Lachen met godsdienst, Vlamingen, Nederlanders

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
69 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
pratama
Gebruiker
spacer line

Vrijheid van mening betekent dat men moppen kan vertellen over Vlamingen , Nederlanders, en Apostolisch Herstelden of Calvinisten, katholieken en gelijk welke andere bevolkingsgroep zoals Tibetanen, Heiligen van de Laatste Dag en Mormonen.

Waarom zou godsdienst moeten gerespecteerd worden ?

Hebben atheisten zoals ik niet het recht op respect ?
Mag ik niet lachen met godsdienst, zoals gelovigen lachen met atheisme ?

Nemesis
Gebruiker
User icon of Nemesis
spacer line

Vragen om respect is per definitie intolerant. Helaas is er niet zo iets als "recht op respect." Zowel alle gelovigen als atheisten hebben dus geen enkel recht op respect.

Het enige dat afgedwongen kan worden is dat we elkaar moeten tolereren.

Als alles dan goed gaat in onze maatschappij, dan zullen we elkaar misschien gaan respecteren.

Respect is niet iets dat afgedwongen kan of moet worden. Nee, het is iets dat verdient moet worden. Dat geldt natuurlijk voor iedereen.

Amore, more, ore, re, probantur amicitiae. Si hoc legere scis nimium eruditiones habes.

JohanN
Gebruiker
User icon of JohanN
spacer line

Dit onderwerp is iets voor een ander forum en hoort niet thuis hier

Begin de details te vergeten

dutchguy1000
Gebruiker
spacer line

Respect:
"Men kan respect opbrengen voor iemands opvattingen of rechten, of voor materiŽle zaken zoals andermans eigendom.

* Zo kan men de opvattingen van een ander respecteren, ook als men die opvattingen niet deelt. Men laat dan de ander in zijn waarde." (quote uit wikipedia)

Wat is hier mis mee???

Greetz

Nemesis
Gebruiker
User icon of Nemesis
spacer line

Als het respect uit vrije wil komt, niets.

De problemen komen als men vindt dat je respect MOET hebben voor andermans geloof, mening etc.

Amore, more, ore, re, probantur amicitiae. Si hoc legere scis nimium eruditiones habes.

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Heel goed Dutchguy.
Je hebt geen latijn nodig onder je reply Emoticon: Wink

It's only kinky the first time.

Nemesis
Gebruiker
User icon of Nemesis
spacer line

Kebaktian mangda sinah ngomolihan. Emoticon: Worship

bayusaputra
Gebruiker
spacer line

Dit onderwerp hoort wel thuis hier, omdat men in Indonesia niet mag praten over Suku, Agama, Ras.
Indien er zou worden ingezien dat meer humor moet gebruikt worden, zoals mopjes over religie, afkomst (soendanees, Javaan, enz..), kan lachen bevrijdend werken en een tegengif zijn tegen de fanatiekelingen.

On 12-04-2008 19:07 JohanN wrote:
Dit onderwerp is iets voor een ander forum en hoort niet thuis hier

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 14-04-2008 12:36 bayusaputra wrote:
Dit onderwerp hoort wel thuis hier, omdat men in Indonesia niet mag praten over Suku, Agama, Ras.
Indien er zou worden ingezien dat meer humor moet gebruikt worden, zoals mopjes over religie, afkomst (soendanees, Javaan, enz..), kan lachen bevrijdend werken en een tegengif zijn tegen de fanatiekelingen.

...

Er is natuurlijk een groot verschil tussen praten en praten.
Praten met , praten over of en met welk doel.
Het is ook normaal dat je onder vrienden , dus besloten kring dat men grapjes maakt met en over de andere suku leden .Ik ben geboren en groot gebracht in Jakarta.
In mijn vriendenkring van toen in Indonesia en nu in Nederland (en Indonesia) heb je allerlei mensen van verschillende suku , agama .
De hele kleuren spectrum van de regenboog , en ook campuran .

Zelfspot is natuurlijk heel anders dan bespotten .

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

AnisJ
Gebruiker
User icon of AnisJ
spacer line

On 12-04-2008 17:05 pratama wrote:
  • Vrijheid van mening betekent dat men moppen kan vertellen over Vlamingen ,

• " ..... hŤ waar hebt u het eigenlijk over ........ Emoticon: Confused Emoticon: Confused "

• Nederlanders, en Apostolisch Herstelden of Calvinisten, katholieken en gelijk welke andere bevolkingsgroep zoals Tibetanen, Heiligen van de Laatste Dag en Mormonen.

• Waarom zou godsdienst moeten gerespecteerd worden ?

• " .... waarop baseert u deze mening ......"

Hebben atheisten zoals ik niet het recht op respect ?

• Waaruit baseert u uw mening dat u als atheÔst niet gerespecteerd wordt ..... ???

Mag ik niet lachen met godsdienst, zoals gelovigen lachen met atheisme ?

• " .... leven we in een dictatuur ..... ???"

• " ..... er is een verschil zoals u weet tussen cynisme , sarcasme ...."

" ..... ik denk dat atheÔsten in het Islamdebat het gevoel hebben een beetje onbeschermd te staan en dus hun 'pijlen zowel op Islamieten en/of Christenen richten ...... Emoticon: Yes! Emoticon: Yes! Emoticon: Shiny Emoticon: Shiny "

• 'Ahu kura ahia, mansia nia'

AnisJ
    Gebruiker
    User icon of AnisJ
    spacer line

"Ondanks dat er vťťl mening(-en) over Jesus bestaan; dient men de boodschap die hij bracht niet onbesproken te blijven ...... en dat is vůůr mij, als Christen netzů belangrijk en dat is de 'Evangelische Boodschap" .....

• " .... kan men stellen als alle mensen van het Evangelie, (de Boodschap ) 'gehoord' hebben, de opdracht volbracht is ...... door Christenen , als volgelingen van Jesus .... Emoticon: Confused Emoticon: Confused Emoticon: Confused

• M.a.w: " ..... kunnen AtheÔsten , Islamieten en Joden niet zeggen: ".... wir haben es nicht gewusst ......"

Nemesis
    Gebruiker
    User icon of Nemesis
    spacer line

Probleem met atheisten is denk ik dat je zich genegeerd voelen. Emoticon: Yes!

Ze willen aandacht en dat er grapjes over hun gemaakt worden. Emoticon: Party!

Het is echter wel erg lastig om iets leuks te bedenken over mensen die alleen maar stellen: "Nee er is niks" Emoticon: Yawn

AnisJ
    Gebruiker
    User icon of AnisJ
    spacer line

Misschien is dit artikel over het wetenschappelijk onderzoek van Roel van Dooren wel stof tot nadenken .......:

Ook Romeinen worstelden met integratieproblemen
    Uitgegeven: 15 april 2008 17:19
    Laatst gewijzigd: 15 april 2008 17:19

NIJMEGEN - In het oude Rome speelden integratie, immigratie en gelijke rechten een minstens zo grote rol als tegenwoordig. Deze onderwerpen lijken dus van alle tijden te zijn.

Dat ongelijke burgerrechten ook tot oorlog kunnen leiden, toont Roel van Dooren aan in zijn wetenschappelijk onderzoek naar de Italische Bondgenotenoorlog (91 tot 88 voor Christus), waar hij 23 april op promoveert aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

Doodstraf

Het Romeinse Rijk bestond ten tijde van deze oorlog uit de stadstaat Rome en de overwonnen gebieden daaromheen. Romeinse burgers beschikten over het zogeheten 'ius provocationis', het recht om in beroep te gaan als een Romeinse magistraat hen bedreigde met een lijf- of doodstraf. De bondgenoten in de overwonnen buitengebieden hadden dat recht niet.

Toen de Romeinen in ItaliŽ op grote schaal land in beslag probeerden te nemen, merkten de bondgenoten hoe weinig rechtszekerheid er voor hen was weggelegd. De emoties liepen uiteindelijk zo hoog op dat er een bloedige oorlog uitbarstte.

Loyaal

Rome kon deze oorlog alleen winnen door loyaal gebleven bondgenoten volledige Romeinse burgerrechten te geven. Ook iedereen die later overwonnen werd, kreeg na verloop van tijd die rechten.

"Het belang van rechtszekerheid en gelijkheid was 2000 jaar geleden minstens zo groot als nu", aldus Van Dooren. "Echte parallellen heb ik in mijn onderzoek niet getrokken, maar ze zijn zeker te vinden."

(c) ANP

Bron: www.nu.nl/news/1527891/91/Ook_(...)gratieproblemen.html

'Ahu kura ahia, mansia nia'

Nemesis
    Gebruiker
    User icon of Nemesis
    spacer line

"Het belang van rechtszekerheid en gelijkheid was 2000 jaar geleden minstens zo groot als nu", aldus Van Dooren. "Echte parallellen heb ik in mijn onderzoek niet getrokken, maar ze zijn zeker te vinden."

Situatie: de Romeinen in ItaliŽ proberen op grote schaal land in beslag te nemen.

Met een parallel denk ik aan b.v. China/Tibet.

Een parallel met Nederland (2008) is er niet.

sapolidi
    Gebruiker
    User icon of sapolidi
    spacer line

On 16-04-2008 20:21 Nemesis wrote:
    Situatie: de Romeinen in ItaliŽ proberen op grote schaal land in beslag te nemen.

Met een parallel denk ik aan b.v. China/Tibet.

Een parallel met Nederland (2008) is er niet.

Nu snap ik jouw voorkeur voor plaatjes, je bent gewoon slecht in het lezen van een tekst. Als je de posting van Anis goed leest dan gaat het niet over veroveren of bezetten van gebieden. De kern van het artikel is dat voor iedereen met volledige burgerrechten gelijkheid en rechtszekerheid geldt . Onderscheid tussen bevolkingsgroepen mag aldus niet gemaakt worden.
    En als jouw grote vriend Wilders het hier voor het zeggen krijgt dan wil die arme ziel een stop op de bouw van moskeeŽn, een verbod op de koran, opheffing van islamitische scholen en nog meer van die zaken. Dit betekent dus dat Nederlandse moslims met volledige burgerrechten niet gelijk behandeld worden.
    Speciaal voor jou heb ik er een plaatje bij gedaan. Daís nog eens service he, nemesis. Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud

sidia
    Gebruiker
    User icon of sidia
    spacer line

Ik denk dat landen met een koloniale en imperialistische verleden vaak problemen krijgen als de overwonnen volkeren ook naar de moederland trekken.
    De Romeinse imperium was ten onder gegaan .
    De Amerikaanse hebben ook moeilijk , werd soms ook vergeleken met de Romeinen.
    De Engelsen in mindere mate , die willen de "overwonnen" volkeren die ook britse paspoort hebben niet toelaten.
    Dat deden de Nederlandse regering ook..

Het is ook "publiek geheim"dat Nederland in het grijze verleden de komst van haar kinderen (de Indische Nederlanders) probeert te traineren.
    Kennelijk was het een stille voortzetting uit de VOC tijd.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Tuti & Jan
    Gebruiker
    User icon of Tuti & Jan
    spacer line

Het maken van grappen zonder mensen te kwetsen schijnt niet meer te kunnen.
    Vroeger hadden we ene Wim Zonneveld, die heeft toen een een prachtige conference gemaakt over Frater Venantius, ik geloof niet dat er toen ook maar iemand is geweest die zich gekwetst voelde.
    refr.:
    Zeg maar ja tegen 't leven, ja tegen 't leven
    Van je Amen en je Gloria joechee
    Zeg maar ja tegen 't leven, ja tegen 't leven
    Anders zegt 'r 't leven nog nee

Ook de moppen over de Belgen en Nederlanders waren nooit van dien aard dat zich iemand gekwetst voelde.

In deze generatie dient het direct grof te zijn en kan het niemand wat schelen dat er grote groepen mensen worden beledigd, volgens mij is humor daarvoor niet bedoeld.

Ik woon nu sinds enkele jaren in Oost Java, daar houden de mensen ook van een grap maken maar zonder iemand te kwetsen en uiteraard niet over geloof en politiek, gelukkig is mijn Indonesisch inmiddels goed genoeg om het spelletje mee te spelen.
    Jan

Nemesis
    Gebruiker
    User icon of Nemesis
    spacer line

On 17-04-2008 10:49 Tuti & Jan wrote:
    Het maken van grappen zonder mensen te kwetsen schijnt niet meer te kunnen.
    Vroeger hadden we ene Wim Zonneveld, die heeft toen een een prachtige conference gemaakt over Frater Venantius, ik geloof niet dat er toen ook maar iemand is geweest die zich gekwetst voelde.

De Frater voelde zich vast zeer vernederd en gekwetst en de Vlamingen voelen zich nog steeds gekwetst. Beide laten zich echter niet kennen. Emoticon: Yes!

AnisJ
    Gebruiker
    User icon of AnisJ
    spacer line

Tuti & Jan

• Het maken van grappen zonder mensen te kwetsen schijnt niet meer te kunnen.

Posted Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. 17-04-2008 10:49

• Nemesis

De Frater voelde zich vast zeer vernederd en gekwetst en de Vlamingen voelen zich nog steeds gekwetst. Beide laten zich echter niet kennen.

Posted Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. 17-04-2008 20:46

" ..... jullie vergeten ťťn paar dingen ...."

• er is verschil tussen cynisme en sarcasme ,

• er lijkt een 'wedloop' aan de gang te zijn om mensen zoveel mogelijk te kwetsen .... "

Ik heb sterk een vermoeden dat deze wedloop om zoveel mensen te kwetsen bij vooral jongeren ontstaan is, vanwege de dwang om hen hevig concurrend (vooral jongens, maar laatste tijd ůůk meisjes)en dus 'competatief gedraggericht' te laten handelen, op hun positie op de zgn. Arbeidsmarkt ...... Emoticon: Cry

Nemesis
    Gebruiker
    User icon of Nemesis
    spacer line

On 18-04-2008 11:59 AnisJ wrote:
  • er lijkt een wedloop aan de gang te zijn om mensen zoveel mogelijk te kwetsen .... "

• En wie is daamee begonnen denk je?

dutchguy1000
    Gebruiker
    spacer line

Nemesis,, je bent een ziek meisje, zoek hulp...

Greetz

dutchguy1000
    Gebruiker
    spacer line

On 14-04-2008 18:21 Nemesis wrote:
    Probleem met atheisten is denk ik dat je zich genegeerd voelen. Emoticon: Yes!

Ze willen aandacht en dat er grapjes over hun gemaakt worden. Emoticon: Party!

Het is echter wel erg lastig om iets leuks te bedenken over mensen die alleen maar stellen: "Nee er is niks" Emoticon: Yawn

Click to see original image

Btw, ik weet niet of dit aan mij gericht is, maar ik heb al is eerder verteld dat ik het omgekeerde van een atheist ben, ik geloof in alles. wie ben ik te oordelen over iets wat een ander gelooft waar is of niet.
    ?

ik sta open voor alles wat anderen geloven en hoor het aan.
    Alleen god weet of god bestaat.

Greetz

dutchguy1000
    Gebruiker
    spacer line

Bekijk voor de gein is de film "being there" met peter sellers.

Zegt alles over het leven.

Greetz

AnisJ
    Gebruiker
    User icon of AnisJ
    spacer line

dutchguy1000

Alleen god weet of god bestaat

Posted Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. 19-04-2008 08:28

• Ik heb mij niet 'gemengt' in de diskussie maar ik wil wel opmerken dat God niets hoeft te bewijzen ...... ůůk niet tegenover zichzelf ....... Emoticon: Eerie Emoticon: Eerie

• Het geloven komt op de mens aan: Je gelooft of je gelooft niet ..... (punt).

pak ronald
    Gebruiker
    User icon of pak ronald
    spacer line

Respect, tolerantie...enz. Het zijn leuke begrippen.
    Wat geven ze aan? Psychologisch geven ze aan dat je een situatie ziet waar je je niet in herkend, en je probeert om te gaan met de situatie, iets mee te doen.
    Maw, je probeert het te verwerken. Dit schijnt een normaal menselijk iets te zijn.
    Echter....je kan de situatie ook laten bestaan en er niets mee doen. Natuurlijk houd je dan wel een relatie met de situatie (als je pijn hebt aan je voet,
    kan je de pijn gewoon pijn laten zijn of moet je er iets mee) maar je probeert jezelf niet te laten beinvloeden door allerlei ideen die je hebt
    over de situatie.

Zelf heb een aantal leuke voorbeelden waar ik zelf ook niet het antwoord op heb.
    Je bent zelf op het randje van de dood weggehaald door de chemokuuren omdat je logkanker had door teveel kretek.
    Iemand in je omgeving rookt nog stevig als een ketter.
    Heb je dan respect voor die persoon? Als je vind "dat moet die persoon zelf weten"....is dat dan "respect" "tolerantie" of iets dergelijk.
    Je probeert hem/haar toch te overtuigen dat ie moet stoppen....is dat dan respect/naaste liefde/tolerantie........je gaat zover dat je vriendschap
    er bijna aan gaat...........heb je dan respectvol gehandeld?

Ik heb me ook wel eens afgevraagd....je dochter komt thuis met een heel raar iemand een dame, ze is daar dolverliefd op, wil niet trouwen, heeft een LAT relatie
    met haar, en ze krijgt een kind van iemand anders. Zij is heel tevreden met de situatie:
    Wat is dan gezien dit voorbeeld:
    - respecteer je haar keuzes?
    - tolereer je haar keuzes?
    - waarom moet je daar nu weer een mening over hebben?

Ga staan waar geen plek is om te staan.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
    Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
     Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
    Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

85,397,746 pageviews Een website van indahnesia.com