Verschil tussen Balinezen en Javanen?

Subforum Bali, het godeneiland 
83 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Bali, het godeneiland > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
dekarre
Gebruiker
User icon of dekarre
spacer line

Een groot deel van de mensen die op Bali werkt zijn afkomstig van Java.
Dit kan je merken als het een speciale "Hindu" feestdag is en de Balinezen niet werken.
Dan zijn het enkel de Javanen die werken.
Maar zijn er nog andere "cultuurverschillen" tussen die 2 bevolkingsgroepen?

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Dat zijn dan de pendatangs uit Java , en niet te vergeten uit de omloggende eilanden zoals o.a uit Lombok.
De grootste contingen zijn de Javanen(oost en Midden Java).

Vwb cultuurverschillen is alleen bepaald door het geloof , Hindu Bali en Islam .
In feite zijn veel van de Balinezen ook nakomelingen van Javaanse migranten , die is terug te voeren toen soldaten van Majapahit Koninkrijk op Bali kwamen .
Ook waren de 1ste Balinese Koningshuizen gevormd door afgeweken Javanen uit Majapahit.(Hindu) toen ze voor de Islam moeten wijken.

bisa dicek of makemyday .

brendababe
Gebruiker
User icon of brendababe
spacer line

ja zeker een verschil Emoticon: Yes! namelijk een Javaan begint met een J en een Balinees met een B Emoticon: Wink
Dat is toch zeker wel een verschil tussen die 2 Emoticon: Party! Emoticon: Party!

adu zeg!!! ben kapok!!

NoviKirana
Gebruiker
User icon of NoviKirana
spacer line

Ik heb, op het moment dat wij op Bali woonden, wel verschil gemerkt. Het was moeilijk om écht in contact te komen met de Balinezen (hoewel wij wel een aantal goede vrienden hebben, maar die kenden we uit de tijd voordat we er gingen wonen). Wij kwamen veel makkelijker in contact met Javanen. Maar dat kan natuurlijk ook goed komen doordat mijn man Javaans is.....Over het algemeen leken de Javanen iets opener, toegankelijker. En minder druk doordat ze niet zoveel offerdagen en feestdagen hadden....

dekarre
Gebruiker
User icon of dekarre
spacer line

Ja, NoviKirana, dat heb ik ook al vernomen van iemand die van Java komt en werkt in Bali.
Die vond ook dat hij heel moeilijk contacten kon leggen met Balinezen.
Ook heb ik vernomen dat de Balinezen liever voor de toeristen werken, en het "zware werk" zoals huizen bouwen... dit mensen van Java zijn.
Klopt deze theorie?
Ik hoorde in Bali van een driver die zei::
mensen van Bali verkopen hun grond om bakso (eten) te kopen,
maar mensen van java verkopen bakso (eten) om later grond te kopen.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik was al bang dat het aan mij lag maar gezien de 2 bovenstaande postings niet dus. Ik heb altijd moeite gehad om met Balinezen contact te krijgen. Op andere eilanden was dat altijd veel gemakkelijker. Ik heb in Indonesie op een stuk of 8 eilanden vrienden en kennissen wonen maar op Bali zero. Ik krijg er gewoon geen hoogte van en ze staan in mijn optiek minder open dan andere Indonesiers.

gr
AM

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

monyet
Gebruiker
User icon of monyet
spacer line

Het is wel makkelijk om als vrouw in contact te komen met de Balinese surfer boys, maar of je dat nou wil Emoticon: Smile verder kan ik me wel enigzins indenken dat het een ietwat meer gesloten cultuur is. Ze laten zich ook niet graag mengen en de positieve kant daarvan is dat Balinezen hun eigen cultuur behouden, die altijd onder druk staat.
Zo wil de Indonesische overheid al sinds jaar en dag meer Islam op Bali zien. De Balinezen zijn dus misschien zo gesloten uit pure noodzaak...?

From Dayeuhkolot with love

PeterH
Gebruiker
spacer line

Voorzover ik het kan beoordelen vanuit de contacten met mijn Balinese kennissen zijn de Balinezen inderdaad wat meer "gesloten" en heeft dat een paar oorzaken. Als je met een Balinees praat, heb je niet zoals in Nederland te maken met een individu, maar met iemand die in alles wat hij/zij doet met minstens één oog naar de banjar kijkt. De banjar is nog belangrijker dan de familie, als buitenlander doe je er dan ook goed aan om op goede voet te komen/blijven met de kelian, de lurah, de pedanda en dergelijke sleutelfiguren in de banjar waar je woont.

En daarnaast natuurlijk de agama, de religie: een groot deel van de tijd en het geld van Balinezen steken ze in upacaras en daar vindt ook een groot deel van hunsociaal leven plaats - inderdaad, met hun eigen banjar.

Javanen, maar ook de sasaks en menadonezen die je op Bali vind zijn inderdaad anders in hun omgang met anderen, omdat de sociale en religieuze keurslijven minder strak zitten.

Tenminste: dat denk ik dan Emoticon: So funny .

PeterH
Gebruiker
spacer line

Op 10-03-2009 20:41 schreef dekarre:
Ja, NoviKirana, dat heb ik ook al vernomen van iemand die van Java komt en werkt in Bali.
Die vond ook dat hij heel moeilijk contacten kon leggen met Balinezen.
Ook heb ik vernomen dat de Balinezen liever voor de toeristen werken, en het "zware werk" zoals huizen bouwen... dit mensen van Java zijn.
Klopt deze theorie?
Ik hoorde in Bali van een driver die zei::
mensen van Bali verkopen hun grond om bakso (eten) te kopen,
maar mensen van java verkopen bakso (eten) om later grond te kopen.

In ieder geval bij mij wel: van de mensen die ons huis bouwen is zegge en schrijve 2% Balinees; de meesten komen van Java, de rest zijn Sasak van Lombok. Vind ik trouwens niet erg: de Balinezen zijn nu weer druk bezig met de voorbereidingen van Galungan, Kuningan, Nyepi etc. dus die hebben geen tijd om te werken. De anderen gaan 7 dagen per week 'voluit".

trawangan
Gebruiker
spacer line

Heb ook de ervaring met de Sasaks en mensen van Sumbawa en Flores, dat zij veel "actiever"zijn de de gemiddelde Baliness die inderdaad meestentijds bezig is met de volgende Ceremonie...

dekarre
Gebruiker
User icon of dekarre
spacer line

Op 12-03-2009 06:02 schreef PeterH:
Voorzover ik het kan beoordelen vanuit de contacten met mijn Balinese kennissen zijn de Balinezen inderdaad wat meer "gesloten" en heeft dat een paar oorzaken. Als je met een Balinees praat, heb je niet zoals in Nederland te maken met een individu, maar met iemand die in alles wat hij/zij doet met minstens één oog naar de banjar kijkt. De banjar is nog belangrijker dan de familie, als buitenlander doe je er dan ook goed aan om op goede voet te komen/blijven met de kelian, de lurah, de pedanda en dergelijke sleutelfiguren in de banjar waar je woont.

En daarnaast natuurlijk de agama, de religie: een groot deel van de tijd en het geld van Balinezen steken ze in upacaras en daar vindt ook een groot deel van hunsociaal leven plaats - inderdaad, met hun eigen banjar.

Javanen, maar ook de sasaks en menadonezen die je op Bali vind zijn inderdaad anders in hun omgang met anderen, omdat de sociale en religieuze keurslijven minder strak zitten.

Tenminste: dat denk ik dan Emoticon: Smile .

Ik hoorde dat, als buitenlanders op Bali gaan wonen, of een eigendom op Bali hebben, het beter is om goed contact te hebben met de banjar.
Zo geven vele buitenlanders regelmatig wat geld aan die mensen, zodat ze geapprecieerd worden, en beter goede vrienden met uw buren dan andersom

NoviKirana
Gebruiker
User icon of NoviKirana
spacer line

Op 12-03-2009 18:11 schreef dekarre:

...

Ik hoorde dat, als buitenlanders op Bali gaan wonen, of een eigendom op Bali hebben, het beter is om goed contact te hebben met de banjar.
Zo geven vele buitenlanders regelmatig wat geld aan die mensen, zodat ze geapprecieerd worden, en beter goede vrienden met uw buren dan andersom

Mijn ervaring is dat de banjar ook wel regelmatig om geld komt vragen....voor elk wissewasje stonden ze weer op de stoep, gekleed alsof ze bij de politie horen......dus extra geld geven was in ons geval niet nodig.

PeterH
Gebruiker
spacer line

Ja, een goed contact met de banjar is wel belangrijk. Sowieso is het handig om bij dat leuke stuk grond dat je wilt hebben om een huis op te bouwen, eerst eens te kijken of er al andere bulehs wonen en wat hun ervaringen zijn. Als je in een banjar terecht komt die geen buitenlanders wil (maar natuurlijk wel hun geld, dat spreekt voor zich) heb je allerlei problemen vanaf het moment dat je betaald hebt voor de grond. Je bouw wordt 's nachts weer afgebroken (door leyaks, niet door mensen Emoticon: Clown ), je spullen verdwijnen of ze beginnen een varkensfokkerij en -slachterij naast je slaapkamer, etc. etc.

AnisJ
Gebruiker
User icon of AnisJ
spacer line

On 08-03-2009 17:51 dekarre wrote:
  • Een groot deel van de mensen die op Bali werkt zijn afkomstig van Java.

• Dit kan je merken als het een speciale "Hindu" feestdag is en de Balinezen niet werken.

• Dan zijn het enkel de Javanen die werken.

• Maar zijn er nog andere "cultuurverschillen" tussen die 2 bevolkingsgroepen?

• Ik vind jouw vraagstelling op z'n minst 'onduidelijk' ...... Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

Ter vergelijking:

Zijn alle Nederlanders van Duitse afkomst (?) omdat hun Koninklijk Huis dat is ...
    ... van Duitsche bloed (volkslied) ..... Bernhard is Von Lippe-Bisterveld .... enz.

• 'Ahu kura ahia, mansia nia'

dekarre
    Gebruiker
    User icon of dekarre
    spacer line

Ik begrijp uw vergelijking niet. Ik ben geen Nederlander maar Belg.
    De realiteit is toch dat de Balinezen werken in de toeristische sector, en de Javanen de zwaardere werken doen. Nu heb je het feest van Galungan, en ben je nu op Bali, zal je merken dat de Balinezen niet werken, maar de Javanen.

Yogya-Bali
    Gebruiker
    User icon of Yogya-Bali
    spacer line

Ja, dat heb ik gisteren gemerkt................Maar niet voor de eerste keer gemerkt.

Anyway, de Balinees is meer gesloten (hun goed recht zo te zijn op eigen grond) en dat heeft mij ook doen besluiten daar weg te gaan en op Java te gaan wonen waar ik inmiddels al 18 jaar tot grote tevredenheid (nou, grote......) woon.
    Afgelopen week op Bali geweest en het is me weer duidelijk geworden waarom ik me vandaag in Yogya weer op "mijn plaats" voel.

mashil
    Gebruiker
    User icon of mashil
    spacer line

On 20-03-2009 09:47 Yogya-Bali wrote:
    Ja, dat heb ik gisteren gemerkt................Maar niet voor de eerste keer gemerkt.

Afgelopen week op Bali geweest en het is me weer duidelijk geworden waarom ik me vandaag in Yogya weer op "mijn plaats" voel.

YB: uit nieuwschierigheid, wat maakt dat je "op je plaats" in Yogya-Java? Behalve dan dat Balinezen meer gesloten zijn.

- Let us live simply so that others may simply live -

4yoke4
    Gebruiker
    User icon of 4yoke4
    spacer line

Misschien, huisje boompje beestje, vrouwtje (balinese?) en kindjes ?

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

Yogya-Bali
    Gebruiker
    User icon of Yogya-Bali
    spacer line

Het is het "Indonesia-gevoel" dat ik in Yogya voel, zelfs vorige week ten oosten van Flores (Adonara, Lembata, Alor) maar wat ik absoluut mis op Bali.
    Yoke: geen Balinese vrouw. Wel kindjes maar die zouden juist graag naar Bali verhuizen (surfen, zee, strand).

4yoke4
    Gebruiker
    User icon of 4yoke4
    spacer line

Yoke: geen Balinese vrouw. Wel kindjes maar die zouden juist graag naar Bali verhuizen (surfen, zee, strand).

Ik kan me op beide eilanden wel thuis voelen en dat de kinderen naar Bali willen, zee en strand is logisch welk kind wil nou geen water en zand. Mijn kleinkinderen vonden het strand op Bali ook leuker dan het strand van Parangtritis. Maar de zee op met een gammele boot bij Jepara naar een eilandje dat vonden ze weer prachtig, avontuur !
    Ik ervaar het Indonesia gevoel op Bali ook anders dan op bijv. Java maar het is bijv. ook al een verschil of in Yogya zit of in Jepara.
    Verschillen heb je overal ,als ik in Spanje ben voelt het ook anders dan in bijv. duitsland en toch is het Europa. Het is voor mijn gevoel meer de aard van de mensen die maakt dat jij je ergens wel of niet thuis voelt en dan moet je zelf ook het nodige aanpassingsvermogen hebben om je ergens thuis te voelen, heb je daar niks mee blijf dan maar in Nederland.

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

Yogya-Bali
    Gebruiker
    User icon of Yogya-Bali
    spacer line

Nee, ik heb geen ander gevoel als ik in Jepara, Bandung, Jakarta, Maumere, Palu, Pontianak, Palembang of Kupang zit. Dit heb ik uitsluitend op Bali (en ook een beetje in de Minahasa).
    Aanpassen aan de Balinees is onmogelijk. Dat laten ze niet toe (alhoewel velen die illusie hebben), ze tolereren je wel daarentegen en zullen je niet snel op de vingers tikken zolang je hen in hun waarde laat. Maar echt vrienden worden met Balinezen???? Op een enkeling na, zie ik dat als vrijwel onmogelijk. En dat heb ik dus niet in al die bovengenoemde andere plaatsen.

monyet
    Gebruiker
    User icon of monyet
    spacer line

Voel me ook prettiger op Java onder de Javaanse mensch. Zijn wat opener inderdaad, maar da's niet zo gek want de gemiddelde bule waarmee de gemiddelde Balinees in aanraking komt is ook niet per se altijd even vriendelijk.
    In Yogya & Bandung voel ik me het meeste thuis, Jak & Sur weer wat minder. Kan eigenlijk niet uitleggen waar dat aan ligt, gewoon de atmosfeer denk ik...

From Dayeuhkolot with love

dekarre
    Gebruiker
    User icon of dekarre
    spacer line

Enkele jaren geleden heb ik eens een 3 tal weken in Singaraja verbleven. Ik had helemaal geen Bali gevoel. Hoe dit komt weet ik niet, maar ik was precies niet op mijn gemak. In het Zuiden van Bali heb ik dit nog nooit meegemaakt, daar voel ik mij beter.

senior
    Gebruiker
    User icon of senior
    spacer line

On 20-03-2009 19:50 dekarre wrote:
    Enkele jaren geleden heb ik eens een 3 tal weken in Singaraja verbleven. Ik had helemaal geen Bali gevoel. Hoe dit komt weet ik niet, maar ik was precies niet op mijn gemak. In het Zuiden van Bali heb ik dit nog nooit meegemaakt, daar voel ik mij beter.

Leg eens uit wat je verstaat onder Bali gevoel?

En bij mij is het dan andersom: voel mij veel prettiger in het veel minder toeristische noorden van Bali dan in het "Balinese" Torremolinos in het zuiden

hati hati, pelan pelan

Yogya-Bali
    Gebruiker
    User icon of Yogya-Bali
    spacer line

Maar krijg je ook een Indonesia-gevoel? Dat is heel wat anders dan een Bali-gevoel. Ik krijg in Singaraja als enige plaats op Bali meer een Indonesia-gevoel dan in het zuiden van Bali.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
    Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
     Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
    Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

82,765,931 pageviews Een website van indahnesia.com