Subforum Algemene Indonesiëpraat

forum.indonesiepagina.nl 
76 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
HansvdB
Gebruiker
User icon of HansvdB
spacer line

Vrijwel precies zeventien jaar geleden besloot ik met vriendin naar Indonesië te verkassen. Yogya was de uitverkoren plaats. Omdat ik geen flauw idee had wat het leven in Yogya me zou gaan kosten, besloot ik een spreadsheetje aan te (laten) maken waarop dagelijks alle kosten werden bijgehouden. Per maand was ik bijna 2000 gulden kwijt. Medelanders alhier vonden dat ik de verblijfskosten schromelijk overdreef, maar al snel bleek dat zij in hun schatting kosten als de huur en visumverlenging (plus reiskosten daartoe) niet hadden meegerekend in het bedrag per maand. Die 2000 piek klopten dus wel aardig voor een niet overdreven lifestyle in Yogya voor twee personen.

Inmiddels woon ik nog steeds in Yogya, nu met Javaanse vrouw (de wijsheid komt met de jaren) en dochtertje van 14, tweede klas katholieke SMP. We blijken ongeveer € 1000 per maand nodig te hebben om redelijk te kunnen leven. Dat bedrag wijkt eigenlijk amper af van die NLG 2000 van zeventien jaar geleden.

Wonen in Yogya kost aanmerkelijk minder dan wonen in JKT, en waarschijnlijk minder dan elders in Indonesië. Toch ben ik benieuwd naar ervaringen van anderen.

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Hans,
Van grote invloed op de kosten om in Indonesië te wonen is het hebben van kinderen, wettelijk mogen kinderen van buitenlanders en ook van mix-koppels niet naar een Indonesische school maar dienen op een buitenlandse school onderwijs te volgen.
Die buitenlandse scholen zijn erg prijzig, volgens mijn informatie vanaf IDR 5 miljoen per maand.

Een andere grote kostenpost is het hebben van een auto.

Wij hebben geen auto en ook geen schoolgaande kinderen.
Wij wonen in Oost Java niet ver van de stad Malang.
Onze vaste lasten inclusief, huur, verzekeringen etc. waren vorig jaar ongeveer IDR 50 miljoen, zonder de kosten voor het visum, die waren erg hoog omdat ik voor de aanvraag van een Family Visa naar Singapore ben geweest.
Voor Tuti hebben wij uiteraard geen kosten voor een visum.
Groetjes,
Tuti en Jan

HansvdB
Gebruiker
User icon of HansvdB
spacer line

Waarde Jan,

Mijn dochtertje heeft een Indonesisch paspoort (binnenkort ook een Nederlands). Een katholieke school is door de bank genomen wat duurder dan een rijksschool, maar een heel end goedkoper dan een International School.
We hebben een auto. Elke drie tot vier jaar een nieuwe omdat we voor de ouwe zo verdraaid veel geld terugkrijgen.
Maar weet jij nou wat je gemiddeld per maand kwijt bent? Alles inbegrepen.

Cheers,

Hans

HansvdB
Gebruiker
User icon of HansvdB
spacer line

Of was je IDR 50jt per jaar kwijt (weinig). Of per maand (veel)?

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Hans,
De kosten die ik geef zijn per jaar, gewoon de vaste lasten inclusief kosten voor medische zaken.
Wij hebben geen zwembad of andere luxe zaken maar wel een erg ruime woning.
Die kosten zijn zonder eten, kleding, vakantie en aanschaf van duurdere spullen.
Hoe het in de praktijk werkt met kinderen weten wij niet, in Bali hadden we wel goede kennissen met schoolgaande kinderen en daarvan weet ik dat de kosten voor een buitenlandse school erg hoog zijn.
Een Katholieke of Islamitische school zal wat kosten niet veel van elkaar verschillen in Java, de reiskosten zijn bij een Katholieke school misschien wat hoger omdat er van die scholen minder zijn.
Groetjes,
Jan

HansvdB
Gebruiker
User icon of HansvdB
spacer line

Pak Yan,

Je laatste bericht maakt een hoop duidelijk. De 50 jt zijn voor vaste lasten zonder auto en zonder schoolgaande/studerende kinderen zeer verklaarbaar.
De door mij genoemde € 1000 p/m is inclusief die vaste lasten, eten, kleren, die vreselijk dure bensin , een biertje op z'n tijd etc. All in , zeg maar.
Een goede katholieke school is wel degelijk duurder dan een rijksschool of een islamitische school. Mijn dochtertje gaat naar een school van de Yayasan Tarakanita, en die nonnen kunnen je uitknijpen (terwijl ze zelf niets van de pecunia in hun zak mogen stoppen).

Salam,

Pak Han

siebjans
Gebruiker
User icon of siebjans
spacer line

Hans, voorop gezegd, ik woon ook in Yogya en heb ook kids enzoo en idd alles inbegrepen komen mijn kosten ook rond de euro 1.000 per maand! Echter is het zeer van belang hoe je "wilt" leven, dus waar is men tevreden mee. Ik heb eens uitgerekend wat de bodem is die wij nodig hebben om rond te komen (dus andere uiterste) , eten, drinken, huis, etc, etc, maar dan geen biertje, geen dure selami geen dure restaurants, nee gewoon op z'n Indon. lesehan, rijst, thee, etc...
Dan kom ik toch op de helft uit met de kosten van visa en een brommertje meegerekent.

Jan, ik ervaar het zelfde zoals Hans meld, een niet moslim school is duurder als een moslim school!!
Mijn dochter gaat naar een mix-school, dus cristen, katholiek, moslim, etc., deze is aanzienlijk duurder als de moslim gerichte school bij mij om de hoek! We kiezen hiervoor om dat wij geen moslim zijn, maar een mix school zodat ze van alles iets meekrijgt!

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

siebjans
Gebruiker
User icon of siebjans
spacer line

Op 19-10-2008 04:26 schreef Tuti & Jan:
Beste Hans,
Van grote invloed op de kosten om in Indonesi?e wonen is het hebben van kinderen, wettelijk mogen kinderen van buitenlanders en ook van mix-koppels niet naar een Indonesische school maar dienen op een buitenlandse school onderwijs te volgen.
Die buitenlandse scholen zijn erg prijzig, volgens mijn informatie vanaf IDR 5 miljoen per maand.

Is dat zo??? Kan iemand dit bevestigen, ik weet het nl echt niet Emoticon: Confused

HansvdB
Gebruiker
User icon of HansvdB
spacer line

Nou SiebJans, echt bevestigen kan ik het niet, maar ruim acht jaar geleden kostte de Yogya International School ruim USD 6000 p/j voor het goedkoopste programma (alleen 's ochtends les). Dat is vast niet goedkoper geworden. Dan heb je drie problemen: het lesgeld, het feit dat er in Yogya geen vervolg is op de lagere school, en je loopt de kans dat een IS arrogante, onaangepaste etterbakjes oplevert. Dat laatste heb ik meegemaakt met de jongere broer van mijn ex (ex nummer 1, zeg maar). Die zat in JKT op de IS, en dat was gruwelijk.

HansvdB
Gebruiker
User icon of HansvdB
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Pak Yan: wettelijk mogen kinderen van buitenlanders en ook van mix-koppels niet naar een Indonesische school

Ik dacht dat het precies andersom was, Pak Yan: Indonesische kinderen mogen niet naar een IS. `Buitenlandse' kinderen wel naar een Indonesische school. Maar zeker weten doe ik het niet.

Salam,

Han

siebjans
Gebruiker
User icon of siebjans
spacer line

Ik woon in Utara, en ik praat over een playgroup. Bij mij om de hoek Moslim gericht, kosten per jaar circa 2 juta, nu gaat ze naar een playgroup campur, kosten bijna 4 juta per jaar!!
Duidelijk een behoorlijk verschil!

Mee eens mijn kids hoeven echt niet naar een IS, de rede die Hans omschrijft is een belangrijke om dat niet te doen.

siebjans
Gebruiker
User icon of siebjans
spacer line

Valt trouwens niet mee, om dicht bij huis een school "campur" te vinden.......

NKP-2005
Gebruiker
User icon of NKP-2005
spacer line

Voor de schoolonkosten kan ik je misschien informeren.

Wij hebben twee kinderen (8 en bijna 10 jaar oud) die een bijna-internationale school op ons eiland Bintan bezoeken. De lessen worden voor 80% in het Engels gegeven door geselecteerde leerkrachten, de kinderen leren ook Mandarin en Bahasa en het niveau vind ik behoorlijk, al is er echt geen beter school hier beschikbaar, dus een andere keus is er niet. De lestijden zijn van 's morgens 8 uur tot 's middags 4 uur, ongeveer tien maanden per jaar, dus weinig, korte vakanties (max. drie weken). De naam van de school is Djuwita (zie hun website: www.sekolah-djuwita.com) en staat te boek als National Plus. Dus of het echt een internationale school is, weet ik niet. Doet er ook niet toe: er is gen betere.
Er is een Djuwita-school te vinden in Batam, Jakarta, Pekan Baru, Medan en hier in Tanjung Pinang (TK en SD). De school hier voegt elke jaar een klas toe aan de opleiding als de hoogste klas bevorderd wordt, net zolang dat er een volledig SMA-programma gedraaid kan worden. Er zijn zelfs plannen universitair te gaan, maar die toekomst is te ver weg om nu op te speculeren.
Voor de inschrijving betaalden wij eenmalig per kind Rp. 12 Jt (bij voorinschrijving, dat was Rp. 3 jt. goedkoper), dat was inclusief boeken voor dat jaar, een schooltas (allemaal dezelfde) en uniforme schoolkleding (gewoon en sport). Vervolgens betalen wij per kind maandelijks Rp. 700.000 lesgeld, dat gaat dan gewoon het hele jaar door. Maar bij een jaar vooruitbetaling krijg je een maand korting! Een goede investering dus. Voor het jaar daarna moest er boeken/kleding-geld worden betaald aan het begin van het schooljaar: Rp. 3 Jt per kind. Dat komt elk jaar terug, maar het bedrag kan natuurlijk elk jaar veranderen.
Als er uit één gezin meer kinderen de school bezoeken zijn er kortingen per kind.
Als men niet (meer) kan betalen moet het kind van school af en moet er opnieuw inschrijvingsgeld worden betaald als het kind daarna weer terug kan komen.
Het is vrij duur, misschien, maar het is het beste dat er hier is. Het is ook niet een moslim-gerichte school, al wordt er wel Agama-onderwijs in gegeven, want het hele eiland is overwegend moslim. De leerkrachten zijn niet allemaal moslims, maar er zijn ook katholieken; die informatie wordt op een bord aangegeven (voor gewetensbezwaarden?). De leerlingen zijn meest Indo-Chinezen, en een enkele Indonesiër, vanwege de kosten natuurlijk. Onze kinderen zijn de enige Bule-mix - geen andere buitenlanders op het ogenblik. Er was eens een Australisch kind.

Voor wat betreft de kosten van het levensonderhoud, dat ligt bij mij ietsje hoger, maar misschien heeft de opleiding van de kinderen daarmee te maken. Ik ben rond € 1400 per maand lichter, iets meer dan € 16.000 per jaar, maar ik woon dan ook in een relatief groot huis, 20 Amp aansluiting, drie A/C's, een zwembadje (pomp), een auto, twee motoren, alle verzekeringen voor het huis en de auto (motor kan niet verzekerd worden).
Dat is alles inclusief, dus ook doktersbezoeken, tandartsbezoeken en -behandelingen. Dan lust ik ook graag een goed gekoeld biertje en neem elke maand whisky uit Singapore mee, maar ook veel (duur) vlees, want dat is hier een drama (rib-eyes, lam, steaks, gehakt), zalm en andere artikelen uit de supermarkt die hier niet te krijgen zijn (bijv. olijfolie, bakbroodjes, kaas, meel om brood te bakken, diepvriespizza's). Kortom: we leven er goed van, doen onszelf niets tekort en genieten van de mooie omgeving op de motor (grootste hobby).

Maar als het zou moeten zou ik met minder terecht kunnen, maar dan moet ik de luxe uit mijn leven halen. Dat is het allerlaatste waar ik aan denk.

tomysu
Gebruiker
spacer line

leuk topic heb nog nooit uitgerekend hoeveel ik/wij uitgeven per maand maar zal denk ik rond de 35 jt per maand zijn maar dat komt hoofdzakelijk door onze zoon die woont en studeert in jkt aan de binus int. dat alleen is al 5.5 jt per maand daarnaast zijn boeken, zijn harrier, uitgaan, kleding. en dan zijn listrik en hulp in huis etc.etc. dan wij zelf ook nog huis (temanggung) waar we zelf wonen de auto, de motoren (3) de 2 inwonende hulpen in huis af en toe uitgaan regelmatig naar yogya omdat we daar een kost hebben alle verzekeringen etc etc denk dat ik wel rond de 35 jt per maand nodig hebben maar nogmaals het meeste gaat naar mijn zoon elke maand zo"n 15 jt

HansvdB
Gebruiker
User icon of HansvdB
spacer line

Dank Martin en Tomysu. De € 1400 van Martin lijken me zeer verklaarbaar gezien de omstandigheden. Als we Die RP 35 jt van Tomysy even voor het gemak afronden op € 3000, dan lijkt me dat erg veel. Maar tja, universiteit en JKT, dat tikt aan.

Tot dusver hebben we aan all in maandbedragen in €:
1000
1400
3000

Wie gaat er nog meer met de billen bloot? Mas Yerun? Het lijkt me aardige informatie voor al die Nederlanders die naar Indonesië willen emigreren - en het toch maar niet doen.

Cheers,

Hans

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Ondanks dat ik in Negeri Bekanda woon , volg ik de " levenstandaard" van mensen die daar wonen erg goed .
Dat kwam omdat ik toen mijn zoon naar de B.S moet in Amsterdam sta ik te denken of hij bij zijn opa in Jkarata kan wonen en en naar de "Hollandsche School kan gaan .
Ging niet door omdat onze salaris in Nld (1,5 salaris , mijn vrouw pt-er ) te weinig is om verblijfkosten van onze zoon te betalen.
Sindsdien heb ik gehoord van familie en vrienden dat je in Jakarta ( bij vrij wonen-l eigen huis(je) afbetaalde-auto ) ongeveer 10 juta moet hebben .Inclusief electra-AC en evt part time supir ).
Zeg maar de Indonesische Jan Modaal , met 1-2 schoolgaande kinderen.
Het moet lukken zeggen . Alleen hebben ze soms last als hun kinderen per se naar een goede universiteit willen terwijl ze niet zo echt goed zijn .
Dan moeten ze naar een PTS (particuliere Universisteit ) gaan , en dan moet je soms dokken.
De katolieke scholen Tarakanita(meisjes school) is goed aangeschreven , is ook een goede investering , en kwaliteit betaalt zich terug .
Die 10 jut is buiten de medische kosten , die meestal gedekt wordt door de baas .
Ik ken ook veel indonesische vrienden en familie die 2000 eurie of meer verdienen en toch gewoontjes leven , zoals een gewone nederlandse jan Modaal.

Als ik ooit gaat verkassen naar Indosenia , dan moet ik het hebben van mijn echtpaar AOW + bedrijfspensioentje (en in de toekomst pensioentje van mijn nyonya ) + de opbrengst van mijn arbeidersvilla ,tenminste als ik hert niet voortijdig gaat afknabbelen.
Dan hoop ik dat ik daaro mijn campari en sigaartje nog kan opsteken . Emoticon: Nice

bisa dicek of makemyday .

kiwimave
Gebruiker
User icon of kiwimave
spacer line

On 19-10-2008 05:15 HansvdB wrote:
Mijn dochtertje gaat naar een school van de Yayasan Tarakanita, en die nonnen kunnen je uitknijpen (terwijl ze zelf niets van de pecunia in hun zak mogen stoppen).

Salam,

Pak Han

Ja ook hier gelden weer normale economische wetten. Christelijke scholen zijn over het algemeen gewoon beter dan Islamitische scholen (uitzonderingen nagelaten zoals Al Azhar in Jakarta), dus dan kan er ook meer voor gevraagd worden. In Jogja bijvoorbeeld zijn SMA Stella Duce I (meisjes) en II en Yoh. de Britto (jongens) veruit de beste scholen voor de jeugd.

Gracias. Sama sama

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Die 35 jut van Tomysu is waarschijnlijk niet te vergelijken met de gemiddelde levensuitgaven van een gewone migrant(geen expat) en een indonesische Jan Modaal +++ ? (nog niet tot de middenklasse).

Ik ken een Indonesier die 40 jut verdiend (ambtenaar) .
Hij kan net rondkomen , maar ya hij heeft ook verplichtingen , moet ook volgens zijn " stand" leven . Terwijl zijn gewone uitgave (huishoudelijkgeld) normaal is .
Hij gaat ook niet elke dag biefstuk eten of naar 1 ste klas restaurants .
Zijn kinderen gaan ook naar een gewone indon School , o.a Binus .

Ik denk als je wil gaan vergelijken moet je gewoon opschrijven wat de juiste uitgaven zijn .
Gebaseerd op de basisbehoefte , kosten (huur) huis , transport (gewone auto- een Kijang ipv Mercedes of Porsche) , af en toe naar Mac D , KFC , of een goede restaurant gaan (hoeft niet in een 5 sterren hotel) etc.
En dan kan je pas vergelijkingen maken .
Gewoon een menu samenstellen voor 4 personen (eventueel 2 extra voor de pembantu' s) zoals je in Nederland ook doet .
1 kg vlees , 1 kilo vis , 1 kilo kip , zoveel kilo aardappel , 1 krat bier , frisdrank etc etc , in Indonesia kan je ook een gelijklwaardige pakket samen stellen .
Dat is dan de gewone levensbehoeften .
En niet de totale uitgave waar je ook je uitspattingen in een 5 * hotel meetelt.
Dat doet de gewone Jean Pierlo (Jan Modaal) in Nederland ook niet .
Als Jean Minim + in Nederland geef ik ongeveer 150-175 euro voor huishoudgeld per week .Buiten Mc Donald , Febo of de afval chinees of pizza koerier.
Wij zijn met 3 , hebben geen supir en of pembantu , dat ben ik zelf.

NKP-2005
Gebruiker
User icon of NKP-2005
spacer line

Net als hier trouwens.

Waarom laat je dit topic niet gewoon over aan de mensen die hier wonen en dat kunnen beoordelen vanuit de situatie hier? Vanuit jouw situatie in NL is het duidelijk niet te bekijken. Je kunt natuurlijk wel overal een mening over hebben en hele lijsten met opmerkingen plaatsen, maar dat helpt geen mens die zich in het topic verdiept wegens gebrek aan inside-info.

Ik ken ook een heleboel Indonesiërs, maar daarover gaat het hier niet! Niet over een gefrusteerde Indo met zijn AOW-tje in NL, maar over een Bule met inkomsten uit arbeid of vermogen die rechtmatig in RI leeft, woont en werkt. En daar zijn best doet het voor hemzelf én zijn omgeving aangenaam te maken.

Kijang!! Wat a piece of crap that is! Liever een trapauto.

HansvdB
Gebruiker
User icon of HansvdB
spacer line

Martin: maar over een Bule met inkomsten uit arbeid of vermogen die rechtmatig in RI leeft, woont en werkt. En daar zijn best doet het voor hemzelf én zijn omgeving aangenaam te maken.
Kijang!! Wat a piece of crap that is! Liever een trapauto

Niet alleen de bule's met een inkomen uit arbeid, graag. Ik zou ook het bestedingspatroon in Indonesië willen horen van pensionado's, vrijgezellen, samenwonenden, pederasten, lesbiennes, hermafrodieten, kortom van iedereen.
(en mag een Suzuki APV van jou?)

Cheers,

Hans

tomysu
Gebruiker
spacer line

wil nog even een korte reaktie geven op het vorige .ik denk dat je een indonesier niet kan vergelijken met een bule of indonesier die in (europa) nederland geleefd heeft want de levens standaard is dan heel anders en een ieder die dan terugkeert naar zijn/haar land van herkomst, in dit geval indonesia, wil toch minimaal dezelfde levenstandaart hebben denk ik. en aangezien alles (nog redelijk) te betalen is in indonesia zal hij/zij zichzelf willen verwennen met pembantu sjopir dll. ik zie iemand die terugkeert dus niet wonen in een klein huisje wat nodig aan verbetering toe is, althans niet uit vrije wil. wat betreft de opmerking dat jakarta duur is, ben ik het geheel mee eens. als ik het vergelijk met waar ik eigenlijk woon, temanggung, is bijna alles in jakarta MINIMAAL 2 maal zo duur. had het liever anders gezien maar is nu eenmaal niet zo. over de kijang opmerking niks mis met een kijang. is zelfs de meest verkochte auto volgens mij, ik heb er zelf ook 1en wel een inova en is een heerlijke wagen rijd er veel meer in als in de mercedes. tenslotte, ik ben geen pensionado maar iemand met verschillende usaha her en der waar in totaal rond de 20 man/vrouw heb werken en kan me daar redelijk uit bedruipen gelukkig. allemaal fijne avond verder

NKP-2005
Gebruiker
User icon of NKP-2005
spacer line

Hans, een Suzuki APV is een prima auto, voor alles geschikt! Ik heb een automaat aangeschaft. Ik zag gisteren nog een oude Volkswagenbusje rijden en dacht: zo'n APV is eigenlijk van hetzelfde laken een pak! Nee man, niks mis mee.
Ik rijd er de hele familie in rond, haal mijn spullen bij de Indonesische Gamma, ga ermee naar strand, fietsen erin. Prima keuze.
Maar die lullige Kijangs schijnen geen gas te hebben, al denk ik dat het komt door een gebrek aan remvermogen. Zo traag altijd! Alleen van die jeepjes zijn nóg trager.

Je hebt gelijk, het bestedingspatroon van alle Bule's in RI is interessant. Ik dacht wel dat "inkomen uit arbeid of vermogen" het merendeel weergaf. Zonder dat zit je hier ook niet erg lekker!
We weten nu eenmaal graag van een ander hoe hij of zij dat doet, en let wel: ik ben een open boek wat dat betreft en heb geen geheimen (zoals sommigen op dit forum). Maar waarin niemand geïnteresseerd zou kunnen zijn, lijkt mij, is hoe een Indo in NL over ons bestedingspatroon in RI denkt.
Je hebt ze er bij, hoor! Jaloers tot op het bot, maar dat herkende je natuurlijk al.

NKP-2005
Gebruiker
User icon of NKP-2005
spacer line

Tomysu,
Een mooi verhaal en na wat langer uitspitten heb je in grote lijnen best wel gelijk. Maar zou je wat interpunctie kunnen aanbrengen zodat het leesbaarder wordt?
Een Inova voldoet voor jou misschien prima; die dingen die ik zie rijden met een Indonesiër als chauffeur gaan met een slakkegang van rond de 30 km/uur. Ik heb er eens één gehuurd, maar daarmee was niet te remmen (geen rembekrachtiging), dus moest je wel langzaamrijden en vooraf beginnen te remmen. Dat past niet bij mijn rijstijl. Vandaar dus, bovendien vind ik die Kijang erg duur, in verhouding.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 19-10-2008 11:05 NKP-2005 wrote:
Net als hier trouwens.

Waarom laat je dit topic niet gewoon over aan de mensen die hier wonen en dat kunnen beoordelen vanuit de situatie hier? Vanuit jouw situatie in NL is het duidelijk niet te bekijken. Je kunt natuurlijk wel overal een mening over hebben en hele lijsten met opmerkingen plaatsen, maar dat helpt geen mens die zich in het topic verdiept wegens gebrek aan inside-info.

Kijang!! Wat a piece of crap that is! Liever een trapauto.

Hoezo ?
Mag ik dan als een toekomstige (re)migrant geen vragen stellen of bijdrage leveren in een topic hoeveel een migrant (in dit geval uit Nld) moet uitgeven om daaro redelijk te kunnen leven ?

Bij benadering weet ik wat de prijs van :
1.Sembako is.
2.(huur) prijs van een huis (hangt ook af kampung , perumahan , estate etc ) .
3. de prijs van auto's (vanaf "trap auto" ).
4. ik weet ook ongeveer wat de uitgaven voor studie zijn (hangt ook af wat voor school)
In principe zou ik een basis pakket kunnen samenstellen , uitgezonderd de ziekenfondscerzekeringen .
Dat kan de mensen die dat hebben beter vertellen .

Sorry , ik wist niet dat je een trap auto beter vindt dan Toyota Kijang , de standaard auto , de "werkpaard" van de gemiddelde Indonesiers .
Sorry , kennelijk behoort je tot de andere soort migrant .
Ik zou blij zijn als ik in een Kijang gereden kan worden.
In Amsterdam heb alleen een oude Lada . Emoticon: Shiny

senior
Gebruiker
User icon of senior
spacer line

[

Je hebt ze er bij, hoor! Jaloers tot op het bot, maar dat herkende je natuurlijk al. [/quote]

Ach, jaloers zijn mag toch? We hebben niet allemaal de mazzel dat we daar mogen wonen. Ook ik moet nog een paar jaar wachten tot ik mij kan vestigen in Indonesie....maar krijg vast een idee van de kosten etc...waarvoor mijn dank Emoticon: Yes!

hati hati, pelan pelan

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

81,955,646 pageviews Een website van indahnesia.com