Negatief reisadvies?

Subforum Bali, het godeneiland 
73 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Bali, het godeneiland > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
m190677s
Gebruiker
spacer line

Hallo,

Wij gaan in Januari naar Bali voor 2 weken, en onze villa ligt niet gelegen in een toeristisch gebied, moet ik me al zorgen gaan maken, i.v.m de doodstraf van de twee terroristen?

Ik kon dit alleen vinden op de site van 't ministerie van buitenlandse zaken:

Reisadvies IndonesiŽ

Nog steeds geldig op 2 november 2008.
Laatst gewijzigd op 28 oktober 2008.

In dit reisadvies zijn de rubrieken 'Actualiteiten', 'Algemeen' en 'Terrorisme' gewijzigd.

* Samenvatting
* Actualiteiten
* Algemeen
* Terrorisme
* Onveilige gebieden

Samenvatting

In IndonesiŽ dient rekening te worden gehouden met terroristische activiteiten. U wordt aangeraden waakzaamheid te betrachten en de ontwikkelingen in IndonesiŽ goed te volgen. Het is verstandig uit de buurt te blijven van eventuele samenscholingen en demonstraties.

Daarnaast wordt ontraden Centraal-Sulawesi te bezoeken (zie onder Ď Onveilige gebiedení).

Voor het overige kan in IndonesiŽ met inachtneming van het onderstaande reisadvies worden gereisd.
Actualiteiten

Op 24 oktober 2008 hebben de Indonesische autoriteiten de executie aangekondigd van de drie 'Bali bombers', verantwoordelijk voor de in oktober 2002 gepleegde bomaanslagen op Bali. De executie wordt, volgens de autoriteiten, begin november 2008 uitgevoerd. Er wordt geadviseerd voorafgaand aan de verwachte vonnisvoltrekking, maar ook in de periode daarop volgend, extra waakzaamheid te betrachten. Reizigers wordt geadviseerd goed op omgevingssignalen te letten en de in dit reisadvies en in het ambassade bulletin beschreven veiligheidsaanwijzingen ter kennis te nemen en op te volgen.

De Nederlandse ambassade in Jakarta volgt de ontwikkelingen in IndonesiŽ op de voet en publiceert via een bulletin een aantal concrete adviezen aan de Nederlandse gemeenschap in IndonesiŽ. In dit bulletin wordt ook op de actuele veiligheidssituatie ingegaan. Het bulletin is op de website van de Ambassade (www.mfa.nl/jak) opgenomen. In lijn met eerdere waarschuwingen wordt geadviseerd tot verhoogde waakzaamheid, omdat de dreiging voor nieuwe terroristische aanslagen nog steeds reŽel is.

De Europese Commissie in Brussel heeft een lijst gepubliceerd van luchtvaartmaatschappijen, die niet meer boven het Europese luchtruim mogen vliegen. Op deze lijst komen ook alle luchtvaartmaatschappijen in IndonesiŽ voor (zie website http://europa.eu.int/comm/tran(...)afety/flywell_en.htm).
Algemeen

Nederlanders kunnen bij aankomst in IndonesiŽ bij een beperkt aantal lucht- en zeehavens een visum bij binnenkomst aanvragen voor bezoeken tot maximaal 30 dagen (http://indonesie.nlambassade.org/algemeen/nieuws/visa-on-arrival).

Vermijd ieder contact met drugs. In IndonesiŽ staat op drugssmokkel de doodstraf.

Net als in Nederland worden in IndonesiŽ seksuele contacten met minderjarigen aangemerkt als een ernstig strafbaar feit. De autoriteiten van IndonesiŽ kennen een zeer stringent vervolgingsbeleid; bij een veroordeling hiervoor worden (zware) straffen opgelegd. Los van bestraffing in IndonesiŽ geldt dat men (ook) voor in het buitenland begane misdaden op het gebied van kinderseks in Nederland strafrechtelijk vervolgd kan worden.

Gezondheid
Voor informatie over eventuele benodigde vaccinaties, preventie, symptomen en behandeling van diverse zieken in Indonesie wordt u geadviseerd contact op te nemen met uw plaatselijke GGD of reiskliniek of bijvoorbeeld de websites www.travelclinic.com, www.lcr.nl of www.who.int te raadplegen.

Vogelgriep
De WHO (World Health Organisation) ziet op dit moment geen aanleiding om vanwege de recente ontwikkelingen inzake de vogelgriep reizen naar IndonesiŽ te ontraden. Voor actuele informatie over de landen waar het vogelgriepvirus is uitgebroken, wordt verwezen naar www.who.int. Zie ook nadere informatie over de vogelgriep, waaronder de te nemen voorzorgsmaatregelen.

Aardbevingen, vulkanen en cyclonen
IndonesiŽ ligt in een aardbeving gevoelig gebied. U wordt geadviseerd u goed te laten informeren over de situatie ter plaatse alvorens af te reizen naar een door een aardbeving getroffen gebied. In dergelijke gebieden kunnen problemen ontstaan met de infrastructuur, communicatie, riolering en waterleiding. Daarnaast bestaat de kans op het oplopen van (besmettelijke) ziektes.

In IndonesiŽ zijn, als onderdeel van de zogenaamde Ďring of fireí, veel vulkanen te vinden. In het recente verleden hebben zich enkele uitbarstingen voorgedaan. Wanneer de lokale autoriteiten waarschuwen voor een mogelijke uitbarsting, wordt geadviseerd reizen in de onmiddellijke omgeving daarvan te vermijden.

In IndonesiŽ kunnen van november tot en met april tropische cyclonen voorkomen. U wordt geadviseerd gedurende deze periode de berichtgeving in de media te volgen en u goed te laten informeren over de situatie ter plaatse alvorens af te reizen. Meer informatie vindt u o.a. op de website www.tropicalstormrisk.com of www.nhc.noaa.gov.

In het regenseizoen, dat loopt van december tot maart, komen regelmatig overstromingen voor.
U dient er rekening mee te houden dat bij calamiteiten (natuurrampen e.d.) sommige gebieden geÔsoleerd kunnen raken en er problemen kunnen ontstaan als gevolg van beperkte vervoerscapaciteit.

Voor informatie inzake aardbevingen, cyclonen, overstromingen e.d. wordt aangeraden de berichtgeving in de media te volgen, de aanwijzingen van de lokale autoriteiten op te volgen en Ėbij georganiseerde (toeristische) reizen- goed contact te houden met de touroperators.
Terrorisme

IndonesiŽ werd en wordt geconfronteerd met terroristische aanslagen. Bomaanslagen vonden plaats op Bali (1 oktober 2005) en eerder in Jakarta op de Australische ambassade (2004), op het Marriott Hotel (2003) en daarvoor ook op Bali (2002). Verder werd in het verleden een website aangetroffen waarop adviezen worden verstrekt hoe (individuele) buitenlanders in Jakarta het beste kunnen worden aangevallen, onder meer op (snel)wegen en voetgangersviaducten.

De Indonesische veiligheidsautoriteiten zijn actief in het bestrijden van terroristische dreigingen. De door deze diensten, kort geleden, geboekte successen vormen tevens het bewijs dat nog steeds rekening moet worden gehouden met de mogelijkheid van terroristische activiteiten. Aangeraden wordt in geheel IndonesiŽ publieke gelegenheden, waar veel buitenlanders komen, te mijden.
Onveilige gebieden

Gezien de veiligheidssituatie wordt ontraden naar Centraal-Sulawesi te reizen. In Centraal-Sulawesi wordt reizen ontraden tussen het meer van Tentena en de stad Poso. Het gebied wordt reeds enkele jaren geteisterd door geweld en bomaanslagen. De situatie blijft gespannen, met af en toe geweldsuitbarstingen. Regelmatig zijn er bommeldingen.

In het verlengde hiervan wordt ontraden om over land te reizen langs de zogenaamde Trans-Sulawesi Highway van Makassar naar Manado v.v. op het traject Tentena-Poso. Het toeristische gebied Toraja in de provincie Zuid-Sulawesi is veilig voor bezoek.

Indien u naar Aceh of de Noord-Molukken en Molukken reist, wordt u geadviseerd de nodige voorzichtigheid in acht te nemen.

Voor Papua en West Irian Jaya geldt dat daar sporadisch geweldsuitbarstingen plaatsvinden.

senior
Gebruiker
User icon of senior
spacer line

Deze pagina is al heel lang hetzelfde in grote lijnen, alleen de wijziging van 28 oktober is nieuw. En moeten we niet altijd al alert zijn in sommige gebieden? Gewoon je gezond verstand gebruiken is altijd aan te bevelen.

Denk niet dat het op Bali zo'n vaart zal lopen na de executie van deze 3 gekken, hoewel je het nooit zeker weet natuurlijk.Maar ik zou mijn vakantie er nu niet voor annuleren.

hati hati, pelan pelan

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

Topic verplaatst naar subforum 'Bali'.

NoviKirana
Gebruiker
User icon of NoviKirana
spacer line

Je moet er zelf gewoon heel goed over nadenken en een beslissing nemen....Ik meende trouwens dat ik gisteren iets op het nieuws zag over een negatief reisadvies, maar ik was net te laat om het te horen.
Ik heb zelf een bomaanslag voor mijn gevoel van heel dichtbij meegemaakt (het was de bedoeling om precies op dŪe dag naar dŠt strandje te gaan en dan ook net naar dŠt strandtentje) en dat was totaal geen plaats vond ik om een aanslag te verwachten.....en dat heeft me de maanden erna behoorlijk angstig gemaakt wanneer ik ergens naartoe ging. Overal had ik het idee dat het kon gebeuren. Kijk, als je straks zů op vakantie zit dan zou ik het annuleren. Als je alles iets nuchterder kunt bekijken, bepaalde plaatsen vermijd en misschien wat meer het binnenland intrekt dan zou je er ook voor kunnen kiezen om te gaan.....

monyet_belanda
Gebruiker
spacer line

On 03-11-2008 07:51 NoviKirana wrote:
het was de bedoeling om precies op dŪe dag naar dŠt strandje te gaan en dan ook net naar dŠt strandtentje

Tsja, zo heb ik dat een keer meegemaakt in Turkije. Een paar dagen na ons vertrek is er een bom op 't strand afgegaan waar wij ook veel zaten.

Bommen kunnen overal afgaan, je kunt uitdrogen, vreselijke ziektes krijgen, overreden worden door een auto of je vliegtuig stort neer. Uit dit hele lijstje is een bomaanslag statistisch gezien iets waar je het minst kans op hebt Emoticon: Smile

Ik maak me zelf niet zo druk om die aanslagen toestand en zou (als ik een ticket had) vanmiddag nog naar .id vertrekken, maar ja, ik kan uiteraard alleen voor mijzelf spreken. Sowieso mijd ik plaatsen als Kuta, Bali (niet om terrorisme, maar om vervelende toeristen).

Benji&Marleen
Gebruiker
spacer line

Wij vertrekken op 14 december richting IndonesiŽ. Ik maakte me toch ook wel zorgen over de bomexplosies die vannochtend plaats hebben gevonden op de Noord-Molukken.

Heb net gebeld met Ministerie van BuitenlandseZaken. Zij zeggen ook dat het altijd al belangrijk is om goed op te letten wanneer je naar IndonesiŽ reist, maar omdat de hele situatie nu weer in het nieuws is worden meer mensen ongerust. Op dit moment zien zij geen reden om reizen te annuleren. Uiteraard kunnen zij ook niet in de toekomst kijken. Ze hebben me geadviseerd hun site goed in de gaten te houden.

Zoals het er nu uitziet gaat onze reis dus gewoon door, maar dit moet ieder voor zich bepalen natuurlijk.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Hmjah, om drie molotovs (want dat waren het, geen bommen) je vakantie afzeggen is hetzelfde als niet naar Amsterdam gaan omdat er iemand neergestoken is. Dergelijke risico's zijn te kleinschalig en uberhaupt niet voorspelbaar.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 03-11-2008 09:37 monyet_belanda wrote:

...

Tsja, zo heb ik dat een keer meegemaakt in Turkije. Een paar dagen na ons vertrek is er een bom op 't strand afgegaan waar wij ook veel zaten.

Bommen kunnen overal afgaan, je kunt uitdrogen, vreselijke ziektes krijgen, overreden worden door een auto of je vliegtuig stort neer. Uit dit hele lijstje is een bomaanslag statistisch gezien iets waar je het minst kans op hebt Emoticon: Smile

Ik maak me zelf niet zo druk om die aanslagen toestand en zou (als ik een ticket had) vanmiddag nog naar .id vertrekken, maar ja, ik kan uiteraard alleen voor mijzelf spreken. Sowieso mijd ik plaatsen als Kuta, Bali (niet om terrorisme, maar om vervelende toeristen).

Wat nog veel erger is, is om half uitgedroogd over straat te lopen met het zicht op een fles koud water op het moment dat er een vliegtuig uit de lucht komt vallen precies op die fles water. Emoticon: Clown

senior
Gebruiker
User icon of senior
spacer line

On 03-11-2008 12:16 Yerun wrote:

...

Wat nog veel erger is, is om half uitgedroogd over straat te lopen met het zicht op een fles koud water op het moment dat er een vliegtuig uit de lucht komt vallen precies op die fles water. Emoticon: Clown

Dan is het niet te hopen dat je al vlakbij die fles was.... Emoticon: Bye bye

hati hati, pelan pelan

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik word hier weer een beetje kriegelig van. Het is altijd hetzelfde liedje en precies zoals hierboven omschreven. Doordat dit weer hot nieuws is worden mensen ongerust terwijl je dan net zo goed op andere dagen van het jaar ongerust kan zijn.
Hoe komt het toch dat er altijd maar weer een negatief reisadvies is voor derdewereld landen. Heeft iemand er ooit een gezien na de bomaanslagen in London, Madrid of New York? Of wordt er gedacht dat westerse landen een betere beveiliging hebben? Aanslagen kunnen overal gepleegd worden. Gebouwen kunnen idd beveiligd worden maar buiten niet.
Je moet gewoon de pech hebben om op een verkeerd moment op een verkeerde plek te zijn. Ook Ministeries van Buitenlandse zaken zitten er wel eens naast. Er zijn wel meer dingen om je zorgen om te maken als je naar IndonesiŽ gaat zoals ziektes en natuurrampen

Westerlingen hebben de neiging alle risicoís uit te sluiten (het liefst met geld) maar dat gaat nu eenmaal niet. Mensen die echt bang zijn moeten vooral niet gaan want dan maak je jezelf gek tijdens je verblijf.

Ik ga ook over 3 Ĺ week en ik zie het allemaal wel.

gr
AM

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

monyet_belanda
Gebruiker
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Anna Mieke
Klopt en als je in de orde van grootte denkt, zou 't oosten een negatief reisadvies moeten geven voor heel europa. Immers was er een aanslag in madrid, dus zal amsterdam ook wel onveilig zijn!

En natuurlijk: veel plezier over 3.5 week!

senior
Gebruiker
User icon of senior
spacer line

Anne Mieke schrijft hier een waarheid als een koe. Te bang? Niet gaan dan,,,Zo'n pagina van het ministerie is standaard voor gebieden waar MISSCHIEN nog eens iets kan gebeuren...maar als je uitgaat van de mogelijkheid misschien gebeurt er wat blijf dan thuis achter de geraniums of zo.... Emoticon: Yes!

hati hati, pelan pelan

brendababe
Gebruiker
User icon of brendababe
spacer line

Gewoon gaan valt allemaal wel mee
Hier in Nedland kunnen r ook bomaanslagen komen
Als t zo is zeg ik altijd maar: dan is het je tijd.
Gaan met die banaaaaan Emoticon: Yes!

adu zeg!!! ben kapok!!

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

zo brenda ben je er nog, Emoticon: Yes! dat was lang geleden... Emoticon: Party!
welkom terug

De meeste mensen hebben toch een reis verzekering!!!!
En als je wat overkomt hoop je maar dat je het overleeft.
Mocht je wat mankeren die reis verzekering breng je weer gerepareerd weer terug naar waar je vandaan kwam????

dit kan je overal overkomen zie zelfs in Egypte Emoticon: Stupid Emoticon: So funny

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

dough
Gebruiker
User icon of dough
spacer line

Europa of Indonesie, het maakt niet veel uit. Gewoon gaan. Je wint meer met bluffen dan met callen. Was zelf in 2005 op Sulawesi toen met chisten - moslim gebeuren en ik heb me nergens zo veilig gevoeld als in het episch centrum Poso. Blijft allemaal relatief. Als iemand schiet gewoon bukken Emoticon: Bye bye

dingef
Gebruiker
spacer line

ik heb geboekt voor eind januari.. ga t ook echt niet hiervoor afzeggen Emoticon: Shiny

NoviKirana
Gebruiker
User icon of NoviKirana
spacer line

Dat is wat ik ook bedoelde....als je alleen maar angstig gaat zijn dan kun je beter niet gaan en anders wel...maar dat is persoonlijk hoe je ermee omgaat

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

On 03-11-2008 12:53 Anne Mieke wrote:
Ik word hier weer een beetje kriegelig van. Het is altijd hetzelfde liedje en precies zoals hierboven omschreven. Doordat dit weer hot nieuws is worden mensen ongerust terwijl je dan net zo goed op andere dagen van het jaar ongerust kan zijn.
Hoe komt het toch dat er altijd maar weer een negatief reisadvies is voor derdewereld landen. Heeft iemand er ooit een gezien na de bomaanslagen in London, Madrid of New York? Of wordt er gedacht dat westerse landen een betere beveiliging hebben? Aanslagen kunnen overal gepleegd worden. Gebouwen kunnen idd beveiligd worden maar buiten niet.
Je moet gewoon de pech hebben om op een verkeerd moment op een verkeerde plek te zijn. Ook Ministeries van Buitenlandse zaken zitten er wel eens naast. Er zijn wel meer dingen om je zorgen om te maken als je naar IndonesiŽ gaat zoals ziektes en natuurrampen

Westerlingen hebben de neiging alle risicoís uit te sluiten (het liefst met geld) maar dat gaat nu eenmaal niet. Mensen die echt bang zijn moeten vooral niet gaan want dan maak je jezelf gek tijdens je verblijf.

Ik ga ook over 3 Ĺ week en ik zie het allemaal wel.

gr
AM

Wij gaan ook mee over 3 Ĺ week, ben het wel eens met jouw posting AM.
Iedere keer als wij naar Indonesie gaan is er wel iets, ontplofte bommen, demonstratie's, het ene na het andere neergestorte vliegtuig enz.
Dat zou dus betekenen dat je nooit meer op reis zou kunnen gaan.
Vlak na de bomontploffing op Kuta Square en Jimbaran zijn we ook vertrokken, iedereen verklaarde ons voor gek, maar misschien zijn we dat ook een beetje. Als ik hier van de stoep afstap kan ik ook onder een auto komen.
Overal is er beveiliging, bij het HardRock Hotel stonden ze zelfs met honden en als je op Jimbaran vis wilt eten dan moet je ook eerst door een poort waar ze met detectieapparatuur staan en die beveiliging schijnen ze nu weer op te voeren in alle toeristencentra.
Jaren geleden toen de ETA aan de spaanse costa's de ene na de andere bom liet afgaan zijn we ook niet thuis gebleven.
Toen de kerncentrale van Tsjernobyl ontplofte hebben we een reis naar het Balatonmeer geannuleerd, ik was banger voor de straling en de gevolgen daarvan op de langere termijn, 20-30 jaar, dan voor een bomaanslag. Er was geen negatief reisadvies, dus geen geld terug, maar we hebben contact gehad met prof. Lucas Reijnders en zijn advies was mij dat geld meer dan waard, stond haaks op het advies van wat ze uit Hongarije aangaven, niet gegaan dus in de hoop dat mijn kinderen gezond zullen blijven.
Dus kies wat je aandurft, laat je niet gek maken. Ik denk trouwens wel dat degenen die regelmatig naar Indonesie gaan er anders tegen aan kijken dan degenen die voor de eerste keer zo'n reis gaan maken.
Voor degenen die gaan, goede reis en fijne vakantie toegewenst. Emoticon: Bye bye

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 03-11-2008 15:29 brendababe wrote: Hier in Nedland kunnen r ook bomaanslagen komen

Lees ik net in een Nederlandse krant afgelopen week dat van alle Europese landen Nederland de meeste kans maakt op een volgende terreuraanslag; dit veroorzaakt door het ongenoegen n.a.v. de film Fitnah van onze eigen grootvizier dhr. G. Wilders.
Dus ben ik vandaag maar weer lekker in mijn terroristenlandje geland want er is een "negatief reisadvies" voor Nederland. Wegwezuuuhhhh........

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 03-11-2008 18:31 4yoke4 wrote:

...

...........Iedere keer als wij naar Indonesie gaan is er wel iets, ontplofte bommen, ..............

Zoals dit? Bommen op de Molukken.....

http://www.rtl.nl/videotext/rt(...)9/01?videotext_all=y

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

On 03-11-2008 18:41 Anne Mieke wrote:

...

Zoals dit? Bommen op de Molukken.....

http://www.rtl.nl/videotext/rt(...)9/01?videotext_all=y

Er zijn bommen en bommen!
Deze zijn toch geen negatief reisadvies waard ?

By the way, waar zit Dangdude ergens op de Molukken, hou zou naar Ceram maar had het dacht ik over over Ternate gehad. Emoticon:

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

latex40
Gebruiker
User icon of latex40
spacer line

Hoi 4 Yoke 4 Als het goed is zit Jan (Dangdude) niet meer op de Molukken, inderdaad zou hij eerst naar Ternate gaan vervolgens Ceram en daarna naar Lombok. Maar hij is inmiddels alweer 2 weken weg van de 3 1/2. Zijn laatste week zou hij doorbrengen als ik hem heb begrepen bij Tuti en Jan om vervolgens naar Yogja te gaan

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

OK, weten we dat ook weer, thanks.

Las trouwens het volgende op CNN

The men showed neither fear nor remorse in a recent interview with CNN. They asked to be beheaded, saying it was the Islamic way of execution, but authorities plan to execute them by firing squad.

Liever de kop eraf dan een schot, of ze nog een keuze hebben !

NoviKirana
Gebruiker
User icon of NoviKirana
spacer line

Dus kies wat je aandurft, laat je niet gek maken. Ik denk trouwens wel dat degenen die regelmatig naar Indonesie gaan er anders tegen aan kijken dan degenen die voor de eerste keer zon reis gaan maken.

Tja, ik wou dat ik dat kon zeggen.....bij mij wordt het namelijk alleen maar erger....ik weet niet precies waardoor dat komt. Als ik kijk wat er de afgelopen jaren is gebeurd op precies de plaatsen waar ik ben geweest (en dan heb ik het niet alleen over die bomaanslag in Jimbaran, maar ook aardbevingen, overstromingen, tsunami's, neerstortende vliegtuigen etc) dan krijg ik steeds het gevoel alsof ik door het oog van de naald ben gekropen/kruip. Ok. ik weet dat dit soort dingen in IndonesiŽ veel gebeuren....en dat ik er tot nu toe gelukkig nooit echt mee te maken heb gehad (bahalve een heftige aardbeving waardoor ik heen-en-weer schuivend in mijn bed wakker werd) en dat de kans dat ik er wťl mee te maken krijg zeer klein is....maar ik vind het wat dat betreft toch wel een stuk heftiger in IndonesiŽ dan in NL....
Maar misschien heeft iemand een goede tip hiermee om te gaan?

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 03-11-2008 20:19 NoviKirana wrote:

...
Maar misschien heeft iemand een goede tip hiermee om te gaan?

Ik ben ook op plaatsen geweest van "net ervoor en net erna" Inderdaad al die dingen die je noemt. Ik ben daar zelf heel gemakkelijk in, altijd al geweest. Ben niet het type van 7 sloten tegelijk maar op de een of andere manier ben ik nooit bang geweest. Je weet gewoon nooit wat er gebeurt of je hier ben in het (zogenaamde) veilige Nederland of waar dan ook. Verder denk ik/weet ik dat Zuidoost Azie/Indonesie nog altijd een veiliger gebied is dan sommige Afrikaanse en Zuidamerikaanse landen waar je weer meer kans maakt op berovingen of verwikkelingen in politieke wantoestanden. Wat dat aangaat is Afrika vaak het vergeten continent.

Ik vind het zelf al wonderlijk dat ik bv nog nooit een aardbeving in Indonesie heb meegemaakt. In '98 wilde ik rond de verkiezingstijd van Kuching naar Pontianak. In Sarawak vonden ze dat niet zo'n goed idee maar ik ging toch en heb behalve wat demonstraties niks geks gezien. Ben ooit in Medan geweest terwijl daar een Duitse toeriste vermoord was en de laatste keer in Jakarta was de ene demonstratie en protestoptreden na de andere. Heb tweemaal in een onstspoorde trein gezeten op Noord Sumatera en Sabah (Maleisisch Borneo)Verder wat kapotgeslagen wegen door hevige regenval maar dat is schering en inslag op bv Sumatera en Flores.

Verder buiten Indonesie in Sri Lanka net na een bomaanslag, Algerije (in de meest foute jaren), een dreiging van een beschieting van onze bus vlakbij de grens met Haiti, een boot die water maakte op volle zee in de Dominicaanse Republiek en heel snel terug moest, een staatsgreep in Thailand en Cambodia waar je door de dreiging van de nog veel aanwezige landmijnen vooral niet van het pad af moet lopen, letterlijk. Het kan ook zijn dat ik in de loop der jaren iets heb ontwikkeld.

Dit zijn relatief allemaal kleine dingetjes in vergelijking met de aanslagen in Kuta, Jimbaran en Jakarta. Toen ik de eerste keer de nog niet helemaal opgeruimde puinhoop/leegte zag in Kuta stond ik ook aan de grond genageld. En elke keer dat ik er kom sta ik er even bij stil.

Voor de mensen die er wonen (en meestal niks te kiezen hebben) is het relatief een veel groter risico en voor mijn gevoel zijn zij het die soms door het oog van de naald kruipen.
Zoals ik al schreef, westerlingen zijn gewend om risico's uit te sluiten en dat is na de 2e wereldoorlog een tijdlang wonderwel gelukt. Alleen daarom al is het goed dat mensen reizen, dat ze eens andere dingen zien dan het overbeschermde "goed geregelde" Nederland met vrijwel geen natuurrampen zoals in '95 toen ik naar Schiphol moest via Rotterdam omdat de A2 wegens wateroverlast was afgesloten. Ik weet ook nog dat er toen een gironummer in het leven was geroepen om getroffen Nederlanders te helpen. Als je je bedenkt dat dit vele malen in het natte seizoen in Indonesie voorkomt......

Ik ben echt van mening dat het een kwestie is van pech. Maar gevoel en verstand gaan niet altijd samen dat begrijp ik ook. Daar kan niemand je in raden. Ik wil met bovenstaande alleen maar zeggen dat er altijd op elk moment vanalles kan gebeuren.

gr
AM

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

85,255,283 pageviews Een website van indahnesia.com