Familie ruzie

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
89 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Hitami
Gebruiker
spacer line

Vele van die Indonesische vrouwen in Nederland gedrag zich in Indonesia als rijke mensen en sombong. Wanneer ze in Indonesia, smijt ze met geld, grote feesten geven en mensen beloven van alles......
Erger nog, vrouwen die met een bejaard trouwden. Zij wil laten zien, hij kan wel oud zijn maar wel erg rijk.

De image om dit vol te houden is erg zwaar. familie verwijt dat ze rijk zijn maar niet willen helpen.

Zo ontstonden vaak ruzie.

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

En dat leidde tot een familie ruzie?
Bij U? Of bekenden?

It's only kinky the first time.

Hitami
Gebruiker
spacer line

Dus volgens jou manier an denken omdat ik deze topic open dus ik heb persoonlijk ervaring. Erg bekrompen ben je ! Had ik niet verwacht.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Klopt Hitami, er zijn van die dametjes die uiterst sombong zijn en vooral in het taalgebruik, hun Indonesisch doorspekken met Nederlandse woorden alsof zij door het lange verblijf in Nederland hun moedertaal deels vergeten zijn en met geld smijten om maar te laten zien hoe ver ze het geschopt hebben, in plaats van de familie hier en daar een handje toe te steken.
Mijn wederhelft is 41 jaar geleden naar Nederland gekomen en die is onvoorstelbaar trots dat ze haar Sundanees en Indonesisch nog vrijwel vlekkeloos beheerst, voor haar is het niet mogelijk je moedertaal te vergeten en vindt dat ook sombong.

Weliswaar maakt ze na een jaar wel eens enige foutjes in het Sundanees, maar dat is een kwestie van een paar dagen, dan is ze weer helemaal bij.
Dat sommige dametjes zich zo gedragen is heel onIndonesisch, familiebanden zijn in IndonesiŽ nog heel belangrijk, bovendien zijn deze dametjes ook niet bijster slim, door hun gedragingen betalen ze door de ban veel meer in een toko, want de IndonesiŽr heeft hier een neus voor, maar dat zal ze misschien een zorg zijn.

Zelf zit ik in de gezegende situatie dat ik enkele maanden per jaar in IndonesiŽ kan vertoeven, ik heb geen kapitalen, mijn inkomen staat er borg voor dat ik mijn vaste lasten in Nederland kan betalen en in IndonesiŽ leuke dingen kan doen, een kontraktwoninkje waar als we er zijn mijn zwager van 77 met zijn vrouw constant bij ons is, het mes snijdt aan twee kanten, die ouwe hoeft zich geen zorgen om zijn dagelijks bestaan en het is bijna vertederend als je broer en zus dagelijks met elkaar bezig ziet.

Doordat mijn vrouw zich normaal gedraagt hebben we de spulletjes in het huis tegen de normale prijzen kunnen kopen en kunnen we in de maanden van ons verblijf in IndonesiŽ het geld voor de volgende retour opzij zetten.
Zoals ik al zei, we kunnen mooie dingen doen, hier en daar een handje toesteken, prettig leven en bovendien ook nog wat ritjes maken, dat doen we op de motor want een auto kan ik niet betalen.
Als mijn vrouw zich zou gedragen als de dames waar u het over heeft dan had ik dit allemaal op mijn buik kunnen schrijven, maar helaas u heeft het goed, veel dames gedragen zich uiterst ergelijk als ze terug naar hun moederland gaan.

mashil
Gebruiker
User icon of mashil
spacer line

Hoi Hitami,
Volgens mij bedoelde Oyibo die opmerking niet om jou te steken maar is het een oprechte vraag.

Ik herken goed wat hierboven staat. Mijn vrouw is ook erg trots dat zij zeer goed javaans spreekt en kan zich irriteren aan Indonesiche vrouwen die in het buitenland wonen of een buitenlandse partner hebben en ineens voor de helft engels praten of alles doorspekken met nederlandse woorden, en dan zich blijven verontschuldigen dat ze dat nu eenmaal gwend zijn. Zij heeft het gevoel dat deze mensen neerkijken op hun eigen taal en cultuur.
Natuurlijk kan het voorkomen dat bepaalde stopwoordjes een beetje inslijten maar zoals malam al zegt verdwijnt dat vanzelf naar een paar dagen weer.
Sowieso zie je dat steeds meer engels woorden voorkomen in het bahasa Indonesia terwijl daar gewoon indonesische woorden voor zijn. Het zal wel gaul zijn.

Maar zoals Oyibo zich volgens mij afvroeg, wat bedoel je precies met de titel Familie ruzie?

Groeten Hilmar.

- Let us live simply so that others may simply live -

siebjans
Gebruiker
User icon of siebjans
spacer line

Ook ik herken maar al te goed wat hier allemaal staat. Hitami klopt helemaal!! Het zal echt wel niet in alle gevallen zijn maar toch wel verdomd vaak!!
Zo is een kennis van me getrouwd met een indonesische vrouw die uit een vorig huwelijk een aantal kinderen heeft. Hij is uiteraard veeeel ouder dan de vrouw. Nu is er dikwijls ruzie soms flinke ruzie omdat die kinderen dus 1 voor 1 gaan trouwen en iedere keer moet dat duurder, meer glorie, meer, ja noem maar op. En yep hij trekt de dompet wel zegt de familie dan, NEE zeggen ze niet, dat VERWACHTEN ze gewoon....... Emoticon: Stupid Emoticon: Eerie Emoticon: Stupid

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Hitami,
De vraag was inderdaad een oprechtte. Emoticon: Party!

JohanN
Gebruiker
User icon of JohanN
spacer line

1.
Het toont gewoon het niveau van de man, de vrouw en haar familie

2.
Dat er nederlandse woorden doorheen gaan is niet ongewoon. Kan ook gewoon gebeuren omdat je zo gewend bent aan het nederlands dat je bepaalde woorden vergeet of er niet zo snel op kan komen.

Begin de details te vergeten

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Ik kan me goed vinden in die opmerking Johan.
En dan weet ik nog niet wat Hitami voor veel aanneemt? Dat het voor zal komen geloof ik best. In de topic stond Familie ruzie, dus vroeg ik me af of dit toevallig plaats had in zijn familie. Ik denk dat de vraag een valide was overigens.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Kennelijk gebeurt het op grote schaal.
Althans in een bepaalde omgeving en sociale klasse.

Ik ken ook een paar mensen die met een orang bule (laki2) trouwen.
Ze gedragen zich gewoon , niks bijzonders als je met een bule man trouwt.

Ik heb ook op bali , java (ergens anders kom ik niet) de zgn mix couples gezien.
Sommige dames met een blanke meneer gedragen soms vreemd .
En zeker als ze rond kan lopen in een sterren hotel , moet je eens horen wat de personeel over die missis gaan roddelen.
Heb ik ook gezien in pesta rakyat afgelopen zondag in wassenaar.
Echt geen porum.
Mss kan Ouwe Bekende hier over vertellen .

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

De topicnaam van familieruzie kan ik wel begrijpen, als zo'n jongedame het heel sombong en breed laat hangen zonder een hand uit te steken naar de familie, dan zet dat kwaad bloed.

En natuurlijk zijn we rijk in de ogen van een IndonesiŽr, je kan wel duizendmaal zeggen dat je er hard voor moet werken en dat je een beetje voorzichtig moet zijn met je geld, maar als er in een gesprek zonder dat je er erg in hebt gevraagt wordt wat de retourtickets kosten voor twee personen en je zegt om en nabij de 30 miljoen, dan is het kwaad al geschied.

Ik heb in de afgelopen jaren de familie stelselmatig verteld wat de kosten in Nederland zijn, ook dat mijn retourticket terug moet komen uit het goedkope leven daar, dus als ik in vier of vijf maanden met die 30 miljoen mooi weer ga spelen dat ik mijn volgende ticket niet kan kopen, gewoon eerlijk zijn en ze een inzicht geven van alle kosten in Nederland, de familie heeft nu wetenschap en zij hebben er belang bij dat ik snel terug ben, als sommige dingen niet kunnen dan begrijpen ze dat goed.

Zonder inzage van zaken met de wetenschap dat twee retourtickets en visum plus verlengingen als snel naar de 35 miljoen sluipen en als je dan ook nog sombong bent en met geld gaat lopen smijten, dan zal het in de familie je niet in dank worden afgenomen om die of gene effe 5 miljoen te lenen die je uiteraard nooit terug ziet.
Ik denk dat Hitami dit bedoelde te zeggen.

Groet Malam

Pardi
Gebruiker
spacer line

Hoi Hitami.

Je hoeft niet getrouwd te zijn: "alleenstaande, weduwe/naar" om met het zelfde geconfronteerd te worden, met wat jij aangeeft in je vraag. Ik zelf ben alleenstaande met kinderen in Nederland en adoptie kinderen in Indonesia. Ik kan je verzekeren dat ik jaren last heb gehad van dat probleem. Goede vrienden in Jakarta hebben me duidelijk uitgelegd hoe te handelen. Ik help al jaren alleen als het echt nodig is, dat houdt in "men krijgen nooit geld". Wel zal ik bekijken wat nodig is en bepaal dan of het nodig is. E.e.a. betekent voor mij dat ik soms de kleding voor school betaald, de dokter of de medicijnen....maar die alleen als ik de dokter zelf gesproken heb. Voorts geef ik soms een bijdrage aan de sociale kas van de moskee, ik zelf ben geen moslim maar atheist, maar een sociale gift vind ik niet erg. 2 jaar geleden ben ik sponsor (geen bapak angkat dat geeft problemen met de adat voor mij) geworden van een neefje van mijn schoonzoon. Hij leeft nu in mijn huis en mijn dochter zorgd voor hem op mijn kosten. Hij was nog geen dag in huis of meerdere familie leden kwamen om om de zelfde hulp vragen. Ze hadden echter een probleem, vertelde ik hun, ze hadden nog een man, en hij geen vader en moeder geen werk.

Moedig om dit onderwerp te starten Hitami

Groetjes Pardi/Ab

ouwe bekende
Gebruiker
spacer line

Maar vergeet niet dat veel van die dametjes -die naar Nederland zijn geŽmigreerd- door hun Ďeigení familie in Indo voordurend worden lastig gevallen en financieel "uitgezogen" / misbruikt worden.
Eens is ook bij die dametjes, maakt niet uit hoe hecht de band ook was, de maat vol en denken ze en nu ga ik es lekker me zelf verwennen. (bijv. als ze op vakantie zijn in Indo). Dus dat gedrag is wel enigzins verklaarbaar wat mij betreft.

Hitami
Gebruiker
spacer line

Als dat zo was is wel te begrepen. Maar zelf dat is sociaal niet wenselijk. Hoe kun je je zelf goed verwennen als je directe familie zelf amper te eten heeft of in ieder geval moeilijk heeft. Als je redeneerd vanuit individualistisch samenleving is een ander verhaal. Maar Indonesia is familie wordt gezin als een vangnet.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 20-08-2008 14:38 Pardi wrote:
Hoi Hitami.

Je hoeft niet getrouwd te zijn: "alleenstaande, weduwe/naar" om met het zelfde geconfronteerd te worden, met wat jij aangeeft in je vraag. Ik zelf ben alleenstaande met kinderen in Nederland en adoptie kinderen in Indonesia. Ik kan je verzekeren dat ik jaren last heb gehad van dat probleem. Goede vrienden in Jakarta hebben me duidelijk uitgelegd hoe te handelen. Ik help al jaren alleen als het echt nodig is, dat houdt in "men krijgen nooit geld". Wel zal ik bekijken wat nodig is en bepaal dan of het nodig is. E.e.a. betekent voor mij dat ik soms de kleding voor school betaald, de dokter of de medicijnen....maar die alleen als ik de dokter zelf gesproken heb. Voorts geef ik soms een bijdrage aan de sociale kas van de moskee, ik zelf ben geen moslim maar atheist, maar een sociale gift vind ik niet erg. 2 jaar geleden ben ik sponsor (geen bapak angkat dat geeft problemen met de adat voor mij) geworden van een neefje van mijn schoonzoon. Hij leeft nu in mijn huis en mijn dochter zorgd voor hem op mijn kosten. Hij was nog geen dag in huis of meerdere familie leden kwamen om om de zelfde hulp vragen. Ze hadden echter een probleem, vertelde ik hun, ze hadden nog een man, en hij geen vader en moeder geen werk.

Moedig om dit onderwerp te starten Hitami

Groetjes Pardi/Ab

Mooi verhaal Pardi, ga ik helemaal in mee en heb er niets aan toe te voegen.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

On 20-08-2008 15:31 Hitami wrote:
Als dat zo was is wel te begrepen. Maar zelf dat is sociaal niet wenselijk. Hoe kun je je zelf goed verwennen als je directe familie zelf amper te eten heeft of in ieder geval moeilijk heeft. Als je redeneerd vanuit individualistisch samenleving is een ander verhaal. Maar Indonesia is familie wordt gezin als een vangnet.

Ik kan dat best voor stellen, want je weet waar aan je begint. Als je zo'n vrouwtje wilt weet je dat je ook haar kinderen als ze al eerder getrouwd waren, en haar familie er bij krijg.
daar kan je niets aan veranderen.
in de meest gevallen komt er bij een bule in de Indonesische fam, terecht komt, veranderingen in die familie.
het meest voor de hand liggend, is een Europesche toilet laten plaatsen.
daar begint het mee, en dan komt er langzaam aan de ene verbouwing naar de andere. Emoticon: Stupid Emoticon: Smile

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 20-08-2008 22:14 zieleffe wrote:

...

in de meest gevallen komt er bij een bule in de Indonesische fam, terecht komt, veranderingen in die familie.
het meest voor de hand liggend, is een Europesche toilet laten plaatsen.
daar begint het mee, en dan komt er langzaam aan de ene verbouwing naar de andere. Emoticon: Stupid Emoticon: Smile

Bij mijn ouders thuis hebben we meer dan 60 jaar geleden al een europese toilet .
En wij zijn gewoon indonesiers.

Hitami
Gebruiker
spacer line

60 jaar geleden een europese wc is met de vinger te tellen !

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 21-08-2008 10:30 Hitami wrote:
60 jaar geleden een europese wc is met de vinger te tellen !

Nu ga je overdrijven.
In de grote steden van Indonesia hebben huizen in bepaalde wijken ook toilet pot ,
geen kakus jongkok .

In Jakarta heb je ook zulke wijken (zoals Menteng -Gambir etc ) , en andere straten waar de de toilet pot standaard is.
Ik heb niet over huizen van de orang CD of Orang Asing .
Gewoon orang indonesia.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

82,860,161 pageviews Een website van indahnesia.com