Een Dag In Yogya

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
53 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Ongeschoren Schaap
Gebruiker
spacer line

Student in Yogyakarta

De stad Yogyakarta in Indonesie fascineert me. Daarom probeer ik hier het maximale uit mijn dagen te halen. Dat doe ik door om 5uur op te staan en een wandeling te maken. Het leven begint hier dan op gang te komen. Door hitte en de alcohol in mijn bloed kan ik meestal niet langer slapen. Uren ben ik gisteren door de stad gaan struinen. Waarbij uitglijden over een vissekop geen vreemde ervaring is.mijn slippers stonken toch al. Dus zo erg was het niet.Ik passeerde diverse kraampjes, zo ook kraampjes met zilverwaren. Daar kwam ik zelfs munten van de VOC tegen, ook zilverstukken met een star kijkende prinses Julliana waren geen vreemde eend in de bijt. De Nederlandse monarchie hangt hier dus nog dagelijks rond in donkere straten en steegjes, alleen heeft ze haar macht verloren. De geuren die hier hangen zijn zo anders dan op mijn studentenkamertje. Dan heb ik het niet alleen over specerijen, bergen gedroogde vis, varkens magen en planten die in bloei zijn, maar ook over een enorme hoeveelheid smog die in de straten hangt. Scooters zijn hier voornamelijk verantwoordelijk voor. Scooters zijn hier populair, populairder dan in italie. Een fiets heeft weinig status, zo lijkt het althans. Dus gaat iedereen die het kan betalen en dat zijn veel mensen met een scooter de deur uit. Tijdens mijn ochtend wandeling ben ik langs zeker vijftig scooter winkels gelopen waarbij ik werd vergezeld door een constant getoeter en immer achtervolgende uitlaatgassen. Een enkeling stoort zich eraan en draagt een kapje tegen de smog. Toch belet deze irritatie hen niet om zelf de scooter thuis te laten. Het duurde niet lang voordat ik getuigen was van het eerste scooterongeluk. Twee scooters botste op elkaar. Er leek wat blik schade te zijn. Beide mensen stonden snel op en het andere verkeer kon hen ontwijken. Ik liep verder zonder er al te lang bij stil te staan. Ik kwam er achter dat winkels die het zelfde verkopen zich clusteren in de zelfde delen van de stad. Misschien dat het extra klanten aantrekt? Ik liep door straten waar voornamelijk batik doeken, lijsten, zilverwaren of scooters werden verkocht. Wat al deze verschillende winkels en woonhuizen met elkaar gemeen hebben zijn vogelkooitjes die aan de straatzijde van deze panden hangen. Fluiten doen de vogels erin echter niet. Een vogel trok mijn bijzondere aandacht. Het was in een straatje waar ze doodskisten verkochten. Een klein geel kuikentje hing er voor de deur, Het contrast tussen een symbool van leven en een symbool van dood fascineerde me. Ik probeerde het op foto vast te leggen, maar ik kreeg het helaas niet in een mooi kader. Ik liep verder en op twintig meter van de doodskistwinkel s vroeg ik aan iemand waar ik me in de stad bevond. Al kijkend naar een kaart bleek ik enkele kilometers te hebben afgelegd. Het gaf me een gevoel van voldoening. Bang! ik hoorde ineens een harde knal achter me. Weer een ongeluk. Van de drie mensen die bij het ongeluk betrokken waren stond er een niet op. Het zag er slecht uit. Het leven hier is blijkbaar hard, elke dag lijkt een confrontatie met de dood dichtbij, ook voor een klein geel kuikentje. Ik liep verder, na tien minuten zag ik een ambulance voorbij komen met een gesluierde zuster achter het stuur. Was de ambulance op tijd of was een doodskist alsnog nodig?Een antwoord zou ik niet krijgen dus liet ik het van me afglijden. Nieuwe taferelen vol verbazing waren altijd dichtbij, ik kon ze alleen niet delen met de mensen om me heen, die waren er aan gewend. Wel met een uil in een klein kooitje die ik later op een vogelmarkt tegen kwam. Zijn blik op de wereld met zijn grote ogen was dezelfde als de mijne, een blik vol verbazing.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Een leuk stukje, geeft perfect weer hoe iemand uit het veilige overgeorganiseerd Nederland aankijkt tegen IndonesiŽ als hij er voor de eerste keer komt.
Blijven schrijven, en een goede vriend van mij zegt altijd, "verbaas je niet, verwonder je slechts".

BertH
Gebruiker
spacer line

Never a dull moment in RI!

Een lyrisch verhaal, mooi beschreven. Maar je wordt pas een echte bolleboos als je dit in dichtvorm kan gieten. Dat zou prachtig zijn en blijk geven van lyrische woordenschat. Ik zou dat toejuigen, maar kan het zelf niet. Wie weet zijn er dichters onder de forumlezers?

Zijn er statistieken van motorongelukken in RI? Het moeten er velen zijn die er dagelijks onderdoor gaan, maar zelfs dat weerhoudt dat de jeugd er niet van als een bezetene door het verkeer te scheuren, waarbij elke millimeter ruimte lijkt te moeten worden benut. Dat loopt vaak verkeerd af - overal hetzelfde.

Yogya fascineert mij ook. Het wordt tijd er weer eens heen te gaan.

Poverty is a great equalizer, but not by choice.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Als een ambulance hier met zwaailicht en sirene aan (of iets wat erop lijkt) zich door de immer drukke straten probeert te dringen, dan is het wellicht al te laat. Soms lijkt het net of een gewonde geen haast heeft om in een ziekenhuis te komen, maar doden moeten binnen 24 uur begraven zijn, dus dan is doorrijden wel gewenst. En dat lukt dan jammerlijk net zo goed niet vanwege de files.

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 25-02-2009 07:31 BertH wrote:
Never a dull moment in RI!

Zijn er statistieken van motorongelukken in RI? Het moeten er velen zijn die er dagelijks onderdoor gaan, maar zelfs dat weerhoudt dat de jeugd er niet van als een bezetene door het verkeer te scheuren, waarbij elke millimeter ruimte lijkt te moeten worden benut. Dat loopt vaak verkeerd af - overal hetzelfde.

In Jakarta wel.
Ik mag aannemen dat DIY het ook heeft.

bisa dicek of makemyday .

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 25-02-2009 07:31 BertH wrote:

Dat kamikaze gedrag op die motortjes daar verbaas ik mij al jaren over, niet alleen in Yogya maar je ziet het overal.
En niet alleen jonge mensen, ik heb wel eens gedacht dat de IndonesiŽr iets in zijn hersenen mist wat angst heet, het klinkt heel degenererend maar het zou zo maar kunnen, als ik kijk dat bij het passeren men zo lang op de verkeerde weghelft blijf zitten alsof ze het er op aan laten komen wie de angsthaas is, of de vent die aan het passeren is die ergens tussen vliegt of de vent die de berm in gaat, dat gaat miljoenen keren net mis en duizenden keren fout met dodelijke afloop.

Geen disipline zou ook kunnen, maar dat verklaard het kamikazegedrag nog niet.

Totaal geen aandacht voor zijn medemens(als hij op de weg zit) dat haal ik meer uit eigen ervaring, ook ik waag deel te nemen aan het verkeer op een Honda bebek, sta ik bij een stoplicht met 40 cm ruimte tussen een voor mij staande auto dan zetten ze gewoon hun voorwiel ertussen, als ik zo'n knaap aankijk en zeg,"Heb je haast broer" dan pas heeft ie door wat ie doet, schudt nee en gaat een stap achteruit, maar ook dat verklaard het kamikazegedrag niet.

Knallen er twee op elkaar(meestal is er een motor bij betrokken)wordt het wrak, het gewonde of dode slachtoffer als een raket aan de kant gesleept, zodat het verkeer door kan gaan, niet dat het helpt want ze parkeren hun motor midden op de weg om naar het zieltogende lichaam te kijken, vaak nog effe een foto maken met het hptje.
Om vervolgens weer op hun projectiel te stappen en zonder iets geleerd te hebben zich weer als een kamikaze in het verkeer te storten.

Misschien zijn IndonesiŽrs veel meer gewend om met de dood te leven als Europeanen?
Ik ben er nog steeds niet achter, maar verbaas met elke dag weer over dit kamikazegedrag.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 25-02-2009 08:20 Malam wrote: Totaal geen aandacht voor zijn medemens(als hij op de weg zit) dat haal ik meer uit eigen ervaring

Exact, heb ik al zo vaak verkondigd. Dit egoistische en onverantwoorde gedrag zie je al in vele kleine dingen. Ik merkte het vroeger in NL ook bij daar woonachtige Molukkers. Die hebben dat ook (weliswaar in mindere mate), dus is het met grote waarschijnlijkheid toch iets cultureels. Zie hoe men hier loopt zonder af en toe achter zich of opzij te kijken, waardoor een andere voetganger gemakkelijk gehinderd wordt. En dat zie je dus ook in het verkeer (zowel motor als auto): zijspiegels zitten er voor de show op (als ze er al op zitten) en dan nog vaak omgedraaid ook. Hoe kan men op zoīn manier rekening houden met de medeweggebruiker? Nee, dat gebeurt dus ook niet. Het is ikke, ikke en de rest kan stikke.
Zelfde gedrag bij het in een rij staan. Maleisiers kunnen het wel, dus is het toch iets Indonesisch cultureels.

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Uit het verkeer kun je goed zien hoe de gedachte wereld van de brommerbestuurder is.
En dus het bijbehorende verkeerbeeld, verkeersdeelname en de mogelijke gevolgen daarvan. Ze kennen wel degelijk angst. Maar de vele slachtoffers zijn geaccepteerd en wordt als dagelijks terugkerend item beschouwd.

Velen zijn inderdaad een ongeleidt projectiel.
Maar buiten de brommert steken ze ook zonder blikken of blozen de weg over, zonder ook maar na te denken ove rhet naderende verkeer.

Kennelijk is het besluitvormings proces in de hersen anders dan bij Europeanen.
Hoe dat werkt, geen idee, maar een lobotomie bij velen zou geen kwaad kunnen. Emoticon: Party!

It's only kinky the first time.

ouwe bekende
Gebruiker
spacer line

Het zou een interessante studie kunnen wezen wat er nou precies in hun hersenen omgaat.

Over hersenen gesproken, er is wel eens onderzoek gedaan naar het gemiddelde IQ in Indonesia. Blijkt dat men niet erg hoog scoort;

Country IQ
Hong Kong 107
Korea, South 106
Japan 105
Korea, North 105
Taiwan 104
Austria 102
Netherlands 102
Germany 102
Italy 102
Sweden 101
Luxembourg 101
Switzerland 101
Singapore 100
United Kingdom 100
China 100
New Zealand 100
Belgium 100
Poland 99
Spain 99
Hungary 99
United States 98
Mongolia 98
France 98
Denmark 98
Australia 98
Iceland 98
Norway 98
Latvia 97
Estonia 97
Finland 97
Czech Republic 97
Lithuania 97
Canada 97
Slovakia 96
Russia 96
Uruguay 96
Argentina 96
Belarus 96
Ukraine 96
Vietnam 96
Malta 95
Moldova 95
Portugal 95
Slovenia 95
Israel 94
Romania 94
Yugoslavia 93
Georgia 93
Macedonia 93
Kazakhstan 93
Ireland 93
Chile 93
Bulgaria 93
Armenia 93
Greece 92
Malaysia 92
Cyprus 92
Brunei 92
Costa Rica 91
Thailand 91
Turkey 90
Albania 90
Croatia 90
Peru 90
Laos 89
Suriname 89
Cambodia 89
Indonesia 89
Venezuela 88
Colombia 88
Tajikistan 87
Turkmenistan 87
Azerbaijan 87
Iraq 87
Tonga 87
Kyrgyzstan 87
Jordan 87
Samoa (Western) 87
Uzbekistan 87
Mexico 87
Brazil 87

In Mexico en BraziliŽ zie je ook vergelijkbaar kamikaze gedrag in het verkeer...

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Dit zijn totaal IQ-scores, loopt van hooggemiddeld (Hong Kong) naar net beneden gemiddeld (Brazil).Lijkt me interessant om eens te zien hoe de IQ opbouw is. De verbale kant (algemene ontwikkeling, vermogen tot abstract redeneren ) zal ongetwijfeld in Hong Kong beter zijn, maar de ruimtelijke inzichtelijke kant en de handelende kant, ik ben benieuwd hoe de verschillen daarin zijn. Heb je daar ook iets over ouwe bekende, waar heb je dit vandaan? Ach, ik al het zelf ook wel kunnen vinden ergens. Ik vind het wel interessant te zien in welk deel van de intelligentie de verschilen precies zitten.
groet Elsbeth

ouwe bekende
Gebruiker
spacer line

De lijst is nog veel langer, zie hier:
knol.google.com/k/alexander-em(...)ux/5#Reference_Table

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Het zal moeilijk zijn om een wetenschappelijk verklaring te geven voor dit kamikaze gedrag, ik denk dat het niet met IQ te maken heeft, maar meer wat YB stelde cultuur.
Het is en blijft wel interessant, waarom heeft de gemiddelde IndonesiŽr meer aandacht voor zijn familie als de gemiddelde Nederlander en is het in het verkeer de omgekeerde wereld.
Daar kan je allerlei theorieŽn op los laten, ik heb zo ook mijn eigen gedachte hierover maar het blijft koffiedik kijken.

kiwimave
Gebruiker
User icon of kiwimave
spacer line

Er zijn objectieve redenen waardoor de Indonesier dommer WORDT dan andere rassen. Eigenlijk zou je verwachten dat Indonesische hoog scoort, Aziaten scoren nu eenmaal het hoogst op IQ-testen, gevolgd door bule en de hekkensluiter is de Afrikaan.

Wat al zeker 3-4 punten scheelt is de loodhoudende benzine, kinderen die daaraan worden bloot gesteld verliezen gemiddeld dit aantal punten. Lijkt weinig, maar een gemiddeld IQ van 89 (ik twijfel of het werkelijk klopt) betekent dat 9 op de 10 bule slimmer zijn dan de Indonesier! (voor de academici: Gaussiaanse curve/normale verdeling). De regering komt het in ieder geval goed uit, houd het volk dom en religieus en ze leren niet om zelf te denken.

Gracias. Sama sama

siebjans
Gebruiker
User icon of siebjans
spacer line

Op 25-02-2009 07:01 schreef Ongeschoren Schaap:
Student in Yogyakarta

De stad Yogyakarta in Indonesie fascineert me. Daarom probeer ik hier het maximale uit mijn dagen te halen. Dat doe ik door om 5uur op te staan en een wandeling te maken. Het leven begint hier dan op gang te komen. Door hitte en de alcohol in mijn bloed kan ik meestal niet langer slapen.

Hee O S (kon je niet iets anders bedenken...???hahaa Emoticon: I love it )
Leuk verhaal trouwens, kun je zoiets ook op schrift zetten aangaande je ervaringen in de avond uren?

Ben vol verwachting Emoticon: Nice Emoticon: Yummie!

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

BertH
Gebruiker
spacer line

Het is niet altijd egoÔsme en onverantwoordelijkheid. Ze weten gewoon niets beter, en als ze het wel beter weten valt dat kwartje pas na ongeveer drie seconden. Er zit drie seconden vertraging in de breinen van de IndonesiŽrs. Kijk maar eens hoelang het duurt voordat een bromfietser gaat rijden nadat het stoplicht op groen is gekomen. Ongeveer drie seconden bij de meesten. Als er ťťn gaat rijden volgt de rest zonder een blik op het stoplicht te gunnen. Na 3 sec. zijn ze daaraan voorbij en kan het niet meer.
Het is niet bij allemaal zo, maar bij de meesten.

Hoe dat komt? Ik denk dat het zit in de prille opvoeding. Als baby worden ze de hele dag gedragen en hoeven/kunnen zelf geen enkel initiatief nemen. Ze spelen nergens mee, ook niet met andere kinderen en zijn bang als ze uit de armen van de ouder zijn.
In de landen met een hoger IQ, volgens het lijstje hierboven, worden baby's vrijwel vanaf de geboorte gestimuleerd wat te doen. Er komt een rammelaar in de wieg, er komen speeltje boven te hangen waar tegenaan getikt kan worden, er is een knuffeldier. Een box in NL ligt vol met speelgoed. In RI ontbreekt dat volkomen, en dat in een periode waarin de kinderen/baby's het snelste leren. Het verstand/brein wordt vrijwel op nul gezet, een situatie die men nooit meer te boven komt. Het brein leert nooit meer adequaat en ad rem te reageren op welke impuls dan ook. Het duurt drie seconden voordat het kwartje eindelijk is gevallen, maar de daaropvolgende actie is absoluut onvoorspelbaar wegens gemis aan associatievermogen.

Daarom hadden de Molukkers waarover YB schreef dat ook. Latere generaties zullen dat niet meer hebben.

Het leven in een erg verziekt milieu door giftige stoffen in de lucht help natuurlijk ook niet erg, zoals kiwimave terecht opmerkt.

Kinderen die niet als baby zo'n drie jaar lang gedragen zijn vallen al gauw op, want die hebben die ingebouwde vertraging niet.
Eigenlijk mag je van een verstandelijke handicap spreken, ťťn die men het kind zelf heeft aangedaan. Uit onwetendheid, want ze zijn zelf ook sufgewiegd als baby.

BertH
Gebruiker
spacer line

On 25-02-2009 10:40 Malam wrote:
... Het is en blijft wel interessant, waarom heeft de gemiddelde Indonesi�r meer aandacht voor zijn familie als de gemiddelde Nederlander en is het in het verkeer de omgekeerde wereld....

Volgens mij heeft dat ook daarmee te maken. De baby is bang zodra het uit de armen van de ouder is. De band met de familie is daarom sterker, uit angst voor de 'buitenwereld'. In geciviliseerde landen zie je daarom ook dat fenomeen niet. Ze zijn veel zelfstandiger opgevoed, vanaf het prille begin en dat blijft je je hele leven bij.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Angst is het juiste woord. Ik ken zelfs een kind dat zichzelf ziek maakt (of opzettelijk ziek wordt) als ze meer dan een paar 100 meter uit haar beschermde omgeving is. Het kind krijgt zelfs ademhalingsmoeilijkheden als ze de omgeving niet meer herkend. En dit is maar 1 voorbeeld van wel 100-en. Daarom hoef ik ook geen 100% Javaanse familieleden mee te nemen op vakantie naar Bali want ze voelen zich daar toch niet prettig.
Wat je schrijft over het gendong en, dat heb ik exact zo ervaren. Mijn kinderen mochten niet worden ge gendong d en moesten dus eerder leren (letterlijk) op eigen benen te staan. Zij verbazen zich ook mateloos over dat gedrag dat je hierboven beschrijft van dat wachten bij een stoplicht (mijn vrouw zegt altijd dat ze allen zitten te slapen, maar jouw verklaring komt veel meer in de juiste richting) en pas op gang komen als er al "een schaap over de dam is".

BertH
Gebruiker
spacer line

Geschoren of ongeschoren, maar correct is het.

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Nou, we zijn eruit.
Of toch niet? Zou er wellicht een andere valide reden zijn voor genoemde verschillen?
Het lijkt mij wat te kort door de bocht.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Vind je? Ik vind het toch wel een heel plausibele verklaring van BertH. Zeker dat wachten voor een stoplicht. Ik verwonder mij er al jaren over, telkens voordringen maar als men door mag rijden, dan ligt een ieder in ruste. Dat "schaap over de dam"-principe heb ik echter al vaker meegemaakt en is weer zo'n cultureel euvel, verbonden aan de groepscultuur. Individualisme is immers uit den boze in een groepsgerichte cultuur.

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Cultuur? Misschien, niet mee oneens.
Maar om dit te wijten aan millieu verontreiniging gaat mij wat te ver.
Bovendien zijn er andere culturen in Azie waar ze kinderen ook rond dragen op deze wijze overigens zonder deze gevolgen.

Vandaar dat ik wat vraagtekens zet. En dit ervaar als te kort door de bocht zonder enige onderbouwing.

elsbeth
Gebruiker
spacer line

O, ik vind het ook wel een plausibel verhaal van Bert. Maar Oyibo, Bert stelt het toch ook niet als verklaring, maar als hypothese. Eťn van de eerste dingen die je vraagt bij kinderen met leer-of motorische problemen is of ze vroeger gekropen hebben, veel met blokken gespeeld hebben etc.
De ruimte krijgen om in je vroege ontwikkeling te manipuleren (spelen, ronddraaien, etc) met voorwerpen is zeker bepalend voor je ruimtelijk inzicht. Het ontdekken van de ruimte om je heen is essentieel. Kan me er wel wat bij voorstellen, leuk voor een onderzoek....

Elsbeth

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Dat bedoel ik dus ook, voor het geval dat dit niet duidelijk was.
Als stelling wat te kort door de bocht. Milieuvervuiling? Of het dragen op een bepaalde manier van het kind? Ook ik zie wel dat kinderen op deze manier gedragen worden.

Aan de andere kant de zorg van groot ouders als vader en moeder werken.
Vandaar de vraagtekens. En zeker een mooi onderwerp voor onderzoek.
Maar zover zullen ze hier wel niet zijn.

BertH
Gebruiker
spacer line

Ach, het is een wetenschappelijk bewezen feit, stond niet zo lang geleden nog in de Telegraaf, dat een non-actief brein zichzelf afschakelt. Een non-actief brein wordt in dat artikel gedefiniŽerd als een brein dat lange tijd niets te doen heeft, bijv. als men zich langdurig zou vervelen (geld ook voor volwassenen). Als dat maar lang genoeg duurt blijft het die toestand die het brein prevaleert. In RI worden baby's tot in hun derde jaar gedragen, na eerst een paar maanden in een dwangbuis te zijn gebakerd, zodat ze zich helemaal niet kunnen bewegen. Let wel: dat is de periode waarin kinderen het snelst iets opnemen en dienen te beginnen met leven en ontdekken. Dat is er dus veelal niet bij. Ook zouden ze in die periode de taal moeten leren. Een nichtje van mijzelf alhier zegt nu al: mama, dada en wawa. Anderhalf jaar oud dus, kan nog niet lopen, kruipen doet ze liefst helemaal niet, ze rolt alleen om. Heeft nog nooit een bloemenvaas omgegooid of CD's uit het rek getrokken. Het eet, het maakt geluid, maar daarmee houdt het een beetje op. Als Om Bert verschijnt verstopt ze zich door het hoofd naar de borst van moeder te verdraaien. Het lijkt me geen gezonde situatie maar men is niet tot andere reden te brengen. De gegeven speeltjes liggen onaangeroerd in een vervallen kast.

Dat hangen met een kind op je arm zou je als cultuur kunnen zien. Je ziet het overal in RI.

De angst straalt uit de ogen van de kinderen, ook die van een jaar of zes tot 8. Ook de jeugd kijkt onzeker naar zo'n grote witneus en gaat als het kan direct uit de weg. Ik kom ze dagelijks tegen op mijn wandeling door het dorp, en probeer hier en daar een vriendelijk woord aan hen te slijten, maar dat is verspilde moeite. Op hun eigen snelle wijze zijn ze snel uit het zicht, maar de ogen stralen angst uit. Dat zit heel diep.

Voeding en milieu hebben veel invloed op de fysieke ontwikkeling in een kind, dus heeft dat ook betrekking op de groei van het brein. Zou deze opmerking nog onderbouwd moeten worden? Lijkt me een algemene wetenschap.

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 26-02-2009 16:42 oyibo wrote:
Dat bedoel ik dus ook, voor het geval dat dit niet duidelijk was.
Als stelling wat te kort door de bocht. Milieuvervuiling? Of het dragen op een bepaalde manier van het kind? Ook ik zie wel dat kinderen op deze manier gedragen worden.

Aan de andere kant de zorg van groot ouders als vader en moeder werken.
Vandaar de vraagtekens. En zeker een mooi onderwerp voor onderzoek.
Maar zover zullen ze hier wel niet zijn.

Met verbazing heb ik een tijdje meegelezen hoe bepaalde fenomeen in Indonesia verklaard wordt/
Met allerlei veronderstellingen , soms beetje plausible , soms te vergezocht .
Ik weet natuurlijk niet welke vakgebieden onze vrienden hier hebben , welke scholing en specialisatie ze hebben en door welke onderzoek gegevens het wordt gestaafd.

Wel kan ik Kiwimave enigzins kunnen volgen over de gevolgen van luchtverontreiniging.
Ook als iemand zegt dat intelligentie medebepaald kan worden door voeding en opvoeding.

Over motorische ontwikkeling en spraakontwikkeling kan men ook enigzins de rol van de ouders en omgeving meebetrekken.
Hoe ze wonen , de beschikbare ruimte , de opleiding en vorming van de ouders etc.
Bij arme indonesiers kan gezonde voeding een rol meespelen.

Ik ken tientallen mensen die in het verleden ook gegendong worden , en uiteindelijk goed terecht zijn gekomen .
In principe kunnen de javaanse kinderen tot een paar maanden(dacht een 1/2 jaar) ook geen kontakt hebben met aarde.
Moeten ze gegendong worden. Dat is traditie , cultureel bepaald.
Verder kunnen ze gewoon ontwikkelen zoals andere kinderen in Europa of andere werelddelen.

Tegenwoordig lees ik ook dat gewone kinderen van gewone indonesiers prijzen winnen in diverse olympiade wedstrijden op verschillende gebieden.

Als je de veronderstellingen van onze vrienden hier 100% gelooft zullen de kinderen zeker geen of weinig intelligentie hebben , kunnen ze niet meedoen op school , laatstaan olympiade wedstrijden winnen.

bisa dicek of makemyday .

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

83,694,511 pageviews Een website van indahnesia.com