|
|
|
|
|
|
Peterselie is bij mij in de buurt en zelfs in Semarang moeiljk te vinden.
Weet iemand een kruid of plant wat wel goed te verkrijgen is en het lijkt qua smaak op Peterselie?
Merci
Albert
|
|
|
|
|
|
Appie yth.,
Je zou 'Cerah', een op ' Komangi-gelijkende plant ' kunnen proberen; hoewel het altijd al wel een 'kwestie van smaak' is en dat is voor één ieder verschillend ...... het kan óók zijn dat het in die streek een andere 'benaming' heeft ..... 'cerah' is lekker bij de vis ...... 'kita-orang Maluku bilang: 'sadap alé' ......
|
|
'Ahu kura ahia, mansia nia'
|
|
|
|
|
Hoi Albert
Heb je (G)een tuin, dan is het beter peterseliezaad te kopen en te zaaien in de tuin of bloempot. Bij mij op Sumatra werkt dat uitstekend. Peterselie is iets sterker van smaak dan de de Nederlandse is mijn ervaring. Dat kan ook aan de grond of kunst/mest liggen.
|
|
|
|
|
Hi Pardi,
Dat zou de oplossing kunnen zijn.
Zal eens kijken waar ik zaad kan vinden. of vanuit NL?
Of groeit dat hier niet, misschien te heet?
Hier hebben wij rood zand, zeer voedzaam, alles groeit erin het gehele jaar door.
Je hoeft in de regentijd zaad niet eens in de grond te stoppen. Ik ben nu wortelzaad vanuit NL aan het uitproberen, al 3 weken in de grond doch nog geen sprietje te bekennen. Moet het eigenljik eerst laten groeien in een potje of een halve plastic fles en het pas later in de grond stoppen.
|
|
|
|
|
|
|
Albert,
peterselie zaad moet je laten ontkiemen op een schaduwrijke plaats en in een glazen pot,do e er een plastic zakje over, goed afsluiten.
De plantjes moeten zeker 10cm groot zijn om te verpotten.
Heb geen ervaring hoe peterselie het doet in de tropen,maar na verpotten in een grote bloempot gaat het prima, volgens een vriendin op Curacao
Ook daarna niet in de volle zon zetten, de blaadjes worden geel en smakeloos
Veel succes
|
|
|
|
|
Merapi,
Ik neem altijd een plastic fles van b.v. firsdrank, knip het doormidden. Gooi de top wg n vl het onderste deel met aarde en pitten, zaadjes van alles en nog wat laat ik erin groeien.
Zo heb ik over tig jaar diverse fruit bomen. Het zijn reeds kleine boompjes van pak weg 50 -75 cm hoog.
Doch met de wortelzaad deden wij het niet. Dus afwachten. Ik heb het onder en grote boom gepland met veel schduw en mijn tuin bevat veel schuduw. Veel grote rambutan bomen. Zelfs overdag is het redelijk koel.
|
|
|
|
|
|
|
Hoi Albert, tomaten en aardbeien, heb je dat al geprobeerd?
Wel een beetje koel zetten en veel water.
In ons vorige huis had ik een bananenplant, in 4jaar tijd bereikte de plant een lengte van 1.85
was echt een natuur parasol
|
|
|
|
|
Merapi, chapeau. Je bent niet alleen vrijwilligsterer bij de voedselbank (kan niet genoeg gezegd worden..) maar tevens verschaf je hier geheel onbaatzuchtig en zonder het zelf te weten een berg overbodige info. Kortom, je loopt over van de goedheid. Kun je tegen Albert zeggen dat de schappen op de groentenafdeling van de Carrefour, Giant, Ada enz. enz. ook overlopen; van de peterselie wel te verstaan. Die bossen worden netjes vers gehouden door de kariyawan die ze regelmatig besproeien met water dat uit zo’n plastic sproeiflesje komt. Dat zijn over het algemeen dezelfde sproeiflesjes die gebruikt worden om tafels en ruiten schoon te maken alleen de inhoud is anders. Wordt hier natuurlijk weleens verwisseld maar ach, wie daar op let...Oeps.. wie zei daar: “in Nederland ook”?
|
|
|
|
Ome Jan , je woont in een grote(re) stad/dorp i.v.m Om Apie.
Dan heb je meer aanbod.
Leuk dat je weer gaat buurten.
|
|
|
|
|
|
|
Nou Jan, Albert vroeg gewoon om advies,zie de link niet met de VB......en dit soort complmentjes, laat maar achterwege: ik doorzie je sarcasme of heb ik het fout?
plantenvraagje: heb rawit uit zaad gekweekt, gaat prima is inmiddels een grote plant en hij staat in bloei,maar hij geeft geen rawits.
moet ik een stel bijen inhuren mbt bestuiving?
groetjes Merapi
|
|
|
|
On 07-07-2008 11:52 merapi wrote: Nou Jan, Albert vroeg gewoon om advies
groetjes Merapi
|
Blijkbaar is het altijd uitverkocht wanneer wij naar Carefour gaan.
Wat de rawit betreft, gewoon Jantje even er boven laten kankeren dan groeit en bloeit hij als kool.
|
|
|
|
|
|
|
Ja Albert best zielig als mensen van kankeren hun hobby maken, maar ik kijk er zo doorheen, de jassentechniek zou iets voor Jan kunnen zijn, maar ik vrees dat het niet meer lukt, heeft een bast als een waringin om zich heen
|
|
|
|
|
Albert ik heb zowel zaad uit holland als uit Indonesia gebruikt, bij mij op Sumatra gaat het prima, ik zaai gelijk op het land. In de droge periode kan je het proberen door een zak die je nat moet houden over het zaad te leggen, is wel een risico. ontkiemen duurd vrijlang ongeveer 2 weken of soms meer. Voorts zijn er in de zaadhandel speciale plastic zakjes te koop die je kan gebruiken om in te zaaien.....pas op niet te veel zaad, en uit de zon, anders geeft het problemen na planten als ze goot genoeg zijn. het kunnen immers grote planten worden tot 1 meter hoog en gaan dan bloeien.
advies probeer ook een paksoi te krijgen dan heb je ook een heerlijke groente voor in de wadjang.
succes Pardi/Ab
|
|
|
|
On 05-07-2008 07:59 Albert wrote: Peterselie is bij mij in de buurt en zelfs in Semarang moeiljk te vinden.
Weet iemand een kruid of plant wat wel goed te verkrijgen is en het lijkt qua smaak op Peterselie?
Merci
Albert
|
|
" .... Appie yth., het is toch wel zo 'netjes' als je 'feedback' teruggeeft of je wat aan onze adviezen gehad heeft ......" |
|
|
'Ahu kura ahia, mansia nia'
|
|
Plaats een reactie op dit onderwerp
|
Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.
|
|