijk zure toontje. Als u nou eens al uw postings op een rijtje zet en eens even kijkt waar u een zinnige bijdrage heeft geleverd en waar u met een zuur mondje commentaar geeft op andere posters, dan zult u toch moeten constateren dat die laatste categorie veruit de overhand heeft. Ik weet het, mevrouw van Heutz, mijn bijdrages zijn ook vaak niet zinnig,

Vriendelijke groeten, Elsbeth

U heeft het misschien nog niet helemaal begrepen maar het interesseert me helemaal niets wat u vindt, wat een aanmatiging om anderen de maat te gaan nemen. Als m'n berichten u niet aanstaan moet u ze overslaan, verder wens ik geen woord meer aan u vuil te maken.

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Mevrouw van Heutsz, het was slechts een verzoek (en zelfs een vriendelijk) maar ik vind dat u de rollen wel een beetje aan het omdraaien bent. Wie neemt hier anderen nou de maat? Eet eens een appeltje in plaats van een citroentje, misschien helpt dat.

Albert
Gebruiker
User icon of Albert
spacer line

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

83,715,665 pageviews Een website van indahnesia.com