Voor het eerst ben ik nu voor langere tijd in Indonesië geweest, pakweg 10 jaar elk jaar 6 weken vakantie, nu 4 maanden.
Waar ik dacht het één en ander te weten, nee dus.
Deze 4 maanden zijn een aanéénschakeling van verbazing geweest, afspraken maken met Indonesische mensen gaat gepaard met Insya Allah, dan weet je al dat het geen vaste afspraak is.
Jam karet is typisch Indonesisch, maar vrienden/familie die weten hoe ik op tijd ben gesteld zijn gewoon op tijd.
Ik heb i.v.m de verlenging van mijn visum twee keer uitgebreid te maken gehad met de immigrasi in Sukabumi, de ambtenaar die mij hielp hield zich keurig aan zijn afspraken, dat heeft me wel een paar centjes gekost, het zij zo.
De ambtenaar vroeg mij of ik kennis wilde maken met zijn chef, tot mijn verbazing sprak deze man vlekkeloos Nederlands, mochten er problemen zijn dan moest ik hem maar even waarschuwen en of ik hem niet wilde vergeten als ik terug kwam hahahaha.
Als de ambtenaar zei dat ik de volgende ochtend om tien uur daar moest komen dan stond ie me al keurig op te wachten, één keer belde hij mij dat hij zijn afspraak niet na kon komen en dat ik een uur later moest komen.
Al met al een positieve ervaring op het kantoor Immigrasi, kostte me twee keer 100.000 rp en straks als ik terug ga een paar aangepakte repen chocolade.
Als dat de manier is om snel en efficiënt geholpen te worden dan heb ik dat er graag voor over.
Afspraken maken in Indonesië is en blijft moeilijk, ik zit in de gezegend situatie dat ik daar de gepensioneerde nietsnut uit kan hangen en gelukkig geen zaken hoef te doen, ik denk dat ik mij dan ook wel zou ergeren.
Voor de rest is het voor mij belangrijk als ik terug ga dat ik op tijd vertrek, dus dan lieg ik over mijn vertrektijd, moet ik om 8 uur vliegen dan zeg ik 6 uur, mocht de ondeugd die mij wegbrengt zich schuldig maken aan jam karet dan heb ik dat opgevangen.
Vanuit Sukabumi via Cisaat, Cibadak en Cicurug een stuk van pakweg 40 km om op de tolweg Bogor te komen trek ik 3 uur voor uit, van uit Bogor naar het vliegveld ook nog eens 3 uur.
Gelukkig maar, mijn vlucht van 19.45 uur was gecancelled ik vloog nu anderhalf uur eerder naar Kuala Lumpur, ik was gelukkig op tijd.
Al met al als je er vanuit ga dat het moeilijk afspraken maken is in Indonesië dan kan je niet tegen teleurstellingen aanlopen ook.
Ben er de afgelopen vier maanden achter gekomen dat het maar beter is om het hele circus daar over je heen te laten komen en te accepteren.
Doe je dat niet en ga je uit van onze Nederlandse gedachtengang en handelen dan hou je het er nog geen vier weken uit.
Kan je je Nederlandse denken gedeeltelijk uitschakelen dan is het er goed toeven