Dengue Mug op Bali

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
92 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)
05-08-2014 15:29 · [nieuws] IndonesiŽ fel tegen ISIS  (0 reacties)
05-08-2014 13:16 · Jokowi zet overgangsbureau op  (0 reacties)
22-07-2014 16:37 · [nieuws] Joko Widodo wint presidentsverkiezingen IndonesiŽ  (0 reacties)
19-07-2014 21:40 · [nieuws] KPK doorzoekt kantoren ambtenaren in Karawang  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
zonnetje1975
Gebruiker
spacer line

Ik ga in augustus naar bali, nu hebben we gehoord dat de Dengue mug erg actief is..

Komt de mug in deze periode veel voor, en wat kan je eraan doen behalve goed insmeren met Deet om je te beschermen??

Wie heeft hier ervaring mee???

robbert
Gebruiker
spacer line

Hoi,
Natuurlijk komt die ziekte op Bali voor, maar je wordt slechts echt ziek als je vaker geprikt wordt. De kans als toerist zeker als je voldoende Deet gebruiikt om dus Dengue te krijgen is niet groot. Voor de rest kan je weinig tegen deze ziekte doen. Als je naar de tropen gaat loop je tenslotte altijd wel kans om iets op te lopen. Gewoon alert en hygienisch zijn voorkomt al veel.
Suk6 Rob

belgianguy
Gebruiker
User icon of belgianguy
spacer line

ik denk dat het meer een probleem is in het regenseizoen (=meer muggen)
in het begin van dit jaar waren er een redelijk aantal gevallen van dengue in bali, maar dat viel samen met het regenseizoen
in augustus zal het risico eerder beperkt zijn

siebjans
Gebruiker
User icon of siebjans
spacer line

Voor het geval je het toch oploopt, vergeet dan niet je bloedgroep! Dus zorg dat je die weet, opschrijft bij je reispapieren of wat ook stopt.

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

Nemesis
Gebruiker
User icon of Nemesis
spacer line

On 16-07-2008 22:46 robbert wrote:
Hoi,
Natuurlijk komt die ziekte op Bali voor, maar je wordt slechts echt ziek als je vaker geprikt wordt.
Is dat zo? Naar mijn idee heb je elke keer dat je geprikt wordt een heel kleine kans dat je ziek wordt. Maar je kunt natuurlijk pech hebben.... Emoticon: Red face

Amore, more, ore, re, probantur amicitiae. Si hoc legere scis nimium eruditiones habes.

robbert
Gebruiker
spacer line

Hoi,
Mssn. wat te lakoniek gereageert. Wat ik bedoelde is dat als je een keer gestoken wordt, je er wel ziek van wordt maar normaal gesproken na enige tijd weer geheel herstelt. Vergelijk het maar met een zware griepaanval, niet leuk maar je komt er door ! Voor dezelfde dengue (of knokkelkoorts) ben je zelfs daarna immuun geworden, het gevaar zit in de andere vormen van knokkelkoorts die zelfs dodelijk kunnen aflopen bij een 2e prik. met een andere soort. Voor meer info. effe googelen op Knokkelkoorts.
Rob

nathalie
Gebruiker
spacer line

Hoi,

Ik denk dat jullie Dengue toch wat onderschatten. Ik kom net terug van Bali en ben gestoken door een Dengue mug. Dit ondanks het smeren met DEET en alle voorzorgsmaatregelen.

Volgens mij was dit de eerste keer dat ik gestoken ben, maar toch heb ik de DHF- variant gekregen waarvan ik heel heel erg ziek ben geweest. Al met al heb ik 12 dagen in het ziekenhuis in Denpasar gelegen en we zijn via de alarmcentrale terug naar huis gekomen (denk aan een goede reisverzekering!!!). Vanwege complicaties aan mijn lever en alvleesklier ben ik nog steeds niet in staat om iets te doen.

Het schijnt dat Dengue momenteel erg veel voor komt in Bali.

Mijn bericht is absoluut niet bedoeld om paniek te zaaien, maar Dengue is echt niet niks en het komt momenteel vrij veel voor.

Groetjes
Nathalie

madrotter
Gebruiker
User icon of madrotter
spacer line

dengue is echt een van de ellendigste ziektes die ik hier heb opgelopen, ik heb ook 12 dagen in t ziekenhuis gelegen toen en alle ellende met mn maag/darmen is na die ellende begonnen. inderdaad niet te omderschatten, heb ook met mensen gesproken die er slechts licht ziek van waren en na een dag of 4 weer gewoon op de been waren. 2, 3 jaar geleden nog een buitenlander hier die op intensive care lag een poosje dankzij dengue. geef mij maar dysentrie....

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Dengue komt vooral voor in stedelijke gebieden, dus dan zit je in het toeristengebied in Bali dus minder goed als daarbuiten. Er ziek van worden is absoluut geen pretje, getuige de verhalen hierboven... maar iedereen reageert er dus anders op.

Het regenseizoen is alweer achter de rug, dus zal het aantal gevallen ook teruglopen.. tot het weer gaat regenen richting het einde van het jaar.

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

Ook op Java is de denguemug momenteel actief.
Mijn zoon werd ziek op Java, koorts overal pijn en rode ogen maar hij had ook een rode keel en zijn darmen waren van slag, na 3 dagen de dokter in Yogya erbij geroepen en die dacht aan dengue fever of een virus of een ontsteking ergens.
Hij kreeg een injectie antibiotica + nog wat andere medicijnen en een antibioticakuur van tabl. 's avonds nog een injectie en mocht de koorts niet gezakt zijn de volgende dag dan moest er bloedonderzoek volgen, gelukkig knapte hij op geen dengue dus maar op mijn vraag waarom de arts aan dengue fever dacht was zijn antwoord dat de mug momenteel erg actief was ( begin juli)

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

rakus
Gebruiker
spacer line

Nog even terugkomen op ĒDengue op BaliĒ

Dengue komt op Bali veel voor. Vorig jaar alleen nog maar op Java maar nu ook Bali en met een half jaar tot een jaar waarschijnlijk heel Indonesië. Dat komt door dat de mensen reizen binnen Indonesië. De ziekte komt niet alleen in Indonesië voor, ook in Suriname, Afrika en andere tropische landen.
Mijn zoon ging mei/juni naar Bali en werd ook ziek de laatste 14 dagen. Dengue. Hij is de laatste twee weken niet meer het hotel uit geweest zo ziek was hij.

Wat zijn de ziekte verschijnselen:
5 dagen hoge koorts. 39 - 40 graden.
Hoofdpijn.
Geen eetlust.
Je vreselijk beroerd voelen.
Na de 5 de dag moet je je beter gaan voelen.
Je hebt zeker nog een paar weken dat je je zwak voelt.

Wat moet je niet doen.
Ga niet naar een gewone arts toe. Die arts geeft je dan een antibiotica kuur of een injectie die niet helpt. Er zijn geen medicijnen tegen Dengue. Hij wil er gewoon wat aan verdienen.

Wat kun je doen en moet je doen.
Ga naar een ziekenhuis of hospitaal. In het ziekenhuis nemen ze je bloed af en onderzoeken hoe hoog de waarde van je trombociten/bloedplaatjes zijn. Bij een gezond mens is de waarde ongeveer 150 - 160. Zakt de waarde onder de 100 dan word je opgenomen in het ziekenhuis en kom je aan het infuus. Als je waarde onder de 100 komt dan heb je een te lage bloeddruk en kun je in shock raken. Er word je alleen vocht toegediend om de bloeddruk op pijl te brengen. Verder kun je paracetamol innemen om de koorts te drukken. Laat om de twee dagen je bloed onderzoeken, dat zal ook de arts van het ziekenhuis je ook aanraden. Veel drinken, heel veel drinken zorgen dat je niet uitdroogt. Je moet dan in bed blijven en rustig aan doen, maar je hebt zo wie zo geen lust om wat ook te doen.

Hoe word je besmet met Dengue.
Het wordt over gebracht door een vlieg. De vlieg is geen drager van Dengue. Zij prikt iemand die besmet is met Dengue, en prikt daarna een andere persoon en brengt dan de ziekte over. Dus anders dan een malaria-vlieg die is besmet met malaria. De Dengue besmetting gebeurt meestal in de ochtenduren, dan zijn die vliegjes actief. De malaria-vlieg is actief in de avonduren en sínachts.

Er zijn 4 varianten Dengue.
Word je door èèn variant geprikt, je wordt ziek, dan houd je dat virus voor je hele leven in je bloed. Je bent dan immuum voor deze variant en word er niet meer ziek van als je geprikt word. Word je later door een andere variant besmet, dan word je nog zieker als de eerste besmetting. Voor ons Europianen is de ziekte niet dodelijk als je in een goede conditie bent. Op Java zijn er al mensen aan overleden, dat komt waarschijnlijk door, ze kunnen niet naar een ziekenhuis, ( geen geld daarvoor) zijn vaker geprikt en besmet door verschillende varianten.

Hoe kun je voorkomen dat je niet besmet word of geprikt word.
Je goed insmeren met Deet, niet alleen síavonds maar de hele dag.

Je kunt Vitamine B1 gaan slikken.
3 x maal daags 50 mg. Vitamine B1

Wat is Vitamine B1 en wat doet het?
Aan Vitamine B1 zit een apart geurtje. ( Het stinkt een beetje)
Als je elke dag Vitamine B1 slikt wordt dat opgenomen in je bloed, dus je bloed neemt ook de geur aan van Vitamine B1. De geur komt dan uit je porieën en daar hebben vliegen een hekel aan. Je gaat een beetje stinken maar dat ruik je zelf niet.
Is Vitamine B1 schadelijk voor je lichaam?
Nee, Vitamine B1 zit ook in veel fruitsoorten, sinasappel, banaan enz. Maar dan heel weinig. Teveel Vitamine B1 in het lichaam, plas en zweet je gewoon uit.
Vitamine B1 wordt al een tiental jaren gebruikt door mensen die op vakantie gaan naar Noorwegen, Zweden of Finland waar ook heel veel vliegen voorkomen in de zomermaanden.
Dus alleen Vitamine B1, dus niet een combinatie van vitaminen waar ook B1 in zit, alleen Vitamine B1 helpt. Vitamine B1 is te koop bij de apotheker zonder recept.
Voor 90 tabletjes van 50 mg. betaal je ongeveer Ä 4,- á Ä 5,-
Het is geen garantie dat je niet geprikt wordt, maar is wel het proberen waard voor die paar cent.

Ik ben zelf net terug uit Indonesië, waarvan de laatste twee weken Bali.
Ik heb Vitamine B1 geslikt en ik werd haast niet geprikt, terwijl mijn medereiziger die het niet slikte constant werd geprikt. Ik smeerde mij ook niet in met een èèn of andere Deet.

Blijf niet weg van Bali en laat je vakantie niet bederven door zoín rot vliegje.

Hoi Harry

Milani
Gebruiker
spacer line

rakus ik ben echt heel erg blij met jouw advies, Heel erg dank.

Twee maanden geleden naar de apotheek gegaan en gevraagd om vit B1 ook verteld dat het tegen de muggen in de tropen bedoeld is. Zij adviseerde mij om vit B-complex te nemen dat is dan tevens voor meer energie etc en je hoeft maar 1x daags een pil te nemen. Inderdaad een potje van de Kring apotheek met 90 tabletjes m aar als ik de samenstelling lees kom ik lang niet aan 50 mg laat staan 3x 50 mg.
Dus morgen weer terug naar de apotheek andere tabletten halen.

Moet het echt 3x daags. (ben bang dat ik het ga vergeten) Nu neem ik het gewoonte getrouw 's morgens gelijk met de andere medicijnen en kan ik het nooit vergeten.

Is het ook aan te raden om bv 3 maanden voor vertrek te beginnen met slikken?

Hoop dat je mij antwoord kan geven en nogmaals terima kasih banyak. Emoticon: Worship Emoticon: Worship

rakus
Gebruiker
spacer line

Hoi Milani,

Als het goed is hebben de apotheken 50 mg op voorraad, mijn apotheek wel en anders maken ze het, krijg je het de volgende dag.
Je kunt 1 week van te voren gaan slikken, eerder hoeft echt niet. Ik ben pas een paar dagen van te voren gaan slikken.

Het moet echt vitamine B1 zijn en geen vitamine B-complex, dat is veel duurder en de apotheek wil dat liever verkopen. Maar dat werkt niet.
Verder is het nadeel dat je vitamine B-complex maar een maal daags in mag nemen. Daar zitten andere stoffen in die schadelijk zijn bij teveel gebruik.
En de geur is eerder uit gewerkt.
Dat je af en toe een tabletje vergeet doet niets, ik heb ook wel eens een tablet vergeten.

Hoi Harry

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 31-07-2008 14:09 rakus wrote:

Hoe kun je voorkomen dat je niet besmet word of geprikt word.
Je goed insmeren met Deet, niet alleen síavonds maar de hele dag.

Je kunt Vitamine B1 gaan slikken.
3 x maal daags 50 mg. Vitamine B1

Dag Harry,

Ik ken ook het gebruik van vitamine B1 om zo min mogelijk gestoken te worden. Ook vitamine A zou hieraan positief meehelpen.
Maar je kunt niet stellen als iemand al dan geen vitamine B1 slikt minder gestoken wordt dan iemand die dat niet slikt. Het heeft er ook mee te maken welke geur een mens afgeeft. Dat verschilt nogal per mens. Er zijn genoeg mensen die nooit smeren of vitaminen slikken en nooit gestoken worden.
Vitamine B1 helpt maar is lang niet altijd afdoende. Een combinatie van vanalles en nog wat is het beste bedekkende kleding, airco, kruidnagelen en lavendel (in een brander?) houden muggen op afstand. Dat laatste is vooral handig als je 's avonds buiten op je balkonnetje zit.
En smeren...... Ik sleepte vroeger altijd de DEET meen uit Nederland maar ik heb sinds vorige jaar in Indonesie het middel OFF gevonden (in spray en cremevorm) wat in elk geval bij mij goed werkt en niet zo verschrikkelijke stinkt.

Vitamine B1 is ook in andere winkels (in Nederland) te koop zoals De Tuinen bijvoorbeeld waar ze regelmatig 50% korting acties hebben.

Eea niet alleen tegen denguemuggen maar ook malariamuggen en vooral de vele gewone muggen......

gr
Anne Mieke

avatar: hujan besar di Nora's Homestay Bukit Lawang, Sumatera, Mei 2006

rakus
Gebruiker
spacer line

Hoi Anne Mieke,

Ik probeer ook niet om te bewijzen dat het helpt, maar als mogelijkheid dat het kan helpen. Natuurlijk heeft het er ook mee te maken wat voor lichaamsgeur de mens afgeeft.
Een vriend van mij, een echte indo, kwam op 17 jarige leeftijd naar Holland, wordt nooit geprikt. Hij smeert zich ook niet met deet in, want dat vind hij vies stinken. Hij eet alles in Indonesië, en hij wordt nooit ziek. Hij eet uit kraampjes aan de kant van de weg, nooit ziek. Als wij dat zouden eten waren doodziek. Hij heeft duidelijk ander bloed dan ons en zijn darmflora is ook nog duidelijk Indisch.
Ikzelf heb een zeer blanke huid en de vliegen moeten mij altijd hebben, kom na mijn periode Indonesië altijd onder de bulten terug. Zelfs ontstoken muggebeten.
Maar dit jaar heb ik Vitamine B1 geslikt, en ik ben haast niet geprikt, dus ik geloof dat het wel helpt voor mij in ieder geval, en de volgende keer dat ik naar een tropisch gebied ga slik ik het weer.

Maar ieder moet dat voor zich zelf weten, wel of niet slikken.
De DEET's uit Indonesië zijn ook goed die heb ik zelf ook al eens gekocht.
Met de brander bedoel je waarschijnlijk, de spiraal van Baygon, maar die kun je niet menemen als je gaat wandelen s'morgens, want dan worden de meeste mensen juist geprikt. Nog niet ingesmeerd met DEET.

Hoi Harry

Bokito
Gebruiker
User icon of Bokito
spacer line

Ik smeer me altijd in met sereh olie. Dat koop je gewoon bij een drogist in indonesia. Als ik s"avonds buiten op het platje zit dan hoor ik de muggen als helikopters om me heen vliegen. Dan pak ik mijn tennis raket en zwaai even en ze zijn geelektrocuteerd. Emoticon: Party! Emoticon: Party!

Shalom

brendababe
Gebruiker
User icon of brendababe
spacer line

Rakus wat een top info zeg ook heel goed dat je niet naar eengewone arts moet gaan maar ziekenhuis!!!

De Dengue mug komt ook voor oa in Florida, Thailand.(waar ik vaak ben)
Ik smeer mij altijd in met DEET en zelfs door mjn kleding wordt ik geprikt door die rot muggen het gekke is (gelukkig maar) ben ik nooit ziek geweest ik weet ook niet of het de Dengue of een andere mug is geweest. Wel houd ik r altijd giga eiland bulten van over duurt heeeeel lang eer ze weg zijn en dan worden het donker bruine vlekken dat duurt ook weer heeeeel lang eer het weg is (maanden)

Maar top info Chapeau!!! Emoticon: Party! Emoticon: Party!

adu zeg!!! ben kapok!!

acufjo
Gebruiker
User icon of acufjo
spacer line

Ook ik heb deze ellendige ziekte meegemaakt niet in Bali maar Java ongeveer 2,5 jaar geleden. De symptomen waren enigszins zoals rakus ze beschreef, 5 dagen lang geen eetlust soms misselijk 39-40 graden koorts. Hoofdpijn en soms pijn in mijn gewrichten (vandaar de naam knokelkoorts).

Mijn trombocyten daalde naar 100.000/mm3, hoefde volgens de internist van ziekenhuis niet opgenomen te worden. Pas bij waarden onder de 50.000 hoef je pas zorgen te maken, daarboven ontstaan zelden grote bloedingen zoals bij DHF. Trombocyten zorgt voor bloedstolling. Bij zeer lage waarden kunnen grote bloedingen ontstaan die bijna niet te stoppen zijn zodat je organen kunnen worden aangetast. ik moet er niet aan denken en ben blij dat het goed is afgelopen.

Ik wordt altijd flink gestoken door de muggen ondanks DEET,. Dat van de vit. B1 wist ik niet zal het eens proberen bij volgende bezoek aan Indonesie.

Milani
Gebruiker
spacer line

wat te denken van kai putih volgens de inlanders helemaal geweldig. Nou sorry, 1x maar nooit meer en zeker nier als je nog uit wilt gaan. Emoticon: Nooo

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

En smeren...... Ik sleepte vroeger altijd de DEET meen uit Nederland maar ik heb sinds vorige jaar in Indonesie het middel OFF gevonden (in spray en cremevorm) wat in elk geval bij mij goed werkt en niet zo verschrikkelijke stinkt.

Vitamine B1 is ook in andere winkels (in Nederland) te koop zoals De Tuinen bijvoorbeeld waar ze regelmatig 50% korting acties hebben.

Eea niet alleen tegen denguemuggen maar ook malariamuggen en vooral de vele gewone muggen......

gr
Anne Mieke

OK, OFF van johnsons gebruik ik al 20 j. zit niet eens zoveel deet in maar helpt mij beter dan de duurste met een hoog percentage deet uit ned. die geadviseerd wordt door de GGD

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 01-08-2008 17:40 4yoke4 wrote:

...

OK, OFF van johnsons gebruik ik al 20 j. zit niet eens zoveel deet in maar helpt mij beter dan de duurste met een hoog percentage deet uit ned. die geadviseerd wordt door de GGD

Heej, ik dacht dat ik het me maar verbeeldde maar dat idee heb ik ook..... En voor een antimuggenspul ruikt 't nog best lekker (met die DEET dingen uit NL jaag je volgens mij niet alleen de muggen weg..... Emoticon: Wink )
Ik neem het nu zelfs mee naar Nederland voor de dagen zoals nu Emoticon: Smile

gr
AM

avatar: hujan besar di Nora's Homestay Bukit Lawang, Sumatera, Mei 2006

hambiman
Gebruiker
spacer line

Onderschat de muggen niet op Bali! Wij komen net terug van drie weken Bali waarvan 1 week echt ziek en daarna nog een week herstellen. Het heeft recent veel geregend op Bali de afgelopen weken dus er zijn veel muggen. DEET heeft ons niet geholpen. Wanneer je een villa huurt op Bali zorg er dan voor dat de eigenaar regelmatig spuit tegen de muggen. Naast Denque is er helaas nog een andere veel voorkomend virus aanwezig op Bali op dit moment; Chikungunya. Lijkt op Denque maar net even anders. De muggen prikken overdag dus niet alleen in de ochtend en avond. We zijn door dit virus een aantal dagen echt ziek geweest met veel gewrichtspijn en hoge koorts. Be prepared en neem de mug op Bali niet te licht op. Anders zit je (net als wij) met de consequenties. Veel plezier op het verder prachtige eiland met super fijne mensen!

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.habiman; dat 'echt ziek geweest met veel gewrichtspijn en hoge koorts' is een griep-virus wat ook hier in Jakarta veel zieken maakt en behoorlijk heerst. (onder meer door wisseling van seizoenen die maar niet wil doorzetten, dus 'onduidelijk' weer). Ikzelf ben er ook een paar dagen behoorlijk van ziek geweest, maar ik weet zeker dat het niet van muggen komt, maar van kuchende en rochelende mensen naast je in de bus, op het vliegveld, in het restaurant, in je hotel.. ect..

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 22-06-2013 04:37 Yerun wrote: Ikzelf ben er ook een paar dagen behoorlijk van ziek geweest, maar ik weet zeker dat het niet van muggen komt, maar van kuchende en rochelende mensen naast je in de bus, op het vliegveld, in het restaurant, in je hotel.. ect..
Tja, wie zijn de echte parasietendragers??!!

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

BTW, goed tip van Hambiman en Yerun. Had er even niet aan gedacht maar voorzichtigheid is zeker geboden. Yogyakarta is momenteel ook een dengue-haard.
Laten we toch maar naar Noord Sulawesi gaan (zitten ze daar straks ook).....

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2014
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

34,876,441 pageviews Een website van indahnesia.com