Indonesisch en Nederlands paspoort -> problemen ?!!!?

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
69 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Rodney
Gebruiker
spacer line

Mijn vrouw heeft recentelijk een Nederlands paspoort verkregen. Ze heeft haar oude Indonesische paspoort nog steeds en ze wil die aanhouden. Nu is het zo dat het niet mogelijk is om in IndonesiŽ 2 paspoorten te hebben. Eerder toen ze nog een verblijfsvergunning had was het niet moeilijk omdat daar nog steeds opstond dat ze de Indonesische nationaliteit bezat, maar nu staat er de Nederlandse nationaliteit. Ze wil graag naar haar ouders in februari en langer dan 30 dagen, hiervoor moet ze haar indonesisch paspoort gebruiken. Maar bij de terug reis moet ze kunnen aantonen dat ze gerechtigd is om in Nederland te verblijven. Weet iemand als dit problemen opleverd en als er eventuele uitwegen zijn in dit groot dilemma voor haar. Mijn dank is groot !!!

Rodney

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Ze kan en mag het niet aanhouden.Formeel is het strafbaar .
Als ze de Nld- schap heeft gekozen moet ze de Indonesische paspoort terug geven .
En zeker als ze officieel in hun (Indonesische = of Den Haag) data base zit .

Het komt wel voor dat sommige Indonesiers ombepaalde redenen stiekem een buitenlandse paspoort / nationaliteit hebben .
Zolang het niet naar buiten komt kan men dat nog doen , totdat je tegen de lamp loopt.

Tegenwoordig zijn of kan de data base ook met elkaar verbonden.
Als je binnenkomt als Indonesische kan je niet terug gaan als Nederlandse.
Tenminste dat denk ik dan .
Je kan ook als Nederlandse binnenkomen en als Nederlandse terug gaan .

bisa dicek of makemyday .

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 27-10-2008 20:30 Rodney wrote:
Mijn vrouw heeft recentelijk een Nederlands paspoort verkregen. Ze heeft haar oude Indonesische paspoort nog steeds en ze wil die aanhouden. Nu is het zo dat het niet mogelijk is om in IndonesiŽ 2 paspoorten te hebben. Eerder toen ze nog een verblijfsvergunning had was het niet moeilijk omdat daar nog steeds opstond dat ze de Indonesische nationaliteit bezat, maar nu staat er de Nederlandse nationaliteit. Ze wil graag naar haar ouders in februari en langer dan 30 dagen, hiervoor moet ze haar indonesisch paspoort gebruiken. Maar bij de terug reis moet ze kunnen aantonen dat ze gerechtigd is om in Nederland te verblijven. Weet iemand als dit problemen opleverd en als er eventuele uitwegen zijn in dit groot dilemma voor haar. Mijn dank is groot !!!
Rodney

Allereerst is het in dit geval niet alleen niet mogelijk om voor de Indonesische regering 2 nationaliteiten/paspoorten te hebben, Nederland staat dat ook niet toe.
Als je vrouw naar Indonesie wil langer dan 30 dagen hoeft ze haar Indonesische paspoort helemaal niet te gebruiken maar zal ze met het Nederlandse paspoort een visum moeten aanvragen. Als zij geregistreerd staat bij de Indonesische ambassade is daar al het eerste probleem lijkt me.
Als ze met Indonesisch paspoort in en out reist moet ze een verblijfsvergunning overleggen maar deze vervalt bij het verkrijgen van een Nederlands paspoort!

Misschien een persoonlijke vraag maar waarom heeft zij de Nederlandse nationaliteit aangevraagd?

gr
AM

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

bule72
Gebruiker
spacer line

En hoe zit het dan als je gehuwd bent met een Indonesische en je zoon/dochter wordt geboren in Indonesie?

Ik heb begrepen dat het kind dat automatisch de Nederlandse nationaliteit verkrijgt. Maar hoe zit het dan met de eventuele dubbele nationaliteit?

(T)roy
Gebruiker
User icon of (T)roy
spacer line

Kinderen mogen tot 18 jaar een dubbele nationaliteit hebben en dan moeten ze kiezen. Onze dochter van 2 heeft een nederlands en indonesisch paspoort. Het indonesisiche paspoort is aan te vragen bij de ind. amb. in den Haag. Voor info kijk op http://websites.indonesia.nl/

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. bule 72.
Als je kind ouder is dan 18 jaar (met een overgangsperiode van 3 jr ) dan zijn ze buitenlanders .
Kinderen geboren na november 2006 krijgen automatisch het recht om de Indonesische aan te vragen . Je moet wel aanvragen .Anders zijn ze officiiel buitenladers (Nederlands in jou geval).Dan moeten ze ook vestigingsvergunning hebben cq werkvergunning .

NoviKirana
Gebruiker
User icon of NoviKirana
spacer line

Op 28-10-2008 09:13 schreef Surya Atmadja:
Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. bule 72.
Als je kind ouder is dan 18 jaar (met een overgangsperiode van 3 jr ) dan zijn ze buitenlanders .
Kinderen geboren na november 2006 krijgen automatisch het recht om de Indonesische aan te vragen . Je moet wel aanvragen .Anders zijn ze officiiel buitenladers (Nederlands in jou geval).Dan moeten ze ook vestigingsvergunning hebben cq werkvergunning .

Wij hebben niets aangevraagd, maar toch staat mijn dochter sinds haar geboorte meteen geregistreerd als zowel Nederlands als Indonesisch

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Waar staat het dan ?
In de gegevens van de bevolkingsregisters ? Of bij Indonesische ambassade .?
Voor de juiste interpretatie moet je de U.U. Kewarganegaraan no 12 2006 lezen en ook kijken naar de site van KBRI Den Haag .

Mijn zoon werd ook door Nederland erkend als Nederlander(moede rNederlandse en geboren in Amsterdam).
Tot zijn 18de is hij voor de Nederlandse staat een Nederlander .
Voor de Indonesische staat is hij Indonesier en staat zijn naam in mijn paspoort.
Elke keer als ik mijn Indonesische paspoort verleng bij KBRI , moet ik ook de paspoort van mijn vrouw meenemen , ter controle .Hij heeft tot zijn 18de internationaal gereisd met indonesische papieren/ nationaliteit.
Op zijn 18de heeft mijn zoon de Indon. nationaliteit opgegeven , en formeel afgestreept uit de indonesische data base .

http://websites.indonesia.nl/i(...)isting&task=categoryßid=9&catid=48&Itemid=36

NoviKirana
Gebruiker
User icon of NoviKirana
spacer line

Het staat inderdaad op haar uittreksel uit het bevolkingsregister....maar goed, misschien is dat dan niet voldoende begrijp ik nu....een Indonesisch paspoort heeft ze nog niet, daarvoor moeten wij eerst nog naar de ambassade.

Een andere vraag nu ik begrijp dat het hebben van 2 paspoorten voor volwassenen niet mag (ik wist het wel van IndonesiŽ, maar ik meende in NL nog steeds wel, want daar was toch al die ophef over vorig jaar?) Maar stel dat mijn man over een tijdje naturaliseert, daarna alleen een NLs paspoort heeft en hij die na een aantal jaren weer wil inruilen voor een Indonesisch paspoort (bijv omdat hij weer terug wil naar IndonesiŽ iod). Is dat dan mogelijk?

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Dat kan . Emoticon: Yes!
Novi , ik heb een tijdje geleden ergens ook over nationaliteit en perkawinan campuran O.H verhalen geschreven , met verwijzing naar de betreffende wetteksten .
Als je handig is met het zoeken , kan je mss mijn (O.H) verhalen terug vinden.
Heeft bijna dezelfde procedure zoals de Nederlandse wetten.
Je moet eerst Kitas hebben en dan Kitap , dus hij moet eerst in Indonesia gaan wonen als buitenlander .Dus moet wel een goede baan hebben om uberhaupt daar te kunnen wonen.

Waarom zou je man Nederlander worden ?
Welke toegevoegde waarde geeft dat ?
Ik woon 40 jaar in Nederland , en heb nog steeds de Indonesische nationaliteit.
Als ik advies mag geven , NIET DOEN .
Voor persoonlijke " advies" kan je mij mailen , de eerste gesprek gratis , de 2de kan een klein flesje campari mijn tong losser maken. Emoticon: Nice

NoviKirana
Gebruiker
User icon of NoviKirana
spacer line

Bedankt Om Sid! Nee, er is inderdaad geen haast om NLer te worden. Als enige voordeel zie ik dan dat we niet weer een verblijfsvergunning aan hoeven te vragen...hoewel de volgende geloof ik al voor onbepaalde tijd is....
Ik zal eens nadenken over die campari en advies, haha Emoticon: Wink

Bokito
Gebruiker
User icon of Bokito
spacer line

[quote] On 28-10-2008 09:30 Surya Atmadja wrote:
Waar staat het dan ?
In de gegevens van de bevolkingsregisters ? Of bij Indonesische ambassade .?
Voor de juiste interpretatie moet je de U.U. Kewarganegaraan no 12 2006 lezen en ook kijken naar de site van KBRI Den Haag .

Mijn zoon werd ook door Nederland erkend als Nederlander(moede rNederlandse en geboren in Amsterdam).
Tot zijn 18de is hij voor de Nederlandse staat een Nederlander .
Voor de Indonesische staat is hij Indonesier en staat zijn naam in mijn paspoort.
Elke keer als ik mijn Indonesische paspoort verleng bij KBRI , moet ik ook de paspoort van mijn vrouw meenemen , ter controle .Hij heeft tot zijn 18de internationaal gereisd met indonesische papieren/ nationaliteit.
Op zijn 18de heeft mijn zoon de Indon. nationaliteit opgegeven , en formeel afgestreept uit de indonesische data base .

Die url van de website is niet goed.

Shalom

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

[Die url van de website is niet goed. [/quote]
-----------------------------------
Vanmorgen wel .

Niks aan de hand , gewoon Googlen bij andere KBRI in andere landen.
KBRI Loneden , Berlin ? etc .
Of kijken naar U.U. Kewarganegaraan no 12 2006
Kenwoord : Dwi Kewarganegaraan.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

NOVI , even opletten.

Anak-anak yang lahir SEBELUM UU RI No. 12 Tahun 2006 disahkan (tanggal 01 Agustus 2006 dan belum berusia 18 tahun/belum kawin) dapat memperoleh kewarganegaraan Republik Indonesia dengan mendaftarkan diri kepada Menteri Hukum dan HAM RI melalui Kepala Perwakilan Republik Indonesia paling lambat 4 (empat) tahun atau paling lambat sampai dengan tanggal 01 Agustus 2010.

Op zijn laats 01 -08 2010.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 28-10-2008 09:20 NoviKirana wrote: Wij hebben niets aangevraagd, maar toch staat mijn dochter sinds haar geboorte meteen geregistreerd als zowel Nederlands als Indonesisch

Dan is je man/vriend/partner Indonesisch qua nationaliteit; dus voor de Indonesische wet Indonesier.
En omdat 1 van de ouders Nederlands is, dus ook Nederlands.
(Het is anders als de man Nederlands is en de vrouw Indonesisch; dan krijg je die 2 nationaliteiten-optie tot de 18e jaar, indien men het Indonesische staatsburgerschap ook aanvraagt).

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

ya , dat klopt , dezelfde verhaal zoals bij mijn zoon .
Voor de Nederlandse wet is hij een Nederlander.
Voor de Indonesier heeft hij een Indonesische nationaliteit.
Tot nov 2006 is er conflict situatie .Ik neem aan dat de dochter geboren is voor 2006
Na nov 2006 is het probleem opgelost , en toch moet de paspoort kwestie geregeld worden.
Ze kan na nov 2006 officieel 2 paspoorten hebben.

NoviKirana
Gebruiker
User icon of NoviKirana
spacer line

Op 28-10-2008 22:46 schreef Surya Atmadja:
ya , dat klopt , dezelfde verhaal zoals bij mijn zoon .
Voor de Nederlandse wet is hij een Nederlander.
Voor de Indonesier heeft hij een Indonesische nationaliteit.
Tot nov 2006 is er conflict situatie .Ik neem aan dat de dochter geboren is voor 2006
Na nov 2006 is het probleem opgelost , en toch moet de paspoort kwestie geregeld worden.
Ze kan na nov 2006 officieel 2 paspoorten hebben.

Nee, 'de' dochter is pas 6 mnd geleden geboren! Emoticon: Yes!

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Ja, maar is nou de vader of de moeder de Nederlandse? En waar zijn ze woonachtig? In RI of in NL? Graag complete info m.b.t. staatsburgerschap ouders en verblijfplaats. En gehuwd of niet? Kind erkend of niet?

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Sorry, ik zie dat het om jezelf gaat. Kijk even naar mijn eerdere item dan heb je je antwoord.

NoviKirana
Gebruiker
User icon of NoviKirana
spacer line

Klopt helemaal zoals je schreef, ik ben Nederlandse, hij is Indonesier....

teripang
Gebruiker
User icon of teripang
spacer line

En hoe zit het dan als je gehuwd bent met een Indonesische en je zoon/dochter wordt geboren in Indonesie?

Ik ben ook getrouwd met een indonesische, onze dochter is ook geboren in Indonesie, maar zij heeft nog steeds de Indonesische nationaliteit, en verblijfsvergunning van nl
en nu al vaak naar indoensie gegaan, nooit problemen

En als je de Indonesische nationaliteit hebt, niet ruilen voor een NL (waarvoor als je toch al in nederland woont
ik heb veel families in nederland waarvan er ook enkelen zijn die IND paspoort/nationaliteit nog hebben

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 01-11-2008 13:23 teripang wrote:
k ben ook getrouwd met een indonesische, onze dochter is ook geboren in Indonesie, maar zij heeft nog steeds de Indonesische nationaliteit, en verblijfsvergunning van nl
en nu al vaak naar indoensie gegaan, nooit problemen

En als je de Indonesische nationaliteit hebt, niet ruilen voor een NL (waarvoor als je toch al in nederland woont
ik heb veel families in nederland waarvan er ook enkelen zijn die IND paspoort/nationaliteit nog hebben

Als je kind in RI wordt geboren, je vrouw is Indonesische maar je bent zelf Nederlander c.q buitenlander, dan volgt je kind het staatsburgerschap van de vader...weliswaar met de optie de Indonesische nationaliteit ook te kunnen krijgen. Die moet je echter wel aanvragen en krijgt je kind niet automatisch, ook al is het daar geboren. Verkrijging van nationaliteit op basis van geboorteland geldt voor o.a. de USA en Australie maar niet voor Indonesie en ook niet voor Nederland. Dus heb jij Teripang ook de Indonesische nationaliteit want anders krijgt je kind niet automatisch de Indonesische (tenzij je met illegale, onwettige praktijken bent bezig geweest).
Wat je zegt over die Indonesische nationaliteit behouden als je toch al in NL woont, klopt (waarschijnlijk kom je van de Z.O. Molukken??). Maar dan moet je wel een niet-termijn (of lange termijn) gebonden verblijfsvergunning voor NL hebben (en er woonachtig zijn) want anders is het ook riskant. Zo is een goede vriend (ook Molukker) een paar jaar geleden de toegang geweigerd tot NL omdat zijn verblijfsvergunning was verlopen na te lang verblijf in RI....en kan dus nu niet meer bij (klein)kinderen op bezoek in NL na 35 jaar in NL te hebben gewoond. Een verblijfsvergunning wordt verschaft om te "verblijven" en is geen soort visum voor iemand die af en toe naar NL wil....... zeker momenteel wordt daarmee streng gecontroleerd.

teripang
Gebruiker
User icon of teripang
spacer line

Ik heb geen indonesische paspoort, mijn vrouw en dochter wel
en of het illegaal is??? misschien volgens de wetboek, maar als al die ambtenaren cq indonesische ambassade geen woord over rept, dan is het toch goed,

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 19-12-2008 14:37 teripang wrote:
Ik heb geen indonesische paspoort, mijn vrouw en dochter wel
en of het illegaal is??? misschien volgens de wetboek, maar als al die ambtenaren cq indonesische ambassade geen woord over rept, dan is het toch goed,

Nee het blijf niet goed .
Daar kan je niet achter verschuilen.
De wetten van 1 nationaliteit is bekend en de nwe wet over de dubbele nationalteit voor kinderen met een WNA vader is sinds 2006 bekend .

Als je van plan ben om in de toekomst ooit daar te vestigen moet je maar gaan regelen .
In het verleden was de dubbele nationaliteitskwestie bij de Indonesische Chinezen een grote bron van ergenis geweest bij de chinezen en een bron van exta inkomsten voor foute ambtenaren .

Veer01
Gebruiker
User icon of Veer01
spacer line

Volgens mij is Nederland nog niet eens zover dat je maar 1 pas mag bezitten,maar juist Indonesie staat een dubbel paspoort niet toe.Natuurlijk loop je wel risico als je dan het een en later het ander paspoort benut. Emoticon: Shut up!

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

80,700,067 pageviews Een website van indahnesia.com