Armoede in ................... Nederland

Subforum Andere praat 
48 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Andere praat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Albert
Gebruiker
User icon of Albert
spacer line

Ik weet het is oud nieuws doch ik wil het graag nog even onder de aandacht brengen dat er steeds en steeds meer armoede is in Nederland.

En dan heb je ook nog steeds die goude handdrukken van enkele tonnen in Euro's wegens niet goed presteren..........................

Hondenvoer eten, al vier dagen

Hongerlijden om van je schuld af te komen. Voor duizenden gezinnen is dat inmiddels de werkelijkheid. Hulpverleners dwingen hen rond te komen van tien, twintig euro per week. ĄDit is onmenselijk.Ē

Ik las een tijdje geleden ik denk zo'n 1,5 jaar geleden een artikel dat het nu tijd is om je schulden af te lossen (toen). Ik dacht toen wat zit er aan te komen, nu kun je dat goed zien.

Stijging;
voedsel prijzen,
benzine prijzen,
misschien ook electriciteit
Openbaar vervoer,
Etc.
Salaris??? Blijft hetzelfde of met max 3 procent omhoog terwijl de werkelijke inflatie veel hoger is. Het is maar hoe je het uitrekend.

Ook zie je in Indonesie de honger doch omdat er zoveel armoede om je heen is, zie je verschil bijna niet.
Doch oude moekes die zwaar til werk verrichten (grote mand met voedsel). Dat doen ze de hele dag.
Of hoeveel km. loopt een Bakzooi (bakso) verkoper wel niet, of andere soort gelijke verkopers voordat hun karretje leeg is. Hoe laat is he dan wel niet.

Of vis verkopers, overdag verkopen ze hun vis (barbecue) welke ze de avond van te voren tot misschien wel middernacht bezig zijn geweest om te bereiden.

En in het westen werken de meesten gewoon van 8 tot 4.
Door alle advertenties lokkertjes lenen lenen en nogmaals lenen, zijn wij met zijn allen boven onze stand gaan leven. Het werd ons allemaal zo makkelijk gemaakt. Bijna zo gemakkelijk als in USA.

Oorzaak armoede deels bij overheid zelf

Politici willen graag leensites / bedrijven zoals DSB en afgeleiden de schuld geven dat er zoveel mensen in diepe schuldenproblemen komen en naar de voedselbanken moeten.

Schande vinden ze!

Armoede en schuldsanering staan op de politieke agenda en dat is te merken aan de budgetten die overheden beschikbaar stellen. Het provinciebestuur wil hierin niet achterblijven en is begaan met het lot van de mensen die in armoede leven.

Maar er is een zeer grote geruststeling zij zullen niet van de honger omkomen. Hun salaris is tenslotte met 30% verhoogd, terwijl uw inkomen met 30% is verminderd.

Hebben de Nederlanders te lang op de grote voet geleefd, ligt de schuld bij de overheid of bij de mensen zelf?
Natuurlijk als je makkelijk veel kunt lenen wie zal dat niet doen?
Toen ik op mijn zelf ging wonen heb ik ook mjn hele inboedel bij elkaar geleend.

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

kiwimave
Gebruiker
User icon of kiwimave
spacer line

Ik vind het nogal schandalig tegenover de arme negers in Afrika en mensen in Birma om te beweren dat er "armoede" is in Nederland. Echte armoede bestaat hier niet.

Armoede betekent hier, niet 3x/jaar op vakantie net zoals je buurman maar 1x/jaar. Daar betekent het: iedere dag moeten vechten om schoon drinkwater en een hoopje witte rijst. Dat er nog steeds mensen zijn die niet om kunnen gaan met geld en daardoor in de financiele problemen komen is een andere zaak. Als je leent bij de DSB of andere banken die een dergelijke woekerrente vragen ben je sowieso al niet slim bezig.

Gracias. Sama sama

Albert
Gebruiker
User icon of Albert
spacer line

Er is honger/armoede in andere landen omdat de wereld zich liever bezig houd met andere dingen. Een persoon als Sadam Hussein welke zogenaamd massa vernietigingswapens had, daar moest men zonodig miljarden aan uitgeven. Dan onderdrukkers in Afrika, zie net als in vele andere landen alles liever in hun eigen zak steken.

Hoe lang bestond er wel niet appartheid in Z-Afrika?
is er ook een leger naar toegestuurd om die onderdrukkers af te voeren naar b.v. Den-Haag?
Nee, want dat kostr alleen maar geld. "Er valt niets te halen" .

Als men 1 jaar stopt men investeren in nieuwe wapens, dan is er gen honger meer in de wereld.

Men verdient er niets aan.
Money makes de world go round.

Doch als je een eigenhuis hebt of een huur huis en geen baan meer en moet rond komen van een minimale uitkering. Uitzicht op een baan kun je vergeten vanwege de leeftijdfs discriminatie welke niet bestaat. Je hebt geen geld meer om uberhaupt iets extras te kopen met de feestdagen.
Is dat dan geen armoede?
Wanneer is er armoede, alleen wanneer je niets meer hebt en op straat leeft?

Pamelabak
Gebruiker
spacer line

Kimimave:
Ik denk dat je nu heel veel onzin uitkraamt. Er bestaat wel degelijk amoede in Nederland. Wat denk je van de vele gezinnen die van minder dan het minimum moeten leven? Deze mensen gaan nooit op vakantie. Ze zijn aangewezen op voedselbanken. Als ze iets nieuws nodig hebben, zoals een wasmachine dan moeten ze zich wenden tot de gemeente gewoon omdat ze geen geld hebben. De kinderen kunnen geen sport bedrijven etc. etc. Kleding krijgen ze meestal of als ze geld hebben, kopen ze het bij kringloopwinkels. Nee Kimimave er bestaat hier wel armoede. Deze mensen lopen er alleen niet mee te koop daar ze zich vreselijk voor schamen.
Pamela.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Pamela, hoeveel mensen leven er in Nederland van minder dan 2 dollar per dag? Ik denk dat dat er welgeteld nul zijn. Dan ben je echt arm. Mensen die in Nederlan arm zijn moeten wel kunnen roken, internetten, een krant lezen en dat soort dingen, dan ben je niet arm. Sporten kun je ook gewoon doen door een blokje om te lopen/rennen, hoeft niet per se op een dure sportschool of zo.

Ik vind dat Kimimave dus wel degelijk gelijk heeft in de vergelijking die hij maakt.

dutchguy1000
Gebruiker
spacer line

Armoede is een relatief begrip.
Erg moeilijk van land tot land te vergelijken.

AnisJ
Gebruiker
User icon of AnisJ
spacer line

Pamelabak

Kimimave:
Ik denk dat je nu heel veel onzin uitkraamt. Er bestaat wel degelijk amoede in Nederland.

Posted Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. 07-06-2008 10:33

Ja Pamela,

" .... dit doen mensen die alleen op 'hun eigen navel staren' ....... Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

• " ... vťťl hangt ůůk af van keuzes maken : Als je alles wilt dan (als consument) wordt je ůůk armer ...... "

• 'Ahu kura ahia, mansia nia'

Albert
    Gebruiker
    User icon of Albert
    spacer line

On 07-06-2008 11:40 dutchguy1000 wrote:

Yerun,

Jij zit er flink naast.

De Stichting Voedselbank Nederland (www.voedselbank.nl) (Rotterdam) rapporteert dat ze de toenemende vraag niet meer aankan en dat verschillende distributiepunten op de wachtlijst staan.

Deze Stichting beschikt over een indrukwekkende infrastructuur voor het stockeren en verdelen van voedselpakketten. Zo’n pakket heeft een waarde van ca 20 euro en bevat brood, groenten, fruit en broodbeleg. Huishoudens die maandelijks maximum 400 euro/volwassene verdienen, komen in aanmerking voor deze pakketten. Rekening houdend met bovenvermeld criterium van 583 euro/maand valt dus 31% van diegenen die onder de armoedegrens leven, uit de boot.

In alle geval worden in de regio Rotterdam wekelijks 1.300 voedselpakketten verdeeld op
    30 locaties. We weten niet hoeveel pakketten dat zijn voor geheel Nederland, dat honderden van deze distributiecentra telt.

Buiten Rotterdam zijn de hardst getroffen regio’s deze van Amsterdam, Den Haag, de landbouwgebieden rond Groningen en de provincie Brabant.

Wie zijn nu de armen in Nederland? Ouderen, gepensioneerden, alleenstaanden en vooral immigranten, vooral Marokkanen. Immigranten maken minder dan 1/5 uit van de Nederlandse bevolking, maar ze tellen wel voor 1/3 van de armen in Nederland.

Wat is Armoede in Nederland wat is de definitie ervan?
    Krant lezen, roken, hoeveel uitkeringstrekkers uit de bijstand kunnen zelfs dat niet eens meer. Een stukje vlees 1x per week is een luxe.
    Men moet zwar rijden op lopend naar de super makrt om geld uit te sparen. Ik heb het hier over de echte armen in NL. Niet de rijke uikeringstrekkers.

Wat als hun Koelkast het begeeft? Waar halen zij zo snel 100Euro vandaan?
    Jij hebt het makkelijk praten en oordelen hier in Indonesie, met waarschijnlijk ook een riant inkomen anders zat je hier niet.
    Want jij moet op zijn minst een werk of zaken visa hebben. Zodat je iedere 2 maanden het moet vernieuwen. Kost ook geld. Dus vergeleken bij de gemiddelde indonesier ben jij Rijk.

Is iemand in Nl pas arm wanneer hij op straat woont?

sidia
    Gebruiker
    User icon of sidia
    spacer line

On 07-06-2008 11:40 dutchguy1000 wrote:

Dat is ook zo.
    Mensen zonder werk in Nederland hebben een basisinkomen van 100 % minimumloon, geldt ook voor de bijstandgrechtigden.( echtpaar).
    Alleenstaanden hebben 70%.
    Dus zal een bijstandgerchtigden / werlozen bijna 10 miljoen rupiah verdienen per maand , en dat is dan X aantal maal hoger dan de loon van een minimumloner in Indonesia (ong 600.000 rupiah).
    Als je gemiddeldfe indonesier vergelijkt met gemiddelde nederlanders zijn de Nederlanders orang kaya(rijke mensen) , een wandelende ATM of Dompet Hidup.
    Zo kan ik ook leuke vergelijkingen maken.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Pamelabak
    Gebruiker
    spacer line

Yerun,
    Volgens mij ken je geen mensen die in armoede leven. Nu ik ken ze wel. Deze mensen hebben niet gekozen voor de armoede. Ze zijn er gewoon in beland. Ik kan zo boos worden op mensen, die beweren dat er geen armoede in Nederland is.
    En IndonesiŽ kan je niet vergelijk met Nederland. De prijzen liggen hier stukken hoger dan in Nederland en dan kunnen de inkomens hier wel hoger liggen, maar je kunt met 2 dollar in IndonesiŽ meer kopen dan hier in Nederland. Hier in Nederland kun je net aardappels en een beetje groenten kopen. Een manke vergelijking vind ik.
    Er zijn inderdaad mensen, die niet roken, geen internet hebben en wat dies meer zij, gewoon omdat ze dit niet kunnen kopen.
    Ik vraag me af waar je eigenlijk woont, want als je hier in Nederland woont, dan kan je het, als je je ogen niet dicht houdt, zelf zien en meemaken.
    Wij hebben zelf 2 volwassen gehandicapte kinderen (100%), die een uitkering krijgen, nou je zult het zelf niet willen hebben. Ze kunnen net hun huur, gas, water en licht betalen en onze kinderen hebben geluk dat wij hun kunnen bijstaan. Neen, Yerun ogen open houden.
    Pamela

Pamelabak
    Gebruiker
    spacer line

Trouwens onze kinderen werken beiden, maar krijgen voor hun werk wat ze doen, een salaris gelijk aan een uitkering voor gehandicapten en dat is echt niet zo veel! En ze hebben hier echt niet voor gekozen . Een is gehandicapt geraakt door een zwaar ongeluk, veroorzaakt door een ander. De ander heeft een spierziekte. Dus kom niet bij mij aan, dat ze ervoor gekozen hebben of dat ze geen armoe hebben!

oyibo
    Medewerker
    User icon of oyibo
    spacer line

Het begrip armoede krijgt een andere betekenis als mensen geconfronteerd worden met armoede. Dus niet via de beeldbuis. Armoede treft men aan waar mensen zichzelf niet kunnen voeden, geen of nauwelijks behuizing hebben.
    Geen kleren en geen inkomen.

Tis maar waar je vandaan komt, zoals Sidia al eerder opmerkte, zelfs in de situatie waarin de mensen uit Pamelabaks omgeving inzitten is nauwelijks armoede te noemen. In Nederland gaat niemand dood van de honger, en de gemeente steunt zelfs uit fondsen zaken als huishoudelijke apparatuur. De eerste levensbehoefte is daarmee vervult. Buiten Europa zijn er maar weinig landen waar dit het geval is.

It's only kinky the first time.

Albert
    Gebruiker
    User icon of Albert
    spacer line

IN NL gaat niemand dood v/d honger?
    Misschien niet v/d honger maar wel door ongezond eten, of dor dat alle tanden en kiezen weg rotten, of doordat men doodziek is en geen geld heeft voor een verzekering (eigen risico). Er lopen steeds meer mensen onverzekert rond in Nl.
    Ondanks dat het een verplichting is en gedeeltelijk van je bruto salaris wordt afgetrokken.

Dus sterven v/d honger? Nee, .....dat niet.

oyibo
    Medewerker
    User icon of oyibo
    spacer line

Albert,
    In Nederland is de eerste levensbehoefte wel voldaan.

Wat inderdaad niet wil zeggen dat je het dan goed hebt. We hebben in Nederland ondertussen 3 generaties die generaties die geen honger en armoede kennen. En accepteert dat als volslagen normaal. En dt is het niet.

It's only kinky the first time.

Yerun
    Gebruiker
    User icon of Yerun
    spacer line

On 07-06-2008 12:20 Pamelabak wrote:
    Yerun,
    Volgens mij ken je geen mensen die in armoede leven. Nu ik ken ze wel. Deze mensen hebben niet gekozen voor de armoede. Ze zijn er gewoon in beland. Ik kan zo boos worden op mensen, die beweren dat er geen armoede in Nederland is.
    En IndonesiŽ kan je niet vergelijk met Nederland. De prijzen liggen hier stukken hoger dan in Nederland en dan kunnen de inkomens hier wel hoger liggen, maar je kunt met 2 dollar in IndonesiŽ meer kopen dan hier in Nederland. Hier in Nederland kun je net aardappels en een beetje groenten kopen. Een manke vergelijking vind ik.
    Er zijn inderdaad mensen, die niet roken, geen internet hebben en wat dies meer zij, gewoon omdat ze dit niet kunnen kopen.
    Ik vraag me af waar je eigenlijk woont, want als je hier in Nederland woont, dan kan je het, als je je ogen niet dicht houdt, zelf zien en meemaken.
    Wij hebben zelf 2 volwassen gehandicapte kinderen (100%), die een uitkering krijgen, nou je zult het zelf niet willen hebben. Ze kunnen net hun huur, gas, water en licht betalen en onze kinderen hebben geluk dat wij hun kunnen bijstaan. Neen, Yerun ogen open houden.
    Pamela

Pamela,

Waarschijnlijk niet, maar ik ken ze wel, daar ik adviseur ben (meer mag ik niet zijn van de Indonesische wetgeving zonder rare dingen uit te moeten halen) van een stichting hier die sociaal werk doet. Onderaan de pagina staat een link naar de website.

Verder is er nog veel meer armoede hier, maar echt schrijnend wordt het als je bamboe hutje op de rivierbedding weggespoeld is door het regenseizoen en je daarna onder een zeiltje moet leven omdat pa er niet meer is en moeders wel twee kinderen moet zien te voeden.

Natuurlijk is die 2 dollar mank, anders zou er niemand reageren op mijn woorden. Ik denk dat het vergelijkbaar is met een euro of 8-12 naar Nederlandse maatstaven. Hier betalen mensen geen huur als ze echt arm zijn, want op triplex en blik zit geen huur. Mensen in Nederland hebben toch nog altijd een dak boven hun hoofd (altijd uitzonderingen, maar in Indonesie is het meer uitzondering dan regel dus)...

Jouw situatie, hoe slecht ook (niet oneerbiedig bedoeld, maar een geschikter woord ontbreekt me even), is ook een uitzondering natuurlijk. Dus ook daar moet wat mee gerelativeerd worden als je dat als voorbeeld gaat gebruiken.

Ik zit trouwens in Yogyakarta... en ik zit zelf inderdaad in een nette kampung (geen huizen van een miljard rupiah dus) maar dat weerhoudt me er niet van gewoon de dingen te doen die ik wil doen, en dat kan hier ook prima.

Nee, armoede in Nederland is totaal niet zoals hier.. gas water en licht is leuk maar ook een luxe, want op stookolie kun je ook koken, warmte verkrijgen en een lichtje laten branden... natuurlijk is dat een vreemde gedachte voor in Nederland, daarom doet iedereen of dat niet kan, want "dat is ouderwets". Dat mag natuurlijk, maar over een paar jaar is zo heel Nederland arm, omdat die dingen er nu niet echt goedkoper op worden heden ten dage. Het niet hebben van gas, water en licht is geen drama want er zijn alternatieven die ook nog eens veel goedkoper zijn en aanzetten tot bezuinigen.

Yerun
    Gebruiker
    User icon of Yerun
    spacer line

On 07-06-2008 12:27 Pamelabak wrote:
    Trouwens onze kinderen werken beiden, maar krijgen voor hun werk wat ze doen, een salaris gelijk aan een uitkering voor gehandicapten en dat is echt niet zo veel! En ze hebben hier echt niet voor gekozen . Een is gehandicapt geraakt door een zwaar ongeluk, veroorzaakt door een ander. De ander heeft een spierziekte. Dus kom niet bij mij aan, dat ze ervoor gekozen hebben of dat ze geen armoe hebben!

Denk ook niet dat iemand dat doet hier, als je het wel zo voelt dan wil ik graag benadrukken dat ik dat zeer zeker niet bedoel. Er zijn genoeg dingen in het leven waarvoor je niet kunt kiezen, dat blijkt uit jouw verhaal wel weer.

Yerun
    Gebruiker
    User icon of Yerun
    spacer line

On 07-06-2008 11:59 Albert wrote:

...

Yerun,

Jij zit er flink naast.

De Stichting Voedselbank Nederland (www.voedselbank.nl) (Rotterdam) rapporteert dat ze de toenemende vraag niet meer aankan en dat verschillende distributiepunten op de wachtlijst staan.

Deze Stichting beschikt over een indrukwekkende infrastructuur voor het stockeren en verdelen van voedselpakketten. Zo’n pakket heeft een waarde van ca 20 euro en bevat brood, groenten, fruit en broodbeleg. Huishoudens die maandelijks maximum 400 euro/volwassene verdienen, komen in aanmerking voor deze pakketten. Rekening houdend met bovenvermeld criterium van 583 euro/maand valt dus 31% van diegenen die onder de armoedegrens leven, uit de boot.

In alle geval worden in de regio Rotterdam wekelijks 1.300 voedselpakketten verdeeld op
    30 locaties. We weten niet hoeveel pakketten dat zijn voor geheel Nederland, dat honderden van deze distributiecentra telt.

Buiten Rotterdam zijn de hardst getroffen regio’s deze van Amsterdam, Den Haag, de landbouwgebieden rond Groningen en de provincie Brabant.

Wie zijn nu de armen in Nederland? Ouderen, gepensioneerden, alleenstaanden en vooral immigranten, vooral Marokkanen. Immigranten maken minder dan 1/5 uit van de Nederlandse bevolking, maar ze tellen wel voor 1/3 van de armen in Nederland.

Wat is Armoede in Nederland wat is de definitie ervan?
    Krant lezen, roken, hoeveel uitkeringstrekkers uit de bijstand kunnen zelfs dat niet eens meer. Een stukje vlees 1x per week is een luxe.
    Men moet zwar rijden op lopend naar de super makrt om geld uit te sparen. Ik heb het hier over de echte armen in NL. Niet de rijke uikeringstrekkers.

Wat als hun Koelkast het begeeft? Waar halen zij zo snel 100Euro vandaan?
    Jij hebt het makkelijk praten en oordelen hier in Indonesie, met waarschijnlijk ook een riant inkomen anders zat je hier niet.
    Want jij moet op zijn minst een werk of zaken visa hebben. Zodat je iedere 2 maanden het moet vernieuwen. Kost ook geld. Dus vergeleken bij de gemiddelde indonesier ben jij Rijk.

Is iemand in Nl pas arm wanneer hij op straat woont?

Albert, in je stukje staat "minder dan 400 euro per maand verdienen". Hoe kan je zo weinig verdienen? (uitkeringen meegeteld) Ben je dan tig keer gekort op je uitkering omdat je te lam bent om te soliciteren? Dat gevoel heb ik vaak als ik dat soort paniek-berichten lees. Uiteraard zijn er uitzonderingen, zie Pamela die hier reageert, maar je maat mij niet wijs dat 1300 mensen in 1 stad van zo weinig centen moeten leven omdat ze hun uiterste best gedaan hebben er wat van te maken.

Ik ben hier inderdaad niet arm, en in Nederland verdiende ik al beginnende werknemer ook niet slecht, maar ik kan me prima verdedigen wanneer er een joker meent te moeten zeggen dat ik als buitenlander maar voor bepaalde dingen 'wat' meer moet betalen, "omdat ik toch rijk ben".

JohanN
    Gebruiker
    User icon of JohanN
    spacer line

Klinkt het raar als ik zeg dat je gewoon moet werken voor de kost? en klinkt het raar als ik zeg dat je ook gewoon nog een 2e baan erbij kunt nemen? In de avonduren ofzo? Dat zou ik namelijk doen. Niet om te zeggen dat ik zo goed ben, maar zo ben ik opgevoed en ik heb wel vaker twee banen gehad. Sorry hoor, maar we hebben het hier over iets marginaals in Nederland. Er zijn 2 soorten armoede:
    Degene die niet willen werken en degenen die om de een of andere manier in armoede zijn beland (gokverslaaft of iets dergelijks).

Voedselbanken vormen totaal NIET een afspiegeling van de huidige armoede!! Voedselbanken klagen altijd dat ze het niet bij kunnen benen. Logisch, het is een organisatie bestaande uit vrijwilligers die geen organisatorische en commerciele ervaring hebben. Als je dit wel had, had je ergens een fatsoenlijke, goed betalende, baan. Er is in Nederland een tekort aan dit soort mensen.

Ik vind het een SCHANDE als je in deze tijd van economische bloei geen betaald werk hebt en zodoende zeurt dat je het slecht hebt en dit afschuift op de overheid of je leeftijd. Er is overal werk in Nederland.

Begin de details te vergeten

dutchguy1000
    Gebruiker
    spacer line

lastig onderwerp omdat armoede ook te maken heeft met wat je omgeving heeft.
    Neem bijvoorbeeld een gezinnetje in Africa;
    Leeft in een hutje, moeder de vrouw staat op, neemt een kruik op haar hoofd, loopt 5 km naar de waterbron, vult de kruik met water, loopt terug, gaat eten koken, etc. etc. etc.
    Is dit armoede?
    Ik denk het niet omdat iedereen in die omgeving waarschijnlijk hetzelfde doet en het is voor die mensen ook heel normaal om zo'n stuk te moeten lopen om water te halen.

Als iemand in nederland dit zou moeten doen zou iedereen ongelofelijk medelijden hebben met die mensen en waarschijnlijk zouden de mensen die 5 km moeten lopen voor een kruik met water zich ook erg zielig voelen omdat iedereen in hun omgeving alleen maar de kraan hoeft te lopen.

Elke omgeving heeft zijn eigen armoede "waarde"

Pamelabak
    Gebruiker
    spacer line

JohanN,
    Je hebt dan waarschijnlijk mijn stukje niet gelezen, anders kan je niet beweren dat er alleen maar 2 soorten armoede zijn: Degene die niet willen werken en degenen die op de een of andere manier in armoede zijn beland (gokverslaaft of iets dergelijks).
    Dit is echt niet zo. Er zijn ook mensen (en dat is meer dan menigeen weet en denkt) die buiten hun schuld om in de armoede zijn beland.
    En JohanN: ik zie mijn kinderen niet gauw een 2e baan nemen, want 1 baan is het al heel erg moeilijk voor hen.

Yerun,
    Verder is er nog veel meer armoede hier, maar echt schrijnend wordt het als je bamboe hutje op de rivierbedding weggespoeld is door het regenseizoen en je daarna onder een zeiltje moet leven omdat pa er niet meer is en moeders wel twee kinderen moet zien te voeden.

Bovenstaande ken ik te goed. De weken, die wij in IndonesiŽ doorbrengen is niet alleen maar gezellig vakantie houden. Van deze weken worden minimaal 2,5 weken besteed aan projecten ed. Zelf helpen wij diverse instanties in IndonesiŽ (qua financiŽn) dus ik weet drommelsgoed waar ik het over heb.
    Pamela

dutchguy1000
    Gebruiker
    spacer line

Een voorbeeld van wat ik hier in Indonesie echt armoede vind is de keer dat ik een hutje OP de vuilnisbuilt zag waar een moeder haar kindje aan het wassen was in een plas water tussen alle rottende zooi.
    Ik krijg dat beeld moeilijk uit mijn hoofd en denk er zo nu en dan nog wel is aan.

Greetz

4yoke4
    Gebruiker
    User icon of 4yoke4
    spacer line

Wat men in Nederland armoede noemt dat zou voor iemand uit bijv. het voorbeeld van Dutchguy hierboven rijkdom zijn.
    Er zijn in Nederland ook wel schrijnende gevallen bekent maar van honger zullen ze hier niet dood gaan.
    Dat het moeilijk is om van een minimum uitkering rond te komen dat weet iedereen wel maar er zijn hier ook veel sociale voorzieningen, je hebt huurtoeslag, zorgtoeslag, kindertoeslag, korting op de zorgverzekering via de soc. dienst voor mensen met een minimum inkomen. Allerlei vrijstellingen of kwijtscheldingen van heffingen. Het stimuleringsfonds waarmee bijv. het sporten, maaltijdvoorzieningen 65+ kinderoppas, peuterspeelzaal muziekonderwijs zwemlessen, bibliotheek en nog een hoop andere dingen mogelijk gemaakt worden voor de minima. Dan natuurllijk de voedselbanken nog, de kringloopwinkels enz.

Niet iedereen komt door eigen schuld in dit traject terecht maar er is hulp als je de weg maar weet en die hulp is er niet in de derde wereldlanden, dus wat is armoede!!!!

Pamela, wat jouw kinderen is overkomen waardoor ze leven moeten van een sociaal minimum is voor een ouder moeilijk te verteren maar ze hebben een inkomen, hoe minimaal dan ook, een huis en indien nodig allerlei voorzieningen. Het huis kan aangepast worden er is taxivergoeding of een aangepaste auto enz. ik denk dat ik jou daarover niets hoef te vertellen en dat je de weg ook wel weet maar is dit dan armoede te noemen, Ik denk het niet want ze zullen geen honger lijden of gebrek hebben aan kleding of woninginrichting enz. Dat jij jouw kinderen een goede toekomst toewenst en ze het beste gunt dat is logisch, dat wil elke ouder voor zijn of haar kind, dat het er niet altijd in zit is iets anders dan bittere armoede.

Ik weet heus wel waar ik over praat, heb net een alleenstaande moeder uit de ellende geholpen en gezorgd dat ze de boel weer op de rails krijgt. Het was niet gemakkelijk en je moet de weg weten maar ook degene die het overkomt zal mee moeten werken.
    Noem alleen maar het voorbeeld van de mob. telefoon, gratis telefoon of een TV cadeau, ze trappen erin want de TV is stuk en gratis is toch mooi maar dat ze vervolgens 36 euro p.m moeten betalen 2 of 3 jaar lang daar denken ze niet over na, dus een probleem op den duur. Op afbetaling kopen, O zo handig maar als het op betalen aankomt dan is het geld er niet maar dat is van latere zorg en ga zo maar door. Soms wordt ik moedeloos van al die gevallen die zichzelf in de moeilijkheden geholpen hebben en waar mee ik dan weer op stap kan naar het maatschappelijk werk, de soc. dienst enz. om een betalingsregeling te treffen om ze uit de problemen te helpen en dan nog, als alles geinventariseerd is, zullen ze van een minimum rond moeten komen. Een alleenstaande vrouw, 45 euro p.w. zakgeld regeling, een moeder met kinderen 65 euro p.w. enz. daar moeten ze alles van doen, je kan dat armoede noemen maar als ik dan voorstel om de Mob. tel. weg te doen en i.p.v. het koffiepadapparaat, het gewone koffiezetapparaat te gebruiken en meer van dat soort kleine dingen dan luisteren ze wel maar of het gebeurt is een tweede. Nogmaals wat is dan armoede.

Overal in de wereld zal het woord armoede een andere betekenis hebben maar armoede hebben tot de dood er op volgt dat is er niet in Nederland.

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

elsbeth
    Gebruiker
    spacer line

Pamela, het lijkt me volstrekt duidelijk dat Johan de blame niet op jouw kinderen legt. Ik kan me voorstellen dat je je erdoor geraakt voelt, maar het lijkt me eerlijk gezegd niet helemaal op zijn plaats. Ik geloof niet dat de grootste groep in de schuldsanering de gehandicapten betreft. Albert komt met de quote:"tja, als je makkelijk geld kunt lenen, wie doet dat dan niet, toen ik op kamers ging heb ik mijn hele inboedel bij elkaar geleend."
    Kijk, da's nou een mentaliteitsverschil met Johan (en mijzelf). Hoe kom je erbij dat het normaal en logisch is dat je ingaat op iedere (al dan niet louche) leenaanbieder en van alles op de pof koopt. Ik ben echt niet roomser dan de paus, maar ik heb zo nooit geleefd. Ik weet dat behoorlijk wat mensen die in de schuldsanering terecht komen hun geld aan de gekste dingen hebben uitgegeven, als we die mensen nou eens aftrekken van de ,mensen die volgens de normen (welke) in armoede leven. Dus niet alleen kijken naar wat iemand te besteden heeft, maar ook kijken naar hoe het komt dat iemand zo weinig te besteden heeft.

4yoke4
    Gebruiker
    User icon of 4yoke4
    spacer line

Ik weet dat behoorlijk wat mensen die in de schuldsanering terecht komen hun geld aan de gekste dingen hebben uitgegeven, als we die mensen nou eens aftrekken van de ,mensen die volgens de normen (welke) in armoede leven. Dus niet alleen kijken naar wat iemand te besteden heeft, maar ook kijken naar hoe het komt dat iemand zo weinig te besteden heeft.

Elsbeth hierin heb je wat mij betreft gelijk.

Albert komt met de quote:"tja, als je makkelijk geld kunt lenen, wie doet dat dan niet, toen ik op kamers ging heb ik mijn hele inboedel bij elkaar geleend."

Nou ik niet dus Albert en heb het mijn kinderen ook aangeleerd dat ze moeten sparen voor iets en zich niet in de schulden steken voor allerlei luxe.

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

dutchguy1000
    Gebruiker
    spacer line

Definities van armoede (volgens wikipedia)

Gebrek aan voedsel wordt hongersnood genoemd, gebrek aan huisvesting woningnood. Het is zelfs de vraag of het begrip individuele armoede van toepassing kan zijn in een volledig centraal geleide volkshuishouding, waar de staat de distributie van alle goederen en diensten regelt.

Het begrip armoede kan als volgt gedefinieerd worden:

* In armoede leeft een bepaald percentage van de bevolking met het laagste inkomen. Volgens deze definitie blijft armoede altijd bestaan, en kunnen alleen de nadelige gevolgen van armoede bestreden worden.
    * In armoede leeft iedereen die minder dan een bepaald percentage van het modaal of gemiddeld inkomen heeft. Volgens deze definitie kan armoede worden opgeheven, of volgens sommigen weggedefinieerd, door het instellen van minimumlonen en minimumuitkeringen. Als deze niet bestaan is de omvang van de armoede afhankelijk van de spreiding van het inkomen.
    * Armoede wordt bepaald door een aantal uiterlijke kenmerken, zoals slechte voedingstoestand of een slechte woning. In dit geval kunnen mensen met voldoende inkomen in armoede leven omdat zij hun geld niet aan de eerste levensbehoeften uitgeven, maar bijvoorbeeld aan alcohol of tabak
    * Armoede heerst onder mensen die zich zelf arm vinden. Armoede volgens deze definitie kan toenemen door de groei van de behoeften.
    * Armoede is het niet kunnen voldoen in de eerste levensbehoefte. definitie van de VN.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
    Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
     Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
    Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

83,694,208 pageviews Een website van indahnesia.com