Pyjama's op straat

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
59 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
FredB
Gebruiker
User icon of FredB
spacer line

Uit het nieuws gelicht (www.nu.nl/opmerkelijk/1881887/(...)ama-over-straat.html):

"Een wijkcomitť in de Chinese stad Shanghai wil niet meer dat bewoners in hun pyjama de straat op gaan. Het dragen van nachtkleding buitenshuis is al langere tijd onderwerp van discussie in de metropool.
Sommige inwoners van de miljoenenstad willen dit comfort echter niet opgeven. De gewoonte komt uit de tijd dat burgers geen privťruimtes kenden en in gemeenschappen woonden.

Het comitť van de noordoostelijke wijk Rixin gaat de wijkbewoners nu 'opvoeden'. "Wij zeggen tegen mensen dat ze niet in hun pyjama naar buiten moeten gaan, omdat dat niet geciviliseerd is", aldus de lokale bestuurder Guo Xilin. Hij ziet de pyjamadragers als "visuele vervuilers", die de moderne stad in verlegenheid brengen."

Toen ik laatst in IndonesiŽ was zag ik heel veel pyjama's op straat, vooral door vrouwen gedragen. Een enorme visuele vervuiling en ongeciviliseerd, volgens de Chinezen.
Is dat in IndonesiŽ ook een gewoonte met dezelfde beweegredenen? Het lijkt mij van niet, tenminste niet in heel IndonesiŽ. Maar wat zou dan de achterliggende gedachten kunnen zijn en zou het "geciviliseerder" overkomen als met dat zou laten?
Hier in Nederland zou men het wel laten vanwege de lage temperatuur, afgezien van al het andere, maar hoe zit dat in RI?
Ik ben benieuwd hoe mensen die in IndonesiŽ wonen daarop reageren.
Zou het een haalbare kaart zijn die ongeciviliseerdheid te elimineren zoals de Chinezen in Shanghai (daar kan het ook verdomd koud zijn!) dat willen doen?

Be careful what you wish for; you might get it!

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Ik heb nou niet het idee dat mensen er zich hier aan storen.
Het is gewoon dagelijkse praktijk. Zelfs moeders die hun kroost naar school brengen in pyama. Of dat visuele vervuiling zou moeten zijn? Naar mijn idee niet.

Het is kennelijk gebruik.
En of dat nou specifiek civilisering te maken heeft?
Als iemand meent dat tie in z'n pyama dingen moet doen en er is geen maatschappelijke weerstand, tja. Noe ik het maar een gebruik.

Maar storend? Neuh niet echt. Emoticon: Party!

It's only kinky the first time.

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Ik ben benieuwd hoe mensen die in IndonesiŽ wonen daarop reageren.
Inderdaad zie ik nogal wat vrouwen die met een pyama over straat gaan, ik stoor mij daar niet aan, thuis loop ik ook graag de hele dag in de pyama, zit lekker is niet niet te warm, ga ik van huis zorg ik dat ik netjes ben gekleed, zeker bij bezoeken aan instanties wordt dat erg op prijs gesteld.
Jan

FredB
Gebruiker
User icon of FredB
spacer line

OK, duidelijk. Maar heeft iemand een idee waarom men dat geloop met pyjama over straat (niet op visite of naar de burgelijke stand, maar gewoon alledaags geloop) in China ongeciviliseerd vindt en in IndonesiŽ niet?
Ik begrijp dat namelijk niet zo, die verschillen, terwijl het in RI ook barst van de Chinezen!
Wat is de achtergrond, waar komt het vandaan, hoe kunnen ze die zgn. ongemanierdheid uitbannen? Dat lijken mij interessante vragen.

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

FredB,

Wel, in en om het huis, of in de buurt. Ik denk dat het hier de mensen niet opvalt. Omdat ik denk dat het gebruikelijk is om bepaalde dingen te doen, metname smorgens vroeg alvorens andere dagelijkse bezigheden activiteiten aan te vangen.

Uitbannen? Waarom zouden ze? Ik betwijfel of de Indonesier zich daarom druk maakt.
De eerste levensbehoefte vervullen is de eerste/primaire taak. En daarmee zijn we nog ver van vele andere vraagstukken waaronder een pyama vraagstuk denk ik.
Emoticon: Party!

Ik zie hier in veel buurten dat mensen zich smorgens meer druk maken waar ze schoon water vandaan halen voor de dag. Dan zal die pyama niet echt een vraagstuk zijn vrees ik.

It's only kinky the first time.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Het is gewoon handig om de hele dag geen andere kleren aan te hoeven trekken, worden ze ook nooit vies, toch? Verder is het soms wel grappig om een persoon in zijn of haar pubertijd op de motor te zien zitten in niets meer dan een pyjama...

Ikzelf ga, net als Jan dus, gewoon altijd netjes de deur uit. Maar dat is gewoon het verschil in opvoeding denk ik, en geen klasse-verschil aangezien ik ook maar gewoon uit een arbeiders-familie kom.

Als Chinezen in Indonesie er iets aan zouden willen doen, dan kunnen we een herhaling van de progroms van 1998 verwachten. Die kijken wel uit dus.

Ho Lee Fuk

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 13-12-2008 08:17 FredB wrote:
OK, duidelijk. Maar heeft iemand een idee waarom men dat geloop met pyjama over straat (niet op visite of naar de burgelijke stand, maar gewoon alledaags geloop) in China ongeciviliseerd vindt en in IndonesiŽ niet?
Ik begrijp dat namelijk niet zo, die verschillen, terwijl het in RI ook barst van de Chinezen!
Wat is de achtergrond, waar komt het vandaan, hoe kunnen ze die zgn. ongemanierdheid uitbannen? Dat lijken mij interessante vragen.

Uitbannen ?
Door opvoeding , opleiding.

Bij de oudere generatie chinese indonesiers die ook soms weinig opleiding hebben genoten zie je die pyama , of celana kolor ( grote ouderwetse "boxershort ") in combinatie met singlet (open t-shirt ) nog vaak .
Niet alleen bij de "arme"chinezen (dat heb je ook , miljoenen ) , maar ook bij de "rijke"chinezen.
Je ziet ook het verschil qua kleding tussen de oudere chinezen die Nederlandse opleiding en vorming hebben gehad (dus oud geld en een beetje elitair) en de andere nieuwe rijken.
Per defenitie worden de chinezen (al dan niet rijk) die in pyama's (echte pyama's) rondlopen in het openbaar neer gekeken door de Indonesiers en de andere jonge generatie Chinese Indonesier.Voor zeer oude groepen , ook bij de indonesiers gelden nog andere normen . Met oudere mensen zie ik vanaf 80 naar boven , ook hangt het van de gezondheidstoestand af.
De jongere leeftijdsgroep 50-70 geldt het nog steeds als not done dat je niet in een nete outfit verschijnt bij vreemden en in openbare ruimten.
Wordt dan als de Ncim Ncim klasse (Entjim=oude spelling) en Ncek Ncek klasse (Entjek) .genoemd.

bisa dicek of makemyday .

kiwimave
Gebruiker
User icon of kiwimave
spacer line

Even een inkoppertje maar: er zijn in Indonesie toch ook veel vrouwen die in babykleertjes op straat lopen?

Gracias. Sama sama

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Is ook "not done" , maar wel leuk als die kleren bepaalde lichaamsdelen laat zien .
Van mij mag het . Emoticon: Nice Emoticon: Nice Emoticon: Nice Emoticon: Nice Emoticon: Party!

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 13-12-2008 11:03 Surya Atmadja wrote:
Is ook "not done" , maar wel leuk als die kleren bepaalde lichaamsdelen laat zien .
Van mij mag het . Emoticon: Nice Emoticon: Nice Emoticon: Nice Emoticon: Nice Emoticon: Party!

Gelukkig is het in dit land doodnormaal om bepaalde lichaamsdelen te (laten) zien.. borsten zie je hier onder meer in push-ups met een klein shirtje erover; zonder BH in wijde shirts en bij vrouwen die tussen het publiek borstvoeding geven. De overige borsten vallen minder op, daar zitten uniformen of in ieder geval een net bloesje overheen in het algemeen.

Ho Lee Fuk

FredB
Gebruiker
User icon of FredB
spacer line

[quote] On 13-12-2008 11:40 Yerun wrote:

...

Gelukkig is het in dit land doodnormaal om bepaalde lichaamsdelen te (laten) zien.. borsten zie je hier onder meer in push-ups met een klein shirtje erover; zonder BH in wijde shirts en bij vrouwen die tussen het publiek borstvoeding geven. De overige borsten vallen minder op, daar zitten uniformen of in ieder geval een net bloesje overheen in het algemeen. [/quote][quote] On 13-12-2008 11:40 Yerun wrote:

...

Ja, het is duidelijk waarnaar je sexuele voorkeur uitgaat; dat zal wel met een jeugdige leeftijd te maken hebben. Maar daar ging het niet zo erg om. De effecten van het rondlopen in pyjama of babydoll zijn misschien wel hilarisch of zelfs lustopwekkend, maar nu gaat het er nog om waar deze gewoonte vandaan komt.
Het artikel zegt: "De gewoonte komt uit de tijd dat burgers geen privťruimtes kenden en in gemeenschappen woonden." Was dat in RI ook het geval? k dacht van niet, dus waar komt het dan vandaan?
Ik denk dat ik de rest wel uit het gewaardeerde antwoord (het serieuze gedeelte) van Pak Surya kan destilleren. Misschien heeft Surya hier ook een idee over?
Overigens is het minder serieuze deel ook gewaardeerd.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Het 'waarom' had ik al eerder een mogelijk antwoordje op gegeven, maar dat heb je in alle opwinding na mijn 'openbaring' betreffende het feit dat ik op jongere vrouwen val niet gelezen wellcht:

Het is gewoon handig om de hele dag geen andere kleren aan te hoeven trekken, worden ze ook nooit vies, toch?

Misschien simpel gedacht, maar de theorie klopt in ieder geval.

Ho Lee Fuk

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Het is gewoon handig om de hele dag geen andere kleren aan te hoeven trekken, worden ze ook nooit vies, toch?

NEE , dat komt door armoede , die later een gewoonte wordt in " bepaalde" kringen .
Ik praat hier over 50 jaar geleden toen ik nog daar nog woon.
Ben veel omgegaan met chinezen , van arm tot " rijke" chinezen , van gewone chinees zonder opleiding tot doktoren (de kinderen dan ).

Jullie moeten gewoon terugdenken hoe de " arme" bevolking van Nederland toen in de vorige eeuw kleden .
Ze hebben meestal ook 1 of 2 kleren in bezit .
In Indonesia is het ook zo , toen waren de meeste chinezen nog arm (kijk naar de oude nederlandse boeken over de arme chinese koelie's) .
Zelf nu heb je nog veel arme chinezen , niet iedere chinees is een dokter of tandarts of lid van een conglomeraatgroep.

FredB
Gebruiker
User icon of FredB
spacer line

Dank u Surya. Hiermee zijn mijn vragen beantwoord en is het duidelijk waarom het niet zal veranderen. Het kŠn ook niet veranderen, want de armoede is nog veel te groot integenstelling tot de chinezen zoals in de grote stad Shanghai, dat bijna net oveel inwoners heeft als heel Nederland, als ik goed geÔnformeer ben.
Ik kan verder met mijn verhaal met deze visies. Mijn dank. Emoticon: Bye bye

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Surya; armoede? Vast een deel van de verklaring, maar waarom doet mijn buurvrouw het dan ook? Zij wonen in een normaal huisje, twee van de drie kinderen hebben een baan als ambtenaar, 1 gaat nog naar school. De oudste rijdt een (afbetaalde) motor van 20 miljoen. Dat vind ik geen armoede meer, dus de vlieger gaat voor mijn buren niet op. Maar misschien is het wel de uitzondering die de regel bevestigd.

Ho Lee Fuk

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 14-12-2008 11:06 Yerun wrote:
Surya; armoede? Vast een deel van de verklaring, maar waarom doet mijn buurvrouw het dan ook?

Ik schreef dat het zo was geweest , de de meeste chinezen uit mijn jeugd (vorige eeuw) zijn nog relatief arm .
De zogenaamde rijke conglomeraten van 1998 (de 200 rijkste chinezen familie) zijn de meesten "pas maar" komen kijken .
Inmiddels zijn er nog nwe multimiljardairs bijgekomen.

De zgn middenstandklasse chinezen , al dan niet in de handel (zoals mss je buurmannen) hebben de gewoonten toch overgenomen . En het is ook praktisch , ze lopen ook vaak in zo'n pyama ("duster" Emoticon: Wink met batik motief (vaak synthetisch ipv katoen) rond . Dat doen Indonesiers ook . Met en tussen je "gelijken" Emoticon: Cry relaxte situatie) doen ze het nog , maar als er gasten komen of vreemden , gaan ze vaak hun "huispyama " wisselen .

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Ooh.. okay... 'vroegah'... Emoticon: Wink

Uiteraard, in vertrouwde omgeving is het geen probleem dus... tot op de dag van vandaag niet.

Ho Lee Fuk

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2021
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

96,314,681 pageviews Een website van indahnesia.com