Hoeveel fooi is gebruikelijk?

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
75 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
jolan
Gebruiker
spacer line

Nog even een vraagje over het geven van fooien. Wat is gebruikelijk om te geven (in rp's) aan de drager van je tassen, het kamermeisje, onze gids en chauffeur?

We maken een rondreis met een prive-chauffeur en gids. Hotels en route zijn al in Nederland bij een reisorganisatie geboekt. Ik zag in een eerder bericht (van 2004) dat het gebruikelijk is de gids en chauffeur per dag ongeveer 10.000 rp. te geven, maar klopt dit bedrag nog?

JohanN
Gebruiker
User icon of JohanN
spacer line

10.000 rp is helemaal niets. maar van de andere kant heeft een ieder zijn eigen budget.
hoogte van de fooi is tevens afhankelijk van de inspanning en de tijd die er mee gemoeit is.

Begin de details te vergeten

jolan
Gebruiker
spacer line

Ik wil zeker niet te weinig geven, maar wat is een reeel bedrag voor drager, kamermeisje, gids en chauffeur?

dutchguy1000
Gebruiker
spacer line

Parkeer wachter: rp 2000, de rest? wel.... rp 5000 is veel..

Greetz

JohanN
Gebruiker
User icon of JohanN
spacer line

dulu: terus terus terus......seribu mister.......
aduh, nu is het al 2000 ribu. inflatie bangat

Begin de details te vergeten

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 02-07-2008 21:46 jolan wrote:
Nog even een vraagje over het geven van fooien. Wat is gebruikelijk om te geven (in rps) aan de drager van je tassen, het kamermeisje, onze gids en chauffeur?

We maken een rondreis met een prive-chauffeur en gids. ......... Ik zag in een eerder bericht (van 2004) dat het gebruikelijk is de gids en chauffeur per dag ongeveer 10.000 rp. te geven, maar klopt dit bedrag nog?

Dit laatste klopt niet (meer): chauffeur ca. Rp. 25.000 per dag en gids (afhankelijk van kwaliteit) ca. Rp. 30.000 - 35.000 per dag.

Drager van tassen in hotel: Rp. 5.000 (porters op airport of stations hebben prijzen die zijn aangegeven of moet je vooraf vragen).
Kamermeisje: Rp. 5.000.
(Geen vaststaande prijzen maar richtlijn.) Veel plezier.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 02-07-2008 22:08 dutchguy1000 wrote:
Parkeer wachter: rp 2000, de rest? wel.... rp 5000 is veel..

Dat is Jakarta; grotendeels is het op Java (parkeren langs de straat) nog steeds Rp. 1.000 per auto (brommer Rp. 500).

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Klopt wat Y-B schrijft.
Heb ik ook gegeven in 2007.

In speciale gevallen , zoals in 2004-2005 heb ik 100.000 rup en 50.000 gegeven aan de chauffeur die de hele dag voor ons rijdt.
In 2004 iets meer omdat ik toen alleen reis vanaf SBY-YGY , en de chauffeur rijdt zoals ik het wil.
Inclusief "nederlandse " rijstijl.
Witte streep is witte streep , inhalen als het mogelijk is etc .
En ik heb ook een grote omweg via Malang en diverse stopovers gemaak.
Vandaar de "grote" tip.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

stanno
Gebruiker
spacer line

Het is ook maar net wat je iemand wil gunnen, wij waren 10 uur lang onderweg met prive chauffeur en gaven hem voor elke dag 50.000 extra (3,5 euro) en haalde onderweg wat te drinken en te eten voor hem! En daarnaast betaalde wij ook nog zijn slaapplaats als we weer is ver weg gingen (100.000 incl zijn avondeten) Je hoeft dit allemaal niet te doen maar je zult zien dat hij echt zijn best doet om alles naar je zin te maken! Onze chauffeur was 55 jaar oud en echt een trotse opa van 3 kleinkinderen, het is toch hartstikke leuk om zo'n man een leuk extra'tje te geven om dit weer aan zijn kleinkinderen te besteden. Emoticon: Yes!

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 03-07-2008 10:31 stanno wrote:
, het is toch hartstikke leuk om zon man een leuk extratje te geven om dit weer aan zijn kleinkinderen te besteden. Emoticon: Yes!

"of voor zijn 2de vrouw" .
(Grapje , moet kennen.)

Dat is ook zo , en wat is 3,5 -4 euri voor een rijke orang turis ?.
Het eten en drinken is de gewoonte.
Het betalen van slaapplaats niet , dat is al betaald door de baas.
En bij aangesloten eigenrijders krijgen ze al ongeveer 20% van de ritprijs(dagprijs).
Het is anders als het een eigenrijder is met een eigen auto .
Dan is jou fooi voor hem zelf (en de klein kinderen en ------- 2de vrouw of vriendin Emoticon: Wink )

ruud zevenhoven
Gebruiker
spacer line

1. een Indonesier zelf geeft maar zelden fooi-wat anders zijn de bell boys van een hotel of op het vliegveld cq stations, en daarvoor is geen vaste prijs bepaald en dan is het ook geen fooi maar de kosten die de drager vraagt.
2. Je huurt een Chauffeur/gids voor een afgesproken bedrag . vaak is het all in Dat betekend auto-chauffeur-benzine-slaapplaats en zijn eten inbegrepen.Tol en parkeer en entree kaartjes niet inbegrepen.Wat anders is als in groeps verband gaatdan wordt er ingezameld..Sidia en Stanno maken het wel te bond,dat zijn geen fooitjes maar daglonen. want in Indonesie zijn de fooien van Rp.50,000/100.000 absurd,en geloof me maar het zijn de buitenlanders die meestal fooi geven.De mensen die absurde bedragen als fooi geven verpesten het voor de anderen want die geven niet 50 of 100 duizend Rp,en de ontvangen is teleurgesteld of probeer nog meer los te krijgen. jammer toch sidia en Stanno dat niet in de gaten hebben.
en ook het eten is inbegrepen Sidia. All in noemen ze dat.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

1.De meeste Indonesiers die ik ken (en dat zijn heeleboel) geven wel fooi.
De hoogte is afhankelijk van de gegeven services .

2. Ik geef fooi van een Indonesische "dagloon"omdat ik tevreden ben met de service.
Ben ook blij dat de chauffeur mij heelhuids de hele dag rondrijdt , op mijn eigen wensen.
Wat is 10 euro fooi voor mij ?.Niks , noppes.
1 X per jaar wil ik wel eens beetje royaler of gek doen .
Dat het daarna patat met gehakt wordt is een andere verhaal .
In 2005 heb ik ook (alleen pro forma )10.000 rupiah als fooi gegeven aan een onbeschofte Balinese chauffeur .
Over de gewoonte in Indonesia weet ik wel redelijk goed , ben zelfs Indonesier . Als je even het feit dat ik daar geboren en getogen ben buiten beschouwing laat.
Reis ook al tig keren naar mijn kampung in Jakarta.

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Ben het met Sidia eens. Ik houd altijd wel even in de gaten (net als iedereen hier in Nederland) of ik met de baas of de werknemer te maken heb. de werknemer geef ik royaler dan de baas. Verder zorg ik dat ik op de hoogte ben van de prijzen, even rondvragen bij iemand die je vertrouwt. Degene die een beetje in de buurt komt van de vraagprijs krijgt een vette fooi, hoe verder degene van de harga biasa af zit, des te kleiner de fooi. De volgende keer dat je bij dezelfde persoon een dienst afneemt (oke, dan moet je ergens wle langer zitten, wat bij mij het geval was) gaat die persoon geheid dichter bij de vraagprijs zitten. Met de normale prijs bedoel ik de normale prijs voor toeristen, die ligt uiteraard hoger dan die van de lokale mensen. Dat verhaal van de markt verpesten, daar geloof ik persoonlijk niet in, de mensen die ik deze term heb horen bezigen (zeer velen) , waren "sorry to say, Ruud", meestal op alle vlakken ontzettende krenten. De meeste Indonesische mensen kunnen een extraatje (een dagloontje) uitstekend gebruiken. daarmee wil ik helemaal niet zeggen dat alle Indonesiers arme slobbers zijn.

elsbeth
Gebruiker
spacer line

sloebers. kleine correctie van mijn kant.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

De baas geef ik niks , noppes. Geen eurie cents of niet eens 1 rupiah.

Wie zegt dat dat de baas van zo'n car rental(verhuurbedrijf) economisch minder goed heb dan Sidia (Karel of Pietje).?
Ik denk het omgekeerde.

Voorbeeld :
Een oud klasgenoot in Jakarta kreeg voortijdig de zak , van een deel van zijn oprotpremie( bij een middelgrote bank) koopt hij 2 Kijangs , en parkeerde het bij een car rental. Voor 5 jut / maand/auto. In eurie was het ongeveer 500 eurie.
Permaand krijg hij ongeveer 1000 euro (oude koers).
De car rental verhuurt die auto's voor ongeveer 35 eurie per dag.Al dan niet all in.
Soms heeft zo'n rental bedrijf een kleinec "armada" ( 0ng 10 auto's).
De chauffeurs zijn ook vaak op oproepbasis in dienst.
Met een "wachtgeld "van ong. 20.000 -25.000 rupiah .Volgens verhalen van de chauffeurs .
Dat was een paar jaar geleden.

ruud zevenhoven
Gebruiker
spacer line

Voor elsbeth, ik heb mijn vaste chauffeurs en die hebben niet te klagen,het gaat mij om die absurde bedragen ook al ga je er maar 1x per jaar naar JAKARTA - en een Jakartaan is al van ouds geen Surabayaan.

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Ruud, sorry voor mijn bitse berichtje laatst, ik kan ook niet oordelen over de hoogte van de bedragen nu. het is voor mij te lang geleden dat ik er op vakantie was (laatste keer in 2002) en al helemaal dat iker wat langer was (1988-89). Ik ben alleen een beetje allergisch voor mensen die onder het mom van "de markt niet willen verpesten", vervolgens iedere 1000 Rp 3 keer omdraaien voor ze hem uit durven te geven. Dat zijn de mensen die zich altijd genaaid voelen. Vandaar mijn reactie, maar ik denk dat jij niet tot die groep behoort.

stanno
Gebruiker
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.ruud zevenhuizen,

Lekker met de horde zeikerds mee blijven lullen en zeggen dat we het voor de"andere" toeristen verpesten. Mierenneukers hebben ze al genoeg op bali. Als ik volgend jaar nog meer centen heb om uit te geven, geef ik 200.000 rph fooi aan degene die in mijn ogen daar recht op hebben! Er zijn in bali nog genoeg mensen die met moeite de eintjes aan elkaar kunnen knopen, dan ben ik weer blij dat ik als "rijke toerist" deze mensen meer kan geven dan het minimale. En ik zeg niet dat iedereen zo'n bedrag moet geven, je geeft naar je vermogen, maar niet komen klagen dat we het voor de rest verzieken!

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Mierenneukers hebben ze al genoeg op bali.
En ook genoeg gelegenheden die de fooi zelf al nemen, menu-kaarten met leuke tarieven en zonder vermelding van extra kosten, bij de afrekening komt er dan nog eens 21% servicekosten bij.
Aparte menu-kaarten voor Westerse toeristen en een voor Jappanners en andere toeristen uit AziŽ.

Er zijn in bali nog genoeg mensen die met moeite de eintjes aan elkaar kunnen knopen,
En ook heel veel mensen die kunnen klagen als de boeren met de dikste aardappelen!

Beste Stanno,
We hebben het hier over IndonesiŽ, Zuid Bali hoort daar al lang niet meer bij, daar gelden andere wetten.
De Balinees heeft zijn grond in Zuid Bali verkocht en daarmee ook heel veel van de echte Balinesche cultuur.
Jan

stanno
Gebruiker
spacer line

Beste Tuti & jan,

Op mijn ticket staat toch nog steeds dat ik in Indonesie ben! Dat sommige mensen dit niet het echte indonesie vinden is persoonlijk denk ik. Wat de sevicekosten betreft, dit wordt in heel veel landen toegepast. In amerika ging het precies hetzelfde, daar geven de medewerkers van de bediening zelfs gratis (zonder dat de baas het weet) drank aan de klanten om dit als fooi weer terug te ontvangen. In alle eetgelegenheden waar ik ben geweest op bali werden op de kaart tax-servicekosten netjes vermeld. Maar het maakt mij niet uit in welk land ik ben, als ik goed geholpen ben door iemand, geef ik hem fooi. De hoogte van de fooi laat ik niet afhangen naar wat andere geven. En of iemand nou veel of weinig geld heeft doet niets af van hoe ik vind dat ik geholpen wordt. En dan vind ik het vreemd dat mensen je afzeiken omdat je in hun ogen VEEL TE VEEL fooi geeft en het voor de "mierenneukers" verziekt. Maar dat heb ik waarschijnlijk nog niet in de gaten!

Maar je schrikt inderdaad wel enorm als je de rekening krijgt en je ziet dat je uitgebreid hebt zitten eten en drinken met zijn tweetjes en ineens geen 160.000 rph maar 190.000 kwijt bent .Is toch een dikke 2 Euro!

mvg
stan

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 09-07-2008 15:47 stanno wrote: Op mijn ticket staat toch nog steeds dat ik in Indonesie ben! .................
............eten en drinken met zijn tweetjes en ineens geen 160.000 rph maar 190.000 kwijt bent .Is toch een dikke 2 Euro!

Als dit Indonesie is, waarom rekent u dan in Euro's en niet in Rupiah. Dit land heeft toch niets te maken met Euro's? Vergelijkingsmateriaal in Euro's gaat niet op.

stanno
Gebruiker
spacer line

Yogya-bali,

Aangezien ik hier in Nederland nog steeds mijn salaris in euro's krijg en niet in roepiahs, lijkt het me handig om toch wel af en toe terug te rekenen naar euros!

Nog meer ijzersterke vragen?

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Ik denk dat men ook een(groot) verschil moet maken tussen het eten bij een (gerenomeerde) restaurants die belastingplichtig is , en of men bij een WarTeg(Warung Tegal- Restoran Padang langs de straat) eet.
De belastingplichtige restorant is verplicht om Pajak Restoran en Service te berekenen.
Vandaar dat men "verrast" kunnen zijn als ze bijna 20% extra moet betalen boven de geconsumeerde eten.
Sommige toeristen en veel Indonesiers die geen / weinig geld hebben gaan toch vaak "afronden".
De meeste WisDom-mer (Wisatawan Domestik) geven ook vaak 5000-10.000 rupiah als de services goed zijn .
Hoe luxer de restaurant en hotel (tot 5 * plus) wordt het bedrag van de fooi hoger.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 09-07-2008 21:20 stanno wrote:
Yogya-bali,

Aangezien ik hier in Nederland nog steeds mijn salaris in euros krijg en niet in roepiahs, lijkt het me handig om toch wel af en toe terug te rekenen naar euros!

Nog meer ijzersterke vragen?

Jazeker. We leven hier in Rupiah-land en niet in Euro-land. Dus rekenen in Rupiah's want anders ben je wel zeker een "marktbederver".
Ik vind het een vrij racistische arrogante manier waarop u redeneert (u vindt uzelf waarschijnlijk de grote weldoener) en feitelijk alle Indonesiers als een stelletje armoedzaaiers en bedelaars neerzet. Geef de mens een stuk zelfrespect; dat is heel wat meer dan met je Eurotjes te strooien als een grote weldoener om je eigen schuldebesef af te kopen.

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Yogya, "we" leven niet in Rupiah-land, jij leeft in Rupiah-land, in tegenstelling tot de meeste forumgangers. Even omrekenen naar de Euro's is erg logisch en zeer verstandig. Jij bent in staat om vanuit twee perspectieven te kijken, dat is voor de gemiddelde vakantieganger (en ik denk al helemaal voor de gemiddelde Baliganger) een stuk moeilijker. Natuurlijk kun je iemand daar op wijzen, maar moet dat op zo'n toon? Ik sanp het echt niet helemaal, waarom vul jij de motieven van Stanno in, waarom reageer je zo aangebrand op hem? Ik neem aan dat jij, toen je net in Indonesie woonde, of er op vakantie was, ook nog het een en ander moest leren?
Wat betreft dat afkopen van schuldbesef: ik weet niet hoe het in Indonesie is, maar ik denk dat het de armsten in Afrika echt geen bal kan schelen of een gift (geld of goederen) uit schuldbesef of uit idealisme gedaan wordt.
Je zal de discussie over de hoogte van de fooien met iedere nieuwkomer in Indonesie opnieuw moeten voeren, althans voor jou zal dat iedere keer opnieuw zijn, voor zo;n toerist is het misschien de eerste keer dat Ūe in zo'n goedkoop land als Indonesie is en dat hij over dit soort dingen na moet denken.
Groeten Elsbeth

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2020
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

87,316,616 pageviews Een website van indahnesia.com