Indonesische taal leren

Subforum Bali, het godeneiland 
74 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Bali, het godeneiland > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
2summer
Gebruiker
spacer line

Ik ga over 4 weken naar bali. Ik wil de taal een beetje leren. Hoe veel tijd zal dit gaan kosten en welke cursus en waar het beste te doen/

Alvast hartelijk bedankt!

monyet_belanda
Gebruiker
spacer line

4 weken is wel wat kort om een compleet nieuwe taal te leren, maar een basis kun je wel uit 't boek 'Selamat Datang - Deel 1' halen (ook verkrijgbaar met CDs, geloof ik).

Qua cursussen kun je eens kijken op bijv. http://www.indonesischecursussen.nl/, maar die duren vast langer dan 4 weken.

Pamelabak
Gebruiker
spacer line

Goeie dag, een taal in 4 weken leren. Ik denk dat je dan een talenwonder moet zijn. Ben zelf al een tijdje bezig om het te leren, maleis lijkt gemakkelijk, maar vergis je je niet daarin. Toen ik voor het eerst naar Indonesie ging heb ik zo'n boekje gekocht waarin de standaard uitdrukkingen in staan. Trouwens een basis leer je ook niet in 4 weken.

monyet_belanda
Gebruiker
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Pamelabak

Een basis a la "Apa kabar", "saya lapar", "enak", "terima kasih" en dat soort woorden kun je wel in 4 weken leren hoor. Een gesprek volgen zit er echter inderdaad waarschijnlijk niet in.

senior
Gebruiker
User icon of senior
spacer line

On 22-04-2008 00:02 monyet_belanda wrote:
Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Pamelabak

Een basis a la "Apa kabar", "saya lapar", "enak", "terima kasih" en dat soort woorden kun je wel in 4 weken leren hoor. Een gesprek volgen zit er echter inderdaad waarschijnlijk niet in.

Nee, een gesprek voeren redt je dan nog niet, maar met wat basis woorden en goed luisteren en een poging wagen om je toch in het bahasa te uitten,word wel gewaardeerd.Alhoewel de Indonesiers zelf maar al te graag proberen je in het Engels te woord te staan..tenminste in de toeristische gebieden, verder het binnenland in word het een stukl moeilijker. Dus maar even en boekje met div. uitdrukkingen/vragen meenemen.

hati hati, pelan pelan

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Alles wat je in deze weken nog op kunt pikken van de taal is meegenomen. Vooral het leren van woordjes is belangrijk en de belangrijkste uitdrukkingen: hoe duur is dat, is er een kamer, mag ik betalen , goedendag/avond/middag, smakelijk eten, welterusten, tot morgen etc. Het wordt inderdaad zeer gewaardeerd wanneer je je best doet om iets van de taal te spreken, altijd doen, waar je ook bent. In 4 weken iets van structuur in de taal te ontdekken is te kort. Toen ik (inmiddels 20 jaar geleden) een jaar in Indonesie ging werken,(ik was er al een keer op vakantie geweest) heb ik een talencursus gevolgd bij het Tropeninstituut in Amsterdam. Ik vond mezelf daarna een hele Piet, tot ik in Indonesie kwam.....Maar daarna heb ik het heel snel opgepikt, doordat ik het wel moest praten. Ik zat iedere middag, na mijn werk, woordjes te leren en kon me overal redden. Dus: aan de slag, woordenboekje mee straks en proberen! Veel plezier,
Elsbeth

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Het wordt inderdaad zeer gewaardeerd
Alleen niet in Zuid Bali, de taal kennen betekend daar gewoon dat je te slim bent en slimme toeristen bedonderen is een stuk moeilijker.
In het echte IndonesiŽ wordt het inderdaad zeer gewaardeerd is mijn ervaring.
Jan

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 22-04-2008 07:35 elsbeth wrote:
Toen ik (inmiddels 20 jaar geleden) een jaar in Indonesie ging werken,(ik was er al een keer op vakantie geweest) heb ik een talencursus gevolgd bij het Tropeninstituut in Amsterdam. Ik vond mezelf daarna een hele Piet, tot ik in Indonesie kwam.....Elsbeth

Ikdenk dat je een taal binnen/na 3 maanden intensief leren redelijk kan beheersen.En zeker de bahasa (Indonesia).
Uit eigen ervaring heb ik buitenlandse studenten gemideld 2-3maanden basiscursus nederlands hebben gevolg voor Nederlandse taal .
Men zegt dat Nederlands nog moeilijker is dan de " bahasa".
40 jr geleden leerde ik Nederlands binnen 3 maanden bij de SBBS-Foreign Student Service (De Bilt) . Intern , allemaal buitenlandse studenten , 8 uren per dag . Echt modern voor die tijd , met kop telefoon en recoder.
Daarna werd geacht dat je college kan volgen .
Ik geef toe dat ik pas na een paar jaar de clou in grapjes van Wim Sonneveld en anderen kan begrijpen.
Binnen 3 maanden moet het lukken .
In Jakarta heb je ook buitenlandse intituten(Australia) die 3 cursussen aanbieden . Vanaf beginnersklasse . En het is niet duur , ze hebben ook hun eigen campus.
Of in bandung van Lab.Tek ITB Bandung.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

ketut.nl
Gebruiker
User icon of ketut.nl
spacer line

On 22-04-2008 00:02 monyet_belanda wrote:

Een gesprek volgen op Bali wordt ook nog bemoeilijkt doordat ze op Bali een eigen taal hebben. De meeste Balinezen beheersen Bahasa Indonesia, maar onderling spreken ze meestal Bahasa Bali.
Dus inderdaad een boekje hoe en wat in het Indonesisch bestuderen en vervolgens een beetje met indonesisch/engels aanklungelen. Het wordt wel gewaardeerd...

AnisJ
Gebruiker
User icon of AnisJ
spacer line

On 22-04-2008 11:31 ketut.nl wrote:

...

• Een gesprek volgen op Bali wordt ook nog bemoeilijkt doordat ze op Bali een eigen taal hebben. De meeste Balinezen beheersen Bahasa Indonesia, maar onderling spreken ze meestal Bahasa Bali.

• " ...... dit is weer zo'n a-typische NEDERlandse opmerking ...

Dit is in de Nederlandse situatie ůůk het geval met Friezen en Limburgers ... Emoticon: Shiny Emoticon: Shiny Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

• Dus inderdaad een boekje hoe en wat in het Indonesisch bestuderen en vervolgens een beetje met indonesisch/engels aanklungelen. Het wordt wel gewaardeerd...

• 'Ahu kura ahia, mansia nia'

monyet
    Gebruiker
    User icon of monyet
    spacer line

Als je zoals ik doet gaat t sneller: cd'tje me cursus bestellen op amazon, op mp3 zetten en lekker in t vliegtuig gaan luisteren, werkt perfect. Beter natuurlijk van tevoren ff alles uitproberen.
    Kijk wel uit welke cursus je koopt, anders loop je t risico dat je alleen maar zinnen als "ma'af Pak, apakah anda bisa membantu saya?" kan zeggen en dan lacht iedereen je uit omdat je dan klinkt als een Indonesische cursus hahaha

From Dayeuhkolot with love

brendababe
    Gebruiker
    User icon of brendababe
    spacer line

aduuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu

adu zeg!!! ben kapok!!

sudanita
    Gebruiker
    spacer line

De ANWB en Lonely Planet geven boekjes uit met dagelijkse zinnen die je goed van pas kunnen komen. Kies wel een boekje uit met de fonetische uitspraak, anders heb je er niet veel aan. En als je op Bali bent neem dat boekje dan rustig mee de straat op. De mensen stellen het enorm op prijs als je moeite doet hun taal te spreken en zo ontstaan vaak hele leuke ontmoetingen met de lokale bevolking. Neem wel rustig de tijd voor zo'n gesprek. Dat zullen de Balinezen ook doen. Alles gaat pelan-pelan op Bali. Wel zo relaxed. En zo leer je ook de straattaal spreken, want die kan inderdaad behoorlijk afwijken van wat er in zo'n Wat+Hoe boekje staat. Een fijne tijd gewenst op Bali !

Beleef Bali van binnenuit , met de mensen die er wonen *

zieleffe
    Gebruiker
    User icon of zieleffe
    spacer line

Dit boekje kan je kopen bij Anwb, en ook bij Vroom,en dreesman
    Dit hulp middel leest ook de goede uitspraken.
    Dit boekje is een aanrader............ Emoticon: Shiny Emoticon: Nice

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

ketut.nl
    Gebruiker
    User icon of ketut.nl
    spacer line

Ik weet niet of je het in Nederland kan kopen, maar Periplus heeft een soortgelijk boekje uitgegeven:
    Practical Balinese - isbn 978-962-593-068-8
    Een soort wat en hoe, maar dan voor het balinees. Je moet dan wel redelijk het engels beheersen.
    In de meeste boekwinkels op Bali is het wel verkrijgbaar

Bodjok
    Gebruiker
    User icon of Bodjok
    spacer line

Hoe dan ook, je moet minimaal 1 keer de verspreking kepala / kelapa maken voor grote hilariteit Emoticon: Yes!

4yoke4
    Gebruiker
    User icon of 4yoke4
    spacer line

On 28-05-2008 15:13 Bodjok wrote:
    Hoe dan ook, je moet minimaal 1 keer de verspreking kepala / kelapa maken voor grote hilariteit Emoticon: Yes!

of deze : cebok en cobek Emoticon: Laugh out loud

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

AnisJ
    Gebruiker
    User icon of AnisJ
    spacer line

of het dialectische becak .

'Ahu kura ahia, mansia nia'

elsbeth
    Gebruiker
    spacer line

In sepatu en sepeda heb ik mee ook menigmaal vergist

4yoke4
    Gebruiker
    User icon of 4yoke4
    spacer line

On 28-05-2008 15:13 Bodjok wrote:

Nieuwe uitdrukking: kepala kelapa = een kop als een kokosnoot. Emoticon: Party!
    i.p.v. een kop als een biet.

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

sidia
    Gebruiker
    User icon of sidia
    spacer line

Malu =. betekent verlegen.
    Als je echt een verlegen type ben , heb je veel malu ("veel" verlegen).
    Dus kan me voorstellen dat een nieuweling die echt veel verlegen is , het kan vertalen in veel malu of malu-nya besar .
    En de fout maak om te zeggen : KeMalu-an saya besar sekali.

Dus als een jonge dame vraag , Mister , mister why you are so shy (is het saai ?). Je ben echt verlegen , voor het eerst een veelbelovende afspraakje met een oosterse schone.
    En dan zeg je dan in jou zenuwachtigheid : No , no shy , my , my kemaluan is besar .

Begin that meisje toch bleek te worden , en de andere vriendinnetjes beginnen ook verschrikt te kijken / te reageren..
    Ze gaan samen in een groep uit.
    Dus je begin een grotere fout te maken , why you kaget ,? yes my kemaluan is very besar.
    Je wil benadrukken dat je een echt verlegen jongeman ben.
    Of het verhaal waar is weet ik ook niet , heb ergens gehoord. Emoticon: Yes!

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

boomhut
    Gebruiker
    spacer line

Ik wil graag een cursus indonesisch volgen. Wie heeft daar ervaring mee? Tips, advies?
    Ik woon zelf in Den Haag, dus wil hier dan de cursus volgen.

boomhut
    Gebruiker
    spacer line

Het lijkt me het beste om zo een cursus op een volksuniversiteit te volgen of een prive leraar/res. Wie wilt er mee doen of heeft al ervaring hiermee? Sayang Emoticon: Party!

Leonard
    Gebruiker
    spacer line

Zelf heb ik een heel prettige manier gevonden om de taal te leren. Ik spreek heel redelijk Engels. Via een penpalsite kom ik in kontakt met mensen in Indonesie die Engels willen leren.
    In de praktijk gaat het als volgt. Per keer sturen zij een Engelse tekst, die ik voor hen corrigeer. Ik voeg er een door mij opgestelde tekst in bahasa Indonesia aan toe, die zij verbeteren.
    Het prettige is dat ik een vertaling krijg van die uitdrukkingen die ik zelf nodig denk te hebben en als Engelse tekst naar hen toe stuur.

Kost wederzijds niets, is gemakkelijk to stand te brengen, geheel in eigen tempo, maar bovenal ontzettend leuk. Sites om tot een dergelijke taaluitwisseling te komen zijn er heel veel. De meeste zijn gratis.
    Vaak kan niet alleen worden aangegeven welke talen je wil leren, maar ook welke kenmerken de uitwisselingspartner moet hebben (taalniveau, leeftijd, land, man of vrouw enz). Je hoeft geen e-mailadres prijs te geven. Contacten vinden in eerste instantie plaats via de beslotenheid van de site.
    Ik heb spelenderwijs heel aardig de taal geleerd. Ook doordat het gewoon heel leuk was regelmatig nieuwe berichten te ontvangen en te versturen. Een van de uitwisselingspartners heb ik in Indonesie opgezocht. Hieruit is een onverwacht leuk contact ontstaan.
    Natuurlijk leer je op deze wijze niet de goede uitspraak. Dat leer ik uiteraard pas zodra ik weer zelf in Indonesie ben.

NoviKirana
    Gebruiker
    User icon of NoviKirana
    spacer line

Voordat ik in IndonesiŽ ging wonen heb ik 2 cursussen Indonesisch gevolgd. Eentje aan de universiteit van Leiden, als keuzevak terwijl ik nog studeerde. Dat was wel pittig, veel woordjes leren en ingewikkelde teksten over de grammatica. Omdat het niet mijn volle aandacht had en ik het naast mijn eigen studie deed is dat niet echt iets geworden.
    Later, terwijl ik werkte ging ik 1 keer per week naar de volksuniversiteit in Utrecht. Dat waren prima lessen en daarvan heb ik wel de basis opgepikt. Op dat moment woonde ik wel al samen met mijn Indonesische man, dus dat heeft ook zeker geholpen omdat we veel konden oefenen. Maar het echt goed leren spreken van de taal heb ik pas geleerd op het moment dat ik in Indonesie woonde, daar gaat het echt 100 keer zo snel!

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
    Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
     Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
    Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

81,985,910 pageviews Een website van indahnesia.com