geldigheid iIndonesisch huwlijk, scheiding

Subforum Andere praat 
74 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Andere praat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
dutchguy1000
Gebruiker
spacer line

Beste mensen,

Het volgende:
Ik heb in Indonesie gewoond, was uitgeschreven in Nederland in die tijd.
Ben in Indonesie getrouwd en ook weer gescheiden.
Dit huwelijk was niet bij de Nederlandse ambasade geregristreerd (men vertelde me dat dat toendertijd wel gedaan was door het buro dat het huwelijk had geregeld maar wasd nooit gedaan)
Nu ben ik weer in Nederland ingeschreven en wil trouwen.
Krijg ik een hoop gezeik van de gemeente dat ik ingeschreven sta als alleenstaand en word me verteld dat ik de scheidings papieren in Indonesie officieel moet laten legaliseren etc etc.
Nu vraag ik me af of een in Indonesie voltrokken huwelijk en scheiding zonder dat de Nederlandse staat daar iets van heeft geweten internationaal rechtsgeldig is.

Verder word me ook gevraagd naar een staat van ongehuwd zijn uit indonesie, mijn scheiding is voltrokken 2 jaar voordat ik weer in Nederland ben gaan wonen en was in die tijd nergens in Indonesie officieel ingeschreven dus vraag ik me af waar ik dan die verklaring van burgelijke staat vandaan moet halen.
Hier bij de gemeente in Nederland halen ze daar alleen maar de schouders bij op en krijg geen hulp hierbij.
Ik heb het gevoel dat het allemaal gebakken lucht van hun is.
Helaas heb ik bij mijn laatste bezoek bij de gemeente mijn echtscheidings papieren meegenomen en daar hebben ze nu een kopie van.

Alvast bedankt voor de hulp.

Greetz

zieleffe
Gebruiker
spacer line

Tjonge( 2X )waar ben je toch ook weer mee bezig.
Gewoon niet trouwen,laat ze allemaal de kalere krijgen.
Ik ben eenmaal getrouwd, en zins ik jaren geleden gescheiden ben wil ik nooit meer trouwen.
Je trouwt alleen omdat de staat je verantwoordelijkheid wilt oproepen,voor alleen als je ooit gaat scheiden, dan kan je alimentatie betalen.
Daarvoor is het trouw boekje voor bedoeld.
Of je moet een rijke vrouw treffen, die jou kan onderhouden als je van elkaar afwil.
Geloof me nou je hoeft niet getrouwd te zijn, om verliefd te zijn of te worden.
Mijn zoon Ik heb er 3 , en 1 is getrouwd, gelukkig gaat dat goed.
Maar de andere twee hebben hun vriendinnen ingerolen voor iets beters.
En daarom betalen ze geen alimentatie, voor hun ex vriendinnen.
En ik heb stik te moord aan familie, en alles wat daaraan hangt.
Ik wil met iemand samen zijn,dat respect heeft voor mij, en dat als mijn gevoel mij ook volgt.
Ze hebben er wel moeite mee, maar zo is het leven eenmaal, niet goed, Klaar over toch, je verstand gebruiken, en niet je stomme gevoel achteraan gaan.
Eens is dit ook weer over, en dan zit je weer in de shit…………….. Emoticon: Party! Emoticon: Yeah right! Emoticon: Shiny Emoticon: Bye bye

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Gusans
Gebruiker
spacer line

Dutchguy heb je al een mail gestuurd naar de Ambassade in Jakarta? Zij hebben wellicht wel antwoorden waarmee je iets kunt? Zij legaliseren ook de documenten die je nu zo nodig hebt om weer te kunnen trouwen (scheidingsbrief (= surat/kte cerai) + brief waarin staat dat je niet meer getrouwd bent na je scheiding (= akte kelahiran, surat keterangan belum nikah sesudah cerai). Te krijgen bij de rechter die ook je akte cerai heeft getekend. Deze had je moeten laten legaliseren bij de ambassade en moet je in NL laten zien. Ik hoop dat je eruit komt. Veel geluk voor de toekomst.

marcel70
Gebruiker
spacer line

Dutchguy
Sorry wat je op het gemeente huis moet doen is volgens de regels net als in Indonesie.
Dat doen ze niet om je dwars te zitten.
succes

Becik ketitik olo Ketoro

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Op 21-01-2009 16:41 schreef dutchguy1000: Ik heb in Indonesie gewoond, was uitgeschreven in Nederland in die tijd.
Ben in Indonesie getrouwd en ook weer gescheiden.
Dit huwelijk was niet bij de Nederlandse ambasade geregristreerd (men vertelde me dat dat toendertijd wel gedaan was door het buro dat het huwelijk had geregeld maar wasd nooit gedaan)
Nu ben ik weer in Nederland ingeschreven en wil trouwen.
Krijg ik een hoop gezeik van de gemeente dat ik ingeschreven sta als alleenstaand en word me verteld dat ik de scheidings papieren in Indonesie officieel moet laten legaliseren etc etc.
Nu vraag ik me af of een in Indonesie voltrokken huwelijk en scheiding zonder dat de Nederlandse staat daar iets van heeft geweten internationaal rechtsgeldig is.

Verder word me ook gevraagd naar een staat van ongehuwd zijn uit indonesie, mijn scheiding is voltrokken 2 jaar voordat ik weer in Nederland ben gaan wonen en was in die tijd nergens in Indonesie officieel ingeschreven dus vraag ik me af waar ik dan die verklaring van burgelijke staat vandaan moet halen.
Hier bij de gemeente in Nederland halen ze daar alleen maar de schouders bij op en krijg geen hulp hierbij.
Ik heb het gevoel dat het allemaal gebakken lucht van hun is.
Helaas heb ik bij mijn laatste bezoek bij de gemeente mijn echtscheidings papieren meegenomen en daar hebben ze nu een kopie van.

Alvast bedankt voor de hulp.

Greetz

Sorry Dutchguy, maar je hebt er zelf een zooitje van gemaakt. Moet je niet anderen gaan beschuldigen en over gebakken lucht praten. Voortaan eerst kijken op internet of info opvragen: vrijwel alles staat op de website van de ambassade.

Bij de ambassade kan je je niet laten registreren. Dat kan je alleen zelf doen bij het Bureau Landelijke Taken in Den Haag. Het buro dat je huwelijk regelde, kan hooguit de legalisatie van bepaalde dokumenten hebben laten doen maar dat is nog geen registratie.
En natuurlijk sta je in NL ingeschreven als ongehuwd, je hebt namelijk nooit je huwelijk laten registreren in NL.
En ja, de scheidingspapieren moet je laten legaliseren via Depag, Deplu, Depkeh en ambassade (en ook laten vertalen door een beedigd tolk en vervolgens deze vertaling laten legaliseren bij de ambassade......maar dat kan je door een bemiddelingsburo laten doen). En dat vorige huwelijk en scheiding waren wel degelijk rechtsgeldig, rechtsgeldig voor de Indonesische wet (want in RI plaatsgevonden) en dus ook internationaal. Het is je eigen nalatigheid geweest dit nooit aan te melden in Den Haag bij het BLT.
De scheiding moet wel degelijk zijn ingeschreven in RI......desnoods alleen bij de KUA als het om een moslimhuwelijk ging. Vervolgens had je deze scheiding beter ook bij de catatan sipil moeten laten registreren......wel zo handig en veilig.
Je had tevens toen je in RI woonde ook ingeschreven moeten staan als zijnde woonachtig op een bepaald adres. Heb je dat niet gedaan, is dat ook je eigen nalatigheid. Daarachter kan je je nu niet verschuilen. Maar anyway, wat je moet doen, is een dergelijke ongehuwdverklaring proberen los te krijgen bij de KUA en/of catatan sipil van de gemeente waar je scheiding is uitgesproken. En ook deze verklaring zal je moeten laten legaliseren. Zelfde traject als bij de legalisatie van de echtscheidingspapieren. Ga alvast maar sparen want dat kost wel wat.

Peter191064
Gebruiker
User icon of Peter191064
spacer line

On 21-01-2009 17:19 zieleffe wrote:

Tjonge( 2X )waar ben je toch ook weer mee bezig.
Gewoon niet trouwen,laat ze allemaal de kalere krijgen.
Ik ben eenmaal getrouwd, en zins ik jaren geleden gescheiden ben wil ik nooit meer trouwen.
Je trouwt alleen omdat de staat je verantwoordelijkheid wilt oproepen,voor alleen als je ooit gaat scheiden, dan kan je alimentatie betalen.
Daarvoor is het trouw boekje voor bedoeld.
Of je moet een rijke vrouw treffen, die jou kan onderhouden als je van elkaar afwil.
Geloof me nou je hoeft niet getrouwd te zijn, om verliefd te zijn of te worden.
Mijn zoon Ik heb er 3 , en 1 is getrouwd, gelukkig gaat dat goed.
Maar de andere twee hebben hun vriendinnen ingerolen voor iets beters.
En daarom betalen ze geen alimentatie, voor hun ex vriendinnen.
En ik heb stik te moord aan familie, en alles wat daaraan hangt.
Ik wil met iemand samen zijn,dat respect heeft voor mij, en dat als mijn gevoel mij ook volgt.
Ze hebben er wel moeite mee, maar zo is het leven eenmaal, niet goed, Klaar over toch, je verstand gebruiken, en niet je stomme gevoel achteraan gaan.
Eens is dit ook weer over, en dan zit je weer in de shit…………….. Emoticon: Party! Emoticon: Yeah right! Emoticon: Shiny Emoticon: Bye bye

Hai "Zieli "
Ik heb het hele stuk nog eens doorgelezen maar kon niks vinden wat betrekking had of hij wel of niet wil trouwen.
Dus een soort van onbelangrijk 'off topic' verhaaltje. Ben blij dat niet iedereen er het zelfde over denkt.
Greezt !!
PS, ik ben ook ongetrouwd , nooit geweest en zal `t ook niet doen.
Wel langere tijd samengewoond, en dan heb je net zulke problemen ( in NL dan )

Soms denk ik wel eens : je kan m`n rug op zak, dan gaan we er weer voor!

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Op 22-01-2009 07:51 schreef Peter191064: Ik heb het hele stuk nog eens doorgelezen maar kon niks vinden wat betrekking had of hij wel of niet wil trouwen.

????????

dutchguy1000 Nu ben ik weer in Nederland ingeschreven en wil trouwen.

Peter191064
Gebruiker
User icon of Peter191064
spacer line

On 22-01-2009 08:24 Yogya-Bali wrote:

...

????????

...

Okéé, ik bedoel dat er nergens stond dat hij hulp nodig had bij de beslissing: "trouwen of niet "

Emoticon: Cooool scherpe reactie

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Peter, een dergelijke vraag: "trouwen of niet"", stelt hij inderdaad niet, maar ik kan mij de kanttekeningen van Ziel erg goed voorstellen. Of het op Dutchguy's situatie van toepassing is, kan ik echt niet beoordelen, maar ik word altijd een beetje moe van mensen (en dat zijn er nogal wat) die zeggen dat er tegenwoordig te snel gescheiden wordt. Volgens mij ligt erg vaak het probleem veel eerder, nl. dat er te snel getrouwd wordt. Ik denk dat Ziel daar ook op doelt.
Ik hoor zo vreselijk vaak dat mensen als vanzelfsprekend met hun partner trouwen, terwijl de relatie niet gelijkwaardig is (helemaal ongeacht de nationaliteit). En dan hup, kinderen krijgen, en na 2 -3 jaar begint de ellende, waar toch wel erg vaak de kinderen de dupe van zijn.
Nou goed, misschien een beetje off topic, en mogelijk helemaal niet van toepassing. Maar een beetje huiver mag je toch best tonen...

dutchguy1000
Gebruiker
spacer line

On 22-01-2009 06:37 Yogya-Bali wrote:

...

Sorry Dutchguy, maar je hebt er zelf een zooitje van gemaakt.

Dat het een zooitje is geworden staat op vast, door wie is voor mij een weet.
Bedankt voor de info, ik ga er achteraan.

Over die inschrijving bij bezoek heb ik nog wel een vraag.
Ik ben 2 jaar voor mijn vertrek terug naar nederland overgegaan van een Kitas naar een touristenvisum, zover ik weet is bij een toeristen visum toch geen inschrijving nodig in het land waar je bverblijft?
Of had ik dan bij het over gaan van wonen naar "tourist" zijn eerst terug moeten gaan naar Nederland om me daar weer in te schrijven?
Lijkt me erg omslachtig, niet?
Greetz

PS Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Ziel. bedankt voor je inbreng, inderdaad erg offtopic, is hier dus ook niet van toepassing.

Peter191064
Gebruiker
User icon of Peter191064
spacer line

On 22-01-2009 09:53 elsbeth wrote:
Maar een beetje huiver mag je toch best tonen...

Je eigen belevenissen ter sprake brengen mag zeker, maar omdat hij een slechte ervaring heeft hoeft een ander toch in het zelfde schuitje te belanden.
Over hoeveel procent van de huwelijken spreekt men dan??
Is net als altijd, is er één slecht dan ook de rest !
Even een cru voorbeeld:
*moslims, een paar verpesten het en de rest deugt dan ook maar niet *
Nou ik geloof in vrij denken en doen, met respect voor anderen!!
Dus ieder het zijne! Zolang er maar geen geweld aan te pas komt!

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Op 22-01-2009 10:10 schreef dutchguy1000: Over die inschrijving bij bezoek heb ik nog wel een vraag.
Ik ben 2 jaar voor mijn vertrek terug naar nederland overgegaan van een Kitas naar een touristenvisum, zover ik weet is bij een toeristen visum toch geen inschrijving nodig in het land waar je bverblijft?
Of had ik dan bij het over gaan van wonen naar "tourist" zijn eerst terug moeten gaan naar Nederland om me daar weer in te schrijven?

Ook op verblijf met een Sosial Budaya (toeristenvisum??? weet ik eerlijk gezegd niet) moet je ingeschreven staan bij minimaal de POA (Polisi Orang Asing)......maar goed dat is nu oude koeien uit de sloot halen.
Echter je scheiding staat wel ergens ingeschreven. Was het een islamitisch huwelijk? Als het goed is, staat die scheiding dus ingeschreven bij de KUA waar je bent gescheiden (dan wel ook bent gehuwd). In principe zou dit voldoende moeten zijn. Maak de gemeente dat even wijs dat je moeilijk als toerist (tijdelijk verblijf) ingeschreven kunt staan. Wel kan de gemeente soms een "verklaring van domicilie" eisen die je via de Nederlandse ambassade moet kunnen verkrijgen; dus een verklaring dat je in een bepaalde periode woonachtig bent geweest in het buitenland. Daarbij moet wel via stempels in je paspoort worden aangetoond dat je in die periode in RI verbleef (en ev. getuigenverklaring).
Probleem is dat je nu in NL zit en dit dus moet zien te verkrijgen vanuit NL. Ben je niet van plan op korte termijn weer even langs "te wippen" in RI? Maar goed, check eerst even bij de gemeente wat ze van je eisen. Verklaring van burgerlijke staat blijft lastig, daarmee kan ook de ambassade je niet helpen.
Terug te komen op die legalisatie-eisen......heb je iemand in RI die dat voor je kan laten doen bij 1 van die bemiddelingsbureaus? In welke woonplaats heb je "gebivakkeerd"?

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Peter, kritisch zijn naar anderen heeft niets te maken met gebrek aan respect voor die ander. Ik zou bijna zeggen: integendeel. Maar goed, ik zeg er ook nadrukkelijk bij dat mijn gedachtenspinsels helemaal niet op DG hoeven te slaan. Maar we hebben het hier eerder wel eens gehad over het feit dat je( ,zeker als het om wetgevingen uit 2 landen en mensen van 2 natuionaliteiten hebt,), ongelofelijk goed alles op een rij moet zetten om bij een eventuele scheiding later alles goed te kunnen regelen. Dat is in Nederland al belangrijk, maar in zo'n situatie al helemaal. Maar Dutchguy weet best dat ik hem alle geluk van de wereld gun, daar heb ik mij al eens eerder over uitgesproken.
En generaliseren mag (is zelfs heel belangrijk), maar natuurlijk moet je een individu als individu behandelen.
Nogmaals Dutchguy: ik wens je echt alle geluk met je aankomende vrouw en ik hoop oprecht dat je het met alle gegeven adviezen van YB goed kunt regelen.

groeten Elsbeth

zieleffe
Gebruiker
spacer line

Peter 191069
Je eigen belevenissen ter sprake brengen mag zeker, maar omdat hij een slechte ervaring heeft hoeft een ander toch in het zelfde schuitje te belanden.
Over hoeveel procent van de huwelijken spreekt men dan??
Is net als altijd, is er één slecht dan ook de rest !
Even een cru voorbeeld:
*moslims, een paar verpesten het en de rest deugt dan ook maar niet *
Nou ik geloof in vrij denken en doen, met respect voor anderen!!
Dus ieder het zijne! Zolang er maar geen geweld aan te pas komt!

Beste Peter
Je bent net zo oud als mijn oudste zoon.
Maar begrijp je dan niet, als je nergens van afweet, zoals wij vroeger zijn beland, in de onwetendheid.
Is het nu juist zo belangrijk dat je er ook weet van heeft dat je zo iets kan overkomen.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
En gelukkig hebben we nu zo veel mogelijkheden, om elkaar je levens ervaringen, en opvattingen hier te melden, zodat je beter beslagen ten ijs komt .
Ik heb even gekeken naar je User, en zie dat je uit Schouwen Duivenland komt.
Ja dan kan ik begrijpen dat je zo naïef, je reageert
Willen ze het niet weten, of is het domheid van Christenen,die steeds dat tintje er aan geeft,om je op te stellen als fatsoenlijk, en normen waarde te hanteren, terwijl er soms een andere bedoeling achter schuilt, iemand neer te sabelen, als je er niet mee eens bent van iemand die juist antichrist nog wel is.
Hoe meer dat Christelijke mensen ze regels op leggen, hoe opstandige de mensen van niet christelijke origine, worden.
Want we zijn volwassen genoeg om zelf te bepalen wat we zijn, wie we zijn , en wat we willen worden, daar hoef geen pastoor Dominee, of nu een Imam aan te pas komen.
Dat hoef geen kerk of wie dan ook mij opleggen.
Gezien dutchguy1000 al een ervaring hier heeft geschreven was het mij duidelijk geworden dat hij niet zo stevig in zijn schoenen stond.
Wat belet het mij dan om hem voor de gevaren er op te wijzen.
Ze hoeven het niet op te volgen, maar weer spreekwoordelijk…………………. Affijn ze maken het ook zelf uit.
Maar uw geschreven bericht hoeft een ander toch in het zelfde schuitje te belanden kent kant nog wal
Want je moet ze echt hun goede bedoelingen negeren, want ze zijn zo stom om de realiteit uit het oog te verliezen.
“Zo”, en beklaag je eigen maar, van een stukje domheid, om zo te reageren, op wat ik als waarschuwing hebt getracht dat mee te geven…………………….. Emoticon: Shiny Emoticon: Wink Emoticon: Frustrated

Peter191064
Gebruiker
User icon of Peter191064
spacer line

On 22-01-2009 14:01 zieleffe wrote:

...

Beste Peter
Ik heb even gekeken naar je User, en zie dat je uit Schouwen Duivenland komt.
Ja dan kan ik begrijpen dat je zo naïef, je reageert
Willen ze het niet weten, of is het domheid van Christenen,die steeds dat tintje er aan geeft,om je op te stellen als fatsoenlijk, en normen waarde te hanteren, terwijl er soms een andere bedoeling achter schuilt, iemand neer te sabelen, als je er niet mee eens bent van iemand die juist antichrist nog wel is.
Hoe meer dat Christelijke mensen ze regels op leggen, hoe opstandige de mensen van niet christelijke origine, worden.

HaHA, wel typisch dat mijn woonplaats nu gebruikt wordt om het een een ander te verklaren!! Met welke gedachte?
ik kan je ( mag ik je zeggen ? Daar je een zoon hebt zo oud als mij ) vertellen dat ik vollop geniet van het leven, en mensen in hun waarde laat zolang ze me niet dwars zitten.
Jou jarenlange ervaring is wat telt.
Schreef je net nog dat je nooit getrouwd was gweest als je dit allemaal geweten had.
Maar hoe zit dat dan met kinderen, die je nu wel hebt??
Geen kids? Of gewoon ongetrouwde ouders ??
Aan alles zit een plus en min kantje, en het kan goed lopen in een huwelijk!!

zieleffe
Gebruiker
spacer line

Maar hoe zit dat dan met kinderen, die je nu wel hebt??

Ik heb 5 kinderen waarvan twee tweelingen.
Ze hebben juist ondervonden,en gezien hoe het was in een gezin te wonen waar het niet zo goed ging.
Daarom hebben mijn kinderen besloten niet te trouwen op twee na.
Heb 12 klein kinderen waarvan 4 van mijn vriendin, en van mijn ex en mij 8.
4 klein kinderen, mag ik niet zien dat doet mijn pijn,maar ben realist dus het leven gaat door, van die 5 kinderen zie ik er 1 niet van.
Dus zeg maar een zeer gebroken familie, maar ik leef nu, en plaats mij in de gelukkige omstandigheid dat wij het nu goed hebben samen.
Mijn 4 kinderen hebben het geaccepteerd dat ik nu samen bent met en vriendin,
Mijn oudste zoon, jou leeftijd, is nu samen met de dochter van mijn vriendin uit Indonesie. wonen samen, en zei heeft een kind van een Indonesische vader
Heb een dochter die samen woont en is al 35 jaar, en wil daardoor geen kinderen
dit verhaal is ff offtopic

Enkel weken geleden:
Mijn Schoondochter, heeft ontmoetingen met mede Studiegenoten, die in Bandung op de Nederlandse cursus zaten.
Ze zijn nu hier in Nederland, en hebben elkaar op verschillende locaties al ontmoet.
Zo nieuwsgierig als ik ben, heb zich onder hen begeven, en het was een leuke conversatie.
Nederlandse vrouw met een Indonesische man, was er, zo als ik kon, merkte ik, dat het buitengewoon goed ging, en de taal zo snel al bijna goed onder de knie, en ook studenten van Wageningen landbouwhoge school
Daar zitten rond de 70 studenten uit Indonesië op.
Juist een leuke gesprek gevoerd, over hygiëne, dat zo belabberd is, waar ze vandaan komen.
Heb hen aangeraden eens de Horacava in de Rai te gaan bezoeken, juist daar had men stands bij die innovatie over hygiëne hebben onderzocht waardoor daar spullen te koop waren van handen schoon, en bacterie vrij worden gemaakt.
Hoop dat ze daar naar toe gaan, en hun licht laten opsteken wat er zo al daar te zien is.
Juist dat er zo veel onderzocht word komen er producten op de markt waardoor er ook weer werkgelegenheid aan te pas komen.
En daar ben ik best trots op, dat de Nederlanders daar veel in investeert.
Juist hun innovatie projecten brengen nieuw producten op de markt, wat goed is voor veel export…..

Daarom laat ik mij door geen een christelijke of tradities van mijn geloof af helpen, te veel levens ervaringen...................
En heb als zeeman vroeger, heel veel landen bezocht...
Heb mij er in laten belazeren, waar ik nu nog voor moet boeten door een deel van mijn pensioen af te moeten laten staan...........
Dus heb heel veel leergeld betaald..................... Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Worship Emoticon: Bye bye

Nemesis
Gebruiker
User icon of Nemesis
spacer line

On 21-01-2009 16:41 dutchguy1000 wrote:
Beste mensen,

Het volgende: .....
Ik krijg ik een hoop gezeik van de gemeente dat ik ingeschreven sta als alleenstaand en word me verteld dat ik de scheidings papieren in Indonesie officieel moet laten legaliseren etc etc.

Hoe sta je ingeschreven bij de gemeente? Als gehuwd of ongehuwd? Als er nooit iets doorgegeven is dan lijkt mij dat dit ongehuwd zou moeten zijn en zou je gewoon hier moeten kunnen trouwen.

Amore, more, ore, re, probantur amicitiae. Si hoc legere scis nimium eruditiones habes.

simpati
Gebruiker
spacer line

bemiddelingbureau
Yogya Bali scheef:
Terug te komen op die legalisatie-eisen......heb je iemand in RI die dat voor je kan laten doen bij 1 van die bemiddelingsbureaus?
Heeft er iemand goede ervaringen met een bemiddelingsbureau in Java?
Salam,
Jan
Malang

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Jan, een klein aantal bemiddelingsburo´s hebben van de ambassade het fiat gekregen en worden min of meer als reliable aangemerkt door de ambassade. De slechte zijn er in de loop der jaren uitgefilterd. De overgeblevenen zijn in staat tot aan de ambassade de legalisaties te regelen.
Dus vraag even die lijst met buro´s op bij 1 van de consulaten/consulair vertegenwoordigers en je kan je keuze maken.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

En wil je je huwelijk snel geregeld hebben dan kan dat bij de NL ambassade ook via de achterdeur. Voor ongeveer 150 euro en twee weken heb je een compleet huwelijk geregistreerd bij de Catatan Sipil en gelegaliseerd bij de NL ambassade.

Alles wat je nodig hebt is kopie KTP Indonesische partij, kopie paspoort Nederlander, uittreksel burgerlijke stand, verklaring van ongehuwdheid en een pasfoto met rode achtergrond waar beide personen in het huwelijk op staan.

Je geeft je spullen en het geld aan de calo en wacht vervolgens tot hij het weer terug komt brengen. Ik heb het nummer van die gast trouwens niet, verhaaltje van een kennis, maar ik heb de documenten wel gezien.

Ho Lee Fuk

simpati
Gebruiker
spacer line

Voor ongeveer 150 euro en twee weken heb je een compleet huwelijk geregistreerd
Voor dat geld mogen ze ook mijn echtscheiding verder afhandelen om mijn echtscheiding te registreren in Den Haag!
Jan

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Registratie is weer anders dan legalisatie. Registratie zal je zelf moeten (laten) doen in Den Haag, maar daaraan vooraf moet je scheidingsakte eerst worden gelegaliseerd door DepKeh, DepLu en DepAg alvorens het bij de ambassade komt (en vertaald door een beedigd tolk-vertaler als het niet mede in het Engels is opgemaakt). Dit alles kan worden geregeld door een dergelijk bemiddelingsburo.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 29-10-2010 07:50 Yerun wrote:
En wil je je huwelijk snel geregeld hebben dan kan dat bij de NL ambassade ook via de achterdeur.
Legalisaties zullen altijd eerst moeten worden geregeld bij de diverse ministeries zoals Buitenlandse Zaken en Justitie. En dat kan niemand in de ambassade voor je regelen (wel een dergelijk bemiddelingsburo doet dat eerst bij de diverse ministeries en als laatste bij de ambassade). Tenzij deze persoon uitsluitend de toestemmingsbrief voornemen huwelijk bedoelt; die gaat wel uitsluitend via de ambassade.

Voor ongeveer 150 euro en twee weken heb je een compleet huwelijk geregistreerd bij de Catatan Sipil en gelegaliseerd bij de NL ambassade.
Welke catatan sipil? De Indonesische? Niet de Nederlandse althans want dat moet in Den Haag gebeuren.

Alles wat je nodig hebt is kopie KTP Indonesische partij, kopie paspoort Nederlander, uittreksel burgerlijke stand, verklaring van ongehuwdheid en een pasfoto met rode achtergrond waar beide personen in het huwelijk op staan.
Dan gaat het om de huwelijkstoestemming die je normaal ook voor een bedrag van 30 euro zeer gemakkelijk verkrijgt. Dus een dure grap die 150 euro.

Je geeft je spullen en het geld aan de calo en wacht vervolgens tot hij het weer terug komt brengen. Ik heb het nummer van die gast trouwens niet, verhaaltje van een kennis, maar ik heb de documenten wel gezien.
Ik denk dat deze kennis zich niet goed meer herinnert waar het om gaat want - gezien de legalisaties van een reeds gesloten huwelijk eerstens via ministerie Agama, Luar Negeri en Kehakiman - is dit onmogelijk. Zelfs de meest corrupte ambtenaar op de ambasssade krijgt dat nog niet voor elkaar.

simpati
Gebruiker
spacer line

vertaald door een beedigd tolk-vertaler
Daarmee had ik eerder geluk, die woonde in net als ik in Malang, helaas veel te jong overleden.

De andere Geregistreerde beëdigde vertalers die de op de website Nederlandse Ambassade worden vermeld wonen allemaal in Jakarta, ik heb geen flauw idee wat een redelijk tarief is voor een vertaling, in Malang betaalde ik enkele jaren geleden Rp. 60.000 per A4-tje.
Groetjes,
Jan
Malang

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Geeft niet dat ze in Jakarta wonen, daar kan dat bemiddleingsburo voor zorgen. Prijzen zijn volgens mij geen Rp. 60.000 meer maar vallen nog reuze mee (in vergelijking met vertaling in NL).

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2020
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

92,509,006 pageviews Een website van indahnesia.com