Naar Indonesia verhuizen: hoe zit het met belasting?

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
82 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
siebjans
Gebruiker
User icon of siebjans
spacer line

Klopt Oyibo, als men zegdt dat het vaak per individu verschilt wat het beste/voordeligst is.
Hier geldt zeker, "vele wegen lijden naar Rome"
En ook om het exact neer te zetten valt niet mee dienaangaande.

Dat jij nog steeds belasting betaald in NL (ik in persoon overigens ook) is goed voor de NL-staat, ik geef er toch de voorkeur aan zo voordelig mogelijk te betalen. (ik verdiep me er reeds jaren in om op een "legale" verantwoorde manier zo min mogelijk te hoeven betalen) En idd met een goede accountant is dit goed te doen!

Als opmerking even dit; in de kleine lettertjes van de hypotheek verstrekker staat weldegelijk genoteerd dat je niet zomaar mag verhuren, echter in de praktijk doet men nooit moeilijk, zo lang de eigenaar maar netjes zijn premie/aflossing iedere maand betaald.
Ik zelf heb ook nooit schriftelijke toestemming gevraagd, en derhalve ook nooit problemen ondervonden, echter volgens de letter tja.....

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 21-09-2008 20:34 4yoke4 wrote:

...

Nog een voorstel, je huis verkopen en dan elke winter een half jaar in Indonesie wonen. In Nederland een huisje of stacaravan kopen of huren op jaarbasis op een camping of park en daar in de zomermaanden gaan wonen.
Heb je dan ook nog een vaste woon of verblijfplaats in Nederland ?
.

Uit de praktijk.
Ik zit in een volkstuin in Amsterdam .
In een Finse blokhut van < 30 m2 met een lapje grond van 340m2.
Van sommige oudjes weet ik dat ze hun 3-4 kmr appartement of huis verkopen , en kopen dan of huren een klein apartementje (1 kmr).Nodig voor de postadres en verzekeringen.
In de tuinseizoen van 1 april tot 1 oktober(6 maanden) gaan ze bivakkeren in hun tuinhuis.
Ik zit bijvoorbeeld in een " finse blokhut" , voorzien van alle gemakken zoals zonnepaneel , koelkast , douche ruimte, verwarming .
Er zijn oudjes die een klein " kasteeltje" hebben , betaald uit de verkoop van hun appartement / flat, en wat over is van de 1 kmr appartement.
In de koude maanden (okt-maart) zitten ze aan de costa' s , paella eten en nippend aan de sangria.

Waarom kan men dat niet doen , en 6 maanden (179 dagen) op Bali wonen , een huisje huren. ?
Het is legale constructie.En je bent verzekerd .

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

siebjans
Gebruiker
User icon of siebjans
spacer line

Op 22-09-2008 07:50 schreef sidia:

...

en kopen dan of huren een klein apartementje (1 kmr).Nodig voor de postadres en verzekeringen.

idd Om Sid, een vakantie huis wordt niet aangemerkt als vaste woon/verblijfplaats dus in dit geval dien je een klein apartement o.i.d. te bezitten of te huren. ook dien je dan ingeschreven te blijven in NL.!

siebjans
Gebruiker
User icon of siebjans
spacer line

Op 22-09-2008 07:50 schreef sidia:

...

Waarom kan men dat niet doen , en 6 maanden (179 dagen) op Bali wonen , een huisje huren. ?
Het is legale constructie.En je bent verzekerd .

Ik zou bijna gaan twijfelen, maar ik dacht dat je "meer/langer" dan 180 dagen moet rekenen.
Dus de 181ste dag!?!

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik zie dat er al veel antwoord is maar heb ff tijd nodig om alles goed te lezen. Moet nu werken dus dat komt een dezer dagen/avonden.

Thankx voor zover.

gr
AM

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

leomanado
Gebruiker
spacer line

beste mensen

Maak het allemaal niet moeilijker dan dat het al is.

Als je meer dan 180 dagen per jaar in Indonesia woont, kun je emigreren. Dat doe je heel eenvoudig door je uit te schrijven bij de gemeente. In Nederland hoef je dan geen belasting meerte betalen, ook niet als je een Nederlandse werkgever hebt die je salaris in Nederland op je bankrekening stort. Afhankelijk van je inkomen kies je er dan voor of in Nederland of in Indonesia belasting te betalen. Iedere situatie is anders en daar spelen natuurlijk je aftrekposten zoals hypotheekrente een belangrijke rol in. Een beetje accountant rekent je situatie in 1 uur door en je hebt een pasklaar antwoord.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 22-09-2008 10:17 leomanado wrote:
beste mensen

Maak het allemaal niet moeilijker dan dat het al is.

Als je meer dan 180 dagen per jaar in Indonesia woont, kun je emigreren. Dat doe je heel eenvoudig door je uit te schrijven bij de gemeente. In Nederland hoef je dan geen belasting meerte betalen, ook niet als je een Nederlandse werkgever hebt die je salaris in Nederland op je bankrekening stort.

Dat klopt wel.
In het geval dat men de schepen achter zich wil verbranden .

In dit topic gaaat het om de voordelen en andelen te bespreken.
Als goed calculerende burger kan men hier meningen en ervaringen uitwisselen , zolang het legaal wordt gedaan .
En men hoef ook niet bang te zijn dat ze geen aanslag van de Indonesische belasting dienst moeten missen.
Ze komen zeker aankloppen als ze kunnen bewijzen dat je daar boven de 180 dagen (? juiste dagen even nacheckken) verblijft.
Dan ben je belastingplichtig in Indonesia. Punt uit.
Dan krijg je gratis / en met alle liefde een N.P.W.P (Nomor Pokok Wajib Pajak) aangeboden.
En zeker als je betaalde arbeid of andere inkomen hebt .

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

NKP-2005
Gebruiker
User icon of NKP-2005
spacer line

Het is maar net wat men zelf wil. Persoonlijk denk ik dat geen belasting betalen het meeste voordeel oplevert. Inderdaad ook geen AOW-premies, geen ziektekostenverzekeringen, en ga zo maar door. Ook geen jaarlijkse verhogingen, en jaarlijkse verlagingen op de eventuele uitkering die je waarschijnlijk nooit nodig zal hebben.

Het beste advies is: als je werkelijk in IndonesiŽ wilt wonen en nergens belasting wilt betalen, schrijf je dan uit Nederland uit, kom IndonesiŽ in op een toeristenvisum (1 of 2 maanden, net wat je wilt), ga af en toe even naar KL, Singapore of Darwin (of wat je maar wilt) en neem een nieuw visum bij terugkomst. Toeristen zijn niet belastingplichtig in IndonesiŽ al blijf je daar het hele jaar door, mits je je visum op tijd vernieuwd.

Heb je nog bezit in Nederland (waarvoor eigenlijk?) dan hangt het af van de inkomsten daarover hoeveel men in Nederland moet betalen, maar met alle aftrekmogelijkheden en drempels komt dat waarschijnlijk op niets uit. Beter is de zaak te verkopen en van dat geld leuk te genieten in IndonesiŽ, waar je maar wilt, maar let wel: Bali, Jakarta en Yogya zijn stukken duurder dan bijvoorbeeld waar ik woon. Als je bezit wat leuke centjes waard is kun je het hier jaaaaren uithouden.

Als je Nederland hebt verlaten (metterwoon heet dat) dan heb je geen ziektekostenverzekering meer. In IndonesiŽ heb je dat niet nodig; een bezoek aan de huisarts, inclusief medicijnen kost me minder dan drie Euro. De tandarts is inderdaad iets duurder, Ä10-15 - met behandeling, een kroon was Ä125, maar je moet wel goede doktoren zoeken. Sommigen dokteren maar wat aan of hebben hun titel bij betaling gekregen - heel gevaarlijk.
De kans dat je ernstig ziek wordt en dure verzorging nodig gaat hebben in de toekomst is nogal klein, maar als het moet gebeuren kun je ook in IndonesiŽ of Singapore terecht. Singapore is erg duur, net als AustraliŽ, maar de kwaliteit is hoog, in IndonesiŽ moet men goed weten waarheen men moet gaan, maar de mogelijkheden zijn er wel: een operatie en drie weken in een ziekenhuis zal je dan pakweg Ä3000 kosten, in Singapore het tienvoudige (als je dat redt). Je bespaart erg veel geld echter, doordat je niet meer collectief moet betalen voor die zakkenvullende zorg in Nederland, en kunt dat opzij zetten voor die eventualiteiten, onder eigen beheer.

Ook kun je echt niet vrijwillig sociale premies betalen als je metterwoon bent vertrokken. Als je 65 jaar wordt krijg je gewoon AOW maar onder aftrek van de jaren dat je niet hebt betaald. Je betaalde pensioen blijft gewoon voor jou bestemd, al draag je niet meer bij (misschien kan dat nog wel vrijwillig - ik heb me er niet in verdiept). Kosten-baten analyse: als je het geld dat je zou besteden aan premies gewoon op een bankrekening zet (gewoon in Nederland) levert dat meer op dan je toekomstige AOW, wat aan verandering onderhevig is. Je spaargeld is van jou en daar verandert niets aan. Geen geld in IndonesiŽ parkeren! De kosten en waardevermindering zijn doorgaans hoger dan een opbrengst.

Ik woon niet meer in Nederland, ook niet in IndonesiŽ, al kom ik daar vrijwel continue, werk in AustraliŽ als freelancer op belastingvrije dayrate (misschien niet helemaal legaal van mijn werkgever daar, maar niet mijn probleem, en betaal nergens dus belasting. De enige belasting die ik, via mijn echtgenote, moet afdragen is een vorm van wegenbelasting voor de motoren en de auto en een soort onroerend goedbelasting. Het totaal daarvan overtreft een daggage niet.

Als je in IndonesiŽ gaat werken voor een baas betaalt die baas je belastingen (wordt ingehouden dus) - niets aan te doen. Als je in IndonesiŽ werkt voor een Nederlandse baas die je in Nederland (of elders) betaalt, hoef je geen belasting te betalen als je niet in Nederland woont (metterwoon vertrokken).

Inderdaad zal elke belastingadviseur je beter kunnen informeren, en ook de Belastingdienst is niet weigerachtig in dat verband. Een goede voorbereiding voorkomt teleurstellingen, maar in grote lijnen heb ik het ervaren zoals hierboven.

Ik hoop van harte dat Anne Mieke hier iets aan heeft, maar de andere leden van dit forum hebben misschien ook nog wat daaraan, want vrijwel continue buiten Nederland verblijven en toch nog daar het volle pond aan belasting betalen is eigenlijk gekkenwerk.

Hartelijke groet, Martin

NKP-2005
Gebruiker
User icon of NKP-2005
spacer line

O ja, nog ťťn ding:

Als je dan toch weer besluit in Nederland te gaan wonen, dan doe je dat gewoon en gaat alles weer op zijn gewone gangetje door.

siebjans
Gebruiker
User icon of siebjans
spacer line

NKP, zoals jij gepost hebt kan het ook en als je niet veel te makken hebt kan dat ook weleens de beste/voordeligste optie zijn.
Als je meer te makken hebt (eigen bedrijf, eigen vermogen etc) is het vaak toch beter je goed te laten informeren hoe het in dat geval het meest voordelig aan te pakken.

Een voorbeeld, als je dus een eigen bedrijf hebt, zou het zeer gunstig kunnen zijn dit aan te houden in NL omdat je dan "zorgverzekerd" kunt blijven en toch hoef je geen loon belasting af te dragen in NL (lees mijn eerdere postings) Wat mij betreft toch wel belangrijk om een dergelijke verzekering te hebben want ernstig ziek worden zit in een klein hoekje (van dichtbij meegemaakt, vorig jaar) en dan lopen de kosten hier in RI behoorlijk op!

Nog een voorbeeld, als je nergens belasting betaald, dan kan dit lukken, zeker, maar stel nu dat je in Australie of RI of waarvandaan ook, smakken geld verdient en je spaart/parkeert dat ergens op een buitenlandse rekening. Niets aan de hand, ook in beginsel niet als je terug wil naar NL, maar als je direct gaat leven van dat geld (grote auto, huis kopen) heb je dik kans dat de belastingdienst komt vragen, meneer in welk land heeft u over deze bedragen belasting betaald? Kun je dan expleciet niet aantonen dat je ergens "ingezetene" bent geweest heb je een probleem.

siebjans
Gebruiker
User icon of siebjans
spacer line

Nog even dit, NKP, en als je dan weer terug in NL woont, moet je uberhaupt weer daar opgeven of je in buitenland spaartegoeden hebt! Doe je dat niet, hangen daar forse boete's op!
Dus mij lijkt dat toch niet de "beste" optie!
Beter/veiliger is mijns inziens de voordeligste "legale" weg te vinden Emoticon: Yes!

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Voor de liefhebber:
Twee documenten die bertrekking hebben op een belastingverdrag tussen Nederland en IndonesiŽ:
http://www.parpulo.info/pdf/20(...)ag_met_indonesie.pdf of http://www.parpulo.info/pdf/tr(...)nblad_2002_nr.33.pdf
Daaruit maak ik op dat ik of in Nederland of in IndonesiŽ belasting betaal over mijn inkomen.(uitkering)

Ik heb toen ik nog ik nog in Bali woonde een keer bezoek gehad van personen van diverse instanties (2 Kijangs vol), ik had alles in orde maar alleen zouden ze graag belasting innen, ik heb die personen toen het kleinste van deze twee documenten (3 pagina's)gegeven met de vraag of ze behoefte hadden aan meer documenten (58 pagina's).
Daar hadden ze dus geen trek in en zijn zonder ťťn Rupiah te vangen en uiteraard met een gezicht als een boer met kiespijn weer vertrokken.
Het kantoor wat mijn visum verzorgd verteld ook dat ik geen inkomstenbelasting hoef te betalen in IndonesiŽ en dat het verloren tijd is om een Nomor Pokok Wajib Pajak aan te vragen.
Groetjes,
Jan

siebjans
Gebruiker
User icon of siebjans
spacer line

Jan, hoe het precies zit als men uitsluitend een uitkering geniet vanuit NL weet ik niet, ik kan me ook voorstellen dat de hoogte een rol speelt en ook wat voor type uitkering? Maar nogmaals ik weet het niet! Emoticon: Nooo

Aangaande die 2 volle Kijangs, wel grappig dat ze onderhand met een heel legertje komen, in mijn/ons geval was het "maar" 1 volle Kijang. (5 man sterk!) Emoticon: Wink

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

"maar" 1 volle Kijang. (5 man sterk!)
Bij mij niet alleen mannen, ook een stel dames die alle documenten, waaronder alle documenten die betrekking hadden op ons huwelijk zorgvuldig nakeken.
Het was wel frapant dat de gene die in onze buurt gewoon samenwoonden zonder huwelijk geen bezoek kregen, waarschijnlijk hadden die personen eerder al zwijggeld betaald.
In Java heb ik nog geen bezoek gehad, ik zorg dat ik alles netjes in orde heb maar kan me natuurlijk ook vergissen.
Mijn uitkering is echt niet zo hoog dat ik een huis met zwembad en auto met chauffeur kan betalen, maar voldoende om van te leven.
Ik krijg straks behoorlijk wat minder AOW, dat is zoals al beschreven 2% per jaar dat je geen premie volksverzekering hebt betaald.
Daarvoor is het natuurlijk nodig om een voorziening te treffen, in Nederland heb ik buiten spaargeld helemaal niets meer.

Ik heb dus alle schepen achter mij verbrand en tot op heden heb ik daar geen spijt van, na mijn echtscheiding had ik geen woonruimte meer, had ik een huis of flatje gehuurd zou ik waarschijnlijk nooit meer de mogelijkheid (geld) hebben gehad om mijn geliefde IndonesiŽ te bezoeken en zou ik Tuti ook niet hebben leren kennen.
Groetjes,
Jan

NKP-2005
Gebruiker
User icon of NKP-2005
spacer line

Beste Sieb,

Ik heb ruim voldoende 'te makken', maar gelukkig geen eigen bedrijf, of je moet mijn beroep als freelancer zien als een bedrijf. Het zou mij te veel rompslomp geven om een eigen bedrijf te moeten runnen vanuit waar ik zit, of een bedrijfsleider aan stellen die het meeste werk voor me zou doen. Nee, ik hou gewoon vakantie voor meestal 8 maanden per jaar.

Ik heb verder een prima belastingconsulent in Nederland die alles voor mij verzorgt: Tysma en Lems - Capelle a/d IJssel, een aanrader om die om (betaald) advies te vragen; ze hebben enorm veel ervaring met buitenlandse belastingen en situaties. Niets illegaals dus, ik geef alles netjes op hoor want ik win er niets bij om oneerlik te zijn, check www.tysmalems.nl en je jaarlijkse definitieve belastingaanslag komt op nihil uit (tegen vergoeding).

Ook geloof ik niet dat men verplicht is aan te tonen dat men ergens ingezetene is of is geweest. Men kan niet verplicht worden ergens ingezetene te zijn, ware dat zo, dan kan men zeker niet bepalen voor hoelang. Vrijheid blijheid.

Maar ik zie geen enkele reden om ooit weer naar Nederland terug te keren, niet eens voor vakantie. Als je bang bent en blijft om in den vreemde te verblijven ben je eigenlijk al je eigen graf aan het graven. Commit yourself of blijf thuis, zou een goed advies kunnen zijn, maar laat je vooraf terdege informeren. Uiteindelijk is er, als je echt wilt, altijd weer een weg terug, maar alles in het leven kost wat, hŤ.

Buitenlandse spaartegoeden kunnen dus (ook) in Nederland zijn, dat lost je probleem op. De genoten rente is tot op heden voor mij belastingvrij en een leuk inkomen om hier van te leven. Spreiding is wel aan te bevelen, echter. Singapore is redelijk safe als je wat te verbergen zou hebben, maar de genoten rente is uiterst laag: 0,2 % of daaromtrent. Er zijn veel betere oplossingen.

Ik heb ook wel eens bezoek gehad van heren die dachten dat er gemakkelijk iets bij mij te halen viel, omdat men vind dat het beter van een berg komt dan van een heuvel. Zij gingen onverrichterzake huiswaarts, want toevallig hadden wij ook wat vrienden. Maar als je dat allemaal niet weet en je laat intimideren kan het een hoop geld kosten.

siebjans
Gebruiker
User icon of siebjans
spacer line

Goede keuze gemaakt Jan! Tenminste uit jou postings te lezen!

Ik geloof ook niet dat je je zorgen hoeft te maken, ik kan me goed voorstellen dat hier een verschil wordt gemaakt met een uitkering of met loon uit werk. Zeker ook, wordt je vanuit NL bruto betaald maar dien je zelf het gat van 2% per jaar op te vullen, dat kan er goed mee te maken hebben dat men hier dus geen verdere belasting kan/mag heffen op een dergelijke uitkering!
Bij werk uit loon heb je ook te maken met die 2% per jaar, echter omdat je nog werkt, is dat gemakkelijker op te vullen Emoticon: Wink

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Zeker ook, wordt je vanuit NL bruto betaald
Neen er wordt wel degelijk loonheffing (belasting) ingehouden, maar geen premie volksverzekering, dit kan (kon) vrijwillig.
Jan

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Ik denk dat de meeste users niet tot de categorie (vrije) jongens zoals NKP2005 behoorde.

En je moet wel een klein fortuintje hebben vergaard om straks met je AOW gerechtigde leeftijd naar Nederland terug wil .

Dan kom je of in de bijstand of ga je de inmiddels vergaarde vermogen opeten .
Lijk me sterk dat de jongens met de blauwe envellopen geen vragen stellen en niet met een naheffing komen .
Of je moet je "vermogen"ergens parkeren .

bisa dicek of makemyday .

siebjans
Gebruiker
User icon of siebjans
spacer line

Op 22-09-2008 14:59 schreef NKP-2005:

Ik heb verder een prima belastingconsulent in Nederland die alles voor mij verzorgt: Tysma en Lems - Capelle a/d IJssel, een aanrader om die om (betaald) advies te vragen; ze hebben enorm veel ervaring met buitenlandse belastingen en situaties. Niets illegaals dus, ik geef alles netjes op hoor want ik win er niets bij om oneerlik te zijn, check www.tysmalems.nl en je jaarlijkse definitieve belastingaanslag komt op nihil uit (tegen vergoeding).

Ook geloof ik niet dat men verplicht is aan te tonen dat men ergens ingezetene is of is geweest. Men kan niet verplicht worden ergens ingezetene te zijn, ware dat zo, dan kan men zeker niet bepalen voor hoelang. Vrijheid blijheid.

eerste alinea; Oke, ik begreep uit jou eerdere posting een beetje anders, maar je weet wat ik bedoel! Ook ik heb een goede accountant in NL! En niet alles gaan we hier blootgeven op dit forum!

tweede alinea; hoeft ook niet, alleen zoals ik al gepost heb, als je met een grote zak "vreemd" geld terug in NL komt, kan dat problemen geven! Maar idd, als de spaartegoede netjes in NL staan, dan is er geen probleem en maakt het niet uit waar je hebt uitgehangen!

Met niet alles blootgeven bedoel ik meer op mijn prive omstandigheden he! Dus niets wat niet mag.
Zoals je nu post, herken ik veel dingen die voor mij ook zo gelden.
Emoticon: Cooool

siebjans
Gebruiker
User icon of siebjans
spacer line

Op 22-09-2008 15:07 schreef Tuti & Jan:
Zeker ook, wordt je vanuit NL bruto betaald
Neen er wordt wel degelijk loonheffing (belasting) ingehouden, maar geen premie volksverzekering, dit kan (kon) vrijwillig.
Jan

Beetje fout van mij gepost, met zeker ook, doelde ik op de 2% mindere AOW per jaar, excuus.
Dat je wel loonheffing betaald, wist ik niet! Maar dan is in ieder geval het probleem hier in RI toch opgelost?! Hier dus niet nog een keer loonheffing betalen, toch

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 22-09-2008 13:04 NKP-2005 wrote:
. In IndonesiŽ heb je dat niet nodig; een bezoek aan de huisarts, inclusief medicijnen kost me minder dan drie Euro. De tandarts is inderdaad iets duurder, Ä10-15 - met behandeling, een kroon was Ä125, maar je moet wel goede doktoren zoeken. Sommigen dokteren maar wat aan of hebben hun titel bij betaling gekregen - heel gevaarlijk.
De kans dat je ernstig ziek wordt en dure verzorging nodig gaat hebben in de toekomst is nogal klein, maar als het moet gebeuren kun je ook in IndonesiŽ of Singapore terecht. Singapore is erg duur, net als AustraliŽ, maar de kwaliteit is hoog, in IndonesiŽ moet men goed weten waarheen men moet gaan, maar de mogelijkheden zijn er wel: een operatie en drie weken in een ziekenhuis zal je dan pakweg Ä3000 kosten,

De gewone huisartsen bezoek , specialisten is een schijntje als je inkomen in euro is .
Dan zou je gek zijn als je een dure ziekenkosten premie betaalt.
Aan de andere kant bestaat de kans dat je failliet gaat is groot als je echt iets mankeerde.
Zolang je nog jong ,en gezond ben is het te doen.
Anders niet .

Over de kwaliteit van doktoren-tandartsen -specialisten .
Het kan ook kloppen dat in sommige gevallen ze iets minder beter zijn dan de gemiddelde westerse artsen.En zeker als je een dokter ben bij de PusKesMas.
De goede artsen met buitenlandse diploma's zijn wel goed , en dan kost het geen 50.000 rupie meer maar X euro .

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Ik hoop ook van dit topic wijzer te worden en echt met de billen bloot hoeft zeer zeker niet, iedereen zal waarschijnlijk wel zaken herkennen die op hem/haar betrekking hebben.
Jan

NKP-2005
Gebruiker
User icon of NKP-2005
spacer line

Sieb, we geven niets bloot, maar advies aan diegenen die dat wensen. Het is ook helemaal irrelevant of je tevreden bent met 100 duizend of een miljoen. Als je de standaard accepteerd die je hebt en die tot einde van dagen kan volhouden maar je hebt maar 10000, dan is er niets in de weg, wat! Iedereen legt zijn eigen standaard maar aan, afhankelijk van de mogelijkheden en/of omstandigheden.

Teruggaan naar Nederland met een zak geld? Dat zouden ze daar wel willen, zeg! Nee, lekker voor jezelf houden en echt er zijn wereldwijd prima mogelijkheden. Met internet gelden er geen beperkingen en hoef je niet naar de plaatstelijk bank voor je duppies. Nu het legaal is ergens ter wereld je geld deponeren en als je dan echt zo nodig terug moet naat koud kikkerland is dat geld zomaar verdwenen en ergens anders gezet waar je er bij kan komen.
Misschien dan niet meer legaal, maar dan moet je eerst nog gepakt worden, maar dan heb jij je zaakjes alweer op poten en heb dan de mogelijkheid dat te pareren. Inderdaad is er een grotere kans gepakt te worden met dat soort zaken dan wanneer je een auto jat, of een huis in de fik steekt omdat je de pik hebt op iemand.

Over failliet gaan als er ernstige ziektes te verzorgen zijn:
Ik heb ze hier zien gaan en komen, mensen die hun hele vermogen uitgaven om beter te worden tegen beter weten in en hun nabestaanden achterlieten met de schulden daarvan, en van de begrafeniskosten.
't Zal me niet gebeuren dat ik niets nalaat aan mijn vrouw en kinderen.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Zeg altijd , beter leven als een Prins op Bali dan als zogenaamde d.g.a-er of zzp- er in Nederland.

Liever 80 jaar worden en de laatste 25 jaar als " Toean Besar" leven i.pv 100 worden en de laatste 35 jaar nagenieten van je AOW , achter de geraniums en later in een verzorgings of verpleegtehuis . t

siebjans
Gebruiker
User icon of siebjans
spacer line

Op 22-09-2008 15:36 schreef NKP-2005:
Sieb, we geven niets bloot, maar advies aan diegenen die dat wensen. Het is ook helemaal irrelevant of je tevreden bent met 100 duizend of een miljoen. Als je de standaard accepteerd die je hebt en die tot einde van dagen kan volhouden maar je hebt maar 10000, dan is er niets in de weg, wat! Iedereen legt zijn eigen standaard maar aan, afhankelijk van de mogelijkheden en/of omstandigheden.

Teruggaan naar Nederland met een zak geld? Dat zouden ze daar wel willen, zeg! Nee, lekker voor jezelf houden en echt er zijn wereldwijd prima mogelijkheden. Met internet gelden er geen beperkingen en hoef je niet naar de plaatstelijk bank voor je duppies. Nu het legaal is ergens ter wereld je geld deponeren en als je dan echt zo nodig terug moet naat koud kikkerland is dat geld zomaar verdwenen en ergens anders gezet waar je er bij kan komen.
Misschien dan niet meer legaal, maar dan moet je eerst nog gepakt worden, maar dan heb jij je zaakjes alweer op poten en heb dan de mogelijkheid dat te pareren. Inderdaad is er een grotere kans gepakt te worden met dat soort zaken dan wanneer je een auto jat, of een huis in de fik steekt omdat je de pik hebt op iemand.

Over failliet gaan als er ernstige ziektes te verzorgen zijn:
Ik heb ze hier zien gaan en komen, mensen die hun hele vermogen uitgaven om beter te worden tegen beter weten in en hun nabestaanden achterlieten met de schulden daarvan, en van de begrafeniskosten.
t Zal me niet gebeuren dat ik niets nalaat aan mijn vrouw en kinderen.

Yep, nu begrijp ik je, of beter, begrijpen we elkaar, zoals jou onderschrift luidt;
No guts, no glory! Emoticon: Yes! Emoticon: Wink Emoticon: Shiny

Ik hoop ook dat met dit topic het voor meerdere forum leden duidelijker wordt, het wel en wee dat "belasting" heet, hoe was het? Beter kunnen we het niet maken maar wel gemakkelijker??!! Emoticon: Confused

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

79,967,307 pageviews Een website van indahnesia.com