Is het gebruikelijk dat een driver een commissie krijgt?

Subforum Bali, het godeneiland 
69 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Bali, het godeneiland > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
dekarre
Gebruiker
User icon of dekarre
spacer line

Wij waren in Bali en hadden op voorhand enkele projecten uitgezocht die we wilden bezoeken.
Toen we met een driver een project van huizen bezochten sprak de driver apart met de verkopers.
Nadien vernamen we dat de driver een percentage vroeg omdat hij ons (zogezegd) naar dit project had gebracht. Wat helamaal niet waar is omdat we dit zelf op voorhand (via internet) opgezocht hadden. We hoorden zelfs van een percentage van 10%??
Is dit wel normaal?

Slamet Gunung Jaya
Gebruiker
User icon of Slamet Gunung Jaya
spacer line

Nee dekarre,

Dat is niet gebruikelijk, maar ze proberen het om wel uit jou zak mee te eten.

De man in kwesie is gewoon een driver en voor de rest je betaald voor zijn service en daar bij uit en geen cent meer.

Itís Not About Where You Come From, Itís About Where Youíre At and What Youíve Got.......

kiwimave
Gebruiker
User icon of kiwimave
spacer line

On 14-03-2009 14:36 dekarre wrote:
Wij waren in Bali en hadden op voorhand enkele projecten uitgezocht die we wilden bezoeken.
Toen we met een driver een project van huizen bezochten sprak de driver apart met de verkopers.
Nadien vernamen we dat de driver een percentage vroeg omdat hij ons (zogezegd) naar dit project had gebracht. Wat helamaal niet waar is omdat we dit zelf op voorhand (via internet) opgezocht hadden. We hoorden zelfs van een percentage van 10%??
Is dit wel normaal?

Niet van wakker liggen de Karre. Win maar aan dit soort slinkse acties, er zullen er vast meer volgen. Gewoon keihard (met een smile) de persoon afblaffen als hij dit soort dingen eist.

Gracias. Sama sama

monyet
Gebruiker
User icon of monyet
spacer line

Daarom geen grote aankopen doen zonder lokalen erbij te betrekken die je 100% kunt vertrouwen, zoals bvb familie als je die daar hebt...

From Dayeuhkolot with love

VanHeutsz
Gebruiker
spacer line

Volgens mij bedoelt dekarre dat de driver geld vroeg van de verkopers in plaats van de koper en dit is schering en inslag op Bali zelfs als je gaat eten bij Jimbaran kan de commissie voor de driver oplopen tot 30-50 procent.

Joopvp
Gebruiker
spacer line

Hoi Paul,

Vlgs mij is het in Bali "normaal" dat iedereen die iemand naar een verkoper/restaurant, winkel brengt daarvoor commssie krijgt.

Dat is zelfs normaal bij de aankoop van grond, van een huis, eten, of welk produkt dat jij daar ook koopt.

Of de kosten worden doorberekend, weet ik niet maar vlgs mij is het daar dus heel normaal dat de aangever wat krijgt.

is dat in Nederland en Belgie ook niet zo Emoticon: Smile

Wij kochten onlangs in Ubud een zilverenarmband. De chauffeur die ons naar dat bedrijfje bracht kreeg 5% commissie.

Voor mij geen enkel probleem.

groetjes

Joop

dekarre
Gebruiker
User icon of dekarre
spacer line

Dag Joop en de andere lezers.
Wij hadden in BelgiŽ al enkele projecten via internet opgezocht.
Toen we in Bali waren vroegen we de driver (van de villa in Sanur waar we verbleven)
om ons naar zulk een project te brengen.
Toen we dit project bezochten, was de driver apart aan het praten met de verkopers van dit project. Nadien vernamen we dat de driver dus een percentage vroeg, aan de verkopers, moesten we daar een huis of villa aankopen. Wat we toch wel heel raar vinden want die driver bracht ons naar de plaats waar wij vroegen. Enkele dagen later gebruikten we diezelfde driver en toevallig kreeg hij een telefoontje van die verkoper.
Ik begrijp wel dat als je een restaurant zoekt en de driver brengt u ergens heen, die driver een percentage of een gratis maaltijd krijgt, maar toch geen percentage van een aankoop van een villa, waar hij dan nog zelf niets heeft moeten voor doen.
En ik weet ook wel dat als je met een driver een winkel zoekt om traditionele souvernirs te kopen, ze je steeds naar bepaalde plaatsen brengen waar ze een graantje van kunnen meepikken.
Nadien hebben we deze driver niet meer geboekt.
Toen deze driver ons de laatste dag terugbracht naar een hotel, vroeg hij of we nog andere projecten hadden bezocht. Wij zeiden ja, en dat we iets heel positief gevonden hadden en hij vroeg waarom we niet aan hem gedacht hadden omdat hij dan zoals hij zei een percentage zou ontvangen. Raar, want dit is helemaal geen makelaar en we zochten zelf alles op.

Slamet Gunung Jaya
Gebruiker
spacer line

We zullen dan maar zeggen, Leven en laten leven. Emoticon: Bye bye

Itís Not About Where You Come From, Itís About Where Youíre At and What Youíve Got.......

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 14-03-2009 14:48 Slamet Gunung Jaya wrote:
Nee dekarre,

De man in kwesie is gewoon een driver en voor de rest je betaald voor zijn service en daar bij uit en geen cent meer.

On 15-03-2009 03:14 Slamet Gunung Jaya wrote:
We zullen dan maar zeggen, Leven en laten leven. Emoticon: Bye bye

Huh, eerst ontken je (waarmee je niet de waarheid spreekt, commissie is het toverwoord op Bali), en vervolgens erken je weer. Wat is het nu volgens jou?

Enkele dagen geleden zat ik met een kennisje uit Jakarta in een restaurant. Ik had haar al verteld hoe dat door en door rotte systeem ter commissie op Bali werkt. Ineens zag ze dat een verkoper van DVD's die in een restaurant een stuk of wat van die schijfjes verkocht aan een klant van het restarant 'netjes' 15.000 Rupiah afdroeg aan de eigenaar van het restaurant. Zo gaat het dus altijd, overal en voor alle producten op Bali.

Robert
Gebruiker
User icon of Robert
spacer line

On 14-03-2009 14:48 Slamet Gunung Jaya wrote:
Nee dekarre,

Weet niet waar je die wijsheid vandaan haald maar er klopt niets van.

Het hele Balinese systeem is gebaseerd op commissie en alleen de zon gaat voor niets op. Emoticon: Smile

Raffel
Gebruiker
spacer line

JA is wel normaal.
Laat iedereen toch een centje verdienen. Een reisleider doet hier trouwens hetzelfde, of dacht je echt dat hij zijn eten zelf moet betalen als hij een groep meebrengt.
Trouwens wanneer ik een aankoop doe van grond op Bali, dan laat ik mijn vrouw de commissie vragen en die is altijd 5%. En voor je reageert, ik laat dat na de aankoop doen. Als je grond of een villa of wat dan ook koopt op Bali dan zal er altijd wel een IndonesiŽr zijn die de commissie krijgt. (zonder dat je het weet ).
Ik zeg trouwens tegen mijn vaste driver, als ik iets aankoop, altijd om de commissie te vragen. Dat is nou eenmaal het systeem om iets bij te verdienen. Dus, wat maakt het uit???Pas je aan, in het land dat je bent, dat vragen wij ook aan de buitenlanders hier in Nederland of Belgie.

Slamet Gunung Jaya
Gebruiker
spacer line

Leven en laten leven.

Op Java staat mijn Villa en daar gaat het er niet zo heftig aan toe . Emoticon: Bye bye

Albert H
Gebruiker
User icon of Albert H
spacer line

Ik ben het helemaal met jou eens Raffel. Ik ben ooit tourleader in IndonesiŽ geweest en het was toen (misschien nu ook nog wel) verplicht dat je een gids uit IndonesiŽ bij je had. Dit was gelijk ook wel gemakkelijk. Naast dat de gids veel wist te vertellen over het land en haar gebruiken wist zij/hij ook de maximale commissie te regelen bij aankopen door de groep. En met de groep ergens eten was altijd gratis voor gids en tourleader of bij kleinere groepen betaalden wij minus de commissie. In Nederland gebeurt (gebeurde in ieder geval) het overigens ook.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 14-03-2009 16:09 monyet wrote:
Daarom geen grote aankopen doen zonder lokalen erbij te betrekken die je 100% kunt vertrouwen, zoals bvb familie als je die daar hebt...

Familie (zeker schoonfamilie) zijn wel de laatsten die je kan vertrouwen. In RI kan je bijna niemand 100% vertrouwen, te wijten aan de groepscultuur.

Robert:
Het hele Balinese systeem is gebaseerd op commissie en alleen de zon gaat voor niets op.

Het duurt niet lang meer voor je voor die zonsopkomst ook moet gaan betalen.

Raffel:
Trouwens wanneer ik een aankoop doe van grond op Bali, dan laat ik mijn vrouw de commissie vragen en die is altijd 5%.

En waar blijft die andere 5% van de commissie?? (in de zak van de familie).

Slamet GJ:
Op Java staat mijn Villa en daar gaat het er niet zo heftig aan toe .

Yep.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 14-03-2009 14:36 dekarre wrote:

Heb net een half uurtje geleden hier op Bali gesproken met een villaverkoper en -beheerder, maar het is huilen met de pet op voor de boys en girls momenteel.
Niemand koop meer iets; men wil alleen maar huren en daarmee de crisis uitzingen. Het gevolg: de huizenprijzen ingestort maar de huurprijzen gigantisch omhoog. Wat zijn ze toch slim die Balinezen.

dekarre
Gebruiker
User icon of dekarre
spacer line

Ja, zo hebben wij ondere andere het Karma project in Jimbaran bezocht.
Dit stond wel niet op ons lijstje, maar verkoopsters in "Discovery Shopping Center", drongen toch aan, en daarom hebben we het bezocht.
Dit project is heel mooi, luxueus, met alles erop en eraan, maar ook heel duur.
Verafgelegen van het centrum.
Ik vraag me toch af of ze dit allemaal zullen kunnen verkopen, en dan heb je nog de dure maandelijkse kosten voor onderhoud...

dutchguy1000
Gebruiker
spacer line

[quote] On 17-03-2009 09:35 Yogya-Bali wrote:

...

Familie (zeker schoonfamilie) zijn wel de laatsten die je kan vertrouwen. In RI kan je bijna niemand 100% vertrouwen, te wijten aan de groepscultuur.

Dan heb ik waarschijnlijk nu die speld in de hooiberg gevonden.
Al mijn inboedel van Indonesie ligt bij de moeder van mijn vriendin en daar nog niks van verkocht.
Lucky me

Greetz

.

PeterH
Gebruiker
spacer line

Ja - het is normaal dat ze dat tenminste proberen. Voor jou maakt dat dan nog niet zo (heel) veel uit, behalve dan dat die 10% natuurlijk bovenop de winst van de verkoper / projectontwikkelaar komt c.q. jij uiteindelijk betaalt. Maar als je daar 3 keer komt met 3 keer een andere chauffeur en besluit te kopen, staan ze uiteindelijk allemaal 10% te eisen bij de verkoper en die mag het dan oplossen Emoticon: Confused .

Dit gebeurt overigens ook als ze je naar restaurants, winkels, hotels etc. etc. brengen. Ik vraag ook 10% komisi aan mijn "vaste" chauffeur als ik klanten aanbreng Emoticon: Puh!

En niet alleen chauffeurs: mijn vorige (nu is-ie dat dus niet meer) aannemer bracht een architect aan voor de IMB (10%), hield 30% van het salaris van de bouwvakkers voor zichzelf ("commissie" Emoticon: Wink , pakte 20% extra op de bouwmaterialen (dwz *buiten* de calculatie) enzovoort enzovoort. Je pembantu krijgt 10% op de markt van alles wat je daar met haar gaat kopen, 10% van de taxichauffeur die ze voor je belt, 10% van de naaister die je kleren repareert...degene die je een goede bengkel voor je auto aanwijst staat er later 10% op te halen...het gaat altijd en overal zo hier.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

85,365,607 pageviews Een website van indahnesia.com