Welk visum voor "officieel" vrijwilligerswerk?

Subforum Het visumgebeuren 
60 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Het visumgebeuren > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Carola78
Gebruiker
User icon of Carola78
spacer line

Beste allemaal,

Ik weet, er is al veel over geschreven, maar heb nog geen sluitend antwoord kunnen vinden op mijn vraag, vandaar dat ik graag jullie kennis hieromtrent wil gebruiken.
Het zit zo: sinds een jaar woon ik in Bogor, Indonesie en ben hier op een sosbud. visum (S-211). Ik ben verpleegkundige en heb af en toe les gegeven bij een stichting, maar heb nu een vrijwillige baan gevonden bij de kliniek van de lokale kerk hier. Begrijpelijkerwijs wil deze kliniek mij alleen laten beginnen als ik het juiste visum heb. Ik weet dat je officieel niet mag vrijwilligen met een sosbud. visum en aangezien dit voor een langere tijd (meer dan 6 maanden) zou zijn en bij een Katholieke organisatie, begin ik er al helemaal niet aan.

Kunnen jullie mij vertellen welk visum ik dan wel nodig heb?? Moet het dan toch een KITAS zijn met bijbehorende kosten en regels of is er een soort "middenweg" visum?

Groeten,

Carola

dannyman12345
Gebruiker
spacer line

Hoi, Je verricht geen betaald werk dus, dan zou en een business visa kunnen nemen. Dit werkt hetzelfde als een sosbud visa. De eerste 2 maanden na aankomst, hoef je hem niet te verlengen, maar daarna per maand kan je hem 4 x verlengen. Dus dan kan je in totaal 6 maanden blijven en dan moet je het land weer uit.

success

Danny

Carola78
Gebruiker
User icon of Carola78
spacer line

Ik wordt momenteel gesponsord door het bedrijf waar mijn vriend werkt en denk dus dat het S-211 wat ik heb een business visum is en geen sosbud. Desalniettemis heb ik begrepen dat je zelfs op een business visum niet mag werken, ookal ik het onbetaald.

siebjans
Gebruiker
User icon of siebjans
spacer line

Carola, volgens mij heb jij een B 211 en geen S 211?!

danny, een businiss-visum of te wel een multiple entree visum is NIET verlengbaar in RI!!
Na de 60 dagen moet je het land verlaten!
En met zo'n visum mag je NIET werken.

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Gelukkig dat siebjans, toch wel expert op het gebied van business-visa al zeg ik het zelf, even de woorden van dannyman12345 weerlegt, anders kun je wel eens in grote problemen komen. Werken op een visum dat geen werkvisum is (betaald of onbetaald is niet van belang) mag gewoon niet volgens de regeltjes en kan tot deportatie leiden!

Carola78
Gebruiker
User icon of Carola78
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Siebjans
Ik heb inderdaad een B-211. (single entry business visum) Ik verleng het al aan jaar lang in Indonesie en ben 1 keer het land uit gegaan. Je kunt het dus wel verlengen tot een half jaar in RI!! Dan toch maar op zoek naar een KITAS?

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Onbetaald werken bestaat in RI niet. Of men stopt je in een psychiatrische inriching of je wordt gedeporteerd. Vrijwilligerswerk is een luxe uit de rijke westerse wereld waaraan een Indonesier nog niet eens kan denken.
Maar alle gekheid op een stokje: als je hier zegt dat je sociaal werk doet, dan werk je dus (ook al is het onbetaald) en moet je werkvergunning en KITAS hebben. Vervolgens kan je ook nog voor betalen van belasting worden aangeslagen, want - zoals hierboven al gezegd - op het departement begrijpen ze nooit dat iemand belangeloos zonder betaling gaat werken.......en dus belasting betalen over je verdiende geld; minimaal $ 100 per maand.

siebjans
Gebruiker
User icon of siebjans
spacer line

Op 02-03-2009 08:11 schreef Carola78:
Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Siebjans
Ik heb inderdaad een B-211. (single entry business visum) Ik verleng het al aan jaar lang in Indonesie en ben 1 keer het land uit gegaan. Je kunt het dus wel verlengen tot een half jaar in RI!! Dan toch maar op zoek naar een KITAS?

Een B-211 is GEEN business visum maar een SosBud Emoticon: Yes! , deze is idd verlengbaar tot max 6 maanden!

Mijn paspoort ligt bij de imigratie, als ik hem terug heb zal ik eens kijken welk nummer een multiple entree (dus ook voor business) visum heeft, kom ik op terug.
By the way met een Sosbud mag je dus helemaal niets!! Bovendien post je eerder dat een bedrijf je sponsert voor dit visum, ook dit lijkt me onmogelijk immers voor een SosBud is een persoon als sponser nodig Emoticon: Yes! (dus wellicht een persoon van het bedrijf.....?)

Carola78
Gebruiker
User icon of Carola78
spacer line

Het bedrijf waar mijn vriend voor werkt, is mijn sponsor. Dat staat iig onderaan mijn visum. Via hun krijg ik dus ook een uitnodigingsbrief om een of ander "seminar" bij te wonen. Lijkt me dus gewoon een business visum.

Overigens ken ik genoeg Indonesiers die wel vrijwilligerswerk doen via stichtingen en is het dus niet alleen aan de rijke westerse wereld voorbehouden.

Het lijkt er dus op dat is belasting moet gaan betalen over mijn niet verdiende geld via een KITAS. Maar, waar een wil is... Emoticon: Smile

siebjans
Gebruiker
User icon of siebjans
spacer line

Carola, om een "seminar" bij te wonen lijkt mij dat dat mogelijk is met een SosBud, immers is dat niet werken, uitsluitend luisteren, toch.

Ik dacht dat ik een B-461 had?! Ik weet het niet zeker maar als ik mijn paspoort terug heb zal ik eens kijken, of misschien kan Jan-Tuti ons uit de brand helpen.....?

Toen had ik ook als sponser onderaan op het visum sticker dat bedrijf vermeld staan!
Nu heb ik een SosBud omdat ik om andere redenen in RI ben en dat is dus de B-211, hier werd mij verteld (ambassade te Den-Haag) dat het geen bedrijf kan zijn, waardoor ik het heb veranderd naar een persoon Emoticon: Yes!

siebjans
Gebruiker
User icon of siebjans
spacer line

Carola, verder heb ik geen donder verstand van enig andere visa, wel hoor ik dikwijls geruchten dat er weldegelijk een "KITAS" bestaat voor bijvoorbeeld hulporganisaties dus vrijwilligers werk. Mij is ooit te oren gekomen dat het dan een Kitab of Dinas zou kunnen heten, maar nogmaals pin me er niet op vast.

Ook hier zou het weleens kunnen zijn dat Jan-Tuti uitkomst bied..........

NoviKirana
Gebruiker
User icon of NoviKirana
spacer line

Nou ja, al met al dus ťrg lastig om vrijwiligerswerk te doen in IndonesiŽ....als stichting zit ik daar zelf ook een beetje mee. Ik krijg de laatste tijd regelmatig van Nederlanders de vraag of ze bij ons vrijwilligerswerk zouden kunnen doen en dat wij het visum dan regelen. Tot op heden heb ik mij er nog maar niet aan gewaagd, ik vind het risico toch te groot om iemand op een soc-bud te sturen.....maar als er iemand weet hoe het inderdaad wel kan (en tegen welke kosten!) dan lees ik graag mee Emoticon: Smile

VanHeutsz
Gebruiker
spacer line

Ngo's maken meestal gebruik van een KITAS of een visum met de code B422. B421 is een sosbud en B411 is een toeristenvisum.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 02-03-2009 22:59 VanHeutsz wrote:
Ngo's maken meestal gebruik van een KITAS of een visum met de code B422. B421 is een sosbud en B411 is een toeristenvisum.

Ik heb nog nooit een sosbud gehad met een andere code dan B 211.

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Er is een verschil tussen stichting en stichting , ook tussen NGO en NGO .

De grote(re) stichting en NGO zal haar mederwerkers voldoende steunen en zeer waarschijnlijk een Kitas regelen.
En omdat ze aan alle eisen voldoen krijgen ze die Kitas ook.

Een " Dinas" visum is alleen bestemd voor de ambtenaren van bevriende mogendheden die de C.D status niet hebben , maar wel bepaalde faciliteiten ("privileges" ) hebben.

bisa dicek of makemyday .

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Ook voor sociaal werk heb je een KITAS nodig. De tijd van "visa dinas" is voorbij. Sinds afgelopen jaar worden die uitsluitend nog verstrekt aan mensen met een diplomatieke status. Na 12 jaar "dinas" is het voor mij ook over. Volgens zeggen hoef ik geen belasting te betalen (ik doe dus sociaal werk....maar wel betaald) maar moest wel een NPWP-nummer gaan halen. Dat betekent dus........toch betalen.
Ik zou het niet wagen op een SosBud. Veel te riskant. Tenzij je een "backing" hebt van een "hoge" ome. Heb je dat niet, don't do it . Je loopt toch al sowieso in de gaten als bule, en dan ook nog eens met sociaal werk.

Overigens ken ik genoeg Indonesiers die wel vrijwilligerswerk doen via stichtingen en is het dus niet alleen aan de rijke westerse wereld voorbehouden.

Maar ik zou niet zo naief zijn te denken dat ze het werkelijk voor "niets" doen. Dit is een wereld van bonussen, commissies, corruptie, oplichterij, etc. En op de 1 of andere manier krijgt een ieder zijn geld toch wel. Het is doorgaans de bule die de "goedheid in de mens niet wil verliezen" die dit niet kan accepteren en in de veronderstelling verkeert dat de andere partij het werkelijk belangeloos doet. Ik kan je zo bij een hele groep Nederlanders en Belgen in Yogya introduceren die ook sociaal werk hebben gedaan - met Indonesische partners - en van een koude kermis thuiskwamen (en nu nog de geestelijke wonden aan het likken zijn). Maar dat is feitelijk niet de fout van de Indonesier maar van de bule die zich de luxe kan veroorloven om belangeloos werk te doen. Iets dat een Indonesier nooit kan omdat hij/zij ook nog vol familieverplichtingen zit. En je bent pas echt sociaal bezig als je aan je familie denkt. Dus is het logisch dat er ook uit dit "sociaal werk" geld moet komen. Commissies, etc. worden ook helemaal niet als negatief gezien. Net nog vanmiddag over gesproken met een aantal mensen (autochtoon en allochtoon) en het punt van normwaardering besproken...wat in het westen een positieve norm is, kan in het oosten als negatief worden ervaren (en omgekeerd).

marcel70
Gebruiker
spacer line

Die postieve norm(commisie aanpakken, marge omhoog krikken dus winst marge's van bedrijven ondermijnen vallen bij mij onder negatief Yogya,maar dat weet je denk wel. Emoticon: Party! Emoticon: Party!
Maar hiero is het possitief,zorgenaam voor familie zorgen heet dat.

Heb trouwens de laatste vaste medewerker met december de laan uit gestuurd.Die dacht daar komt de baas toch niet achter,was inkoper maar nu niet meer.

Als baas moet je 3 waarschuwing geven en ik heb het 5 keer gedaan.Ik heb het getal 5 aangehouden omdat het toch een belangrijk getal is op Java.
Werk nu nog alleen op contract basis.

Beter de best doen,meer inspanning leveren (susah pusing)wat tot beter salaris kan lijden snappen er een heleboel mensen niet.
Lang termijn denken gak iso .

Becik ketitik olo Ketoro

dannyman12345
Gebruiker
spacer line

Carola, volgens mij heb jij een B 211 en geen S 211?!

danny, een businiss-visum of te wel een multiple entree visum is NIET verlengbaar in RI!!
Na de 60 dagen moet je het land verlaten!
En met zo'n visum mag je NIET werken.

Ik zie het bericht nu pas, Over business visa..

Meneer Siebjans, Je vergeet erbij te vertellen dat je met een single entry business visa 100% WEL mag kan verlengen t/m 6 maanden. Daar heb ik het ook over, niet over een Multiple entry business visa(Wat idd 2 maanden per bezoek is, max 1 jaar lang). Wel graag complete informatie geven, anders help je mensen de problemen in.
ik kan iedereen agenten geven, die het zo kunnen doen. Vraag het ook maar eens aan de nederlandse ambassade.

Je mag als consultant werken, maar geen betaald werk in Indonesie verrichten. Je kan dus zeggen dat je betaald word door een Nederlands bedrijf. Ik doe het zo al jaren zonder problemen.

Aan de moderator: hoe kan je je aanmelden op een forum, zodat ik bericht krijg als er een nieuwe post is?

Bedankt

Irene A
Gebruiker
spacer line

Dannyman, goed dat ik je tref, je lijkt informatie te hebben die ik al een aardig tijdje zoek....

Ik ga als consultant aan de slag in IndonesiŽ. Nu heb ik begrepen, en jij zei dat ook, dat je als consultant aan de slag mag op een business visum. Volgens mij mag je ook als consultant met een Indonesische opdrachtgever werken, als die dan een zoganaamde 'honor' betaald is er niets aan de hand. Als je maar niet een dienstbetrekking aan neemt. Klopt dat?

Regel jij je business visum altijd zelf in Nederland of laat je het doen door een bureau in IndonesiŽ? De bereaus zijn zo vreselijk duur (!) en ik denk dat je dat best zelf kan regelen of is het een heel gedoe in Den Haag?

Het was alweer een oud forum dus ik hoop dat je nog bereikbaar bent

veel dank, groet, Irene

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Zo gauw je "aan de slag gaat" heb je een workpermit nodig.
Zoals er al hierboven in het topic staat is het niet aan te raden dit te gaan doen op een business visum. Het is niet zo ingewikkeld, de regelgeving in RI is duidelijk genoeg.

Een workpermit via de gangbare regelgeving kost zo rond de 4000 Euro.
Normaal gesproken zijn dat werkgeverslasten incluis de belasting. En de kosten van aanvraag van visum enz enz.

Immigratie is niet mals in RI.
Ik zou er niet mee gaan spelen.
En een deportatie is wel het laatste waar iemand op zit te wachten.

It's only kinky the first time.

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

On 17-08-2009 16:59 oyibo wrote: Een workpermit via de gangbare regelgeving kost zo rond de 4000 Euro.

Per jaar (ter aanvulling). Elk jaar weer...

ouwe bekende
Gebruiker
spacer line

4000 euro, daar kan je 15 Indonesiers 'vrijwillig' mee aan het werk zetten...

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Inderdaad guna2, die kosten zijn per jaar.

En een workpermit voor een half jaar hebben ze niet. Emoticon: Party!

Irene A
Gebruiker
spacer line

Nou, ik begrijp er niets meer van

Twee goede (tja, wie zegt dat ze goed zijn) visa agenten hebben mij juist een busniess visum geadviseerd, zwart op wit, dat voor mij dit het beste zou zijn.
4000 euro, inderdaad en daarnaast nog die administratieve ellende om van je 2,5 juta vertrekbelasting af te komen

Anyway, ik heb 3 jaar gewerkt op een sosbud, welliswaar uitgezonden vanuit Nederland en daar ook betaald en bij de visum aanvraag ook gemeld dat het om uitzending ging. Dat ging gewoon allemaal prima, zonder gedoe bij de ambassade in Den Haag maar hier in Bali heeft nooit iemand ergens naar gevraagd, misschien maar goed ook.

ťťn grote hooiberg

anyway; selamat hari merdeka ! Of wat er nog van over is, een krap half uurtje....

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Die adminstratieve handeling is beperkt tot een NPWP.

Ik ken er wel een aantal op Bali die je inderdaad wel willen "helpen".
Ze verkopen je er ook graag een huis bij meestal, freehold, ook geen probleem.

En dan is het tijd inderdaad om erg voorzichtig te worden.
Ik heb bijna dagelijks met visum aanvragen te maken, zowel business als workpermits.
En weet uit ervaring dat het verstandig is de "binnen bocht" niet te nemen.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

83,647,362 pageviews Een website van indahnesia.com