Benzineprijs volgende maand met zes procent omlaag

Subforum In het nieuws 
52 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > In het nieuws > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
BlogBlot
Gebruiker
spacer line

Benzineprijs volgende maand met zes procent omlaag
De Indonesische overheid heeft laten weten dat de benzineprijs per ingang van volgende maand met iets meer dan zes procent zal verlagen om zo de inflatie te beteugelen en de economische groei aan te wakkeren. De minister van FinanciŽn, Sri Mulyani Indrawati, zei dat de overheid inspeelde op de vraag vanuit de bevolking voor lagere brandstofkosten. De prijs van diesel en huishoudolie zullen niet verlaagd worden.
Lees verder , klik op de titel

siebjans
Gebruiker
User icon of siebjans
spacer line

Goede zaak! Emoticon: Yes! Of het iets opleverd is maar de vraag, immers zit er nog steeds subsidie op de brandstof.......

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

slechte zaak, aangezien de daadwerkelijke prijs nog altijd iets van 7800 per liter is, en geen 6000 of minder. Maar ik snap het wel, de verkiezingen komen er hier langzamerhand aan, dus SBY doet dit echt niet omdat de subsidie-pot anders niet leeg komt.

siebjans
Gebruiker
User icon of siebjans
spacer line

primium, 6.661 in die buurt dus geen 7.800 Emoticon: Nooo

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

slechte zaak, aangezien de daadwerkelijke prijs nog altijd iets van 7800 per liter is
Even graag toelichten hoe jij aan die prijs van IDR 7.800 komt, niet volgens Nederlands voorbeeld maar een Indonesische berekening.
Kan jij niet met een duidelijk antwoord komen verwacht ik dat jij als webmaster niet langer op topics als dit reageert, voor mij is die IDR 7.8000 je reinste onzin.

Ik heb in het verleden al een paar keer mijn best gedaan om uit te leggen dat IndonesiŽ per saldo geld verdiend aan de brandstoffen, ik ben er toen van uitgegaan dat 1/3 van de olie wordt ingevoerd.
Tot op heden is er niet een persoon geweest die mij heeft kunnen overtuigen, zelfs niet een keer heeft iemand het geprobeerd!
Dat begrip subsidie is voor mij dus onzin en niet anders.
Jan

kiwimave
Gebruiker
User icon of kiwimave
spacer line

On 07-11-2008 04:23 newsbot wrote: Benzineprijs volgende maand met zes procent omlaag ... Lees verder , klik op de titel

Zeer slechte zaak inderdaad..de verkiezingen komen eraan dus daarom wil SBY even een "cadeautje" geven. Dat dit miljarden kost en bijvoorbeeld ook geinvesteerd had kunnen worden in onderwijs of gratis gezondheidszorg vertelt hij maar even niet erbij. Wat mij betreft maken ze de prijzen gewoon marktconform, dus geen subsidies maar ook geen taxen etc.

Om Jan, denk je nu echt dat de angkots en bussen hun prijzen ook met 6% omlaag gooien?? Ik dacht het niet... Miljardenverspilling!!

Gracias. Sama sama

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 07-11-2008 06:31 Tuti & Jan wrote:
slechte zaak, aangezien de daadwerkelijke prijs nog altijd iets van 7800 per liter is
Even graag toelichten hoe jij aan die prijs van IDR 7.800 komt, niet volgens Nederlands voorbeeld maar een Indonesische berekening.
Kan jij niet met een duidelijk antwoord komen verwacht ik dat jij als webmaster niet langer op topics als dit reageert, voor mij is die IDR 7.8000 je reinste onzin.

Ik heb in het verleden al een paar keer mijn best gedaan om uit te leggen dat Indonesi� per saldo geld verdiend aan de brandstoffen, ik ben er toen van uitgegaan dat 1/3 van de olie wordt ingevoerd.
Tot op heden is er niet een persoon geweest die mij heeft kunnen overtuigen, zelfs niet een keer heeft iemand het geprobeerd!
Dat begrip subsidie is voor mij dus onzin en niet anders.
Jan

De Pertamax brandstof (welke identiek is aan Premium voor zover ik weet, behalve de subsidie en misschien de toevoeging van lood?) kost ongeveer 7.800 Rupiah (verschilt overal wel een beetje. Deze brandstof wordt voor marktprijs verkocht. Zodoende ben ik er vanuit gegaan om dat bedrag te noemen.

Een voorbeeldje van een maand of 7 geleden. ([url=http://www.nujij.nl/de-echte-prijs-van-benzine.2446916.lynkx]klik hier ) Toen kostte een liter benzine in Nederland zonder accijns, btw ect. 45 eurocent ongeveer. De prijs van ruwe olie was toen nog eens hoger dan deze nu is, maar laten we voor het gemak aannemen dat prijzen elkaar niet direct 100% beinvloeden. 45 eurocent is in Rupiah nu ruim 6000 Rupiah. Daarbij moet 10% Ppn geteld worden en ook nog eens transportkosten, die ik voor het gemak maar gelijk houd aan die in Nederland, a 15%... dan wordt het dus 6000 + 15% + 10% = 7590 Rupiah per liter, en dat is de prijs van de huidige Pertamax dus ongeveer.

Het woord subsidie is natuurlijk een verzinsel op de manier zoals jij het uitlegt, immers komt dat geld gewoon uit de belastingopbrengsten. Alle berekeningen die ik doe zijn uiteraard niet wetenschappelijk onderbouwd maar op redelijkheid wel aan te nemen lijkt me zo. Als er iemand is die er meer verstand van heeft en die met betere cijfers aan kan komen, dan houdt ik me aanbevolen uiteraard, maar het mag duidelijk zijn dat het door mij genoemde bedrag niet uit de lucht gegrepen is.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 07-11-2008 04:59 siebjans wrote:
primium, 6.661 in die buurt dus geen 7.800 Emoticon: Nooo

Premium is 6.000
Pertamax heeft een andere prijs, officieel is deze door Pertamina bepaald op 7.900 per liter sinds 1 november, maar pompstations mogen hun eigen prijs bepalen voor dit product zonder subsidie, in tegenstelling tot premium die bij de pomp een vaste prijs kent.

belgianguy
Gebruiker
User icon of belgianguy
spacer line

de regering kon eigenlijk niet anders dan de prijs verlagen, want de marktprijs is zo aan het zakken dat de prijs met subsidie eigenlijk duurder geworden was dan de prijs zonder subsidie!! toch wel een eigenaardige situatie...
zie jakartapost van 5 nov
http://old.thejakartapost.com/(...)asp?fileid=20081105.Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.02

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Een voorbeeldje van een maand of 7 geleden.
En weer wordt ik niet wijzer, de productieprijs in Nederland was Ä 0,431 bij de link die je gaf, ik vroeg niet om een Nederlands telsommetje maar een uit IndonesiŽ
IndonesiŽ koopt slechts 1/3 van de olie in het buitenland, de rest hebben ze zelf.
De productiekosten zijn in IndonesiŽ veel lager als in Nederland, transportkosten idem.
Ik vroeg om een prijs zonder belastingen , toch kom je met 10% PPN.

Zoals hier over het begrip subsidie wordt gedacht geeft Nederland ook flinke subsidie aan het buitenland omdat aardgas goedkoper aan het buitenland wordt verkocht dan aan de eigen inwoners!
Jan

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Wat mij betreft maken ze de prijzen gewoon marktconform, dus geen subsidies maar ook geen taxen etc.
Dan kon je wel eens schrikken hoe goedkoop een liter benzine is.
Jij mag mij even uitleggen wat het woord subsidie betekend, tax is voor mij overduidelijk.
Salam,
Jan

HansvdB
Gebruiker
User icon of HansvdB
spacer line

On 07-11-2008 11:21 Tuti & Jan wrote:
IndonesiŽ koopt slechts 1/3 van de olie in het buitenland, de rest hebben ze zelf.

Nou dacht ik eindelijk dat ik je redenering begreep, Jan - en ik begrijp haar ook - kom ik tot de conclusie dat je `1/3' fout is. IndonesiŽ is al een paar jaar netto importeur van olie. Daarom zijn ze sinds maart ook geen lid meer van de OPEC. Kortom, als je de export wegstreept tegen de import is IndonesiŽ een olie-importerend land. Komt nog bij dat de Indonesische olie niet geschikt is om brandstof van te maken (kwaliteit te hoog), en dat de Rupiah de afgelopen dagen zo'n 20% is gezakt ten opzichte van de USD. En de prijzen van olie gaan in USD. Of ben ik nou oliedom?

siebjans
Gebruiker
User icon of siebjans
spacer line

Yerun, op pertamax zit geen subsidie, waardoor deze brandstof met directe winst wordt verkocht, vandaar ook dat deze prijs aan de pomp fluktueerd!

Premium (zie Jakarta post van vorige week, datum vergeten, ligt al bij oudpapier Emoticon: Blush ), wordt nu aan de pomp verkocht voor Rp6.000 en kostprijs (volgens Jakarta post) Rp.6.661, dus geen 7.800 per liter. Emoticon: Bye bye

Ook stond gisteren in de Jakarta post dat begin volgend jaar nogmaals de prijs verlaagt gaat worden Emoticon: Wink

Wat mij betreft voor de lokale particulier als wel de bedrijven tot dusver een goede zaak!

Om deze verlaging te compenseren lijkt het erop dat ze dat gaan doen door de bier consumptie duurder te maken Emoticon: Stupid Nergens bier te krijgen omdat binnenkort de prijzen tussen 15 en 20% verhoogt zullen worden. Tax welteverstaan Emoticon: I love it Emoticon: Stupid Proost Emoticon: Party!

kiwimave
Gebruiker
User icon of kiwimave
spacer line

On 08-11-2008 06:50 siebjans wrote:

Om deze verlaging te compenseren lijkt het erop dat ze dat gaan doen door de bier consumptie duurder te maken Emoticon: Stupid Nergens bier te krijgen omdat binnenkort de prijzen tussen 15 en 20% verhoogt zullen worden. Tax welteverstaan Emoticon: I love it Emoticon: Stupid Proost Emoticon: Party!

Is dat weer een idee van de geesteszieke witjurken en pinguins van het land?

Gracias. Sama sama

siebjans
Gebruiker
User icon of siebjans
spacer line

Om eerlijk te zijn weet ik er niet het fijne van Kiwi, ik hoorde het gisteren van een kroeg eigenaar, vandaar.......

De rokertjes zullen dan wellicht ook snel volgen Emoticon: I love it

siebjans
Gebruiker
User icon of siebjans
spacer line

Ik kan me overigens wel vinden in dergelijke tax verhogingen op alcohol en rookwaren, terwijl ik zelf een bier drinker ben en ook een roker, pfffff slechte gewoonte... Emoticon: Blush

Ach in ieder geval tank ik weer 6% goedkoper volgende maand Emoticon: Shiny Emoticon: Party!

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 07-11-2008 11:21 Tuti & Jan wrote:
Een voorbeeldje van een maand of 7 geleden.
En weer wordt ik niet wijzer, de productieprijs in Nederland was � 0,431 bij de link die je gaf, ik vroeg niet om een Nederlands telsommetje maar een uit Indonesi�
Indonesi� koopt slechts 1/3 van de olie in het buitenland , de rest hebben ze zelf.
De productiekosten zijn in Indonesi� veel lager als in Nederland, transportkosten idem.
Ik vroeg om een prijs zonder belastingen , toch kom je met 10% PPN.

Zoals hier over het begrip subsidie wordt gedacht geeft Nederland ook flinke subsidie aan het buitenland omdat aardgas goedkoper aan het buitenland wordt verkocht dan aan de eigen inwoners!
Jan

Daarmee weet jij al meer als ik, dus zou ik graag een bron hiervan zien. Mij erop wijzen ergens niet meer op te reageren terwijl ik vervolgens mijn best doe een beetje uitleg te geven met de cijfers die mij bekend zijn en dan zo'n antwoord krijgen valt me een beetje tegen Jan. Ik weet dat je het niet met me op hebt na mijn reacties betreffende 'die compleet achterlijke witjurken, haatbaarden en pinguins', maar mij ergens van betichten en zelf ook niet met bronnen komen is dan niet echt een goede manier mij ervan te overtuigen niet meer te reageren.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 08-11-2008 06:50 siebjans wrote:
Yerun, op pertamax zit geen subsidie, waardoor deze brandstof met directe winst wordt verkocht, vandaar ook dat deze prijs aan de pomp fluktueerd!

Premium (zie Jakarta post van vorige week, datum vergeten, ligt al bij oudpapier Emoticon: Blush ), wordt nu aan de pomp verkocht voor Rp6.000 en kostprijs (volgens Jakarta post) Rp.6.661, dus geen 7.800 per liter. Emoticon: Bye bye

Ook stond gisteren in de Jakarta post dat begin volgend jaar nogmaals de prijs verlaagt gaat worden Emoticon: Wink

Wat mij betreft voor de lokale particulier als wel de bedrijven tot dusver een goede zaak!

Dat de kostprijs onder die 7800 ligt lijkt me logisch inderdaad, het eerdere rekensommetje was dan ook gebaseerd op karige cijfers uit Nederland van 7 maanden geleden. Beter kon ik ze zo snel niet vinden. Ook nu kan ik het nieuwere artikel van je niet vinden, dus mocht je een linkje hebben, dan heb ik daar zeker belangstelling voor. Verder had ik het ook niet over de kostprijs maar de verkoopprijs van Pertamax.. Emoticon: Wink

Ik zie niet in waarom de prijs verlaagd zou moeten worden, aangezien Premium dus nog altijd onder kostprijs verkocht wordt (6.000 marktprijs dik 6600). Als ze nu eens gewoon marktprijzen hanteren, dan snapt de Indonesier er niets meer van de eerste maanden en is het gezeik vanzelf afgelopen als men ziet dat de ene week de prijs stijgt en de andere week weer daalt.

Die subsidies kan men beter gebruiken om een fatsoenlijk wegennet aan te leggen en al die graaizakken op hogere posten levenslang op te sluiten. Emoticon: Party!

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Ik weet dat je het niet met me op hebt na mijn reacties betreffende 'die compleet achterlijke witjurken
Beste Yerun,
Jij bent een van de personen die ik al heb ontmoet in Indonesie en wat mij betreft zullen we elkaar nog vaak ontmoeten.
Als iemand een heel andere mening heeft over bepaalde zaken wil bij mijn echt niet zeggen dat ik een hekel krijg aan die persoon.
Bij een ander topic heb ik jou gewaarschuwd, niet omdat ik jou niet mag maar als goede kennis, jij doet mij een beetje aan mijn zoon denken die ongeveer even oud is.

Mijn beste vriend ken ik al bijna 50 jaar, als we bij elkaar zitten discuseren wij over verschillende zaken in het leven, met veel zaken verschillen we van mening, het geloof is er een van, toch blijft hij mijn beste vriend terwijl het volgens de Koran niet kan.

De discussie over de subsidie op brandstof blijft een moeilijk iets, zelf in een modern land als Nederland is het niet te achterhalen wat de werkelijke kostprijs is van benzine en dan uitgesplits, de productieprijs was Ä 0,431 maar waar die uit bestaat is niet te achterhalen.
Een vriendelijke groet uit Oost Java,
Jan

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Voor de liefhebbers.
Het is een oude artikel , geschreven door Kwik Kian Gie oud voorzitter van Bappenas.
Stand 2005 , gaat over de kostprijs van /prod.prijs van BBM.
Dollar koers = Rp 8600 . Premium prijs = Rp 1810. Verwerkingskosten = $10 per barrel

Produktie kosten per liter = (10x8600) : 159= Rp 540 /ltr (540,88).
Hier kan de regering al inkomsten hebben van Rp 1270 .

Buitenlandse prijs : bij een koers van $ 50 per barrel is = 50x8600=Rp 430.000
Of per liter = Rp 2700.
Om tot benzine te verkopen wordt het dan 2700+540= Rp 3240.
Verschil buitenlandse prijs en Indon. prijs = 3240-1810= Rp 1430.

Productie van Indonesia (2005) = 46.718.175 liter .
Import benzine (indonesia exporteert olie) = 61,5 jut kilo liter.
De regering verdient persaldo = Rp.11.438.969.250.000

Voor de liefhebbers , je kan hier verschillende variabelen invullen.
Pertamax en Pertamax + is NIET gesubsidieerd.

Begrip subsidie BBM:
Indon regering exporteert ruwe olie naar buitenland .
Krijgt buitenlandse prijs .
Maar moet wel minder verkopen door een deel te reserveren voor binnenlandse verbruik , zelfs gedeeltelijk importeren. Het is verschil is Rp 1430.
Dat is dan de zogenaamde " subsidie" .
Want de regering vraagt aleen Rp 1810.
(dezelfde discussie heb je ook in nederland , waarom moet ik gas voor verwarming duur betalen ? En erger nog , we betalen meer dan de buitenlanders )

Ter info 92% van de olie werd opgehaald door buitenlandse bedrijven , de verdeling is 85% indonesia en 15% voor de buitenlanders.

bisa dicek of makemyday .

NKP-2005
Gebruiker
User icon of NKP-2005
spacer line

On 08-11-2008 07:20 Yerun wrote:

...

Ik zie niet in waarom de prijs verlaagd zou moeten worden, aangezien Premium dus nog altijd onder kostprijs verkocht wordt (6.000 marktprijs dik 6600). Als ze nu eens gewoon marktprijzen hanteren, dan snapt de Indonesier er niets meer van de eerste maanden en is het gezeik vanzelf afgelopen als men ziet dat de ene week de prijs stijgt en de andere week weer daalt.

Die subsidies kan men beter gebruiken om een fatsoenlijk wegennet aan te leggen en al die graaizakken op hogere posten levenslang op te sluiten. Emoticon: Party!

Waarom ding je niet mee om president te worden volgend jaar? Je hebt een heleboel uitstekende ideeŽn! Word het eindelijk een leefbaar land!

Jeroen voor President! Emoticon: Party!

Misschien ook gelijk die 'die compleet achterlijke witjurken, haatbaarden en pinguins' dumpen. Dat ruimt ook lekker op. Volgens mij scoor je hoge ogen! Bij sommigen dan, anderen zullen wel een fatma uitspreken, maar ja, je kunt ze nooit allemaal voor je winnen. Emoticon: Cry Emoticon: Frustrated

Misschien beter eerst die subsidies gebruiken om je tegenstanders de mond te snoeren. Bannen dus! Emoticon: Yeah right!

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Daar gaat het onderwerp niet echt over NKP. Keuzes moeten inderdaad gemaakt worden, ik mag ze hier niet maken, dus laat het graag over aan SBY. Als hij mij als president wil hebben dan kan daar vast de wet wel voor aangepast worden, maar ik denk niet dat er belangstelling voor mij is, zodat ik gewoon hier wat gedachten kan neerschrijven.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Peteroilie (benzin),habis,
tankwagens beschermen lijkt mij ook nodig als men vanavond tot liquidatie over gaat, dat zijn prachtig rijdende bommen. Emoticon: Cooool Emoticon: I love it Emoticon: Bye bye

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

NKP-2005
Gebruiker
User icon of NKP-2005
spacer line

Donders, weer de boot gemist! Emoticon: Stupid Emoticon: Stupid Heb je geen emoticon met een vuistje aan elke kant?

Volgens mij ging het hier over de benzineprijs (die je nog moest opzoeken, weet je nog - tja ik was er even niet anders had ik dat direct kenbaar gemaakt), die gesubsidieerd is omdat anders de IndonesiŽr het helemaal niet meer kan betalen. Die graaizakken, die nog niet achter slot en grendel zitten, hebben dat een keer goed in de gaten. Marktprijzen hanteren, waarvan de indonesiŽr niets snapt - volgens jou dan - zouden de economie hier ernstige schade toebrengen.

Ik vind het ook wel een beeetje gek dat er steeds weer vergelijkingen met Nederland wordt gemaakt. Appels met peren, volgens mij; en er zitten rotte tussen.

Wat mankeert er trouwens aan het wegennet? Ik ben vandaag ook weer het hele eiland over geweest en de gaten zaten nog op dezelfde plek en ik kon er nog steeds omheen rijden. Niks mee loos dus en ik kom overal.

Je maakt van een Lelijk Eendje geen Ferrari in ťťn lifetime! Emoticon: Party!

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

In het algemeen kan men ook geen verrgelijkingen maken op basis van 1 op 1 tussen Indonesia en Nederland.

En een Nederlander (turis , expat en andere volk) gaat ook Indonesische toestanden bekijken met Nederlandse referentie kader , met Nederlandse waarden en normen .
Dus kan iedereen die lid is van Indahnesia zijn of haar mening loslaten en indien mogelijk vergelijkingen maakt in soortgelijke thema op basis van Nederlandse gegevens .
Het feit dat Nederlandse voorbeelden worden genomen is gebaseerd op de bekendheid van de meeste users(nederlanders) met nederlandse situatie .

bisa dicek of makemyday .

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

84,751,005 pageviews Een website van indahnesia.com