Gezocht cursus afdingen in Bali

Subforum Bali, het godeneiland 
74 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Bali, het godeneiland > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Harga pas ik dacht dat je dat in die grote winkels altijd had.
Wat mij altijd zo verbaast aan het systeem van kopen, betalen, en dan krijgen.
Je koopt iets je krijgt een bonnetje, je gaat naar een betalende bali, en je gaat naar een punt waar het gekochte ligt, en dan mag je het meenemen.
Ik had eens een raam zeem met rubber trekker gekocht.
Het werkte niet goed heb het gewoon terug gebracht.
Heeft drie uren geduurd voor dat wij, (want ik had een familielid bij mij)een bonnetje terug kreeg waar ik dan een nieuwe mee kon nemen.

Dat was in Bandung ACE grote warenhuis die van alles verkoopt, van Badkamer tot huishoud artikelen.
Ik krijg elke keer het gevoel ze vertrouwen elkaar niet, dus moet het via verschillende personen gaan.
Wat kost wel zo iets, ik had een beetje aflijding daar er was veel te zien wat ze allemaal verkochten, anders was ik zonder die spul allang weg gegaan heb hier geen geduld voor.
Maar gezien de tijd in Indonesie Jam karet, heb ik het maar zo gelaten.
Heb er al eens eerder er over geschreven en dat kan je hier lezen Emoticon: Cooool Emoticon: I love it Emoticon: Frustrated
dit is een betere foto van ACE

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

bambang
Gebruiker
spacer line

Ik denk dat het met werkverschaffing te maken heeft. Het werk dat door 1 man gedaan kan worden, wordt door 2, 3 of 4 man verricht. Er is grote werkloosheid in Indonesie.

Hilly
Gebruiker
User icon of Hilly
spacer line

Dank jullie voor de reacties. Natuurlijk wil ik niemand te kort doen maar ook een beetje mijzelf niet. Een voorbeeld, verleden jaar met mijn zusje zwager partner en helaas in mei overleden moeder uit eten geweest in Jimbaran. Hebben toen een rekening van ca 500 euro betaald en heerlijk gegeten. Eergisteren zelfde restaurant geweest toevallig? maar via een flyer geboekt 175.000 per pers. wel wat extra's genomen en een paar flessen witte wijn incl chauffeur waren we toen ctotaal a 110 euro kwijt en net zo leuk (op het gemis van ons dierbaar moedertja na natuurlijk). Heb dus wel het gevoel dat ik de eerste keer teveel heb betaald nietwaar.
Ben zeker van het type leven en laten leven (hebben verleden jaar met zijn vijfjes ca 800 euro fooi gegeven en zullen dit jaar ook het nodige geven) maar was toch benieuwd of ik moet/kan afdingen of niet. Ben zelf niet zo'n voorstander van aangezien ik zelf een zaak heb en bij mij zeker niet afgedongen kan worden ... (mocht het een gewoonte worden in nederland zal ik mijn prijzen moeten verhogen, afdingen zit niet ingecalculeerd ...;-).

Wil gewoon graag een goed gevoel hebben, en het geld wat ik met afdingen "bespaar" geef ik wel weer aan iets/iemand anders.

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

500 euro voor 5 personen Emoticon: Confused Emoticon: Confused Emoticon: Confused
Ben je echt niet in de war Hilly ?
Welk restaurant is dat in hemelsnaam geweest in Jimbaran ?

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Ben zeker van het type leven en laten leven (hebben verleden jaar met zijn vijfjes ca 800 euro fooi gegeven en zullen dit jaar ook het nodige geven) maar was toch benieuwd of ik moet/kan afdingen of niet. Ben zelf niet zo'n voorstander van aangezien ik zelf een zaak heb en bij mij zeker niet afgedongen kan worden ... (mocht het een gewoonte worden in nederland zal ik mijn prijzen moeten verhogen, afdingen zit niet ingecalculeerd ...;-).

Eigenlijk geeft ze zelf al een antwoord op haar vraag.
wanneer je de prijzen omhoog gaan dan moet je zelf ook nog even een prijs je bedenken.
Natuurlijk ben je bezig zo de markt te verzieken, als je toegeeft aan zoveel geld te geven aan die mensen.
Niet dat je ze dat misgunnen, maar je bent wel voor anderen daar, die mensen nog meer te laten betalen dan nodig is.
Mensen die niet nadenken worden altijd geript, en dan houd je zo iets in stand.
500 euro is natuurlijk belachelijk voor woorden en 800 euro fooi is abnormaal te noemen al ben je met 10 man... Emoticon: Clown
misschien kent ze het verschil niet tussen rumpia als Euro's..... Emoticon: Shiny Emoticon: Nice Emoticon: Yes! Emoticon: Laugh out loud

Hilly
Gebruiker
User icon of Hilly
spacer line

Vandaar dat ik nu hier zit op dit forum

Ik wil zeker de boel niet verzieken maar ook niemand te kort doen.

Natuurlijk zijn wij ons "rot" geschrokken maar het was de verjaardag van mijn zwager en ons moedertje was erbij ... tel daar bij op dat wij (mijn partner en ik gratis gevlogen hebben) ... tja ... wat doe je dan ... je betaalt maar het voelde niet goed. De fooien hebben wij gegeven aan personeel in de villa die wij huurden ... 5 man personeel is al snel 150 euro fooi. In jakarta vier dagen lang rond gereden door chauffeurs van familie ... tja dan geef je ook wat fooi... verschillende hotels bezocht ... voor je het weet heb je het uit gegeven ... en geen spijt van maar hoor dan dat je er geen goed aan doet.

Gaan nu proberen het anders te doen ... zal niet makkelijk zijn .... maar willen ons best doen vandaar mijn vraag.

Hilly
Gebruiker
User icon of Hilly
spacer line

Heb nog nooit 100000 euro in mijn portemonnee gehad Emoticon: Wink

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

EEn andere wordt daarvan de dupe, want als u zoveel geeft dan denken ze daar zie je wel die dompet heeft genoeg, doe er maar een beetje meer vragen.
Want u moest eens weten hoe ze daar je een lopende bank van lening kunnen maken.
De meeste onder ons als je zo door de verhalen door leest, dan is 10.000 rump/tot 50.000rp volop genoeg, als fooi voor het personeel van het hotel .
Dat u de reis gratis heeft kunnen maken, dat is niet van de buitenkant te zien,
en bij iedere fooi zeg je ook niet, we waren hier naar toe gekomen zonder iets te betalen.
Neen als de mensen na u daar komen, en ze geven de fooi wat normaal is, kijken ze gelijk boos.
Ze verwachten dan ook bij hen meer.
Niet meer doen "zonde"ten zij u zo veel geld hebt ,waar ze wat aan hebben is om in te versteren aan een goed doel .
Enkelen die hier ook lezen, weten wel hoe ze dat geld van u kunnen besteden, aan een goed doel..... Emoticon: Shut up! Emoticon: Sadley Emoticon: Wink

Wist u, dat u een boete krijg, in Jakarta, als ze het zien, dat u aan die mensen geld geeft die aan het bedelen zijn. Emoticon: So funny Emoticon: Eerie

Hilly
Gebruiker
User icon of Hilly
spacer line

Zoal al eerder geschreven ... daarom zit ik ook op dit forum ... ik wil niemand voor zijn/haar hoofd stoten.
Mijn broer heeft mij ooit gewaarschuwd om niet naar Indonesie te gaan ... ik zou niet tegen de armoe kunnen ... heb het zelf best aardig en geef dan van alles weg. Geef ook niet honderduizenden tegelijk maar geef iedereen en dan loopt het op. Bedelaars heb ik nog niks gegeven.

Sponsor zelf al ruim vijf jaar elke maand een bedrag aan een kindertehuis (Colombia).
en sta open voor iets dergelijk hier ...

Al het geld wat ik vanaf nu ga "uitsparen" kan ik dan daar doneren (investeren hoeft voor mij niet ...;-)

Hilly
Gebruiker
User icon of Hilly
spacer line

Afdingen is dus gebruikelijk heb ik nu begrepen.
Fooien geven ook maar binnen de perken.

Heeft iemand misschien een paar richtlijnen voor ons?
Wij gaan bijv vandaag met een chauffeur naar de markt in Singaraja, verblijven in een villa bij Lovina. Alles bij elkaar 2 uurtjes weg en betalen ca 150.000.
Diezelfde chauffeur heeft ons gisteren in Kuta opgehaald en brengt ons colgende week via Ubud, Kuta naar onze volgende bestemming Nusa Dua. Wij zullen zeker nog een paar keer deze week van zijn diensten gebruik maken.

Hoe gaan wij hier om met de fooi?

Alvast heel erg bedankt allemaal.

Amed East Bali
Gebruiker
User icon of Amed East Bali
spacer line

On 04-10-2009 08:58 Hilly wrote:
Afdingen is dus gebruikelijk heb ik nu begrepen.
Fooien geven ook maar binnen de perken.

Heeft iemand misschien een paar richtlijnen voor ons?
Wij gaan bijv vandaag met een chauffeur naar de markt in Singaraja, verblijven in een villa bij Lovina. Alles bij elkaar 2 uurtjes weg en betalen ca 150.000.

Rp. 150.000,- voor 2 uur transport ? Dan heeft 'ie zelf zijn fooi er al bij opgeteld, ha ha! Reken voor een chauffeur met (NIEUWE, geen afgetrapte) auto en brandstof ca. Rp. 50.000,- per uur.

Fooien geven: Als iemand alleen doet waar zij voor betaald worden, door jou of hun baas,dan geef je niets als tip. Doen ze iets extra, buiten wat je mag verwachten, zijn ze extra attent of aardig, behulpzaam, dan geef je ze iets extra. Denk aan 10% van het afgesproken bedrag of het eindbedrag van de bon.

Let op: Bij veel bedrijven betaal je al een zgn "service charge" (staat zo vermeld op de bon / rekening) van 5, 11 of 15%. Indien zo, dan niet meer tippen want dat heb je al gedaan door de service charge te betalen. Deze komt nml. bij het personeel terecht.

Indonesiers geven onderling geen fooien.

If you have nothing to loose, you can risk everything

Amed East Bali
Gebruiker
User icon of Amed East Bali
spacer line

BTW, Hilly, wanneer kom je eens bij ons eten? Kan niet wachten op klanten die rond de Euro 100,- p.p. per couvert willen uitgeven

If you have nothing to loose, you can risk everything

NoviKirana
Gebruiker
User icon of NoviKirana
spacer line

Op 04-10-2009 05:04 schreef Hilly:

Sponsor zelf al ruim vijf jaar elke maand een bedrag aan een kindertehuis (Colombia).
en sta open voor iets dergelijk hier ...

Wij, Stichting RumahBambu, houden ons dan van harte aanbevolen. Wij ondersteunen tehuizen voor wees- en straatkinderen in Jakarta......mocht u interesse hebben dan raad ik u aan eens op onze website te kijken, zie de link hieronder

NoviKirana
Gebruiker
User icon of NoviKirana
spacer line

maar even weer terug op het onderwerp....
Ik denk dat u in termen van fooien ook niet aan de fooien moet denken de u in Nederland geeft. Ik weet nog dat we in Bukit Lawang waren, de eerste keer dat we in IndonesiŽ waren. Dat is meestal de eerste plaats waar toeristen naartoe gaan. Toen we door een aantal jongens door de jungle waren geleid (ongevraagd overigens, opeens namen ze ons bij de hand toen we door de modder moesten en langs steile hellingen) wilden we ze later fooi geven. Wij dachten aan iets van 10 euro.....onze reisleider zei dat het een belachelijke prijs was en raadde ons aan 1 euro te geven. Nou ja, we hebben iets daartussen gegeven. Maar de jongens waren inderdaad ontzettend boos, omdat ze over het algemeen 10 keer zoveel kregen van de mensen die daar net waren aangekomen en niet wisten wat voor bedragen normaal zijn om te geven.

Hilly
Gebruiker
User icon of Hilly
spacer line

Whahhaha Amed

dat was eens en nooit meer .... zijn ons rot geschrokken, geven wij in nederland niet eens uit!!! Maar was onze eerste avond uit eten bij mijn eerste bezoek aan indonesie ... pffff. Gaan het deze keer anders doen. Onze trip heeft uiteindelijk 3 uur geduurd en wij hebben hem niet gevraagd hoeveel het was maar gewoon die 150.000 gegeven met de afspraak dat hij de fooi aan het einde van ons veblijf krijgt .... we leren snel nietwaar.
Hebben ook al via mijn vriendin haar vader die hier op bali woont contact met een weeshuis hier en gaan wat voor hen doen en wie weet blijft er ook nog wat over voor de Stichting RumahBambu.

Allemaal hartelijk dank voor jullie tips

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

On 04-10-2009 13:09 Hilly wrote: .... zijn ons rot geschrokken, geven wij in nederland niet eens uit!!!

Mijn `hobby' in Nederland was uit eten gaan. Ik vind eten geweldig, ik probeer ook te koken, en een trip naar een sterrenrestaurant combineerde die dingen: inspiratie. Duur? Ja. Decadent? Ja. Maar kijk eens naar het avondje alternatief: een paar biertjes op een terrasje. Eten bij zo'n dagmenurestaurantje. Een bioscoopje pikken. Nog een paar biertjes in de kroeg. De disco met al dat kutlawaai. Uiteindelijk ben je dan minstens zoveel geld kwijt als voor een avondvullend subliem etentje. Je wordt als een vorst behandeld. Je doet inspiratie op. En je tolt in je bed (na, uhh...).

guna2
Gebruiker
User icon of guna2
spacer line

O ja, belastingaftrekbaar ook (voor mij destijds, voor jou tegenwoordig?)

Hilly
Gebruiker
User icon of Hilly
spacer line

Aftrekbaar dat wel maar dan moet je wel eerst winst draaien Emoticon: Blush

Gaan nog steeds regelmatig uit eten en vind het ook heerlijk om te koken maar aangezien ik 5/6 dagen per week werk en nooit voor acht uur 's avonds thuis ben .... pffff

Ik geniet daarom dubbel op als ik eindelijk op vakantie kan/mag. Mijn tweede keer naar Bali en heb er bijna spijt van dat ik nooit eerder ben gegaan. Ach ja ... wijsheid komt met der jaren nietwaar ... Emoticon: Wink

MiSoo
Gebruiker
spacer line

Op 28-04-2008 20:28 schreef brendababe:
Bij niet ik was in die Disney (geloof ik ) speelgoed zaak een barbie kopen voor mijn dochter en daar fllikten ze dat. En bij Kuta square zon surf shop ik wilde een wake bord kopen stond 16000 roepia op ik wilde afrekenen sloeg ze 32000 aan op de kassa ik vroeg haar maar op het kaartje staat 16000 en deze dame riep ja oude prijs.
...

Wauw...dit is wel heel erg...

Cursus afdingen zou echt goed zijn ja...haha...Na 3 maanden Azie, had ik er zo genoeg van, dat ik naar winkels ben gegaan met vaste prijzen. Maar ja, als ze je daar ook gaan bedotten zoals bij Brendababe...dan...dan... ga ik maar huilen, eens kijken of dat helpt... Emoticon: Cry Emoticon: Shiny

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 17-10-2009 12:51 MiSoo wrote: Cursus afdingen zou echt goed zijn ja...haha...Na 3 maanden Azie, had ik er zo genoeg van, dat ik naar winkels ben gegaan met vaste prijzen. Maar ja, als ze je daar ook gaan bedotten zoals bij Brendababe.....
MiSoo, dit soort zaken gebeuren vnl. op Zuid-Bali en niet in heel RI. Vorige week zelfde kwestie. Bali is behoorlijk verziekt op dat gebied. En dat verzieken gebeurt door mensen zoals hierboven beschreven op deze topic.

Peter191064
Gebruiker
User icon of Peter191064
spacer line

"vaste prijzen " in IndonesiŽ ??
Het is net als overal, beetje onderhandelen kan geen kwaad.
Zelfs hier in NL doe ik dat. Is toch een volks-sport ?
Al kan het in AziŽ iets meer tijd kosten. Emoticon: Laugh out loud Maar als toerist daar geeft dat niets toch ??

Soms denk ik wel eens : je kan m`n rug op zak, dan gaan we er weer voor!

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

We zijn niet allemaal toeristen (velen op dit forum zijn woonachtig hier)....en terug te komen op dat verzieken...dat doen dus de toeristen met het idee goed te doen maar maken het daardoor voor de minder draagkrachtige lokale bewoners lastig om nog iets tegen een acceptabele prijs te krijgen daar de markt wordt verpest door te "gulle" toeristen. Denk daar eens aan......de gevolgen zijn negatief. Indonesische toeristen denken ook niet zoals hierboven en die zijn doorgaans veel rijker dan de buitenlandse toeristen.

Pascal.F
Gebruiker
spacer line

Hallo,
Ik ben pas terug uit Flores en Bali.
Als men iets voor 200000 roepia verkoopt gewoon zwaar er onder gaan naar bv 70000.
Voor 100000 roepia ben je dan de nieuwe eigenaar en heb je waarschijnlijk nog teveel betaald.
Ik huurde in Sanur 4 fietsen en hoorde later dat er 3 tussenpersonen waren en die er allemaal aan moesten verdienen. Groote werkloosheid is de oorzaak waarschijnlijk maar het lijkt soms ook gewoon ŤŤn grote mafia die denkt dat wij stinkend rijk zijn.
Als men voor transport 150000 roepia vraagt en je zegt dat het te duur is ,gaan ze binnen de 5 sec.naar 100000 of vraagen ze wat je wil geven.
Soms wel frustrerend maar een heel knap land
Emoticon: Bye bye

NoviKirana
Gebruiker
User icon of NoviKirana
spacer line

Het is soms frustrerend dat ze voor iedereen andere prijzen hanteren. Aan de andere kant, in NL betaal je voor veel dingen natuurlijk ook veel te veel, alleen is de prijs hier vast!
Ik denk dat wij allemaal hetzelfde hadden geprobeerd als wij daar hadden geleefd in hun omstandigheden. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat de prijzen wel redelijk moeten blijven, want 500 voor een etentje is natuurlijk veel te duur. of was het misschien toch 500.000 Rp? Wat dat kan natuurlijk wel voor 5 personen....of ze zaten misschien bij zo'n luxe hotel in Jimbaran?

Hoe was de vakantie Hilly? Alweer terug? Verder gelukt met afdingen?

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 18-10-2009 12:30 Yogya-Bali wrote:
Indonesische toeristen denken ook niet zoals hierboven en die zijn doorgaans veel rijker dan de buitenlandse toeristen.

Ik geloof je wel , alleen vinden of denken veel Nederlanders dat het niet zo is . Emoticon: Wink . Emoticon: Nooo

Had afgelopen maand gasten /vrienden uit Jakarta en Bandung gehad .
Het scheelt niet veel of ze moeten allerlei poespas ondergaan .
De ene groep zijn al vaker inr Nederland geweest , en toch doet de Belandanese ambassade in Jakarta moeilijk.
Terwijl ze eigenlijkl zakenmensen zijn , hun inkomen zijn nog hoger dan onze gezinsinkomen in Amstelerdam.

bisa dicek of makemyday .

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2020
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

87,316,665 pageviews Een website van indahnesia.com