|
|
|
|
|
|
In een andere topic ben ik verbaasd over een reactie van een medelid.
Zijn stelling is :
Je moer contacten maken met Nederlanders en hier intergreren.
Als je dat nier doet , is ze over 20 jaar nog steeds geen nederlander.
Ik weet niet wat hij bedoelde met het nederlander te zijn ?
Is het een "totale" verandering of alleen maar van nationaliteit verandering.
Ik denk dat het ook niet mogelijk is dat Puji ooit in Mientje kan veranderen , hoogstens kan Puji een medelandse kan worden .
Hoe snel ze dat doet is afhankelijk van achtergrond en de hulp van haar echtegenoot Pieter.
Ik ben soms verbaasd hoe snel mijn vrouwelijke landgenoten hun Indonesische paspooret en antionaliteit verruilen .
Het lijkt wel alsof ze met haar verleden willen breken.
Naar mijn mening kan je ook normaal leven en integreren , omgaan met je nederlandse schoonfamilie en buren ondanks dat je je eigen nationaliteit hebt behouden.
In veel verhalen lees ik altijd dat de "Puji's " hun paspoorten bijna gelijk inleveren om Nederlandse te worden .
Wat zijn dan eigenlijk de redenen om dat te doen ?
Ik weet niet wat voor gevoel dat geeft om terug te gaan naar je geboortegrond als een buitenlandse .
En stel is voor dat je na een paar jaar niet meer "senang"voelt , of je ben niet meer gelukkig met Piet(er) , en je wil scheiden . Wat dan ?
En dan kan je niet meer terug naar je geboorte grond ?
Of je wil in de toekomst terug gaan om in zaken te gaan , of met pensioen .
En dan ben je een buitenlandse geworden ?
Zou het niet beter zijn om gewoon je eigen nationaliteit te behouden ? .
En gewoon hier leven en werken met de Nederlandse KITAP ?
|
|
bisa dicek of makemyday .
|
|
|
|
|
gewoon je nationaliteit behouden
dan heb je de beste van 2 kanten, en vooral als je al in nederland woont,
mijn vrouw heeft ook haar eigen nationaliteit behouden , en mijn kinderen hebben ook de indonesische nationaliteit, ik ben blij, want mijn vrouw wil later terug, en mijn kinderen hebben sowieso al grondeigendommen die ze erven
|
|
|
|
On 11-12-2008 10:55 Surya Atmadja wrote: En stel is voor dat je na een paar jaar niet meer "senang"voelt , of je ben niet meer gelukkig met Piet(er) , en je wil scheiden . Wat dan ?
En dan kan je niet meer terug naar je geboorte grond ?
Of je wil in de toekomst terug gaan om in zaken te gaan , of met pensioen .
En dan ben je een buitenlandse geworden ?
|
Geen probleem Surya, ik heb veel clienten die hier verblijven als voormalig Indonesisch staatsburger (nu dus Nederlandse) en gescheiden dan wel weduwe zijn. Krijgen als voormalige Indonesische makkelijk een KITAS/KITAB. Pensioenen kunnen ze hier ook volop ontvangen. Dus geen probleem met de vervanging van nationaliteit (kan alleen officieel geen grond bezitten maar doen dat doorgaans via familie).
|
|
|
|
Het lijkt me een misverstand dat integratie assimilatie zou moeten zijn.
Dat zou Geert Wilders wel willen maar dan hebben we het geloof ik niet meer over normale mensen. In Nederland zijn ze onder aanvoering van Verdonk vreemdeling o foob geworden. Erger, zo wordt het immigratiebeleid nog steeds in uitvoering gebracht.
En het wordt van kwaad tot erger, iemand kan zijn staatsburgerschap verliezen door de gevolgen van een relatie. Tja wat is nu werkelijk kiezen? En op welke gronden zou iemand een keuze moeten maken?
Dat is een menselijke keuze. En heeft niets met wetgeving of politiek te maken.
Er komt wel een tijd waar deze vraagstelling volslagen overbodig is. Alleen zijn we nog niet zover. En zeker in Nederland niet. Aanpassen aan een samenleving heeft niets maar dan ook niets te maken met wat of wie je je voelt. En geen wetgeving die daar iets aan zal veranderen.
Ik heb me met deze vraag al veel langer bezig gehouden metname door beroep.
En wonen en werken in andere landen. Er zijn landen waar je je eigen nationaliteit niet kan houden. Nederland behoort daartoe, gedwongen keuze. Absolute waanzin.
Het integratie vraagstuk lijkt me iets ingewikkelder en meer als de vraag van nationaliteit.
Maar welbeschouwd, ik ben van mening dat in Nederland volledig zijn doel voorbij schiet.
We hebben het niet meer over mensen. En dat is op de eerste plaats wat mij betreft al vreemd. Maarja wie ben ik?
Misschien wel een wereldburger zoals iemand mij ooit eens noemde.
Met 6 volledig geslaagde integraties achter de rug. En de 7e ongoing.
|
|
It's only kinky the first time.
|
|
|
|
On 11-12-2008 13:02 Yogya-Bali wrote: ...
Geen probleem Surya, ik heb veel clienten die hier verblijven als voormalig Indonesisch staatsburger (nu dus Nederlandse) en gescheiden dan wel weduwe zijn. Krijgen als voormalige Indonesische makkelijk een KITAS/KITAB. Pensioenen kunnen ze hier ook volop ontvangen. Dus geen probleem met de vervanging van nationaliteit (kan alleen officieel geen grond bezitten maar doen dat doorgaans via familie).
|
Dat weet ik ook wel , en zeker als het over de oudjes gaat.
Mijn vraag stel ik eigenlijk aan de jonge en nieuwe stellen , waar de Nederlandse man vaak ouder is .
Wat gaat gebeuren als Puji niet meer senang voelt met haar Pieter ?
Of ze staat te verpieteren in Sneek.?
En ze heeft heimwee naar haar kampung halaman (geboortegrond) .
Als ze kindjes krijgen gaat het redelijk goed .
Vaak zie ik de oude(re) Pieters met hun kleine zoon/dochter samen met zijn jonge vrouwtje lopen.
Als Pieter al in de 70 of ouder ziet zal Puji pas 50 jaar of jonger zijn .
Bij Fillipijnse stellen zie ik vaak scheidingen , door verschil van "macht ", ook te grote leeftijdverschillen. Geldt dat ook voor Thaise etc ?
En dan "kunnen" ze niet meer terug , ik weet niet wat voor impact dat geeft als je vanuit Ermelo of Sneek terug moet gaan naar Banyuwangi of Klaten ? .
En dan ben je ook nog een buitenlandse geworden.
|
|
|
|
|
|
Toeval wil dat mijn vrouw net haar Nederlandse pas heeft en 15 december is er dan de Nationalisatiedag in ons land.In haar geval is het een keus vanwege het willen blijven hier en geen binding meer daar.Althans geen sterke,ze heeft nu hier haar vriendinnenkring en leven opgebouwd en de kids groeien hier op.Als ze terug zou willen naar Indonesische nationaliteit kan dit,het is alleen weer een hoop gedoe.Maar met je Nederlandse pas heb je meer rechten en het lijkt mij handiger als je gewoon de nationaliteit aanneemt van het land waar je van plan bent te blijven.Ik vindt het heel wat als je die stap zet en moedig,ik zou het ook niet zomaar iets makkelijks vinden als ik van nationaliteit zou veranderen.Maar ik moedig het wel aan.Als ik kijk wat ze in krap 5 jaartjes al kan en doet hier...petje af!
|
|
|
|
Veer01 ik heb het zelfde mee gemaakt veel respect voor je vrouwtje.
Je moet het maar doen, en dapper, de keuze is goed
Ben het helemaal met je eens, als je hier woont ben je beter af.
En laat het ook een mooie omslag kennen dan het Indonesie Pasoort. donkergroen
Kijk deze is van Europesche unie, een kleur dat mag er zijn
|
|
Nelson Mandela is voor mij de beste persoonlijkheid van de wereld,-----, Verdediging is de ruiter van kritiek
|
|
|
|
Je Indonesische paspoort inleveren voor een Nederlandse is gewoon dom. Dat heeft niets met integratie te maken, maar een Nederlandse verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd samen met een Indonesisch paspoort is gewoon de meest praktische oplossing.
Overigens interesseert het volgens mij de meeste Nederlanders geen barst wat buitenlanders hier doen, ZOLANG ZE MAAR HET IDEE HEBBEN DAT ZE ER GEEN LAST VAN HEBBEN.
|
|
Amore, more, ore, re, probantur amicitiae. Si hoc legere scis nimium eruditiones habes.
|
|
|
|
Hoezo dom?Ik proef hier een afkeer van ons mooie Nederlandse paspoort.Ik zeg toch ook niet dat jij dom bent als je je eigen nationaliteit wel wil behouden?Ik bewonder het alleen als je het klaarspeelt die hele inburgering te doorstaan en als je dan toch hier wilt blijven dat je ook de Nederlandse nationaliteit aanneemt.Heeft dus niks met dom te maken.En of dit nu wel of niet logisch is laat me koud.Als je dan zin hebt elke 5 jaar weer heel die papierhandel in te moeten vullen voor je verblijfspas en bijkomende kosten,omdat men zonodig weer alles van je wil weten,wat ze allang weten,moet ieder zelf weten,dat vind ik pas dom.Nee,ik vind de reactie echt nergens op slaan.
|
|
|
|
On 12-12-2008 19:00 Veer01 wrote: Hoezo dom?
Ik proef hier een afkeer van ons mooie Nederlandse paspoort.Ik zeg toch ook niet dat jij dom bent als je je eigen nationaliteit wel wil behouden?Ik bewonder het alleen als je het klaarspeelt die hele inburgering te doorstaan en als je dan toch hier wilt blijven dat je ook de Nederlandse nationaliteit aanneemt.
En of dit nu wel of niet logisch is laat me koud.
|
Ik heb niet expliciet geschreven dat het dom is.
Wel dat ik niet tegenspreek wat tante Nemesis schreef , met een aanvulling dat er verschillende redenen kan zijn waarom men het bijna gelijk wil inruilen.
Per geval is het anders .
Terwijl ik weet hoe het gevoelsmatig zwaar kan zijn .
Dus het is ook niet persoonlijk bedoelt of gericht aan jou eigen situatie.
De laatste opmerking van je wordt min of meer door tante Nemesis beantwoord.
Ik heb persoonlijk ook mijn redenenen waarom ik de "mooi" Nederlandse paspoort niet wil hebben.
En het gaat niet omdat ik de blauwe of groene kleur van de indonesische paspoort mooier vind. (Sorry Ome Ziel ).
Dus het is ook geen afkeer of zoiets.
|
|
|
|
|
|
|
inburgering in nederland voor |indonesiers, wat een arrogantie
sinds de komst van hollanders naar Nederlands indie vroeger vind ik dat indonesiers al genoeg ingeburgerd zijn t.o.v. nederlanders...........al honderden jaren dus
|
|
|
|
Oke dan,gesnopen,maar beste Teripang...arrogantie?Inburgeren heeft als doel dat ieder zich zelfstandig kan redden in Nederland.Er is nogal verschil in het reilen en zeilen hier of Indonesia.
|
|
|
|
Als ik het goed begrijp hebben we het hier over Indonesische staatsburger die een NL paspoort willen bemachtigen? Over de NLers die hun paspoort willen ruilen voor een Indonesische zullen we het maar niet hebben, die hebben waarschijnlijk een IQ dat niet hoger is dan dat van een pantoffeldiertje
|
|
Gracias. Sama sama
|
|
|
|
On 13-12-2008 17:21 Veer01 wrote: Oke dan,gesnopen,maar beste Teripang...arrogantie?Inburgeren heeft als doel dat ieder zich zelfstandig kan redden in Nederland.Er is nogal verschil in het reilen en zeilen hier of Indonesia.
|
Ik begrijp wel wat teripang mee bedoelde.
Laten we met 1 praktijk voorbeeld duidelijk maken wat ik (mss ook teripang ) bedoelde.
T , je moet mij maar corrigeren of aanvullen .
Veer , je kent mij als 1 van de sjeikerts in Indahnesia.
Ik schrijf ook O.H verhalen in andere sites , woon hier al 40 jr (veertig jaar ) , mijn background kan je zien in mijn site.
En nu kan je echt lachen als ik jou (en anderen) verteld dat ik een inburgeringscursus moet doen . Heb een tijdje geleden een oproep gekregen .
Het is niet netjes , maar ik heb de neiging om FUCK YOU te schrijven tegen de arrogante imbeciele nederlandse ambtenaren .
|
|
|
|
|
|
Ja...daar kan ik me wat bij voorstellen.Als je al lang hier woont en dus de taal kent en het land dan is een inburgeringscursus wel lullig,maar dit komt natuurlijk doordat ze alles over een kam scheren doordat er ook mensen zijn die totaal niet meedoen aan de samenleving die hier al jaren in isolement zitten en daar ben ji nu de dupe van.
|
|
|
|
On 12-12-2008 19:00 Veer01 wrote: Hoezo dom?Ik proef hier een afkeer van ons mooie Nederlandse paspoort.Ik zeg toch ook niet dat jij dom bent als je je eigen nationaliteit wel wil behouden?Ik bewonder het alleen als je het klaarspeelt die hele inburgering te doorstaan en als je dan toch hier wilt blijven dat je ook de Nederlandse nationaliteit aanneemt.Heeft dus niks met dom te maken.En of dit nu wel of niet logisch is laat me koud.Als je dan zin hebt elke 5 jaar weer heel die papierhandel in te moeten vullen voor je verblijfspas en bijkomende kosten,omdat men zonodig weer alles van je wil weten,wat ze allang weten,moet ieder zelf weten,dat vind ik pas dom.Nee,ik vind de reactie echt nergens op slaan.
|
Wat als:
1. jullie na je pensioen in Indonesie willen wonen voor kortere of langere termijn? Dat is heel wat makkelijker als 1 van jullie een ind paspoort heeft.
2. jullie naar indonesie op vakantie willen? Toch een extra visum nodig
3. ik hoop het niet, maar wat als jij vroegtijdig te overlijden komt en je vrouw terug wil naar indonesie? Met Nederlandse Pas heeft ze een probleem. In Indonesie zijn ze niet erg soepel in dit soort zaken.
Voordeel van het Nederlands paspoort is dat zij hier voor tweede kamer en provincie mag stemmen. Het is natuurlijk vooral als ze andere landen dan Nederland of Indonesie wil bezoeken.
Het ligt er dus een beetje aan wat je wil, maar ik denk dat in de meeste gevallen een Ind Pas + Ned verblijfsvergunning het handigste is, maar ieder zijn keus.
|
|
Amore, more, ore, re, probantur amicitiae. Si hoc legere scis nimium eruditiones habes.
|
|
|
|
Vandaag was dan de zogeheten Naturalisatiedag in Nederland en dat houdt in dat een ieder die de Nederlandse nationaliteit aanneemt en krijgt uitgenodigd wordt op het Gemeentehuis van zijn/haar woonplaats om daar enigzins feestelijk de afsluiting van een lange inburgering te vieren met een toespraak van burgemeester en wethouder en een etentje.Zo ging het vandaag althans in Hellevoetsluis,een klein stadje onder Rotterdam waar ook nog een rijke landsgeschiedenis voelbaar is doordat ooit Michiel de Ruyter en Maarten Tromp hier nog waen en de bekende Zilvervloot hier ooit aan wal kwam om vervolgens te worden vervoerd naar Amsterdam.Willem de Derde ging hier ooit per schip naar Engeland om Mary te trouwen.Door de geschiedenis heeft Indonesie met Holland een band,leuk of niet,maar feit is dat we verbonden zijn.Ik zag vandaag mensen uit Afrika,Amerika,Azie en Midden-Oosten die door een vluchtelinggeschiedenis of andere keus besloten hebben hier zich te vestigen en de kans krijgen.Onder hen een heel gezin van pa en ma en drie kinderen die hier nu een plekje hebben.Als je dat allemaal ziet,hartverwarmend,dan valt er ineens een kloof weg tussen culturen en zie je...we zij allen mensen,ongeacht huidskleur en geloof,en dat vind ik mooi in Nederland,zo klein op de wereldkaart...zo groot in diversiteit qua mensen.Ik was vandaag trots op mijn vrouw,dat ze die lange weg achter de rug heeft,maar ook trots op Nederland,dat we dit mogelijk kunnen maken.Laat dit een Kerstboodschap zijn voor alle mensen op dit forum,we zijn allen hetzelfde in ons binnenste,al zijn we uiterlijk misschien verschillend,maar hier in Holland kunnen we samen leven.
|
|
|
|
[quote] Op 15-12-2008 19:26 schreef Nemesis: ...
Wat als:
1. jullie na je pensioen in Indonesie willen wonen voor kortere of langere termijn? Dat is heel wat makkelijker als 1 van jullie een ind paspoort heeft.
2. jullie naar indonesie op vakantie willen? Toch een extra visum nodig
3. ik hoop het niet, maar wat als jij vroegtijdig te overlijden komt en je vrouw terug wil naar indonesie? Met Nederlandse Pas heeft ze een probleem. In Indonesie zijn ze niet erg soepel in dit soort zaken.
Voordeel van het Nederlands paspoort is dat zij hier voor tweede kamer en provincie mag stemmen. Het is natuurlijk vooral als ze andere landen dan Nederland of Indonesie wil bezoeken.
Het ligt er dus een beetje aan wat je wil, maar ik denk dat in de meeste gevallen een Ind Pas + Ned verblijfsvergunning het handigste is, maar ieder zijn keus.
ik ben hier helemaal mee eens met jou
zo heb ik het mijn vrouw geregeld, als ik er ooit niet ben, kan ze nog altijd teruggaan, want ze vind het hier verschrikkelijk in de zin dat je alleen maar leeft om te werken, buiten dat weer stress, alle soorten kankers , geweldsmisdrijiven, overvasllen verkrachtingen etcetera
|
|
|
|
En al die dingen heb je niet in Indonesie zeker???Wordt wakker zeg!!!
Nee,al zou ze later terug willen,wat niet zo is,dan kun je altijd nog terug-naturaliseren,maar zoals al gezegd...ieders eigen keus.
|
|
|
|
|
Op 15-12-2008 19:26 schreef Nemesis: ik hoop het niet, maar wat als jij vroegtijdig te overlijden komt en je vrouw terug wil naar indonesie? Met Nederlandse Pas heeft ze een probleem. In Indonesie zijn ze niet erg soepel in dit soort zaken.
|
Totaal geen probleem. Er zijn er honderden die met een Nederlands paspoort terug zijn gegaan en hier gewoon verblijven.
|
|
Plaats een reactie op dit onderwerp
|
Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.
|
|