Binnen een jaar emigreren, kan dat?

Subforum Het visumgebeuren 
83 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Het visumgebeuren > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
_dennis_
Gebruiker
spacer line

Hi iedereen,

Zoals de titel al aangeeft, wil ik binnen een jaar(of over een jaar) emigreren naar IndonesiŽ. Op dit moment studeer ik nog en hoop in februari 2010 klaar te zijn. Het is de bedoeling dat ik daarna zo snel mogelijk naar IndonesiŽ ga.
Ik wil er gaan wonen en werken en ben ook van plan volgend jaar met mijn vriendin daar te trouwen(overigens is ze Indonesisch en woont ze daar).
In 2007 heb ik er al een half jaar stage gelopen en in september ben ik van plan om daar nog een keer stage te lopen als afstudeerproject. Maar nu wil ik dus al beginnen met het voorbereiden om te emigreren.

Nou vraag ik mij dus af:
Welke documenten moet ik hebben/kunnen aantonen?
Welke formulieren moet ik invullen?
Welke visum moet ik aanvragen?(mijn oude stagebegeleider is ook Nederlander en heeft een werk visum die hij om de vier jaar verlengt)
Hoe kom ik aan een kitas?
Hoe lang gaat dit hele proces duren?
Heb ik nog iets gemist?

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Nou vraag ik mij dus af:
Welke documenten moet ik hebben/kunnen aantonen?

Welke formulieren moet ik invullen?

Welke visum moet ik aanvragen?(mijn oude stagebegeleider is ook Nederlander en heeft een werk visum die hij om de vier jaar verlengt)

Hoe kom ik aan een kitas?

Hoe lang gaat dit hele proces duren?

Heb ik nog iets gemist?

Je begint met solliciteren en dan hoop je aangenomen te worden.
Dan moet het bedrijf waar je gaat werken een expat quotum hebben om jou binnen te krijgen. Dat kan, zij het dat expat banen beperkt zijn en de overheid een goedkeuring geeft.

Dan doe je legalisatie van je diploma's bij de notaris in Nederland.
Afgestempeld en wel voeg je die bij de aanvraag van workpermit in RI (Indonesie)
Dan krijg je als alles goedgekeurd is een kitas die behoort bij je workpermit.
Voor de duur van 1 jaar, 4 jaar bestaat niet. Verlenging per jaar dus per workpermit.
Je laat je uitschrijven in Nederland en geeft aan dat je emigreert. Vanaf dat moment betaal je belasting in RI, dat gaat tegenwoordig automatisch, loonbelasting wordt bij de aanvraag van workpermit VOORAF tegenwoordig afgerekend voor niet Indonesische staatburgers. Je schrijft na deze procedure in bij de lokale gemeente en klaar is Kees.

Vooropgesteld dat een bedrijf alle voorbereidingen heeft gedaan zal het zo'n 2 weken duren voor de procedure van werkvergunning klaar is.

Expat banen in RI liggen niet voor het oprapen.
En zomaar een baantje oppikken is er niet bij.
Overigens heeft die niets te maken met het gehuwd zijn of niet.

Dus het verhaal van een visum elke 4 jaar verlengen klopt niet.

Ik hoop dat je bereikt waar je wilt zijn.
Succes Emoticon: Party!

It's only kinky the first time.

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

En om je bewuste te maken van de kosten van een workpermit voor RI, zo'n 4000 Euro per jaar. En daar begint het mee. Dus dat zijn nog niet alle kosten voor de werkgever.

Ook ben je lokaal gehuwd, dan geeft dat jou in persoon geen recht op een baan, andere dan een expat baan. Hou daar rekening mee. Je kunt na een aantal jaren Indonesisch staatburger worden, waarmee je automatisch het Nederlandse staatsburgerschap opgeeft. Eventueel voor zover ik weet kun je dan een lokale baan nemen tegen lokale vergoeding. En schop je het erg ver, kun je als je het heel erg ver schopt wel 1000 euro verdienen. Maar dan schop je het ver. Emoticon: Party!

kiwimave
Gebruiker
User icon of kiwimave
spacer line

On 24-01-2009 12:16 _dennis_ wrote:
Hi iedereen,

Ik wil er gaan wonen en werken en ben ook van plan volgend jaar met mijn vriendin daar te trouwen(overigens is ze Indonesisch en woont ze daar).

Beetje overbodige informatie, als je een Nederlandse vriendin hebt ga je daar niet wonen Emoticon: Wink Rara ik meen dat ik een dergelijk verhaal wel eens eerder heb gehoord op deze site.

Ik wens je veel succes, hopelijk heb je meer succes dan de meesten hier Emoticon: Bye bye

Gracias. Sama sama

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Zoals de titel al aangeeft, wil ik binnen een jaar(of over een jaar) emigreren naar IndonesiŽ

Wanneer leert men nou eens dat RI geen immigratieland is. De machthebbers hier zijn xenofobisch en anti-buitenlander.......dus zal men nooit accepteren dat dit een immigratieland wordt.

Oyibo: Je kunt na een aantal jaren Indonesisch staatburger worden, waarmee je automatisch het Nederlandse staatsburgerschap opgeeft.

En dat kost heel wat geld. Een kennis is daar net mee bezig en een collega heeft het al gedaan. Deze kennis wordt Rp. 50 miljoen gevraagd (de officiele fee maar vergeet maar dat je het voor die prijs krijgt) en die collega was uiteindelijk (na 4 jaren etteren) Rp. 120 miljoen kwijt. Tel uit je winst. Dit is verre van een immigratieland.

Dan het feit dat je vriendin Indonesische is, zal eerder tegen je werken dan voor je werken. Dat is een oud vehaal dat geen zin heeft om dat weer eens op te duiken.

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Bof ik even Emoticon: Confused

Ik werk hier wel, en heb er niet om gevraagd.
En weet niet of het boffen is Emoticon: Party!
Met wel het bijkomende geluk dat het niet voor eeuwig is.
Misschien laten ze me volgend jaar gaan, met aftrek van voorarrest en goed gedrag.

_dennis_
Gebruiker
spacer line

Bedankt voor de replies iedereen, hier kan ik zeker wat mee!
Maar die working permit is wel een stuk duurder dan verwacht, Ä4000, dan moet ik minstens Ä600 per maand verdienen om er een beetje te kunnen leven.

Overigens is de voornaamste reden dat ik daar naartoe wil, dat ik me daar veel meer thuis voel dan hier in NL. Ben zelf ook halfbloedje en het grootste gedeelte van mijn familie woont daar.

Ik ben ook niet van plan om mijn Nederlandse paspoort op te geven en ook niet om een lokale baan met lokale salaris te vinden. Ik studeer multimedia en weet dat er nu heel veel vraag is naar westerse opgeleiden in deze sector. En als ik voor zo'n baan een lokaal salaris krijg, kan ik nooit die Ä4000 betalen.

Nogmaals bedankt voor alle reacties!

ardianto
Gebruiker
User icon of ardianto
spacer line

Beste Dennis,

Je hebt ambitieuze plannen. Je moet je wel realiseren dat je in je levensonderhoud kunt voorzien en dat je financieel verantwoordelijk bent voor je vrouw, en ook voor haar familie (en dat kunnen er dan plotseling meer zijn dan je wist, een aantal forumleden weten wat ik hiermee bedoel!).

Om aan een baan te komen dien je ofwel een netwerk te hebben opgebouwd in Indonesie, die je aan contacten kunnen helpen, wat jou wel moeite maar niet zoveel geld zal schelen. Jouw lokale netwerk zal namelijk vaak een "vergoeding" willen zien voor waardevolle info.

Een betere kans heb je om door een multinational te worden uitgezonden op expat-basis. Bedenk wel dat je minimaal bachelor moet zijn met jaren ervaring, met vakkennis die (nog) niet voorhanden is in Indonesie. Vraag jezelf af wat jij wŤl kunt wat een lokale Indonesier met de dezelfde diploma's niŤt kan.

Het feit dat jij jezelf daar meer thuis voelt dan in Nederland, valt als eerste af als garantie dat je daar ooit heen zult kunnen gaan om te wonen. Dat gaat je namelijk niets helpen. Hooguit dat je de taal vloeiend spreekt, want daar ga ik (en een zichzelf respecterend bedrijf) wel van uit als je serieus als expat uitgezonden wilt worden.

Voordat je verder droomt over emigreren naar Indonesie zou je ook kunnen beginnen met dit forum verder te bestuderen m.b.v. de zoekfunctie.

In ieder geval succes met je plannen.

Quiz: Noem 3 westerse landen waar Islam succesvol is geÔntegreerd. Oke, noem er eentje dan

_dennis_
Gebruiker
spacer line

Hi Ardianto,

Ik snap wat je bedoelt qua familie, ik weet hoe dat daar gaat. Alleen ligt de familie situatie bij mijn vriendin anders en heeft ze vrij weinig contact met haar familie(ouders en broer uitgezonderd). Verder heeft zij ook een goede baan wat zeer goed betaalt.

Ook wat betreft connecties zit dat wel goed. Heb al enkele andere expats ontmoet uit de sector en ik moet mijn oude stagebegeleider nog steeds opnemen op zijn aanbod om mij bij de 'Bricklayers' te introduceren(is een Nederlandse expat clubje). Verder heb ik ook al contact met een bedrijf daar die geÔnteresseerd is in mij(wilde graag een westerse buitenlander hebben).

Ik weet ook wat ik te bieden heb en ben constant bezig om nieuwe kwaliteiten te leren om mijzelf 'waardevoller' te maken.

Bedankt voor je hulp en ik zal zeker een flink aantal uren dit forum browsen. Ik vind het echt een geweldige plek vol info en behulpzame leden. Wou dat ik dit eerder had gevonden.

Nemesis
Gebruiker
User icon of Nemesis
spacer line

Spit deze site maar eens door:

www.expat.or.id

Amore, more, ore, re, probantur amicitiae. Si hoc legere scis nimium eruditiones habes.

pak harry
Gebruiker
spacer line

Tot nu toe ga ik elk jaar terug naar Indonesia voor 2 a 3 mnd. Ik ben 80 j. en gelukkig nog sterk en kerngezond. Ik ben van plan om binnen afzienbare termijn voor onbepaalde tijd naar Indonesia te verhuizen.DIt heeft tot gevolg dat ik dan niet meer onder de zorgverzekeringswet zal vallen en dus een particuliere ziektekostenverzekering moet gaan afsluiten. Dit komt omdat tussen Ned. en Ind. geen verdrag bestaat op het gebied van de zorgverzekering.
De premie voor zo'n particuliere ziektekstverzekering is niet mals, circa 500 euro p/mnd, zo niet duurder. Nou is mijn vraag of er hier mensen zijn die mij kunnen tippen hoe ik me het beste voor een aanmerkelijk goedkoper bedrag kan laten verzekeren en bij welke verzekeringsmij. ik dat het beste zou kunnen doen. S.v.p. graag jullie ervaringen. Alvast mijn hartelijke dank!

asepers
Gebruiker
spacer line

Op 23-10-2008 10:19 schreef asepers:
Daar voor iedereen de omstandigheden verschillend (kunnen) zijn:

Kijk eens op onderstaande link,geeft veel info over verzekeringen voor verschillende situaties.

http://www.verzekeringeninhetbuitenland.nl/

Windmill
Gebruiker
spacer line

Pak Harry,
VOLGENS MIJ is het beste als volgt;
Laat je in geen geval uit Nederland uitschrijven.
Probeer in Nederland een BRIEF ADRES te krijgen waar je ook bij die gemeente ingeschreven MOET worden of blijft.
De persoon bij wie je ingeschreven staat zal dan moeten verklaren dat hij of zij alle voor jou bestemde post zal doorsturen of e-mailen denkt aan stem biljetten etc.... (het zullen er volgens mij niet veel zijn).
Om die reden blijf je Nederlands belasting plichtig en daarom kan je ook een rekening in Nerderland aanhouden.
Bespreekt dit met je huidige verzekering dat je van plan bent in IndonesiŽ te verblijven.
Het aanhouden van een rekening in Nederland is voor je verzekering noodzakelijk i.v.m.de premie betalingen .
Je zal dan wel de kosten die je maakt in IndonesiŽ eerst moeten voorschieten alvorens je deze bij jouw eigen verzekering kan declareren. (tenzij het hoge kosten zijn zou je in overleg met je verzekering moeten doen)
Verder vraag je een Lansia permit aan in IndonesiŽ.......
Dit is volgens mijn informatie de beste oplossing voor ouderen om in IndoensiŽ te verblijven en in Nederland verzekerd te blijven.
Veel succes.

Windmill
Emoticon: Party!

GO TO HELL

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

81,794,862 pageviews Een website van indahnesia.com