Huwelijks aan zoek en bijbehoorende gebruiken

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
99 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 18-03-2009 08:52 baliman wrote:
Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.paul29 : kijk op deze link http://indonesie.nlambassade.o(...)re_zaken/huwelijk_in

trouwens je hoeft geen moslim te worden, je kunt ook voor de protestantse kerk trouwen indien haar familie daar mee instemt . Zij kan moslim blijven en jij kan je eigen geloof houden. Maar dit is sterk afhankelijk van hoe haar ouders en zijzelf er tegen aan kijkt. Het huwelijk is wettig en legaal, kun je bij de ambassade navragen, sommige beweren op dit forum dat dit niet zo is.

Als je de site belijkt staat duidelijk geschreven:
1. Huwelijk tussen een Nederlander en een Indonesisch Staatsburger

In IndonesiŽ is het niet toegestaan dat personen van verschillende geloven met elkaar trouwen. Wil een buitenlander in IndonesiŽ trouwen met een Indonesisch onderdaan dan wordt van deze buitenlandse partner verwacht dat de deze het geloof van de Indonesische huwelijkspartner aanneemt. (Het is wel toegestaan dat een moslim man huwt met een vrouw met een andere religie).

2. Een moslima kan nooit trouwen onder een andere geloof.
Dezelfde als een christen zijn huwelijk laat inzegenen door een budhist of hindu priester.
Heeft geen legitimiteit.

3. Bij de ambtenaar van BS is het ook nog niet zeker of je kan trouwen , tenminste zolang de bestaande wet nog niet gewijzigd is.
Zijn de wetten al veranderd ?
Je moet goed informeren .

Voor zover ik van de kranten gelezen heb gebeurt weleens dat een paar BI-ers (bekende indonesiers ) ondanks verschil van geloof met elkaar trouwen.
En toch is hun huwelijk discutabel voor de meeste Moslims.
En we weten ook niet op welke deuren ze geklopt hebben .
Voor een doorsnee buitenlander zijn bepaalde deuren mss gesloten.

bisa dicek of makemyday .

monyet
Gebruiker
User icon of monyet
spacer line

Moslima kan in IndonesiŽ wel van geloof veranderen, ken er voorbeelden van.

From Dayeuhkolot with love

Paul29
Gebruiker
spacer line

Hallo weet iemand wat de gebruiken zijn om en rondom Semarang , om de hand van m,n vriendin bij haar ouders te vragen ?

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Op 17-03-2009 20:10 schreef Paul29:
Hoi kan iemand mij de juiste richting aangeven waar het stukje staat over trouwen op de nederlandse Ambassade in Jakarta ik kan het niet vinden en hoe gaat het in z,n werk op de site wan minbuza kan ik er niks over vinden hoe en wat kan iemand uit ervaring vertellen hoe het in z,n werk gaat . Emoticon: Bye bye

Jammer maar op de Nederlandse ambassade bevindt zich geen ambtenaar die de bevoegdheid heeft hiertoe. Dus op de ambassade te Jakarta kan je niet trouwen; wel op die in Singapore of Bangkok (2 dichtstbijzijnde) kan het omdat daar een ambtenaar werkzaam is die de bevoegdheid bezit. Neem even per email contact op met deze ambassades want personeel verkast ook om de zoveel tijd en dat zou kunnen betekenen dat de betreffende ambtenaar inmiddels op een andere post is geplaatst.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Op 19-03-2009 18:06 schreef Paul29:
Hallo weet iemand wat de gebruiken zijn om en rondom Semarang , om de hand van m,n vriendin bij haar ouders te vragen ?

Het staat netjes om de hand te vragen maar is tegenwoordig niet meer noodzakelijk....tenzij de familie heel traditioneel is. Bruidschat is alleen maar symbolisch: geef een briefje van Rp. 50.000,-. Als ze een grote bruidschat vragen, weet je direct dat je met een "piranha"-familie te maken hebt, een schoonfamilie die je in de toekomst heel wat gaat kosten.
Ik ben gehuwd zonder toestemming van de ouders; ik heb ze wel uitgenodigd op mijn huwelijksfeestje 2 weken na het sluiten van het huwelijk. Maar mijn schoonfamilie bestaat dan ook uit moderne 21e eeuwse Indonesiers die zich niet gebonden voelen aan 1 of andere Javaanse, Maleise of Chinese adat. Gewoon moderne Indonesiers zonder al die achterhaalde bull-shit van die kampungsnuivers. Die traditionele huwelijken schijnen tegenwoordig ook bij de rijken weer in zwang te zijn (bij gebrek aan kennis over vervangende methodes), maar ik blijf het gewoon Middeleeuws kampungan vinden. Huwen doe je als 2 mensen om elkaar geven en niet omdat 1 of andere pre-historische adat of religie dat bepaalt, of dat men de buurt de ogen wil uitsteken. En volgens de Indonesische wet is toestemming vragen aan ouders niet nodig als iemand meerderjarig is. Het is echter wel zo beleefd dat te doen (al heb ik dat niet gedaan).
Huwelijk in Semarang is net als elders op Java. Als je op traditionele wijze wil huwen, ga je gang, maar bereid je voor op een dure party en het feit dat jij "lijdend voorwerp" bent op je eigen huwelijk; het is een martelgang (hoor en zie ik van anderen). Ik ga dan ook zelden naar een Javaanse bruiloft; iets meer saai dan dat is er niet......een begrafenis is nog vrolijker en losser. Bruiloften in de meer christelijke streken in Oost-Indonesie zijn daarentegen echte feesten waar de bruidegom en de bruid ook nog lol aan hebben. Maar op Java??? En dan op z'n moslims??? Krijg je alleen maar iets mierzoets te drinken (ranja met een rietje), nog een hoop superzoete cholesterolverhogende troep te eten, en daarna is het oprotten. Nou nou, wat een feest, wat een lol....... je bent werkelijk een "lijdend" voorwerp op eigen bruiloft.
Is helemaal aan jou of je het "traditioneel" wil laten verlopen of gewoon een party waar jezelf ook plezier aan beleeft. Als de schoonfamilie van je eist dat er een traditionele grote party moet worden gegeven, dan weet je vooraf dat je schoonfamilie je alleen maar ziet als de londho waarvan geld is te plukken.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 20-03-2009 02:48 Yogya-Bali wrote:

...

Het staat netjes om de hand te vragen maar is tegenwoordig niet meer noodzakelijk....tenzij de familie heel traditioneel is. Bruidschat is alleen maar symbolisch: geef een briefje van Rp. 50.000,-. Als ze een grote bruidschat vragen, weet je direct dat je met een "piranha"-familie te maken hebt, een schoonfamilie die je in de toekomst heel wat gaat kosten.
Ik ben gehuwd zonder toestemming van de ouders; ik heb ze wel uitgenodigd op mijn huwelijksfeestje 2 weken na het sluiten van het huwelijk. Maar mijn schoonfamilie bestaat dan ook uit moderne 21e eeuwse Indonesiers die zich niet gebonden voelen aan 1 of andere Javaanse, Maleise of Chinese adat. Gewoon moderne Indonesiers zonder al die achterhaalde bull-shit van die kampungsnuivers. Die traditionele huwelijken schijnen tegenwoordig ook bij de rijken weer in zwang te zijn (bij gebrek aan kennis over vervangende methodes), maar ik blijf het gewoon Middeleeuws kampungan vinden. Huwen doe je als 2 mensen om elkaar geven en niet omdat 1 of andere pre-historische adat of religie dat bepaalt, of dat men de buurt de ogen wil uitsteken. En volgens de Indonesische wet is toestemming vragen aan ouders niet nodig als iemand meerderjarig is. Het is echter wel zo beleefd dat te doen (al heb ik dat niet gedaan).
Huwelijk in Semarang is net als elders op Java. Als je op traditionele wijze wil huwen, ga je gang, maar bereid je voor op een dure party en het feit dat jij "lijdend voorwerp" bent op je eigen huwelijk; het is een martelgang (hoor en zie ik van anderen). Ik ga dan ook zelden naar een Javaanse bruiloft; iets meer saai dan dat is er niet......een begrafenis is nog vrolijker en losser. Bruiloften in de meer christelijke streken in Oost-Indonesie zijn daarentegen echte feesten waar de bruidegom en de bruid ook nog lol aan hebben. Maar op Java??? En dan op z'n moslims??? Krijg je alleen maar iets mierzoets te drinken (ranja met een rietje), nog een hoop superzoete cholesterolverhogende troep te eten, en daarna is het oprotten. Nou nou, wat een feest, wat een lol....... je bent werkelijk een "lijdend" voorwerp op eigen bruiloft.
Is helemaal aan jou of je het "traditioneel" wil laten verlopen of gewoon een party waar jezelf ook plezier aan beleeft. Als de schoonfamilie van je eist dat er een traditionele grote party moet worden gegeven, dan weet je vooraf dat je schoonfamilie je alleen maar ziet als de londho waarvan geld is te plukken.

Maar mijn schoonfamilie bestaat dan ook uit moderne 21e eeuwse Indonesiers die zich niet gebonden voelen aan 1 of andere Javaanse, Maleise of Chinese adat. Gewoon moderne Indonesiers zonder al die achterhaalde bull-shit van die kampungsnuivers.

Dat is de ervaring van Y-B .
Mijn ervaring is anders .
Elke zichzelf respecterende Indonesiers zal proberen om zijn verplichtingen na te komen.
Ook de adat .
Ik ken voldoende "moderne" Indonesiers ,zelfs van de 20 ste eeuw die de adat volgen en hun verplichtingen nakomen.
Ook jonge moderne Indonesiers (goed gestudeerd , en niet kampungan ) die de traditie van hun voorouders in ere houden.

Als ik naar mijn eigen " traditionele" huwelijk terugkijk (1979) ,hebben we ondanks de eenvoudige(sober) huwelijkceremonie al 450 gasten , in 2 shiften ontvangen.
En het zijn nog maar de 1ste graad familie , de 2 de graads en verder , zakenrelatie(van mijn vader) worden niet eens uitgenodigd.
Dan zal het waarschijnlijk boven de 1000 komen en dan ben je " verplicht" om het uit te besteden .Dus hebben we thuis in Jakarta (Centrum) alleen maar een deel van de straat afgezet.De gasten zitten gewoon binnen , de straat werd afgezet voor de parkeren van auto' s.
Gelukkig waren de gasten van de zijde van mijn vrouw alleen maar 2 personen , mijn schoonmoeder en een Indonesische kennis die wij in Amsterdam hebben ontmoet.

Bij de trouwerij van mijn jongere broer waren er bijna 700 " 1ste graads " familie .
En het wordt ook uitbesteed

Het was een Moslim huwelijk .
Het kan wel kloppen dat je als de feestvarkentje het erg zal hebben met handen schudden , kussen uitwisselen , handen kussen , soms je handen gekust te worden , afhankelijk van de rangorde in de familie(adat) .

Het hoort erbij , het is wederzijdse respect tonen.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Op 20-03-2009 08:05 schreef Surya Atmadja:
Elke zichzelf respecterende Indonesiers zal proberen om zijn verplichtingen na te komen.
Ook de adat .
Ik ken voldoende "moderne" Indonesiers ,zelfs van de 20 ste eeuw die de adat volgen en hun verplichtingen nakomen.
Ook jonge moderne Indonesiers (goed gestudeerd , en niet kampungan ) die de traditie van hun voorouders in ere houden.
....................
Het hoort erbij , het is wederzijdse respect tonen.

Kom nou Surya, adat is "uit". De adat is geboren als normen en waarden-regie in een agrarische situatie. Inmiddels is al meer dan de helft van de Indonesiers een "urbaan", heeft de adat daardoor haar functie verloren in een stad (op het platteland functioneert het nog wel) en is puur folklore geworden. En voor mij hoeft folklore niet. Dat is iets vasthouden wat qua betekenis en inhoud reeds is achterhaald. Heeft weinig met respect te maken maar puur met hardhoofdigheid..... en in RI zijn traditionele bruiloften uitgegroeid tot walgelijke vertoningen van materialistisch gepronk ( gengsi ), even laten zien hoeveel geld men wel heeft om zoveel mogelijk mensen te kunnen uitnodigen en de rest de ogen uit te steken. Wees daar maar trots op. Men zou zich eerder moeten schamen in een land waar nog zoveel medebewoners niet eens een normale dagmaaltijd kunnen bekostigen.
En dan nog al die bule 's die zo'n Javaans huppelk......tje trouwen, stinken er nog in ook: verlies van eigenwaarde.
I.p.v. geld vergooien voor 1 of andere achterhaalde traditie (die nog eens walgelijk protserig is ook), is het geld beter te besteden aan een woning of i.d. Maar nee, de (zinloze) traditie moet worden hooggehouden en het bruidspaar is de spreekwoordelijke pisang . Mijn zegen heb je, maar ik doe aan dit soort protserige, inhoudloze vertoningen niet mee (zou ik in NL ook niet doen) en ga bij voorkeur niet naar traditionele bruiloften hier.

Veer01
Gebruiker
User icon of Veer01
spacer line

Tja...inderdaad zie je veel dat ze willen showen met die Bule als aanwinst in hun familie.Maar ik zelf heb de ervaring dat dat wel meevalt allemaal.Ja,het is een bijzondere dag in je leven als je trouwt en dat mag best een beetje showen,maar niet te gortig denk ik.Bij mij viel het wel mee allemaal,wel veel gedoe met toestemmingen en handtekeningen zetten,want elk beetje belangrijk persoon daar heeft wel een formulier wat getekend moet worden,maar alles was vrij snel voormekaar.Alleen hou wel rekening met als je een of ander geloof aanneemt,dat dat wel wat moeilijker kan gaan.Ik zou gewoon ja en amen zeggen en de buit binnenhalen,succes. Emoticon: Wink

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 20-03-2009 08:58 Yogya-Bali wrote:

...

Kom nou Surya, adat is "uit". De adat is geboren als normen en waarden-regie in een agrarische situatie. Inmiddels is al meer dan de helft van de Indonesiers een "urbaan", heeft de adat daardoor haar functie verloren in een stad (op het platteland functioneert het nog wel) en is puur folklore geworden. .

Hoezo is " uit".
Bij velen zal het mss zo zijn .
Jou ervaring heb je hier verteld.
Ik verteld ook mijn (eigen) ervaring , en de ervaringen van de moderne indonesiers , van de 20ste en 21ste eeuw.
Jij schreef ook dat bij sommigen de oude adat weer herontdekt wordt.
Wat de reden(en) zou zijn kan men alleen maar raden.

Soms is het om te pochen , soms omdat ze geld hebben en vaak zie je ook " foute" huwelijkceremonies .

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Veer .
Dit heb je geschreven :
Tja...inderdaad zie je veel dat ze willen showen met die Bule als aanwinst in hun familie.

Dat zou kunnen , het is ook afhankelijk hoe goed de "matching " is .
Van de " asal usul" van de Indonesische kant (vaak de bruid) en van de Nederlandse kant (bruidegom).

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Op 20-03-2009 10:26 schreef Surya Atmadja: Ik verteld ook mijn (eigen) ervaring , en de ervaringen van de moderne indonesiers , van de 20ste en 21ste eeuw.
Jij schreef ook dat bij sommigen de oude adat weer herontdekt wordt.
Wat de reden(en) zou zijn kan men alleen maar raden.

Hoe kan je nou adat weer herontdekken? Onmogelijk. Maar......de reden weten we al: men is bang voor het onbekende (daarvan komt ook die conservatieve opleving van die verdraaide religies).
Hetzelfde hebben we gehad in Nederland-Europa; allerlei gebruiken zijn op de helling gegaan de laatste 5 decennia, doodgewoon omdat de functie ervan weg was. Gewoontes, gebruiken, adat, het heeft allemaal in principe een functie. En als dat laatste weg is, vervang het door iets nieuws. Ik moet er niet aan denken dat mijn dochter op zo'n achterlijke manier zou gaan huwen, dat zou ik in NL ook niet waarderen. Tradities en folklore zijn leuk, maar als de functie ervan zoek is.....overboord ermee. Anders ketinggalan zaman . En de wereld gaat door....en door......en door......en door.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 20-03-2009 11:01 Yogya-Bali wrote:

...

Hoe kan je nou adat weer herontdekken? Onmogelijk.

Adat is een onderdeel van de cultuurerfenis .Zoals de " oude" waarden en
normen .

Men is al een tijdje op drift geraakt , vergeet de culturele erfenis (warisan leluhur) door de aanraking met de westerse invloeden.
Gelukkig hebben vele inonesiers (o.a intelectuelen) die de erfenis van hun voorouders hebben terug gevonden.
Dat zie je in de invoering van de streektalen , het voeren van oude talen (Javaans-Sundanees) .
Klein voorbeeld de straatnamen in Yogya en Bandung.

Het voorbeeld van Nederland is ook niet erg geslaagd , "onze" MP (JPB) heeft ook over oude waarden en normen.
Zelfs die gekke Wilders en tante Rita willen terug naar de oude waarden.

leomanado
Gebruiker
spacer line

Wat me opvalt is dat we als "Bule" zo goed kunnen oordelen en veroordelen. Ik, en ook medeforum leden, wonen in Indonesie. Een land met veel cultuur en historie. Wil je met een Indonesisch meisje trouwen, zul je je toch een beetje moeten aanpassen. Voor velen in dit land is het "not done" te trouwen met iemand van een ander geloof. Dan is het kiezen of delen. Ik noem dat niet het veranderen van geloof, Christenen en Moslims hebben dezelfde God. Als je "schoonfamilie" dat ook zo ziet, wat is er dan mis mee om Moslim te worden, al was het alleen maar om het huwelijk mogelijk te kunnen maken.
Dat een huwelijk een "laten zien hoe rijk we zijn" speelt niet alleen hier denk ik. Daar hebben we in Nederland in nog wel wat voorbeelden van.

Voor alle duidelijkheid: ik ben single en dus niet met een Indonesische getrouwd, maar wil toch graag zeggen.....pas je een beetje aan, heb respect voor de gebruiken en gewoontes en blijf vooral goeie maatjes met je schoonfamilie. Ik heb al veel huwelijken bezocht en zeker....voor mij zou het geen pretje zijn, maar zo gaat het nou eenmaal hier. Laten we niet dezelfde fout maken als de buitenlanders in Nederland die zich niet of nauwelijks willen aanpassen.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Heeft niets met aanpassen te maken. Je zou in NL toch ook niet meer in Zeeuwse klederdracht gaan trouwen?! Zo doe ik het hier ook niet. Ik ga me in NL ook niet aanpassen aan de Zeeuwen gesteld dat ik een Zeeuws meisje zou huwen. Dan is het voor mij net zo goed: Take it or leave it.
Maar het belangrijkste voor mij is dat tradities en adat (of hoe je het ook wil noemen) overboord moet worden gegooid als het zijn functie heeft verloren. Dat heeft niets met RI te maken, ik zou het ook zo stellen in andere landen, ook in NL. Vele ellende op de wereld wordt juist veroorzaakt door strakke normen die allang hun etische waarde hebben verloren. Zowel hier als in NL kan ik totaal geen respect opbrengen voor het vasthouden aan functieloze gebruiken. En daar is momenteel volop sprake van in RI. RI zit in een transitiefase, dat kost energie en tijd maar allerlei reactionaire krachten willen via behoud van traditie en geloof hun machtspositie veilig stellen. De oude garde is aan het verliezen, ze kunnen de nieuwe ontwikkelingen niet bijbenen, maar willen tegen wil en dank alles in stand houden. Ook al gaat het om functieloze waarden en gebruiken. Dan wordt iets folklore en is het geen cultuur meer. Folklore is er alleen maar voor nostalgie. Het is tijd voor een nieuwe generatie maar zeer moeilijk in dit land waar men maar geen afscheid kan nemen van achterhaalde gebruiken. De religieuze en etnische rellen van het afgelopen decennium zijn vnl. ook hierop terug te voeren.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Op 20-03-2009 11:43 schreef Surya Atmadja: Men is al een tijdje op drift geraakt , vergeet de culturele erfenis (warisan leluhur) door de aanraking met de westerse invloeden.
Gelukkig hebben vele inonesiers (o.a intelectuelen) die de erfenis van hun voorouders hebben terug gevonden.

Dat is geen op drift raken. Dit is oude mannen/wijven geklets. In elke maatschappij veandert er continu iets. Zou dat niet zo zijn, dan is er iets goed mis met die cultuur. Een cultuur is nml. dynamisch en niet statisch. Is dit laatste het geval, dan is die cultuur als behouder en behoeder van normen en waarden tot uitsterven gedoemd. Dus die erfenis kan je maar beter laten wat het is en niet uit de grafkist opwekken.

Paul29
Gebruiker
spacer line

Hoi allemaal ik heb uitgezocht , het is niet mogelijk om op de Ambassade in Jakarta te trouwen . maar de dichtsbijzijne Amassade waar dat wel kan is in Singapore. toch bedankt voor de reacties. Emoticon: Wink

monyet
Gebruiker
User icon of monyet
spacer line

Leomanado, ben t roerend met je eens. Nogmaals, ben zelf vorig jaar getrouwd in Bandung in Javaanse klederdracht, zie het kleine fotootje onder mijn naam. Alles geheel volgens Javaanse traditie en mijn familie was erbij. Het gaat er een beetje om hoe je in het leven staat. Als je altijd maar je trots voorop zet dan bereik je niets in het leven. Als ik moslim had moeten worden om met haar te trouwen, dan zou ik dat zeker gedaan hebben. Gelukkig is ze katholiek, dus dat scheelt.
Yogya-Bali, ben jij getrouwd?

From Dayeuhkolot with love

Nemesis
Gebruiker
User icon of Nemesis
spacer line

Beste Paul,
Heb je je gerealiseerd dat jij ook cultuur hebt en dat je aanstaande zich ook aan jou zal moeten aanpassen? Ik neem aan dat je al zover bent dat je weet dat wonen in Indonesia, voor jou na het huwelijk, op de grens van onmogelijk tot zeer moeizaam ligt. 10 tegen 1 dat jullie dus in Nederland gaan wonen. Als je er rustig over nadenkt zal je dus toe moeten geven dat het meer voor de hand ligt dat zij een groot deel van haar cultuur opgeeft dan jij jouw cultuur.

Als je in Indonesia gaat wonen dan ligt dit natuurlijk omgekeerd en ben jij de persoon die zich het meeste aan zal moeten passen. Hierbij moet je jezelf de vraag stellen: wat moet zij in jouw ogen veranderen als ze naar Nederland komt? Als jij in Indonesia gaat wonen zal je zelf dit zelfde niveau van verandering moeten ondergaan.

Dus: als jij vindt dat ze in Nederland haar geloof moet veranderen, dan zal je dat zelf ook moeten doen als je in Indonesia gaat wonen. Als je vindt dat dit niet aan de orde is dan geldt dit omgekeerd hetzelfde. Emoticon: Yes!

Als je wilt dat je een huwelijk hebt waarin jullie beiden gelijkwaardig zijn dan kan er natuurlijk geen sprake zijn van een bruidschat of zoals je wilt een 'bruidegomschat.' Emoticon: Nooo

Ook aangaan van verdere verplichtingen vanwege dit huwelijk moet ik ten zeerste afraden. Mocht je t.z.t. de schoonfamilie (financieel) willen helpen dan is dat prima, maar doe het altijd op vrijwillige basis! Emoticon: Yes!

Wat geloof betreft is het hetzelfde. Zowel jij als zij moet niet van geloof veranderen omdat een huwelijk dat voorschrijft. Veranderen van geloof doe je omdat je van binnen voelt dat je dat wilt, niet omdat dit afgedwongen wordt. Mocht een huwelijk in Indonesia om deze reden niet kunnen, dan is trouwen in Nederland de weg. Als je aanstaande dit niet als oplossing ziet dan zou ik nog maar eens heel goed nadenken over jullie huwelijk. Uiteindelijk zal zij een Indonesisch/Nederlandse vrouw moeten worden. Emoticon: Yes!

Ik wens je veel wijsheid en geluk. Emoticon: Party!

Tante Nemesis Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

Amore, more, ore, re, probantur amicitiae. Si hoc legere scis nimium eruditiones habes.

Nemesis
Gebruiker
User icon of Nemesis
spacer line

Mocht je schoonfamilie met allemaal bezwaren komen en 10.000 Adat regels die per saldo inhouden dat jij je bankrekening kan leegplukken en het kopje van je kleine Paul kan inleveren, besef dan dat je in een slangenkuil terecht bent gekomen. Emoticon: Stupid

Ik hoop het niet voor jou, maar dit komt helaas te vaak voor. Als de rekening oploopt tot vele (soms tientalle) Indonesche jaarsalarissen, dan is het toch niet zo moeilijk om te bedenken dat er iets niet klopt. Emoticon: Red face

nb. Ik ken ook een geval waarbij de hele bruiloft door de Balinese vrouw betaald werd. Zij trouwde dan ook met een heel gelukkige orang asing! Moraal van dit verhaal: Indonesia is moderner dan veel mensen denken. Emoticon: Shiny

Amore, more, ore, re, probantur amicitiae. Si hoc legere scis nimium eruditiones habes.

Paul29
Gebruiker
spacer line

Tante Nemisis

Hartelijk dank voor uw wijze raad
Emoticon: Nooo het is inderdaad ter sprake gekomen over besnijdenis , ik heb gezegt dat ik dat niet zie zitten
Emoticon: Party! , en volgens haar is het ook geen probleem
Emoticon: Yeah right! aan gezien zij ook bij mij in nederland will komen wonen we denken wel aan trouwen in Indonesie maar het staat nog niet vast , ben ook van mening dat ze niet zo heel erg gelovig is dus het zal zeker in nederland niet echt een probleem worden aldus haar .er is uiteraard wel spraken van geven en nemen .leven en laten leven ze is geloving ja maar ik hoef niet mee te doen. dus op dat punt zijn we het eens

onderhouden van de family is niet echt aan de orde ze kunnen het goed reden sdaar dus dat zit wel goed een extratje is niet weg maar van onderhouden is geen spraken Emoticon: Yes!
Emoticon: Bye bye

bruidsschat daar hebben we het nog niet over gehad ,als ik heel eerlijk ben het is ook nog niet aan de orde gekomen
Emoticon: Worship . ( dus nog een onderwerp waar we het over moeten hebben ik weet ookniet of het aan de orde is bij haar in de family )toen ik bij haar ouders was heb ik alleen gevraagd of zij bij mij in nederland mocht komen wonen en dat was geen bezwaar dus dat zit wel goed . maar mischien heeft u nog wel tips voor me waaar ik rekenning mee moet houden ?
Emoticon: Bye bye

groetjes Paul

Nemesis
Gebruiker
User icon of Nemesis
spacer line

Beste Paul,
Zo te horen heb je de 'bekende valkuilen' allemaal dicht weten te gooien. Blijft over de ellende met de Indonesche en Nederlandse overheid. Op het internet kun je daar echter voldoende informatie over vinden. Hoe anders was dat in mijn tijd. Internet bestond toen nog niet. Dit is echter een kwestie van even door de zure (dure) appel bijten, en daarna heb je er weinig last van.

Tips hierbij zijn dat je t.z.t. goed moet nadenken of je a.s. vrouw een Nederlands paspoort of verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd wil. Beide hebben voor en nadelen.

Let er verder op bij inschrijving in Nederland dat alle gegevens/documenten die overlegd worden helemaal kloppen. Achteraf een fout wijzigen kan erg lastig of zelfs onmogelijk zijn!

Ik weet niet of je je aanstaande Nederland al hebt laten zien. Mij lijkt dat een goed idee, omdat voor jullie huwelijk te doen: dan weet zij waarvoor ze kiest. Het echte Nederland is namelijk wat heel wat minder ideaal dan wat de meeste Indonesche mensen denken. Het kan wel zijn dat zij en/of haar familie dat niet ziet zitten: "een net meisje doet dat niet voor haar huwelijk...."

Ik wens jullie veel geluk,

Tante Nemesis Emoticon: Bye bye

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Ik heb twee trouwerijen meegemaakt, het was als westerling wel een beleving.
Niet van ons zelf maar de kinderen van vriendin

en daar doe je het voor, en je doet aan dat rituele mee.
Maar goed, een trouwerij in Nederland heb ik liever als ik mag vergelijken.
Heb ze de afgelopen 10 jaar 4 keer mogen mee maken.

Twee in IndonesiŽ met hun traditie, en twee in Nederland.
Het eten was verschillend, en het feest was niet te vergelijken, met alleen muziek, maar geen drank, ja Aqua water, en wat zoetigheid, dus geen biertje of wat dan ook.,was er niet bij Emoticon: Shiny Emoticon: Nice Emoticon: Yes!

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Op 26-03-2009 09:57 schreef monyet:
Leomanado, ben t roerend met je eens. Nogmaals, ben zelf vorig jaar getrouwd in Bandung in Javaanse klederdracht, zie het kleine fotootje onder mijn naam. Alles geheel volgens Javaanse traditie en mijn familie was erbij. Het gaat er een beetje om hoe je in het leven staat. Als je altijd maar je trots voorop zet dan bereik je niets in het leven. Als ik moslim had moeten worden om met haar te trouwen, dan zou ik dat zeker gedaan hebben. Gelukkig is ze katholiek, dus dat scheelt.
Yogya-Bali, ben jij getrouwd?

Zie mijn antwoord hierboven d.d. 20-3-09:

Ik ben gehuwd zonder toestemming van de ouders; ik heb ze wel uitgenodigd op mijn huwelijksfeestje 2 weken na het sluiten van het huwelijk. Maar mijn schoonfamilie bestaat dan ook uit moderne 21e eeuwse Indonesiers die zich niet gebonden voelen aan 1 of andere Javaanse, Maleise of Chinese adat. Gewoon moderne Indonesiers zonder al die achterhaalde bull-shit van die kampungsnuivers. Die traditionele huwelijken schijnen tegenwoordig ook bij de rijken weer in zwang te zijn (bij gebrek aan kennis over vervangende methodes), maar ik blijf het gewoon Middeleeuws kampungan vinden. Huwen doe je als 2 mensen om elkaar geven en niet omdat 1 of andere pre-historische adat of religie dat bepaalt, of dat men de buurt de ogen wil uitsteken.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Op 26-03-2009 18:24 schreef Nemesis:
Beste Paul,
Heb je je gerealiseerd dat jij ook cultuur hebt en dat je aanstaande zich ook aan jou zal moeten aanpassen?

Juist. Kan er geen ander antwoord op vinden. Waarom houden de meeste bule doorgaans een uitverkoop van eigen waarden en normen? Een Indonesier is trots op zijn eigen cultuur en verwacht van een ander dat hij/zij zijn/haar eigen cultuur ook waardeert en respecteert. Dus...... dat houdt in dat je je niet 100% overgeeft aan inhoudsloze achterhaalde gebruiken.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Op 26-03-2009 09:57 schreef monyet:
Leomanado, ben t roerend met je eens. Nogmaals, ben zelf vorig jaar getrouwd in Bandung in Javaanse klederdracht, zie het kleine fotootje onder mijn naam. Alles geheel volgens Javaanse traditie en mijn familie was erbij. Het gaat er een beetje om hoe je in het leven staat. Als je altijd maar je trots voorop zet dan bereik je niets in het leven.

Al mijn Indonesische vrienden zijn ook gehuwd zonder traditionele opsmuk en zonder klederdracht. Zijn ze daardoor minder Indonesisch? Nee toch?! (Zonder blangkong of peci en ze hebben nog steeds een Indonesische naam en nationaliteit en zijn nog net zo Indonesisch als voorheen.) Ook mijn vrouw heeft een moderne jurk aangehad tijdens het huwelijk i.p.v. sarung kebaya . Is ze nu minder Indonesisch? Ik dacht het toch niet. In NL trouwt men toch ook niet in Volendammer kostuum of als Zeeuws meisje verkleed? Traditionele huwelijken in RI zijn achterhaald, kampungan en alleen maar functioneel voor het patsen en protsen van de schoonfamilie. Blijft voor mij achterlijk en naief om als bule hier aan toe te geven. Hou je zelfrespect en vergooi dat niet....dat wordt niet gewaardeerd (hoewel men dat niet zal laten blijken maar juist zal zeggen hoe goed je bent aangepast; jajaja.... op z'n Javaans: please the costumer oftewel asal bapak senang ).

Paul29
Gebruiker
spacer line

Het lijkt mij wel bizonder om te trouwen in traditionele kledij maar met een modern tintje Emoticon:
maar ja dat is maar hoe je ertegenaan kijkt je moet doen waar je je allebei prettig mee voel en alle voors en tegens tegen mekaar afwegen Emoticon: Yes!

maar een kebaja zou m,n vriendin prima staan lijkt mij dus wat mij betreft prima optie Emoticon: Yes!
maar bij een blacon Emoticon: Nooo dus voor mij een ander hooft deksel hehehehehehe en daarna Emoticon: Party!

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

81,838,906 pageviews Een website van indahnesia.com