over sumatra

Subforum Sumatra 
71 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Sumatra > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
petermax
Gebruiker
spacer line

heeft iemand een goede tip wat wij kunnen zien op sumatra voor 10 dagen wij komen aan in medan

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Peter,
Je komt aan in Medan, moet je na 10 dagen weer terug zijn in Medan of vertrekt je terugvlucht ergens anders vandaan.? Maakt voor je planning wel uit. Voor 10 dagen Sumatra zou ik kiezen voor omgeving Toba meer en vanuit daar naar West Sumatra. Ten zuiden van Padang vind ik minder interessant, al was het alleen maar omdat het vervoer je dan veel tijd kost. Op zich is Zuid West Sumatra ook erg mooi, maar het hangt er een beetje vanaf wat je wilt, of je al eerder in Indonesie bent geweest, en waar, of je erg gesteld bent op wat luxe, welke tijd van het jaar je gaat etc.etc.
Maar in 10 dagen omgeving Toba en Minangkabau (West Sumatra) kun je echt iets schitterends zien. Nader in te vullen na verdere informatie over je eigen plannen.

groetjes Elsbeth

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

Topic verplaatst naar 'Algemene IndonesiŽ-praat'

ketut.nl
Gebruiker
User icon of ketut.nl
spacer line

Een jungletrek van 2-3 dagen met Indra in Bukit Lawang.

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 16-11-2008 15:22 elsbeth wrote:
Peter,
Je komt aan in Medan, moet je na 10 dagen weer terug zijn in Medan of vertrekt je terugvlucht ergens anders vandaan.? Maakt voor je planning wel uit. Voor 10 dagen Sumatra zou ik kiezen voor omgeving Toba meer en vanuit daar naar West Sumatra. Ten zuiden van Padang vind ik minder interessant, al was het alleen maar omdat het vervoer je dan veel tijd kost.

Beste E ,

Heb je die route ten Zuiden van Padang gevolgd ?
Ik ben van plan om de route medan - padang te volgen begin 2009 .
Informatie heb ik al gevonden bij :
http://indonesiatravel-emma.bl(...)-maninjau-magic.html
Sta nog te denken of ik vanaf padang met een huurauto naar beneden gaat , of ik met Pelni vaart .
Heeft iemand ervaring mee ??

bisa dicek of makemyday .

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Surya Atmadja,
Ik heb de reis van Bukittinggi naar Parapat al eens gemaakt en ik heb nu plannen om met Tuti volgend voorjaar West Sumatra te bezoeken en daarna in twee dagen door te reizen naar Samosir.
Aan het eind van de vakantie willen we terugvliegen vanaf Medan of de Pelni nemen naar Jakarta.
Wij zijn vrij flexibel met de tijd en kunnen ook de reis in omgekeerde volgorde maken maar willen minimaal een dag of tien in West Sumatra blijven.
Misschien leuk om contact te hebben over onze plannen.
Salam,
Tuti en Jan

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Jan , ik ga waarschijnlijk begin februari 2009.
Vertrek vanaf JKT- Medan en van Medan naar beneden t/m Padang ?.
Dit is eigenlijk al de 3 de poging , de afgelopen 2 keren ben ik ook op Java gebleven.
Deze keer zal het (insyaallah) wel doorgaan .
Moet nog de route plannen.Ik ga met een vriend uit amsterdam een auto huren.
In ieder geval heben we al geboekt voor Jakarta .
De 1ste en 4de week zit ik waarschijnlijk in Jkt .
De 2de-3de week Nrd en West Sumatra (10 dagen ?) .
Alleen de highlights .

http://ade1827.multiply.com/ph(...)_Mudik_Sumatera_2008

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Surya,
Leuk dat je naar Sumatera gaat. Als je de 2-de en 3-de week voor Sumatera plant, kun je echt behoorlijk wat zien, zeker als je niet verder zuiderlijk gaat dan Padang.
Die hele westkant is prachtig (Pegungan Barisan), ook helemaal door naar Zuid Sumatera. de oostkant van Zuid Sumatera is minder mooi (Palembang en wijde omgeving, de eilanden Bangka en Biliton voor de kust van Palembang zijn wel weer erg mooi). Ik vind vooral het gebied rond Danau Toba erg mooi (en Samosir natuurlijk), maar ook West Sumatera is echt prachtig, hele mooie meren ook (Maninjau). Maar ja, ''t is wel lang geleden dat ik daar was , hoor, in 1992, samen met mijn moeder (toen 62) ,achterop de brommer bij de pastoor en de broeder in Tanjung Sakti, een piepklein dorpje midden in de wildernis in Zuid West Sumatera (in de buurt van Lahat). O, wat hebben we gelachen (en de dorpsbewoners ook natuurlijk).
Ik ga komende zomer de andere kant op, nadat ik de laatste keer in 2002 op Java was, nu naar Manado.

Groet Elsbeth

Wimroma
Gebruiker
spacer line

Wij zijn met 3 personen in 2005 naar Sumatra geweest. Bukit Lawang met de Orang Oetans was onvergetelijk. Toba met Samosir heel mooi. 1 a 2 dagen is hier wel genoeg.Met een lokale gids door de Harau vallei nabij Bukittinggi was ook ontzettend mooi en zo authentiek. Hier een tracking doen door de jungle!!! Wij zijn van Bukittinggi in 2 dagen naar Palembang gereden. Sneller kan niet vanwege de toestand van de wegen. In negatieve zin ook onvergetelijk. Als je zelf een auto huurt, raad ik je aan bij iedere pomp waar brandstof aanwezig is te tanken, ook al is er een kwart uit. De meeste zijn leeg en waar wel wat is, krijg je soms maar een paar liter. Dit terwijl het daar vol zit met olie. Volgens familie in Palembang is dit nu nog, behalve in de grote steden.
Overigens van Medan naar Bukit Lawang heb je ook een niergordel nodig vanwege de vele diepe putten in de weg. Als je het zuiden vergeet kan je Noord en West uitgebreid bezoeken.
Groet, Wim.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. wimroma
Even denken.
1.Ik wil Medan e.o bekijken (ongeveer 2 dagen) .
Medan wil ik echt zien en zeker de haven Belawan.
Ik heb nog leuke herrineringen toen ik na behalen van mijn SMP diploma (tig jaren geleden ) een maand heb gevaren met mijn oom , hij was toen Master Mariner bij de Pelni , tijdelijk aangesteld bij de ALRI (Indonesian navy).
Heb toen een halve dag moederziel alleen rondgebanjert in Medan , met een bewapende korporaal als bodyguard .
Er was toen een akkefietje geweest tussen de marine en de landmacht.
2.Toba e.o (ongeveer 2 dagen volgens jou)
3.Bukittinggi e.o
4.Padang. e.o ,wil graag de beroemde Teluk Bayur zien.

Ik ben geen natuurmens , dus ga geen trektocht maken , eerlijk gezegd heb ik de conditie niet meer.

De Pelni route naar Jkt gaat niet door , dus we moeten of met de vliegtuig doen of auto naar beneden richting lampung gaan (hoeveel dagen ? ) en in welke stad moet ik een tussenstop doen ?

Ben ook aan het surfen op het net , de meesten reisverslagen gaan tot Padang , moet nog even kijken of er andere reizigers die dat gedaan hebben (Padang-Lampung) .
Moet ook nog voorleggen aan mijn reisgenoot.Tot Padang is al O.K.
Alle suggesties zijn welkom.
Op Sumatra ben ik echt een orang turis , moet ook afgaan op de ervaringen van anderen.

Wimroma
Gebruiker
spacer line

Wij hebben van Bukittinggi naar Palembang 2 hele dagen gereden. 2x minimaal 9 uur.
Overnachting in de buurt van Jambi. Fatsoenlijke hotels kun je vergeten. Het zijn allemaal overnachtingsplaatsen waar de chauffeurs slapen.
Hou ook rekening met de schaarse brandstof. Het is echt ongelooflijk, maar de meeste pompen zijn leeg!!!
Medan is groot en niet al te schoon 2dagen lijkt mij genoeg. Bukit Lawang, trekking met 1 overnachting is meer dan genoeg. Slecht ter been, dan na het bezoek terug en door naar Berastagi. Dan Toba, 1 overnachting is meer dan genoeg, tenzij je hier je meegebrachte boeken wilt lezen. Door naar Bukittinggi, dan heb je hier onderweg en in Bukittinggi genoeg tijd voor het lokale leven. Vergeet niet de Harau Vallei. Is echt de moeite waard, ook zonder trekking.
Heb je tijd over, dan is een bezoek aan het eiland Bangka zeker de moeite waard. Vanuit Palembang met de ferry is het 3 uur varen. Op Bangka rijdt je naar de andere kant in 2 uur en kan je logeren in Tanjung Pesona of Parai beach resort. Parai is het meest luxueus. Echt heel bijzonder. Hiervandaan kan je met een vliegtuig naar jakarta.
Veel plezier,
Wim.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 08-12-2008 21:15 Wimroma wrote:
Heb je tijd over, dan is een bezoek aan het eiland Bangka zeker de moeite waard. Vanuit Palembang met de ferry is het 3 uur varen. Op Bangka rijdt je naar de andere kant in 2 uur en kan je logeren in Tanjung Pesona of Parai beach resort. Parai is het meest luxueus.

Wim , jammer dat ik ongeveer 10 dagen tijd heb tussen Medan en Padang .
En mijn belangstelling gaat naar oude bekende plaatsnamen uit mijn schooltijd in Indonesia.
Plaatsen waar de gemiddelde toerist alleen langs komt .
Ik heb internet afgestruind , meestal gaan ze langs de bekende grote plaatsen .
De schrijver van dit site , een ingenieur van Pusri (Pupuk Sriwijaya) uit Palembang wil mij zelf ontmoeten .
Heb ook veel zin om naar Palembang te gaan , in het bijzonder om de resten van Sriwidjaja te bekijken.
http://mulyadisulita.wordpress.com:80/
In die omgeving heb je ook verschillende archeologische vondsten .van kleine vorstendommen die ik nog nooit heb gehoord .
Waarschijnlijk wordt Palembang en omgeving de volgende project .
Dan ga ik met mijn gezin.
Nu ga ik met een vriend .

elsbeth
Gebruiker
spacer line

He Surya, ik las in een ander topic dat je over een paar weken vertrekt naar Sumatra. Wat leuk. Wat is het uiteindelijk geworden, waar ga je heen? Ik wens ke in ieder geval heel veel plezier en ben benieuwd straks je ervaringen te horen.

Groetjes Elsbeth

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

E ,
insyallah ga ik 29ste januari van Jakarta naar Padang met de Pelni en daarna naar Medan e.o en Batam .Ik heb al ticket laten bestellen .Moet nog bevestiging krijgen.
Ik heb overal informatie gezocht , ook bij wereldwijzer reisforum .
Heb ook info gekregen van mij indonesische vrienden .
De meesten zijn oude info , toen ze nog jonger waren hebben ze gereisd op Sumatra. .
Dus moet ik zelf uitzoeken , uiteindelijk heb ik info's verzameld .
Handig voor mij en voor anderen.

http://wereldwijzer.nl/showthr(...)?p=356769#post356769

petermax
Gebruiker
spacer line

wij komen aan 26 juli in medan en willen rond trekken ongeveer 10 a 14 dagen wij denken tot pandang want van daar uit kunnen we naar jakarta vliegen heeft iemand idee om wat te zien op sumatra groetjes mieke

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Mieke,

Ik begrijp het niet. Met deze vraag ben je je post in dit topic begonnen? Heb je nog niet genoeg antwoorden? Of zoek je iets specifieks? Of begrijp ik het nu verkeerd?
gr
Anne Mieke

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 24-02-2009 10:06 petermax wrote:
wij komen aan 26 juli in medan en willen rond trekken ongeveer 10 a 14 dagen wij denken tot pandang want van daar uit kunnen we naar jakarta vliegen heeft iemand idee om wat te zien op sumatra groetjes mieke

Je kan na Medan eerst naar Bohorok, Brastagi ,Bukit Lawang gaan .
Kost 2-3 dagen.
Daarna ga je via Prapat (evt Logeren) naar Samosir gaan ( daar logeren in een plaats die Tuk tuk heet) .
Daar zie je ook bule' s rondlopen.
ik zou dan hotel carolina nemen .
Ben langs geweest (survey) om kopje koffie te drinken.
Daarna ga je richting Padang .
Ik zou voorstellen om van Parapat naar Tarutung gaan , en van daaruit ga je richting Sibolga (havenstad).Dit in verbannd met de slechte wegdek en landverschuivingen in de buurt van Sipirok.
Ook heb je veel last van zwaar verkeer , overbeladen trucks , snelle interprovincie bussen die je van de weg duwen , en andere grote bakbeesten.
Het is namelijk de enige weg voor alle verkeer , dus ook de grote kolossen.
Vandaar dat ik de route via Sibolga neem , ben ook daar in de centrum gaan eten , en de haven bekeken om foto' s te maken .De wegdek is van betere kwaliteit en het verkeer is minder druk.Heb je geen last van grote bussen of truks.
De meeste toeristen gaan na Tarutung verder naar Padang Sidempuan.
Langs kleine stadje Sipirok( daar kan je logeren) bij Torsibohi hotel (2 Emoticon: Shiny .In zo' ,n cottage vorm.
Als je de route vanaf Tarutung richting Sibolga neemt en daarna naar Padang Sidempuan kan je kiezen om in Hotel Natama (2 Emoticon: Shiny te logeren of een stukje rijden (30 minutent) terug naar Sipirok (.
De volgende dag ga je weer terug via Padang Sidempuan naar Bukit Tinggi .
Warm aanbevolen in plaats van de gedateerde Natama Hotel.
Padang Sidempuan is eigenlijk een stopplaats voor mensen die van Medan naar Padang gaan (of in omgekeerde richting).
Vergeet niet om lunchbox te nemen (broodjes en voldoende drinkwater).
De restaurants / eethuisjes tussen Tarutung en Padang is niet zo geschikt voor Europese magen. Je kan wel een warme kopje koffie of thee drinken bij zo;n eenvoudige straatrestaurants. Warm eten is niet aan te bevelen. Krijg je " rotzooi" binnen. Vanaf Bukit Tinggi kan je de omgeving bekijken , gebruik het als uitval basis.
Daarna ga je naar Padang .Daar heb je ook leuke plekken om te bezichtigen .
Heb daar 2 nachten gelogeerd.

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Wimroma, even het Sumatratopic weer boven krijgen. Ben jij destijds ook in Tangkahan geweest? Ik ga deze zomer een soortgelijke tocht maken als jij destijds, maar we willen ook in Tangkahan langs. Hoe heb jij destijds je vervoer geregeld naar Bukit Lawang? Ter plekke of vantevoren al? Ik denk erover om het stukje Medan-Tangkahan-Bukit Lawang-Samosir vanaf hier vast te leggen. Vanaf Samosir regel ik het zelf wel, of openbaar vervoer of busje regelen.
Tips van anderen zijn uiteraard ook welkom. Ik heb 10 tot 14 dagen voor het stuk Medan-Padang. Carolina Hotel nog steeds leuk (in 1989 superleuk, maar dat zegt niks)
Hoe is bijv. nu Carolina's in vergelijking met Tabo Cottages. Weet iemand dat?

willemgeheim
Gebruiker
spacer line

10 dagen is wel kort ik was er drie weken.
Op het topic 7 weken 8 eilanden kun je er het een en ander over terug vinden.
http://forum.indonesiepagina.n(...)aal_willemgeheim.php
Carolina was wel oke in Tuk-Tuk (nov 2009) en Sibolga is ook echt een aanrader had er een goed hotel maar dat was wel 2 of 3 km de berg op in Sibolga.
Maar ik heb die trip met de scooter gedaan.
Ja ik was ook in Sipirok en wil nog steeds de zwavel(zuur?)bronnen zien.
Het regende zo hard toen dat ik ook ivm met de slechte weg toen terug gereden ben naar ons hotel in Padang Saduam.
ik zou er toch niet zien als wat ik op de foto had gezien die ik op internet had gevonden.

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Ja, ik weet het, Willem, 10 dagen is veel te kort. Misschien moeten we Java wel helemaal laten schieten en lekker lui door Sumatera reizen. Alleen van Samosir naar Bukittinggi is al 2 dagen reizen. Eigenlijk denk ik dat ik zo min mogelijk vastleg, dan zien we wel waar we hoe lang willen blijven. Dat is toch altijd het leukst en dan sta je nog een beetje opne voor onverwachte situaties.
Ik heb al een beetje ziten neuzen op je reisverslag.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Elsbeth,

Op Sumatera hoef je echt niets vast te leggen. Wat je wel kunt doen is een dag van te voren even bellen, maar heel lang van tevoren is zeker niet nodig.
Ik vind Caroline op Samosir veel minder dan Tabo (dat overigens wel slims is om wat eerder dan een dag van te voren te rerserveren als je in de zomer gaat, ik heb het vorige week wel gezien. Het is gewoon het meest bezochte hotel op het schiereiland.)

gr
AM

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Hai Anne Mieke, het eerste deel (Medan-Tangkahan-Bukit Lawang-Samosir) wil ik wel al vastleggen. Nadat ik me bij de boot naar Samosir heb laten afzetten, regel ik het zelf.
Het verschil is toch dat we met 4 kinderen reizen, dan ben je tot minder risico's bereid.
Grootste risico vormt voor mijn gevoel het verkeer.
En grootste valkuil dat je teveel wilt zien in te weinig tijd. Daarom misschien West Java overslaan als ook de kinderen het leuk vinden op Sumatera.
Dank voor je tip van Tabo, ik had het in je reisverslag ook al gelezen.
Wel even wennen hier terug te zijn zeker??

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 01-02-2011 13:06 elsbeth wrote:
Wel even wennen hier terug te zijn zeker??
Ik heb niet echt de tijd om op mijn gemak te wennen. Er is de laatste maand veel gebeurd bij mijn werkgever. Dus gewoon weer full swing erin.

Als je nog andere hotelinfo etc nodig hebt op Sumatera dan hoor ik het wel.

gr
AM

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

A.M

Hoe hebben jullie ( welke boot?) de oversteek gemaakt van Prapat - Samosir ?
Met de " snelboot " Emoticon: Cry alleen personen) of met de 2 grote boten ?

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

De grote boot (fery) vertrekt van Ajibata en vaart naar Tomok. Daar heb je niet zoveel aan (behalve als je met de auto bent natuurlijk).

De passagiersboten varen van Tiga Raja (bij de markt in Parapat) naar Tuk Tuk en meren aan op de plaats naar wens o.a. Tabo, Carolina maar ook bv bij Samosir Cottages, Lekjon etc.
Overtocht 40 minuten, vertrektijd ieder uur, vanuit Parapat op het halve uur dus 6.30, 7.30, 8.30 etc. tot 17.30. Terug vanuit Tuk tuk op het hele uur om 7.00 uur, 8 uur etc. Prijs Rp 7.000.
De ferry zal er iets langer over doen (ik meen me iets van een uur te herinneren vorig jaar).

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

85,255,410 pageviews Een website van indahnesia.com