Verkeer in Bali is levens gevaarlijk

Subforum Bali, het godeneiland 
54 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Bali, het godeneiland > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Pearl2see
Gebruiker
User icon of Pearl2see
spacer line

Het volgende bericht staat op BaliDisovery.com http://www.balidiscovery.com/m(...)/message.asp?Id=4574

Hieruit blijkt dat rijden in Bali echt gevaarlijk is. 222 doden in 5 maanden tijd! In Nederland waren het er 791 in een jaar tijd, op 16 miljoen mensen. In Bali wonen ongeveer 3,2 miljoen mensen, dus NL is een factor 5 groter. De kans om te overlijden in het verkeer op Bali is dus ongeveer 300% groter als in Nederland...

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

En dat is nou precies de reden om zelf te rijden op Bali af te raden is.
Maarja dat is vaak tegen dovemans oren gezegd. De kosten van een auto met chauffeur zijn aanzienlijk lager dan de ziekenhuis of dokters kosten. Maar dat moet eerst and den lijve ondervonden worden. Toen ik vanmorgen aar mijn werk reed lag er weer eens een auto op z'n kop. Vandaar dat mijn vrouw een stevige Pajero heeft. Als er iets gebeurd dan is er een veel grotere kans dat ze gewoon uitstappen. Het verkeer is overigens niet alleen gevaarlijk op BAli maar in heel RI

It's only kinky the first time.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Er vallen in heel Indonesie iets van 85 doden per DAG in het verkeer las ik pas geleden ergens. Even kijken of ik dat nog kan vinden. Zelfs ik stond versteld van de 30.000 per jaar in dat bericht.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Onder deze slachtoffers op Bali zullen zeker ook enige buitenlanders zijn. De buitenlanders hebben vaak de neiging zo te rijden zoals ze in hun eigen land zijn gewend. Dus strak volgens de regels.......maar de Indonesische verkeerssituatie heeft haar eigen (ongeschreven) verkeersregels waaraan een buitenlander zich beter kan aanpassen of........een chauffeur nemen.

Als er verkeersopstoppingen zijn in Legian, Seminyak, betreft het in veel gevallen een buitenlander die eigenwijs op "zijn (voorrangs)recht" blijft staan. Met als gevolg een file.......

Overigens is het verkeer in Bali meer geordend dan op Java. Hoeveel slachtoffers zouden er dan wel niet vallen op Java (met meer dan 120 miljoen bewoners)???

dutchguy1000
Gebruiker
spacer line

Op de tol van Jakarta naar Cikampek staat een bord, alleen op die weg (80km lang) over de 400 honderd doden per jaar.
Ik heb die weg 2 jaar lang dagelijks gereden en ik zag ook bijna elke dag wel een vrachwagen op zijn kant liggen.

Iemand vertelde me dat deze weg de meeste doden per jaar heeft, niet zeker of dit zo is.

Ik denk ook wel dat mischien buitenlanders vaak problemen veroorzaken hier maar omgekeerd denk ik dat het nog veel meer problemen kan veroorzaken.

Laatst zat ik met een locale in de auto en die dacht dat als je in jakarta kan rijden je overal kan rijden. Ik heb hem toen wel effe duidelijk uitgelegd dat wanneer hij ooit is in Nederland komt hij waarschijnlijk bij de eerste kruising al een ongeluk zou hebben, he he he.

Greetz

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 10-06-2008 06:55 dutchguy1000 wrote:

Laatst zat ik met een locale in de auto en die dacht dat als je in jakarta kan rijden je overal kan rijden. Ik heb hem toen wel effe duidelijk uitgelegd dat wanneer hij ooit is in Nederland komt hij waarschijnlijk bij de eerste kruising al een ongeluk zou hebben, he he he.

Nou dat verhaal is bekend.
Klopt .Als iemand zonder kleerscheuren de Jakartaanse verkeer kan overleven is een voleerd driver.
Kan hij met gemak in alle grote steden van Europa , zoals Paris , Roma , Londen gaan rijden.
Dat idee heb ik ook , zelfs 40 jr geleden.
Omdat ik toen in Jakarta met "ogen dicht" kan rijden (eerst zonder rijbewijs) kon ik met gemak in Amsterdam rijden .
Ik heb verschillende vrienden en kennissen die zo uit Jakarta kwamen zo maar een auto huren in Nederland en Europa .
Met de opmerking , als ik Jakarta kan overleven , kan ik ook Parijs , London , Roma overleven.
Ik denk dat ze beter kunnen rijden omdat ze geleerd hebben om flexibel en anticiperend rijden.En kwestie van nemen en geven.
Dat gekombineerd met de strakke regels(voorrangsregels) vergemakkelijkt de Jakartanen om in Europa te rijden.
I.t.t met de Nederlanders(ook Europeanen ?) die zijn echt star , dus niet flexibel.
Voorrang is voorrang .
Ik rijd al tig jaar in Amsterdam e.o , heb zo vaak meegemaakt dat een (brom)fietser of wandelaar voorrang nemen tegen een auto..
En dat is karbouw mentaliteit , maar ya dat kom omdat mijn voorrang heeft.

PS , ik durf niet meer om in Jakarta en in Indonesia te rijden.
Sinds 1980 tot heden.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.dutchguy; dat is een flink aantal inderdaad.. de weg van Jogja naar Solo staan ook verscheidene van die borden, op eentje stond de teller pas geleden al op 75 "MD".. en dat is ook maar een klein stukje weg.

Jantje
Gebruiker
spacer line

Solo-Madiun- Nganjuk. Een provinciale 2 baansweg zoals we die in Nederland ook kennen maar met uitslag (putten en pukkels)zonder vangrail. Bovendien geldt er op veel overzichtelijke plekken een inhaalverbod aangegeven door een ďononderbrokenĒ witte lijn op het midden. Dit verbod wordt 24 uur gecontroleerd door politie die elkaar daar in een hinderlaag staan te verdringen om punten te scoren door hun collegaís een kilometer of wat verderop in te seinen. De argeloze automobilist, moe van het achter voortkruipende vrachtwagens te hangen, halen in. Kassa!
Op gevaarlijke, onoverzichtelijke plekken staat niets aangegeven, zie je ze niet, en mag je gewoon inhalen. Ook geen lijn op het midden.... "mooinesia" bij uitstek en heeft niets met bule sopirs te maken.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Klopt wat Om Sid schrijf, heb het zelf onder vonden met de zoon van mijn vriendin, we zijn toen met de auto door Parijs gereden, en zo ook naar Lourdes.
Het zijn zeer bedreven drivers (sopir) ,wel met een branie die zeg maar kamikaze mentaliteit van Buschauffeurs, inhalen een gok is van zijn leven.
En als je ziet hoe ze over de vluchtstrook rijden, jan en alleman passeren, ja zelf vluchtstroken met die verhoogde stroken, over die bobbels heen, waar je elk heuveltje voelt tot zelf tot aan je botten.............. Emoticon: Devil Emoticon: Confused Emoticon: Very funny Emoticon: Shiny

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

dutchguy1000
Gebruiker
spacer line

Inderdaad, die grote bussen over een smalle vluchtstrook grote vrachtwagens in halen die tegen de witte lijn anrijden met 80 of meer per uur. met de achterwielen geregeld de zachte berm in, weer zwiepend de weg opvliegen.
Echt ongelofelijk.
Dat ik in die tijd niet meer bussen in de berm heb zien liggen....

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.jantje; de weg Solo-Madiun- Nganjuk doe ik regelmatig en wat je zegt klopt inderdaad, tussen de teakbomen staan die smerige wouten met hun wagens te wachten op iemand die nog niet weet dat er ALTIJD politie staat om je zakken leeg te trekken.

Leuk om te zien is dat chauffeurs daar elkaar seinen niet in te halen (handen wapperen, richting aangeven)... de meesten snappen dat, maar willen niet geloven... whehe.... eigen schuld dus..

Buiten dat is die weg volgens mij het gevaarlijkste stuk op heel Java, het is meer gat dan weg en dat wordt zeker niet op tijd opgelapt voor de Idul Fitri, dus daar gaan nog veel meer doden vallen na Sofan Sofyan, die toevallig een bekende Indonesier was.

Pamelabak
Gebruiker
spacer line

Wij zijn van Denpasar naar Surabaya met de nachtbus geweest. We vertrokken vanuit Denpasar om 18.00uur en kwamen in Surabaya om 05.00 uur aan. Normaal slaap ik altijd in de bus/auto, maar die nacht heb ik geen oog dicht gedaan. Wij hadden toen 1 chauffeur en hij reed de hele nacht door met 1 stopplaats 's nachts waar we warm eten kregen. Die man was een regelrechte ramp: hij was een spookrijder! Hij heeft hele einden constant rechts gereden, terwijl dat absoluut niet mocht. Hij moest dan ook regelmatig uitwijken voor aanstormende auto's. We hadden zelfs onderweg (dorp) iemand geschampt, maar hij bleef rustig doorscheuren. Af en toe had ik ook het idee dat hij in slaap viel. Ik heb de hele nacht constant op hem gelet! Wij nemen dan ook nooit meer de nachtbus.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Pamelabak het zelfde hebben we op Sumatra meegemaakt
Je kan een gedeelte op Youtube zien hoe we van Prabat naar Bugitinggi.
Dat was ook een nacht bus reis geworden .
Want we waren al om ťťn op het bus station in Prabat.
En om half 5 kwam die bus die we geboekt hadden aan, en hebben nog nooit zo vreselijke reis meegemaakt.
het is onbegrijpelijk, je kan het niet uitleggen, als je zo iets hebt meegemaakt.
Je moet het zelf mee maken, je kan het niet in woorden precies weer geven.
Ook eens een reis meegemaakt met een bus rit van Bromo naar een bus terminal, (ben even de naam kwijt), over gestapt op een lijnbus naar Yokjarkarta, via Solo.
Nou ik ben achter in gaan zitten want het was een reis om nooit te vergeten.
Ik ben wat gewend, heb zelf 35 jaar op een bus gereden, maar daar reizen met een bus is een Russische roulette, het is onbegrijpelijk hoe het kan, je blijft je eigen verbazen dat je het er goed hebt afgebracht. Emoticon: Frustrated Emoticon: Smile Emoticon: Blush

Jeroen die wegen worden pas beter als er een president daar over heen wilt reizen.
Dan zijn ze er als de kippen bij om de wegen te verbeteren.
daarom is het wel eens goed als de president zich verplaatst in hun gepantserde Mercedes.
Helaas deze president Budiono,reist liever met een vliegtuig
Dan pas komt er verbetering aan die wegen.
Maar anders is het een puinhoop.
De verantwoordelijken moesten in een ouderwetse schandpaal geplaats worden, en rotte eieren op hen gegooid worden.
Dat is heel wat anders dan een hand afhakken ........... Emoticon: Devil Emoticon: Wink Emoticon: Nice Emoticon: Shiny

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Pamela en Ziel, ik heb zo'n reis meegemaakt van Ujung Pandang naar Rantepao, uur of 16.00 vertrokken, om 01.00 aangekomen, dus grotendeels in het donker gereden. Vreselijk, de chauffeur reed ook hard en leek erg moe. Ik zat voorin, tussen de chauffeur en mijn zus. Ik op de stang, terwijl ik toen forse rugklachten had. Ik heb uren zitten kletsen om die man maar wakker te houden, ik heb het voor elkaar hekregen om hem een par keer te laten stoppen en een koffie te drinken, maar ik kwam echt gebroken in Rantepao aan in een veel te duur hotel van een vriend van hem. Volgend edag lekker nar Wisma Irama vertrokken. Pfff, zoiets kan echt anders aflopen.
Groetjes Elsbeth

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Ja kijk het is geen reclame voor IndonesiŽ je kan het land zo mooi vinden maar er zijn nog al wat problemen, te melden.
En wat hebben we genoten met zijn allen.
maar vergeet snel die ergerlijke reisjes die je op vakantie hebt doorstaan.
Dat geld voor allerlei reisjes hoor relativeren, maar toch levens gevaarlijke situaties mee maken moet je wel in IndonesiŽ zijn.
heb ooit een bus Ongeluk in Spanje meegemaakt, de chauffeur was gevlucht anders hadden ze hem gelunsd in Spanje.
Maar ja elk reis is een avontuur toch................ Emoticon: Devil Emoticon: Emoticon: Puh! Emoticon: Nice Emoticon: Shiny

dutchguy1000
Gebruiker
spacer line

Heel simpele oplossing voor; gewoon geen bus nemen....
Indonesie is wat dit betreft echt geen uitzondering hoor, Zuid Amerika bijvoorbeeld, geld dezelfde regel.

Greetz

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Zieleffe, het zijn juist deze dingen die je bij blijven, al die rare avonturen. Ik kan er wel van genieten hoor. Doordat dingen anders lopen dan je dacht , maak je de raarste dingen mee. Zo heb ik een keer 27 uur op een gammel schip, de Antasari, gezeten, voordat Ūe uberhaupt vertrok. De boot van Gorontalo naar Poso. Hij zou om 9.00 in de ochtend vertrekken, wij zaten er om 7.00 al op voor de zekerheid (net een paar dagen in Indonesie, dan ben je nog niet zo bekend met het begrip "jam karet" Emoticon: Wink . Om allerlei redenen vertrok de boot maar niet, aldoor ging of mijn vriend of ik even van boord om wat banaantjes of een bakkie rijst te halen. Eindelijk, 's'avonds om 21.00 vertrok de boot met enorm gekraak. Ik viel in slaap en werd een paar uur later wakker en zag vele lichtjes. He, zijn we er nu al, hoe kan dat? Bleek dat we om 24.00 weer terug waren in Gorontalo, omdat de zee te gevaarlijk was, toch maar omgedraaid. Volgende dag om 11.00 vertrok hij echt en hadden we een geweldige boottocht. Maar ook dat eindeloze wachten was eigenlijk erg leuk. Je ziet dan zoveel mensen aan je voorbij trekken (hoewel de meesten wel zeer langdurig bij ons bleven staan). Het meest interessant vond men onze beharing en de inhoud van onze rugzakken. Vooral het medicijndoosje (obat, obat, )hebben we erg moeten bewaken.
En op de Philippijnen (ja, nu komen de echte sterke verhalen..) heb ik eens op het dak van een busje gezeten (met vele anderen overigens) die langs een diepe afgrond reed met kapotte versnellingsbak, waar 3 weken daarvoor een busje naar beneden was gestort (alle 13 inzittenden dood). Toch neem je dan die risico's, maar ik moet er even niet aan denken dat mijn kinderen zoiets ook zouden doen....

groet Elsbeth

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Jawel je brengt het zo goed over, je kan achteraf altijd makkelijk oordelen, nadat je het er goed hebt afgebracht.
Ik had al lang van boord gegaan, en was iets anders gaan doen of de reis geannuleerd, dat heb ik wel geleerd in IndonesiŽ nooit met ze in zee gaan, of het moeten wel zo goede schepen zijn.
Zo hebben we met de Pelni schip van Jakarta naar Medan gevaren.
Zal de filmpje even zoeken, om te laten zien dat je ook verantwoord kan reizen.
Je kent die verhalen wel bij verjaardag partijtjes wat ze allemaal met de vakantie genoten hebben.
later hoor je dat ze net aan de dood zijn ontsnapt, en gezellig was het, wat hebben we genoten???????????. Emoticon: Party! Emoticon: Shiny Emoticon: Nice Emoticon: Yeah right!
Het filmpje staat nu in het gastenboek van Dangdude.eu

dutchguy1000
Gebruiker
spacer line

On 10-06-2008 23:43 zieleffe wrote:
Jawel je brengt het zo goed over, je kan achteraf altijd makkelijk oordelen, nadat je het er goed hebt afgebracht.
Ik had al lang van boord gegaan, en was iets anders gaan doen of de reis geannuleerd, dat heb ik wel geleerd in IndonesiŽ nooit met ze in zee gaan, of het moeten wel zo goede schepen zijn.
Zo hebben we met de Pelni schip van Jakarta naar Medan gevaren.
Zal de filmpje even zoeken, om te laten zien dat je ook verantwoord kan reizen.
Je kent die verhalen wel bij verjaardag partijtjes wat ze allemaal met de vakantie genoten hebben.
later hoor je dat ze net aan de dood zijn ontsnapt, en gezellig was het, wat hebben we genoten???????????. Emoticon: Party! Emoticon: Shiny Emoticon: Nice Emoticon: Yeah right!
Het filmpje staat nu in het gastenboek van Dangdude.eu

Sorry hoor, maar ik krijg steeds meer en meer het gevoel dat jij niet in een aziatisch land behoort en maar beter kan wonen in je veilige Nederlandje met alles netjes op een rijtje waar je absoluut zeker bent dat niks je zal overkomen. (en dan praat ik alleen maar over openbaar vervoer omdat je in Nederland op straat meer gevaar loopt iets te overkomen dan in elk aziatisch land dat ik ken en (om weer al die buitenlanders in Nederland verhalen te voorkomen) vooral door Nedrlanders).

Greetz

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Beste Jonge man toen jij nog niet geboren was liep deze jongen van 17 jaar al in vele landen te stappen.
Heb gevaren, en weet drommels goed dat je niet in alles moet intuinen.
Ik heb in mijn leven vaak wel risico gelopen.
Eťn voorbeeld in Dominicaanse republiek liep ik met mijn stekel varkens haar, op straat, en er kwam een man met pistool naar mij roepend You are I Amerikan,I see no no mister I cuming from Holland.
Dat was een les voor mij om de haren weer aan te laten groeien.
het was zins die tijd dat er een Amerikaans mode was, haren als stekeltjes te knippen.
En in dat land hadden de Amerikanen hen in de steek gelaten ergens met politiek te maken.
Nu zie je vele kale koppen als een stoer element voor mannelijkheid.
Zo ben ik ook beroofd van mijn Horloge, en alles wat ik aan had, hebben ze met een groep, ons overvallen met pistool in de rug, en dat was in Kingstone Jamaica.
Je mag best weten als ik naar IndonesiŽ gaat, dan gaat al mijn goud wat ik hier draag er af, en loop daar niet te pronken met het goud die ik daar, en in Singapore hebt gekocht..
NU al is het hier in Holland al gevaarlijk, om zichtbaar mee te lopen.
Het wordt ook hier, er niet beter op, er zijn vele bendes die naar Holland komen, om te stelen, en overvallen te plegen.
Dan is het daar waar jij zit beter, die politie gaan er beter mee om, dan hier in Holland,ze staan na een paar uur weer vrij op straat, om verder te gaan met roven, en stelen.
JA dan kan je beter in IndonesiŽ vertoeven, daar ben ik redelijk met mijn gewicht, en uiterlijk beter beschermd.
Dus niet gouw oordelen dat ik niet in AziŽ moet zijn, want heb al vele malen een poepje gelaten, waar jij nog moet komen ruiken...... Emoticon: Bye bye Emoticon: Devil Emoticon: Shiny

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Ziel, het is inderdaad maar net waar je van houdt. Ik houd er van op mijn vakantie helemaal niets te plannen behalve mijn ticket. De hele vakantie lekker laten komen zoals hij komt.
Natuurlijk was het best een risicovolle onderneming, maar om dan maar van zo'n boot af te stappen?? Of uit een busje te stappen die na 2 uur rondrijden weer op dezelfde plaats stopt om toch nog wat mensen op te halen? En dan toch maar een busje met chauffeur te nemen? Ik moet er niet aan denken. Als ik ergens ben (zeker in Indonesie) wil ik het zo beleven (nou ja, niet alles natuurlijk), zoals iedereen het daar beleeft. Dus voor mij betekent dat : weg van de toeristentrail, alles zoveel mogelijk lokaal (vervoer, eten, etc).
Nu ik kinderen heb, schat ik risico's natuurlijk wel anders in. Wij wandelen graag in de bergen, daarvoor nemen wij goede maatregelen (schoenen, drinken, eten, medicijnen etc). Als je daar af en toe ouders met kinderen ziet lopen op slippertjes, dan denk ik ook :gekkenwerk.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Voor hen die het dagelijks leven in IndonesiŽ door maken begrijp ik niet dat je het niet over dit flesje wonder water hebt.
Want ze schijnen zich daarmee veel energie op te doen, en sommige chauffeurs denken dat ze daardoor wakker blijven.
Of dat waar is blijkt uit dat we een keer met een travel naar Kuningan gingen.
We werden plaatselijk opgehaald, en toen alle passagiers er in zat, dus de busje vol was, ging die naar een garage, en kregen we een andere chauffeur.
Nou ik zat voorin, naast de chauffeur, maar ik zag hem steeds knikkebollen.
En aan dat flesje lurken.
Ik dacht dat gaat niet goed, heb mijn schoon zoon toen gezegd, dat bij de volgende stop hij maar naast hem moest gaan zitten , en hem in zijn eigen taal wakker houden.
Het leek wel, dat hij druks had gebruikt, zo zat hij achter het stuur, elke keer zijn hand naar zijn gezicht brengend, en wrijvend, in zijn ogen knipperend.
We zijn aangekomen, maar hij moest elke keer wel door mijn schoonzoon, bij de tijd gehouden worden.

Wie weet ook wat deze wortel doet als je dat drinkt, dat kan je daar ook kopen, in de winkels en warungs.

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

Ben ook eens jaren geleden met de nachtbus van Jepara naar Jakarta gereden en terug.
Een vriend van ons was 1 van de 2 chauffeurs en we zaten halverwege de bus maar op de terugweg had hij voor ons een "goede"plaats gereserveerd, juist ja op de allereerste 2 stoelen voorin links !!!!!!!
Ik heb honderden bussen en vrachtwagens op ons af zien komen die op het laatste nippertje uitweken.
We hebben veel gereisd met bussen overdag en dat duurt langer maar vond het wel prettiger, behalve die ene keer van Malang naar Solo via Jombang door de bergen, geen plaats om te zitten en die bus raakte steeds voller, er kon nog steeds meer bij. Ik zat op het laatst met mijn rug tegen de vooruit aan naast de chauffeur en mijn man stond voor mij en kon vooruit kijken, achteraf zei hij het is maar goed dat je zo klem zat dat je niet achterom kon kijken en dus niet te zien hebt gekregen hoe fout het allemaal had kunnen aflopen.
Toch had ik dit soort ervaringen niet willen missen, ben er nu te oud voor en we vliegen dus wat meer dan dat we over de weg reizen maar denk soms nog met weemoed terug aan die tijd van toen. Emoticon: Yes! Emoticon: Bye bye

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

dutchguy1000
Gebruiker
spacer line

[quote] On 11-06-2008 09:54 zieleffe wrote:

Dus niet gouw oordelen dat ik niet in AziŽ moet zijn, want heb al vele malen een poepje gelaten, waar jij nog moet komen ruiken...... Emoticon: Bye bye Emoticon: Devil Emoticon: Shiny [/quote]
Dat vraag ik me ten zeerste af maar goed.
Als je dan zo iemand bent die niet snel bang is waarom hoor ik dan zoveel verhalen van jou die dat wel beschrijven?

[/quote]

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Ziel , je heb gelijk over die Kratingdaeng.
Het is een opwekkend middel,
Als je chauffeur staat te lurken betekent dat hij oververmoeid is.

Voor je eigen veiligheid moet je hem laten uitrusten cq slapen.

De eerste keer dat ik een chauffeur huur is van Surabaya naar Yogya.
We rijden bijna 12 uur lang , met de vaste rusttijden na ongeveer 3-4 uren.

Heb 2 lange pause gedaan (uitgebreid eten -uitrusten).
Als ik een paar dagen auto huur , ga ik de 1ste dag max 8 uur rijden.
En de chauffeur altijd wegstuur om vroeg te slapen.
De volgende ochtend is hij 100% fris .
Ik rijd maximaal ook 10 uren perdag , meer kan ik ook niet volhouden.
Van de 1ste chauffeur (van een middelgrote rental -Surabaya) heb ik gehoord dat het normaal is dat men meer dan 12 uren rijdt.
De 2de keer gingen we uit Surabaya naar Batu-Malang .
Komen daar 18.00 uur , en de chauffeur wil terug gaan naar Surabaya , om de volgende ochtend terug te komen, in het geval hij geen slaapplaats kan krijgen.
En de volgende mij ophalen om de reis naar Yogyavoort te zetten.
Ik heb hem uang makan-roko gegeven en een slaapplaats geregeld bij de resort .Bij grote resorts kunnen de supirs vaak gratis slapen.

De 2de chauffeur heb ik moeten opvoeden wat verkeeregels zijn , een lange witte streep is voor hem ook tabu. geworden
Hij mag ook niet zomaar gaan inhalen , behalve als we per ongeluk tussen 2 truks / bus rijden.
Heb ook gezegd dat als hij niet luistert dat ik zo gaat opstappen en een klacht indienen bij zijn baas en de huurprijs (van een paar dagen niet betaald.
En toen zijn we goede vrienden geworden , hij is zo tevreden van mijn manier van " rijden" etc , dat hij zelfs mijn klein koffer/ foto tas de hele tijd voor mij draagt.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

83,694,744 pageviews Een website van indahnesia.com