Andere naam voor de Pasar Malam Besar

Subforum Indonesië op z'n Nederlands 
49 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Indonesië op z'n Nederlands > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Albert
Gebruiker
User icon of Albert
spacer line

Echt Nederland wer, heb je een evenement dat als 50 jaar dezelfde naam draagt. Vindt men het opeens nodig om het een andere niets zeggende naam te geven.
Oftewel de Tong tong fair.

Zodra men leest de Tong tong fair gaat weer van start, zullen veel mensen denken wat is dat nou weer in Godsnaam?

Heeft de oude naam net wereldwijd bekendheid gemaakt?

Waar een klein land groot in kan zijn, domme dingen.

Rara jongens die Nederlanders zou ....... gezegd hebben. Emoticon: Smile
Of Maxima wel een beetje Dom hoor. Emoticon: Smile

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

eeh, ik wil niet vervelend doen, maar dat zijn twee aparte dingen die gelijktijdig georganiseerd worden. De Pasar Malam Besar heet dus nog gewoon Pasar Malam Besar. Zou inderdaad van de gekke zijn om die naam te veranderen, een sterkere merknaam is er voor dit gebeuren niet te bedenken.

Ho Lee Fuk

Jesses
Gebruiker
User icon of Jesses
spacer line

Yerun, ik denk toch dat Albert gelijk heeft. Ik hoorde het zondagochtend al uit de mond van de directeur (?) van de PMB tijdens een herhaling van dat nieuwe programma van Diewertje Blok. Dit is ongeveer wat ze zei:

,,Volgens het Van Dale-woordeboek is pasar malam een nostalgische Indonesische jaarmarkt. Dat zijn we al lang niet meer. De media schetsen vaak een te eenzijdig beeld van ons evenement. Dat de lucht hier is bezwengeld door weemoed en dat het voor oude mensen is die voor exotische zaken komen, die eigenlijk al passé zijn. Over de theaterprogramma’s, de exposities en de Aziatisch kunstwerken waarvoor standhouders vaak maandenlang in touw zijn, lees je niet.’’ (AD, 21-5-08)

Lees het hele artikeltje even op www.ad.nl/denhaag/2309441/Pasa(...)_Tong_Tong_Fair.html

Pasar Malam Besar is inderdaad een sterke merknaam. Het publiek dat inmiddels vertrouwd is met die naam is enorm. Een naamsverandering lijkt me daarom niet bevorderlijk. Het komt mij voor dat Tong Tong een beetje hard van stapel loopt. Het probleem ligt - zegt ze zelf - bij de media. Niet bij het publiek, volgens mij, want de bezoekersaantallen groeien nog steeds. Vooral dit jaar zijn er dus een hoop bezoekers te verwachten.

Jesses
Gebruiker
User icon of Jesses
spacer line

Net even de site van PMB gecheckt. Er valt meer voor de naamsverandering te zeggen dan dat er in het AD staat... Emoticon: Smile

Den Haag, 21 mei 2008 - Een nostalgische Indonesische jaarmarkt. Zo omschrijft Van Dale, woordenboek der Nederlandse taal het begrip ‘pasar malam’. En dat is een tamelijk goede samenvatting van het beeld dat velen van ons hebben, en dat hun verwachting van ons evenement bepaalt.

De Pasar Malam Besar in Den Haag is echter geen nostalgische Indonesische jaarmarkt maar een modern Indisch festival. De Pasar Malam Besar in Den Haag is ook nimmer een nostalgische Indonesische jaarmarkt geweest. Wèl een plaats waar in 1959 en daarna Indische mensen elkaar ontmoetten, samen aten, winkelden en genoten van een podiumprogramma.

De Pasar Malam Tong-Tong, zoals de Pasar Malam Besar de eerste jaren heette, is gegroeid. Het is een landelijk publieksevenement geworden dat nog steeds die drie-eenheid van een cultureel festival, beurs en eetfestijn is.
Vooral het culturele programma, aangeboden onder de naam Tong Tong Festival, heeft zich de laatste twintig jaar heel sterk ontwikkeld. Op het Malieveld staan behalve de Grand Pasar (de beurs) en de Eetwijk ook vijf theaters en een apart paviljoen voor tentoonstellingen. Er zijn lezingen, workshops, dans-, toneel- en muziekvoorstellingen, debatten, talkshows, grote exposities enzovoort. Het is ook een internationaal gewaardeerd podium voor muzikale cross-overs van muziek uit oost en west.

Om dit mooie aanbod beter voor het voetlicht te krijgen, hebben we – met pijn in het hart – besloten om onze naam te veranderen. We hopen zo ook onze contacten in het buitenland, met name Europa, de Pacific en Zuidoost-Azië, nog beter te kunnen uitbouwen. Want ook daar dekt de naam ‘pasar malam’, letterlijk avondmarkt, de lading niet.

Na deze 50e editie zal de Pasar Malam Besar verder gaan onder de naam... Tong Tong Fair. Het concept, een drie-eenheid van beurs-, culinaire- en culturele activiteiten, blijft ongewijzigd. De Grand Pasar (beurs), de Eetwijk en het Tong Tong Festival (culturele programma) worden aangeboden onder de overkoepelende naam:

Tong Tong Fair.

(www.pasarmalambesar.nl/content.php?c=81)

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

aah,, volgende keer dus.. okay, dan is het me duidelijk. Met de conclusie van albert ben ik het wel eens trouwens.. compleet van de pot gerukt.

Ho Lee Fuk

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Ja Yerun, als de naam verandering plaatsvindt dat wordt het Tempoe doeloe.
Maar wat is daar op tegen?
Men wil het echt Indisch houden, en was afkeuring tegen bepaalde standhouders
Leuk verhaal Jesses,maar dit hoef je verder niet uit te leggen, kom al op de PMB sinds dat ik 8 was,toen nog in de Houtrusthallen.
Tong Tong fair vind ik een mooie naam:eerbetoon aan Tjalie Robinson en Rogier Boon,die vele posters heeft ontworpen.
Maar laten de sobats maar over oordelen.
Tong -Tong is ook een sterke naam, heeft denk ik ook te maken zoals de markt vroeger heette en de wensen van Lilian Duchelle, weduwe van Tjalie

Albert
Gebruiker
User icon of Albert
spacer line

Het is eerder multicultureel dan Indisch als je het mij vraagt.
Ok er zijn misschien veel meer indische stands en voorstelligen e.d., doch je ziet meer en meer, niet Indische/Indonesische stands. Vooral uit de hoek van Suriname.

Houtrust hallen herinner ik mij ook nog goed. Toen was het echt een pasar malam. De geurtjes bleven daar goed hangen. Emoticon: Smile

AnisJ
Gebruiker
User icon of AnisJ
spacer line

Albert

Waar een klein land groot in kan zijn, domme dingen.

Rara jongens die Nederlanders zou ....... gezegd hebben.

Posted Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. 22-05-2008 02:47

En Britten zouden:

" ..... never change a winning horse ..... "

Ach Albert " .... als volgend jaar de bezoekers aantallen teruglopen, moet je opletten wanneer men 'het oude weer toelaat' ...... misschien is die nieuwe manager wel één goede vriend van een oude forummember die altijd wéér afgeeft op de 'oudjes van dit porum' ...... Emoticon: Wink Emoticon: Wink Emoticon: Yes!

'Ahu kura ahia, mansia nia'

ardianto
Gebruiker
User icon of ardianto
spacer line

Echt Indisch is de Pasar Malam Besar al lang niet meer, merkte ik tijdens mijn laatste bezoek (en dat is echt al een tijd geleden!).

Commercie, woekerprijzen voor een bord (of beter gezegd: bordje) sate kambing, handlezers, waarzeggers, verkopers van allerhande verzekeringmaatschappijen, en niet te vergeten tapijten uit India... het was dus HOOG TIJD voor een andere naam. Fijn dat de organisatie dat nu eindelijk ook heeft ingezien.

Quiz: Noem 3 westerse landen waar Islam succesvol is geïntegreerd. Oke, noem er eentje dan

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Ardianto en Albert,
Vandaar dus al die klachten.
Hoewel: commercie zal er altijd wel blijven,maar daar ben je zelf bij
Tja Albert:de Houtrusthallen:stond blauw van de rook door houtskool.. heerlijk
Wil het toch geen jaar missen, de muziek,de sfeer enz enz.
Vind ik dat kaartje van 11,50 best meevallen.
Ga even op een terrasje in Scheveningen zitten, afgelopen weekend.
2 koppen koffie en 2 flesjes sinas: 10,00

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 22-05-2008 11:41 merapi wrote:

Maar laten de sobats maar over oordelen.

Een paar sobats hebben ook al gereageerd.
Zie Indisch4ever en MSN Indonesie.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Jesses
Gebruiker
User icon of Jesses
spacer line

On 22-05-2008 11:41 merapi wrote:

Leuk verhaal Jesses,maar dit hoef je verder niet uit te leggen, kom al op de PMB sinds dat ik 8 was,toen nog in de Houtrusthallen.

Even voor de goede orde, Merapi: dit verhaal bedenk ik niet zelf; dat heb ik gepikt van www.pasarmalambesar.nl.

Wel grappig om van zo'n trouwe bezoeker te horen dat je de naamsverandering wel okay vindt.

Albert
Gebruiker
User icon of Albert
spacer line

Stukje in de telegraaf, met o.a. waarom de naamsverandering.

DEN HAAG - Indische Nederlanders zijn verbijsterd dat de organisatie van de 'wereldberoemde' Pasar Malam Besar volgend jaar onder een andere naam verder wil.

De organisatie van de Pasar wil het evenement vanaf volgend jaar Tong Tong Fair noemen omdat 'Pasar Malam' de lading niet meer zou dekken.

"Waarom moet de naam na vijftig jaar plotseling veranderd worden", vraagt Hanneke Bosveld zich verwonderd af. "De Pasar Malam is een begrip in Nederland. En hoe je het wendt of keert, hoe het festival ook gaat heten, het zal in de volksmond altijd de 'Pasar Malam' blijven."

"Bij Pasar Malam denken te veel mensen aan een markt of een beurs" , legt woordvoerster Florine Koning uit. "Vandaar de naamswijzing in Tong Tong Fair. Wij willen iedereen laten zien dat we een Indisch cultureel festival zijn."

De vijftigste Pasar Malam werd anderhalve week geleden geopend door koningin Beatrix. In de afgelopen tien dagen kwamen maar liefst 133.000 bezoekers op het festival af, dat bestaat uit een beurs, een eetwijk en een cultureel festival. Een absoluut record. Koning: "Vorig jaar trokken we de eerste tien dagen 126.000 bezoekers, het jaar daarvoor 128.000. En dit jaar dus 133.000. Onwaarschijnlijk veel. We hoeven ook niet groter te worden."

Juist daarom vinden velen het onbegrijpelijk dat er een nieuwe naam moet komen. "Als de Pasar Malam nou steeds minder mensen zou trekken, had ik er nog begrip voor kunnen opbrengen", zegt Robert van der Scheur (82) uit Rijswijk. "Vroeger ging ik met mijn kinderen, tegenwoordig met mijn kleinkinderen. Maar of ik volgend jaar nog ga, weet ik niet. Ik heb niks met een Tong Tong Fair."

Voet bij stuk

De organisatie houdt ondanks alle kritiek toch voet bij stuk. "We willen in de naam duidelijk naar voren laten komen dat we een cultureel festival zijn en niet alleen een marktje", aldus Koning. "Dat is te weinig bekend. En voor de duidelijkheid: er verandert niets, behalve de naam."

Voor de Haags-Indische Hetty Webber is dat echter een volstrekt onnavolgbare redenering. " Waarom iets veranderen dat zo bekend is? De hele opzet is de laatste jaren veranderd, behalve de naam. Jammer, want de Pasar Malam is niet alleen in begrip in en voor Den Haag maar voor mijn hele generatie."

http://www.telegraaf.nl/binnen(...)_Malam__.html?p=16,1

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2021
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

102,739,427 pageviews Een website van indahnesia.com