Wonen op Bali

Subforum Bali, het godeneiland 
82 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Bali, het godeneiland > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
brendababe
Gebruiker
User icon of brendababe
spacer line

Waarom is het een nadeel als je van Indische afkomst ben in Bali??? Emoticon: Confused

adu zeg!!! ben kapok!!

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 17-11-2008 09:01 brendababe wrote:
Waarom is het een nadeel als je van Indische afkomst ben in Bali??? Emoticon: Confused

Tycho geeft zelf het antwoord op je vraag: Allereerst ik ben geen belanda zonder enige affiniteit met Indonesie. Ik ben jongen van indische afkomst en ik heb idd al een paar keer het geluk gehad om bali te mogen bezoeken. Vooral de laaste keer voelde het alsof ik thuis kwam (inmiddels 3 jaar geleden) .
Als jezelf het idee hebt dat je verschilt van een 100% blanke, dan sla je de plank volledig mis. Voor de Indonesier is een Indo gewoon een bule , een bleekscheet. En niets anders.
Het nadeel zit 'm in dit soort houdingen zoals Tycho hierboven schetst.......denkende dat je als Indische een "deel" van het Indonesische volk bent. Niets hiervan.....voor de Indonesiers zijn Indische Nederlanders net zo Nederlands als een blonde, blauwogige Nederlander. De fout die juist veel Indo's maken, is dat ze denken "thuis" te zijn en er iets meer van "snappen" dan een 100% blanke Nederlander.....dus niet meer openstaand voor het feit dat Indonesie 180 graden omgekeerd evenredig is aan Nederlands-Indie. Dit soort veel voortkomende arrogantie zal je nekken. Men zal niet de eerste zijn. Indo's mislukken sneller hier dan "witte" Nederlanders die nog "onbevlekt ontvangen" zijn en daarmee tevens nog openstaan voor de nieuwe waarden en normen.....daar waar een Indo doorgaans denkt : "Ik weet het al want het zit in mijn bloed".
Ik ben nog geen echt "geslaagde" Indo uit NL tegengekomen (behalve een goede vriend van mij die zich niet voorstaat op zijn Indisch zijn maar gewoon erkent dat hij Nederlander is, Nederlands denkt en daardoor allerzins acceptabel is voor de Indonesier), daar waar ik wel veel "geslaagde" volbloed Nederlanders ben tegengekomen.
Voor je eigen bestwil: presenteer jezelf als Nederlander en niet als een Nederlander met Indonesisch bloed want dan ga je stierlijk af.
Daarnaast heeft Jeroen het ook al genoemd......dat in zee gaan in zaken met familie.....regelrechte disasters komen daaruit meestal voort. Ik heb dat al tig maal gezien bij - met name - Indische Nederlanders en Nederlandse Molukkers.

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Tycho,
Ik vind het, zoals eerder Jeroen en Yogya Bali al aangaven, erg te waarderen dat je na zoveel terughoudende berichten over je ideeen betreffende Bali, niet in de defensie schiet en je beledigd voelt. Ook vind ik je argumentatie van "later spijt krijgen dat je iets niet gedaan hebt" erg goed. Zo is het precies. Je moet je goed realiseren wat voor moeilijkheden je allemaal tegen kunt komen en ik zou daarbij zeker heel goed luisteren naar wat de andere forumlezers te zeggen hebben. Het zijn over het algemeen mensen die Indonesie zeer goed kennen en er vaak al tig jaar wonen. Zij hebben veel ellende van "geemigreerde" Nederlanders en andere buitenlanders voorbij zien komen. Maar ook deze mensen hebben het wel geprobeerd, oke, vaak daarna een illusie armer, maar is dat erg? Ik zie deze mensen niet als losers, maar als mensen die iets geprobeerd hebben. Dus als jij echt denkt daarheen te willen, dan moet je gaan, maar orienteer je heel goed voor je ergens aan begint. Wat betreft het "je ergens thuis voelen", dat is een niet te beredeneren begrip.
ook als je roots niet op Bali liggen , kun je je er natuurlijk best thuis voelen. Ik had de eerste keer dat ik voet zette op Indonesische bodem (in Manado, 1987) meteen een zelfde gevoel, terwijl ik helemaal geen roots in Indonesie heb liggen. Een jaar later heb ik een maand of 10 gewerkt op een school in Zuid Sumatra, waar ik mij ook erg thuis voelde. Maar dat was vrijwillgerswerk, had gespaard geld bij me en hoefde mij geen zorgen te maken over structureel geld verdienen. Dat is denk ik het verschil. Op vakantie zijn, vrijwilligerswerk doen, is echt iets anders dan een zaak beginnen met alle wetgeving, jaloezie etc. Of je je dan nog steeds zo thuis voelt, valt te bezien. Dat moet je je heel goed realiseren.
Nou, Tycho, ik wens je veel succes met het uitwerken van je plannen en nogmaals: je kunt beter spijt hebben van de dingen die je wel gedaan hebt dan van de dingen die je niet gedaan hebt. En jij bent jong en zo te horen ongebonden. Ga ervoor, groet Elsbeth

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Yogya -Bali, je hebt het over arrogantie, ik denk dat het (vaak) onwetendheid is. Jij hebt dit in al je jaren zo vaak voorbij zien komen, voor nieuwkomers is dat anders. De gedachte dat je een streepje voor hebt als je Indo bent, vind ik op zich niet zo gek. Dat het niet zo werkt, is denk ik een feit (ik geloof je abslouut op je woord en weet dat je geen flauwekul staat te verkondigen). Maar ik denk dat het dus vaak naiviteit is, het hoeft niet altijd arrogantie te zijn, lijkt me in geval van Tycho niet.
groet Elsbeth

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 17-11-2008 10:38 elsbeth wrote:
. De gedachte dat je een streepje voor hebt als je Indo bent, vind ik op zich niet zo gek.

Dat klopt , het feit dat je een Indo(lees Indische Nederlander) bent kan bepaalde voordelen opleveren.
En zeker als je niet als een "echte" TOTOK (echte Belanda) gedraagt .
Je hebt tenslotte iets gemeenschappelijk met de Indonesiers , al is het mss een klein % oosters bloed in je aderen.
Een familieband met Indonesiers kan ook voordelen geven (netwerken) .

Ik ken ook Indo's die banyak tingkah (kapsones) hebben , die worden ook gelijk "uitgespuugd" door de omgeving.
Dat het vaak niet gebeurde is te wijten omdat ze in sommige gevallen nog een functie vervullen , namelijk de bank van lening .
Dit gebeurt vaak bij een mix huwelijken waar de indonesische partner vaak economisch zwak zijn .
Dat zijn dan de zgn Indo Kesasar ( verdwaalde Indo) , die ondanks hun iets bruine huid toch gedragen als een echte bule .Sommigen hebben zelf nog donkere huiden dan sommige Indonesiers.

bisa dicek of makemyday .

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

De mannier waarop hij toch zich wilt vergewissen over Bali, is een beetje over de ocean, want hij brengt het zo dat ie wel even, dat zal kunnen overbruggen.
Het verschil is soms zo duidelijk, er is hier ook een Nederlands bule die jong is, ik meende marsel70, en zich weet te handhaven in Indonesië.
Verders weet je dat als je onderneemt het niet moet hebben van wie dan ook, maar van je eigen inbreng, van uit je eigen kracht.
Daar heb ik enorm respect voor, hen die de kracht en het lef hebben een onderneming op te zetten.
Laten ze dan op hun bek gaan, dan nog is dat het beste leer proces.
Natuurlijk kan het niet kwaad, dat hij gewaarschuwd word, maar dat betekend des te meer voor hem om zijn idealen te verwezenlijken.
Positief, assertief, en brute brutaliteit, is de mannier je doel te bereiken…………. Emoticon: Wink
Juist uit de jongeren generatie moeten we het wel hebben, dus als jullie ze al banger maken dan komt er nooit wat van de grond….. Emoticon: Shiny Emoticon: Talk to the hand Emoticon: Shut up!

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

ouwe bekende
Gebruiker
spacer line

Vergeet ff over het starten van een bedrijfje daar. Een eerlijk advies daaromtrent krijg je toch niet want er zitten hier nog meer met de zelfde droom en die echt niet zitten te wachten op medelanders met dezelfde plannen…

Je zou je eens moeten afvragen of je wel in een land wilt wonen dat ze zaakjes niet voor mekaar heeft, waar men geen goed sociaalstelsel kent. Waar fatsoenlijke medische voorzieningen niet standaard zijn Wil ik wel in land wonen wat zeer ‘buitenlander’ onvriendelijk is. Een land waar de technische ontwikkelingen nog ver achter op het westen lopen. Waar de vrouwen allemaal zwart haar hebben. Een land met een zeer eenzijdig soort voedsel waardoor je zaken moet gaan doen met bedrijfjes als “RealDutchFood.com” omdat het bij de Indonesiër nou eenmaal is van “wat de boer niet kent vreet ie niet”. Waar nasi met tempeh met sambal een maaltijd is…Waar je voor een fles Jack Daniels naar Jakarta of Bali moet.
Wil ik wel tussen mensen wonen die een totaal andere achtergrond / cultuur hebben. Een land waar men een kinderlijk soort gevoel voor humor heeft. Waar jij als westerling met een normale algemene ontwikkeling volledig afstompt en waar dit proces alleen nog is te vertragen door contact te hebben met andere buitenlanders in de kroeg of op fora. (waarom denk je dat er hier zoveel forumleden schrijven…).
Kortom, wil je wel verhuizen naar een derde wereldland?

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 17-11-2008 11:47 zieleffe wrote:
.
Het verschil is soms zo duidelijk, er is hier ook een Nederlands bule die jong is, ik meende marsel70, en zich weet te handhaven in Indonesië.

Ziel , als je de posting van users oudgedienden leest zal je ook zien dat er veel Nederlanders , al dan niet Indo (bruine jongen ) die het "gemaakt" hebben in Indonesia.

Kan je zo een lijstje maken , en ook vertellen waar ze wonen en in welke branche ze zitten.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 17-11-2008 10:38 elsbeth wrote:
Yogya -Bali, je hebt het over arrogantie, ik denk dat het (vaak) onwetendheid is. Jij hebt dit in al je jaren zo vaak voorbij zien komen, voor nieuwkomers is dat anders. De gedachte dat je een streepje voor hebt als je Indo bent, vind ik op zich niet zo gek. Dat het niet zo werkt, is denk ik een feit (ik geloof je abslouut op je woord en weet dat je geen flauwekul staat te verkondigen). Maar ik denk dat het dus vaak naiviteit is, het hoeft niet altijd arrogantie te zijn, lijkt me in geval van Tycho niet.
groet Elsbeth

Sorry Elsbeth, was het maar naiviteit, maar doorgaans is het toch arrogantie......het beter denken te weten omdat men "Indonesisch bloed" heeft (hetzelfde vindt men bij Molukse Nederlanders). Alsof cultuur (waarden en normen) in je bloed zit en niet is aangeleerd (lijkt wel de rassentheorie van de Nazi's).
Ik heb ze zien gaan en komen de laatste decennia, zowel in Jakarta, Yogyakarta als op Bali. Er zitten wel degelijk Indo's tussen die het wel goed (blijven) doen maar die staan zich doorgaans niet voor op hun Indo-zijn. Verre van dat....ze vinden zichzelf gewoon "buitenstaander" en Nederlander. Met dit bewustzijn kan je het wel maken.
Maar al die Indo's die zich gelijk voorstaan op hun Ind(ones)ische bloed mislukken 1 voor 1. Denk niet dat ik iets heb tegen Indo's want het gros van mijn Nederlandse vrienden alhier zijn Indo's. Maar dan wel Indo's die zich verdraaid goed realiseren dat ze feitelijk gewoon allochtoon hier zijn (net als ik) en geen Javaan, Sundanees of andersoortige autochtoon. Vreemd is ook dat de Indo's die zich doorgaans voorstaan op hun zgn. Indonesische bloed, vaak 2e of 3e generatie Indo's zijn, terwijl de 1e generatie (vaak nog hier geboren) dit juist niet hebben. Ik hoop mijn kinderen voor dit soort etnisch-culturele frustraties te kunnen behoeden.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 17-11-2008 11:52 ouwe bekende wrote:
. Waar jij als westerling met een normale algemene ontwikkeling volledig afstompt en waar dit proces alleen nog is te vertragen door contact te hebben met andere buitenlanders in de kroeg of op fora. (waarom denk je dat er hier zoveel forumleden schrijven…).

Westerling met normale algemene ontwikkeling : such as ???

Waarom afgestompt ?

Contact met andere buitenlanders .
Welke soort buitenlanders ? Ik neem aan dat er ook gradaties zijn , qua opleding en sociaal achtergrond , de branch .

Kroeg ?
Wat voor soort kroeg(en) zijn dat ??
Ik ben wel benieuwd wat voor soort kroegen het zijn , en wat voor soort westerlingen het zijn .
Geslaagde zakenmensen ? , vereenzaamde expat ? , verdwaalde toerist die een (goedkope) dames(heren)gezelschap zoekt ?

Fora ??
Zoals ? Indahnesia , en of andere forums ?.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 17-11-2008 11:55 Surya Atmadja wrote:

...

Ziel , als je de posting van users oudgedienden leest zal je ook zien dat er veel Nederlanders , al dan niet Indo (bruine jongen ) die het "gemaakt" hebben in Indonesia.

Kan je zo een lijstje maken , en ook vertellen waar ze wonen en in welke branche ze zitten.

Surya, heb je het hier nou over Indonesiers of Indo's (Indische Nederlanders, de koloniale spruiten van het Nederlandse volk)? En heb je het hier over Indo's die daar zijn gebleven of degenen die na enkele decennia verblijf in NL besluiten naar RI te gaan?
Als je het hebt over Indo's die zijn geslaagd op economisch vlak, dan kan ik ook zeker een blik opentrekken voor je (vergeet niet dat ik hier met bejaarden werk waarvan 70% Indo is, dus contacten met Indo's genoeg,....trouwens die noemen zich geen Indo of Indische Nederlander maar gewoon Nederlander van geboorte, kortom allochtoon in RI. Dat frustie-gedoe over dat Indonesische bloed hebben alleen Indo's in NL). Maar dan heb ik over Indo's die na de onafhankelijkheid hier zijn gebleven. Dat is een heel ander verhaal dan die van Indo's die uit NL afkomstig zijn.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Ouwe Bekende schreef
Vergeet ff over het starten van een bedrijfje daar. Een eerlijk advies daaromtrent krijg je toch niet want er zitten hier nog meer met de zelfde droom en die echt niet zitten te wachten op medelanders met dezelfde plannen…

Je zou je eens moeten afvragen of je wel in een land wilt wonen dat ze zaakjes niet voor mekaar heeft, waar men geen goed sociaalstelsel kent. Waar fatsoenlijke medische voorzieningen niet standaard zijn Wil ik wel in land wonen wat zeer ‘buitenlander’ onvriendelijk is. Een land waar de technische ontwikkelingen nog ver achter op het westen lopen. Waar de vrouwen allemaal zwart haar hebben. Een land met een zeer eenzijdig soort voedsel waardoor je zaken moet gaan doen met bedrijfjes als “RealDutchFood.com” omdat het bij de Indonesiër nou eenmaal is van “wat de boer niet kent vreet ie niet”. Waar nasi met tempeh met sambal een maaltijd is…Waar je voor een fles Jack Daniels naar Jakarta of Bali moet.
Wil ik wel tussen mensen wonen die een totaal andere achtergrond / cultuur hebben. Een land waar men een kinderlijk soort gevoel voor humor heeft. Waar jij als westerling met een normale algemene ontwikkeling volledig afstompt en waar dit proces alleen nog is te vertragen door contact te hebben met andere buitenlanders in de kroeg of op fora. (waarom denk je dat er hier zoveel forumleden schrijven…).

Ben ik helemaal mee eens OB maar laat hij zich eens op zijn bekje vallen.
Dan worden er kerels van gemaakt.
Om ieder Jan en alleman te beschermen, kom je ook niet verder.
In de zonne-energie is nog wel wat te bedenken, dat je daar de elementen laat maken die nodig zijn, en verder moet ontwikkelen.
Het schijnt al, als je een soort foelie op je ramen plakt, er ook elektriciteit kan op wekken.
Kijk dat zijn interessante projecten, doe daar iets mee……….. Emoticon: Talk to the hand Emoticon: Worship Emoticon: Laugh out loud

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Dat kan niet op Bali. Hij wil naar het verkeerde eiland, naar een vakantie-eiland ala Mallorca. Indonesie heeft genoeg mogelijkheden maar dan moet je niet op Bali zijn, wel op Java, bij het economisch machtscentrum.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 17-11-2008 12:08 Yogya-Bali wrote:

...

Surya, heb je het hier nou over Indonesiers of Indo's (Indische Nederlanders, de koloniale spruiten van het Nederlandse volk)?

Ik heb hier over Indo's (van licht tot donker bruin) met Nederlandse paspoort die in Indonesia in de zaken zijn gegaan .
Dus niet de Nederlandse Totoks ( = blond , blauwe ogen , dus germaans uiterlijk ) en de Indo pensionado's.

Dat heb ik kunnen opmaken van de verschillende posting van users uit de afgelopen 3 jaren..

Over de Indo's (eigenlijk de ex "belanda's) die na de periode 1945=1968 daar gebeleven zijn , en warga negara zijn geworden , is voor mij (en waarschijnlijk mijn generatie= 55-60ers ) gewoon indonesiers , mits ze niet anders gedragen.
Doen ze anders , dan zijn ze belanda hitam (niet te verwarren met de zwarte hollanders uit afrika) . En als ze banyak tingkah (kapsones) hebben worden ze ook uitgelachen omdat ze in gebroken Nederlands hun anders zijn te willen profileren tegen over de "echte"Indonesiers.
Plotseling spreken ze dan zogenaamd Nederlans (holland sprekken Emoticon: Wink ) , en hebben ze in de tempo doeloe tijd hollandse opleiding (op zijn minst H.I.S) gedaan .
Veel van de oudjes worden vroeger door HALIN (nu Pelita ?) gesteund.

H.I.S = Hollands Inlands School .
Indirect willen ze laten zien dat ze tot de betere klasse Indo behoren , niet tot de anak kolong cattegorie , de kinderen van KNIL soldaten.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

On 17-11-2008 12:13 Yogya-Bali wrote:
Dat kan niet op Bali. Hij wil naar het verkeerde eiland, naar een vakantie-eiland ala Mallorca. Indonesie heeft genoeg mogelijkheden maar dan moet je niet op Bali zijn, wel op Java, bij het economisch machtscentrum.

ik ben het helemaal met je eens, daarom ook goed dat hij daarop word gewezen.
Natuurlijk is het zo wat niet is kan komen, maar als hij zich stort op de daar aanwezige kennisen, en fam, ja dan komt hij bedrogen uit.
Want van de indonesiers zelf heb ik geen hoge topi op, dan komt er niets van de grond.
Dat zal wel weer tegen de zere been van Om Sid zijn, dat is dan maar zo.............. Emoticon: Shut up! Emoticon: Sadley

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Surya, ik heb inzicht in de data van de meeste Nederlanders hier (zeker pensionada's maar ook anderen) via mijn werk, dus zou het moeten weten.
En dan - nogmaals - er zijn zeker wel Indo's die slagen (heb ik ook hierboven geplaatst) maar die laten zich er niet op voor staan dat ze Indo zijn en weten verdraaid goed dat ze voor de Indonesier net zo goed een allochtoon zijn als die Nederlanders met hun Germaanse uiterlijk.

ouwe bekende
Gebruiker
spacer line

On 17-11-2008 12:05 Surya Atmadja wrote:

...

Westerling met normale algemene ontwikkeling : such as ???

Waarom afgestompt ?

Contact met andere buitenlanders .
Welke soort buitenlanders ? Ik neem aan dat er ook gradaties zijn , qua opleding en sociaal achtergrond , de branch .

Kroeg ?
Wat voor soort kroeg(en) zijn dat ??
Ik ben wel benieuwd wat voor soort kroegen het zijn , en wat voor soort westerlingen het zijn .
Geslaagde zakenmensen ? , vereenzaamde expat ? , verdwaalde toerist die een (goedkope) dames(heren)gezelschap zoekt ?

Fora ??
Zoals ? Indahnesia , en of andere forums ?.

Zou eigenlijk niet meer op U reageren maar vooruit dan maar nog één keer.
Neem gewoon eens de actualiteit. De gemiddelde Indonesiër volgt het (wereld)nieuws niet omdat het hem simpel weg helemaal niks interesseerd (net zo weinig als wat voor weer het morgen is) en kan dus niet mee praten over actuele zaken die zich afspelen in de wereld. (iets wat een westerling wel altijd graag doet). Men praat liever over ‘onzin’ dan over serieuze onderwerpen. Woon je daar jarenlang tussen raak jij als westerling dus volledig afgestompt door dat eeuwige onzinnige geouwehoer. Ik denk dat voor vele die daar wonen en hier schrijven internet echt een redding is geweest...

De rest kunt U zelf wel invullen, U bent al lang genoeg op dit forum om te weten wat er bij de bule leeft.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 17-11-2008 12:24 Yogya-Bali wrote:
er zijn zeker wel Indo's die slagen (heb ik ook hierboven geplaatst) maar die laten zich er niet op voor staan dat ze Indo zijn en weten verdraaid goed dat ze voor de Indonesier net zo goed een allochtoon zijn als die Nederlanders met hun Germaanse uiterlijk.

Klopt , ik weet op zijn minst 2 namen van users die Belanda zijn (paspoort) , en duidelijk hun positie als Belanda benadrukken.
Dat lees ik uit hun postings . En ze hebben behoorlijk komentaren , soms scherper dan de totoks.
Ik weet niet hoe ze dan in Indonesia kunnen leven , tussen en mss ook met een indonesier (m/v) onder in dak .
Of is het dan de reden waarom ze hier (in een forum) hun hart luchten ?
Zoals O.B dat signaleerde.

Tycho
Gebruiker
spacer line

ben ik toch blij dat ik me op dit forum heb aangemeld. wat je allemaal los kan maken met het delen van gedachtes. ->Yogya-bali; ik kan het waarderen dat je mij op zaken probeert te wijzen en wilt voorkomen dat ik de fout in ga. Gezien mijn leeftijd kan ik je reactie ook wel begrijpen, echter vind ik wel dat je heel voobarig bent met het trekken van conclusies. Ik geef mijn affiniteit aan met Indonesië, en waarom ik dus voor bali kies ipv van aruba waar ik ook heb georienteerd om maar iets te noemen, en twee berichten later ben ik meteen die ontzettende indo van darah ketiga die met vlaggetjes en garuda's rondloopt en ozo indo is.
Dit is toch neit waar, ik zal neit ontkennen dat ik die tijd ook heb gehad maar ik ben toen fel terug geroepen door mijn opa en oma en er op gewezen dat juist die garuda er voor heeft gezorgt dat de indo-europeaanen hun vaderland hebben meoten verlaten. Wat research en bezoeken aan indonesie later, ben ik mij er wel degelijk van bewust dat ik een nederlander ben, maar WEL een nederlander met een indische komaf die ik never nooit niet zal verloochenen. Ik ben net zo nederlands als dat ik indisch ben waarin ik mij 100% bewust ben van het immense verschil tussen de indo-europeaan en de indonesier.
Maar ondanks je felle reacties, yogya-bali, kan ik je wel waarderen, je probeert mij te behoeden voor fouten die zelf of in je omgeving heb meegemaakt. maar ondanks dat wijk ik niet van plannen af en zal ik in februarie voor 2-3 maanden gaan om met me eigen ogen te zien wat er speelt op bali zakelijk gezien. Nogmaals ik neem je waarschuwingen van harte maar ik wil met me eigen ogen zien, als 1 iemand het kan maken daar kunnen het er meer. En ik zeg niet dat het lukt en ik droom niet van een paradijs daar maar ik wil het wel gedaan hebben, en de kans dat het lukt is net zo groot als de kans dat ik huilend terug ga naar nederland.
Als ik vanavond thuis ben zal ik nog een reageren op de verschillende reacties. voorals nog bedankt iedereen, ik moet zeggen dat ik het interresant vind om al jullie reacties te zien, voor mij is het de eerste keer dat ik deelneem aan een forum.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 17-11-2008 12:37 ouwe bekende wrote:

...

Zou eigenlijk niet meer op U reageren maar vooruit dan maar nog één keer.

De rest kunt U zelf wel invullen, U bent al lang genoeg op dit forum om te weten wat er bij de bule leeft.

Dat heb je vaker geschreven Emoticon: Wink

Ik schrijf ook al een tijdje O.H verhalen in Indahnesia , en woont ook al lang tussen de Nederlanders , dus weet ik ongeveer wel wat bij de "gemiddelde" Nederlander leeft .

HansvdB
Gebruiker
User icon of HansvdB
spacer line

On 17-11-2008 12:48 Tycho wrote:
en de kans dat het lukt is net zo groot als de kans dat ik huilend terug ga naar nederland.

Ik help het je hopen, Tycho. Ik vrees dat Yogya-bali en andere goedbedoelende zielen gelijk hebben, en wel in alle opzichten, ook dat de meeste handicraft op Bali uit Java komt.
Ik begon in 1998 met veel succes met de import van handicraft uit Indonesië. In 1994 kwam ik er gelukkig al achter dat zulks zinloos was. Het heeft me voor veel rampspoed en ellende behouden. Ik denk dat ik je kan uitduiden waar het allemaal fout gaat of fout kan gaan. Het is goed mogelijk dat jouw zakelijk instinct veel beter is dan dat van mij. Maar als ik jou was zou ik het elders zoeken. Geen handicrafts, meubels, hotels, restaurants of bars. Oef!

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Maar ondanks je felle reacties, yogya-bali, kan ik je wel waarderen, je probeert mij te behoeden voor fouten die zelf of in je omgeving heb meegemaakt. maar ondanks dat wijk ik niet van plannen af en zal ik in februarie voor 2-3 maanden gaan om met me eigen ogen te zien wat er speelt op bali zakelijk gezien. Nogmaals ik neem je waarschuwingen van harte maar ik wil met me eigen ogen zien, als 1 iemand het kan maken daar kunnen het er meer. En ik zeg niet dat het lukt en ik droom niet van een paradijs daar maar ik wil het wel gedaan hebben, en de kans dat het lukt is net zo groot als de kans dat ik huilend terug ga naar nederland.

Kijk dat weet ik te waarderen niet afstompen, maar door gaan ,zoals je zelf denkt te moeten doen.
Dat heeft niets met je afkomst te maken, maar meer met je karakter, door zetten.
Obama heeft het aangetoond. waar een wil is, is er ook een weg.
ik wens je zeer het goede, en dat meen ik diep uit mijn hart.
"Doen" en dan zullen we maar zien. ga zo door!
neen heb je, en ja kan je krijgen................... Emoticon: Yes! Emoticon: Wink Emoticon: Shiny

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Zeer goede reactie Tycho. Ik ben het 100% met je eens dat je beter nog kan sneuvelen maar het wel hebben geprobeerd dan altijd maar moeten denken: had ik het maar gedaan.
Echter, het enige is je trachten te behoeden voor de valkuilen. Zoals ik al zei - ga niet als een eigenwijze Hollander het wiel voor de 99999e keer uitvinden. Het is al uitgevonden en je krijgt hier gratis op deze topic een overweldigend advies van velen. Misschien niet allemaal even leuk om te horen, maar ik zou het wel ter harte nemen.
Rest me toch nog te zeggen dat Bali het verkeerde eiland is voor je: je kan er niets aan zaken doen (ik en zovelen voor je hebben het allemaal al geprobeerd), je Indisch gevoel kan je daar never ingevuld krijgen en je zal belazerd, bedrogen en beroofd worden - zowel door die vriendelijke Balinees als door de buitenlanders die daar leven. Ik heb er ook gewoond, maar bovenstaande is de reden dat ik er qua wonen niets meer te zoeken heb: uitsluitend nog vakantie en werk. En daarbij wil ik het ook houden. Voor mij is een uitstapje naar Bali alsof ik terug ben in het Westen; er is daar niets meer oosters aan (behalve voor de Balinees zelf maar daarmee krijgt geen enkele niet-Balinees werkelijk contact want in hun geloof en cultuur wordt men geboren en kan men later niet even instappen, wat bijv. wel kan bij moslims, christenen en boeddhisten).

Tycho
Gebruiker
spacer line

->Yogya-Bali, je hebt idd gelijk wat betreft het zaken doen ik beter op Java kan zijn. Ik heb zojuist gesproken met iemand die de meeste van jouw uitspraken kan bevestigen. Dat ik eerder niet meteen alles van je aannam komt door het begrijpelijke feit dat ik je niet ken. Neemt niet weg dat ik bij mijn plannen blijf en meerdere cases heb waarvan ik graag de levensvatbaarheid wil testen en daarvoor toch echt naar indonesie moet. (ik ben nogal vasthoudend en ik blijf er zeker bij dat ik een bestaan aldaar wil opbouwen al is het voor 6-9 maanden per jaar, en dat gaat me ook lukken Emoticon: Smile )
Nu heb ik van zaken doen in Indonesie niet echt verstand dus mijn vraag of er iemand is, die iemand kent die zakelijk actief is in indonesie en waarbij ik misschien stage zou kunnen lopen. uiteraard heb ik ook een toegevoegde waarde te leveren (denk hierbij aan diensten, kennis en netwerk). Gezien mij leeftijd zal dit op het oog niet interressant zijn maar voor de geinterresseerde kan ik mijn staat van dienst overleggen; CV en BC's). Ken je iemand in Indonesie die een assistent/lleerling kan gebruiken dan hoor ik dat graag.

Gr Tycho

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Je hebt de juiste spirit. Zeker de houding van "wie niet waagt, die niet wint".
Wat betreft assistent/leerling ben ik zelf op zoek voor mijn zoon. Dus dat heeft voor mij prioriteit. Hij wilde het ook zoeken op Bali (voor de hedendaagse jeugd een plek van vertier) maar dat heeft geen zin want daar leert hij niets behalve allerlei verkeerde zaken. En zeker leert hij er niets over zaken doen in een andere cultuur. Ik heb er al door schade en schande wijzer moeten worden, dan hoeft hij niet nog eens het wiel uit te vinden. Zijn Indonesische achtergrond laat hij ook geen parten spelen want dat werkt averechts zoals al door verscheidenen is uitgelegd. Kijk ook eens naar de posting onderaan pag.1 van Yerun. Dat spreekt boekdelen......is ook mijn ervaring geweest 20 jaar geleden wat mij heeft doen besluiten snel weg te zijn uit dat wespennest. De buitenlanders op Bali leven meestal in de marge en zijn paranoide voor nieuwkomers met de angst dat die hun werk of business zullen afnemen. En al kom je met goede bedoelingen, dat zullen ze niet geloven en opeens zit je op het immigratiekantoor met een deportatiebevel......niet wetende waar dit vandaan komt en met welke reden.

Ik ben recent gestuit op http://www.indointern.com/
Zou ik eens proberen. Zij zullen zeker hun contacten hebben.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

85,179,292 pageviews Een website van indahnesia.com