Hoeveel woorden van Javaanse oorsprong bevat INDOnesia(b.) ?

Subforum IndonesiŽ op z'n Nederlands 
59 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > IndonesiŽ op z'n Nederlands > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
AnisJ
Gebruiker
User icon of AnisJ
spacer line

Ik ben benieuwd hoeveel woorden van Javaanse oorsprong het (b.)INDOnesia heeft ....

• Wie kan mij dit vertellen ??

• Graag ook onderverdeeld naar West/Midden en Oost-Javaans.

• 'Ahu kura ahia, mansia nia'

Yogya-Bali
    Gebruiker
    User icon of Yogya-Bali
    spacer line

Te veel.

pak ronald
    Gebruiker
    User icon of pak ronald
    spacer line

De minakabauers zeggen dat het bahasa indonesia zoals nu gesproken het meest op hun taal lijkt van alle gesproken talen in indonesia

Ga staan waar geen plek is om te staan.

Surya Atmadja
    Gebruiker
    User icon of Surya Atmadja
    spacer line

Om Anis , apa kabar ?

In de officieele Bahasa Indonesia (Baku ) , de geschreven deel heb je niet zo veel Bahasa Jawa .
    Door hun aantal hebben de Javanen (midden en oost java ) veel invloeden in de gesproken taal.
    Daarna kom de invloed van de Sundanese taal .
    Je moet ook hier verschil maken tussen de " oude" bahasa jawa kuna (oud) of de moderne Javaanse taal .
    Bij de Bahasa Jawa Kuna (Purba ) heb je ook veel Sanskrit woorden .
    Omdat de Javanen en Sundanezen min of meer broedervolkeren zijn , hebben ze ook vaak gemeenschappelijke woorden.
    Soms hebben bepaalde woorden verschillende betekenissen , zoals ATOS - hard(Javaans) , maar betekende al gebeurd of heeft plaats gevonden ( Sundanees) .
    Javaans (hanacaraka) is ook niet dezelfde als de Oude Sundanese taal , die afkomstig was uit de Sanskrit .

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Pak Ronald
    De Minangkaubauer hebben min of meer gelijk dat de Bahasa Melayu (de basis van bahasa Indonesia) veel gemeenschappelijke punten vertonen met de latere Bahasa Melayu .
    Maar toch is het anders dan de Bahasa Indonesia (baku) die ik op school heb geleerd .
    Bij de gesproken taal (i.h.b de bahasa gaul) kan men wel een paar padangse woorden herkennen.

Ik kan nog een Javaanse familie-vriend een beetje begrijpen , maar niet de Minangkabauers.
    Heb toevallig aangetrouwde ooms en neven-nichten .
    Veel van de Indonesische schrijvers(pujangga' s) waren ook Padangers.

bisa dicek of makemyday .

HansvdB
    Gebruiker
    User icon of HansvdB
    spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Surya

Zoals altijd zit je zwaar uit je nek te lullen. Hanacaraka is het Javaanse alfabet. Het Sundanese alfabet is daaraan verwant, immers dat alfabet is ook `geleend' uit India (devanagari). Het Javaans noch het Soendanees hebben taalkundig verder iets te maken met het Sanskrit. Beide talen behoren tot een volkomen andere taalfamilie. En ja, ik heb Latijn, Oud-Grieks en Sanskriet gestudeerd.

H

NKP-2005
    Gebruiker
    User icon of NKP-2005
    spacer line

Pak Surya, zonder zelfs maar over een lagereschooldiploma te beschikken, heeft overal verstand van. Zijn wijsheid haalt hij denkelijk uit de Lada-folder van 1973.
    Hij heeft zoveel vrienden (geloof jij dat? Laat de eerste zich hier melden!), die hem informeren, nu weer aangetrouwde ooms en nichten (was een ander topic toch?). Ik ken niet eens mijn eerste-lijn-neven/nichten! De buren, kerkgenoten, medebelastingbetalers en wat dies meer zij, die kent hij ook! Dat krijg je als je tegen de honderd loopt!

Even als geheugensteuntje voor de oude baas: het topic gaat over het aantal woorden van Javaanse oorsprong . Niet over iets anders, dus ook niet over de talen die hij allemaal kan spreken, vanzelf.
    Over het onderhavige topic wordt weer eens met geen woord gerept. Het is weer gedoemd roemloos ten onder te gaan.

Ach ja, het is om moedeloos van te worden. Een mens kan geen serieus topic meer openen of binnen ťťn web-pagina is het om zeep.

HansvdB
    Gebruiker
    User icon of HansvdB
    spacer line

Martin: het topic gaat over het aantal woorden van Javaanse oorsprong .

Ik vrees dat ik dat ook uit het oog heb verloren, waarde Martin. Het vervelende is dat dat aantal leenwoorden voor zover ik weet niet is onderzocht, laat staan geteld. In de Kamus Besar staat een J achter een woord dat uit het Javaans komt, maar heeft iemand ooit die J 's geteld? Nog afgezien van het feit dat een woord als pit uit het Javaans zou komen, terwijl het een leenwoord uit het Nederlands is. Einde topic, vrees ik.

Selamat tidur,

Hans

siebjans
    Gebruiker
    User icon of siebjans
    spacer line

Op 21-10-2008 16:05 schreef HansvdB:

Ik vrees dat ik dat ook uit het oog heb verloren, waarde Martin. Het vervelende is dat dat aantal leenwoorden voor zover ik weet niet is onderzocht, laat staan geteld. In de Kamus Besar staat een J achter een woord dat uit het Javaans komt, maar heeft iemand ooit die J s geteld? Nog afgezien van het feit dat een woord als pit uit het Javaans zou komen, terwijl het een leenwoord uit het Nederlands is. Einde topic, vrees ik.

Selamat tidur,

Hans

Of je zou een spreadsheet kunnen "laten" maken over het aantal J-tjes in jou kamus besar, dan is het antwoord daar, toch Emoticon: Party! Emoticon: Shiny Emoticon: Yes!

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

HansvdB
    Gebruiker
    User icon of HansvdB
    spacer line

Ik vrees dat Sieb mag worden ingedeeld in de Surya-klasse. Ik laat me rijden door mijn chauffeur. Betekent dat dat ik geen auto kan rijden? Ik laat mijn eten bereiden door mijn pembantu. Betekent dat dat ik niet kan koken? Ik maakte al spreadsheets toen jij nog vergeefs naar je nog niet uitgezakte balletjes zat te zoeken.

H

NKP-2005
    Gebruiker
    User icon of NKP-2005
    spacer line

Het blijft toch een beetje vreemd topic, hoor. Hoeveel woorden van Javaanse oorsprong? Dat is flink gissen, naar mijn idee.

Kom, ik stap weer 'ns in mijn Lada. Rondje maken. Kijken of een ander topic interessanter is.

AnisJ
    Gebruiker
    User icon of AnisJ
    spacer line

On 21-10-2008 16:24 NKP-2005 wrote:

• Het blijft toch een beetje vreemd topic , hoor.

• Hoeveel woorden van Javaanse oorsprong ?
    Dat is flink gissen, naar mijn idee.

• " ..... hoe bedoelt u 'vreemde topic' ..... ??"

Vergelijk het (b.)INDOnesia met het Algemeen Beschaafd Nederlands , misschien is dit, voor sommigen 'makkelijker' is de oorsprong hiervan bepaald door het 'Noord-Hollands' want zegt men niet dat diegenen die het 'zuiverst & puurst' Nederlands praten/beoefenen uit Alkmaar/Haarlem stammen ..... zet dit af op de INDOnesische situatie ...... met Jakarta (andere grote steden op Java) en de rest van INDOnesia ......

• 'Ahu kura ahia, mansia nia'

NKP-2005
    Gebruiker
    User icon of NKP-2005
    spacer line

Ja, en dan ...?

Wellicht heb je een aanmoediging nodig om hierop verder te borduren en ons te zeggen hoeveel woorden er dan van Javaanse afstamming zijn. Dat moeten er meer dan 3 zijn, wat? Maar zijn het er minder dan 3000? Want dat is hier het punt AnisJ.
    Ik ben bang dat we het niet te weten zullen komen. Onwards!

Helaas kom ik net niet uit de buurt van Alkmaar, maar uit Krommenie. Dichtbij toch? Ik ging wel eens op de fiets (had nog geen Lada). Of toch te ver?

HansvdB
    Gebruiker
    User icon of HansvdB
    spacer line

AnisJ: Vergelijk het (b.)INDOnesia met het Algemeen Beschaafd Nederlands , misschien is dit, voor sommigen 'makkelijker' is de oorsprong hiervan bepaald door het 'Noord-Hollands' want zegt men niet dat diegenen die het 'zuiverst & puurst' Nederlands praten/beoefenen uit Alkmaar/Haarlem stammen ..... zet dit af op de INDOnesische situatie ...... met Jakarta (andere grote steden op Java) en de rest van INDOnesia ......

Meteen in de Surya-categorie. Surya glimt van trots als hij zie hoeveel randdebielen in zijn categorie vallen.

Surya Atmadja
    Gebruiker
    spacer line

On 21-10-2008 17:34 HansvdB wrote:

Meteen in de Surya-categorie. Surya glimt van trots als hij zie hoeveel randdebielen in zijn categorie vallen.

Zo zo , mensen die vragen stellen of iets niet weten zijn gelijk randdebielen , behoren tot de Surya categorie.

NKP-2005
    Gebruiker
    User icon of NKP-2005
    spacer line

Beetje sneller typen, oud. Ik haal je steeds weer in.
    Mooi uitgedrukt: Surya-categorie. Emoticon: Yes!

HansvdB
    Gebruiker
    User icon of HansvdB
    spacer line

Op 21-10-2008 17:46 schreef Surya Atmadja:

...

Zo zo , mensen die vragen stellen of iets niet weten zijn gelijk randdebielen , behoren tot de Surya categorie.

Neen, vragen stellen kan altijd. Volstrekte idioten die denken dat ze alles weten en overal op antwoorden behoren tot de categorie randdebielen cq de categorie Surya

H

NKP-2005
    Gebruiker
    User icon of NKP-2005
    spacer line

On 18-10-2008 16:30 AnisJ wrote:
    Ik ben benieuwd hoeveel woorden van Javaanse oorsprong het (b.)INDOnesia heeft ....

Emoticon: Yawn Nu je gecategoriseerd bent, kun je wereld kundigmaken wat je met de informatie wilt gaan doen? Emoticon: Yawn Emoticon: Yawn

Surya Atmadja
    Gebruiker
    spacer line

On 21-10-2008 14:21 HansvdB wrote:
    Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Surya

Zoals altijd zit je zwaar uit je nek te lullen. Hanacaraka is het Javaanse alfabet. Het Sundanese alfabet is daaraan verwant, immers dat alfabet is ook `geleend' uit India (devanagari). Het Javaans noch het Soendanees hebben taalkundig verder iets te maken met het Sanskrit. Beide talen behoren tot een volkomen andere taalfamilie. En ja, ik heb Latijn, Oud-Grieks en Sanskriet gestudeerd.

H

Mooi toch dat je het weet .
    Kan iedereen van leren.
    Het is ook fijn te weten dat je Sanskriet heb gestudeerd.

Ik heb nergens geschreven dat Oud Javaans KUNA (Kawi) dezelfde is als Oud Sundanees of als Sanskrit .
    Dat ze elkaar beinvloeden is zeker.
    Ik heb vroeger op school geleerd dat de Sanskrit meegenomen werd door de Brahmanen , die de Sundanese Hindukoninkrijken hebben opgericht.
    Hun geschreven en en gesproken hoftaal zal waarschijnlijk Sanskrit zijn .
    De Sundanezen hebben toen hun eigen gesproken taal , waarschijnlijk niet zo fijn zoals de Sanskrit .
    De geschreven taal was veel later ontwikkeld .
    Daarna verspreid het van West Java naar het Oosten ,via Midden Java en Oost Java.
    Daar wonen ook al Javanen , met hun eigen taal .
    Ik dacht dat de verspreiding niet alleen uit het westen kwam(west java) maar ook rechtstreeks uit het noorden .
    Waarschijnlijk gebruiken de hoven de nieuwe geimporteerde taal . terwijl de Javanen (gewone volk) hun oude taal gebruiken (Kawi).

Het is ook zo dat bij de de Kamus Jawa Kuna bij verschillende Javaanse woorden (S) t wordt vermeld . Dat geldt ook bij de Kamus Umum Bahasa Sunda , woorden van vreemde oorsprong krijgen ook code's.

siebjans
    Gebruiker
    User icon of siebjans
    spacer line

Op 21-10-2008 17:54 schreef HansvdB:

...

Neen, vragen stellen kan altijd. Volstrekte idioten die denken dat ze alles weten en overal op antwoorden behoren tot de categorie randdebielen cq de categorie Surya

H

Wie de schoen past................... HAAAAAAA HAAAAAA man man man Emoticon: Stupid Emoticon: Stupid Emoticon: Stupid

Surya Atmadja
    Gebruiker
    spacer line

On 21-10-2008 16:05 HansvdB wrote:

Dat is ook zo Emoticon: Wink , en het is niet netjes , fatsoenlijk om gelijk mensen te beoordelen omdat hij anders of mss dom is .
    Of omdat hij Lada rijdt . Emoticon: Yes!
    Dat heet off topic .

siebjans
    Gebruiker
    User icon of siebjans
    spacer line

Op 21-10-2008 18:05 schreef Surya Atmadja:

...

Mooi toch dat je het weet .
    Kan iedereen van leren.
    Het is ook fijn te weten dat je Sanskriet heb gestudeerd.

Ik heb nergens geschreven dat Oud Javaans KUNA (Kawi) dezelfde is als Oud Sundanees of als Sanskrit .
    Dat ze elkaar beinvloeden is zeker.
    Ik heb vroeger op school geleerd dat de Sanskrit meegenomen werd door de Brahmanen , die de Sundanese Hindukoninkrijken hebben opgericht.
    Hun geschreven en en gesproken hoftaal zal waarschijnlijk Sanskrit zijn .
    De Sundanezen hebben toen hun eigen gesproken taal , waarschijnlijk niet zo fijn zoals de Sanskrit .
    De geschreven taal was veel later ontwikkeld .
    Daarna verspreid het van West Java naar het Oosten ,via Midden Java en Oost Java.
    Daar wonen ook al Javanen , met hun eigen taal .
    Ik dacht dat de verspreiding niet alleen uit het westen kwam(west java) maar ook rechtstreeks uit het noorden .
    Waarschijnlijk gebruiken de hoven de nieuwe geimporteerde taal . terwijl de Javanen (gewone volk) hun oude taal gebruiken (Kawi).

Het is ook zo dat bij de de Kamus Jawa Kuna bij verschillende Javaanse woorden (S) t wordt vermeld . Dat geldt ook bij de Kamus Umum Bahasa Sunda , woorden van vreemde oorsprong krijgen ook codes.

Om Sid PLEASEEEEEE laat ze nou maar fijn "lullen", jou postings in dit topic hebben bijgedragen aan in ieder geval meer uitleg over de taal(en). En zoals HvdB al heeft gepost, in zijn Kamus staat er een J voor ieder woord wat Javaans is, nou, ook al eerder gepost, laat iemand een spreadsheet maken van die kamus en hoppa, het totaal aan Javaanse woorden rolt eruit!
    En overigens de bijdrage van enkele hier, hebben TOTAAL niets bijgedragen aan dit topic!!
    Emoticon: Bye bye

NKP-2005
    Gebruiker
    User icon of NKP-2005
    spacer line

Misschien kun je die Kamussen eens meenemen en lekker zacht in je Lada gaan zitten en dan de J's en de S'en gaan tellen? Dan zijn wij een tijdje van je af en misschien kom je dan eindelijk eens met een ON-topic-bijdrage. Anis wil het zo graag weten! Maar waarom is niemand nog bekend. Misschien dat ze eventjes de tijd kan vinden ....?

Emoticon: Yawn Emoticon: Yawn Emoticon: Yawn

Ik heb er al drie geteld. Drie woorden, maar ik ben ze alweer vergeten ... Emoticon: Yawn Emoticon: Yawn Emoticon: Yawn

HansvdB
    Gebruiker
    User icon of HansvdB
    spacer line

Volkomen idioot: dat heb je wel geschreven, kuttekop. Het Sanskriet was toen al al eeuwen een dode taal. Daarna kreeg je Pali en Prakrit, de taal van de Buddha. Het Indonesisch heeft absoluut niets met het Sanskriet te maken. Rest peacefulluy.

H

siebjans
    Gebruiker
    User icon of siebjans
    spacer line

Nu ga je TE VER meneer Hans, Kuttekop, tolereer ik NIET!! Helaas kan ik je niet verwijderen maar anders was jij meneer journalist, vertaler, ach... WEG geweest hier!!!

Wat val jij me tegen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

siebjans
    Gebruiker
    User icon of siebjans
    spacer line

Op 21-10-2008 18:23 schreef NKP-2005:
    Misschien kun je die Kamussen eens meenemen en lekker zacht in je Lada gaan zitten en dan de Js en de Sen gaan tellen? Dan zijn wij een tijdje van je af en misschien kom je dan eindelijk eens met een ON-topic-bijdrage. Anis wil het zo graag weten! Maar waarom is niemand nog bekend. Misschien dat ze eventjes de tijd kan vinden ....?

Emoticon: Yawn Emoticon: Yawn Emoticon: Yawn

Ik heb er al drie geteld. Drie woorden, maar ik ben ze alweer vergeten ... Emoticon: Yawn Emoticon: Yawn Emoticon: Yawn

En WAAR zijn jou on-topic postings.................................. Emoticon: Confused

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
    Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
     Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
    Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

84,721,906 pageviews Een website van indahnesia.com