Het belang van de borstomvang

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
51 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 30-11-2008 02:51 oyibo wrote:
Klasseverschil?
Is er weldegelijk. En misschien zelfs wel meer als in 1 opzicht. Dat lijkt me niet leeftijdgebonden alswel een bewustwordingsproces. Zeker als je uit het westen in een land als RI gaat wonen. Je kunt het terug vinden in bijvoorbeeld afkomst, in opleiding en in de handelingen in het sociaal/maatschappelijkeverkeer en het dagelijkse intermenselijke verkeer.Dus zie hier, we hebben er al een paar.
En dat lijkt me niet beperkt tot Indonesie alleen. Op het eerste gezicht lijkt kolonialisme een ver verleden. Als je als Nederlander hier deelneemt aan de maatschappij in Indonesie zie je weldegelijk iets terug. In Nederland noemen ze me geen "boss" bijvorbeeld. Als ik in mijn direkte omgving kijk besef ik volledig dat mijn vrouw en ik een uitzondering zijn. Behalve we beiden een behoorlijke opleiding hebben, wij beiden als expat in meerdere landen werkzaam zijn en zijn geweest. Deze verhouding is zeker anders als een Nederlander met een meisje/dame direkt uit de kampung verschillende geloofsovertuigingen, een jonge/dame die OLO heeft gehad, wat staat voor Ontzettend Lager Onderwijs. Waarbij de bule denkt die nemen we mee naar zijn land van herkomst.

De familie vindt het allang best. De familie vaart er wel bij, want de bule heeft nog niet in de gaten dat er een wij cultuur is en hij direkt uit de ik cultuur komt. En 1x meegenomen naar Nederland wil de dame natuurlijk graag familie mee laten delen. Daar is opzich niets mis mee, het was alleen vanzelfsprekend voor de ene partij en niet voor de andere.
En dan beginnen de verschillen zichtbaar te worden. Niet alleen is het in Nederland koud, ze hebben daar zo hun eigenaardigheden gezien vanuit de Indonesische ogen.
Gebruiken die opeens dagelijkse kost worden. Huishouding, verkeer, en een strakke organisatie en de agent kan bij overtreding niet omgekocht worden. Ik noem maar een paar praktische. Ik woon in RI, al een tijdje. maar met de duur van mijn verblijf hier ben ik nog maar een junior in vergelijking met andere forummers.

Integenstelling tot vele Westerlingen heb ik nauwelijks aanpassings problemen.
Dat is allereerst omdat er thuis een volwassen relatie is. En goede verstanhoudingen in de familie. Op de 2e plaats is Oyibo 3e wereldlanden gewend, of als je RI geen derde wereldland zou willen noemen, landen met gelijkwaardige omstandigheden.

........ Dus resumerend, klasse en klasseverschil?
Jazeker ! Emoticon: Party!

Waarom doorziet Oyibo dit in een korte tijd en vele bule īs na jaren hier komen/wonen nog steeds niet? Niet willen zien wellicht?? Jezelf voor de gek houden??!

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 30-11-2008 05:58 Semeru wrote: Maar wij denken klasseverschil alleen word gezien uit hoge klasse......
.....Als bule denken hij beter omdat orang indonesi heb tonen respect deze verkeerd gevoel van bule. Misschien cultuur van ons heb meer respect voor anderen mens dan jou hoge klasse.......
.......Hier veel mensen arm en allemaal hetzelfde, hebben geen klasse in kampong. Maar niet erg, wij veel plezier, weinig zorg en veel blij.

Het spijt me te moeten zeggen Semeru, maar ik heb het idee dat je vriend hier feitelijk aan het woord is, en niet jij. Als Indonesische moet je wel met oogkleppen op zijn geboren om niet te (willen) zien dat klasseverschil in RI een zeer stevige positie heeft. Daarentegen weet ik dat Nederlanders niet tegen klasseverschil kunnen (doet men voorkomen) en aangezien je vriend een Hollander is die - zoals het een goede Calvinistische Nederlander betaamt - zich keert tegen klassen, vermoed ik dat hij hier via jouw mond (pen) spreekt.
Het gaat er niet om of men het goedkeurt of niet, het gaat er om dat het aanwezig is. Eenzelfde opmerking werd door een zekere Marina gemaakt op een ander topic. Allemaal leuk en aardig niets te maken willen hebben met klassen, rangen en standen.......maar dan ga je toch wel aan de (Indonesische) realiteit en samenleving/maatschappij voorbij waar dit nog een dagelijks, aperte invloed heeft op het gehele leven, m.n. verticaal.

Semeru
Gebruiker
spacer line

Semeru niet IN Banjarnegara, maar ander eiland. Banjarnegara in java central. 3 uur met bus naar yogyakarta. Moeilijke taal maar ik begrijp niet van. Ja, vriend veel zeggen. Maar in kampong hier niet heb klasse. Ik niet paard met oogkleppen. En pak surya zeg -aan mijn reet-. Geef eerst maat op, ya! Emoticon: Blush
Ik denk oyibo en yogya-bali en surya uit hoogte neer praten. Denken ik domme orang uit kampong weet niet waar in java. Misschien deze kolonisatie-mentaliteit. Ook veel egoist. Veel bule denken zij allemaal beter dan indonesia, heb geld en opleiding maar wij ook opleiding goed voor indonesia. Niet goed genoeg voor belanda, maar wij niet van belanda, toch. Maar waarom ik orang indonesia niet goed genoeg voor belanda hier ik kan niet begrijp. Waarom bule kom naar indonesia zeggen orang indonesia niet goed en lage klasse. Beter hij thuis blijven. Dit mij idee, niet van vriend. Mijn vriend geen probleem, makkelijk aanpassen.
Ya, veel omong kosong pak surya! Oyibo niet van hoge klasse maar nu wel, heb kindjes ga naar university. Veel mensen kan niet zo in indonesia. maar wij niet dom en niet slecht en niet lage klasse hoor!
Emoticon: Party!

Mahameru, the great mountain taken from the Himalaya's, father of Agung

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Semeru ondanks je opleiding je uitlatingen zijn echt van een echte Indische mepr zoals Om Sid altijd betitelde.
Zeg koloniale tijd hebben we al langer afgezworen, en we leven gelukkig bijna in het jaar 2009 en niet meer in de vorige eeuwen.
"Kom op zeg" afijn zie andere topic op uw antwoorden.................
Kijk deze man uit IndonesiŽ boos kijken Emoticon: Stupid Emoticon: Eerie Emoticon: Frustrated

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 30-11-2008 14:03 Semeru wrote:

Ik denk oyibo en yogya-bali en surya uit hoogte neer praten. Denken ik domme orang uit kampong weet niet waar in java. Misschien deze kolonisatie-mentaliteit. Ook veel egoist. Veel bule denken zij allemaal beter dan indonesia, heb geld en opleiding maar wij ook opleiding goed voor indonesia. Niet goed genoeg voor belanda, maar wij niet van belanda, toch.

Niemand beweert dat je van lage klasse afkomstig bent .

Ik ben alleen gestruikeld op deze 2 beweringen van jou :
1. misschien omdat nu indonesia 99% lage klasse, vroeger meer minder?
Als je dit durf te beweren dat zijn er 2 mgelijkheden :
a. je weet niet je eigen sejarah=indonesia (ik neem aan dat je indonesische is )
b. lijkt wel of je de inkomensnivo van je eigen bangsa (mensen) niet keny.

2. Als orang indonesia zeggen -boss- tegen bule dat is tonen respect .
Respect tonen ?

Nou als een Indonesier tegen mij BOSS zegt (gebeurt vaak in Indonesia ) dan zeg ik (niet gelijk) , wat ben jij een slijmerd .
Mijn Indonesische vrienden zeggen ook voor de lol om mij op te naaien , Tampang lu ada tampang boss .
Terwijl ik eigenlijk een armoedzaaier ben uit amsterdam .

PS : ik ben geen belanda en ook geen bule.

bisa dicek of makemyday .

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 30-11-2008 14:57 zieleffe wrote:
Semeru ondanks je opleiding je uitlatingen zijn echt van een echte Indische mepr zoals Om Sid altijd betitelde.

Ziel , je weet nog steeds niet het verschil tussen Indonesische of Indische .

Het gebruiken van het woord / aanspreektitel Meprau(w) is uit de goede oude (koloniale tijd) .
Toen kunnen sommige Indonesiers en Indische Nederlanders het woord Mevrouw niet goed uitspreken .
Dus als je het woord Meprau (of Menir) gebruikt betekent dat het als grappig bedoelt , in de vorm van pecoh taal .

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Semeru, er beweert niemand hier op deze topic dat hij/zij uit een hogere kaste komt. Er wordt uitsluitend aangekaart dat er in RI sprake is van een klassemaatschappij.....en dat posities, klasse, kaste, etc. wel degelijk een rol spelen. En er praat niemand uit de hoogte of beschuldigt jouw van domme kampungmentaliteit. Blijf van mening dat er hier sprake is van de mening van jouw vriend, en niet die van een Indonesische. Is er bij jullie soms ook sprake van een ®ongelijkwaardige® verhouding??? Sorry to say this , maar daar lijkt het op. Tell me when I wrong.

Pamelabak
Gebruiker
spacer line

Dus als je het woord Meprau (of Menir) gebruikt betekent dat het als grappig bedoelt , in de vorm van pecoh taal .

Dit kan ook denigrerend gebruikt worden.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 30-11-2008 16:16 Pamelabak wrote:

Dit kan ook denigrerend gebruikt worden.

Yes , zo zie ik het .
Uiteraard dat woord wordt alleen (of vaak )gebruikt bij de oude Indische Nederlanders , de zogenaamde "indonesisch"georienteerde Indische Nederlanders .
Ik heb tussen die mensen (de 1ste generatie ) gewoond en om gegaan met hun kinderen (toen 10 jr ouder of meer) .
Die groep is ook bekend onder de naam van de 2de generatie Indische nederlanders.
De nu boven de 60-70 ers .

Door het niet goede beheersing van de Nederlandse taal , spreken ze vaak maleis-gebroken nederlands ( ook petjoh) .De 2 woorden meprau of menir wordt dan vaak gebruik door de vaak nog indonesische vrouwen (javaans - madurees , ambonese ) die getrouwd waren met een Indische meneer vaak .

Ik zou een Indische dame (met Indische achtergrond) nooit durven aanspreken met MEPRAU. Ook een Indische Meneer met MeNIR aanspreken .
Als het een goede bekende is , dan zou ik het mss durven , maar dan om te plagen.

Ik heb ook andere Indische Nederlanders gekend die vrienden waren van mijn ouders.
Die echt Algemeen Beschaafd Nederlands spreken , soms met dubbele namen en alsof ze hete aardappels in hun mond hebben terwijl ze met jou praten.

Semeru
Gebruiker
spacer line

Ya hoor, ik niet praat van klasse, YB beginnen en dan veel gekke reacties uit de hoogte. Kijken neer op indonesia mensen. Dan weer ander onderwerp maken, mooi praten uit belanda maar niet heb goed idee van indonesia. Pak surya geen indonesia ook niet bule. Kan niet meer begrijp toch? Maar wet veel van java, maar niet banjarnegara. Heel mooi gebied, niet veel bule daar komen.
Wij geleert moet hebben respect voor anderen, zo als ander hoge positie heb moet tonen respect. Dit niet klasseverschil of kaste, maar respect hoor. Mensen in hoge positie zal beter weten dan mensen niet veel school. Wij niet vechten met deze mensen. In belanda wel doen. Daar iedereen denkt allemaal zelfde nivo en kan vechten met andere mensen voor idee. Hier wij niet doen zo, hoor. Emoticon: Red face
Mijn vriend mij veel geleerd. Ik vijf jaar in belanda geweest ook. Weet goed van belanda ook. Mensen heb geen respect voor ander en niet helpen. Als gekleurde mens heb discriminatie gehad en lelijke woorden en boze gezichten. Zij maken andere klasse voor andere mensen daar. Maar denken heb goed idee van hier en ook maken die klasse voor orang indonesia. Echt waar hoor. Emoticon: Sadley
Die menir uit indonesia helemaal niet boos kijken, hij konsentratie en interesse. Zieleffe niet begrijpen mensen indonesia en maken eigen idee. Ook gebruik leleijk woorden voor beledigen. Niet goed praten hoor. Heb niet veel respect voor orang indonesia. Emoticon: Frustrated
Vriend zeg verhaal van oyibo helemaal niet klasseverschil. Hij alleen zo denken maar niet weten erg veel. En yogya-bali geven reactie ook uit eigen idee, niet begrijpen respect voor anderen. Kan niet goed aanpassen in indonesia, ik denk. Mijn vriend begrijp veel van cultuur hier en heb geen problemen, oyibo en yogya-bali niet zo erg begrijpen, alleen heb eigen idee en probeer ons te leren wij niet goed hier in eigen land en niet weten van indonesia heb veel armen mensen en alleen wil geld van bule. Dat is andere klasse, criminal. Emoticon: Angry
Yogya-bali: wij heb goede relasi. Niet wat jij denkt en hier zeg. Ook dat tonen niet veel respect hoor.
Ik weer werken nu. Emoticon: Bye bye

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Semeru,

Kinderen naar een Universiteit heeft niets met rijk zijn te maken.
In Nederland is daar een goed systeem voor. Wat mij verbaasd is dat je met deze opmerking de verschillen nog eens fijntjes onder de aandacht brengt. Rijk niet rijk? Na 5 jaar Nederland zou je kunnen weten hoe het systeem werkt. Heeft niets met rijk zijn te maken. Het zegt iets over jouw beoordeling van omstandigheden van de Nederlandse burger in dit geval. Jij bent zelf degene die zegt een rijke bule kan zijn kinderen naar de Univerisiteit sturen. Kennelijk ziet jouw vriend dit zelfs niet. Nogmaals, dit heeft niets met rijk te maken. Het heeft verder met respect te maken als iemand instaat is de verschillen wel te zien, en daar naar te handelen. Door de verschillen te onderkennen, bijvoorbeeld, de wij en ik cultuur. Of zelfs de verschillen te onderkennen die voortvloeien uit andere culturrsverschillen en die zijn er legio.

Discriminatie.
Ik heb hier nog niemand op discriminatie kunnen betrappen in dit topic.
Dat er Nederlanders zijn die zich hieraan schuldig maken is wel onder de aandacht. En niet nieuw. Dat dit gebeurd, ook naar jou toe is erg. En ik denk dat dit de mening is van vele Nederlanders en zelfs de meerderheid. Heel erg. Maar neemt niet weg dat een grote meerderheid naar mijn mening dergelijk gedrag niet onderschrijft, nog kan waarderen.

Dan respect,
Dat toon je als iemand dit verdiend.
En is niet automatisch verkrijgbaar.
Cultuursverschilletje?

It's only kinky the first time.

Semeru
Gebruiker
spacer line

Systeem voor kinderen naar universiteit ik weet niet van. Pak oyibo ook naar universiteit? Kan arme mensen belanda ook daar naar toe en hoeft niet rijk? Veel kinderen daar misschien. Hier moet pienter zijn en dan misschien nog nodig geld voor koruptie dan kan naar universiteit. Kinderen wonen in kampong bij familie of vriend. Kost niet veel ya.

Dat was disciminatie in belanda niet dit topic hoor.

On 01-12-2008 04:47 oyibo wrote:
Dan respect,
Dat toon je als iemand dit verdiend.
En is niet automatisch verkrijgbaar.

Misschien dat probleem voor bule. Eerst verdienen, niet automatis. Hier anders. Eerst respect dan later als niet kan minder of geen respect. Mensen in hoge positie automatis heb respect en niet makkelijk kwijt want heb macht. Als je heb die mensen nodig beter toon respect, toch. Kan niet zeggen eerst moet verdienen. Dan krijg niets. Bule denkt hij kan andere mens vinden. Maar als al een heb waarom zoeken ander? Misschien wij lui voor dat. Dit wel kultuurverschil ya. Emoticon: Yes!

Semeru
Gebruiker
spacer line

Geen reactie van oyibo meer. Dit bedoel semeru heb gelijk, maar vriend zeg dit niet kultuurverschil maar mentaliteitverschil. Ook met idee over klasse alles in echt anders, maar komt niet in idee van bule. Bule alles door elkaar gooien. Beter voor bule maar niet zoals het echt is hier. Vriend ook gelijk. Lieve man voor mij en veel geduld. Ook andere topic gaat over respect en klasse. Misschien daarom geen tijd hier, want deze topic over grote borsten voor sim. Ik ook heb sim hoor! Emoticon: Bye bye

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 01-12-2008 02:06 Semeru wrote: YB beginnen en dan veel gekke reacties uit de hoogte. Kijken neer op indonesia mensen. Dan weer ander onderwerp maken, mooi praten uit belanda maar niet heb goed idee van indonesia.

Nou ja, nou breekt mijn klomp. Lezen en nog eens lezen. Laat anders die vriend van je het goed lezen want mijn teksten hier zijn toch van duidelijk andere aard.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 01-12-2008 02:06 Semeru wrote: Vriend zeg verhaal van oyibo helemaal niet klasseverschil. Hij alleen zo denken maar niet weten erg veel. En yogya-bali geven reactie ook uit eigen idee, niet begrijpen respect voor anderen. Kan niet goed aanpassen in indonesia, ik denk. Mijn vriend begrijp veel van cultuur hier en heb geen problemen, oyibo en yogya-bali niet zo erg begrijpen,

Ik krijg het sterke idee dat juist die vriend van jou tittel nog jota begrijpt van de cultuur in Indonesia want anders zou hij je wel hebben gerectificeerd hier. En - please - verschuil je niet telkens achter je vriend. Je hebt toch een eigen mening (of heb ik toch gelijk over die ongelijkwaardige verhouding?!).
Dat telkens die vriend erbij halen zonder dat die vriend zelf zijn mond open doet, is een duidelijk teken van dependancy .

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Behalve de gebroken klomp, hier ligt er ook 1, heben mensen ook nog gewoon werk en is een reaktie niet altijd vanzelfsprekend direkt na een nieuwe posting.

En daarbij wordt er gereageerd op het item respect. En niet meer op het klasse verschil wat zeker zo belangrijk is zoniet belangrijker. En dit klasseverschil is weldegelijk aanwezig, zie ook een ander topic waar de familie veel druk zet om het stel egtrouw te krijgen. Ik zie ook regelmatig dat de dame in kwestie snel in verwachting is en ik heb het idee dat dit dan de garantie is voor de langere termijn. Dit zal wel ontkent worden maar het wel opvallend dat het dan meestal de oudere bule en jongere dame betreft.

Ik zie het met stijgende verbazing aan allemaal. Semeru, jouw reakties hier geven wat mij betreft de verschillen goed aan. En Nederland zoals je ondertussen kennelijk wel weet goed, zoniet over georganiseerd is. Behalve dat het ook koud is zullen de kampungdames m.i. snel de nodige problemen hebben. Maar jij bent van mening dat het allemaal wel meevalt, en dat denk ik niet. En het geheel begint met het zien van deze zaken en er naar te handelen. Ontkennen van klasseverschil kan desastreuze gevolgen hebben. En ik meen dat het YB is die hier beroepshalve wel eens mee te maken heeft.

En daarvan wel eens een voorbeeld geeft.

Ik neem zaken in mijn omgeving waar, en wat mij betreft is het maatschappelijke verkeer net zo chaotisch als het verkeer hier. En de manier waarop men er aan deelneemt. Meestal zonder enig bewustzijn, zonder 1 rijslesje. Ik sta er bij en kijk er naar. En de bule die het land binnenkomen, en plots van de dames wel aandacht krijgen zich een herboren James Bond voelen. Volstrekt blind voor het feit dat ze geen James Bond zijn maar domweg een dikke dompet hebben. Tenminste, dat denken de dames dan.
Semeru, ik zie hier dagelijks de voobeelden om me heen. En meest waarschijnlijk ziet YB die enige tijd later in persoon om de puinhoop op te ruimen.

Hoezo geen klasseverschil. Emoticon: Party!

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Ik zou daar nog aan toe willen voegen dat je als westerling wel een levenshouding moet hebben om je staande te kunnen houden in RI. Metname door klasseverschillen.

En ik zie om me heen dat het onder andere het klasse verschil is wat de meesten afbreekt en besluit doen terug te keren. Waarschijnlijk door mijn lange verblijf in derdewereldlanden ben ik er waarschijnlijk immuun voor. En neem ik de omstandigheden op de koop toe. En daar waar mensen de verschillen niet zien gebeuren de grootste ongelukken in het maatschappelijke verkeer. In al zijn diversiteiten. Je moet als persoon op een bepaalde wijze georganiseerd zijn dat dagelijkse gebeuk van stupiditeit te overleven. Wat niet wegneemt dat er ook hele mooie dingen mogelijk zijn hier. En dat weet ik zo ondertussen uit eigen ervaring.

Klasseverschil in zowel het zakelijke als intermenselijkeverkeer.
En omdat te ontkennen is lijkt mij wel de grootste fout die je als bule kunt maken.
En niet alleen in RI, wat mij betreft gaat dit op in veel landen rond de evenaar, van Afrika tot Azie to Zuid Amerika. En ja ik heb op die continenten zowel gewoond als gewerkt en deelgenomen aan het maatschappelijke verkeer.

Doe er je voordeel mee. Emoticon: Party!

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 02-12-2008 03:12 oyibo wrote: [Klasseverschil in zowel het zakelijke als intermenselijkeverkeer.
En omdat te ontkennen is lijkt mij wel de grootste fout die je als bule kunt maken.
En niet alleen in RI, wat mij betreft gaat dit op in veel landen rond de evenaar, van Afrika tot Azie to Zuid Amerika.

Dat ontkennen is een steevaste reactie van de bule , maar in hogere mate nog van de Nederlander die zijn Calvinistische juk niet kan kwijtraken. En het klopt - dat steevast ontkennen en niet willen zien - nekt de meesten en veroorzaakt een bron van ellende. Het klinkt wel mooi: allemaal gelijk, maar de realiteit is jammergenoeg anders. En dat is waarmee je moet (leren) leven, zeker in landen rond de evenaar. Niet de hele wereld is Calvinistisch doordrenkt.......doet me altijd weer denken aan dat arrogante Calvinistische opgeheven vingertje van ex-minister Jan Pronk. Deze man liep over van ethno-centrisme maar werd door een groot deel van het Nederlandse volk "op handen gedragen" vanwege deze houding en zijn gedrevenheid; het was echter voortdurend de eigen (culturele, Calvinistische) normen, waarden, opvattingen boven die van een ander stellen.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Voor Semeru, even nogmaals mijn reactie van het topic " Veilig? *urgent bericht* " gehaald (in verband staand met het hierboven genoemde):

"..... stel ik hier nogmaals dat het gros van de bule gewoon niet (wil) doorhebben dat er hier overduidelijk sprake is van een klassemaatschappij. Dan gaat het er helemaal niet om of men dat leuk vindt of niet: het is een gegeven waaraan de meeste bule om heen lopen en het niet willen accepteren. Een duidelijk teken van geen begrip hebben voor een andere cultuur en samenleving.
Dan mag men zichelf volgens de Calvinistische normen op de borst slaan hoe goed men wel niet is dat men niet aan ®klasse®-denken meedoet, men heeft daarmee wel aangetoond geen inlevingsvermogen te bezitten voor de situaties en posities in een andersoortige samenleving, m.n. degenen die zijn gebaseerd op een groeps-denken en -gevoel."

Semeru
Gebruiker
spacer line

Veel moeilijke woorden weer zeg. Maar steeds praten over en van bule. Niet praten van orang indonesia. Ik geen bule hoor!
Wat verkeerd ik dependency met vriend? Dat kultuurverschil hoor. Vroeger ik geleerd alle meisjes in belanda niet werken. Allemaal heb dependency met man of vriend. Vroeger niet verkeerd, waarom nu wel. Vroeger ook alle vrouwen katoliek heb doek voor hoofd voor buiten, nu mag niet meer. Dan denken dat alleen moslim doen.
Mij James Bond wel dikke dompet maar ik niet veel gebruik hoor van hem. Hij wel soms kado geven. Lief toch? Ik ook werken voor geld van baas. Ik veel respect voor baas, want hij geven mij geld. Hij ook lieve man maar sinees. Hij doen niet verkeerd.
Yogya-bali denk ik niet goed lezen alles, maar niets verkeerd hoor. Ik niet domme orang, heb goede school vroeger en vriend heb university en titel ook. Hij alleen maar helpen begrijpen maar niet wil schrijven. Lulkoek allemaal hij zeg. Ik niet begrijp deze woord. Domme orang belanda hij zeg. Maar ik weet niet meer met veel lezen van dit forum. Ik denk deze forum niet goed voor orang indonesia maar voor domme bule doen veel verkeerd in buitenland want hij doen verkeerd alles. Ga met verkeerd meisje en dan geld weg, maken kindje bij moslim en wil niet trouwen. Alle bule willen heel veel en denken kan alles kopen maar vergeet niet alles kan in indonesia. Hier heb andere regels. Bule niet makkelijk kan aanpassen. Denken hij kan wet veranderen, maar goverment wil natuurlijk niet. Dat niet kultuur hoor. Ook niet klasseverschil. Wel een beetje weinig respect hebben voor indonesia. Maar niet alle bule komen hier domme mensen. Alleen jij hoor niet van niet domme mensen alleen wel van bule met probleem.
Yogya-bali zeg: - het was echter voortdurend de eigen (culturele, Calvinistische) normen, waarden, opvattingen boven die van een ander stellen - Inderdaad ik veel lezen dit op deze forum, dus jij gelijk hoor. Maar indonesia heb wel beetje anders in normen waarden en opvattingen. Bule moet aanpassen anders veel probleem. Deze bule veel schrijven hier.
Oyibo overal geweest, ik heb veel respect voor hoor. Maar hij ook goed gezegd voor bule eerst moet respect verdienen. In indonesia hoeft niet. Kan wel kwijt raken. Dat anders dan in belanda en bule hier komen niet begrijpen. Hij ook denken moet geld geven dan krijg respect voor dikke dompet, maar dat niet waar. Hij laten zien hij dikke dompet veel meisjes wildeze leeg maken natuurlijk, maar hij krijgen geen respect. Wel probleem en dan hij hier schrijven. Emoticon: Party!

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 02-12-2008 05:55 Semeru wrote: Ik niet domme orang, heb goede school vroeger en vriend heb university en titel ook. Hij alleen maar helpen begrijpen maar niet wil schrijven. Lulkoek allemaal hij zeg. Ik niet begrijp deze woord. Domme orang belanda hij zeg.

Nou nou, wat een arrogantie die vriend van jou. Verschuilt zich achter zijn vrouw. Ik denk dat als er 1 domme Belanda is, dan is hij dat wel met zijn "doorgeefluik" opvattingen. Die universiteit en titel zegt niets (over klasse- en kaste gesproken!!!!), zeker niet op deze topic waarover we het o.a. hebben over mensen met een slecht EQ (en geen IQ).

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 02-12-2008 05:55 Semeru wrote: Yogya-bali denk ik niet goed lezen alles, maar niets verkeerd hoor. Ik niet domme orang, heb goede school vroeger en vriend heb university en titel ook. ..........
.......
Yogya-bali zeg: - het was echter voortdurend de eigen (culturele, Calvinistische) normen, waarden, opvattingen boven die van een ander stellen - Inderdaad ik veel lezen dit op deze forum, dus jij gelijk hoor. Maar indonesia heb wel beetje anders in normen waarden en opvattingen. Bule moet aanpassen anders veel probleem. Deze bule veel schrijven hier.

Niemand zegt hier dat je dom bent. Maar als je (ik geloof dat ik jullie moet zeggen met die "fluisteraar" achter je) dingen gaat zeggen die elke andere Indonesier (o.a. Surya) makkelijk kan weerleggen, dan vraag ik me af of je (jullie) begrijpen waar het hier over gaat. Hier is juist verre sprake van een bule die zich hoger stelt......in tegendeel, we hebben het hier over de klasse- en standenmy die altijd maar wordt ontkend door Nederlanders met hun Calvinistische inslag. Kijk, en dat is nou geen kennis hebben van en respect voor de Indonesische cultuur want dat betekent dat je iets gaat beoordelen vanuit je eigen culturele context.
Het gaat hier ook totaal niet over aanpassen van bule op de manier zoals jij het stelt, maar op de manier zoals de realiteit in elkaar zit.
Surya, hellllllppppp!

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Vandaag voor het eerst sinds lange tijd weer eens een taxi-chauffeur die 'boss' tegen me zei, en dat gewoon in Yogya. Liet hem direct weten 'Mas aja, pak'... 'O ya, maaf mas.' Weer een grote irritatie voorkomen door op een nette en duidelijke manier te laten weten wat er moet gebeuren.

Ik weet trouwens niet wat de borstomvang van die kerel was. Niet naar gevraagd uit beleefdheid. Emoticon: Wink

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 02-12-2008 07:38 Yogya-Bali wrote:

...

Nou nou, wat een arrogantie die vriend van jou. Verschuilt zich achter zijn vrouw. Ik denk dat als er 1 domme Belanda is, dan is hij dat wel met zijn "doorgeefluik" opvattingen.

Barangkali Semeru jadi PLT (Penyambung Lidah Toean) ?

Maar in kampong hier niet heb klasse.
*Zelf in kampong heb je ook al verschillen.
Qua leeftijd(respect) , qua inkomen , etc
Een gezin , ongeshoold maar met een TKI-er in de familie kan meer doen en respect(jaloezie) kopen dan een gezin waar de vader een arme pegawai negeri is (ambtenaar)

Pak surya geen indonesia ook niet bule. Kan niet meer begrijp toch?
zie : http://omsid.multiply.com/

Misschien dat probleem voor bule. Eerst verdienen, niet automatis. Hier anders . Eerst respect dan later als niet kan minder of geen respect. Mensen in hoge positie automatis heb respect en niet makkelijk kwijt want heb macht. Als je heb die mensen nodig beter toon respect, toch. Kan niet zeggen eerst moet verdienen .

*Door dit te schrijven geef je Y-B en Oyibo min of meer gelijkt.
Waarom eerst respect tonen , op grond waarvan .?
Door zijn uiterlijk ? Zijn huidskleur ?
Zijn opleiding , zijn dikke dompet ? .

Semeru
Gebruiker
spacer line

Ik kan niet meer alles begrijp hoor yogya-bali. Veel woorden ik niet meer ken. Ik gek van. Ik nu werken en niet heb vriend. Hij niet domme bule en geen probleem met anderen mensen. Je doet net alsof je kent hem al. Hij zegt hij ken jou wel hoor. Emoticon: Nice
Pak surya gezegd hij niet indonesia mensen en ook geen bule maar wel heel lang in belanda wonen. Dus hij geen indonesa mensen. Kan niet jou helpen.
Jij schrijven: - Kijk, en dat is nou geen kennis hebben van en respect voor de Indonesische cultuur want dat betekent dat je iets gaat beoordelen vanuit je eigen culturele context - Moeilijke woorden maar wel begrijpen hoor. Dat is precies wat ik ook zeg. Dan domme bule komen met verstand in dikke broek en gauw hebben veel problemen. Jammer voor hem. Hij vlug geld weg en naar huis en lelijk dingen zeggen van indonesia maar hij dom was. Emoticon: Nooo

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

84,698,165 pageviews Een website van indahnesia.com