Bankrekening openen

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
82 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
hlmlemmen
Gebruiker
spacer line

Ik (Nederlander), getrouwd met Indonesische wil graag een bankrekening in Indonesie openen. Kan dit, en zo ja, wat heb ik daar voor nodig?

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Zo eenvoudig is dat niet, je zult een verblijfstitel moeten hebben.
Werkvergunning, of rentenier zou kunnen. Op een sociale verblijfstitel gaat dit bij mijn weten niet behalve de pensionado's

It's only kinky the first time.

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

pensionado's kunnen dat ook vergeten, minimaal is er een tijdelijke verblijfsvergunning (KITAS) nodig. Getrouwd of niet doet er niet toe, want het gaat om je paspoort.

Verder doe je er goed aan onderstaand topic te lezen, daar staat erg veel informatie in:
http://forum.indonesiepagina.n(...)nen_in_indonesia.php

Je topic is tevens verplaatst naar een ander subforum.

ouwe bekende
Gebruiker
spacer line

Maar wat nu als je al jaren geleden (toen het nog wel kon zonder verblijfsvergunning) een bankrekling hebt geopend? Kunnen ze moeilijk gaan doen bij de bank? Iemand hier ervaring mee?

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Als ze de wetten handhaven kan je problemen krijgen.
En ook de bank , want in strijd met de regels van B.I.(De centrale Bank).

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Jantje
Gebruiker
spacer line

On 18-06-2008 10:01 ouwe bekende wrote:
Maar wat nu als je al jaren geleden (toen het nog wel kon zonder verblijfsvergunning) een bankrekling hebt geopend? Kunnen ze moeilijk gaan doen bij de bank? Iemand hier ervaring mee?

het probleem zal hieruit bestaan dat je je poen kwijt bent. Wordt gewoon geconfesceerd. ik had een jaar of 5 geleden nog een rekening met 1 jt bij BRI en ben er nooit meer aan geweest.
Ik ga dalijk eens kijken of die nog bestaat of dat ie is leeggehaald.

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Het geld zal er nog wel staan. Ze kunnen wel vragen naar een geldige verblijfstitel. In het geval dit nu ontbreekt, keren ze het geld uit en mag je tekenen voor de beeindiging van de rekening. Dat is zo ongeveer de procedure. Dit is voor mij het meest bekende voorval. Is nog geen 14 dagen geleden.

It's only kinky the first time.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Krijgt men dan geen boete.?
Ik dacht dat de bank boete / administratieve kosten krijgt van de Bank indonesia.
Ik had ooit zo'n peraturan B.I gelezen.

belgianguy
Gebruiker
User icon of belgianguy
spacer line

ik heb rekeningen bij verschillende indonesische banken, die waren geopend lang voor die nieuwe wetten in werking kwamen, en ik gebruik die nog steeds actief, ook al heb ik geen verblijfsvergunning...ik heb dit natuurlijk bij de betreffende banken nagevraagd, en het antwoord was steeds dat die nieuwe regels enkel gelden voor nieuwe rekeningen (m.a.w.die wet is niet retro-actief), wat open was, blijft open...
dus nee jantje, je geld wordt NIET geconfisceerd, wat een onzin

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Wat Jantje zegt heeft niet direct betrekking op deze wetten denk ik, maar rekeningen met weinig geld (zeg < 200.000 Rupiah) die langer dan zoveel tijd niet gebruikt worden, zullen gesloten worden door de bank. Gewoon omdat het geen drol oplevert.. overigens was dit in Nederland ook zo.. ergens begin van dit nieuwe milennium moest ik mijn 7 euro en paar centen ook bij de postbank weghalen anders zou ik het kwijt zijn :o

Verder heb ik hier ook een rekening die ik actief gebruik. Geen probleem verder inderdaad. Na een vriendelijk verzoek om een KITAS te overleggen navraag gedaan. "Nou ja, zo noodzakelijk is het voor uw rekening niet hoor meneer". Dat was het...

Ho Lee Fuk

Jantje
Gebruiker
spacer line

Belgianguy:
wat open was, blijft open...
dus nee jantje, je geld wordt NIET geconfisceerd, wat een onzin

Sidia:
maar krijg men dan geen boete ?

En.. maar.. krijg ik dan ook geen boete ? of de bank, krijgt die soms boete ?Enne..als het islamic banking betreffen zoude, krijgen die dan geen boete ? (om nog maar eens wat onzin uit te kramen...)

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Prinsip Mengenal Nasabah (Know Your Costumer) .

Hou mij ten goede dat ik ook niet veel weet over de nwe Peraturan.
Heb gelukkig niks mee te maken. Emoticon: Nice

Bank Indonesia heeft verordoneert(peraturan nr sekian ----) dat Alle Banken verplicht zijn om hun nasabah te registreren.
Dot men niet , dan volgt er sanctie.
Het is ook "publiek geheim"dat sommige buitenlanders "geheime rekeningen " hebben .
Als ze de wet willen handhaven is het koud kunstje om de potentiele overtreders aan te pakken.

Het enige plausibele verklaring is dat het bij de oude rekeninghouders de nieuwe regels niet gelden . Zoals iemand anders het opgemerkt heb.
Trouwens , alles staat in de computer opgeslagen , men kan t.z.t extyra heffing en boete verwachten , ook van hun eigen belastingdiensten uit het land van erkomst.
Er is namelijk een verdrag gesloten tussen Indonesia en Nederland om dubbele belasting te voorkomen .
Over de syariah banken , ze hebben andere soort regelingen.

Zou het niet beter zijn voor Toean Jantje om eerst in te lezen in bepaalde materie voordat hij zo maar iets schrijft ?

peewan
Gebruiker
spacer line

Hallo,

misschien geldt dat ook voor U, door het steeds tussen haakjes en aanhalingstekens schrijven wordt het steeds onbegrijpelijker Uw teksten juist te intepreteren. Komt nog bij dat U dikwijls schrijft over zaken waar U zelf ook niets van af weet, zoals U ook zelf regelmatig aangeeft. Kortom, voor mij steeds meer een reden om topics waar U op reageert maar over te slaan.

Salam, een Indonesiafiel

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 20-06-2008 21:45 peewan wrote:
Kortom, voor mij steeds meer een reden om topics waar U op reageert maar over te slaan.

Salam, een Indonesiafiel

Ooooh , wat jammer seh.
Weer een ontevreden lezer.
Wat is een Indoseniafiel eigenlijk ?

TinieVriens
Gebruiker
spacer line

Hallo Om Sid,

Waarom reageert u op peewan.
Als indonesianfiel zou hij moeten weten dat dit forum is om zoveel mogelijk van elkaar te leren en te genieten. Niet iedereen weet alles, maar samen komen we een heel eind.

Groetjes en tot lezens.

Als iedereen was zoals ik zou moeten zijn was de wereld veel beter af.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 24-06-2008 10:48 TinieVriens wrote:
Hallo Om Sid,

Waarom reageert u op peewan.
.

Goede vraag . Emoticon: Yes!

Sorry , het is een zwakke /slechte eigenschap van mij.
Ik reageer altijd als iemand mij persoonlijk Emoticon: Wink aanspreekt.

Pardi
Gebruiker
spacer line

ouwe bekende

Eind mei heb ik een tweede rekening geopend bij BNI zonder moeite. Ik heb reeds jaren een rekening bij hun en ben dus bekend.
Daar mijn pinpas niet op tijd klaar was, bewaren ze mijn pas tot Sept als ik terug kom. Dus als je reeds over een langere tijd een rek. bezit dan zal men over het algemeen geen moeilijkheden maken. Mijn ervaring is en met mij anderen, dat de meeste banken niet moeilijk doen, zeker in de wat kleinere plaatsen waar iereeen iedereen kent.

Groet Pardi/Ab

belgianguy
Gebruiker
User icon of belgianguy
spacer line

dat is heel juist pardi, als bestaande client kun je bij dezelfde bank nieuwe rekeningen openen, de nieuwe regels gelden enkel voor nieuwe klanten...onlangs opende ik een dollar-rekening, geen probleem, ook het huren van een kluisje of het kopen van obligaties enz. is geen enkel probleem, zolang je maar al klant waart onder het oude systeem, toen was een verblijfsvergunning niet vereist...

ouwe bekende
Gebruiker
spacer line

On 25-06-2008 13:29 Pardi wrote:
ouwe bekende

Eind mei heb ik een tweede rekening geopend bij BNI zonder moeite. Ik heb reeds jaren een rekening bij hun en ben dus bekend.
Daar mijn pinpas niet op tijd klaar was, bewaren ze mijn pas tot Sept als ik terug kom. Dus als je reeds over een langere tijd een rek. bezit dan zal men over het algemeen geen moeilijkheden maken. Mijn ervaring is en met mij anderen, dat de meeste banken niet moeilijk doen, zeker in de wat kleinere plaatsen waar iereeen iedereen kent.

Groet Pardi/Ab

Duidelijk! Emoticon: Smile

ruud zevenhoven
Gebruiker
spacer line

waarom en waarvoor een rekening in Indonesie openen als je via ATM en VISA /bank/giro pas al je kosten kan afrekenen en ook je cashcontanten kan trekken.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Belastingtechnisch ?
Of andere redenen ?

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 07-07-2008 16:02 ruud zevenhoven wrote:
waarom en waarvoor een rekening in Indonesie openen als je via ATM en VISA /bank/giro pas al je kosten kan afrekenen en ook je cashcontanten kan trekken.

Dat is zeker waar, maar ik heb liever een extra veiligheidje achter de hand mochten bepaalde dingen geblokkeerd zijn/gestolen worden. Dan heb ik in ieder geval nog een andere bank waardoor ik noodzakelijke dingen gewoon kan blijven betalen gedurende de tijd dat mijn eerste keuze (Rabobank) niet werkt.

Daarom dus. Emoticon: Party!

Ho Lee Fuk

Pardi
Gebruiker
spacer line

Om Sid

Op de eerste opmerking NIET DAAROM
Op de tweede opmerking het volgende. (om uw nieuwsgierigheid te bevredigen........ha ha ha)

Ik heb de twee rekeningen op mijn naam (soms meer) om aan mijn verplichtingen te voldoen, en dat zijn de volgende:

Ik betaal reeds jaren diverse opleidingen voor jongeren in mijn dorp. Zoals U waarschijnlijk weet kan je in Indonesia onder de 18 jaar geen rekening openen. Daar ik van mening ben dat je jongeren zelfstandigheid en verantwoordelijkheid moet bij brengen heb ik er weer een rekening erbij geopend. Mijn adoptie dochter beheerst mijn eigen rekening en stort maandelijks van mijn rekening op de tweede rekening een bedrag. Dat doe ik al jaren zo en gaat prima. Bank BNI werk mee aan deze regeling en geeft zonder meer een pinpas die op mijn naam staat. Voor de goede orde ik heb in de afgelopen 12 jaar ongeveer 8 rekeningen gehad op mijn naam. Nadat de jongeren klaar zijn met de studie SD-SLTP-SMA - UNIVERSITEIT beeindig ik de rekening.

N.B
Nog even de belasting.
Het is mogelijk de betaalde kosten af te trekken als je daar voor kiest. Ik maak hier geen gebruik van, ik betaal uit overtuiging al jaren de kosten uit eigen zak nu pensioen.

hopende U voldoende voor/ingelicht te hebben verblijf ik met vriendelijke groeten

Pardi/ Ab

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Ome Ab , ik ken jou verhaal wel en jou relatie met Indonesia .
Er zijn ook veel Nederlanders die zoals jij goed werk doen en jongeren daar sponsoren. Dus niet alleen maar voor vakantie komen.
Hoop dat er meer erbij komen .

belgianguy
Gebruiker
User icon of belgianguy
spacer line

pardi, dat je in indonesie onder de 18 jaar geen rekening kunt openen, is pertinent onwaar...mijn dochter opende reeds haar eerste rekening toen ze nog op SMP zat (ze was toen nauwelijks 14), met enkel haar studentenkaart als identificatie...volledig legaal!

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2020
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

88,671,548 pageviews Een website van indahnesia.com