Een wijze uit het Oosten

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
58 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Dutchess
Gebruiker
User icon of Dutchess
spacer line

Zag deze man gisteren nog bij Buitenhof, iemand die ik niet zo snel wegzap, simpelweg omdat hij inhoudelijk interessante dingen te melden heeft.
Wat me vooral is bijgebleven is dat de westerling zijn mindset t.o.v. het oosten (ook de islam) zou moeten aanpassen.

Je moet idd een blind paard zijn als je niet inziet dat het (verre) oosten flink aan de weg timmert.

Overall geloof ik het wel. We are on the brink of..

Emoticon: Clown

Kishore Mahbubani
Filosoof/ voormalig diplomaat
*Een wijze uit het Oosten

In Buitenhof een gesprek met Kishore Mahbubani uit Singapore. De filosoof en diplomaat Mahbubani maakte in korte tijd furore met zijn stelling dat de economische macht van het Oosten gepaard zal met een verplaatsing van politieke en culturele macht. Aziaten hebben de toekomst! Maar in het Westen hebben ze dat nog niet helemaal in de gaten. De machtsverhoudingen in de wereld zullen snel gaan veranderen. Ook een nieuwe Amerikaanse president zal daar niets aan kunnen veranderen. Mahbubani's stellingnames baarden de afgelopen maanden overal ter wereld opzien. Hij wordt al op ťťn lijn geplaatst met die andere grote denker uit het Oosten: Francis Fukuyama.

We staan aan het begin van een nieuw tijdperk volgens Kishore Mahbubani, rector van de Lee Kuan Yew School of Public Policy in Singapore en auteur van het spraakmakende boek 'The New Asian Hemisphere: The irresistible Shift of Global Power to the East'. Mahbubani is een vooraanstaande Aziatische intellectueel. De Singaporees studeerde filosofie in eigen land en in Canada. Hij werd diplomaat en was ambassadeur bij de Verenigde Naties.

De voormalige diplomaat noemt de strategische incompetentie van Amerika en Europa verbijsterend. Hij wijst onder andere op het Westerse onvermogen een brug te slaan naar de moslimburen in binnen- en buitenland. De wereld is volgens Mahbubani enorm veranderd maar de Westerse wereld is onvoldoende in staat een antwoord te formuleren op die veranderingen. De economische opkomst van AziŽ zal grote gevolgen hebben voor de politieke en culturele verhoudingen in de wereld. Volgens Mahbubani moeten we het idee loslaten dat het Westen kan blijven doen wat het maar wil en dat de rest van de wereld zich wel aanpast.

Zijn website http://www.mahbubani.net/

wablief?

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Het verre oosten kan nog veel meer aan de weg timmeren. En zelfs dat zal voor de westerse samenleving weinig uitmaken. Wil de Islam een voet aan de grond krijgen dan zal deze een nog veel langere ontwikkeling door moeten maken dan nu. Het westen zal het stenentijdperk niet accepteren in deze hoedanigheid en terecht ook.

Sterker nog daar zit het westen ook niet op te wachten.
En zal de aanpassing simpel gesteld niet van het westen hoeven komen.

Denkfout in de redenatie van de man. Ik begrijp zijn standpunt wel gezien van uit zijn ogen, echter liggen de verhoudingen toch echt iets anders. En die zullen niet snel veranderen. Of we moeten een ongehoorde versnelling zien van welvaart in een hele korte tijd. over een heel groot deel van de wereld, en die lijkt me niet oppertuun.

It's only kinky the first time.

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 03-11-2008 08:49 oyibo wrote:
Het verre oosten kan nog veel meer aan de weg timmeren. En zelfs dat zal voor de westerse samenleving weinig uitmaken. Wil de Islam een voet aan de grond krijgen dan zal deze een nog veel langere ontwikkeling door moeten maken dan nu. Het westen zal het stenentijdperk niet accepteren in deze hoedanigheid en terecht ook.

.

Niemand staat te wachten voor de nieuwe stenen tijdperk , ook de moslims .
Het is gewoon de realiteit dat de macht van het westen aan het afbrokkelen is .
En de Islam als geloof heeft gewoon een solide basis , en zal ook een politieke machtsfactor zijn zoals ze het vroeger ook hebben .
De uitspattingen / extremisme van een zeer kleine groep is geen reden om de samenwerking met de Moslim af te wijzen .
Trouwens die professor zegt ook dat het niet alleen over de moslims zijn maar ook de Oosterlingen , en dat is een sterke politieke macht .
Japan-India - Asean Landen inclusief Pakistan zijn niet te verwaarlozen economische macht in de toekomst.

bisa dicek of makemyday .

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

OmSid,

Zolang een extreme minderheid regelgeving door een parlement weet te krijgen die extremistische vormen aannemen of hebben zal het westen zijn houding niet wijzigen.
En dat is een volslagen logische reaktie.

Het oosten timmert als 10 tallen jaren aan de weg, en dat is opzich goed. Zeker in economisch opzicht. Daar heeft het westen geen blind oog voor, nog gehad.

En dit zal zo blijven tot het goedkoper gaat worden om in Afrika te produceren, en dat is in een rap tempo overigens zichtbaar. En zal geen decennia meer duren. Emoticon: Party!

It's only kinky the first time.

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

Topic verplaatst naar het Nederlandstalige subforum.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

> Een wijze uit het Oosten

In Buitenhof een gesprek met Kishore Mahbubani uit Singapore. De filosoof en voormalig diplomaat Mahbubani maakte in korte tijd furore met zijn stelling dat de economische macht van het Oosten gepaard zal met een verplaatsing van politieke en culturele macht. Aziaten hebben de toekomst! Maar in het Westen hebben ze dat nog niet helemaal in de gaten. De machtsverhoudingen in de wereld zullen snel gaan veranderen. Ook een nieuwe Amerikaanse president zal daar niets aan kunnen veranderen. Mahbubani's stellingnames baarden de afgelopen maanden overal ter wereld opzien. Hij wordt al op ťťn lijn geplaatst met die andere grote denker: Francis Fukuyama

heb het ook gezien, en zijn stelling is na mijn gevoel waar.
We kunnen straks heel veel verdienen, aan het Oosten en midden Oosten.
We is de westerse wereld, die met kennis van automatiseringen, en ICT werken heel ver hen naar een hogere economie brengen.

En de Islam als geloof heeft gewoon een solide basis ,

Dis is weer zo iets als dat hen zo solide maak.
Nou geloof maar niet, want in Dubai is er en solide regime die het onmogelijk maakt om vrij te internetten.
Zie wikepedi

Veel van de grootschalige projecten komen tot stand door het werk van duizenden arbeiders uit vooral India en Pakistan, die 80% van de bevolking uitmaken (alleen mensen met ouders die geboren zijn in Dubai mogen zich overigens Dubainaar noemen) en die vaak onder erbarmelijke omstandigheden hun werk moeten doen. Zo moet er gewerkt worden bij temperaturen boven de 50 graden en worden veiligheidsmaatregelen vaak niet gehandhaafd waardoor er veel doden vallen. De lonen liggen er ook erg laag; gemiddeld 160-300 dollar per maand, waarvan vaak nog de kosten voor voedsel afgaan. Ook de arbeidsvoorwaarden zijn niet altijd even goed. Veel arbeiders moeten lange dagen maken en mogen niet wisselen van werkgever en lonen worden soms te laat uitbetaald. Veel arbeiders hebben ook hoge schulden (vaak moet er eerst in het land van herkomst een bedrag worden betaald alvorens men in Dubai mag werken) en verscheidene kampen met psychische problemen, die soms uitmonden in zelfmoordpogingen.
Het presidentschap en het premierschap van de VAE zijn toegewezen aan respectievelijk de Al Nahyan-stam van Abu Dhabi en de Al Maktoum-stam van Dubai.
De alleenheerser in Dubai is Sheikh Mohammed bin Rashid al Maktoum. Zijn wil is wet en de bevolking respecteert zijn beslissingen.

Het westen verdiend hier heel veel aan zowel aan de oplichters van beursgerichte AEX die zogenaamd investeerders die met het geld er van door zijn gegaan, en ergens daar hun verblijf hebben.
Dus Om Sid het geloof is niet solide,het beschermd niet hen, die daar hun geld verdienen, of kwijt raken.
Maar het westen verdiend er lekker aan vandaag weer een grote winkel geopend Dubaiís meest elegantste shoppingcenter.
Zo,n land heeft geen fabrieken, met van alles wat ze kunnen maken, en op de wereld markt brengt
Zelfs de Indonesische meisjes hebben daar hun dun verdiende geld, die ze naar hun Familie zenden. Emoticon: Yummie! Emoticon: Yes! Emoticon: Shiny

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

monyet_belanda
Gebruiker
spacer line

Ik heb de beste man al eens in Tegenlicht gezien:
http://www.vpro.nl/programma/t(...)leveringen/39880046/

Uitermate boeiend. Wat ik met name stof tot nadenken vond was de uitspraak dat we er niet vanuit mogen gaan dat azie + welvaart = westers is.

Dutchess
Gebruiker
User icon of Dutchess
spacer line

Luister nu eens naar wat hij precies zegt.

http://tinyurl.com/66cphr

wablief?

Albert
Gebruiker
User icon of Albert
spacer line

Ik heb reeds diverse mensen gesproken in NL m.b.t. de crisis en velen daarvan zeggen dat dit pas het begin is.

Wat betreft de Islam, ik geloof dat het heeft aangetoond dat op dit moment Islam en fanatiek bestuur niet samen gaan met een goede economische basis.

Er zijn er maar enkelen die het gemaakt hebben binnen de Islam, zoals Buurland Malaise.

Doch wat betreft de olie staatjes daar leeft de meerderheid v/d bevolking nog steeds in armoede. Ofschoon landen zoals o.a. Koeweit toch wel sterk in opkomst zijn. Alleen maar omdat men weet hoe men de Islam en kapitalisme moet mixen. Anderen schreeuwen alleen maar tegen het westen.
Wil je zo succesvol zijn als je ďvijandĒ moet je eerst leren waarom hij zo succesvol is, en niet eerst proberen om hem uit te roeien. Zoals men in IndonesiŽ heeft gedaan nadat de NLíers weg waren. Bijna alles werd vernietigd en nog steeds kent men alleen jaloezie en leren van is er niet echt bij, spijtig genoeg voor het land.

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 03-11-2008 08:20 Dutchess wrote: De filosoof en diplomaat Mahbubani maakte in korte tijd furore met zijn stelling dat de economische macht van het Oosten gepaard zal met een verplaatsing van politieke en culturele macht. Aziaten hebben de toekomst! Maar in het Westen hebben ze dat nog niet helemaal in de gaten. De machtsverhoudingen in de wereld zullen snel gaan veranderen.

Please, dit verhaal hoor ik al vanaf 1988... het jaar dat ik besloot me in RI te vestigen want de "toekomst" lag in Azie, en dan m.n. Z.O.Azie......dus ook RI toch?
We zijn nu in 2008, 20 jaar later, en het enige dat ik in die jaren voorbij heb zien komen, was een monetaire crisis die alle Z.O.Aziatische landen trof.
Ik zit nog steeds op de "booming" economie in Azie te wachten. Of wordt bedoeld dit soort flagrante successen van India en China ten koste van de arbeidersklasse in eigen land en uitbuiting van Afrikaanse staten waar ze zgn. ontwikkelingshulp komen brengen (maar nog meer halen) en China in RI o.m. verantwoordelijk is voor sterke ontbossing t.b.v. haar eigen houtindustrie???
Hopelijk blijft de macht dan toch maar in het westen waar men nog net iets meer sociaal gevoel in z'n donder heeft dan deze 2 uitzuigers die ik als voorbeeld nam.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 03-11-2008 09:04 Surya Atmadja wrote: En de Islam als geloof heeft gewoon een solide basis ,....

......maar lopen enkele eeuwen achter qua opvattingen en waarden. Het is een failliet geloof waarvan de belijders dit maar niet willen inzien. Nee, de islam zal geen enkele staat vooruitbrengen, niet moreel, filosofisch dan wel economisch. Staten als Maleisie, Singapore en RI hebben economische vooruitgang uitsluitend te danken aan de aanwezigheid van een Chinese (en Indiase) minderheid (in Singapore meerderheid) die andere normen, waarden, moraal en opvattingen hebben welke hen wel economisch vooruit brengt (hoewel economische vooruitgang nog altijd iets anders is dan culturele, geestelijke dan wel morele vooruitgang).

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Ik wil beslist niet de Islam aanvallen, maar als je dan weer leest dat een jonge vrouw gestenigd is op ver denking van overspel.
Afgezien dat de rechtspraak puur afhankelijk is van religie[geen enkel Europees land zal dit soort wetgeving legaal verklaren, al helemaal uit humanitaire overwegingen zal dit verworpen worden.
Hoe kun je in Godsnaam, van mij part uit Alla"s naam toestaan dat een jonge vrouw gestenigd wordt, terwijl er van een eerlijk proces geen sprake is..?
Een stel opgehitste kerels mochten stenen gooien naar een weerloze vrouw, ingegraven tot haar hoofd,tot de dood er op volgde..
Sorry ik heb hier werkelijk geen woorden voor.
Ik zou haast zeggen, stuur die rel marokkaantjes terug en laat ze over aan de Islamitische wetgeving.

monyet_belanda
Gebruiker
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.yogya-bali/merapi

Vergeet niet dat je spreekt over incidenten. Ik heb in indonesie, noch in egypte, noch in nederland overspel-plegende vrouwen gestenigd zien worden. In al die landen wonen ook moslims.

En och, wij in 't westen lopen toch eeuwen voor op die gekke moslimstaten? Verklaar mij dan eens Abu Ghraib; Guantanamo Bay; waterboarding; geheime CIA kampen etc. etc.

Wat de beste man zegt klopt: de aziatische landen moeten moderniseren, maar dit staat niet gelijk aan ver-westeren.

Dutchess
Gebruiker
User icon of Dutchess
spacer line

Please, dit verhaal hoor ik al vanaf 1988... het jaar dat ik besloot me in RI te vestigen want de "toekomst" lag in Azie, en dan m.n. Z.O.Azie......dus ook RI toch?

Dus ook RI toch...

Je bent me net voor, want zoals RI er nu bij staat, vrees ik dat zij juist net zullen achterblijven. Heb er al eens in een andere draad over gehad: waarom wel China en India en andere Z.O. Aziatische landen. Ik wijt dit voor groot deel aan de Islam - let wel de uitwassen ervan - en het opkomend fundamentalisme, foute corrupte leiders die daar alleen ter meerdere glorie van zichzelf zitten. En dan nog die onuitstaanbare elite...brrrrr... En wellicht toch ook aard van het volk, die het maar lijdzaam ondergaat. Ze zouden de barricades op moeten!
In het algemeen deel ik wel je mening over RI.

Maar om even op die filosoof terug te komen: ik denk dat je zijn visie in een zeer breed perspectief moet willen zien. En hoe je het ook wendt of keert in die 20 jaar is juist enorm veel gebeurd in het Z.O. Azie blok, en idd in RI met de snelheid van een slak...

En omdat hij de Islam noemt, vind ik het wel weer heel gemakkelijk om het meteen maar over een stenen tijdperk te hebben (Oi dus).
Luister nog maar eens goed naar de video. Ik blijf het boeiend vinden.
Zelfs Clairy kan het niet laten om steeds maar verongelijkt te reageren, simpelweg vanwege haar vastgeroeste typische westerse mindset.
Is haar ergens ook niet kwalijk te nemen,

wablief?

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 03-11-2008 21:35 monyet_belanda wrote:

Wat de beste man zegt klopt: de aziatische landen moeten moderniseren, maar dit staat niet gelijk aan ver-westeren.

Dat is ook zo .
Ze hebben ook jaren , decenia's van achterstand moeten inhalen.
Aan de andere kant hebben het westen door dat ze 100-150 jaar redelijk welvarend en technische voorsprong hebben i.v.m de arme landen een grote handicap , ze zitten in de problemen door " De wet van remmende voorsprong " .

Dat zie ik in de proces van de afgelopen 40 jaar , als ik vergelijking maak tussen de verwende rijke nederlandse jeugd/kinderen met de arme hongerige indonesische kinderen.
Ondanks dat ze arm zijn willen ze toch vooruitkomen , willen dokters , ingenieurs of grote zakenman worden (kinderdromen).Ik heb hier over de gewone " normale" kinderen , geen dropouts , jeugverslaafden , werkschuwe kinderen etc.
Ik zie ook de vooruitgang van de kwaliteit van de Indonesische schoolnivo .
Terwijl ze qua budget ook weinig te besteden hebben .

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 03-11-2008 21:43 Dutchess wrote:

Je bent me net voor, want zoals RI er nu bij staat, vrees ik dat zij juist net zullen achterblijven. Heb er al eens in een andere draad over gehad: waarom wel China en India en andere Z.O. Aziatische landen. Ik wijt dit voor groot deel aan de Islam - let wel de uitwassen ervan - en het opkomend fundamentalisme, foute corrupte leiders die daar alleen ter meerdere glorie van zichzelf zitten. En dan nog die onuitstaanbare elite...brrrrr... En wellicht toch ook aard van het volk, die het maar lijdzaam ondergaat. Ze zouden de barricades op moeten!

Als je gaat vergerlijken moet je ook goed vergelijken.
Wat heeft China, India en Indonesia. ?
Qua bevolking die ze moeten voeden , qua corruptie ,bodemrijkdom , qua de elite etc .
Voorzover ik weet hebben de elite van indonesia de vrijheid van hun land hebben bevochten , hebben het volk in 2 of 3 generatie naar een hogere levensnivo helpen ontwikkelen .
Je moet ook kijken welke voorsprong China en India ten op zichte van Indonesia heeft .
Zelfs India heeft bijna 100 jaar voorsprong t.o.v Indonesia.

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Y-B
Ik denk dat je (omdat je zelf naar voren bracht) de eerste 10 jaar ook weinig verbetering zal zien in je persoonlijke situatie .Je zou ongeveer op dezelfde nivo blijven .
Kennelijk heb je de verkeerde baan .Mss jou kinderen (hun generatie) kunnen het mee maken dat het beter wordt met indonesia.
Ik heb de afgelopen 40 jaar grote verbeteringen gezien in indonesia , die ik normaal gesproken niet kan zien als ik daar woon.
Veel van mijn Indonesische generatiegenoten hebben het redelijk goed , ook hun kinderen .
Dat er nog arme mensen zijn is gewoon een feit , hun aantallen zijn ook bekend .
Hoe dan ook hebben de armen het ook beter dan 40 jaar geleden .

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 03-11-2008 22:06 Surya Atmadja wrote: Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Y-B
Ik denk dat je (omdat je zelf naar voren bracht) de eerste 10 jaar ook weinig verbetering zal zien in je persoonlijke situatie .Je zou ongeveer op dezelfde nivo blijven .
Kennelijk heb je de verkeerde baan .Mss jou kinderen (hun generatie) kunnen het mee maken dat het beter wordt met indonesia.
Ik heb de afgelopen 40 jaar grote verbeteringen gezien in indonesia , die ik normaal gesproken niet kan zien als ik daar woon.

Sorry, maar persoonlijk ben ik er juist behoorlijk op vooruit gegaan de laatste 20 jaar. Edoch, dat komt niet omdat de economie nou zo groeit hier, dat heeft heel andere (persoonlijke) oorzaken.
En mijn kinderen laat ik hier niet achter.........betalen, "schuiven" voor een plaats op school, universiteit, werkplek, etc. Dat is verre van een gezonde samenleving en basis voor de toekomst van de opkomende generatie. Daarnaast is de corruptie onder Dame Megawati zo gigantisch toegenomen dat - indien de sharia hier zou gelden - RI vrijwel geen bewoner meer overhoudt.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 03-11-2008 21:43 Dutchess wrote: ...
En hoe je het ook wendt of keert in die 20 jaar is juist enorm veel gebeurd in het Z.O. Azie blok, en idd in RI met de snelheid van een slak...

Dat klopt dat er veel is gebeurd (economisch).......zoals ik al zei in India en China maar ook in andere Z.O.Aziatische (met uitzondering van RI).......maar ten koste van wat (een kleine opsomming staat al bij mijn vorige postings).

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 03-11-2008 22:06 Surya Atmadja wrote: Je moet ook kijken welke voorsprong China en India ten op zichte van Indonesia heeft .
Zelfs India heeft bijna 100 jaar voorsprong t.o.v Indonesia.

Waar haalt India dan die voorsprong vandaan? Kom niet met dat doodgeverfde paard van kolonialisme aan want dat is een grote dooddoener.........gaat er bij mij niet meer in (vroeger nog wel in mijn "onwetende", recalcitrante periode).

HansvdB
Gebruiker
User icon of HansvdB
spacer line

On 04-11-2008 11:44 Yogya-Bali wrote:

...
Dat klopt dat er veel is gebeurd (economisch).......zoals ik al zei in India en China maar ook in andere Z.O.Aziatische (met uitzondering van RI).......

Ik kom sinds 1980 in IndonesiŽ, en ik zie wel degelijk vooruitgang (ben het dus per ongeluk met Surya eens; dat moet natuurlijk niet te vaak gebeuren). De opkomst van de middenklasse. Een enorme toename van de welvaart voor de `gewone man.' Ik vrees alleen dat dat alles met Soeharto te maken heeft, en niets met de islam.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Verschil kan ik je zelfs aanwijzen YB; in de twee jaar (!) dat ik hier zit is het op de weg alleen maar drukker geworden met allerlei (niet volledig afbetaalde) voertuigen. De keren dat ik midden in de nacht over Jalan Solo kon lopen zonder opzij te moeten springen zijn alweer jaren geleden geweest, nu is het er zelfs om 3 uur (in de nacht) nog gewoon 'druk' (om half 4/4 uur begint de markt om de hoek weer, dus dan wordt het weer drukker.)

Maar er zijn wel meer dingen die hier groeien, en dat is vooral de invloed uit het Midden-Oosten. Vandaag een record gebroken voor in Indonesie; kwam twee van die achterlijke pinguins tegen op 1 dag. Onder 1 zo'n poepbruin laken zaten twee jonge ogen (jaartje of 20-25) die met angst om zich heen keken. Niet te geloven dat er zo'n onderdrukking plaatsvindt heden ten dage. Emoticon: Talk to the hand

HansvdB
Gebruiker
User icon of HansvdB
spacer line

On 04-11-2008 13:06 Yerun wrote:
niet volledig afbetaalde voertuigen.

Mijn voiture incluis.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 04-11-2008 12:44 HansvdB wrote:

...

Ik kom sinds 1980 in IndonesiŽ, en ik zie wel degelijk vooruitgang (ben het dus per ongeluk met Surya eens; dat moet natuurlijk niet te vaak gebeuren)..

Dat zijn gewoon feiten.
Ondanks dat ik 40 jaar in Ollanda woon , weet ik wel wat er in Indonesia te koop is .
Dat sommige mensen mij willen diskwalificeren omdat ik daar niet woon interesseer mij niet .Ook ben ik een eenling in Indahnesia , verkondig vanuit een andere gezichtspunt , namelijk de vanuit de indonesische zijde .
Mijn motto is : Bisa diCek Mas .
Als anderen anders beweren , moeten ze gewoon met bewijzen komen .
Dat doe ik ook van uit mijn kant.

Indonesia is voor mij dan Jakata e.o , West Java eventueel Midden en Oost Java.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 04-11-2008 11:39 Yogya-Bali wrote:

...

Sorry, maar persoonlijk ben ik er juist behoorlijk op vooruit gegaan de laatste 20 jaar. Edoch, dat komt niet omdat de economie nou zo groeit hier, dat heeft heel andere (persoonlijke) oorzaken.
.

Dat had ik ook begrepen vanuit je "huishoudboekje" in een andere topic .
Aangezien dat je in dienst bent , heb nergens gelezen dat je een zelfstandige bent , Eigenaar (d.g. a.) van een biro jasa , zal je toch een redelijke salaris hebben .
Wel moet je 70 uren per week werken.
Ook de geschiedenis over kampung verhaal (huurhuis) en de afvalverbranding , de toeristenbisnis in het verleden en jou huidige uitgave patroon laat zien dat je het redelijk heb gered (en dan op eigen kracht).

Over de "lot" van de Indonesiers , ze kunnen niet allemaal weg gaan , mensen die weg kunnen , door middel van studie (de "rijken") , TKI (de armen) , desnoods trouwen met een bule zijn al weg gegaan .Huwelijken die gebaseerd zijn op economische gronden.
de rest moet maar kunnen overleven . En ze overleven ook wel .
Desnoods van de minimumloon al dan niet met de hulp van extra bijbaantjes of het openen van een kleine warung door de vrouw..

Waar haalt India dan die voorsprong vandaan? Kom niet met dat doodgeverfde paard van kolonialisme aan want dat is een grote dooddoener.........gaat er bij mij niet meer in (vroeger nog wel in mijn "onwetende", recalcitrante periode).

Die geleerde meneer praat ook over geschiedenis , de oplomst van de Amerikanen .
We moeten ook niet alleen maar denken alsof de economische achterstand , veranderingsprocessen tot nu toe alleen maar vanaf 20- 30 of 40 jaar geleden .
Tot 1945 heeft Indonesia weinig te makken , zelfs 40 jaar geleden hebben de meeste indonesiers niet eens een fiets .
Ik heb zelf niet eens een motorfiets . Nu kan iedereen op de pof kopen . Bijna alles .

madrotter
Gebruiker
User icon of madrotter
spacer line

ja yerun die zie je in bandung ook steeds meer verschijnen nu, vind dat zelf ook wel vrij treurig....

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

84,751,384 pageviews Een website van indahnesia.com