De para's van Djokja (Bronbeek)

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
65 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Dutchess
Gebruiker
User icon of Dutchess
spacer line

Blijft boeiend, dit stukje geschiedenis.

Bron Brabants Dagblad.

De para's van Djokja schoten meteen
door Twan van den Brand .
maandag 15 december 2008 | 09:25 |
Laatst bijgewerkt op: maandag 15 december 2008 | 19:52

De Dakota's werpen de para's van Djokja af. Illustratie Stone ;De Dakota's werpen de para's van Djokja af. Illustratie Stone

De jonge Van Groeninghen in Indië op een foto uit zijn privé-collectie. ;De jonge Van Groeninghen in Indië op een foto uit zijn privé-collectie.

Van Groeninghen nu.

Het was een bliksemsnelle actie. Die 19e december 1948 sprong de eerste parachutist om kwart voor zeven in de ochtend. Daarna nog een, weer een, de volgende. Een half uur later hadden zo'n 250 Nederlandse manschappen Magoewo bezet, het vliegveld acht kilometer ten oosten van Djokjakarta.

"Tsja, wij wachtten niet. Als we een vijandelijke militair met een geweer zagen lopen dan schoten we", zegt Ruud van Groeninghen. Onder zijn kameraden waren na de luchtlanding enkele lichtgewonden. Aan de andere kant lagen er zo'n 170 doden.

Komende woensdag komen de para's van het eerste uur bijeen op het landgoed Bronbeek in Arnhem. De 81-jarige Van Groeninghen is initiatiefnemer en organisator van de reünie, zestig jaar na datum. Hij verwacht meer dan honderd oude getrouwen te zien. Zelf vocht de Bosschenaar niet alleen in Indië, maar ook in Korea (1950-'54). Hij diende later bovendien in de West, in Suriname. Een paar jaar geleden sprong de veteraan voor het laatst. Hij zou nóg wel eens willen.

De luchtlanding van 1948 maakte deel uit van Operatie Kraai, de tweede zogenoemde politionele actie. Eerst moest het vliegveld worden bezet, vervolgens Djokjakarta, de vijandelijke hoofdstad. Dat gebeurde met ijlings ingevlogen troepen nog diezelfde middag. Voor vijven hadden commando's ook de republikeinse leider Soekarno en diens regering gearresteerd.

Het was daar boven Java de eerste luchtlanding in de Nederlandse krijgsgeschiedenis. Op 1 maart 1946 had de generale staf van het KNIL, het Koninklijke Nederlands-Indisch Leger, de parachutistenopleiding opgericht. Die kreeg een plaats in Hollandia op Nieuw-Guinea.

Ruud van Groeninghen zat in die tijd bij de verbindingstroepen. Hij had naar eigen zeggen een saai baantje in het hoofdkwartier van de bevelhebber, generaal Spoor. "Ik bracht gecodeerde berichten naar boven en dacht: hiervoor ben ik toch niet naar Indië gegaan." Toen de mededeling over de nieuwe parachutistenschool verscheen, rook hij het avontuur.

Eenmaal op Nieuw-Guinea bleek het stevig aanpoten. "We kregen daar een commandotraining. Zwaar man, veel zwaarder dan ik had verwacht." Hij verkeerde in het gezelschap van 124 anderen. Parachutes waren nog in bestelling. Van Groeninghen werd tussen de bedrijven door opgeleid als sluipschutter.

Later, op Java, kon hij de techniek van silent killing in praktijk brengen. Hij ging met zijn eenheid achter bendes aan, die de lokale bevolking afpersten. "Het waren jonge jongens, die zich schuil hielden in de bossen. Ze zetten vaak een wachtpost uit. Maar die zat, omdat het stikte van de muskieten, dikwijls bij een vuurtje. Het was voor ons niet zo moeilijk om zo'n wacht te naderen en hem kennis te laten maken met de andere kant van het leven."

Dat waren confrontaties met bandieten. Het gevecht met het republikeinse leger van Soekarno en zijn opperbevelhebber Nasoetion, het Tentara Nasional Indonesia (TNI), zou nog volgen. "Het was zuiveren, zuiveren, zuiveren." Met doden aan beide kanten, merendeels in de vijandelijke rijen. Van Groeninghen praat er na zoveel jaar met grote nuchterheid over. "Van politieke zaken wisten we niet zoveel. We lazen geen kranten. We waren daar om te vechten. De doden? Ja natuurlijk was dat rottig."

In 1947 kwamen vanuit Engeland eindelijk de parachutes. Vanaf Andir, het vliegveld van Bandoeng waar al wel 'droog' was geoefend, stegen ze in een Dakota op voor een proefvlucht. Want wie van hen had er toen überhaupt al eens in een vliegtuig gezeten? "De deur eruit, en dan moesten we in de opening gaan staan. Een been naar buiten steken om te voelen. Zo ging dat."

Een paar dagen later volgde de eerste sprong, na zeven sprongen de begeerde wing, de onderscheiding voor de paratroepen.

Om de ervaring vast te houden, moesten ze elke maand minstens één keer springen. Het vechtwerk op de grond, de zuivering, bleef echter de voornaamste taak. Tot december 1948.

De rode baretten waren intussen aangevuld met een tweede compagnie uit de rijen van de commando's. Zo'n 250 mannen voelden de spanning, die nog eens toenam toen ze de 17e hoorden dat de luchtlanding van de volgende dag met 24 uur was uitgesteld.

Zondag de 19e december, het was nog maar net middernacht geweest, stegen na elkaar 16 Dakota's op, jachtvliegtuigen en bommenwerpers eveneens. Enkele uren later werden Van Groeninghen en de anderen vanaf een hoogte van nog geen tweehonderd meter gedropt. Binnen de minuut zouden ze de grond van Magoewo onder hun voeten voelen.

Van de zeshonderd bewakers van de luchthaven sloeg een groot deel op de vlucht. Een paar honderd man bleef over. Of er op hem geschoten is? Ruud van Groeninghen weet het niet. Het knalde overal. " Toen ik sprong, zag ik onze jagers, de Mustangs en KittyHawks, de randen van het vliegveld onder vuur nemen."

Reünie
maandag 15 december 2008 | 09:27 |
Laatst bijgewerkt op: maandag 15 december 2008 | 09:29

Op landgoed Bronbeek in Arnhem wordt woensdag 17 december de reünie gehouden voor de paracommando's die eind 1948 de luchtlanding op Djokjakarta uitvoerden. "De 19e was de accommodatie helaas bezet", zegt veteraan en organisator Ruud van Groeninghen (81) uit Den Bosch.

Het gezelschap zal onder anderen worden toegesproken door staatssecretaris van Defensie Jack de Vries. Ook zijn vertegenwoordigers van de legertop aanwezig. Op landgoed Bronbeek in Arnhem wordt woensdag 17 december de reünie gehouden voor de paracommando's die eind 1948 de luchtlanding op Djokjakarta uitvoerden. "De 19e was de accommodatie helaas bezet", zegt veteraan en organisator Ruud van Groeninghen (81) uit Den Bosch. Het gezelschap zal onder anderen worden toegesproken door staatssecretaris van Defensie Jack de Vries. Ook zijn vertegenwoordigers van de legertop aanwezig.

wablief?

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

Topic verplaatst naar het Nederlandse subforum.

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Bij de 1ste landing vallen 128 Indonesische slachtoffers van de 600 slecht bewapende vliegveld verdedigers .Geen slachtofferrs bij de Nederlanders.

07.10 Maguwo valt in de handen van de KST groep van Kapitein Eekhout .

Omstreek 09.00, alle 432 KSTcommando's waren geland in Maguwo , om 11.00 uur de hele gevechtseenheden Gevechtseenheid M 2.600 soldaten , bestaande uit 2 batajons . 1.900 soldaten , van Brigade T- met haar zware bewapening onder leiding van Kolonel D.R.A. van Langen waren klaar om verder op te rukken naar Yogyakarta .

Operatie Kraai werd door de Indonesiers als Perang Agresi II genoemd.
De reden was duidelijk vanuit de standpunt van de Indonesiers gezien.

Nederland heeft de bestaande Renville overeenkomsdt ( een vervolg van Linggardjati overeenkomst) eenzijdig ongeldig verklaard .
Om de Republik Indonesia te isoleren door het oprichten van de deelstaten .
E.e. a was ook uitvloeisel van de beslissing op 11 Dec 1948 om de kontakten met R.I. te verbreken en om op 13 dec 1948 de BIO (Bewindvoering Indonesie in Overgangstijd –BIO). op te richten.
De deelstaten (de marionetten regering) gaan verder samenwerken in de zgn BFO( Bijeenkomst voor Federale Overleg ) zonder de Republiek Indonesia.

bisa dicek of makemyday .

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Selamat Om Sid,
Bedankt voor uw prachtige informatie, ik ga er nog meer over lezen temeer omdat ik als Haags stadskind de geschiedenis niet ken, natuurlijk wel de koloniale geschiedenis.
Maar het blijft mij boeien!
Ike en ik waren 12 oktober bij Bronbeek, nou om Sid: ik had er wel een weekend willen blijven, zoveel te zien!
Dhr Groeninghen heb ik gezien maar het was te druk om iedereen even persoonlijk te spreken.
En Ike trok steeds aan mn jas omdat ik moest opschieten, want we moesten nog naar vrienden van hem.
Dat werd de 2e rijsttafel op een dag.
Ik ga rustig uw informatie lezen en meer zoeken, ben nu bezig over de Junyo Maru

marwinc
Gebruiker
User icon of marwinc
spacer line

Mooie informatie. De geschiedenis van Nederlands Indie is erg interessant. De Belandas waren in ieder geval geen heilige boontjes..........Ik vraag mij wel eens af hoe het in Indonesie zou gaan als het nog een nederlandse kolonie zou zijn..... In ieder geval wat makkelijker om er te wonen en een huis te kopen denk ik..

Bokito
Gebruiker
User icon of Bokito
spacer line

[quote] On 21-12-2008 12:47 marwinc wrote:

.Ik vraag mij wel eens af hoe het in Indonesie zou gaan als het nog een nederlandse kolonie zou zijn.....

Ik weet wel zeker dat INDONESIA er veel beter vanaf was dan nu.
Maar ja er waren bepaalde figuren die de vrijheid boven het honger leiden verkozen. jammer dan. Emoticon: Frustrated Emoticon: Stupid

Shalom

Dutchess
Gebruiker
User icon of Dutchess
spacer line

Ik weet wel zeker dat IndoNESIA er veel beter vanaf was dan nu.

Wordt wel vaker beweerd, heb er mijn bedenkingen bij.
Denk het dus niet, ook een zootje, wellicht iets minder. Kijk maar naar Suriname en de Antillen, die langer gekoloniseerd zijn.

Ik zie een Bos of Balkenende echt niet 230 miljoen mensen in toom houden.

Emoticon: Clown

Voor de liefhebbers: http://tinyurl.com/7kcmel

wablief?

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Lukt SBY en JK toch wel redelijk (niet perfect maar ala: nobody's perfect). Kunnen Bos en Balkenende wellicht iets van opsteken.
Hopelijk wordt dit duo wederom gekozen want zie vooralsnog geen enkel alternatief.

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Er is inderdaad een hele mooie geschiedenis van Nederlands Indie.
Waarvan het meeste terug te vinden is in geschrift en eigenlijk nauwelijks echt juiste informatie op het internet. En dat is jammer. Je zou zeggen dat het internet zich juist leent als bron voor geschiedenis. En dan hebben we het natuurlijk niet over plaatjes van forten, een berg puin en een kanon. En een bijbehorende berg van onjuistheden.

De vraagstelling of Indonesie beter afwas dan nu?

Ik heb niet de indruk dat er wezenlijk veel verschil in zou zitten.
Daarbij, 230 miljoen is een indrukwekkend aantal met regenten op afstand?
Lijkt me niet echt serieus. Emoticon: Party!

It's only kinky the first time.

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Er schiet me net te binnen dat Nederlands Indie onder Nederland met alle corruptie het woord "Common Wealth" een compleet nieuwe betekenis zou geven. Emoticon: Laugh out loud

It's only kinky the first time.

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Oyibo, ik weet het niet of RI er beter was geworden als kolonie van Nederland......
Kijk naar de Antillen, NL kan het probleem bijna niet meer aan:
veel drugsverslaafde en werkeloze Antillianen hier; er wordt maar geld ingepompt..

Dutchess
Gebruiker
User icon of Dutchess
spacer line

plaatjes van forten, een berg puin en een kanon.

Oh! Emoticon: Yawn Zo had ik het nog niet bekeken. Een andere invalshoek...

Emoticon: Smile

wablief?

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 22-12-2008 13:33 oyibo wrote:
Je zou zeggen dat het internet zich juist leent als bron voor geschiedenis. En dan hebben we het natuurlijk niet over plaatjes van forten, een berg puin en een kanon. En een bijbehorende berg van onjuistheden.

Plaatjes van forten , berg puin en een kanon ??? Emoticon: Confused
Ieder zijn eigen meug .

Goed alle gekken op een stokje Emoticon: Wink , juist op het net kan je nu veel achtergrond informatie krijgen .
Vroeger moet je naar de O.B (bieb) gaan .
Nu kan je overal meekijken , ook wetenschappelijke artikelen.
Wat interessant is om alsnog te kunnen lezen dat bepaalde verslaggeving soms achterhaald en eenzijdig te zijn .

Dat kan je op het Net vinden , uiteraard moert je kritisch genoeg zijn om het alsnog te vergelijken met andere bronnen .

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

[quote] On 21-12-2008 15:59 Bokito wrote:
[quote] On 21-12-2008 12:47 marwinc wrote:

.Ik vraag mij wel eens af hoe het in Indonesie zou gaan als het nog een nederlandse kolonie zou zijn.....

Ik weet wel zeker dat IndoNESIA er veel beter vanaf was dan nu.
Maar ja er waren bepaalde figuren die de vrijheid boven het honger leiden verkozen. jammer dan. Emoticon: Frustrated Emoticon: Stupid [/quote]
----------------------------------------------------------
Juist niet . Emoticon: Yes!
Als men iets weet van de geschiedenis van Hindia Timur (Nederlands Oost Indie) ,de samenstelling van van de bevolking en de verstandhouding tussen de kleine en grote vorstendommen , die ook hun eigen plaatselijke belangen hebben zal het een groot chaos geworden zijn .
Met veel opstanden etc.

Voorbeeld : kijk maar wat de Nederlanders gepresteerd hebben met de West Indische Compagnie . Zelfs nu (2008) is het rootzooi gebleven.
Terwijl het alleen maar bestaat uit een paar kleine eilandjes (grote rotsen) en zelfs Suriname heeft alleen maar een paar honderdduizend inwoner.
Toen de Nederlanders weg gingen heeft Suriname qua infrastructuur en goed opgeleide mensen ook weinig te bieden.
Vandaar dat bijna de helft naar Nederland gingen.

De beheersing van N.O.I , een kolonie die 55x groter is dan Nederland , met een inwoner van bijna 70.000.000 inwoners (ongeveer stand 1942) was ook op papier* gebaseerd .En zeker in de buitengewesten(buiten Java-Madura).

Het is goed dat de Pemuda' s , als het ware de foundingsfathers van Republik Indonesia (Eenheidstaat) de Sumpah Pemuda hebben gelanceerd in 1928.
Die leide 27 jaar later met de Proklamatie van 17 Augustus 1945.

Zij hebben Indonesia eigenlijk opgericht , omdat hun (voor)vaders nog niet in staat waren om succesvol in opstand te komen .
Zoals we weten waren de meeste Pemuda van toen de kinderen van de Indonesische Elite.
Ze hebben de onafgesloten verzet van hun vaders , grootouders -ovegrootouders verder voortgezet en met succes.
Toen waren de oudere generatie Regenten en de Elite nog niet in staat om samen te werken.

*korte verklaring

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Ja Om Sid, maar het ging wel gepaard met afschuwelijke bloedbaden...
Natuurlijk had RI recht op vrijheid, maar de regentjes en de prinsjes, die hun beroepen op adelijke afkomst [veelal gegeven door de NL regering destijds]
De regenten en de elite maakten net zo veel misbruik van hun onderdanen, de herendiensten.
Was er geen verschil?
Multatilie ageerde al tegen de herendiensten, maar de regenten en hun elite wisten dat ze aanbeden waren door de bevolking, en boven verdachtmaking van corruptie stonden.
Natuurlijk met behulp van NL destijds.
Ik denk dat als RI nu nog tot NL zou behoren, dan waren er een hoop kratons opgeruimd, wegens gebrek aan geld.
Selamat Merapi/Kartini

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 23-12-2008 20:56 merapi wrote:
Natuurlijk had RI recht op vrijheid, maar de regentjes en de prinsjes, die hun beroepen op adelijke afkomst [veelal gegeven door de NL regering destijds]

De regenten en de elite maakten net zo veel misbruik van hun onderdanen, de herendiensten.

Was er geen verschil?
De Indonesische regenten zijn per defenitie regent (bupathi=Sanskrit) geworden door hun afkomst.
Dat geldt ook bij de Wedana -Hoofd Disrict .
Later (zeg maar laat na 1900) heb je pas beroeps regenten / wedana's die de ambtenarenschool hebben gedaan .
En toch zijn ze meestal (99,99%) ook uit die oude elite afkomstig , dus vaak overgeerfde functie.Maar wel bijgeschoold door Nederland .
Juist die mensen en hun kinderen kwamen in opstand.
Ra ra hoe kan dat ?

De meesten zijn in de toenmalige context relatief gezien goede heersers .
De foute heersers zoals het verhaal van de Regent van Lebak was min of meer begrijpelijk voor die mensen , maar niet voor een idealistische jonge bestuurambtenaar die als een witte karbouw te keer ging .
Dat er soms foute regenten zijn staat buiten kijf , de meesten waren toch geliefd bij de bevolking .
Ik heb weinig kunnen lezen over toenmalige regenten en vorsten die door het volk als uitbuiter werd gezien , je kan mss met de hand tellen.

Het is een indirect bewijs waarom het volk hun vorsten en regenten hebben gevolgd toen ze besloten hadden om aan te sluiten bij de Republiek.
De eerste 2 grote vorstendommen , de erfgenamen van Mataram (De sultan van Yogya en Susuhunan van Solo) hebben de zijde van Republiek gekozen .
De 1ste generatie leiders , ambtenaren en officieren van de TNI en Landmacht-Luchtmacht en Politie waren ook vaak kinderen van de "regenten of de oude elite van Indonesia.
Als ze gehaat werden omdat ze het volk onderdrukken , uitgezuigd hebben dmv herendiensten etc , kan je dan afvragen waarom de grote massa tegen de Nederlanders waren en gedwee achter de kielzog van hun gehate uitbuiters ?

Dutchess
Gebruiker
User icon of Dutchess
spacer line

Zo Suryah! Je bent goed op de hoogte over de geschiedenis, weliswaar vanuit een andere invalshoek, maar ala, ligt eigenlijk ook wel voor de hand.

Wat ik me weleens afvraag is: hoe is die grote groep indische nederlanders eigenlijk ontstaan? Heb me ooit laten vertellen dat deze een jaar of 100 of misschien wel langer geleden, de heulers waren van de kolonisten, de Hollanders dus.

Kan me er wel iets bij voorstellen.

Kun je je licht hierover laten schijnen?

wablief?

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Ken je Indonesisch ?

zie :
http://omsid.multiply.com/

Geschiedenis is precies als een mozaik , bestaat vele delen.
Om alleen maar de Nederlandse versie te vermelden ga je onbewust de geschiedenis " vervalsen".
Men moet ook zien zoals een medaille die 2 kanten heeft . Emoticon: Smile

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Om Sid is heel goed op de hoogte van de geschiedenis,beslist.
Dutchess, ja waar komen alle Indische Nederlanders vandaan?
Wat denk je?
geen 100jaar geleden,maar 350jaar geleden en geen heulers van de kolonialisten, de kolonialisten waren hetzelf.
Lees het boek van Reggie Baay:de Nja en je weet meer.
Een Indische Nederlander had en heeft de Nederlandse nationaliteit al dan niet in NI geboren.
Vriend Ike is geboren te Bandoeng uit Indonesische ouders, met de Ned.nationaliteit.[ was tempo doeloe]
Indo heeft een Europese ouder, meestal de vader en een Inheemse /Indonesische moeder/vader.
Dutchess, Nederland is het land dat alle Indo"s heeft verwekt, maar niet de Indische Nederlanders, onder voorbehoud.

Hoor graag van Om Sid of ik mn les goed heb geleerd

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

U hebt niets geleerd, want alles moet je dat in die tijd beoordelen,
Ze kunnen nu zo hun mening etaleren, maar dat is dan wel van deze tijd.
Altijd achteraf.
en boeken zeggen mij niets. want ze schrijven dat toch uit hun eigen gedachte goed.
De nadruk leggen op!! dat de Nederlanders niet goed waren is nu zo belachelijk.
Laten we het nu maar houden op dat ze niet beter wisten, en dat ze allemaal schuldig genoemd kunnen worden.

Ook waren er goede Duitsers die door hun omstandigheden, toch wat gedaan hebben in hun vermogen...........
Ik vind dit allemaal cul wat er 350 jaren gebeurd is.

wat mij opvalt op de foto gezien, waren ze al heel modern ze liepen al met lang haar.......... Emoticon: Worship Emoticon: Stupid Emoticon: Devil

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 24-12-2008 10:04 Dutchess wrote:
Heb me ooit laten vertellen dat deze een jaar of 100 of misschien wel langer geleden, de heulers waren van de kolonisten, de Hollanders dus.

Kan me er wel iets bij voorstellen.

Kun je je licht hierover laten schijnen?

Eigenlijk weet ik weinig over die tijd .
Wel weet ik iets wat ik van mijn ouders(hun generatie) gehoord heb.
Het staat ook beschreven in de geschiedenis boeken .
Men moet ook in de context van die tijd gaan kijken en dan kan men enigzins beoordelen.
Dus kan men ook niet zwart wit zeggen dat ze heulers zijn .
Doe je dan onrecht.
Sommige groepen hebben zicht georienteerd op de Nederlandse cultuur en wil ook niks te maken hebben met de "inlanders".
Toen heten de Indonesiers (de ouders en landgenoten van Ome Sid) nog officieel Inlanders .Zo staat het in de wet .Of als ze mazzel hebben heten ze dan Nederlandse Onderdaan.
De Indische Nederlanders zitten qua pikorde als een 2de groep terwijl ze in feite Nederlanders waren (Europeanen).
Toen had je 3 bevolkingsgroepen :
1.De Europeanen(Nederlanders incl Indische Nederlanders )
En ook Turken , Japaners en Armeniers etc .
2.De vreemde oosterlingen (Chinezen-Arabieren-Mooren)
3.De Inlanders (autochtone bevolking van de archippel)

Ook is er een 4de groep : de gelijkgestelden , vaak zijn het ex Inlanders en niet Europeanen die gelijkgesteld werden als Europeaan.

Ik moet soms glimlachen als ik sommige posting van Ome Ziel lees over tempo doeloe.
Hij behoort waarschijnlijk tot de groep mensen die niks wil weten wat in het verleden gebeurde . De groep Wir wollen nicht wissen .
In ieder geval is hij eerlijk , is weer iets anders dan mensen die tot de groep Wir haben nicht gewusst mensen , en daarom gaan ze het ontkennen. omdat ze het niet (willen) weten.
In Nederland heb je ook dezefde soort mensen die het niet willen weten . En nog vasthouden aan verouderde ideeen.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Om Sid het is verbazend elke keer op die tijd terug te komen.
Ten eerst je kan het niet meer veranderen, en ten tweede vind ik dat je een andere generatie op scheept met het verleden.
Ik geef u kinderen toch ook niet de schuld van wat u vroeger verkeerd gedaan zou kunnen hebben goed lezen zou kunnen hebben
Over honderd jaar hebben ze het over de Créditcrisis, en beschuldigen ze die grote mannen van alles, of het dan helpt dat je iemand beschuldigd.
“Neen”, leer er van, en laat het niet meer gebeuren dan heeft het zin.
En dat hebben we al zo veel jaren al vermeld dat het was verkeerd, en niet goed, we zullen het in de toekomst het anders moeten doen.
Is dat dan niet voldoende.
Of zit er een addertje onder het gras, dat men het alleen kan vergeven, als er een buidel geld te voorschijn wordt getoverd.
Daarom het gebaar van enkel jaren geleden vind ik een misplaatste daad.
Een genoegdoening die nu opgehoest moet worden.
Als ik een jonger generatie was dan had ik gezegd ,“bekijk het dan maar, van mij hoef je ook geen hulp meer te verwachten…
Je moet geen schuld gevoelens op wekken ,voor een doel "geld………….. Emoticon: Blush Emoticon: Bye bye
Emoticon: Stupid

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

marwinc
Gebruiker
User icon of marwinc
spacer line

Leuk om de geschiedenis van twee kanten te lezen. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen.

Laten we vooruit kijken naar het nieuwe jaar 2009 met nieuwe kansen en hopelijk voor iedereen veel geluk en gezondheid.

Ik wens jullie allemaal prettige kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar toe.

Dutchess
Gebruiker
User icon of Dutchess
spacer line

Ken je Indonesisch ?

http://omsid.multiply.com/

No hablo indonesian. Emoticon: Cooool

Heb inmiddels je commentaar hierna gelezen. Snijdt hout, zeker daar waar Indische Nederlanders niets te maken wilden hebben met inlanders, komt me bekend voor en zich puur op het nederlandse richtten.

Iets anders: je hebt kennelijk een free account, maar er zijn betere. Bovendien is je site gruwelijk traag. Jaag je bezoekers sowieso weg.. Emoticon: Yes!
Een tip: http://www.mijnhomepage.nl/homepage.php
Lees het maar eens door.
Freewebs een goeie.

wablief?

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Zieleffe, ik kom er later op terug,
Wat mij opvalt is dat U de postings niet correct leest.
Ten eerste is er niets mis mee om de geschiedenis te herhalen;ik neem het op voor Om Sid, omdat hij meer weet van de geschiedenis dan het hele forum bij elkaar!
En, er zijn zoveel na-oorloogse Indo"'s die geen idee hebben van hun roots...
Vergeten
Verdwenen
niet terug gevonden, in de Java zee...
Om Ziel, het gaat niet om schuld
Laten we dit Indisch forum respecteren en ook de inbreng van de ouderen, met hun ervaring en wijsheid.
Selamat Wilma

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

84,751,251 pageviews Een website van indahnesia.com